Aktualności

Drodzy Rodzice BIEDRONEK
2020-04-19Witam Biedroneczki oraz Rodziców w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania. W tym tygodniu będziemy poznawać sposoby dbania o przyrodę. W dniu 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi, dlatego też pragnę przybliżyć naszym przedszkolaczkom jak dbać o naszą planetę, żeby była czysta.
Poniżej przedstawiam zmierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw dydaktycznych.
4. Dbamy o przyrodę
- poznawanie sposobów ochrony środowiska.
- Kształtowanie postawy proekologicznej, kształtowanie nawyku dbania o przyrodę
- Zapoznanie z nowymi terminami jak segregacja i recykling, ćwiczenia praktyczne
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem niepotrzebnych, raz już użytych materiałów
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
- Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
- Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
- Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
- Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
- Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
3. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
- Co lubił robić smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
4. Film o segregacji i recyklingu : Rady na odpady - bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Oprócz pojęć segregacja i recykling, które poznały podczas oglądania bajki, tłumaczymy także czym są odpady biodegradowalne.
Odpady biodegradowalne – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.
5. Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.
Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, lub pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, różnego rodzaju śmieci.
Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Prezentujemy 4 kolory worków i pokazujemy, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne.
6. Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, postarajmy się nauczyć dzieci tego wiersza na pamięć :)
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci!
7. Segregowanie zakrętek według kolorów.
Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach, myślę , że takie mamy w domach.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach lub w tylu ile ma. Zadaniem dzieci jest posegregowanie zakrętek według kolorów. Rodzic uświadamia dziecku, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
8. Gra Zdobywamy zakrętki.
Dwie kostki: z kolorami i tradycyjna, z oczkami od 1 do 6, zakrętki w pięciu kolorach.
Uwaga! Kolorową kostkę można zrobić z papieru, tzw sześcian /filmiki dostępne na you tube/ lub gdy mamy więcej kostek nakleić kolorowe karteczki lub plastelinę, a gdy nie mamy kolorowych nakrętek to możemy wyciąć po prostu kolorowe kółeczka i pobawić się w te zabawy.
Dziecko rzuca dwiema kostkami jednocześnie: kolorową i tradycyjną. Liczą oczka na kostkach i mówią, jaki kolor wylosowały. Zabierają tyle zakrętek, ile oczek było na kostce, w takim kolorze, jaki wylosowały. Następnie rzuca rodzic i porównujemy wyniki.
9. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.
Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.
Przypominam i zachęcam aby wysyłać prace, które robicie w domu, nawet nie związane z tematem i wysłać na meila reniapoz@o2.pl, Pani Renatka na pewno umieści wasze prace na stronie internetowej naszego przedszkola.
10. Zabawa matematyczna Gdzie jest...?
Rodzic prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni : na, pod , przed, na, w , obok .
11. Praca plastyczna „Segregacja”- utrwalenie zasad segregacji.
Rysujemy dziecku lub drukujemy 3 pojemniki na odpady. Zadaniem przedszkolaka jest pomalować pojemniki jeden na żółto-plastik, drugi na niebiesko- papier, trzeci na zielono- szkło. Wycinamy z gazetek reklamowych, tu pomagamy dziecku, obrazki różnych produktów. Następnie wspólnie segregujemy produkty do pojemników i przyklejamy na odpowiednie pojemniki.
12. Udostępniam Państwu link do strony „świat przedszkolanki” znajdą tu Państwo plik „Eko pakiet dla przedszkolaka” do pobrania na dole strony. W pliku znajdziecie kolorowe plansze do obejrzenia lub wydrukowania jeśli jest możliwość, zadania, kolorowanki, grafomotorykę w tematyce ekologicznej, serdecznie polecam pobranie dokumentu.
http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493
Na stronie „świat przedszkolanki” znajdziecie Państwo różne materiały do pracy z dziećmi, polecam „Rodzinne zadania do wykonania” zawierające karty pracy, kolorowanki, pomysły na prace plastyczne.
13. I oczywiście tradycyjnie kolorujemy, rysujemy, malujemy farbami za pomocą pędzla lub palcami, lepimy z plasteliny- ćwiczymy motorykę małą.
Pozdrawiam serdecznie i do mam nadzieję szybkiego zobaczenia:) Paulina Sieńczak