Aktualności

BIEDRONKI GRUPA I
2020-04-14Witam serdecznie po świętach, przed nami kolejny tydzień zdalnego nauczania. Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne oraz propozycje aktywności na ten tydzień.
3. Wiosna na wsi
- poznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
- porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
1. Oglądanie książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi, czytanie zawartych w nich ciekawostek. Dzieci nazywają zwierzęta, naśladują ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.
Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.
Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. N. podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.
R. zadaje pytania:
- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
4. Utrwalanie kształtu koła.
Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka.
Dzieci otaczają kształt każdego koła palcem. N. przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. Wskazują koła, których jest najmniej.
Utrwalanie nazw figur geometrycznych: Piosenka o FIGURACH || DrobNutki || Piosenki DLA DZIECI
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
5. Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami).
Dla każdego dziecka: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składają duże koło na pół i przyklejają je na środku kartki. Jedno średnie koło przyklejają jako głowę, a pozostałe składają na pół i przyklejają na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składają na pół i przyklejają jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowują oko i nogi koguta. Mogą dorysować płot, na którym siedzi kogut. Zdjęcie wykonanej pracy można przesłać na adres mailowy : reniapoz@o2.pl oczywiście pisząc w wiadomości imię, nazwisko i grupę dziecka oraz tytuł pracy „Kolorowy kogut”.
6. Dzielenie nazw zwierząt wiejskich na sylaby: ku-ra, koń, kro-wa, kacz-ka, in-dyk, ko-gut, ow-ca, kró-lik, kur-czą-tko, kot, pies, świ-nia.
7. Film na you tube: Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt | CzyWieszJak
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
8. Piosenka do posłuchania i utrwalania nazw zwierząt wiejskich: Dziadek fajną farmę miał - piosenki dla dzieci Old McDonald po polsku BZYK.tv
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
Przy okazji piosenka o wirusie:
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
9. Co jedzą wiejskie zwierzęta: Co jedzą wiejskie zwierzęta? - Zwierzęta dla dzieci - Odgłosy zwierząt - Farma
https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA
10. Nauka piosenki „Wyszły w pole kurki trzy”
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga,
trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz, dwa, raz, dwa w pole szły!
11. Zabawa dydaktyczna Układanka.
Makieta dla dziecka – kartka A4 podzielona na 9 pól, po 3 sylwety zwierząt w trzech kolorach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki (umieszczone w kopertach).
Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dzieci wskazują kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mówią, jak ustawiły zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dzieci zmieniają położenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem N. lub chętnego dziecka, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp.
12. Zabawy dydaktyczne z przeliczaniem
- W ulu.
Rysujemy na kartce 5 uli z kropkami od 1 do 5 oraz oddzielnie wycinamy żółte koła w czarne paski – to będą pszczoły.
Każde dziecko układa i przykleja tyle kół (pszczół), ile ma kropek na ulu. Dzieci liczą głośno, ile jest pszczół.
- Kości dla pieska
Rysujemy sylwety tylu piesków ilu jest graczy i wycinamy sylwety kości – po 6 dla każdego gracza. Rzucamy kostką sześcienną- można wykorzystać z gier planszowych lub zrobić z plasteliny. Gracz rzuca kostką i daje pieskowi tyle kości ile wyrzucił oczek na kostce, to samo robi kolejny gracz. Następnie porównujemy czyj piesek ma więcej kości, przeliczamy. Można zrobić kilka rundek i na koniec zliczyć punkty, wygrywa osoba która zdobędzie więcej punktów.
- Gra planszowa „Kurki do kurnika”
Zachęcam do stworzenia własnej gry planszowej, w której dzieci będą poruszać się po planszy o tyle pól ile wyrzucą kostką. Po drodze można zaznaczyć kilka pól np. ziarenka- nakarmiłeś kurkę, masz dodatkowy rzut kostką; lisek- czyha na Ciebie lis, czekasz kolejkę; jajko- znalazłeś jajko- idziesz 2 kroki do przodu itp. W przedszkolu robiłam dzieciom takie planszówki na dywanie także dzieci wiedzą jak się bawić:) Oczywiście temat gry jest dowolny, ważne aby dotyczył zwierząt wiejskich, gra tez nie może mieć zbyt dużo pól, żeby dziecko szybko się nie znudziło, a dojście kurki do kurnika da dziecku wielką frajdę.
13. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
Jak się nazywał pies Władka?
Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
Co zrobiły zwierzęta?
Co jadły zwierzęta?
14. Rozwiązywanie zagadek.
- Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
- Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)
- Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
- Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
- To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
15. Kolorowanki zwierząt wiejskich
https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/
Jeśli nie mamy drukarki zachęcam aby samemu narysować zwierzątko, które dziecko pokoloruje lub wyklei plasteliną lub papierem kolorowym, te prace również można wysyłać na adres mailowy Pani Renaty Poznańskiej reniapoz@o2.pl i na pewno znajdą się na naszej stronie internetowej
Pozdrawiam gorąco Paulina Sieńczak