Aktualności

BIEDRONKI - GRUPA I
2020-05-31Dzień dobry kochane Biedroneczki i kochani Rodzice!
Przed nami ostatni miesiąc nauczania, czerwiec. W tym miesiącu skupimy się na wakacyjnych podróżach, miejscach w które możemy się wybrać oraz pojazdach, którymi można pojechać oraz jak bezpiecznie spędzić wakacje. Te wakacje pewnie będą troszkę inne niż zazwyczaj, być może będziemy trochę ograniczeni, ale miejmy nadzieję, że sytuacja jeszcze w pewnym stopniu ulegnie zmianie i uda się Państwu gdzieś zabrać dzieci, chociażby nad jezioro czy do lasu:)
Temat tego tygodnia ( 01.06-05.06.) to: Wakacyjne podróże
Skupimy się na następujących treściach:
- zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,
- poszerzanie wiedzy o różnych środkach lokomocji
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dzieci,
- utrwalanie umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej,
Poniedziałek: temat Dzień Dziecka
Dzisiaj jest Dzień Dziecka także składam Wam moje kochane Biedroneczki najserdeczniejsze życzenia, dużo uśmiechu na twarzy, samych radosnych i słonecznych dni a w dniu dzisiejszym dużo prezentów i słodyczy! :)
Oto życzenia ode mnie:
https://www.youtube.com/watch?v=V40mDOBZXHg
1. My dzieci świata
2. Teraz posłuchajcie piosenki o dzieciach.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
3. Pamiętajmy, że nasze dzieci oprócz obowiązków, które trzeba oczywiście wdrażać w ich życie w miarę ich rozwoju, mają również prawa:
https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
Dzisiaj macie swoje święto, więc miłego odpoczynku!:)
Wtorek temat: Poznajemy pojazdy
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia , dziecko powtarza je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozwierają usta).
2. Możemy zaproponować dziecku zabawę ruchową, łatwiej będzie jeśli w domu jest więcej dzieci.
Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?
N. zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.
- Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.
- Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).
- Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
- Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania
3. Do zabawy możemy wykorzystać piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
4. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdza już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje.
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
N. zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w casie wakacji?
5. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.
https://www.youtube.com/watch?v=h3D6xu7pr3k - bardzo fajny filmik przedstawiający różne pojazdy a także zasady bezpieczeństwa i numery alarmowe
https://www.youtube.com/watch?v=WPJcmcGNTJQ- co pływa co lata co jeżdzi- spróbuj narysować pojazd latający
Środa temat: Miło spędzam czas
1. Słuchanie piosenki „Wakacje z rowerem”
https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe&index=16
Posłuchajcie piosenki, odpowiedz na pytania:
- o jakim pojeździe jest mowa w wierszu?
- jak przygotować rower do jazdy ? / sprawdzić czy rower jest sprawny, opony napompowane, sprawny dwonek, łańcuch nie spada
- jak przygotować siebie do drogi? / kask, ochraniacze, odpowiedni ubiór do pogody, bidon z wodą
- czy powinniśmy znać zasady ruchu drogowego? Po co je znać?/ żeby bezpiecznie poruszać się po drogach, znać znaczenie sygnalizacji świetlnej, wiedzieć, że po przejściu dla pieszych prowadzimy rower a nie jedziemy, jeźdźić ścieżką rowerową, na wycieczkę wybrać się w spokojne miejsce, aby podziwiać przyrodę
2. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
3. https://www.youtube.com/watch?v=mRPyav8aT7U – obejrz filmik i powiedz, którym pojazdem chciał/a byś pojechać na wakacje, możesz go narysować.
4. Pokoloruj samochód : https://miastodzieci.pl/kolorowanki/samochod/
Jeżeli macie w domu książk, albumy z pojazdami pooglądajcie je z dzieckiem, szczególnie jeśli dotyczą najstarszych aut.
Pierwszy samochód na świecie powstał w 1886 roku. Nazywał się Patentwagen Nr 1. Jego konstruktorem był Carl Benz. Samochód miał 3 koła i trochę przypominał dorożkę, jednak nie ciągnęły go konie, lecz poruszał się dzięki zastosowaniu silnika. Pierwszy samochód w Polsce został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w 1927 roku i od skrótu tej nazwy nazywał się CWS T-1.
5. Praca plastyczna „Samochód z rolki” zachęcam do wykonania z dzieckiem samochodzika z rolki po papierze toaletowym, link przedstawiam poniżej, koła można też zrobić z nakrętek od napoi.
https://m.interia.pl/interia-tv/video,vId,2313630
6. „Gdzie mój samochód” - zabawa typu „ciepło- zimno”, rodzic chowa samochodzik i nakierowuje dziecko słowami ciepło- jesteś blisko, zimno- oddalasz się.
Czwartek temat: Na plaży jest fajnie
1. Jak bezpiecznie zachowywać się nad jeziorem a jak w górach? Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA – bezpieczeństwo nad wodą
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio - bezpieczeństwo w górach
2. Zabawa dydaktyczna „Od najmniejszego do największego”
Wybierzmy 5 przedmiotów, które macie w domu, mogą to być zabawki, przybory kuchenne- zależy od państwa, ważne aby przedmioty były różnej wielkości. Nazywamy te przedmioty z dzieckiem a następnie układamy w kolejności od najmniejszego do największego.
3. Zabawa dydaktyczna „Gdzie więcej?” - układamy 2 zbiory przedmiotów- możemy wykorzystać zabawki z poprzedniej zabawy, dziecko szacuje w którym zestawie jest więcej zabawek, następnie przelicza.
4. „Poznaj po dotyku”- zabawa sensoryczna. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka zabawek lub przedmiotów i zgaduje co trzyma w ręce. Najlepiej wykorzystać zabawki z poprzednich zabaw , gdyż dziecku będzie łatwiej je rozpoznać.
5. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.
Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.
Dzieci malują połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych.
Piątek temat: Bezpieczne wakacje
Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
- Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).
- Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
- Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
- Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
- Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?
2. Zabawa dydaktyczna Znam...
Poinformujmy dzieci, że podczas wyjazdu wakacyjnego czy wycieczki nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Powtarzamy z dziećmi swoje dane.
3. Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy.
Napiszmy dziecku na kartce numer alarmowy 112. Rodzic odczytuje go, a następnie dzieci robią to samo i mówią, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Zaprezentujcie obrazki pojazdów służb ratunkowych, które można wezwać, dzwoniąc pod numer 112.
Posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw
Aby łatwiej było dzieciom zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).
4. Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dzieci krzyczą: Tak! lub Nie!
W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)
Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)
Na plaży wolno śmiecić. (nie)
Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)
W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)
Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)
Praca plastyczna Słoneczko.
5. Praca plastyczna „Słoneczko”
Żółta plastelina, żółta farba, pędzel, kontur słoneczka z promieniami.
Dzieci otrzymują kontur słoneczka. Malują jego środek farbą, a promienie wyklejają plasteliną.
Dziękuję i pozdrawiam Paulina Sieńczak