Aktualności

Drodzy Rodzice BIEDRONEK
2020-04-05Witam kochane dzieci i rodziców w kolejnym tygodniu kwietnia, tygodniu przedświątecznym.
Na wstępie chciałam złożyć Państwu przede wszystkim zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w gronie najbliższych, wypełnionych miłością i wzajemną życzliwością, z dala od telewizji i bombardujących nas wiadomości. Niech ten czas świąt będzie czasem szczególnym dla naszych rodzin, czasem wyciszenia ale i radości, pogody w sercu i radości płynącej ze Zmartwychwstania Pańskiego.
Wesołego Alleluja!
Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy realizować temat „Wielkanoc”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw i działań dydaktyczno- wychowawczych.
2. Wielkanoc
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy przejmowanych od pokoleń.
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
- wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
- Wykonywanie ozdób wielkanocnych przy użyciu różnorodnych technik- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru, lepienie z plasteliny, kolorowanie.
1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
2. Ćwiczenia grafomotoryczne, kolorowanki- zachęcam do skorzystania ze strony „nauczycielskie zacisze”, znajdą tam państwo prace o tematyce wielkanocnej i nie tylko, jeśli w domu jest drukarka:
https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html
gdy nie ma drukarki polecam kolorowanki on line:
https://www.kolorowankionline.net/kurczaki-i-jaja-wielkanocne
lub po prostu narysować coś dziecku o tematyce wielkanocnej do kolorowania.
3. Szukanie jajeczek – zabawa ćwicząca spostrzegawczość, klasyfikowanie i przeliczanie w zakresie 5 . Wycinamy kolorowe pisanki z papieru 3 czerwone, 4 niebieskie i 5 żółtych. Chowamy w różnych miejscach w domu, gdy dziecko znajdzie wszystkie klasyfikujemy wg koloru a następnie określamy których pisanek jest najwięcej a których najmniej i przeliczamy.
4. Szukanie par- wycinamy kolorowe pisanki, tworzymy pary pisanek- na dwóch rysujemy taki sam wzór np. kółeczka, serduszka, kratka, paski itp. dziecko najpierw szuka par na odkrytych pisankach, następnie odwracamy pisanki stroną bez wzorów do góry i odkrywamy po 2 pisanki, gdy nie ma pary odkładamy i szukamy ponownie- klasyczne memory.
5. Bajka o jajkach- kanał you tube
https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
6. Piosenka „Pisanki”- zachęcam do słuchania i nauki na pamięć piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=TlU_AXkbBtA
7. Przy okazji kilka linków na zabawy rączkami i gimnastykę
https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w
https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q
https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU
https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA
https://www.youtube.com/watch?v=KKEtZmPxlQ4
8. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół. - zadanie na sobotę wielkanocną, kiedy będziemy szykować koszyk
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.
Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Dziecko z rodzicem szykuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
9. Prace plastyczne na ten tydzień:
- kartka wielkanocna- kolorowa kartka, kolorowy papier, piórka, cekiny, wstążeczki- co tylko jest w domu- należy złożyć kartkę na pół, wyciąć z innego papieru króliczka, kurczaczka lub baranka, ozdobić piórkami, watą w środku napisać życzenia wielkanocne lub pomysł z you tube:
https://www.youtube.com/watch?v=B8mVLF1FXW0
- ciężko raczej o jajka styropianowe bo sklepy papiernicze raczej pozamykane więc proponuję jajka z masy solnej:
Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe- niekoniecznie
Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodajemy ½ szklanki wody i mieszamy. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Następnie malują farbami różne wzory.
10. Pisanki- zabawa dydaktyczna Potrzebne: wycięte z papieru jajka w różne kolory i wzory, jajka przecinamy na pół (góra -dół lub lewa-prawa). Tłumaczymy dziecku że myszki w nocy harcowały i potłukły wszystkie pisanki, które przygotowała gospodyni. Z nadzieją, że uda się uratować sytuację, rozdajemy dziecku połówki pisanek, zadaniem dzieci jest dopasować połówki jajeczek, aby tworzyły całość.
11. Jajeczko- masażyk
W spodeczku jest jajeczko ( malujemy owal na całych plecach)
Postukam w nie łyżeczką ( stukamy po plecach piąstką)
oskubię skorupkę ( podskubujemy boczki)
podmucham paluszki ( dmuchamy na palce)
podmucham jajeczko ( dmuchamy na plecy dziecka, delikatnie je masując)
nabiorę łyżeczką ( ruch zagarniania i chwytania dłonią)
żółteczko, białeczko ( zagarniamy raz z lewej, raz z prawej)
mniam, pyszne jajeczko ( rozmasowujemy kółko na plecach)
12.No i oczywiście nie zapomnijmy o zajączku wielkanocnym! Podczas świąt schowajmy w domu czekoladowe jajeczka wielkanocne, szukanie takich jajeczek to największa frajda dla dzieci, niech poczują że te święta są radosne:)
Pozdrawiam i jeszcze raz wszystkiego dobrego na te święta, gorące uściski dla wszystkich Biedroneczek! Paulina Sieńczak