Aktualności

GRUPA I "BIEDRONKI"
2020-05-11Witam serdecznie! Przed nami tydzień z przyjemnym tematem, a mianowicie „Mieszkańcy łąki”. Na dworze coraz cieplej, pogoda zachęca do spacerów, a podczas takiego spacerku być może zobaczymy pszczółkę, biedronkę czy motylka, przyjrzyjmy im się uważnie jeśli nam pozwolą:) gdyż nie ma lepszej nauki jak obserwacja przyrody,a gdy dzień będzie chłodniejszy zachęcam do skorzystania z poniższych materiałów:)
Zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień ( 11.05- 15.05)
3. Łąka w maju
- wzbogacanie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na łące
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, układania rytmów
- rozwijanie motoryki małej
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania wg wybranych cech.
1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka.
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
Motylek
Usiadł w maju na kwiatku
motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka
spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka
spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl
gagatek!
Teraz fruwa i leczy
rabatki.
I udaje, że skrzydła
to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek
Agatka.
Teraz wącha motylka,
nie kwiatka!
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
N. zadaje pytania:
- Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
- Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
- Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
- Gdzie mieszkają myszy polne?
- O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci
2. Oglądanie filmu „Majowa łąka”
https://www.youtube.com/watch?v=toHxCZxUjac
Dzieci wymieniają po kolei zwierzęta mieszkające na łące.
3. Zachęcam aby zajrzeć na stronę internetową „Świat przedszkolanki”, są tam dostępne materiały odnośnie tematu łąka, obrazki zwierząt oraz karty pracy do druku, poniżej przekazuję link:
http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=612
4. Dzielenie nazw zwierząt na sylaby: motyl, biedronka, żaba, bocian, żuk, trawa, kwiaty, ślimak, zając, osa, pszczoła, mucha.
5. Ćwiczenia oddechowe Kropki biedronki.
Przygotowujemy dla dziecka: kontur biedronki (bez kropek), siedem czarnych kropek (kół), słomka.
N. kładzie przed dzieckiem sylwetę biedronki i prosi, aby za pomocą słomki przeniosło kropki/koła na jej sylwetę.
Biedronkę i kropki możemy wykorzystać również do zabawy matematycznej, rodzic mówi ile biedronka ma kropek a dziecko układa lub rodzic układa kropeczki a dziecko liczy, możemy też położyć na jednym skrzydełku więcej a na drugim mniej kropek i dziecko określa gdzie jest więcej kropeczek.
6. Zabawa z pokazywaniem Lata mucha.
Rodzic recytuje rymowankę, a dziecko głaszczą części ciała wymienione w rymowance:
Lata mucha koło ucha,
lata bąk koło rąk,
lecą ważki koło paszki,
lata pszczoła koło czoła,
lata mucha koło brzucha,
lecą muszki koło nóżki,
biegną mrówki koło główki,
pełznie gąsienniczka koło policzka.
7. Zabawa z pokazywaniem Wianek dla mamy.
Dzieci pokazują ruchem słowa opowiadania :
Dzieci:
Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty, unoszą dłonie od podłogi w górę,
pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki. unoszą dłonie do nosa, robią wdech nosem,
Dzieci przyszły na łąkę maszerują w miejscu
i nazrywały kwiatów, wykonują ruch zrywania kwiatów,
z których uplotły wianek dla mamy. robią młynek przedramionami przed sobą,
Zaniosły mamie niespodziankę, maszerują w miejscu, łączą dłonie na wysokości piersi, a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła. splatają ręce na wysokości ramion
8. Ćwiczenia językowe Czerwony jak…
potrzebne: kolorowe karteczki, kapelusz/woreczek/pojemnik do losowania
Dzieci losują karteczkę, a następnie podają nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą im się z tym kolorem, np. czerwony jak jabłko. Mogą również wymyślać nazwy nowych kolorów, odwołując się do swoich doświadczeń, np. kolor malinowy, kolor plażowy.
9. Rozwiązywanie zagadek.
Ma długie nogi i dziób czerwony,
wrócił niedawno z dalekiej strony.
Z żabkami raczej niechętnie gada,
taka to jego największa wada! (bocian)
Skaczą zielone po majowej łące,
ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)
Wolno sunie, hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.
Ma go ciągle na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)
Gdy zaświeci słonko
nad majową łąką,
wesoło latają
i kolorowe jak one
kwiaty odwiedzają. (motyle)
Z łąki do bukietów trafiają,
i piękny, czerwony kolor mają. (maki)
10.Zabawa ruchowa Ślimak.
Dzieci recytują rymowankę i rysują razem z rodzicem spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu, na plecach kolegi (koleżanki).
Ślimak, ślimak, wystaw rogi,
dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty
– od kapusty będziesz tłusty.
11. Zespół Dziecięcy Fasolki- Motyle na łące
https://youtu.be/bMLsDqD86-E
12. Zabaw ruchowa „Motylki”
https://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU
13. „Bajeczka o motylku”
czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl
Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,
opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.
O motylku kolorowym zaraz się dowiecie,
co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?
A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,
Bo wszystko zaczęło się dnia pewnego,
Gdy motyla mama jajeczka na listkach składała
I nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.
Z tych małych jajeczek gąsienice się powykluwały,
I listki dookoła ciągle obgryzały,
Bo głodomory z nich były niebywałe
i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.
Gdy urosły już odrobinę, to postanowiły odpocząć chwilę.
Znalazły pod gałązką zakątek mały,
gdzie dookoła kokonem się poowijały.
I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,
siedziała sobie poczwarka motylka.
Aż w końcu kokon popękał wszędzie,
I zaraz z niego motylek będzie.
Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,
Zaczął nagle latać, w powietrzu „szybował”
A potem kolorowe skrzydełka wystawił do słonka
Motylków zaraz będzie cała pełna łąka.
Czy teraz już kochane dzieci wiecie,
Skąd motylki borą się na tym świecie?
14. Praca plastyczna „Biedronka”
http://krokotak.com/2019/03/ladybug/
15. Ćwiczenia grafomotoryczne „Motyl”, poprawiamy po śladzie o kolorujemy
http://bystredziecko.pl/cwiczenia-grafomotoryczne-motyl/
Zachęcam do lepienia zwierzątek z plasteliny, rysowania i kolorowania.
Pozdrawiay serdecznie i ściskamy Paulina Sieńczak, Klaudia Dadej