Aktualności

Drodzy Rodzice MISIÓW
2020-04-27TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 27.04-01.05 GRUPA V ,,MISIE’’
TEMAT TYGODNIA „ MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION ”.
Główne cele pracy to:
- rozwijanie mowy i myślenia,
-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,
-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- wskazywanie różnic między miastem a wsią,
- obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
- poznawanie nazw pobliskich ulic,
- zapoznanie z herbem swojej miejscowości,
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
- przedstawianie działań w zapisie,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
Umiejętności dziecka:
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- zabawy z literą i głoską „ J ”
- dzieli na sylaby i na głoski słowa: jajka, Jagoda;układa schematy i modele tych słów,
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- rysuje po śladach ,
- dodaje i odejmuje w zakresie 10,
- układa i odczytuje działania dotyczące dodawania i odejmowania,
- wymienia różnice między miastem a wsią,
- dostrzega i nazywa zmiany, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
- wie, że jest Polakiem,
- wymienia nazwy pobliskich ulic.
- wykonuje pracę plastyczną,wydzierankę z kolorowego papieru,
- rozpoznaje herb swojej miejscowości,
- działa twórczo,
- aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych,
- śpiewa piosenkę.
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
PONIEDZIAŁEK
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Pobudka.
Dziecko leży na dywanie – śpi. Na uderzenie w dłonie czy bębenek powoli wstaje, prostuje się, przeciąga, przeciera oczy, maszeruje, aby rozprostować mięśnie; ale chce mu się jeszcze spać i na sygnał – dwa uderzenia w ręce czy bębenek – ponownie zasypia.
- Ćwiczenia z elementem czworakowania Rozrzucone klocki.
Dziecko chodzi na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostuje się i rozgląda, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.
- Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi Zbieramy klocki.
Dziecko spaceruje, trzymając np. książkę na wyciągniętej dłoni w taki sposób, aby nie spadła. Na uderzenie w bębenek czy klaśnięcie w dłonie, wykonuje skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnosi klocek i kładzie go na książkę. Na zakończenie zabawy wrzuca klocki do wyznaczonego pojemnika.
- Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkamy.
Zdjęcia, obrazki, albumy itp., przedstawiające miejscowość, w której dziecko mieszka.
Dziecko rozpoznaje miejsca. Następnie z rodzicem prowadzi swobodne rozmowy na
temat miejsca, w którym mieszkają, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dziecko dzieli nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiada nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dziecko układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka.
- Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców(według Krzysztofa Sąsiadka).
Ja dziesięć palców mam, ( pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami),
na pianinie gram. (naśladuje grę na pianinie),
Ja dwie ręce mam, (pokazuje dłonie),
na bębenku gram. (uderza na przemian dłońmi o uda),
Ja dziesięć palców mam (pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami),
i na trąbce gram. (naśladuje granie na trąbce),
Ja dwie ręce mam (pokazuje dłonie),
i zaklaszczę wam. (klaszcze).
- Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
1. Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
- Rozmowa na temat piosenki.
- O jakim miejscu jest piosenka?
- Jakie ono jest?
- Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
- Określanie nastroju i budowy piosenki.
- Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Jak wygląda małe miasteczko?
- Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
- Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
- Zabawa ruchowa Spacer krętą uliczką.
Apaszka do zawiązania oczu.
Dziecko zawiązuje oczy rodzicowi, dziecko jest przewodnikiem, który
prowadzi rodzica po uliczce utworzonej z dowolnych przedmiotów. Podaje określenia
kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo, a zadaniem przewodnika jest przeprowadzenie rodzica do końca uliczki. Następnie zmiana ról.
- Karta pracy, cz. 4, s. 20.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
- Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.
Dziecko zamienia nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).
- Zabawy konstrukcyjne klockami.
Dziecko buduje różne domy z klocków. Następnie porównuje powstałe budowle, wykorzystuje następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dziecko zachęca rodzica do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukuje jak największej liczby argumentów przekonujących klienta ( rodzica) do zainteresowania się danym budynkiem.
WTOREK
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych z kręglami lub butelkami.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Posłuszne kręgle.
Dziecko porusza się swobodnie, trzymając kręgle czy dwie butelki w ręce. Na uderzenie w ręce zatrzymuje się i manipuluje kręglami czy butelkami : podaje je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzuca i łapie.
- Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód.
Dziecko w siadzie prostym, kręgle czy butelki trzyma w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
- Skręty Na prawo, na lewo.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle czy butelki na głowie, przytrzymując je rękami, łokcie ma na zewnątrz. Wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonuje kilka rzutów i chwytów kręglami czy butelkami.
- Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle.
Dziecko leży na brzuchu, trzyma kręgle czy butelki w obu rękach przed twarzą. Unosi głowę, prostuje ręce; ogląda kręgle, wytrzymuje przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.
- Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie.
Dziecko leży na plecach, trzyma kręgle czy butelki w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznosi obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powraca do pozycji wyjściowej.
- Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk.
Dziecko leży na plecach, kręgle trzyma pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk za głową i powraca do siadu. Ponownie wkłada kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonuje ćwiczenie.
- Bieg Postaw kręgle.
Dziecko biega z kręglami w różnych kierunkach. Podczas przerwy w grze stawia kręgiel czy butelkę na podłodze tak, aby się nie przewrócił(a).
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy.
Dziecko w siadzie prostym podpartym, kręgiel czy butelkę ma pomiędzy stopami (pionowo). Krąży obunóż w prawo i w lewo. Wałkuje kręgle raz jedną, raz drugą stopą.
W siadzie podpartym – chwyta stopami kręgle i podnosi je do góry.
- Rozmowa na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić.
https://www.youtube.com/watch?v=RSJsHc5FzIU
Zdjęcia/widokówki przedstawiające charakterystyczne punkty w miejscowości dziecka.
Oglądanie miejsc w swojej miejscowości, określanie, co przedstawiają. Dziecko opowiada o innych miejscach, które zna, odwiedza z rodzicami.
- Z czego znany jest nasz region?
- Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?
- Co się dziecku najbardziej podoba?
- Karta pracy, cz. 4, s. 21.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.
- Karta pracy, cz. 4, s. 22.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.
- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s 75.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=76
Liczenie, o ile kratek środki kwiatów są oddalone od linii. Rysowanie pod linią
kwiatów, których środki są oddalone o tyle samo kratek.
- Odkrywanie litery j, J., Odkrywanie litery j: małej i J wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=54
- Opisywanie, co przedstawia obrazek.
- Określanie pierwszych głosek w słowie jajkai nazwach rysunków.
- Rysowanie po śladach rysunków.
- Kolorowanie wybranych rysunków.
- Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.
- Wyodrębnianie wyrazu podstawowego –jajka.
- Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na
głoski. Liczy sylaby i głoski w słowie jajka.
- Wymienia inne słowa, w których głoskajjest na początku (jagody, jogurt, jodła…),
i na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).
- Budowanie schematu słowa jajka.
- Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka. Rozsuwa kartoniki, wymawiając głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa
się słowo; wymawiają głośno głoski, dotykając kartoników.
- Budowanie schematu słowa Jagoda. Dziecko dzieli słowoJagodana sylaby, a potem na głoski. Układa z kartoników schemat imienia.
- Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda- czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki
- Dziecko głośno dzieli słowa: jajka, Jagodana głoski.
- Wymawia głoskę j: długo: jjjyyyy…krótko: j, j, j, j…
- Głoskajjest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów dziecko zaznacza miejsca głoski j niebieskimi kartonikami. Czerwonymi kartonikami zaznacza miejsca samogłosek w słowach: jajka, Jagoda.
- Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda.
- Dziecko przypomina, kiedy używamy wielkiej litery.
- Nazywanie zdjęć.
- Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
- Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
- Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
- Rozwiązywanie krzyżówki.
- Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów nazw ptaków znanych dzieciom.
- Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
- Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach,
a potem – samodzielnie.
ŚRODA
- Zaczynamy od zabaw z rodzicem
- Zabawa rozwijająca świadomość własnego ciała oraz przekładanie wrażeń dotykowych na
ruch – Zabawy z plecami.
Nagranie wolnej muzyki.
- Powitanie– dziecko siedzi z zamkniętymi oczami, pochylone do przodu, rodzic głaszcze
dziecko po plecach i budzi.
- Polecenia– dziecko porusza się swobodnie. Na komendę rodzica kładzie się: na plecach, na brzuchu, na boku; opiera na łokciach.
- Zabawy w parach– dziecko i rodzic siadają na podłodze. W rytm wolnej muzyki rodzic głaszcze, opukuje, masuje plecy dziecka. Po kilku chwilach następuje zmiana.
- Zwierzęta wędrują po plecach– dziecko, za pomocą dłoni, pokazuje na plecach rodzica typowe ruchy różnych zwierząt; rodzic musi zgadnąć, jakie zwierzę spaceruje po jej plecach. Po kilku chwilach następuje zmiana.
- Odtwarzajmy rysunki– dziecko rysuje na plecach rodzica różne, proste formy, np.: linię prostą, koło, jakiś zygzak, trójkąt, spiralę, a rodzic próbuje odtworzyć te rysunki krokami na podłodze. Potem następuje zamiana ról.
- Karta pracy, cz. 4, s. 23.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Dzieci czytają z rodzicem (lub samodzielnie) nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi. Dzieci kolorują rysunki.
- Zabawa Domino ruchowe.
Dziecko pokazuje dowolny ruch, np. klaśnięcie w dłonie. Rodzic, siedzący obok, powtarza ruch i dodaje własny. W ten sposób każdy powtarza gesty, ruchy swojego poprzednika i uzupełnia je własnym.
- Herb naszej miejscowości – wydzieranka z papieru kolorowego.
- Oglądanie herbu miejscowości, z której pochodzą dzieci. Wyjaśnianie znaczenia herbu.
Zwrócenie uwagi dziecka, z jakich elementów składa się herb, wyjaśnia, co one oznaczają.
- Zabawa Który z kolei?
Herby różnych miast, w tym herb miejscowości, w której mieszkają dzieci.
Układamy w szeregu herby różnych miast, pośród nich jest herb miejscowości, w której
mieszka dziecko. Zadaniem jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Który z kolei jest herb
naszej miejscowości? Za każdym razem rodzic układa w inny sposób szereg z herbów.
- Ćwiczenie spostrzegawczości Odszukaj symbole.
Herby różnych miast, w tym herb miejscowości, w której mieszkają dzieci, rysunki elementów z tych herbów.
Układamy przed dzieckiem rysunki elementów pochodzących z różnych herbów. Zadaniem
dziecka jest rozpoznanie i wskazanie herbu, z którego pochodzą symbole na rysunkach.
- Wykonanie pracy plastycznej – karta pracy, cz. 4, s. 24.
Potrzebne będą: papier kolorowy, klej, kredki.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
- Oglądanie herbów różnych miast. Rysowanie herbu miejscowości dzieci albo jego wymyślenie.
- Samodzielne działanie dziecka: rysowanie wnętrza herbu, wydzieranie z papieru w odpowiednich kolorach małych kawałeczków, naklejanie ich na konturach herbu.
- Rysowanie po śladzie drogi Ady i taty do domu.
CZWARTEK
- Wykonanie koperty z adresem.
Rysunek rozłożonej koperty, klej, nożyczki.
Dzieci wycinają rysunek rozłożonej koperty; zaginają go wzdłuż przerywanych linii i sklejają
w odpowiednich miejscach. Zapisywanie przez dziecko z pomocą rodzica na kopercie adresu zamieszkania podanego przez dziecko.
.
- Karta pracy, cz. 4, s. 25.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Rysowanie po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysowanie po śladzie drogi babci i dziadka do domu.
3.Czytanie wiersza Bożeny Formy Droga do przedszkola.
Codziennie wczesnym rankiem
zawsze drogą tą samą
do przedszkola maszeruję
razem z moją mamą.
Mijam skrzyżowanie
sklepy, park i szkołę
potem kilka domów
i widzę przedszkole.
Chociaż jestem mały
to swój adres znam.
Do domu potrafię
drogę wskazać sam.
- Wykonanie albumu swojej miejscowości.
- Rozwiązywanie zagadek o wybranych punktach charakterystycznych dla danej miejscowości.
Obrazek/widokówka przedstawiająca charakterystyczne punkty dla danej miejscowości.
Rodzic opisuje wybrane miejsce, zabytek, a dziecko odgadują co to jest, i odszukują pasujący obrazek, widokówkę.
- Wykonania albumu reklamującego miejscowość, w której mieszka dziecko i zachęcenie do jej odwiedzenia. Tytuł albumu Moja miejscowość.
- Karta pracy, cz. 4, s. 26.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Określanie, co przedstawiają zdjęcia. Odszukanie w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów i naklejenie ich obok odpowiednich zdjęć. Rysowanie takiego samego rysunku po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określanie, co znajduje się w rogach rysunków.
- Ozdabianie wydrukowanej nazwy swojej miejscowości.
nazwa miejscowości, kredki.
Dzieci ozdabiają nazwę według własnego pomysłu.
PIĄTEK
- Zabawa ruchowa – Ziemia, woda, powietrze.
Dziecko:
- Na hasło: Ziemia– dotyka dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając.
- Na hasło: Woda– chwyta się dłońmi za kolana.
- Na hasło: Powietrze– wskazuje przestrzeń nad głową.
Podajemy hasła w różnej kolejności.
- Karta pracy, cz. 4, s. 27.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach spirali –
dużych i małych.
- Zabawa Dokończ zdania., rodzic czyta, a dzieci kończą zdanie:
Miejscowość, w której mieszkam, to…
Mieszkam… przy ulicy…
Lubię swoją miejscowość, bo…
Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…
- Nauka wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?
Słuchanie wiersza.
Czy wiesz, kim jesteś?
− To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
− Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
− biało – czerwone.
Ojczyste godło
− orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
− mazurka dźwięki,
no i stolica
− miasto syrenki.
I jeszcze Wisła
co sobie płynie:
raz na wyżynie,
raz na równinie,
i mija miasta
prześliczne takie…
− Już wiesz, kim jesteś?
− Jestem Polakiem.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Co jest bliskie osobie z wiersza?
- Jakie znaki ojczyste?
- Co jest jeszcze bliskie?
- Kim jest osoba z wiersza? A wy, kim jesteście?
Piosenka „ Jestem Polakiem”
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
5. Wskazywanie wśród obrazków różnych flag – flagi Polski.
Obrazki flag różnych państw.
Rozkładamy, pokazujemy obrazki flag różnych państw, w tym flagę Polski. Dzieci wskazują flagę Polski, omawiają jej wygląd.
Karta pracy, cz. 4, s. 28.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Czytanie całościowe zdania To mapa Polski. Czytanie samodzielne napisów odszukanych w naklejkach: Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach na mapie.
- Co to jest Bałtyk?
- Gdzie się znajduje?
- Jak nazywa się stolica Polski?
Oglądanie godła. Kolorowanie rysunku godła według wzoru.
Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.
6.Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.
Dziecko maszeruje w różnych kierunkach podczas wypowiadania przez rodzica dowolnych
słów. Kiedy usłyszą słowo Polska, muszą jak najszybciej usiąść.
7.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.
Książka (s. 70–71)
W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.
– A po co? – spytała Lenka.
– Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.
– Na czerwony – powiedział Szymek.
– Nie. Na biały – sprostowała Ada.
– A po co? – ponownie spytała Lenka.
– Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani.
– Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.
– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy
nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.
– Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.
– To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek.
Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać
prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani
chorągiewkami.
Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.
– Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne
do wykonania – pocieszyła ją Lenka.
– Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko
czerwony pas na białej chorągiewce.
W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu.
Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę.
Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.
– O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski.
Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest
Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie.
– Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała.
– Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka.
Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom.
Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.
Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.
- Po co przedszkolaki malowały flagi?
- Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?
- Z czego była dumna?
Święto Flagi Polski- prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk
.
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej to polskie święto obchodzone 2 maja, wprowadzone
na mocy ustawy z 20 lutego 2004 roku, by propagować wiedzę o Polskiej tożsamości oraz
symbolach narodowych. Flaga składa się z dwóch poziomych pasów: białego i czerwonego.
Pierwszy symbolizuje czystość i niepokalanie, drugi – odwagę i waleczność. Oficjalnie
flaga została uznana za symbol narodowy w 1919 roku, w rok po uzyskaniu przez Polskę
niepodległości.
8. Wykonanie chorągiewki z kolorowego papieru.
Dla wykonania chorągiewki: paski papieru – białego i czerwonego, klej, patyczek
Dziecko skleja paski papieru, dokleja patyczek.
Pozdrawiam serdecznie Edyta Kosik
Drodzy Rodzice
Nadal pozostajemy na etapie edukacji zdalnej, w związku z tym prezentuję zestaw stron edukacyjnych do wykorzystania podczas nauki czytania i pisania oraz prezentujących ciekawe prace plastyczne.
https://www.mama-bloguje.com/nauka-pisania-literek-szablony-cz1/
https://www.kolorowe-obrazki.pl/
https://mojedziecikreatywnie.pl/
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/
https://szaloneliczby.pl/przedszkole/
https://www.mamawdomu.pl/2020/03/zostanwdomu.html
http://www.kreatywniewdomu.pl/
https://www.bajkidoczytania.pl/materialy-edukacyjne-dla-dzieci-do-wydruku
https://eduzabawy.com/nauka-pisania-do-drukowania/
Zachęcam do dzielenia się z nami wspólnymi zabawami z dziećmi i wysyłania zdjęć na adres e-mail reniapoz@o2.pl. Zdjęcia zostaną zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii ,, Zabawy naszych przedszkolaków w domu’’
Miłej zabawy
Świniarska Katarzyna