Aktualności

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK
2020-04-27Szanowni Rodzice - Kochane Dzieciaki
Dziękuje za zdjęcia ,e-maile , sms-y, które wysyłacie jest mi bardzo miło. Widzę, że kreatywnie spędzacie czas ze swoimi rodzicami, trzymajcie tak dalej ! Zachęcam do dalszego wysyłanie zdjęć.
Pozdrawiam cieplutko !
Poniżej zamieszczam zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycję zadań. Życzę owocnej pracy.
TEMAT TYGODNIA : Polska to mój dom
TEMAT DNIA:
- POLSKIE SYMBOLE NARODOWE.
- MIASTA POLSKI.
- Z CZEGO SŁYNIE POLSKA?
- KRAJOBRAZ POLSKI.
- PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE
CELE OGÓLNE:
- utrwalenie polskich symboli narodowych; zapoznanie z monetami i banknotami
- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej; zapoznanie z legendami i symbolami największych polskich miast
- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej; rozbudzanie dumy z bycia Polakiem
- doskonalenie percepcji wzrokowej; wprowadzenie litery J, j
- doskonalenie uważnego słuchania; budzenie zaciekawienia światem podczas przeprowadzania prostych doświadczeń
- „Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej. R. rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6. Prosi dziecko, by ułożyło liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki. Dziecko odczytuje napis – POLSKA. dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski. Próbują podać inne wyrazy – kojarzące się z Polską – które zaczynają się na poszczególne litery wyrazu POLSKA. ( kartki z liczbami od 1 do 6 (na drugiej stronie litery słowa Polska)
- „Rozsypanka” – składanie rozsypanki literowej. Dzieci otrzymują koperty z rozsypankami literowymi wyrazów: GODŁO, FLAGA (mogą być wydrukowane na kartkach innego koloru, by się nie pomieszały). Dzieci układają wyrazy, a następnie prezentują je i odczytują. R. pyta: Co oznaczają te wyrazy? Dlaczego mówimy o nich jednocześnie? Jakiego jeszcze symbolu brakuje? (koperty z literami tworzącymi wyrazy: godło i flaga )
- Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.
"Katechizm polskiego dziecka" Władysław Bełza
https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dzieciom pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?
- "Polak Mały!" film o polskich symbolach narodowych dla najmłodszych
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
- „Symbole narodowe” – wyjaśnienie dzieciom pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn. Rozmowa na temat tych symboli.
- „Godło Polski” – praca z KP4.10a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych
- „Biel i czerwień” – praca z KP4.10b, szukanie podobieństw na flagach państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, rytmy.
- „Pieniądze” – giełda pomysłów. R. zadaje dzieciom pytania: Gdzie jeszcze – poza godłem – znajduje się wizerunek orła? Na czym jest? R. do worka / pudełka wkłada monety. Dzieci próbują odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku
- „Orzeł i reszka” – oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu.
- „Monety i banknoty” – zabawa z W.56, porównywanie zbiorów, zabawy matematyczne z monetami. Dzieci układają przed sobą wypchnięte monety i banknoty. Dzielą swój zbiór na podzbiory: monet 1 zł, 2 zł, 5 zł oraz banknotów. Porównują swoje zbiory. Ustalają, że wszyscy mają tyle samo pieniędzy. R. zadaje dzieciom pytania: Ile macie monet: jedno–, dwu–, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta 1 zł, czym się różnie od 2 zł i 5 zł? Dzieci układają przed sobą pięć monet o nominale 1 zł, R. prosi, by dołożyły jeszcze 2. Pyta, ile zł mają razem.
- Rytmika, ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Zapraszam
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
- Słuchamy, śpiewamy i tańczymy. PIOSENKI PATRIOTYCZNE.
https://www.youtube.com/watch?v=uq0old44poAhttps://www.youtube.com/watch?v=h9bi07BAH6Q https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
- „Palcem po mapie” – zabawy z mapą, rozmowa przy wykorzystaniu mapy. R. pyta dzieci: Jak na mapie zaznacza się miasta? Jakie inne polskie miasta znacie? (dzieci szukają na mapie miast, które podały) Jakie duże miasto znajduje się w okolicy?
- „Polskie miasta” – praca z KP4.11a, dopasowywanie symboli do miast, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, czytanie globalne.
- Polskie legendy, do posłuchania dla chętnych.
https://www.bajkowyzakatek.eu/p/spis-tresci.html
- „Stacyjkowo” – zadania na temat znajomości legend o największych polskich miastach. R. wyjaśnia, że dziecko będzie podróżowało po różnych polskich miastach . Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dzieci będą miały do wykonania zadanie. 1. Zakopane „Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z drewnianych klocków na czas (kto szybciej). 2. Kraków „Smok” – zabawa z wykorzystaniem tangramu z W. 48. Dzieci układają smoka z tangramu wg własnego pomysłu. 3. Warszawa „Puzzle” – układanie obrazka. Dzieci składają obrazek z części. R. wcześniej tnie na puzzle np. pocztówkę przedstawiającą zabytki Warszawy (PKiN, Łazienki Królewskie, Stare Miasto). 4. Poznań „Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa – na dźwięk bębenka / gongu / talerza dzieci w parach siłują się i próbują przepchnąć rywala. 5. Toruń „Pierniki” – zabawa plastyczna. Dzieci odrysowują od szablonu i wycinają pierniki katarzynki. Ozdabiają je według własnego pomysłu. Potem następują zabawy matematyczne: przeliczanie, dodawanie, odejmowanie wg pomysłu R. 6. Gdańsk „Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. R. umieszcza w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dzieci mają tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki).
- „Stolica Polski” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima Warszawa.
https://www.youtube.com/watch?v=2gDBf3sPDR0
Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,
Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru!
Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.
Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Jakie miasto jest stolicą Polski? Jak wygląda stolica przedstawiona w wierszu? Czy znacie jakąś legendę dotyczącą Warszawy?
- „Legenda o Syrence” Warto włączyć dzieciom nagranie legendy.
https://www.youtube.com/watch?v=7ZtJjiR5wbk
- „Syrenka” praca plastyczna. http://praceplastyczne.pl/symbole-narodowe/6-syrenka-warszawska
- „Co pochodzi z Polski?” – wybieranie produktów charakterystycznych dla Polski. R. podaje nazwy produktów, a dzieci mają wybrać te, które są charakterystyczne dla Polski.
- „Co najbardziej smakuje turystom odwiedzającym Polskę?” – dzieci zgłaszają swoje propozycje. Następnie wykonują zadania z KP4.11b.
- „Wielki Polak” – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy „wielki Polak”? Czy takie określenie zależy od wzrostu? Kogo można nazwać wielkim Polakiem? Dlaczego? R. może zapytać, czy dzieci znają osoby wymienione niżej. Jeśli nie, może krótko opowiedzieć o każdej z nich. Sławni Polacy: Mikołaj Kopernik, Jan Paweł II, Maria Skłodowska–Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Mickiewicz, Lech Wałęsa, Fryderyk Chopin, Robert Kubica, Robert Lewandowski, Adam Małysz, Kamil Stoch, Justyna Kowalczyk
- „Kocham Polskę za…” – zabawa w kończenie zdania. R. prosi, by dziecko dokończyło zdanie.
- Wysłuchanie hymnu narodowego:
https://www.youtube.com/watch?v=XkSjts5vf-s
Wyjaśnienie dziecku, dlaczego należy zachować powagę podczas słuchania hymnu. W jakich ważnych sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy?
- „Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dzieci opowiadają, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby R. wyjaśnia, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.
- „Pejzaże” – praca z KP4.13b, doskonalenie percepcji wzrokowej, budowanie wypowiedzi.
- Wprowadzenie litery J, j: : (Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.)
1. zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. R. zadaje pytanie: Jakie owoce, można spotkać w polskim lesie?. Wydzielanie z propozycji dzieci pierwszej głoski i sprawdzanie, czy już taką poznały; 2. wydzielenie jednej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą; 3. analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego; 4. wprowadzenie schematu i modelu; 5. poprawna artykulacja wyrazu podstawowego; 6. tworzenie schematu i modelu wyrazu; 7. podział modelu na zgłoski; 8. zastępowanie okienek modelu literami drukowanymi; 9. wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach – KP4.12; 10. pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery, jej elementów, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej z wykorzystaniem W.7 i alfabetu. Ozdobienie szablonu litery dowolnym materiałem. Zabawa z W.20a – rozpoznanie nowej litery wśród innych liter.
Do wydruku: szlaczki, literki, nauka pisania
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-j.pdf
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/2/nauka-pisania-j.pdf
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/j-nauka-literek.pdf
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-l-10.pdf
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-zawijasy-01.pdf
- „Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dzieci powtarzają znane rymowanki, np. Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe korale.
- „Czytam!” – układanie logicznych zdań obrazkowo–wyrazowych przy użyciu W.45–47. Dzieci układają swoje zdania, a następnie odczytują.
- „Pokaż Wisłę” – zabawa dydaktyczna z mapą przy wykorzystaniu KP4.13a. Dzieci wskazują na swoich mapach Wisłę, rysują ją palcem po mapie. R. zadaje pytanie: Co przypomina kształtem Wisła?. Dzieci zgłaszają swoje pomysły. Następnie wykonują zadania z KP4.13a.
- Zapoznanie z legendą „„Wars i Sawa”
https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=oOUTLcq4zgs&feature=emb_logo
- „Jak długa jest Wisła?” – zabawa matematyczna, porównywanie i pomiar długości. Dzieci dobierają się w pary z R.. Para dostaje kawałek wstążki, które dzieci muszą zmierzyć i porównać. Najdłuższa wstążka jest Wisłą.
- „Statkiem po Wiśle”– doskonalenie równowagi. Dzieci łączą wstążki z poprzedniej zabawy i układają je na dywanie w długą linię. Zdejmują buty i podróżują po Wiśle – stopa za stopą. Starają się zachować równowagę.
- „Krakowiaczek” – wspólne śpiewanie i tańczenie z rodzicem.
https://www.youtube.com/watch?v=nOW3uGG61yo
- Godło Polski - praca plastyczna dla chętnych.
http://praceplastyczne.pl/symbole-narodowe/4-godlo-polski
Życzę miłej owocnej pracy
Renata Poznańska
Przekazuje pozdrowienia od Pani Jolanty Jakubowicz