Aktualności

Drodzy Rodzice MOTYLKÓW

Drodzy Rodzice MOTYLKÓW

2020-04-27

 

Drodzy Rodzice, Kochane Motylki !

 

Rozpoczynamy kolejny tydzień zabaw i zadań. Mam nadzieje, że chociaż trochę możemy umilić Wam ten czas spędzany w domu.

Jesteśmy Polakami- tak brzmi temat tygodnia. Dzieci podczas rozwiązywania różnych zagadek i wykonywania zadań będą mogły przypomnieć sobie, jakie są polskie symbole narodowe. Zapoznać się z wierszem ważnym dla każdego Polaka ,, Katechizm polskiego dziecka’’ Władysława Bełzy, a także z wieloma innymi wierszami patriotycznymi, piosenkami i legendami. Stojąc na baczność wysłuchają polskiego hymnu-Mazurka Dąbrowskiego i zapoznają się z jego słowami. Naszym zadaniem jest nauczyć dzieci miłości do Polski,  zaczynając od poznawania własnych domów, własnej miejscowości i bliskich im krajobrazów. Odwiedzajmy z nimi niezbyt odległe zabytki i uczmy odpowiedniego zachowania w miejscach publiczno-kulturalnych, zaznajamiajmy z rodzinnym folklorem i tradycjami.  Mówmy o najważniejszych rzekach, miastach i ich zabytkach.

 

                                                                     Pozdrawiam serdecznie i życzę udanej zabawy

 

                                                                                                          Violetta Bronisz

                                                           

                                                                                 Pragnę także przekazać  pozdrowienia od Pani

 

                                                                                                                               Jolanty Jakubowicz

 

Zachęcam nadal do dzielenia się z nami wspólnymi zabawami z dziećmi i wysłanie zdjęć na adres e-mail reniapoz@o2.pl  Zdjęcia zostaną zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii ,, Zabawy naszych przedszkolaków w domu’’

 

PATRIOTYCZNE ZADANIA  

https://drive.google.com/file/d/1sLJ-DP5M_RGK6Xtbc596WhZr6-9Cm44l/view                                 POLSKIE LEGENDY

Największy zbiór polskich legend

https://www.bajkowyzakatek.eu/p/spis-tresci.html                                                                     

PIOSENKI PATRIOTYCZNE:

,,Jesteśmy Polką i Polakiem’’

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

,,Piosenka małego patrioty’’

https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo

 

,,Historia polski’

https://www.youtube.com/watch?v=uq0old44poA

 

,,Wielcy Polacy’’

https://www.youtube.com/watch?v=5VXwz4co65E

 

,,Warszawa Stolicą Polski’’

https://www.youtube.com/watch?v=bGr6RgLmdVI

 

,,Skarby Polski’’

https://www.youtube.com/watch?v=hA9dfA2D7b8

 

,,Polskie Pyszności’’

https://www.youtube.com/watch?v=26Ybt6crep0

 

 

TEMAT TYGODNIA : Kto ty jesteś? Polak mały!

 

Poniedziałek

temat: Jesteśmy Polakami

Cele:

-zapoznanie z symbolami narodowymi Polski

-wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy: flaga, godło, hymn

-ćwiczenie koncentracji uwagi i pamięci.

 

1.Zabawa z wykorzystaniem wiersza Władysława Bełzy Katechizm polskiego dziecka.

Czytamy wiersz, a następnie recytujemy wspólnie z dzieckiem dzieląc na role. 

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swymi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę!

– Coś ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.

Władysław Bełza

Rozmowa inspirowana wierszem.

Jak nazywa się nasz kraj? Jak myślicie, co to znaczy kochać swój kraj ? Jak możemy dbać o swój kraj? Każdy kraj ma swoje symbole: flagę, godło i hymn. Jak wyglądają flaga i godło Polski?

 

2.Ćwiczenia grafomotoryczne. Odbijamy dziecku na kartce uproszczony kontur Polski. Zadaniem dziecka jest rysowanie kredką lub flamastrem po śladzie. Usprawnianie ręki.

 

3.Zabawa dydaktyczna „Nasza flaga ”

Rozkładamy na dywanie kartoniki z flagami różnych państw. Dzieci odszukują wśród nich flagę Polski i określają jej barwy.

 

4.Praca plastyczna

Wykonanie flagi według pomysłu dziecka

Dzieliny kartkę na dwie części, czerwoną część flagi dziecko może pomalować farbą, wykleić papierem kolorowym, bibułą, plasteliną lub pomalować kredką.

 

5.Wysłuchanie hymnu narodowego.

https://www.youtube.com/watch?v=xiZrt_NqpLI

 

Wyjaśnienie dziecku, dlaczego należy zachować powagę podczas słuchania hymnu.

Jeżeli dziecko nie zna tytułu polskiego hymnu narodowego (Mazurek Dąbrowskiego), przypominamy dziecku  nazwę i zachęcamy do swobodnych wypowiedzi inspirowanych pytaniem: W jakich ważnych sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy?.

 

6.Wykonanie ćwiczenia z KP3, k. 65.

 

7.Zabawa słuchowo-ruchowa „Słuchaj i zrób”

Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. Na sygnał rodzica np. jedno klaśnięcie dziecko kładzie

się na brzuchu (leżenie przodem), a na dwa klaśnięcia – na plecach (leżenie tyłem).

Ćwiczenie refleksu i koordynacji słuchowo-ruchowej.

 

 

Wtorek

temat: Jak nadmuchać balonik bez dmuchania?

eksperymentowanie-doświadczanie.

Cele:

-empiryczne potwierdzenie istnienia powietrza

-rozumienie znaczenia powietrza dla życia na ziemi

-przestrzeganie ustalonych zasad zachowania się podczas przeprowadzania eksperymentów

-kształtowanie nawyków właściwego oddychania

1.Ćwiczenia oddechowe „Wstążki biało-czerwone”

Dzieci dmuchają na wstążki z krepiny lub z innego materiału w kolorze biało-czerwonym.

Utrwalenie barw narodowych. Wzmacnianie przepony.

 

2.Rodzic zadaje dziecku zagadkę.

Swobodna rozmowa na temat powietrza

 

Co to jest, bo ja nie wiem?

Jest wszędzie, choć go nie widać.

Bez niego nie można oddychać. (powietrze)

 

3.Zabawa relaksująco-badawcza.

Prosimy dziecko, aby położyły sobie na sercu prawą rękę i „posłuchało” jego bicia, wykonując spokojne wdechy i wydechy. Następnie przez chwilę w rytm szybkiej muzyki dziecko biega dość szybko po pokoju. Gdy muzyka milknie, dziecko powtarza ćwiczenie. Próbuje określić, czy serce bije mu szybciej, a wdech i wydech są przyspieszone w porównaniu z poprzednim razem.

 

4.Zabawa „Dokończ zdanie: Powietrze to…”. Zapisuje wszystkie wypowiedzi dzieci na arkuszu papieru.

 

5.Doświadczenie 1: „Czy powietrze widać?”

Dziecko siada na dywanie wokół miski z wodą. Prosi dziecko, aby

zanurzyło zakręconą plastikową butelkę w wodzie i ją przytrzymało, a następnie puściło. Obserwujemy, co się

dzieje: butelka wypływa na powierzchnię. Rodzic robi igłą dziurkę w górnej części butelki i prosi dziecko o zanurzenie jej w wodzie. Obserwujemy, jak ze środka butelki wydobywają się bąbelki, a do środka powoli dostaje się woda. Wniosek:

Bąbelki wypływające z butelki zanurzonej w wodzie to pęcherzyki powietrza.

 

6.Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”

Rodzic prosi dziecko, żeby zamknęło oczy i przez chwilę posłuchało, co słyszyza oknem. Dzielenie się spostrzeżeniami. Ćwiczenie koncentracji uwagi.

 

7.Zabawa „Rysuj, rysuj”

Dziecko rysują na kartce A4 to, co przed chwilą usłyszało

Rozwijanie wyobraźni. Ćwiczenia manualne.

 

8.Doświadczenie 2: „Czy można nadmuchać balonik bez dmuchania?”.

Wlewamy do butelki pół szklanki octu, a do balonika wsypuje 1 łyżeczkę sody oczyszczonej. Naciągamy balonik delikatnie na szyjkę butelki, tak aby soda przypadkowo nie dostała się do środka. Następnie prosimy dziecko o uwagę i przesypuje sodę z balonika do butelki. W butelce wytwarza się

gaz, który pompuje balonik.

 

9.Zabawa taneczna „Jak tańczy powietrze?”. Włączamy skoczną muzykę. Dziecko porusza się swobodnie po sali i tańcem próbują zilustrować powietrze.

 

 

Środa

temat: Podróż po Polsce

Cele:

-ustalenie na poziomie intuicji, czym jest koło i dostrzeganie jego cech

-wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem

-zapoznanie z mapą Polski

-zachęcanie do dzielenia się własnymi doświadczeniami

-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej

-rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej

 

 

1.Rodzic recytuje wiersz.

Kółko

 

Kółko się obraca co dzień

w hulajnodze, w samochodzie,

w deskorolce i rowerze,

w motocyklu i skuterze,

w autobusie i traktorze.

Każdy ci powiedzieć może:

Kółko w kółko się obraca,

bo to właśnie kółka praca!

 

Maciejka Mazan

 

2.Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania i polecenia:

 

-Co jest bohaterem wiersza?

-Rozejrzyj się, co ma kształt koła?

-Narysuj przed sobą, w powietrzu, koło.

-Ułóż ręce (palce dłoni) w taki sposób, żeby utworzyć koło.

 

3.Burza mózgów „Z czym kojarzy mi się koło?”. Zapisanie wypowiedzi dziecka.

 

4.Wykonanie ćwiczenia KP3, k. 66 – rozpoznawanie symboli głównych miast Polski, wskazanie ich położenia na mapie Polski.

 

5.Układanka „Jedziemy w Polskę”. Dziecko tworzy pojazdy z kół w różnych kolorach i różnej wielkości. Następnie nakleja je na kartki A4 i dorysowuje niezbędne elementy pojazdów kredkami.

Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy, nadanie nazw swoim pojazdom po wspólnej naradzie.

 

6.Piękna nasza Polska cała.

 

Wycieczka po Polsce

 

1.Rodzic oznajmia: Zapraszam cię na wędrówkę po Polsce. Nasza ojczyzna to piękny kraj o różnorodnym krajobrazie. Mamy wysokie góry, czyste jeziora, piaszczyste plaże nad morzem, nowoczesne miasta i piękne zabytki w miastach o długiej historii. Dziś zwiedzimy różne ciekawe miejsca. Zapraszam do samolotu.

 

2. Zabawa „Samolot”. Na hasło: Pilot do samolotu! dziecko kuca i kręci rękami młynki (rozruch silnika). Na dźwięk stukania wstaje z rozpostartymi szeroko rękami i biega swobodnie po pokoju (samolot leci).

Na hasło: Lądujemy! ponownie kuca. Ten zestaw ruchów będzie się powtarzał pomiędzy kolejnymi przystankami wycieczki po Polsce.

 

3. „Góry”. Dziecko po wylądowaniu naśladują wędrówkę w górę i w dół po górach. Rytm wystukiwany przez rodzica oznacza wspinaczkę pod górę, brak rytmu– zbieganie z górki.

 

4. „Stolica Warszawa”. Informuje dziecko, że po stolicy będą poruszać się metrem, a metro to nic innego jak miejski pociąg jeżdżący pod ziemią. Dziecko zamienia się w pociąg, który będzie się poruszał zgodnie z rytmem, a na przerwę w grze – zatrzymywał się na stacji.

 

5. „Jeziora mazurskie”. Ogłaszamy: Jesteśmy na Mazurach i płyniemy żaglówką. Ja jestem jej kapitanem, a Ty moją załogą.

Słuchaj moich poleceń. Umawiamy się z dziećmi, gdzie w pokoju będą znajdować się: dziób (przód), rufa (tył) i obie burty (boki) ich żaglówki. Następnie wydajemy dziecku polecenia, np. Na dziób!, Na rufę!, Na prawą/lewą burtę!, a załoga biegnie w ustalone miejsce. Wydajemy polecenia kilka lub kilkanaście razy.

 

6. „Kraków”. Oznajmiamy, że przybyliśmy do Krakowa, gdzie w jamie mieszkał niegdyś smok, znany dzieciom z legendy o Smoku Wawelskim. Dziecko zamienia się w smoka i kroczy ciężko, kłapiąc paszczą utworzoną z wyciągniętych rąk i zagiętych palców-zębisk.

 

7. „Morze”. Oznajmiamy: Jesteśmy nad polskim morzem. Przylecieliśmy odpocząć i zrelaksować się. Dziecko udaje, że kładą się na piasku, żeby się poopalać. Przypominamy, że aby dobrze odpocząć, trzeba leżeć w ciszy, słuchając jedynie odgłosów otoczenia. Następnie odtwarzamy nagranie odgłosów morza. Możemy też pomóc dziecku się wyciszyć poprzez tworzenie w jego wyobraźni odpowiedniej scenerii, np. mówiąc przyciszonym głosem:

 

Słoneczko pięknie grzeje. Czuję, jak ogrzewamoją buzię, brzuch, jedną rękę, drugą rękę, obie nogi. Jest ciepło, cicho i leniwie. W tej ciszy słychać tylko szum fal i pokrzykiwanie

mew. Jest mi tak dobrze, że prawie zasypiam…

 

 

Czwartek

temat: Biało-czerwone ozdoby

Cele:

-budzenie poczucia patriotyzmu i przywiązania do ojczyzny

-budzenie szacunku do symboli narodowych

-rozwijanie sprawności manualnej.

 

1.Zabawa dydaktyczna „Oto Polska właśnie”

Dziecko składa w całość pocięty na kilka części obrazek z mapą Polski lub pocztówkę z wybranym miastem.

Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Rozbudzanie zainteresowania ojczyzną.

 

2.Zabawa „Budujemy domy”. Dziecko gromadzi klocki na środku pokoju. Prosimy aby posegregowało klocki według koloru, wielkości a następnie kształtu. Możemy poprosić aby przeliczyło ilość klocków w danym kolorze i wspólnie z rodzicem zbudowało z nich dom.

 

3.Zabawa „Bieg do celu” Zawieszamy w różnych miejscach pokoju ilustracje przedstawiające charakterystyczne regiony Polski. Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wystukiwanym przez rodzica. Kiedy usłyszy nazwę jakiegoś regionu (np. morze lub góry), ustawia się pod ilustracją, która go przedstawia. Poszerzanie wiedzy na temat Polski.

 

4.Wysłuchanie polskiego hymnu narodowego (Mazurka Dąbrowskiego). Zwrócenie uwagi na właściwą postawę podczas słuchania.

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

 

5.Rozmowa porządkująca wiadomości dziecka na temat polskich barw narodowych. Dzielenie się doświadczeniami.

 

6.Wykonanie ozdoby patriotycznej zgodnie ze wzorem – KA, k. 25.

Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.

Prezentacja wykonanej przez dziecko pracy.

 

7.Zabawa „Parada majowa”

Dziecko maszeruje w rytm muzyki po pokoju ze swoją ozdobą patriotyczną, skręca się na boki, machając rękami raz w prawą, raz w lewą stronę. Rozróżnianie strony prawej i lewej.

 

 

WIERSZE PATRIOTYCZNE

 

 Wiersze Czesława Janczarskiego

 

"Barwy ojczyste"

 

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość,

biel - serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

 

 

 

"Co to jest Polska?"

 

- Co to jest Polska?-

Spytał Jaś w przedszkolu.

Polska- to wieś i las,

i zboże w polu,

i szosa, którą pędzi

do miasta autobus,

i samolot, co leci

wysoko, na tobą.

Polska- to miasto,

strumień i rzeka,

i komin fabryczny,

co dymi z daleka,

a nawet obłoki,

gdy nad nami mkną.

Polska to jest także twój rodzinny dom.

A przedszkole?

Tak- i przedszkole,

i róża w ogrodzie

i książka na stole.



"Wszyscy kochamy naszą stolicę"
 

Wszyscy kochamy naszą stolicę
stare ulice, nowe ulice.
Most nad rzeką i fale Wisły
Statek na fali i piasek złocisty.
Szerokie place, parki zielone
i tramwajowy srebrzysty dzwonek
Stado gołębi, co chmurką białą
Nad ulicami szybuje śmiało
I każdy kamień, drewno i trawę
Wszyscy kochamy naszą Warszawę
Stolica Polski, piękna Warszawa
to nasza duma, to nasza chwała.

"Moje miasteczko"

Kocham moje miasteczko
położone nad rzeczką
Rzeczka w słońcu się mieni
a miasteczko w zieleni.

Znam tu wszystkich
każdego dorosłego i dziecko
I mnie też wszyscy znają
w moim małym miasteczku.

 

"Moja mała ojczyzna" Joanna Białobrzeska

Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.

Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi -
duży dywan na nim wisi.

Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!

,,Twój dom" Wanda Chotomska

Jest w każdym naszym słowie,
a słowa są najprostsze -
chleb, mama, dom gościnny,
i Wisła, i Mazowsze.

I jest w czerwieni maków,
i w białych kwiatach wiśni,
w piosenkach wszystkich ptaków
i w każdej naszej myśli.

W mazurku chopinowskim,
i w czarnym węglu Śląska,
i tu, gdzie serce mówi,
że to jest właśnie Polska.

Nagle zobaczyła
Dom u brzegu Wisły.
- Tutaj będę właśnie mieszkać -
Powiedziała wszystkim.

- Będę was broniła
Tym wiślanym mieczem.
Niech w spokoju rybak łowi,
Piekarz chleby piecze.

I tak zamieszkała
Syrenka w Warszawie.
Wczoraj w parku ją widziałem, jak tańczyła z pawiem.