Aktualności

Drodzy Rodzice MISIÓW

Drodzy Rodzice MISIÓW

2020-04-27

TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 27.04-01.05 GRUPA V ,,MISIE’’

                                                                               

TEMAT TYGODNIA  „ MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION ”.

Główne cele pracy to:

- rozwijanie mowy i myślenia,

-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,

-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,

- wskazywanie różnic między miastem a wsią,

- obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,

- poznawanie nazw pobliskich ulic,

- zapoznanie z herbem swojej miejscowości,

- kształtowanie poczucia przynależności narodowej,

-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,

- przedstawianie działań w zapisie,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,

- rozwijanie umiejętności wokalnych,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- rozwijanie aktywności twórczej,

- rozwijanie sprawności fizycznej,

 

Umiejętności dziecka:

 

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • zabawy z literą i głoską „ J ”
  • dzieli na sylaby i na głoski słowa: jajka, Jagoda;układa schematy i modele tych słów,
  •  rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • rysuje po śladach ,
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10,
  •  układa i odczytuje działania dotyczące dodawania i odejmowania,
  • wymienia różnice między miastem a wsią,
  • dostrzega i nazywa zmiany, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
  •  wie, że jest Polakiem,
  •  wymienia nazwy pobliskich ulic.
  • wykonuje pracę plastyczną,wydzierankę z kolorowego papieru,
  •  rozpoznaje herb swojej miejscowości,
  • działa twórczo,
  • aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych,
  • śpiewa piosenkę.

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

 

PONIEDZIAŁEK

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.

 

- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Pobudka.

 

Dziecko leży na dywanie – śpi. Na uderzenie w dłonie czy bębenek powoli wstaje, prostuje się, przeciąga, przeciera oczy, maszeruje, aby rozprostować mięśnie; ale chce mu się jeszcze spać i na sygnał – dwa uderzenia w ręce czy bębenek – ponownie zasypia.

 

           - Ćwiczenia z elementem czworakowania Rozrzucone klocki.

 

Dziecko chodzi na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostuje się i rozgląda, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.

 

- Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi Zbieramy klocki.

 

 Dziecko spaceruje, trzymając np. książkę na wyciągniętej dłoni w taki sposób, aby nie spadła. Na uderzenie w bębenek czy klaśnięcie w dłonie, wykonuje skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnosi klocek i kładzie go na książkę. Na zakończenie zabawy wrzuca klocki do wyznaczonego pojemnika.

 

  1. Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkamy.

 

Zdjęcia, obrazki, albumy itp., przedstawiające miejscowość, w której dziecko mieszka.

 

Dziecko rozpoznaje miejsca. Następnie z rodzicem prowadzi swobodne rozmowy na

temat miejsca, w którym mieszkają, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dziecko dzieli nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiada nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dziecko układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka.

 

  1. Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców(według Krzysztofa Sąsiadka).

 

Ja dziesięć palców mam, ( pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami),

na pianinie gram. (naśladuje grę na pianinie),

Ja dwie ręce mam, (pokazuje dłonie),

na bębenku gram. (uderza na przemian dłońmi o uda),

Ja dziesięć palców mam (pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami),

i na trąbce gram. (naśladuje granie na trąbce),

Ja dwie ręce mam (pokazuje dłonie),

i zaklaszczę wam. (klaszcze).

 

  1. Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).

https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8

 

1. Są na całym świecie miasteczek tysiące

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.

Tutaj swoje mam radości i troski.

 

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

 

2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

 

Ref.: A ja mieszkam…

 

3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.

Ja także kocham miejsce swoje.

 

Ref.: A ja mieszkam…

 

- Rozmowa na temat piosenki.

 

- O jakim miejscu jest piosenka?

- Jakie ono jest?

- Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?

-  Określanie nastroju i budowy piosenki.

 

  1.  Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko

 

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

 

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

 

            Czyste powietrze pachnie zielenią,

            na niebie świeci słoneczko,

            wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

           dbają o swoje miasteczko.

 

- Rozmowa na temat wiersza.

 

- Jak wygląda małe miasteczko?

- Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

            - Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

 

  1.  Zabawa ruchowa Spacer krętą uliczką.

 

Apaszka do zawiązania oczu.

 

Dziecko zawiązuje oczy rodzicowi, dziecko jest przewodnikiem, który

            prowadzi rodzica po uliczce utworzonej z dowolnych przedmiotów. Podaje określenia

kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo, a zadaniem przewodnika jest przeprowadzenie rodzica do końca uliczki. Następnie zmiana ról.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 20.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

  Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.

             Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze   swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

  1. Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.

            Dziecko zamienia nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).

 

  1. Zabawy konstrukcyjne klockami.

 

Dziecko buduje różne domy z klocków. Następnie porównuje powstałe budowle, wykorzystuje następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dziecko zachęca rodzica do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukuje jak największej liczby argumentów przekonujących klienta ( rodzica)  do zainteresowania się danym budynkiem.

 

WTOREK

 

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych z kręglami lub butelkami.

 

- Zabawa orientacyjno-porządkowa Posłuszne kręgle.

 

Dziecko porusza się swobodnie, trzymając kręgle czy dwie butelki w ręce. Na uderzenie w ręce zatrzymuje się i manipuluje kręglami czy butelkami : podaje je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzuca i łapie.

 

-  Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód.

 

Dziecko w siadzie prostym, kręgle czy butelki trzyma w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).

 

- Skręty Na prawo, na lewo.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle czy butelki na głowie, przytrzymując je rękami, łokcie ma na zewnątrz. Wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonuje kilka rzutów i chwytów kręglami czy butelkami.

 

-  Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle.

 

Dziecko leży na brzuchu, trzyma kręgle czy butelki w obu rękach przed twarzą. Unosi głowę, prostuje ręce; ogląda kręgle, wytrzymuje przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.

 

- Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie.

 

Dziecko leży na plecach, trzyma kręgle czy butelki w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznosi obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powraca do pozycji wyjściowej.

 

- Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk.

 

Dziecko leży na plecach, kręgle trzyma pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk za głową i powraca do siadu. Ponownie wkłada kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonuje ćwiczenie.

 

- Bieg Postaw kręgle.

Dziecko biega z kręglami w różnych kierunkach. Podczas przerwy w grze stawia kręgiel czy butelkę  na podłodze tak, aby się nie przewrócił(a).

 

- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy.

Dziecko w siadzie prostym podpartym, kręgiel czy butelkę ma pomiędzy stopami (pionowo). Krąży obunóż w prawo i w lewo. Wałkuje kręgle raz jedną, raz drugą stopą.

W siadzie podpartym – chwyta stopami kręgle i podnosi je do góry.

 

  1.  Rozmowa na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RSJsHc5FzIU

 

Zdjęcia/widokówki przedstawiające charakterystyczne punkty w miejscowości dziecka.

 

Oglądanie miejsc w swojej miejscowości, określanie, co przedstawiają. Dziecko opowiada o innych miejscach, które zna, odwiedza z rodzicami.

Z czego znany jest nasz region?

-  Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?

-  Co się dziecku najbardziej podoba?

 

- Karta pracy, cz. 4, s. 21.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.

 

- Karta pracy, cz. 4, s. 22.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.

 

-  Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s 75.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=76

 

Liczenie, o ile kratek środki kwiatów są oddalone od linii. Rysowanie pod linią

kwiatów, których środki są oddalone o tyle samo kratek.

 

  1. Odkrywanie litery j, J., Odkrywanie litery j: małej i J wielkiej, drukowanej             i pisanej.

 

-  Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady  Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=54

 

-  Opisywanie, co przedstawia obrazek.

 

-  Określanie pierwszych głosek w słowie jajkai nazwach rysunków.

 

-  Rysowanie po śladach rysunków.

 

-  Kolorowanie wybranych rysunków.

 

-  Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.

 

- Wyodrębnianie wyrazu podstawowego –jajka.

 

- Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na

głoski. Liczy sylaby i głoski w słowie jajka.

 

- Wymienia inne słowa, w których głoskajjest na początku (jagody, jogurt, jodła…),

i na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

 

-  Budowanie schematu słowa jajka.

 

- Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka. Rozsuwa kartoniki, wymawiając głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa

się słowo; wymawiają głośno głoski, dotykając kartoników.

 

- Budowanie schematu słowa Jagoda. Dziecko dzieli słowoJagodana sylaby, a potem na głoski. Układa z kartoników schemat imienia.

 

-  Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda- czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki

 

            - Dziecko głośno dzieli słowa: jajka, Jagodana głoski.

 

            - Wymawia głoskę j: długo: jjjyyyy…krótko: j, j, j, j

 

- Głoskajjest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów dziecko zaznacza miejsca głoski j niebieskimi kartonikami. Czerwonymi kartonikami zaznacza miejsca samogłosek w słowach: jajka, Jagoda.

 

- Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda.

 

- Dziecko przypomina, kiedy używamy wielkiej litery.

 

-  Nazywanie zdjęć.

 

-  Dzielenie nazw zdjęć na głoski.

 

-  Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.

 

- Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.

 

- Rozwiązywanie krzyżówki.

 

- Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów nazw ptaków znanych dzieciom.

 

- Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.

 

- Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach,

a potem – samodzielnie.

ŚRODA

  1. Zaczynamy od zabaw z rodzicem

 

- Zabawa rozwijająca świadomość własnego ciała oraz przekładanie wrażeń dotykowych na

ruch  – Zabawy z plecami.

 

Nagranie wolnej muzyki.

 

- Powitanie– dziecko siedzi z zamkniętymi oczami, pochylone do przodu, rodzic głaszcze

dziecko po plecach i budzi.

 

- Polecenia– dziecko porusza się swobodnie. Na komendę rodzica kładzie się: na plecach, na brzuchu, na boku; opiera na łokciach.

 

- Zabawy w parach– dziecko i rodzic siadają na podłodze. W rytm wolnej muzyki rodzic głaszcze, opukuje, masuje plecy dziecka. Po kilku chwilach następuje zmiana.

 

- Zwierzęta wędrują po plecach–  dziecko, za pomocą dłoni, pokazuje na plecach rodzica typowe ruchy różnych zwierząt; rodzic musi zgadnąć, jakie zwierzę spaceruje po jej plecach. Po kilku chwilach następuje zmiana.

 

- Odtwarzajmy rysunki– dziecko rysuje na plecach rodzica różne, proste formy, np.: linię prostą, koło, jakiś zygzak, trójkąt, spiralę, a rodzic próbuje odtworzyć te rysunki krokami na podłodze. Potem następuje zamiana ról.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 23.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Dzieci czytają z rodzicem (lub samodzielnie) nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi. Dzieci kolorują rysunki.

 

  1. Zabawa Domino ruchowe.

Dziecko pokazuje dowolny ruch, np. klaśnięcie w dłonie. Rodzic, siedzący obok, powtarza ruch i dodaje własny. W ten sposób każdy powtarza gesty, ruchy swojego poprzednika i uzupełnia je własnym.

 

  1. Herb naszej miejscowości – wydzieranka z papieru kolorowego.

 

- Oglądanie herbu miejscowości, z której pochodzą dzieci. Wyjaśnianie znaczenia herbu.

Zwrócenie uwagi dziecka, z jakich elementów składa się herb, wyjaśnia, co one oznaczają.

 

- Zabawa Który z kolei?

 

Herby różnych miast, w tym herb miejscowości, w której mieszkają dzieci.

Układamy w szeregu herby różnych miast, pośród nich jest herb miejscowości, w której

mieszka dziecko. Zadaniem  jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Który z kolei jest herb

naszej miejscowości? Za każdym razem rodzic układa w inny sposób szereg z herbów.

 

- Ćwiczenie spostrzegawczości Odszukaj symbole.

 

Herby różnych miast, w tym herb miejscowości, w której mieszkają dzieci, rysunki elementów z tych herbów.

 

Układamy przed dzieckiem rysunki elementów pochodzących z różnych herbów. Zadaniem

dziecka jest rozpoznanie i wskazanie herbu, z którego pochodzą symbole na rysunkach.

 

- Wykonanie pracy plastycznej – karta pracy, cz. 4, s. 24.

 

Potrzebne będą: papier kolorowy, klej, kredki.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

- Oglądanie herbów różnych miast. Rysowanie herbu miejscowości dzieci albo jego wymyślenie.

- Samodzielne działanie dziecka: rysowanie wnętrza herbu, wydzieranie z papieru w odpowiednich kolorach małych kawałeczków, naklejanie ich na konturach herbu.

- Rysowanie po śladzie drogi Ady i taty do domu.

CZWARTEK

 

  1. Wykonanie koperty z adresem.

 

 Rysunek rozłożonej koperty, klej, nożyczki.

 

Dzieci wycinają rysunek rozłożonej koperty; zaginają go wzdłuż przerywanych linii i sklejają

w odpowiednich miejscach. Zapisywanie przez dziecko z pomocą rodzica na kopercie adresu zamieszkania podanego przez dziecko.

.

  1.   Karta pracy, cz. 4, s. 25.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Rysowanie po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysowanie po śladzie drogi babci i dziadka do domu.

 

3.Czytanie wiersza Bożeny Formy Droga do przedszkola.

 

 

Codziennie wczesnym rankiem

zawsze drogą tą samą

do przedszkola maszeruję

razem z moją mamą.

 

Mijam skrzyżowanie

sklepy, park i szkołę

potem kilka domów

i widzę przedszkole.

 

 

Chociaż jestem mały

to swój adres znam.

Do domu potrafię

drogę wskazać sam.

 

  1. Wykonanie albumu swojej miejscowości.

 

- Rozwiązywanie zagadek o wybranych punktach charakterystycznych dla danej miejscowości.

Obrazek/widokówka przedstawiająca charakterystyczne punkty dla danej miejscowości.

Rodzic opisuje wybrane miejsce, zabytek, a dziecko odgadują co to jest, i odszukują pasujący obrazek, widokówkę.

- Wykonania albumu reklamującego miejscowość, w której mieszka dziecko i zachęcenie do jej odwiedzenia. Tytuł albumu Moja miejscowość.

 

-  Karta pracy, cz. 4, s. 26.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Określanie, co przedstawiają zdjęcia. Odszukanie w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów i naklejenie ich obok odpowiednich zdjęć. Rysowanie takiego samego rysunku po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określanie, co znajduje się w rogach rysunków.

 

-  Ozdabianie wydrukowanej nazwy swojej miejscowości.

nazwa miejscowości, kredki.

 

Dzieci ozdabiają nazwę według własnego pomysłu.

 

 

PIĄTEK

 

  1. Zabawa ruchowa – Ziemia, woda, powietrze.

 

Dziecko:

 

- Na hasło: Ziemia– dotyka dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając.

- Na hasło: Woda– chwyta się dłońmi za kolana.

- Na hasło: Powietrze– wskazuje przestrzeń nad głową.

Podajemy hasła w różnej kolejności.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 27.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach spirali –

dużych i małych.

 

  1. Zabawa Dokończ zdania., rodzic czyta, a dzieci kończą zdanie:

 

Miejscowość, w której mieszkam, to…

Mieszkam… przy ulicy…

Lubię swoją miejscowość, bo…

Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…

 

  1.  Nauka wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?

 

 Słuchanie wiersza.

 

Czy wiesz, kim jesteś?

− To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

− Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

− biało – czerwone.

Ojczyste godło

− orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

− mazurka dźwięki,

no i stolica

− miasto syrenki.

I jeszcze Wisła

co sobie płynie:

raz na wyżynie,

raz na równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

− Już wiesz, kim jesteś?

− Jestem Polakiem.

 

- Rozmowa na temat wiersza.

 

- Co jest bliskie osobie z wiersza?

- Jakie znaki ojczyste?

- Co jest jeszcze bliskie?

- Kim jest osoba z wiersza? A wy, kim jesteście?

 

Piosenka „ Jestem Polakiem”

 

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

5.  Wskazywanie wśród obrazków różnych flag – flagi Polski.

 

Obrazki flag różnych państw.

Rozkładamy, pokazujemy  obrazki flag różnych państw, w tym flagę Polski. Dzieci wskazują flagę Polski, omawiają jej wygląd.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 28.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Czytanie całościowe zdania To mapa Polski. Czytanie samodzielne napisów odszukanych w naklejkach: Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach na mapie.

- Co to jest Bałtyk?

- Gdzie się znajduje?

- Jak nazywa się stolica Polski?

Oglądanie godła. Kolorowanie rysunku godła według wzoru.

Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.

 

6.Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.

 

Dziecko maszeruje w różnych kierunkach podczas wypowiadania przez rodzica dowolnych

słów. Kiedy usłyszą słowo Polska, muszą jak najszybciej usiąść.

 

7.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.

Książka (s. 70–71)

 

W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.

– A po co? – spytała Lenka.

– Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.

– Na czerwony – powiedział Szymek.

– Nie. Na biały – sprostowała Ada.

– A po co? – ponownie spytała Lenka.

– Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani.

– Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.

– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy

nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.

– Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.

– To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek.

Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać

prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani

chorągiewkami.

Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.

– Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne

do wykonania – pocieszyła ją Lenka.

– Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko

czerwony pas na białej chorągiewce.

W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu.

Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę.

Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.

– O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski.

Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest

Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie.

– Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała.

– Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka.

Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom  i kosmitom.

Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.

 

Rozmowa  z dzieckiem na temat opowiadania.

 

- Po co przedszkolaki malowały flagi?

- Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?

- Z czego była dumna?

 

Święto Flagi Polski- prezentacja

 

https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk

.

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej to polskie święto obchodzone 2 maja, wprowadzone

na mocy ustawy z 20 lutego 2004 roku, by propagować wiedzę o Polskiej tożsamości oraz

symbolach narodowych. Flaga składa się z dwóch poziomych pasów: białego i czerwonego.

Pierwszy symbolizuje czystość i niepokalanie, drugi – odwagę i waleczność. Oficjalnie

flaga została uznana za symbol narodowy w 1919 roku, w rok po uzyskaniu przez Polskę

niepodległości.

 

8.  Wykonanie chorągiewki z kolorowego papieru.

 

Dla wykonania chorągiewki: paski papieru – białego i czerwonego, klej, patyczek

 

Dziecko skleja paski papieru, dokleja patyczek.

 

Pozdrawiam serdecznie Edyta Kosik

 

Drodzy Rodzice

Nadal pozostajemy na etapie edukacji zdalnej, w związku z tym prezentuję zestaw stron edukacyjnych do wykorzystania podczas nauki czytania i pisania oraz prezentujących ciekawe prace plastyczne.

 

www.domowyprzedszkolak.pl

https://www.mama-bloguje.com/nauka-pisania-literek-szablony-cz1/

http://bystredziecko.pl/

https://www.okiemmamy.pl/

https://miastodzieci.pl/

https://www.kolorowe-obrazki.pl/

https://mojedziecikreatywnie.pl/

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://www.mamawdomu.pl/2020/03/zostanwdomu.html

http://www.kreatywniewdomu.pl/

https://panimonia.pl/

https://www.bajkidoczytania.pl/materialy-edukacyjne-dla-dzieci-do-wydruku

https://eduzabawy.com/nauka-pisania-do-drukowania/

 

Zachęcam do dzielenia się z nami wspólnymi zabawami z dziećmi i wysyłania zdjęć na adres e-mail reniapoz@o2.pl. Zdjęcia zostaną zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii ,, Zabawy naszych przedszkolaków w domu’’

 

                                                                                                              Miłej zabawy

                                                                                                      Świniarska Katarzyna

 

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. rozumiem, zamknij ten komunikat