Aktualności

Drodzy Rodzice MISIÓW

Drodzy Rodzice MISIÓW

2020-04-19

TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 20.04-24.04 GRUPA V,,MISIE’’

                                                                                

TEMAT TYGODNIA  „ DBAMY O PRZYRODĘ ”.

Główne cele pracy to:

- rozwijanie mowy i myślenia,

-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,

-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,

-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

- rozwijanie umiejętności liczenia,

- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,

- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,

- zachęcanie do dbania o swoje najbliższe środowisko,

- zachęcanie do segregowania śmieci,

- wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę,

- kształtowanie postawy proekologicznej,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,

- rozwijanie umiejętności wokalnych,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- rozwijanie sprawności fizycznej,

Umiejętności dziecka:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • wypowiada się na temat dbania o lasy,
  • dba o przyrodę,
  • zakłada hodowlę, opiekuje się nią,
  • zabawy z literą i głoską „ H”
  • układa schematy i modele słów: hamak, Hubert,
  • rysuje po śladach ,
  • liczy w dostępnym mu zakresie,
  • aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych,
  • śpiewa piosenkę.

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.

- zabawa z rodzicem „Toczymy zwalony pień ”. Najpierw dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, po chwili następuje zamiana ról.

- zabawa z rodzicem „ Piłujemy drzewo”. Dziecko z rodzicem stoją twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu,               z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia- naśladują piłowanie drzewa.

-  zabawa z gazetą, dziecko zgniata gazetę, formuje z niej kulę. Następnie manipuluje  nią zgodnie z poleceniami: tocz kule wokół siebie, podrzucaj kulę, rzucaj kulę do rodzica, przekładaj kulę z lewej ręki do prawej, wrzuć kulę do kosza.

- zabawa z rolka po papierze toaletowym, wykonywanie przeskoków obunóż przez rolkę w przód i w tył.

- ćwiczenia oddechowe, dziecko wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.

  1. Dziś posłuchamy nowej  piosenki „ Ochroń Ziemię” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki.

„ Ochroń Ziemię”

I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.

Ref. Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
Ty i ja - jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas.

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek
nauczy się lubić...

Ref. Ochroń Ziemię...

Proponowane pytania do piosenki

- Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?

- Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?

- Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?

- Co oznaczają słowa piosenki: „ W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi,

 gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”.

  1. Zabawa dramowa- „ My, drzewa”.

Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada co działo się z lasem, drzewami, a dziecko wciela się w role

drzew i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń

opisywanych przez rodzica.

Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe,

 wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata,

powoli zachodziły zmiany-wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa.

A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu-drzewa wystraszyły się,

co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to,

co się dzieje.

 

  1. Co to jest las?- zabawa w skojarzenia

Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem las (można zapisać skojarzenia na kartonie)

Może wymienić zwierzęta żyjące w lesie. Przypomnienie ogólnej budowy drzewa: korzenie,

 pień, gałęzie, korona z liśćmi. Określenie, które części roślin rosną pod ziemią, a które nad ziemią.

Wyjaśnienie słów Lasy to płuca Ziemi. ( Lasy produkują tlen, którym oddychamy,

zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne).

https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs

  1. Zabawa graficzna – „ Drzewo”.

Rysujemy dla dziecka kontur drzewa. W zależności od kształtu drzewa dziecko wypełnia rysunek

trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami ( drzewa rozłożyste, liściaste). Można po zabawie

przeliczyć ile trójkątów lub kół dziecko użyło do stworzenia korony drzew.

  1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „ Strażnicy przyrody”

- Co robiły dzieci w lesie?

- Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

- Jak wy zachowujecie się w lesie?

Kolorowanie rysunków zwierząt, Karty pracy, cz.4, s. 12-13.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

  1. Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć

na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.

- Rozmowa na temat obrazka , co przedstawia obrazek

- Analiza i synteza słuchowa słowa hamak (dzielenie na sylaby później na głoski).

- Wyszukiwanie słów, w których głoskę „h” słychać na początku i  w środku, np. herbata, hotel,

helikopter, harfa…) oraz w środku ( bohater, juhas, grahamka...).
- Budowa schematu słowa hamak  z białych kartoników - najpierw określanie ilości sylab, później głosek.
- Budowanie schematu słowa Hubert analogicznie jak przy słowie hamak.
- Budowanie modeli słów hamak i Hubert z kartoników czerwonych i niebieskich.

- Określanie czy głoska „h” jest spółgłoską czy samogłoską.
- Odkrywanie litery „h”, omawianie jej wyglądu, umieszczanie kartonika z literą we właściwym miejscu

pod modelami słów hamak, Hubert.
- Wykonywanie zadań utrwalających literę „h” .

Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str. 70-73

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

 

  1. Opowieść ruchowa „ W lesie” według Małgorzaty Markowskiej

Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic.

Wyruszamy na wycieczkę do lasu ( dziecko maszeruje). Idziemy po ścieżce.

Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty- trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami,

 rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas

odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu, śpiewu ptaków

( wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukanie dzięcioła

( w przysiadzie uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na

polanie ( czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów.

Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą

kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…

 

 

  1. Zabawa badawcza „ Gdzie jest powietrze?”

- Rozmowa na temat powietrza- gdzie znajduje się, czy ma kolor, kształt,

w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

- Nadmuchiwanie balona- obserwowanie jak powiększa się, wypuszczanie powietrza z balonu.

- Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów

do kubeczka z wodą- obserwowanie powstających bąbelków.

- Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.

     10. Zabawa dydaktyczna- „ Co zanieczyszcza powietrze?”.

Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, albo rodzic może wymieniać środki

lokomocji , napisy: tak, nie.

Zadanie dziecka jest odgadnięcie, które środki lokomocji mają wpływ na zanieczyszczenie

powietrza pod napisem tak (np. samochód, lokomotywa, autobus, itp.)

Pod napisem nie kładą te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza

( np. rower, deskorolka, rolki, kajak, żaglówka).

 

  1. Rozmowa z dzieckiem do jakich koszy segregujemy śmieci. Można nauczyć dziecko wiersza

Bożeny Formy:

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

do żółtego butelki, szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str.14-19

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

  1. Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Rysowanie, jak dzieci

 dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.

- Karta pracy, cz.4 s. 14-15

       13. Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zdań. Przedstawianie ich

za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.

- Karta pracy, cz.4 s. 16

.       14. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie.

Karta pracy, cz.4, s.17.

       15.Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.

Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.

Karta pracy, cz.4, s.18.

       16. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.

Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać, żeby posadzić roślinkę.

Karta pracy, cz.4, s.19.

       17.  Założenie hodowli hiacynta lub innej hodowli np. cebulki. Dbanie o roślinkę, podlewanie,

obserwowanie przez następne dni wzrostu roślinki.

 

       18. Zabawa plastyczna „ Eko-zabawka”- wykonanie dowolnej zabawki np. robot z odpadów

 według własnego pomysłu. Efekty pracy można umieścić na naszej stronie.

https://www.youtube.com/watch?v=vNpM7bhKKPo

       19. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Lis i lornetka”.

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek.

 Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie

jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla

 zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.

– Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając.

– Idą tu małe człowieki!

– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy

 drzew iglastych.

– Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki.

– Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!

– Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie,

wymachując puszystą kitą.

 – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.

– Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie

 i butelki! – krzyknął oburzony borsuk.

– Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać

pożar lasu!

– To straszne! – oburzyła się wiewiórka.

– Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac!

W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.

– Witam państwa – przywitał się.

– Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych,

 którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca.

– Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki.

– Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.

Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał:

– Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.

– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania.

– No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki”

czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci.

 Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach.

Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza

na śmieci.

 – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki.

– Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.

– O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa.

– Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta.

Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie

za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek,

nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.

 – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki?
Zrobimy wystawę o lesie.

 – Tak! Chcemy!

– Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia.

 – I ptaszki.

– A ja narysuję mech – postanowił Jacek.

 Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować.

 Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady

kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił

wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś

dziwny przedmiot.

– Co to jest? – zapytała Kasia.

– To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa.

– A co on trzyma?

– Lornetkę – odpowiedziała Ada.

 – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek.

– Nie widziałem tam żadnego lisa.

– A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał!

– Naprawdę?

 – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.

– To dlaczego nam nie powiedziałaś?

– Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.

– Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek.

Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy.

– Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci.

 Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”.

Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.

– Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci.

– Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani.

– Przecież pani nic nie narysowała…

– Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę.

Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!

 

  Rozmowa na temat opowiadania.

 − Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?

− Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?

− Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?

− Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?

 − Kogo narysowała Ada? Dlaczego?

− Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?

 

Piosenki i filmy, które warto obejrzeć.

https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

https://www.youtube.com/watch?v=iNJeMifYcL4

https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA

https://www.youtube.com/watch?v=VJGcjH3wsW8

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

https://www.jangok.pl/piosenka-ekologiczna-ekoslodziaki/

 

Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. rozumiem, zamknij ten komunikat