Aktualności

Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW

Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW

2020-04-20

 

"KRASNOLUDKI" – GRUPA III

 

Kochanie Krasnoludki i szanowni Rodzice mija już kolejny tydzień naszych zajęć prowadzonych w formie internetowej i mam nadzieję, że staracie się w miarę możliwości na bierząco korzystać z przygotowanych przez mnie form aktywności. Jeśli macie, Wy rodzice lub wasze dzieci jakieś uwagi, co do zajęć np. czegoś jest za dużo, lub czegoś za mało, lub jakieś formy aktywności brakuje, to proszę śmiało się tym ze mną podzielić smsowo, telefonicznie lub mailowo- anka.lyszcz@wp.pl. Postaram się przygotowując następne zajęcia, to uwzględnić. Dla mnie, jako nauczyciela, też jest to nowa sytuacja, której się uczę i wszelkie uwagi pozytywne lub negatywne są cenne. I jeszcze raz zachęcam do wysyłania zdjęć na naszą przedszkolną stronę internetową, bo bardzo chętnie zobaczę, jak pracujecie i bawicie się podczas kwarantanny.

A w tym tygodniu będziemy uczyć się, przypominać sobie, jak należy dbać o zdrowie.

Pozdrawiam serdecznie

Anna Łyszcz

TEMAT TYGODNIA: "DBAMY O ZDROWIE"

  1. Dbam o zdrowie.
  2. Chłopcy i dziewczynki, je1dzcie witaminki!
  3. Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!
  4. Zdrowe ząbki mamy- zajęcia umuzykalniające.
  5. Miś uczy się rachować.

CELE OGÓLNE:

  • rozumienie konieczności dbania o zdrowie
  • poznanie codziennych czynności higienicznych i przedmiotów służących do dbania o higienę
  • przypomnienie zasad prawidłowego mycia zębów
  • doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania za pomocą liczenia na palcach lub na innych zbiorach zastępczych

 

PONIEDZIAŁEK

  1. Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”. Dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu. Ponieważ cieknie z niego sok, muszą się oblizywać. Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę. Ćwiczenie języka.
  2. Zobacz proszę bajkę :"Jak dbać o higienę?"

https://www.youtube.com/watch?v=9tbe0GrHeJo

  1. Rodzic recytuje wiersz. Następnie dziecko próbują nauczyć się go na pamięć.

"Czym się myje zęby?"

Czym się myje zęby?

Pastą i szczoteczką .

Czym się myje szyję?

Mydłem i gąbeczką .

Po co się myjemy?

Czy ktoś mi odpowie?

Myjemy się po to,żeby dbać o zdrowie .

Maciejka Mazan

  1. Posłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=NSzwTFmnUb4

 

Rozmowa inspirowana wierszem i piosenką

Jakich przedmiotów używamy do mycia zębów, szyi, rąk?

Dlaczego się myjemy?

Jak jeszcze możemy dbać o swoje zdrowie?

Kto nam pomaga dbać o zdrowie?

  1. Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”. Dziecko wraz z Rodzicem głośno recytują wiersz Czym się myje zęby? i naśladują ruchem opisywane w nim czynności higieniczne.
  2. Zabawa dydaktyczna „Ważne przedmioty”. Rodzic prezentuje dziecku kilka przedmiotów niezwiązanych i związanych z higieną, w tym: mydło, gąbkę, ręcznik, szampon, szczotkę do włosów, szczoteczkę i pastę do zębów. Dziecko segregują przedmioty na te przeznaczone do dbania o higienę osobistą i te służące do innych celów. Rodzic zadaje dziecku zagadki, których rozwiązaniem są wymienione wyżej przedmioty, np. Ten przedmiot służy do mycia całego ciała (mydło). Rozczesujemy nią włosy (szczotka do włosów). Na pożegnanie dzieci z pomocą N. recytują wiersz Czym się myje zęby?
  3. Krasnoludki a teraz zaśpiewajcie i pokażcie Rodzicom piosenki , króre dobrze znacie:

https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4

https://www.youtube.com/watch?v=v0wvpg_-1CU

https://www.youtube.com/watch?v=_j7qVZVkxTE

WTOREK

1.Posłuchaj piosenek o witaminkach:

https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs

Rodzic rozmawia z dzieckiem na podstawie piosenek i wcześniejszych doświadczeń dziecka o witaminach: Dlaczego Jasio ma pochmurną minę?, Gdzie mieszkają witaminki?, Co należy jeść, żeby być zdrowym jak ryba? ,Jakie owoce są wymienione w piosenkach?

2. Zgadnij co to? - zagadki smakowe. Dziecko z zamknietymi oczami degustują kawałki różnych artykułów spożywczych i próbuje zgadnąć, co zjadło. Opisuje własne wrażenia smakowe. Próbują odpowiedzieć na pytania: Czy ten produkt jest zdrowy? Czy możemy jeść go w dużych ilościach?. Rozpoznawanie owoców i warzyw poprzez zmysł smaku.

3. Zabawa dydaktyczna „Sklep spożywczy”.
Zorganizowanie sklepu ze zdrową żywnością Przygotowanie kilku warzyw, różnych owoców( potem posłużą do sałatki owocowej), mleka, jogurtu naturalnego, pieczywa razowego, kasz, butelki z wodą. Zabawa w sprzedawanie i kupowanie. Nauka grupowania przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami (np.warzywa, owoce, nabiał) doskonalenie umiejętności liczenia, nauka form grzecznościowych.

      1. Ogladanie prezentacji przygotowanej przez hipopotama Hibbi :

https://www.youtube.com/watch?v=IGZTL38EF8U

 

5. Zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa”.


https://akademia.pwn.pl/view/d9a1c013-2179-4e33-9771-d7adcfd80e35/37340/Nowa_Trampolina_czterolatek_KP3_2019.pdf

 

Rodzic pyta dziecko: Jakie przedmioty będą nam potrzebne
podczas robienia sałatki?, Jakie produkty będą nam potrzebne?Jakie owoce dziecko lubi? Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:

      • umycie rąk
      • włożenie fartuszków, chustek na głowę
      • mycie zgromadzonych owoców
      • obieranie owoców z pomocą Rodzica
      • krojenie owoców
      • wymieszanie sałatki
      • wspólne posprzątanie po pracy
      • przygotowanie, nakrycie stołu i zaproszenie wszystkich domowników na poczęstunek.
      • przypomnienie zasad właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków
      • wyrabianie nawyku sprzątania po posiłku.

6. Linki do dodatkowych piosenek i filmów o witaminach i zdrowym odżywianiu:

ŚRODA

  1. Kolorowe śniadanie”. Rodzic przygotowuje różne zdrowe produkty z których można przygotować kanapki: warzywa, ciemne pieczywo, jajka ugotowane na twardo, chuda wędlina, twarożek. Dziecko samodzielne komponuje kanapki na śniadanie. Uczenie samodzielności, odpowiedzialnego podejmowania decyzji, kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się.

Wiele ciekawych rzeczy o myciu zębw dowiesz się od hipopotama Hibbi. Zobacz sam:

https://www.youtube.com/watch?v=1BPkjViKlHI

  1. Rozwiązywanie zagadek. Prezentacja przedmiotu, którego dotyczyła zagadka.

Kładziesz na nią pastę, żeby umyć zęby, a gdy już umyjesz, wraca do kubeczka.
Stoi na półeczce lub na umywalce. Pewnie już zgadujesz, że to jest (szczoteczka do zębów)

W domu mamy różne kubki.W kuchni weźmiesz je z półeczki. A ten kubek z umywalki to jest kubek na... (szczoteczki).

Są pasty do butów,pasty do podłogi,pasty, które garnki czyszczą bardzo ładnie.
I jest pasta w tubce,co stoi w łazience. Co myje ta pasta? Czy ktoś to odgadnie?
(pasta do zębów)

Rozmowa na temat prezentowanych przedmiotów. Przykładowe pytania:

−Do czego służą te przedmioty?

−Jak często powinno się ich używać?

− Czy myłeś zęby dzisiaj rano?

Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów oraz omówienie etapów ich mycia:

  • napełnienie kubeczka wodą,
  • nałożenie pasty na szczoteczkę,
  • umycie zębów, wypłukanie ust,
  • umycie przyborów.

Posłuchaj piosenki pt. "Myj zęby" i naśladuj czynność mycia zębów.

https://www.youtube.com/watch?v=Z4j3MuGsTrU

 

Samodzielne mycie zębów przez dzieci w łazience zgodnie z przedstawionymi zasadami.

Słuchaj piosenki, myjąc zęby:

https://www.youtube.com/watch?v=r3b0qAWR9F4

Rozmowa podsumowująca. Przykładowe pytania:
−Dlaczego zęby chorują (psują się)?
−Jak dbać o zęby, aby były zdrowe?

−Kto leczy chore zęby?
−Czy byłaś/łeś u dentysty?

https://akademia.pwn.pl/view/d9a1c013-2179-4e33-9771-d7adcfd80e35/37340/Nowa_Trampolina_czterolatek_KP3_2019.pdf


Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”. Dzieci i Rodzic stają naprzeciwko siebie. Jedno dziecko jest lustrem, a drugie wykonuje czynności składające się na mycie zębów. Dziecko-lustro naaduje ruchy Rodzica Na zakończenie dzieci prezentują piękny uśmiech w lustrze. Późnej następuje zmiana ról.

 

4. Kolorowanka do wydruku:

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/zab11.jpg

 

5. "Zdrowe zęby"- praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny białej i czerwonej lub czerwonego papieru , groch i słomki.

http://www.akademiamc.pl/galeria/wydarzenia/p35/1085-zdrowe_zeby_mamy_bo_o_nie_dbamy.html

 

https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/1143-myjemy-zeby

Linki do dodatkowych piosenek i filmów o higienie jamy ustnej:

https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE

https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw

https://www.youtube.com/watch?v=BBh0RTauV7o

https://www.youtube.com/watch?v=HQr_sZXZaEo

CZWARTEK

  1. Zabawa „Rymy”. Rozwijanie sprawności językowej. Rodzic mówi wyrazy, a dziecko starają się podać wyrazy, które się z nimi rymują, np.: poduszka (gruszka, pieluszka, muszka), kotek (płotek, młotek), wrotki (maskotki, stokrotki, lotki, ulotki). Nie muszą to być słowa, które oznaczają coś konkretnego. Mogą być wymyślone przez dziecko.
  2. "Zdrowe zęby mamy"- zajęcia umuzykalniajace, utrwalanie zdobytej wiedzy.

Rodzic przygotowuje sobie:

  • przybory do mycia zębów: kubeczek , szczoteczkę, pastę,
  • obrazek wesołego ząbka i smutnego ząbka (można odręcznie narysować)
  • produkty spożywcze zdrowe(np.marchewka, jabłko, rzodkiewka) i niezdrowe dla zębów( cukierek, lizak)
  • Nagranie piosenki "Myj zęby" do zabaw:

https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI

Rodzic pokazuje dziecku przybory do mycia zębów: szczoteczkę, pastę i kubek. Pyta: Przypomnij do czego służą te przedmioty? Dlaczego należy myć zęby? Co lubią nasze zęby? (np. dokładne mycie, zdrowe jedzenie).

Zabawa ruchowa „Co lubią nasze ząbki”. Rodzic pokazuje dziecku obrazki wesołego i smutnego ząbka i przyczepia je w dwóch różnych miejscach pokoju. Dziecko podskakują, przemieszczając się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu Rodzic pokazuje jeden z produktów (marchewka, lizak, cukierek, rzodkiewka). Dziecko decyduje czy po zjedzeniu tego, co pokazuje Rodzic, ząbek będzie zadowolony czy smutny i stają przy wybranym obrazku.

Zabawa „Szczoteczka”. Rodzic czyta dziecku rymowankę , a dziecko stara się ją powtarzać za rodzicem.:
Jak to miło i wesoło, gdy szczoteczka krąży w koło.
Wszystkie ząbki wyszoruje, piękny uśmiech wyczaruje.

Rymowankę należy powtórzyć kilka razy. Można uatrakcyjnić zabawę, proponując dziecku, żeby mówiło: szeptem, głośno, sylabizując itp., W oparciu o rymowankę Rodzic może przeprowadzić także inny rodzaj zabawy rytmicznej. Dziecko może wyklaskiwać rymowankę, wystukiwać ją rączkami o nogi.

Zabawa ruchowa"Szczotka, pasta, kubek":

Dziecko poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu Rodzic wskazuje któryś z przedmiotów służących do mycia zębów (kubek, szczoteczkę, pastę), a dziecko ustawieniem ciała odwzorowują dany przedmiot:

pasta – dzieci stają prosto z rękami złączonymi nad głową

kubek – dzieci stają w rozkroku, a ręce układają w obręcz przed sobą

szczoteczka – dzieci stają z rękami wyprostowanymi, wyciągniętymi przed siebie.

PIĄTEK

  1. Zabawa dydaktyczna-„Miś uczy się rachować”.

Rodzic przygotowuje z dzieckiem liczmany, czyli wycina z kolorowego papieru 12 kwadratów i 12 trójkatów i oznajmia: Dzisiaj nauczymy misia liczyć. Postawcie misia przed sobą. Obok połóżcie pudełko i liczmany. Rodzic rozpoczyna zabawę. Głośno licząc, wkłada do pudełka kwadraty i mówi: Mam w pudełku cztery kwadraty. Dokładam jeden. Ile jest razem? Policz na palcach i powiedz Trampolinkowi, ile mam kwadratów. Wszyscy wspólnie sprawdzają poprawność wyliczeń – Rodzic wyjmuje z pudełka kwadraty i głośno przelicza je wraz z dzieckiem. Teraz podobną zagadkę matematyczną według podanej zasady może zadać dziecko.W dalszej kolejności Rodzic liczy trójkąty i wkłada je kolejno do pudełka. Mówi: W pudełku mam sześć trójkątów. Włóż sześć trójkątów do swojego pudełka. Policz. Teraz wyjmuję ze swojego pudełka dwa trójkąty i daję je misiowi. Ile trójkątów mam w pudełku? Policz na palcach i powiedz misiowi, ile mam trójkątów. Teraz wyjmij dwa trójkąty ze swojego pudełka. Powiedz misiowi, ile masz trójkątów. Czy masz tyle samo trójkątów co ja? Zabawę z doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych należy powtórzyć z dzieckiem kilka razy.

  1. Zabawy z celowaniem – robienie z gazet papierowych kul i celowanie nimi do kosza. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo—ruchowej.
  2. Zabawa dydaktyczna „Prawa – lewa”. Dziecko nakłada gumkę frotkę na lewą rękę i wykonuje polecenia rodzica, np.: Stań lewym bokiem do okna. Weź dowolną zabawkę i połóżcie ją po swojej prawej stronie. Stańcie w parach naprze-ciwko siebie i podajcie sobie prawe ręce itp.Utrwalanie umiejętności wytyczania kierunków wychodzących od osi własnego ciała i ustalania położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do siebie.
  3. Propozycje ćwiczeń ruchowych dla chętnych dzieciaków i rodziców:

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA