Aktualności

Drodzy Rodzice BIEDRONEK

Drodzy Rodzice BIEDRONEK

2020-04-19

Witam Biedroneczki oraz Rodziców w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania. W tym tygodniu będziemy poznawać sposoby dbania o przyrodę. W dniu 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi, dlatego też pragnę przybliżyć naszym przedszkolaczkom jak dbać o naszą planetę, żeby była czysta.

Poniżej przedstawiam zmierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw dydaktycznych.

4. Dbamy o przyrodę

  • poznawanie sposobów ochrony środowiska.
  • Kształtowanie postawy proekologicznej, kształtowanie nawyku dbania o przyrodę
  • Zapoznanie z nowymi terminami jak segregacja i recykling, ćwiczenia praktyczne
  • obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
  • Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem niepotrzebnych, raz już użytych materiałów

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrot­nie.

  • Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
  • Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
  • Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
  • Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
  • Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
  • Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wy­chodzi przed zęby.

2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca… (śmieci)

3. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.

 

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uwa­żali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rę­kawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko­lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok.

– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

– Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczy­łem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed­szkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed­szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:

- Co lubił robić smok Segregiusz?

- Co smuciło smoka?

- Jaki sen miał Olek?

- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

 

4. Film o segregacji i recyklingu : Rady na odpady - bajka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

Oprócz pojęć segregacja i recykling, które poznały podczas oglądania bajki, tłumaczymy także czym są odpady biodegradowalne.

Odpady biodegradowalne to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.

5. Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.

Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, lub pudełka kartonowe z przy­klejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, różnego ro­dzaju śmieci.

Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich wor­ków. Prezentujemy 4 kolory worków i pokazujemy, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski papier, kolor zielony szkło, kolor żółty metal i plastik, kolor brązowy odpady biodegradowalne.

6. Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, postarajmy się nauczyć dzieci tego wiersza na pamięć :)

Kosz się zawsze bardzo smuci,

gdy ktoś papier obok rzuci.

Pamiętają wszystkie dzieci,

by do kosza wrzucać śmieci!

7. Segregowanie zakrętek według kolorów.

Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach, myślę , że takie mamy w domach.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach lub w tylu ile ma. Zadaniem dzieci jest posegregowa­nie zakrętek według kolorów. Rodzic uświadamia dziecku, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.

8. Gra Zdobywamy zakrętki.

Dwie kostki: z kolorami i tradycyjna, z oczkami od 1 do 6, zakrętki w pięciu kolorach.

 

Uwaga! Kolorową kostkę można zrobić z papieru, tzw sześcian /filmiki dostępne na you tube/ lub gdy mamy więcej kostek nakleić kolorowe karteczki lub plastelinę, a gdy nie mamy kolorowych nakrętek to możemy wyciąć po prostu kolorowe kółeczka i pobawić się w te zabawy.

 

Dziecko rzuca dwiema kostkami jednocześnie: kolorową i tradycyjną. Liczą oczka na kostkach i mówią, jaki kolor wylosowały. Zabierają tyle zakrętek, ile oczek było na kostce, w takim kolorze, jaki wylosowały. Następnie rzuca rodzic i porównujemy wyniki.

 

9. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.

 

Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.

Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny braku­jące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.

Przypominam i zachęcam aby wysyłać prace, które robicie w domu, nawet nie związane z tematem i wysłać na meila reniapoz@o2.pl, Pani Renatka na pewno umieści wasze prace na stronie internetowej naszego przedszkola.

10. Zabawa matematyczna Gdzie jest...?

Rodzic prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni : na, pod , przed, na, w , obok .

11. Praca plastyczna „Segregacja”- utrwalenie zasad segregacji.

Rysujemy dziecku lub drukujemy 3 pojemniki na odpady. Zadaniem przedszkolaka jest pomalować pojemniki jeden na żółto-plastik, drugi na niebiesko- papier, trzeci na zielono- szkło. Wycinamy z gazetek reklamowych, tu pomagamy dziecku, obrazki różnych produktów. Następnie wspólnie segregujemy produkty do pojemników i przyklejamy na odpowiednie pojemniki.

12. Udostępniam Państwu link do strony „świat przedszkolanki” znajdą tu Państwo plik „Eko pakiet dla przedszkolaka” do pobrania na dole strony. W pliku znajdziecie kolorowe plansze do obejrzenia lub wydrukowania jeśli jest możliwość, zadania, kolorowanki, grafomotorykę w tematyce ekologicznej, serdecznie polecam pobranie dokumentu.

http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493

Na stronie „świat przedszkolanki” znajdziecie Państwo różne materiały do pracy z dziećmi, polecam „Rodzinne zadania do wykonania” zawierające karty pracy, kolorowanki, pomysły na prace plastyczne.

13. I oczywiście tradycyjnie kolorujemy, rysujemy, malujemy farbami za pomocą pędzla lub palcami, lepimy z plasteliny- ćwiczymy motorykę małą.

Pozdrawiam serdecznie i do mam nadzieję szybkiego zobaczenia:) Paulina Sieńczak