Aktualności

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

2020-04-27

Szanowni Rodzice - Kochane Dzieciaki

Dziękuje za zdjęcia ,e-maile , sms-y, które wysyłacie jest mi bardzo miło.  Widzę, że kreatywnie spędzacie czas  ze swoimi rodzicami, trzymajcie tak dalej ! Zachęcam do dalszego  wysyłanie zdjęć.                                                                                      

Pozdrawiam cieplutko !    

 

Poniżej zamieszczam zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycję  zadań.  Życzę owocnej pracy. 

TEMAT TYGODNIA :  Polska to mój dom

TEMAT DNIA:

  1. POLSKIE SYMBOLE NARODOWE.
  2. MIASTA POLSKI.
  3. Z CZEGO SŁYNIE POLSKA?
  4. KRAJOBRAZ POLSKI.
  5. PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE

 

CELE OGÓLNE:

  • utrwalenie polskich symboli narodowych; zapoznanie z monetami i banknotami
  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej; zapoznanie z legendami i symbolami największych polskich miast
  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej; rozbudzanie dumy z bycia Polakiem
  • doskonalenie percepcji wzrokowej; wprowadzenie litery J, j
  • doskonalenie uważnego słuchania; budzenie zaciekawienia światem podczas przeprowadzania prostych doświadczeń

 

  • „Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej. R. rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6. Prosi dziecko, by ułożyło liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki. Dziecko odczytuje napis – POLSKA. dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski. Próbują podać inne wyrazy – kojarzące  się z Polską – które zaczynają się na poszczególne litery wyrazu POLSKA.  ( kartki z liczbami od 1 do 6 (na drugiej stronie litery słowa Polska)
  •  „Rozsypanka” – składanie rozsypanki literowej. Dzieci otrzymują koperty z rozsypankami literowymi wyrazów: GODŁO, FLAGA (mogą być wydrukowane na kartkach innego koloru, by się nie pomieszały). Dzieci układają wyrazy, a następnie prezentują je i odczytują. R. pyta: Co oznaczają te wyrazy? Dlaczego mówimy o nich jednocześnie? Jakiego jeszcze symbolu brakuje? (koperty z literami tworzącymi wyrazy: godło i flaga )
  •   Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.

"Katechizm polskiego dziecka" Władysław Bełza

https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M


— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.

 

Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dzieciom pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?

 

  • "Polak Mały!" film o polskich symbolach narodowych dla najmłodszych

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

  • „Symbole narodowe” – wyjaśnienie dzieciom pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn. Rozmowa na temat tych symboli.
  •  „Godło Polski” – praca z KP4.10a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych
  • „Biel i czerwień” – praca z KP4.10b, szukanie podobieństw na flagach państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, rytmy.
  • „Pieniądze” – giełda pomysłów. R. zadaje dzieciom pytania: Gdzie jeszcze – poza godłem – znajduje się wizerunek orła? Na czym jest? R. do worka / pudełka wkłada monety. Dzieci próbują odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku
  •  „Orzeł i reszka” – oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu.
  • „Monety i banknoty” – zabawa z W.56, porównywanie zbiorów, zabawy matematyczne z monetami. Dzieci układają przed sobą wypchnięte monety i banknoty. Dzielą swój zbiór na podzbiory: monet 1 zł, 2 zł, 5 zł oraz banknotów. Porównują swoje zbiory. Ustalają, że wszyscy mają tyle samo pieniędzy. R. zadaje dzieciom pytania: Ile macie monet: jedno–, dwu–, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta 1 zł, czym się różnie od 2 zł i 5 zł? Dzieci układają przed sobą pięć monet o nominale 1 zł, R. prosi, by dołożyły jeszcze 2. Pyta, ile zł mają razem.
  • Rytmika,  ćwiczenia  muzyczno-ruchowe.  Zapraszam 

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

  • Słuchamy, śpiewamy i tańczymy. PIOSENKI PATRIOTYCZNE.

https://www.youtube.com/watch?v=uq0old44poAhttps://www.youtube.com/watch?v=h9bi07BAH6Q        https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

  • „Palcem po mapie” – zabawy z mapą, rozmowa przy wykorzystaniu mapy. R. pyta dzieci: Jak na mapie zaznacza się miasta? Jakie inne polskie miasta znacie? (dzieci szukają na mapie miast, które podały) Jakie duże miasto znajduje się w okolicy?
  • „Polskie miasta” – praca z KP4.11a, dopasowywanie symboli do miast, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, czytanie globalne.
  • Polskie legendy, do posłuchania dla chętnych.

https://www.bajkowyzakatek.eu/p/spis-tresci.html

  • „Stacyjkowo” – zadania na temat znajomości legend o największych polskich miastach. R. wyjaśnia, że dziecko będzie podróżowało  po różnych polskich miastach .  Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dzieci będą miały do wykonania zadanie. 1. Zakopane „Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z drewnianych klocków na czas (kto szybciej). 2. Kraków „Smok” – zabawa z wykorzystaniem tangramu z W. 48. Dzieci układają smoka z tangramu wg własnego pomysłu.   3. Warszawa „Puzzle” – układanie obrazka. Dzieci składają obrazek z części. R. wcześniej tnie na puzzle np. pocztówkę przedstawiającą zabytki Warszawy (PKiN, Łazienki Królewskie, Stare Miasto). 4. Poznań „Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa – na dźwięk bębenka / gongu / talerza dzieci w parach siłują się i próbują przepchnąć rywala. 5. Toruń „Pierniki” – zabawa plastyczna. Dzieci odrysowują od szablonu i wycinają pierniki katarzynki. Ozdabiają je według własnego pomysłu. Potem następują zabawy matematyczne: przeliczanie, dodawanie, odejmowanie wg pomysłu R. 6. Gdańsk „Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. R. umieszcza w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dzieci mają tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki).
  •  „Stolica Polski” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima Warszawa.

https://www.youtube.com/watch?v=2gDBf3sPDR0

Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,

Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru!

Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Jakie miasto jest stolicą Polski? Jak wygląda stolica przedstawiona w wierszu? Czy znacie jakąś legendę dotyczącą Warszawy?

  • „Legenda o Syrence” Warto włączyć dzieciom nagranie legendy.

https://www.youtube.com/watch?v=7ZtJjiR5wbk

 

  • „Co pochodzi z Polski?” – wybieranie produktów charakterystycznych dla Polski. R. podaje nazwy produktów, a dzieci mają wybrać te, które są charakterystyczne dla Polski.
  • „Co najbardziej smakuje turystom odwiedzającym Polskę?” – dzieci zgłaszają swoje propozycje. Następnie wykonują zadania z KP4.11b.
  • „Wielki Polak” – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy „wielki Polak”? Czy takie określenie zależy od wzrostu? Kogo można nazwać wielkim Polakiem? Dlaczego? R. może zapytać, czy dzieci znają osoby wymienione niżej. Jeśli nie, może krótko opowiedzieć o każdej z nich. Sławni Polacy: Mikołaj Kopernik, Jan Paweł II, Maria Skłodowska–Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Mickiewicz, Lech Wałęsa, Fryderyk Chopin, Robert Kubica, Robert Lewandowski, Adam Małysz, Kamil Stoch, Justyna Kowalczyk
  • „Kocham Polskę za…” – zabawa w kończenie zdania. R. prosi, by dziecko  dokończyło zdanie.

Wyjaśnienie dziecku, dlaczego należy zachować powagę podczas słuchania hymnu. W jakich ważnych sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy?

  • „Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dzieci opowiadają, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby R. wyjaśnia, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.
  • „Pejzaże” – praca z KP4.13b, doskonalenie percepcji wzrokowej, budowanie wypowiedzi.
  • Wprowadzenie litery J, j: :  (Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.)

1. zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. R. zadaje pytanie: Jakie owoce, można spotkać w polskim lesie?. Wydzielanie z propozycji dzieci pierwszej głoski i sprawdzanie, czy już taką poznały; 2. wydzielenie jednej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą; 3. analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego; 4. wprowadzenie schematu i modelu; 5. poprawna artykulacja wyrazu podstawowego; 6. tworzenie schematu i modelu wyrazu; 7. podział modelu na zgłoski; 8. zastępowanie okienek modelu literami drukowanymi; 9. wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach – KP4.12; 10. pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery, jej elementów, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej z wykorzystaniem W.7 i alfabetu. Ozdobienie  szablonu litery dowolnym materiałem.  Zabawa z W.20a – rozpoznanie nowej litery wśród innych liter.

Do wydruku: szlaczki, literki, nauka pisania

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-j.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/2/nauka-pisania-j.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/j-nauka-literek.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-l-10.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-zawijasy-01.pdf

 

  • „Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dzieci powtarzają znane rymowanki, np. Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe korale.
  • „Czytam!” – układanie logicznych zdań obrazkowo–wyrazowych przy użyciu W.45–47. Dzieci układają swoje zdania, a następnie odczytują.
  • „Pokaż Wisłę” – zabawa dydaktyczna z mapą przy wykorzystaniu KP4.13a. Dzieci wskazują na swoich mapach Wisłę, rysują ją palcem po mapie. R. zadaje pytanie: Co przypomina kształtem Wisła?. Dzieci zgłaszają swoje pomysły. Następnie wykonują zadania z KP4.13a.
  • Zapoznanie z legendą „„Wars i Sawa”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=oOUTLcq4zgs&feature=emb_logo

  • „Jak długa jest Wisła?” – zabawa matematyczna, porównywanie i pomiar długości. Dzieci dobierają się w pary z R.. Para dostaje kawałek wstążki, które dzieci muszą zmierzyć i porównać. Najdłuższa wstążka jest Wisłą.
  • „Statkiem po Wiśle”– doskonalenie równowagi. Dzieci łączą wstążki z poprzedniej zabawy i układają je na dywanie w długą linię. Zdejmują buty i podróżują po Wiśle – stopa za stopą. Starają się zachować równowagę.
  • „Krakowiaczek” – wspólne śpiewanie i tańczenie z rodzicem.

https://www.youtube.com/watch?v=nOW3uGG61yo

  • Godło Polski - praca plastyczna dla chętnych.

http://praceplastyczne.pl/symbole-narodowe/4-godlo-polski

Życzę miłej owocnej pracy

Renata Poznańska

Przekazuje pozdrowienia od Pani Jolanty Jakubowicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. rozumiem, zamknij ten komunikat