Aktualności

"BIEDRONKI"- GRUPA I

"BIEDRONKI"- GRUPA I

2020-05-24

Witam w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania!

 

W tym tygodniu czeka nas niezywkle ważne święto a mianowicie Dzień Matki, dlatego podczas tego tygodnia będziemy rozmawiali o Rodzinie. Mama to osoba najbliższa sercu swojego dziecka, tata to głowa rodziny, taki strażnik dbający o jej bezpieczeństwo, no i oczywiście dzieci, najukochańsze pociechy, bez których rodzina nie była by tak wspaniałą jednostką- wszyscy tworzymy rodzinę . W tym tygodniu zatem skupimy się na następujących treściach:

  • wzmocnienie więzi między rodzicami a dziećmi
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • kształtowanie pozytywnych relacji w rodzinie
  • kształtowanie umiejętności przeliczania elementów
  • poznawanie zawodów rodziców

 

Zachęcam do korzystania z poniższych materiałów :)

 

Poniedziałek temat : „ Mama i tata”

 

1. Na początek ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrot­nie.

  • Powitanie – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno. Unoszą język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.
  • Pyszny obiad – dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
  • Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
  • Rodzinna zabawa – dzieci naśladują dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
  • Karuzela – dzieci naśladują ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
  • Całusy – dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
  • Drzwi – dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi

2. Zabawa ruchowa Spacer z rodziną.

Dzieci pokazują ruchem historyjkę opowiadaną przez rodzica:

 

Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku. (maszerują w miejscu)

Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu, (przeskakują z nogi na nogę)

przy alei stoi parkowa ławeczka. (wykonują przysiad)

Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę. (podskakują tak jak wiewiórka)

Przysiadamy na kolejnej ławce ( wykonują przysiad)

i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej. (wykonują kolejne przysiady)

Idziemy jednak dalej. (maszerują w miejscu)

Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak. ( rozglądają się z ręką przy czole)

Wracamy do domu i odpoczywamy. (dzieci siadają lub kładą się na dywanie)

3. Drodzy Rodzice i Dzieci zachęcamy do wspólnego oglądania albumów rodzinnych. Podczas oglądania dzieci omwiają miejsca i sytuacje, w których zostały one zrobione. Podają imiona swoich bliskich. Mówią, kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny.

 

4. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Rodzina.

N. mówi zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata…

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka właśnie jest ma... (rodzina)

 

5.Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Dzień rodziców.

 

Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie.

Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.

– Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba!

– Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka.

– Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka.

Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).

– Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kie­szeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.

Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).

– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.

– Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.

Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.

Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami.

Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cie­plutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.

W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.

Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami.

Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.

– Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania .

Rodzic zadaje pytania:

– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?

– Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?

– Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?

– Kto wchodzi w skład twojej rodziny?

– Co lubisz robić z mamą?

– Co lubisz robić z tatą?

 

6. Laurka dla mamy: składamy kartkę z bloku technicznego na pół , na jednej stronie dziecko rysuje samodzielnie kwiatka lub serduszko, inna osoba niż mama :) pisze na pierwszej stronie napis „Dla mamy”, w środku piszemy wierszyk lub napis „Kocham Cię!”, wręczamy kartkę w dniu mamy.

 

Przykładowy wierszyk:

 

Wymaluję na laurce
Czerwone serduszko,
Ptaka, co ma złote pióra
I kwiaty w dzbanuszku.
Żyj, mamusiu moja miła,
Sto lat albo dłużej!
Bądź szczęśliwa i wesoła,
Zdrowie niech Ci służy!

 

Wtorek temat: „Moja mama”

 

1. Wiersz „Moja Mama”autor A. Dziecharczyk

Moja mama jest wspaniała

Dziś buziaka mi posłała

Uczesała rano włosy

W warkoczyki zwane kłosy

 

Potem mi śniadanko dała

Pyszny deser obiecała

Do przedszkola poszła ze mną

I odbierze mnie na pewno

 

Potem razem pobiegamy

Poskaczemy, pohuśtamy

A wieczorem po kolacji

Także będzie moc atrakcji

 

Mama zrobi fale w wannie

Wyszoruje mnie dokładnie

Pod kołderkę schowa

I powie – do spania gotowa!

 

A na koniec mnie przytuli

Do snu bajką mnie utuli

Kołysankę mi zaśpiewa

Aż się dziecku zacznie ziewać

 

Po przeczytaniu wiersza pytamy dziecko co mama dla nas robi : rano, po południu, wieczorem.

 

2. Piosenki dla mamy do odsłuchania na kanale YT:

 

Kocham Cię Ti Amo https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs

 

Mama w kuchni: https://youtu.be/vlDHyfQ4920

 

Choć mam rączki małe https://www.youtube.com/watch?v=IX0iuoFgCR8

 

Najlepiej jest u mamy: https://youtu.be/XMnlyovC6kI

 

Laurka: https://youtu.be/w0_70nsDdG8

 

3. Teraz troszkę gimnastyki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg&t=231s

 

5. Ja i moja rodzina –opowieść ruchowa

- Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku - dzieci wraz z rodzicami spacerują swobodnie pod pokoju

- Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptakidzieci i rodzice zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.

- Postanowili zjeść lody - dzieci i rodzice naśladują lizanie lodów.

- Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki - dzieci i rodzice przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy.

 

Środa temat: „Portret Mojej Rodziny”

 

1. Rozmowa z dzieckiem „Co robi moja mama?” „Co robi mój tata?”

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem jaki rodzaj pracy wykonuje mama, a następnie tata. Rodzice opowiadają dziecku jakie czynności wykonują w swojej pracy, jakie wykorzystują do tego atrybuty np. pielęgniarka- termometr, strzykawka.

 

Poznajemy zawody : http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=658

 

2. Zabawa słowna:

 

  • Moja rodzina jest…
  • Moja mama lubi…
  • Mój tata lubi…
  • Moja siostra/brat lubi…
  • Mój tata śmieje się kiedy…
  • Moja mama śmieje się kiedy…
  • Chciałbym, żeby moja rodzina…
  • Gdy ktoś z rodziny ma kłopot na pewno pomoże mu…

 

3. Członkowie rodziny

Mama jest córką babci i dziadka oraz siostrą cioci.

Tata jest synem babci i dziadka oraz bratem wujka.

Wujkiem może być brat mamy lub taty lub mąż Twojej cioci.

Ciocią może być siostra mamy lub taty lub żona wujka.

 

Kim dla Ciebie jest:

- siostra Twojej mamy?

- mama Twojego taty?

- tata Twojej mamy?

- syn Twojej mamy?

- córka Twojej babci?

 

Opowiedz , jak Ty lubisz spędzać czas ze swoją rodziną.

 

4. Zastanów się:

 

Co możesz miłego powiedzieć mamie i tacie?

Jeśli masz brata lub siostrę – im także powiedz coś miłego!

Pogłaszcz swoje zwierzątko!

Powiedz coś miłego babci i dziadkowi!

Możesz do nich zadzwonić.

 

5. Ćwiczenia słuchowe

Rodzic podaje nazwy członków rodziny , dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dzieci podają pełną nazwę. Następnie chętne dzieci podają nazwy członków własnej rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a pozostałe osoby odgadują, o kogo chodzi, np.: ma-ma, ta-ta, brat, sios-tra, dzia-dek, bab-cia, cio-cia, wu-jek.

 

6. Praca plastyczna : „Portret mojej Rodziny” - postarajmy się usiąść z dzieckiem i wspólnie narysować portret Rodziny. Może się składać z prostych kształtów koło- głowa, brzuch, ręce ,nogi- kreski,ważne aby dziecko narysowało wszystkich członków rodziny.

 

Druga możliwość: wycinamy koła- głowy-tyle ilu jest członków rodziny, prostokąty – brzuch taty lub brata, trójkąt- sukienka mamy i córki. Przyklejamy figury na kartkę, dorysowujemy włosy, oczy , nos, usta, ręce, nogi.

 

Czwartek temat: „ Kwiaty dla mamy i taty”

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Jesteśmy razem!

Zakwitły maki w ogrodzie.

Mamie je podaruję.

A siostra zrobi laurkę –

sama ją namaluje.

Ja tacie umyję samochód

i zrobię to razem z bratem.

Sam raczej bym nie dał rady -

obydwaj kochamy tatę!

Każdy zna takie słowo,

ważne dla córki, dla syna.

Oznacza miłość, wspólnotę…

Jakie to słowo?

RODZINA!

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

Co dziecko podaruje mamie?

Co dzieci zrobią dla taty?

Co to jest rodzina?

Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?

 

2. „Rodzinny obiad” – zabawa matematyczna według metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Dziecko dostajetrzy kółka z papieru i dziesięć liczmanów. Kółka są talerzami mamy, taty i dziecka i każda z tych osób dostaje na talerz po trzy pierożki. Dzieci mają rozwiązać zagadkę ile było wszystkich pierożków. Następnie mama oddaje jeden pierożek tacie. Czy pierożków jest nadal tyle samo? Kto ma najwięcej, kto najmniej? Potem dzieci mogą wymyślić własne zadania z treścią.

 

3. „Czy znasz swoją mamę, swojego tatę?”- quiz.
- Jaki program telewizyjny ogląda twoja (twój) mama (tata) najczęściej?
- Jaki jest kolor oczu twojej (twojego) mamy (taty)?
- Jaką potrawę najbardziej lubi twoja (twój) mama (tata)?
- Ulubione zajęcie mojej (mojego) mamy (taty) to...?
- Jakie ciasto twoim zdaniem udaje się mamie najbardziej?
- Co twój tata robi najlepiej?
- Jak mama (tata) odpoczywa?
- W jakiej pracy domowej najczęściej pomagasz mamie (tacie)?

 

4. Masażyk
Szliśmy razem na wycieczkę,
(otwartą dłonią uciskanie pleców)
z tyłu na plecach mieliśmy teczkę.
(rysowanie prostokąta na plecach)
Na niebie świeciło słoneczko,
(zataczanie niewielkich kół na ramionach)
a myśmy biegali w kółeczko.
(rysowanie kół na łopatkach)
Długą linę mama z tatą trzymali
(rysowanie wężyka wzdłuż kręgosłupa)
i wesoło na boki się kiwali.
(kiwanie głową osoby siedzącej przed nami)
Wolno szliśmy, szurając nogami
(otwartą dłonią uciskanie pleców, a następnie
głaskanie w dół i górę wzdłuż kręgosłupa)
a mama skakała wesoło za nami.
(dwoma palcami każdej ręki podskoki po plecach)
Wtem zaczął kropić deszczyk
(delikatne stukanie palcami po plecach)
i poczuliśmy wesoły dreszczyk.
(połaskotanie w pasie osoby siedzącej
przed nami)

 

5. „Kwiatki dla mamy i taty” – zabawa ruchowo-słuchowa.Dzieci rysują kwiatek wg instrukcji w wierszu

Kwiatek

Arkadiusz Maćkowiak

Od kółeczka zaczynamy, – dzieci rysują kółko.

wokół niego płatki damy. – rysują wokół koła płatki.

A łodyga? Kreska długa. – rysują kreskę w dół od środkowego koła.

Wierzę w ciebie, to się uda!

Teraz listki raz, dwa, trzy. – rysują listki w dowolnych miejscach na łodydze

Pokoloruj wszystko Ty!

 

Piątek temat: To wszystko dla was Rodzice!

 

1.„Rodzina” – nauka wiersza.

Dom to przede wszystkim rodzina, a więc uczymy się krótkiego wierszyka o rodzinie wykorzystując palce dłoni:

Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)

tuż obok Babunia. (wskazujący)

Największy to Tatuś, (środkowy)

a przy nim mamusia. (serdeczny)

A to ja dziecina mała, (mały)

i to jest rodzinka, moja ręka cała.

 

2. Zabawa matematyczna „Kwiaciarnia”

Wycinamy sylwety tulipanów w 4 kolorach.

Chłopcy postanowili zrobić swoim mamom niespodziankę w dniu ich święta. Wybrali się do kwiaciarni, żeby kupić kwiaty. Pierwszy kupił wszystkie różowe tulipany. (kładziemy na stół wszystkie tulipany, dziecko liczy wskazując palcem- 5 tulipanów).

Drugi chłopiec wybrał żółte tulipany. Wziął 3 żółte tulipany. (Dziecko przelicza).

Trzeci chłopiec kupił 2 czerwone tulipany, ale za chwile pomyślał, że dobierze jeszcze 2 czerwone tulipany. Ile kupił wszystkich tulipanów?

Czwarty chłopiec wybrał białe tulipany. Wybrał jednego, ale pomyślał, że chce mieć tyle samo , co drugi chłopiec. Ile dobrał tulipanów? ( zadanie najtrudniejsze, jeżeli jest za trudne proszę zmodyfikować do możliwości dziecka).

 

Których tulipanów było najwięcej? A których najmniej?

 

Możemy pobawić się w układanie rytmów np. żółty tulipan, czerwony tulipan, żółty czerwony itd.

 

3. Zadania na stronie Panimonia

Zadaniem dzieci jest:

1. Odszukanie różnic pomiędzy siostrami.

2. Odszukanie różnic pomiędzy braćmi.

3. Zaznaczyć pętlą cień należący do siostry.

4. Zaznaczyć pętlą cień należący do brata.

 

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/05/dzieci-cienie-podobie%C5%84stwa.pdf

 

Dyplomy do pobrania dla Mamy i Taty:

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/05/dyplomik-dla-supermamy.pdf

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/05/dyplomik-supertaty.pdf

 

4. Kolorowanka dla Mamy:

https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/dzien-mamy-kolorowanka/

 

Kochane Biedroneczki pamiętajcie aby w Dniu Mamy, we wtorek, złożyć swoim Mamusiom serdeczne życzenia i mocno ucałować, zachęcam też do zrobienia laurki, gdyż takie prezenty najbardziej ucieszą każdą mamę , buziaki od nas!!!!!!!Tęsknimy!!!!!

 

Życzymy miłej zabawy Paulina Sieńczak, Klaudia Dadej