Aktualności

Drodzy Rodzice!

Drodzy Rodzice!

2020-03-24

Drodzy Rodzice!

Pragnę zaprezentować materiały na tydzień o tematyce „ Wiosenne przebudzenie”. Są to propozycje zabaw, które można wykorzystać podczas pobytu w domu, w relacji z dzieckiem „jeden na jeden”.

Główne cele pracy na ten tydzień to:

- wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 5.

1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej o wiośnie.

Wracają ptaki z daleka

i kwiatki kiełkują wokoło.

Nadchodzi pora radosna,

bo właśnie zaczyna się… (wiosna)

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

2. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…

Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!

Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…

Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.

Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.

To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.

Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.

Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.

Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.

Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

Rodzic zadaje pytania:

-Na co narzekały dzieci?

-Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?

-Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

-Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

4. Zachęcam do obejrzenia z dzieckiem filmu na YOU TUBE pt. Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie - nowy film edukacyjny dla dzieci po polsku – AbcZabawa

link: https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

5. Dzielenie wyrazów na sylaby / w przedszkolu podejmujemy próby dzielenia wyrazów na sylaby- wyrazy 1,2 lub 3 sylabowe- zachęcam do wspólnego ćwiczenia w domu.

Rodzic mówi wyraz a następnie wspólnie z dzieckiem dzieli wyraz wyklaskując każdą sylabę np. zupa- zu-pa – 2 sylaby, 2 klaśnięcia w dłonie

Wyrazy do sylabowania : krokus, bazie, słońce, chmura, motyl, listek, przebiśnieg, bocian, żaba, woda, trawnik, Olek, Ada, tata wiosna oraz wiele innych pozostawiam rodzicom dowolność w wyborze wyrazów.

6. Zabawa matematyczna

-„Pestki dyni”

Rodzic podaje dziecku pestki dyni i zachęca do ich próbowania oraz określenia, jakie one są (smaczne, zdrowe, twarde). Następnie prosi dziecko, aby pogrupowało pestki po 4 (5) na kartce-można narysować kilka zbiorów, do których dz. będzie wkładało pestki a następnie przeliczyły, ile mają takich grupek. Do zabawy można wykorzystać np. pestki słonecznika lub inne przedmioty, króre można przeliczać np. fasolki, kulki czekoladowe, klocki itp.

- „Liczenie nasion”-

Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy- to są tylko propozycje, wykorzystujemy do zabawy to, co mamy w domu.

Rozsypujemy na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dzieci za pomocą patyczków lub pęset rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segregują nasiona zgodnie z poleceniami rodzica, układają z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczą ziarna z poszczególnych grup i mówią: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzą rytmy powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek fasolka bób kukurydza. Układają kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie,

7. Praca plastyczna Wiosenne kotki.

Kolorowa kartka z bloku technicznego lub rysunkowego, rysujemy wazon, który dziecko może pomalować w dowolny sposób: kredką, farbą, ozdobić plasteliną. Z brązowego papieru wycinamy cienkie paski – to będą gałązki bazi, z waty dziecko robi kuleczki i przykleja do gałązek – to będą „kotki”. Piękny obrazek dziecka wieszamy na lodówce, żeby wszyscy podziwiali:)

8. Zakładanie wiosennej hodowli. Potrzebne będą : doniczka, ziemia, nasionka,, ziół, rzeżuchy, cebulki kwiatowe, lub cebula- to zależy co mają państwo w domu. Dziecko samodzielnie wsypuje ziemię do doniczki za pomocą łopatki, następnie sypie nasionka lub wkłada cebulkę, podlewa. Ważne aby porozmawiać z dzieckiem co jest potrzebne roślince aby rosła: woda, słońce, ziemia. Dziecko może zilustrować te elementy na kartce w celu utrwalenia.

9. Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wiosna.

Wiosna w zielonej sukience

nogami bosymi stąpa.

I gdzie stopę stawia,

tam… to chyba czary –

wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny

świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni

radośnie śpiewają,

motyle fruwają,

świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe

wśród traw zakwitają.

Gdyby nie ty, wiosno,

i te twoje czary,

to świat byłby pewnie

i smutny, i szary.

10. Zabawa matematyczna na podstawie wysłuchanego wiersza.

Rodzic prezentuje obrazek kwiatka bez płatków. Pyta: Czego mu brakuje? Dokleja (może to zrobić np. za pomocą taśmy mocującej) dwa płatki, lub tylko dokłada płatki a dziecko je przelicza. Następnie dokleja/dokłada kolejne płatki, a dziecko ponownie je przelicza. Rodzic mówi: Wiosną wieje wiatr. Zdmuchnął dwa płatki. Ile ich teraz jest? Działania można modyfikować zgodnie z możliwościami i zainteresowaniem dzieci. Można zrobić kilka kwiatków i porównywać, na którym kwiatku jest więcej płatków.

11. Utrwalanie zdobytej wiedzy – quiz dydaktyczny.

Dzieci odpowiadają poprzez uśmiech (prawda) lub smutną minę (fałsz).

Pora roku, która jest teraz, to wiosna.

Wiosną jest mało kwiatów.

Wiosną jest bardzo zimno i często pada śnieg.

Wiosną przyroda budzi się do życia.

Kolorowanie rysunków wiosennych kwiatów według wzoru.

Kolorowanki z rysunkami wiosennych kwiatów, obrazki kwiatów.

Dzieci kolorują rysunki kwiatów zgodnie z obrazkami, które mają rozłożone przed sobą- ksiązżka obrazek w internecie.

12. Zabawy paluszkowe „Bociek”

Chodzi sobie bociek,

Moczy nogi w błocie- ( spacerują palcem wskazującym i środkowym prawej dłoni)

Nogi długie ma

łąkę dobrze zna ( a następnie lewej dłoni)

Dziób swój wkłada między trawy(rozkładają szeroko palce lewej dłoni,pomiędzy, które wkładają zetknięte ze sobą palec wskazujący i kciuk prawej dłoni-dziób)

Gdzie się żaby pochowały..? (kciukiem i palcem wskazującym prawej dłoni naśladują klekotanie)

 „Ptaszek”

Ciemne chmury wisiały (zaciskają obie dłonie pięści)

z nich kropelki spadały ( ruchem palców naśladują spadające krople)

Leciał sobie ptaszek (łączą ze sobą kciuki, a pozostałymi palcami poruszają jak skrzydłami)

schował się pod daszek ( stykają palce ze sobą tworząc „daszek”)

W daszku była dziurka ( odsuwają palce wskazujące od pozostałych tak aby w daszku byłą dziurka)

zmoczył ptaszek piórka (łączą ze sobą kciuki, a pozostałymi palcami poruszają jak skrzydłami)

Przekazuję adresy stron internetowych, które można wykorzystać w zabawach z dziećmi:

https://przedszkolankowo.pl/                                                                                                                                                               https://przedszkolankowo.pl/2020/03/20/czesc-1-domowe-wyzwania-bazgrolkow-czyli-rodzinny-projekt-dzialan-edukacyjnych/https://eduzabawy.com/                                                                                                                                                                              https://childdevelop.pl/worksheets/tag-detsad-sortpop                                                                                                     https://childdevelop.pl/                                                                                                                                   https://www.eprzedszkolaki.pl/

Pozdrawiam i życzę zdrowia! Paulina Sieńczak wychowawca