Aktualności

GRUPA I "BIEDRONKI"

GRUPA I "BIEDRONKI"

2020-05-03

 

Drodzy Rodzice! Za nami weekend majowy i ważne dla nas Polaków święta narodowe :Święto Flagi i święto Konstytucji 3-go Maja, dlatego w tym tygodniu będziemy rozmawiać o Polsce, zatem temat tygodnia to : „ Moja ojczyzna”.

Zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień:

2. Moja ojczyzna

  • zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem
  • kształtowanie polskiej tożsamości, utrwalanie nazwy stolicy Polski
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej-przyroda w mieście
  • zapoznanie z opowieścią o warszawskiej syrence, poznanie herbu Warszawy
  • utrwalanie swojego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania

1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Flaga.

Wisi wysoko.

Biało-czerwona.

Często z wiatrem musi się zmagać.

To symbol Polski, to nasza… (flaga).

2. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone.

 

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Le­chu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha.

Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: – Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną pola­nę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.

– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!

W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i go­dło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.

Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też.

Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.

– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.

Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik cho­rągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.

Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.

– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory…

Ada poważnie kiwnęła główką.

– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.

– I co teraz? – zapytał tato.

– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.

Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do robo­ty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:

  1. -Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
  2. -Jakie kolory ma flaga Polski?
  3. -Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
  4. -Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
  5. -Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
  6. -Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
  7. - Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

3. Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej)

 https://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/

Porozmawiajmy z dziećmi o symbolach narodowych Polski: flaga, godło i hymn, nie zapomnijmy o znaczeniu barw na fladze Polski ( biel –czystość, serce czyste, czerwień – miłość )

4. Odsyłam Państwa na stronę internetową „Świat Przedszkolanki”

http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=318

Tutaj na dole strony można pobrać piękny album o Polsce dostosowany do możliwości dzieci przedszkolnych, zachęcam do pobrania i wspólnego obejrzenia z dzieckiem.

5. Praca plastyczna „Polska”

Ze strony internetowej drukujemy kontur Polski. Przedzielamy go na pół poziomo. Górną część malujemy na biało, dolną na czerwono, możemy użyć kredek, farb, kulek z bibuły lub wykonać pracę wydzieranką.

Jeśli nie mamy drukarki wystarczy białą kartkę A4 przedzielić na pół i wykonać Flagę, postępując tak samo jak we wcześniejszym poleceniu.

6. Zabawa relaksacyjna Odpoczynek na łonie natury.

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków), odtwarzacz CD.

Rodzic prosi, aby dziecko położyło się na plecach i posłuchało jego opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).

Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapa­nie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!

Dzieci otwierają oczy i opowiadają o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne). Mogą naśladować poszczególne etapy opowieści (np. pakowanie plecaka, spacer, leżenie na kocach, bieg).

7. Legenda o Syrence warszawskiej

Dawno temu, nad Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:
Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.

Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili. Zawołał - Niczego się nie boję! – Wskoczył do swej łodzi i popłynął.
Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.
- Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
- Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.
- Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała: - Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta. A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.
Rosło miasto nad Wisłą –

dzielna, piękna Warszawa.

Fale płyną jak dawniej...

Wiatr powtarza piosenkę.

Jaki herb ma Warszawa?

Syrenkę!

„Co zapamiętałeś?” – odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące opowiadania.

- Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
-Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
-Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
-Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?

8. Gra grupowa Kręgle.

Kręgle lub plastikowe butelki z kolorowymi zakrętkami, piłka gumowa, kreda/kartka, flamaster.

Rozstawiamy kręgle i wyznaczamy linię, z której dzieci będą turlać piłkę. Uzgadniamy liczbę punktów za zbicie kręgli w różnych kolorach lub butelek z różnymi zakrętkami, np.: białym 3 p., czerwonym 2 p., w innych kolorach po 1 p. N. na tablicy/kartce zapisuje wyniki każdej rozgrywki. Najpierw piłkę turla dziecko, potem rodzic. Zwycięża ta osoba, której suma punktów zdobytych w całej grze będzie większa.

 

9. Zabawa matematyczna Ile kropek ma biedronka?

Rodzic rysuje na kartce czerwonym mazakiem kształt biedronki, a czarnym kropki na jednej połowie. Prosi dziecko, by dorysowało tyle samo kropek po drugiej stronie. Wszyscy razem liczą kropki.

 

10. Praca plastyczna Symetryczne wzory.

Potrzebne będą: farby, pędzel, kontur biedronki (złożone na pół), pastele olejne.

Dzieci na jednej połowie malują grubą warstwą farby kropki biedronki (3-latki) .Składają prace na pół, wzdłuż zagięcia, i mocno dociskają dłonią odbijają namalo­wane wzory. Po wyschnięciu kolorują czerwoną farbą pastelową skrzydła biedronki, .a główkę na czarno.

11. Czytanie wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swymi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

 

12. Słuchanie piosenki na YT : Jestem Polakiem, Niezwykłe lekcje rytmiki

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

13. Zabawa „Kolory”

Rodzic mówi: „Widzę moim okiem szpiega coś koloru… np. czerwonego” mamy wówczas na myśli jakiś czerwony przedmiot, który znajduje się w naszym otoczeniu. Dziecko rozgląda się i wymienia przedmioty w kolorze czerwonym, które widzi w pomieszczeniu aż trafi na ten, który rodzic miał na myśli. Kolory oczywiście zmieniamy, następnie zamieniamy się rolami.

 

14. Wiersz na zapamiętanie nazwy stolicy Polski:

Warszawa swym pięknem

Polaków zachwyca.

Warszawa, Warszawa

to Polski stolica.

Mam nadzieję, że dzięki przekazanym materiałom zdobyliście trochę wiedzy o naszym pięknym kraju jakim jest Polska.

Pozdrawiam i ściskam gorąco Paulina Sieńczak