Aktualności

Drodzy Rodzice BIEDRONEK

Drodzy Rodzice BIEDRONEK

2020-04-05

Witam kochane dzieci i rodziców w kolejnym tygodniu kwietnia, tygodniu przedświątecznym.

 

Na wstępie chciałam złożyć Państwu przede wszystkim zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w gronie najbliższych, wypełnionych miłością i wzajemną życzliwością, z dala od telewizji i bombardujących nas wiadomości. Niech ten czas świąt będzie czasem szczególnym dla naszych rodzin, czasem wyciszenia ale i radości, pogody w sercu i radości płynącej ze Zmartwychwstania Pańskiego.

 

Wesołego Alleluja!

 

Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy realizować temat „Wielkanoc”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw i działań dydaktyczno- wychowawczych.

2. Wielkanoc

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy przejmowanych od pokoleń.
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
  • wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
  • Wykonywanie ozdób wielkanocnych przy użyciu różnorodnych technik- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru, lepienie z plasteliny, kolorowanie.

1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.

Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

Rodzic zadaje pytania:

  1. Z czego robi się pisanki?
  2. Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  3. Co robimy w lany poniedziałek?
  4. Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

2. Ćwiczenia grafomotoryczne, kolorowanki- zachęcam do skorzystania ze strony „nauczycielskie zacisze”, znajdą tam państwo prace o tematyce wielkanocnej i nie tylko, jeśli w domu jest drukarka:

 

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html

 

gdy nie ma drukarki polecam kolorowanki on line:

 

https://www.kolorowankionline.net/kurczaki-i-jaja-wielkanocne

 

lub po prostu narysować coś dziecku o tematyce wielkanocnej do kolorowania.

 

3. Szukanie jajeczek – zabawa ćwicząca spostrzegawczość, klasyfikowanie i przeliczanie w zakresie 5 . Wycinamy kolorowe pisanki z papieru 3 czerwone, 4 niebieskie i 5 żółtych. Chowamy w różnych miejscach w domu, gdy dziecko znajdzie wszystkie klasyfikujemy wg koloru a następnie określamy których pisanek jest najwięcej a których najmniej i przeliczamy.

4. Szukanie par- wycinamy kolorowe pisanki, tworzymy pary pisanek- na dwóch rysujemy taki sam wzór np. kółeczka, serduszka, kratka, paski itp. dziecko najpierw szuka par na odkrytych pisankach, następnie odwracamy pisanki stroną bez wzorów do góry i odkrywamy po 2 pisanki, gdy nie ma pary odkładamy i szukamy ponownie- klasyczne memory.

5. Bajka o jajkach- kanał you tube

 

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

 

6. Piosenka „Pisanki”- zachęcam do słuchania i nauki na pamięć piosenki

 

https://www.youtube.com/watch?v=TlU_AXkbBtA

 

7. Przy okazji kilka linków na zabawy rączkami i gimnastykę

 

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

 

https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q

 

https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU

 

https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA

 

https://www.youtube.com/watch?v=KKEtZmPxlQ4

 

8. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół. - zadanie na sobotę wielkanocną, kiedy będziemy szykować koszyk

Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

Święconka na stole,

a spośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.

 

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

 

Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

Dziecko z rodzicem szykuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przed­mioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i po­myślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszycz­ka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

9. Prace plastyczne na ten tydzień:

- kartka wielkanocna- kolorowa kartka, kolorowy papier, piórka, cekiny, wstążeczki- co tylko jest w domu- należy złożyć kartkę na pół, wyciąć z innego papieru króliczka, kurczaczka lub baranka, ozdobić piórkami, watą w środku napisać życzenia wielkanocne lub pomysł z you tube:

https://www.youtube.com/watch?v=B8mVLF1FXW0

 

- ciężko raczej o jajka styropianowe bo sklepy papiernicze raczej pozamykane więc proponuję jajka z masy solnej:

Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe- niekoniecznie

Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodajemy ½ szklanki wody i mieszamy. Warto zało­żyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniej­sze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Następnie malują farbami różne wzory.

10. Pisanki- zabawa dydaktyczna Potrzebne: wycięte z papieru jajka w różne kolory i wzory, jajka przecinamy na pół (góra -dół lub lewa-prawa). Tłumaczymy dziecku że myszki w nocy harcowały i potłukły wszystkie pisanki, które przygotowała gospodyni. Z nadzieją, że uda się uratować sytuację, rozdajemy dziecku połówki pisanek, zadaniem dzieci jest dopasować połówki jajeczek, aby tworzyły całość.

11. Jajeczko- masażyk

W spodeczku jest jajeczko ( malujemy owal na całych plecach)

Postukam w nie łyżeczką ( stukamy po plecach piąstką)

oskubię skorupkę ( podskubujemy boczki)

podmucham paluszki ( dmuchamy na palce)

podmucham jajeczko ( dmuchamy na plecy dziecka, delikatnie je masując)

nabiorę łyżeczką ( ruch zagarniania i chwytania dłonią)

żółteczko, białeczko ( zagarniamy raz z lewej, raz z prawej)

mniam, pyszne jajeczko ( rozmasowujemy kółko na plecach)

 

12.No i oczywiście nie zapomnijmy o zajączku wielkanocnym! Podczas świąt schowajmy w domu czekoladowe jajeczka wielkanocne, szukanie takich jajeczek to największa frajda dla dzieci, niech poczują że te święta są radosne:)

 

Pozdrawiam i jeszcze raz wszystkiego dobrego na te święta, gorące uściski dla wszystkich Biedroneczek! Paulina Sieńczak