Aktualności

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK
2020-03-31Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Zwierzęta na wiejskim podwórku „. Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam do wspólnej zabawy z dziećmi.
TEMAT TYGODNIA: Zwierzęta na wiejskim podwórku
- Zwierzęta wiejskie
- Skąd się biorą jajka?
- Czy świnia to brudne zwierzę?
- Skąd się bierze wełna?
- Po co hodujemy krowy?
WIERSZ
Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dzieciom pytania:
Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
Co wydarzyło się w wierszu?
Kto spowodował kłopoty?
Co zrobił gospodarz?
Następnie rodzic ponownie czyta wiersz z włączeniem dzieci rodzic czyta: krowa – łaciate… itd., a dzieci dopełniają zdanie nazwą młodego zwierzęcia rodzic. może wydrukować zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich młodych. Podczas pokazywania zdjęć dzieci podają nazwy zwierząt. W następnej kolejności dzieci próbują podać nazwy miejsc, w którym mieszkają zwierzęta z utworu, np. kurnik, chlew, stodoła. Na końcu na podstawie zdjęć dzieci próbują określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumują liczbę nóg matki i młodego, porównują wyniki. Jeśli macie ochotę, narysujcie do wysłuchanego wiersza ilustrację. Zwierzęta na wiejskim podwórku.
https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8
Odgłosy zwierząt domowych, farma, na wsi - dźwięki jakie wydają zwierzęta - nauka zabawa dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE
Piosenka dla dzieci "Dziadek fajną farmę miał" https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
„ Zwierzakowe cienie” – odrysowywanie cieni zwierząt wiejskich, doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. Do zabawy są potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt wiejskich. W słoneczny dzień można przeprowadzić zabawę na dworze, w pochmurny przy świetle lampy lub latarki. Ustawiamy zabawki w rzędzie. Oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie i wypełniamy ich kontury
Skąd się biorą jajka? https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna, wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Rodzic przygotowuje stempel z korka, macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę. Dzieci tworzą prace plastycznie zgodnie ze wzorem
Ćwiczenia matematyczne „Kurki i jajeczka”. Dzieci układają przed sobą tyle sylwet kurek, ile kropek jest narysowanych na kartonikach pokazywanych przez rodzica (1, 2, 3). Pod sylwetami układają odpowiednią liczbę tekturowych jajek, zgodnie z poleceniami rodzica ( np. druga kurka zniosła trzy jajka, trzecia kurka zniosła jedno jajko, pierwsza kurka zniosła dwa jajka ).
„Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – dzieci tworzą książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską. Rodzic pyta dzieci, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym gotuje jajka na miękko i twardo. Dzieci obserwują, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbują jaj, a rodzic opowiada o ich wartościach odżywczych
Pasta z jajek, żółtego sera i musztardy - Jak zrobić https://www.youtube.com/watch?v=cX8yTSycDvY
„Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dzieci budują ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkładają kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dzieci wkładają „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką).
„Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką. Dzieci wyjmują z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagród. Rodzic rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dzieci umieszczają w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.
„Gdzie jest owca?” – zabawa ruchowa. Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.
Skąd się bierze wełna?
Jak strzyże się owce? https://www.youtube.com/watch?v=F7E-j5UPRGk
Jak przerobić wełnę na nici? https://www.youtube.com/watch?v=DLN52rC0cGo
Piosenka „Pij mleko” https://www.youtube.com/watch?v=E6XcmxMdIEc
Jak produkowane jest mleko. https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik
Wycieczka do mleczarni i wielka miłość Uchola – bajka https://www.youtube.com/watch?v=ugAu98IwG54
Przyrządzanie masła w słoiku –dziecko otrzymuje mały słoik z zakrętką, do którego wlewamy tłustą śmietanę. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem przez kilka minut powstanie domowe masło. Zachęcam do eksperymentów z dziećmi.
Tęcza na mleku https://www.youtube.com/watch?v=cyTO1y3aDGs
JAJKO W BUTELCE https://www.youtube.com/watch?v=sbkjSMm4bmY
„Tęcza z mleka” – zabawa plastyczna, zabarwianie mleka różnymi barwnikami. Dzieci mieszają substancje wykałaczkami i tworzą różne wzory
Kilka inspiracji:
http://livingonalatte.blogspot.com/2012/07/paper-plate-farm-animals.html?spref=fb
http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html Jeśli macie ochotę, zbierajcie swoje prace do teczki lub róbcie zdjęcia. Po powrocie do przedszkola wspólnie omówimy efekt waszej pracy, zrobimy wystawę. Jestem bardzo ciekawa rezultatów. W przypadku jakichkolwiek pytań proszę pisać na adres e-mail reniapoz@o2.pl lub dzwonić na mój nr C.D.N……………….
ŚCISKAM MILUTKO, POZDRAWIAM CIEPLUTKO, BUZIAKA PRZESYŁAM, ŻYCZĄC ZDROWIA MOIM PSZCZÓŁKOM
Renata Poznańska – wychowawca