Aktualności

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

2020-03-31

Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce  „Zwierzęta na wiejskim podwórku „.   Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam  do wspólnej zabawy z dziećmi.

TEMAT TYGODNIA: Zwierzęta na wiejskim podwórku

  1. Zwierzęta wiejskie
  2. Skąd się biorą jajka?
  3. Czy świnia to brudne zwierzę?
  4. Skąd się bierze wełna?
  5. Po co hodujemy krowy?

WIERSZ
Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dzieciom pytania:  

Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

Co wydarzyło się w wierszu?

Kto spowodował kłopoty?

 Co zrobił gospodarz?

Następnie rodzic ponownie czyta wiersz z włączeniem dzieci rodzic czyta: krowa – łaciate… itd., a dzieci dopełniają zdanie nazwą młodego zwierzęcia rodzic. może wydrukować zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich młodych. Podczas pokazywania zdjęć dzieci podają nazwy zwierząt. W następnej kolejności dzieci próbują podać nazwy miejsc, w którym mieszkają zwierzęta z utworu, np. kurnik, chlew, stodoła. Na końcu na podstawie zdjęć dzieci próbują określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumują liczbę nóg matki i młodego, porównują wyniki. Jeśli macie ochotę, narysujcie do wysłuchanego wiersza ilustrację.                                                                                                                                 Zwierzęta na wiejskim podwórku.

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

 

Odgłosy zwierząt domowych, farma, na wsi - dźwięki jakie wydają zwierzęta - nauka zabawa dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

 

Piosenka dla dzieci "Dziadek fajną farmę miał"                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

 

„ Zwierzakowe cienie” – odrysowywanie cieni zwierząt wiejskich, doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. Do zabawy są potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt wiejskich. W słoneczny dzień można przeprowadzić zabawę na dworze, w pochmurny przy świetle lampy lub latarki. Ustawiamy zabawki w rzędzie. Oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie i wypełniamy ich kontury

Skąd się biorą jajka?                                                                                                                                        https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna, wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Rodzic  przygotowuje stempel z korka, macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę. Dzieci tworzą prace plastycznie zgodnie ze wzorem

Ćwiczenia matematyczne „Kurki i jajeczka”. Dzieci układają przed sobą tyle sylwet kurek, ile kropek jest narysowanych na kartonikach pokazywanych przez rodzica  (1, 2, 3). Pod sylwetami układają odpowiednią liczbę tekturowych jajek, zgodnie z poleceniami rodzica ( np. druga kurka zniosła trzy jajka, trzecia kurka zniosła jedno jajko, pierwsza kurka zniosła dwa jajka ).

„Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – dzieci tworzą książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską. Rodzic  pyta dzieci, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym gotuje jajka na miękko i twardo. Dzieci obserwują, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbują jaj, a rodzic opowiada o ich wartościach odżywczych

Pasta z jajek, żółtego sera i musztardy - Jak zrobić   https://www.youtube.com/watch?v=cX8yTSycDvY

 „Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dzieci budują ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkładają kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dzieci wkładają „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką).

„Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką. Dzieci wyjmują z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagród. Rodzic  rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dzieci umieszczają w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.

„Gdzie jest owca?” – zabawa ruchowa. Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.

Skąd się bierze wełna?

Jak strzyże się owce?                                                                                                                                 https://www.youtube.com/watch?v=F7E-j5UPRGk

Jak przerobić wełnę na nici?                                                                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=DLN52rC0cGo

 

Piosenka „Pij mleko”  https://www.youtube.com/watch?v=E6XcmxMdIEc

Jak produkowane jest mleko.                                                                                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

 

Wycieczka do mleczarni i wielka miłość Uchola – bajka                                                                                 https://www.youtube.com/watch?v=ugAu98IwG54

 

Przyrządzanie masła w słoiku –dziecko otrzymuje mały słoik z zakrętką, do którego wlewamy tłustą śmietanę. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem przez kilka minut powstanie domowe masło.                                                                                                                                                                                              Zachęcam do eksperymentów z dziećmi.

Tęcza na mleku                                                                                                                                                https://www.youtube.com/watch?v=cyTO1y3aDGs

 

JAJKO W BUTELCE                                                                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=sbkjSMm4bmY

 

„Tęcza z mleka” – zabawa plastyczna, zabarwianie mleka różnymi barwnikami. Dzieci mieszają substancje wykałaczkami i tworzą różne wzory

Kilka  inspiracji:

http://livingonalatte.blogspot.com/2012/07/paper-plate-farm-animals.html?spref=fb

http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html                                                                         Jeśli macie ochotę, zbierajcie swoje prace do teczki lub róbcie zdjęcia. Po powrocie do przedszkola wspólnie omówimy efekt waszej pracy, zrobimy wystawę. Jestem bardzo ciekawa rezultatów.                                                                    W przypadku jakichkolwiek pytań proszę pisać na adres e-mail reniapoz@o2.pl  lub dzwonić na mój nr  C.D.N……………….                                                                                                                                                     

            ŚCISKAM MILUTKO,                                                                                                                                              POZDRAWIAM CIEPLUTKO,                                                                                                                                      BUZIAKA PRZESYŁAM,                                                                                                                                         ŻYCZĄC ZDROWIA MOIM PSZCZÓŁKOM

Renata Poznańska – wychowawca