Aktualności

Drodzy Rodzice Biedronek

Drodzy Rodzice Biedronek

2020-04-27

Serdecznie witam Biedroneczki i Rodziców w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania. Tematem tego tygodnia jest: Moja miejscowość – mój region.

1. Moja miejscowość- mój region

  • rozbudzanie zainteresowania najbliższą okolicą, poznawanie symboli miejscowości (lub gminy), w której mieszka dziecko,
  • utrwalanie nazw i wizerunku figur geometrycznych
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • utrwalanie zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam
  • poznawanie czterech żywiołów

1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łazienki.

 

Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jed­nak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał.

Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu…

Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani.

A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś.

Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w daw­nych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powie­działa, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty.

Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki…

Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani.

W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę.

Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce?

Oczywiście.

A ten lew gryzie?

Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani.

Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś.

Ale marudzisz – zdenerwował się Olek.

W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi.

Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś.

Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi.

Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich.

Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony.

To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski.

Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział:

Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience…

Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy.

Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek.

Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaple­cionymi na grzywach.

Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć.

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

 

Rodzic zadaje pytania:

  1. Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?
  2. Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?
  3. Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?
  4. Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?
  5. Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?
  6. Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?

 

2. Słuchanie utworu F. Chopina Mazurek As- dur zachęćmy dzieci, aby wygodnie położyły się na dywanie, zamknęły oczy i wysłuchały utworu F. Cho­pina, a następnie opowiedziały, z czym kojarzy im się ten utwór.

W celu odtworzenia utworu F. Chopina N. może skorzystać ze strony internetowej:

https://www.youtube.com/watch?v=W0OowVbY6aE

 

3. Burza mózgów: Najważniejsze miejsca w mojej okolicy.

Arkusz brystolu formatu A3, kolorowe flamastry.

Porozmawiajmy z dziećmi na temat: Jakie są najważniejsze miejsca w naszej okolicy? Rodziczapisuje odpowie­dzi i robi symboliczne rysunki, tworząc prostą mapę okolicy.

 

4. Zachęcam do słuchania naszych pieśni regionalnych zespołu „Rokiczanka”

 

https://www.youtube.com/watch?v=IsUxZC9dUgo „Lipka”

 

https://www.youtube.com/watch?v=hp4endJMu1E „W moim ogródeczku”

 

5. Pamiętajmy aby dzieci używały zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję , przepraszam. Przypominajmy dzieciom kiedy się je stosuje. Poniżej prezentuję link do piosenki o magicznych słowach:

 

https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM

 

6. Co powinniśmy powiedzieć? Rodzic czyta scenkę sytuacyjną, dziecko zaś ma za zadanie określić jakiego słowa należy użyć w danej sytuacji: proszę, dziękuję czy przepraszam

 

  • W przedszkolu Kasia pociągnęła Oliwkę za sweterek i przypadkiem urwała jej guziczek. Co powinna powiedzieć Kasia?
  • Olek poczęstował Kubusia cukierkiem. Co powinien powiedzieć Kubuś?
  • Asia popchnęła Bartka na placu zabaw, Bartek przewrócił się i potłukł kolano. Co powinna powiedzieć Asia?
  • Krysia dostała piękny prezent urodzinowy od babci. Co powinna powiedzieć Krysia gdy dostała prezent?
  • Kaja nie może dosięgnąć do szklanki z sokiem, która stoi wysoko na stole. Co powinna powiedzieć Kaja do brata, który jest z dziewczynką w kuchni?
  • Tata zreperował samochodzik Karolkowi. Co powinien powiedzieć Karolek tacie?
  • Madzia ma ochotę zjeść pomarańczę, ale nie umie jej obrać. Co powinna powiedzieć mamusi, chcąc żeby mama obrała pomarańczę.
  • Adaś wziął samochodzik z półki Bartka bez pytania. Gdy Bartek to zobaczył to był smutny. Co powinien powiedzieć Adaś?
  • Amelka dała mamie prezent na imieniny. Co powinna powiedzieć Amelka wręczając kwiatek?

 

7. Zabawa popularna Maszerują dzieci drogą.

 

Maszerują dzieci drogą, maszerują w miejscu,

raz, dwa, trzy! wyklaskują rytmicznie,

Lewą nogą, prawą nogą, wystawiają do boku lewą nogę i prawą nogę,

raz, dwa, trzy! wyklaskują rytmicznie,

A nad drogą słonko świeci wznoszą obie ręce wysoko w górę,

i uśmiecha się do dzieci, obracają się wokół własnej osi,

raz, dwa, raz, dwa, trzy! wyklaskują rytmicznie

 

8. Zabawa plastyczna Dorysuj brakujące elementy.

Rysunek domu: prostokątny kształt domu, trójkątny dach, po bokach dwa okna z brakującymi ele­mentami.

Dzieci kończą rysować zgodnie z poleceniami rodzica

 

Pomiędzy oknami dorysujcie drzwi.

Na dachu dorysujcie komin.

Przed domem narysujcie chodnik.

Obok domu dorysujcie garaż.

Nad domem – słońce.

Za domem rośnie las.

 

9. Zabawa dydaktyczna Od najmniejszego do największego.

Trzy sylwety papierowych domów (różnej wielkości)- wystarczy narysować na kartce i wyciąć.

Dziecko wskazuje:

- najmniejszy dom,

- największy dom.

Następnie dzieci układają domki rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od naj­większego do najmniejszego) i przyklejają je na kartce. Głośno nazywają domki: duży, średni, mały.

 

10. Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarza wiersz, a dzieci – fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

Ile bloków stoi w mieście!

Jedne duże, inne małe.

Ten jest żółty, tamten szary,

a te obok – całkiem białe.

Mkną ulicą samochody;

wszędzie pełno zakamarków.

By odpocząć od hałasu,

zawsze można iść do parku.

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

 

Na wsi domów jest niewiele;

spokój zwykle tam panuje.

Za dnia słychać śpiew skowronka,

nocą sowa pohukuje.

Czasem piesek przerwie ciszę,

kiedy biega po ogrodzie.

Kogut pieje, krowa muczy,

kaczka kwacze gdzieś na wodzie.

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

Czy to miasto, czy też wioska,

wielkie bloki, małe domy,

najważniejsze, by prócz domu

mieć rodzinę i znajomych!

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

 

11. Prezentacja herbu miasta Lubartów:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Lubartowa

Namalujcie flagę miasta Lubartów: kartkę z bloku technicznego lub rysunkowego przedzielcie poziomo na pół. Górną część malujemy na czerwono, dolną na niebiesko. Malujemy farbami.

12. Grafomotoryka:

https://mamotoja.pl/szlaczki-do-druku,nauka-pisania-artykul,16484,r1p1.html#1

 

13. Zestaw zabaw na rozluźnienie:

  • Celne oczko- dziecko ustawione w pewnej odległości (najpierw bliżej, potem dalej), rzuca woreczkiem/gazetowymi kulkami/zwiniętymi skarpetkami do miski, obręczy. Cel: ćwiczenie celności
  • Kolory- rozkładamy na podłodze kartki wielkości strony z zeszytu w kolorach czerwonym, zielonym i żółtym ( po ok. 6 każdego koloru). Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, owocu, warzywa, przedmiotu w wymienionych kolorach a dziecko przeskakuje na odpowiedni kolor kartki, np. słońce, ogórek, truskawka, jabłko, banan, pomidor itp.
  • Podchody- zabawa w ogrodzie lub w domu. Rodzic chowa na terenie ogrodu/domu 3 koperty z zadaniami np. zrób 3 przysiady, wskaż 2 okrągłe rzeczy w pobliżu, przytul mnie najmocniej jak umiesz. Można nakierować dziecko, w którym ma iść kierunku. Gdy dziecko znajdzie kopertę i wykona zadanie możemy nagrodzić dziecko brawami lub małą niespodzianką w kopercie (cukierek).
  • Zawody zwierząt- rodzic rysuje na 3 kartkach sposób poruszania się ślimaka-linia prosta; ptaka- linia falista; żabki- linia złożona z łuków. Dziecko za pomocą tasiemki, wstążki, szalika układa wskazany przez rodzica wzór.
  • Boogie woogie- zabawa taneczna przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

Pozdrawiam i ściskam gorąco Paulina Sieńczak