Aktualności

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

2020-03-25

Drodzy Rodzice!

TEMAT  TYGODNIA:  Witaj, wiosno!                                                                                                       

  1. Odgłosy wiosny
  2. Wiosna na widelcu
  3. Od motyla do gąsienicy
  4. Ślimak, Ślimak pokaż rogi
  5. Żegnamy zimę

 Serdecznie  zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce Witaj, wiosno! Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu.

 Zabawy plastyczne

„Motyl” – praca plastyczna, wypełnianie kolorowanki z motywem motyla solą wymieszaną z kolorową kredą. 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/02/malowanie-sola/

 „Wiosenne drzewa” – praca plastyczna. Dzieci malują farbami liście kapusty pekińskiej i przyciskają je do papieru. W ten sposób tworzą wiosenne drzewa.  

http://crayonka.blogspot.com/2016/10/drzewa-z-lisci-kapusty.html

„Marzanna” – wykonanie marzanny przez dzieci według ich własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, krepiny, kolorowego papieru, gazety,  kredek, nożyczek, plasteliny i flamastrów.

Chrupkowe zabawy https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/02/chrupkowa-tworczosc/

Jak zrobić Gniotka?  https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/10/jak-zrobic-gniotka/

 Zabawy matematycznehttps://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/

Zabawy kulinarne

Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” . Rodzic przynosi wiosenne nowalijki: rzodkiewkę, , sałatę, szczypiorek, rzeżuchę i natkę pietruszki . Dzieci smakują warzywa. Określają ich smak, kolor, zapach.                                                                „Zdrowe kanapki” – rozmowa na temat warzyw, ich dobroczynnego wpływu na organizm, przygotowanie kanapek przez dzieci.

Zabawy  słuchowe

„Skąd dochodzi dźwięk” – zabawa słuchowa. Jedno dziecko ma zawiązane oczy. Drugie idzie przed nim i wydobywa dźwięki, np. przez uderzanie o siebie dwoma klockami. W ten sposób wskazuje drogę. Dziecko z zawiązanymi oczami kieruje się słuchem.

. „Wiosenna orkiestra” – wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, klocki itp.).

Zabawy  rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową i koncentrację uwagi                      

„Bociany” – dzieci poruszają się, naśladując bociany. Unoszą wysoko kolana, klaszczą w dłonie pod kolanami i mówią: kle, kle, kle. Gdy (rodzic). da sygnał, bociany stają nieruchomo na jednej nodze.                                 „Żabki” – dzieci poruszają, wykonują przysiad, ręce między stopami, i naśladują skaczące żabki. Na sygnał (rodzica). skaczą Ćwiczenie powtarzamy.                                                                                                                          „W poszukiwaniu wiosny” – dzieci poruszają się, na sygnał (rodzica)., np. biedronka, motylek, bąk – ruszają się lub wydają głos jak owad, którego nazwę usłyszą.

„Malowanka na plecach” Zabawa w parach. Dzieci (rodzic) nawzajem "malują" sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka itp.

„Masaż ślimaków”– zabawa relaksacyjna. Dzieci(rodzic) dobierają się w pary. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.

„Wyścig gąsienic” – Dzieci siedzą na dywanie w siadzie płaskim, ręce mają na kolanach. Na znak (rodzica), poruszają się do przodu, unosząc na przemian prawą i lewą nogę z pośladkiem. Nie mogą przy tym odpychać się lub podpierać rękami. Idą do mety – linii w drugim końcu sali.                                                                                                                                

„Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – zabawa językowa. Wypowiadanie zdania: Ślimak, ślimak, pokaż rogi na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.

„Lusterka” – zabawa dydaktyczna. Rodzic  pokazuje różne śmieszne miny i pozy, a dzieci go naśladują. Rolę prowadzącego mogą przejąć dzieci.

„Ciepło – zimno”. Gra stara jak świat, a przynajmniej starsza niż ja. Nie ruszając się z wcześniej obranego miejsca upatrujemy sobie jakiś przedmiot, który znajduje się w zasięgu naszego wzroku. Zadaniem dziecięcia jest znalezienie tego przedmiotu. Naprowadzamy je mówiąc „ciepło” lub „zimno” w zależności od tego czy dziecię się zbliża do danego przedmiotu, czy od niego oddala. Można grać tak długo, aż skończą nam się przedmioty do upatrywania.

Zabawy logopedyczne

 „Wiosenne zabawy” a) „Nareszcie zima odchodzi” – zabawa rozluźniająca. Dzieci robią oddech ulgi, jednocześnie wypowiadając: uch, ach, na zmianę. b) „Wesołe usteczka” – zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrza i starają się jak najdłużej wypowiadać samogłoski na wydechu. Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę. c) „Żabi śmiech” – ćwiczenia warg. Dzieci wymawiają na przemian bardzo dokładnie samogłoski: e – i; e – y; e – u; e – a, e – o.

 Zainicjowanie zabawy tematycznej „Sklep warzywny” – poznawanie nazw różnych warzyw i owoców. Zachęcamy dzieci do zabawy w kupowanie , dzieci używają  form grzecznościowych ( Dzień dobry…. Co podać? ..) i nazywają swoje zakupy.

Zachęcam do obejrzenia z dzieckiem filmu przyrodniczego  „Cud narodzin... motyla” 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3HvR0aETxOA

 

Chciałabym również zachęcić Państwa, abyście założyli wraz z dziećmi hodowlę fasoli.  

Co jest potrzebne?
- 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę "Jaś", bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre)
- słoik
- podstawka pod słoik
- gaza
- gumka recepturka

Co zrobić?
Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody. Obowiązkiem dziecka,  będzie regularne podlewanie hodowli i obserwowanie roślin, by same wnioskowały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Zachęcam do robienia zdjęć z etapów obserwacji, po powrocie do przedszkola  wspólnie wykonamy album przyrodniczy.  

Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia

Renata Poznańska