Aktualności

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

2020-04-20

 

Szanowni Rodzice - Kochane Dzieciaki

Bardzo za Wami tęsknimy i wyczekujemy chwili wspólnego spotkania oraz zabawy. Poniżej zamieszczamy zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycję  zadań do wykonania w domu. Przypominamy, że  22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Życzymy owocnej pracy. 

TEMAT TYGODNIA:  Dbamy o naszą planetę

  1. PLANETA ZIEMIA. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności klasyfikacji; pobudzanie odpowiedzialności za środowisk
  2. DBAMY O ŚRODOWISKO. CELE OGÓLNE: wprowadzenie litery Z, z; doskonalenie słuchu fonemowego; kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego
  3. ŚMIECI.  CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności segregacji śmieci; wprowadzenie pojęcia recyklingu
  4. SMOG – CO TO ZA STWÓR? CELE OGÓLNE: rozwijanie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza, poczucia odpowiedzialności oraz troski o czystość otoczenia; doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń.
  5. CO JA MOGĘ ZROBIĆ DLA ZIEMI? CELE OGÓLNE:  wdrażanie do oszczędzania wody i ochrony środowiska; doskonalenie rozumienia pojęć matematycznych dotyczących objętości
  • Geometryczne rytmy – układanie rytmów z figur geometrycznych.

Rodzic  układa na kartce  rytm z figur geometrycznych .Dz. układają taki sam na swoich kartonach . Rodzic. proponuje, aby każdy ułożył swój powtarzający się rytm (szlaczek).

Zaznaczanie elementów w zbiorze                                                                                                                       pomaluj drugie koło od strony lewej,                                                                                                               pomaluj czwarty kwadrat  od strony prawej.

  • Gry i zabawy sprzyjające rozwojowi umiejętności klasyfikowania         https://www.akademiaprogramowania.pl/gry-i-zabawy-sprzyjajace-rozwojowi-umiejetnosci-klasyfikowania/
  • „Człowiek i jego działanie”– rozmowa z dziećmi na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dzieci wypowiadają się na podstawie własnych doświadczeń. Rodzic  kieruje rozmową tak, by wymieniały zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi. Rodzic  sam nie wymienia i nie opisuje żadnych zachowań.                                                                                                                  
  • „Taki świat”– rozmowa na temat świata dookoła i zanieczyszczenia środowiska. Rodzic  zadaje dzieciom pytania: Czy podoba wam się świat, w którym żyjecie? Co chcielibyście w nim zmienić? Co w tym celu trzeba zrobić?
  • Praca z książką  KP cz. 4.1b – ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych; określanie, które obiekty są naturalne, a które stworzył człowiek.
  • Ekologiczna  piosenka dla dzieci „Świat w naszych rękach”- nauka piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

1.Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

ref. Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2

2.  A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

ref. Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2

3.Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

ref. Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x3

Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była.

  • „Jak człowiek zmienił świat?” – praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry i inne). Kartki przedzielają pionową kreską na pół. Po lewej stronie rysują środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu dzieci opowiadają o swoich pracach.
  • Praca z książką  KP cz.4.1a – ćwiczenie logicznego myślenia, budowanie postawy proekologicznej, poszerzanie wiedzy przyrodniczej. R. przeprowadza z dziećmi rozmowę podsumowującą informacje dotyczące dwóch tematów: tego, co stworzyła natura, a co jest wytworem człowieka, oraz działań dobrych i niedobrych dla środowiska.
  • „Sekwencje” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem .   Dzieci układają przed sobą elementy, segregując je wg koloru. Następnie Rodzic układa różne sekwencje kolorów (np. na kartce , tak by lewa strona R. była też lewą stroną dzieci), a dzieci mają za zadanie je odwzorować. Dla utrudnienia R. może podawać kolejność jedynie słownie lub ułożyć kawałek i poprosić dzieci o samodzielne kontynuowanie rytmu. Zabawę można przeprowadzić w języku angielskim – utrwalenie nazw kolorów.
  •  „Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. R. zadaje pytania: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt? Dzieci tworzą scenariusze i starają się udzielić odpowiedzi.
  • Wprowadzenie litery Z, z:  (Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.)
  • zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. wykorzystanie zdjęć zwierząt. R. prosi, by dzieci wydzieliły pierwsze głoski z różnych nazw zwierząt (powinno się tam znaleźć co najmniej jedno zwierzę, którego nazwa zaczyna się na z, np. zebra);
  • zdjęcia różnych zwierząt, w tym zebry;  
  • wydzielenie jednej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „zebra”;     
  • analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego;     
  •    wprowadzenie schematu i modelu wyrazu podstawowego – prezentacja wizualna;
  • poprawna artykulacja wyrazu podstawowego;      
  • tworzenie schematu i modelu wyrazu;     
  • podział modelu na zgłoski;          
  • zastępowanie okienek modelu literami drukowanymi;     
  • wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach. Dzieci mają za zadanie znaleźć na ilustracji jak najwięcej obiektów, których nazwy zaczynają się na głoskę z;     

 Praca z książką KP , cz. 4.2a – ćwiczenie doskonalące zdolności grafomotoryczne, percepcję wzrokową i słuchową. Praca z książką KP , cz..2b – utrwalenie grafemu litery Z, doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.                                                                                                                         

Do wydruku:

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-z.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/z-nauka-literek.pdf

https://www.buliba.pl/pdf/literki-nauka-pisania-litera-z-pdf_5.pdf

  • „Ze starego coś nowego” – praca z książką KP cz. 4.3b, ćw. 1, 3a , zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci, poszerzanie wiedzy proekologicznej, doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
  •  „Coś z niczego”; konstruowanie zabawek z surowców wtórnych (pudełek, butelek, kartonów, opakowań, sznurków itd.). Prezentacja swoich zabawek na stronie internetowej przedszkola. Zachęcam do wysyłania zdjęć ( czekam, jestem ciekawa efektów waszej pracy) na adres e-mail  reniapoz@o2.p
  • W jaki sposób ze zwykłej plastikowej butelki można zrobić żółwia?                          https://www.youtube.com/watch?v=lR4GHErcCdw
  • Jak zrobić myszkę z wytłoczki na jajka?                                                                                                                     https://www.youtube.com/watch?v=jdatzJHMw-s
  • „Czy dobrze?” – praca z książką  KP cz. 4.4b, ćw. 1, 4a zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci. N. mówi dzieciom, że do zwykłych koszy nie wyrzuca się: baterii, leków, żarówek, opon, AGD i RTV. Są dla nich przeznaczone specjalne punkty zbiórki.
  • Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci?                                                                                             „Co dłużej?” – praca z KP cz. 4.4b, ćw. 2 – określanie, które odpady rozkładają się dłużej.

pogięty rysunek (papier) – 1–6miesięcy ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy reklamówa  (plastik) – nawet 400 lat puszka (metal) – 50 lat plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat słoik (szkło) – nigdy papierek po cukierku (plastik) – 400 lat gazeta (papier) – 6 tygodni skórka od banana (bio) – rok chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie

POMYSŁY NA RECYKLING

https://www.youtube.com/watch?v=XOvHkVJ9Lto

  • „Puste czy pełne?” – doświadczenie wykazujące istnienie powietrza. R. przygotowuje dwie plastikowe butelki – jedną pełną wody, drugą pustą. Pyta dzieci, co jest w butelkach. (Dzieci zapewne odpowiedzą, że w jednej jest woda, a druga jest pusta). R. wyjaśnia, że druga butelka również jest pełna, i demonstruje kolejne doświadczenie: Zanurza drugą butelkę w misce z wodą i naciska jej ścianki. Wydobywają się bąbelki powietrza. Wtedy R. pyta, co było w środku.
  • „Czy powietrze jest czyste?” – doświadczenie, obserwacja drobin kurzu w świetle latarki. R. gasi światło i zapala małą latarkę. Dzieci obserwują powietrze w snopie światła, próbują dostrzec drobinki zanieczyszczeń. Następnie dzieci wymieniają źródła zanieczyszczeń powietrza, a R. wypisuje je na dużym arkuszu papieru.
  • Smog – słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek pod tym samym tytułem z książki Sprężynek na tropie tajemnic – ekologia. Smog Agnieszka Frączek

 Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien. – Rany, jaki korek! – narzekał tata. – Szybciej! – prosił Antek. – Wolniej – prosiła mama. – Nudzi mi się – jęczała Zosia. – Pi… – popiskiwał pies. – Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek. Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”. Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej. – Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama. – To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka. – Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia. – Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek. – A co to za różnica? – zapytała Zosia. – Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu… – Czyli na ogonie? – Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się? – Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”. – Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo? – Prawda. – Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata. – A skąd się biorą takie smoki? – Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się. – Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin. – Mnóstwo. – Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowoczarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy. – A fe! – zawołała Zosia. – Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem. – Psik! – kichnął pies. – Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. – Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął. – A smog się cieszy – podsumował Antek.

  • Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytanie: Co to jest smog?. Dzieci tworzą swoje definicje i wypowiadają je . R. pyta: Czym różnią się smog i smok? i dokonuje analizy głoskowej obu wyrazów. Zapisuje na kartce wyraz „smok” i „smog” – dzieci analizują zapisy, porównują je. Następnie R. pyta: Jakie są przyczyny smogu? Wyjaśnia, że nie zawsze widać, że powietrze jest zanieczyszczone – przywołuje wcześniejszy eksperyment z latarką.
  • „Wiatraczek” – praca techniczna dla chętnych.  R. daje dziecku  kwadraty z papieru z wytyczonymi przekątnymi. Dzieci nacinają je w kierunku środka, ale zostawiają do niego mniej więcej 3 cm. Następnie zawijają płatki skrzydeł do środka i przyklejają. Całość mocują pinezką przekładają do korka lub patyka.
  • „Kółko i krzyżyk” – dzieci grają nakrętkami w dwóch kolorach. Rysują plansze wg wskazówek R., który wyjaśnia zasady gry: gracze na zmianę układają na planszy swoje nakrętki. Wygrywa ten, kto jako pierwszy ułoży trzy nakrętki w jednej linii poziomej, pionowej lub na skos.
  • „Oczyszczalnia ścieków” – doświadczenie.

DO ZADANIA POTRZEBUJEMY. przezroczyste kubeczki, różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd., piasek, żwir, kamyki, gaza lub ścierka, lejek lub ucięta plastikowa butelka, gumka recepturka, słoik lub kubek

Rodzic  rozdaje dzieciom przezroczyste kubki. Na stoliku znajdują się różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd. Dzieci wlewają z dzbanka / kranu wodę do kubeczków, a następnie dodają wybrane przez siebie substancje i mieszają. R. pyta, czy ich woda jest czysta? Czy chciałyby taką wypić? Pyta, jak można ją oczyścić? Pokazuje piasek, żwir, kamyki oraz gazę / ścierkę i pyta, co z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody? Dzieci zapewne zaproponują gazę / ścierkę – wtedy R. przelewa część swojej brudnej wody przez gazę i prezentuje efekt. Następnie proponuje zbudowanie oczyszczalni z pozostałych rzeczy (kamieni, żwiru i piasku). Wręcza dzieciom: – lejek lub uciętą plastikową butelkę, – gazę lub ściereczkę, – gumkę recepturkę, – piasek, drobne kamyki, żwir, – słoik / kubek. Na koniec lejka / butelki dzieci zakładają gazę / ściereczkę i mocują za pomocą gumki. Wsypują piasek, następnie żwir i kamyki (warstwy bez mieszania). Umieszczają lejek / butelkę nad słoikiem / kubkiem i wlewają swoją zanieczyszczoną wodę. Obserwują, co się stanie. R. wyjaśnia, że kamienie zatrzymały duże śmieci, takie jak kamyczki, papierki po cukierkach, liście; żwir – nieco większe, jak trawa, fusy, okruszki, a piasek te najmniejsze – brokat i sól. Uprzedza jednak, że choć woda stała się czystsza, nie jest taka jak na samym początku i nie wolno jej pić.

  • „Do czego potrzebna jest woda?”– mapa myśli. Dzieci wymieniają pomysły. W razie potrzeby R. podpowiada.
  • Oszczędzaj wodę! Filmik

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

  • Eksperymenty z wodą

https://www.youtube.com/watch?v=FATgYyyudhE

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

https://www.youtube.com/watch?v=k9ZinnyCmV0

https://www.youtube.com/watch?v=U8K-YDZLME8

https://www.youtube.com/watch?v=Nei_RAp6BfI

  • W kontakcie z naturą - dla dzieci. Filmik edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

  • Ekologiczny dom - bajka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Rady na odpady - bajka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

Bajka edukacyjna - proekologiczna

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Zachęcam  rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu, wysyłajcie zdjęcia na adres e-mail  reniapoz@o2.pl   Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola  w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków  w domu”.

Życzę dobrej zabawy!

Pozdrawiam cieplutko!

Renata Poznańska

Pozdrowienia od Pani Jolanty Jakubowicz