Aktualności

GRUPA II -  MOTYLKI

GRUPA II - MOTYLKI

2020-05-11

Drodzy Rodzice

Tematem kolejnego tygodnia będą zwierzęta mieszkające na wsi. Dzieci poszerzą wiedzę na temat hodowli zwierząt (karmienia, doglądania).  Będą mogły przypomnieć  sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt mieszkających w gospodarstwie, a także ich miejsca zamieszkania.     W czasie wspólnej zabawy będą mogły naśladować odgłosy poszczególnych zwierząt, bawić się w zgadywanki, układać puzzle online, oglądać ciekawe filmy edukacyjne oraz nauczyć się piosenek o tej tematyce. Zachęcam Państwa do korzystania z propozycji zajęć, do wspólnych zabaw ruchowych oraz do zabaw plastycznych z dziećmi i wysyłanie zdjęć na adres  e-mail reniapoz@o2.pl  Zdjęcia Państwa dzieci będziemy podziwiać na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii ,, Zabawy naszych przedszkolaków w domu’’

                                                                                                    

                                                     Pozdrawiamy serdecznie i życzymy udanej zabawy

                                                                   Violetta Bronisz i Pani Jolanta Jakubowicz

 

 

Kochane ,,Motylki’’ cieszymy się że możemy oglądać was na zdjęciach, które wysyłacie na stronę przedszkola. Widzimy że pracujecie, a także świetnie się bawicie ze swoimi rodzicami i rodzeństwem. Gratulujemy  kreatywnych zabaw i pięknych prac plastycznych, trzymajcie tak dalej !

Czekamy nadal z niecierpliwością na zdjęcia od was, do szybkiego zobaczenia !  Pozdrawiamy was serdecznie !

                                                                                                                       

                                                                                                        

  Panie z grupy                                                

 

11-15.05.2020

 

TEMAT TYGODNIA:  NA WIEJSKIM PODWÓRKU

 

Poniedziałek

temat: Trampolinek detektywem

 

Cele:

-Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania ze zrozumieniem

-Poznawanie życia zwierząt na wsi

-Motywowanie do logicznego myślenia

-Budzenie empatii w stosunku do zwierząt.

 

1.Oglądanie albumów i książek o zwierzętach hodowlanych oraz zdjęć przedstawiających zwierzęta w różnych sytuacjach.

Swobodne wypowiedzi dzieci.

 

2.Film edukacyjny dla dzieci,, Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi’’

 

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 

3.Zabawa „Jakie to zwierzę?”

Proponujemy, by dziecko wybrało sobie jedno zwierzę i zaprezentowało je za pomocą pantomimy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.

 

4.Praca plastyczna

Odbijanie i odrysowywanie zwierząt z wiejskiego podwórka. Dziecko przykłada do obrazka przedstawiającego zwierzątko cienką kartkę ( może być papier do pieczenia)  i obrysowuje jego kształt wzdłuż krawędzi wewnętrznej. Ćwiczenie płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów ręki.

 

5.Zabawa ruchowa z piosenką

 

https://www.youtube.com/watch?v=lhVR1FDXS5E

 

,,Dziadek Lulka farmę miał ‘’

 

6.Zajęcia z wykorzystaniem opowiadania Urszuli Piotrowskiej

,, Przygoda Trampolinka na wsi ‘’

 

Rodzic prezentuje tekst opowiadania.

 

PRZYGODA TRAMPOLINKA NA WSI

Pewnego dnia do przedszkola przyleciał bocian Klek, który mieszkał na wsi w gnieździe na dachu stodoły.

– Kle, kle, Trampolinku, potrzebujemy twojej pomocy. Wsiadaj na moje plecy, po drodze wszystko ci opowiem.

I polecieli. Okazało się, że mały kotek Miluś gdzieś się zapodział. Jeszcze rano siedział w koszyku, a teraz go nie ma. Pies Filek posłał więc po Trampolinka, żeby pomógł w poszukiwaniach.

Przecież kiedyś bawili się razem w detektywów.

Wreszcie dotarli do wsi. Bocian bezpiecznie wylądował na podwórku.

– Hau, hau, tak się cieszę, że jesteś – przywitał Trampolinka Filek. – Muszę pilnować gospodarstwa i nie mam czasu

szukać tego małego wędrownika, ale ty na pewno go znajdziesz.

Trampolinek najpierw odwiedził krówki w oborze.

– Muu, nie widziałam kotka, Trampolinku, muu – zamuczała krowa. – Na nic nie patrzę, bo opiekuję się moim synkiem,

cielaczkiem, muu. Idź do stajni, może tam coś wiedzą.

Ale w stajni nikogo nie było, ani klaczy, ani źrebaka. Konie wybrały się na pastwisko, ihaha, ihaha. Trampolinek porozglądał

się po stajni, ale kotka nie znalazł.

Nagle usłyszał gdakanie dochodzące z kurnika.

– Koo, koo, ko, ko! – wołała kwoka swoje kurczęta na obiad.

Trampolinek zajrzał do kurnika. Kiedy zapytał o kotka Milusia, usłyszał, że może poszedł bawić się z małymi prosiaczkami.

A prosięta, jak wiadomo, mieszkają w chlewie z mamą świnką. Ale i tam nikt nic nie słyszał i nie widział.

– Zapytaj gęsi albo kaczek, chrum, chrum – poradziła mama świnka. – Pewnie pluskają się teraz w stawie, chrum, chrum.

Poszedł Trampolinek nad staw. Kaczka z kaczętami i gęś z gąsiętami chlapały wodą na wszystkie strony.

Takiego narobiły hałasu, że aż trudno opisać.

– Gę, gę, gę, nic nie wiem, gę, gę, gę – gęgała gęś, a kaczka dopowiadała: – Kwa, kwa, kwa, i ja, i ja. Miluś nie chce się z nami pluskać, kwa, kwa.

Trampolinek wrócił do Filka, który ze znudzoną miną słuchał koguta. A kogut dreptał za Filkiem i wrzeszczał:

– Ja tu rządzę, kukuryku, na podwórku i w kurniku.

Gdy kogut zobaczył Trampolinka, trochę się zawstydził, potrząsnął grzebieniem i z zadartym wysoko dziobem odmaszerował.

– Filku, o czym rozmawiałeś dzisiaj rano z kotkiem? – zapytał Trampolinek.

– Hau, hau, tłumaczyłem mu, że jak dorośnie, będzie przeganiał myszy ze stodoły, hau, hau.

– Biegniemy do stodoły, hej, hop! – zawołał Trampolinek.

Weszli do stodoły. A tam zwinięty w kłębek spał Miluś, bo koty lubią pospać w dzień.

– Może myślał, że jak się obudzi w stodole, to już będzie dorosłym kotem – zaśmiał się Filek.

Trampolinek położył paluszek na buzię, żeby pies był cicho, i wyszli na paluszkach.

Wszystko dobrze się skończyło. Zwierzęta podziękowały Trampolinkowi za pomoc.

Trampolinek musiał już wracać do przedszkola, więc bocian Klek zaprosił go do lotu.

I frr, polecieli.

 

7.Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

 

-Kto poprosił Trampolinka o pomoc?

-Z jakimi zwierzętami rozmawiał Trampolinek?

-Gdzie odnalazł się kotek?

 

 8.Zabawa „Mali detektywi”.

Wspólne wyjaśnienie pojęcia detektyw – swobodne wypowiedzi dziecka. 

 

9.Piosenka ,, Uliczni detektywi ‘’

 

https://www.youtube.com/watch?v=0b_etPrjc0Q

 

Rodzic pokazuje dziecku przygotowane pudełko i pyta: Jak myślisz, co może znajdować się w środku?. Po krótkim zgadywaniu wyjmujemy z pudełka przedmiot np. figurkę zwierzątka i chowamy w pokoju. Dziecko zamienia się w detektywa, który ma za zadanie znaleźć ukryty przedmiot. Zabawę możemy powtarzać zmieniajac przedmioty.

 

10.Zabawa dramowa „Na wiejskim podwórku”

Rodzic podaje nazwy zwierząt hodowlanych, w jakie zamieni się dziecko

(np. kurki, koniki, świnki). Dziecko porusza się po pokoju w rytm wystukiwany przez rodzica , naśladując ruchy tych zwierząt.

 

11.Wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 67

 

Wtorek

temat: Pożyteczna dżdżownica.

 

Eksperymentowanie-doświadczanie – pożyteczna dżdżownica.

 

Cele:

-Poznanie znaczenia i roli dżdżownicy w środowisku przyrodniczym

-Zachęcanie do bezpośredniego i czynnego obcowania ze światem przyrody

-Budzenie zainteresowania życiem zwierząt

-Uwrażliwianie na piękno i bogactwo przyrody

-Próby łączenia przyczyny ze skutkiem i przewidywania, co się może zdarzyć.

 

1.Prezentacja multimedialna na temat dżdżownic. Poznanie i omówienie budowy, trybu życia oraz pożyteczności dżdżownic.

 

SIEDEM CIEKAWOSTEK O DŻDŻOWNICACH

 

https://www.youtube.com/watch?v=Yr1kma_su5w

 

Piosenka ,, Dżdżownica ‘’

 

https://www.youtube.com/watch?v=jQpnnHaAD30

 

2.Obserwacja żywej dżdżownicy. Rozmowa kierowana o środowisku życia dżdżownic.

Swobodne wypowiedzi dzieci ukierunkowane przez pytania:                                    Jak wygląda dżdżownica?

Czy ma głowę, tułów? Jak się porusza? Czy ma nogi? Gdzie żyje? (pod ziemią) Dlaczego tam żyje? Czego nie lubi?

(światła).

Rozmowa kierowana na temat roli dżdżownic: Gdzie można spotkać dżdżownice? (np. w ogrodzie, na grządkach).

Dlaczego tunele wydrążone w ziemi przez dżdżownice są potrzebne? Zapisanie wszystkich wypowiedzi dzieci.

 

3.Rysowanie dżdżownicy kredą na betonie. Operowanie różnymi rodzajami linii.

 

4.Zabawa skoczna „Skoczki”

Rysujemy klasy w kształcie dżdżownicy, dzielimy na kilka części i numerujemy.

Rzucamy kamyczek i skaczemy według kolejnych liczb. Skacząc dziecko może głośno przeliczać każde przeskoczone pole.

 

5. Praca plastyczna dżdżownica

Wykonanie dżdżownicy ze starej rajstopy mamy (najlepiej cienka, brązowa)

Odcinamy jedną cześć rajstopy (nogawkę) i wypychamy zgniecionymi gazetami, ozdabiamy dżdżownicę według pomysłu dziecka np. przyklejamy oczy.  

 

6.Ćwiczenia oddechowe „Kacze piórko”

Dziecko dmucha na piórko położone na dłoni. Zwiększanie pojemności płuc.

 

7.Film edukacyjny ,, Dżdżownica Matylda ‘’

 

https://www.youtube.com/watch?v=SCEtVBhNEIs

 

8.Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Rozwijanie logicznego myślenia.

 

https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-zwierzetach-gospodarskich/

 

9.Lepienie z plasteliny zwierząt z wiejskiego podwórka i wykonanie makiety podwórka. Ćwiczenie sprawności dłoni oraz poznawanie właściwości plasteliny.

 

10.Swobodny tekst „Mój zwierzaczek”

Układanie krótkich historyjek o własnych zwierzętach.

 

Środa

temat: W wiejskiej zagrodzie.

 

Cele:

-Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonych zasad

-Porównywanie liczebności zbiorów

-Określanie wspólnej części zbioru

-Doskonalenie umiejętności dostrzegania regularności w prostych układach, rozumienie następstwa dnia i nocy

-Stosowanie liczebników porządkowych

 

1.Ćwiczenia artykulacyjne „Zwierzaki rozmawiają”

 

Odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka

 

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

 

Dziecko naśladuje odgłosy różnych zwierząt domowych – Rodzic może wymyślać i podawać odgłosy, a dziecko powtarza. Usprawnianie mięśni narządów mowy.

 

 

2.Zabawa dramowa „Na wiejskim podwórku”

Dziecko siedzi na dywanie i zastanawia się, w jakie wiejskie

zwierzątko chciałoby się zamienić. Następnie  wychodzi na środek i za pomocą gestu, mimiki oraz ruchu przedstawia wybrane przez siebie zwierzę. Rodzic odgaduje jego nazwę i zamienia się z dzieckiem rolami.

Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.

 

3.Ćwiczenie percepcji wzrokowej

Rodzic pokazuje dzieciom ilustrację ze zwierzętami i opisuje jedno z nich, np. Mam namyśli takie zwierzę, które jest żółte i ma dwie nogi. Dziecko próbuje odgadnąć, o którym zwierzęciu mówi. Rozwijanie spostrzegawczości.

 

Zajęcia matematyczne

1. Zabawa ruchowa „W zagrodzie” Rodzic dzieli dywan za pomocą skakanki na dwie części: w jednej części dziecko-zwierzątko mieszka,

a w drugiej (w zagrodzie) swobodnie spaceruje. Gdy Rodzic pokazuje żółty krążek oznaczający dzień, zwierzątko wychodzi do zagrody, gdy pokazuje niebieski krążek oznaczający noc – zwierzątko chowa się do domu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

2. Zabawa „Nogi i rogi”. Dziecko siedzi na dywanie a Rodzic rozkłada obrazki ze zwierzętami.

Prosi, by dziecko uważnie się im przyjrzało, a następnie rozłożyło je na trzech tacach: na pierwszej zwierzęta z czterema nogami, na drugiej zwierzęta z dwiema nogami, a na trzeciej zwierzęta, które mają rogi. Porównywanie wyglądu zwierząt i określanie wspólnych cech (wyznaczanie podzbioru).

3. Zabawa „W zagrodzie”. Dziecko porządkują zwierzęta od największego do najmniejszego. (do tej zabawy możemy wykorzystać figurki zwierząt zrobionych wcześniej z plasteliny)

Przeliczają swoje zbiory, stosując liczebniki porządkowe.

Zajęcia umuzykalniające.

Roztańczone zwierzaki.

Cele:

-Nauka piosenki Roztańczone zwierzaki

-Reagowanie na sygnał dźwiękowy

-Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej

-Kształcenie słuchu

-Kształcenie wyobraźni i pamięci słuchowej.

1. Zabawa „Samochody” Rodzic zapowiada wycieczkę samochodową na wiejskie podwórko. Dziecko naśladuje ruchem wszystkie

czynności związane z jazdą – wsiadanie do samochodu, sprawdzanie stanu technicznego (wycieraczki, kierunkowskazy, pasy), uruchomienie silnika i wyjazd. Po drodze zatrzymuje się, aby pokonać różne przeszkody wymieniane przez Rodzica:

-dokręcanie luźnego koła (przykucnięcie i wykonywanie ruchów dokręcania)

-wymienianie przepalonej żarówki w podsufitce (wyciągnięcie ręki w górę i wykonywanie ruchów wykręcania i wkręcania)

-wycofywanie (kroki do tyłu )

- jazda wolno pod górę (powolne poruszanie się krok za krokiem).

 

 

3. Słuchanie piosenki Roztańczone zwierzaki

 

https://akademia.pwn.pl/view/8c3884dd-7798-4b17-8e20-29e8ac6adb43/37796/track_17.mp3

 

Zabawa do piosenki

https://ms-my.facebook.com/teczowypromyk1/videos/2187354031492622/

 

Piosenka ma formę zabawy, więc dziecko z łatwością nauczy się jej po kilku powtórzeniach.

Przy pierwszym odtworzeniu utworu dziecko może zaśpiewać go razem z nagraniem, wykonując taki ruch, jaki dyktują słowa piosenki.

Utrwalanie piosenki może odbywać się poprzez wykonywanie jej na różne sposoby.

Czwartek

temat: Na wsi.

 

Cele:

-Budzenie zainteresowania pięknem i bogactwem wiejskiego krajobrazu

-Zapoznanie z nową techniką plastyczną

-Rozwijanie wyobraźni

-Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

wiczenie sprawności manualnej.

-Określanie kierunku lewo-prawo

 

1.Ćwiczenie lateralizacji „Leniwa ósemka” (ćwiczenie według metody Paula Dennisona). Dziecko rysuje ósemkę prawą

ręką, lewą ręką i obiema rękami jednocześnie.

 

2.Zabawa słowna „Nasi przyjaciele z wiejskiego podwórka”

Dziecko siedzi na dywanie, a Rodzic pokazuje mu ilustracje ze zwierzętami żyjącymi na wsi. Zadanie dziecka polega na ułożeniu zdania z nazwą danego zwierzęcia, np. krowa: Krowa daje mleko.  Układanie zdań. Rozwijanie zainteresowania pisaniem i czytaniem.

 

3.Zabawa „Zgadnij, co to za zwierzę”

Rodzic oznajmia:

Odpoczywamy na wsi . Ciekawe, czy rozpoznasz po głosach, jakie zwierzaki

chodzą po podwórku. Następnie odtwarza odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka , a dziecko próbuje odgadnąć ich nazwy.

 

Odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

4.Zabawa ruchowa „Konik na polance”

 

Dziecko-konik porusza się w kole w lewo lub w prawo, zgodnie z poleceniem Rodzica, który co chwilę zmienia kierunek. Może także wprowadzać dziecko w błąd (a raczej utrudniać zadanie) przez powtarzanie tego samego kierunku. Mobilizowanie do uważnego słuchania ze zrozumieniem.

5.Czy wiesz jak?

Kształty zwierząt dla dzieci na wsi

https://www.youtube.com/watch?v=B3GWjOfgEDs

 

6.Praca plastyczna

 

Do pracy potrzebna będzie kartka A4 zamalowana podkładem z kredki świecowej i grubszy patyczek do szaszłyków .

 

Rozmowa wprowadzająca w temat pracy plastycznej – odwołanie się do wcześniejszych wypowiedzi dziecka w odniesieniu do wsi.

Dziecko za pomocą ostrego patyczka do szaszłyków wydrapuje na kartce zamalowanej kredkami świecowymi dowolny obrazek przedstawiający wieś (podkład musi dobrze zaschnąć).

Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy oraz powieszenie obrazka w miejscu wskazanym przez dziecko.

 

7.Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa do muzyki.

 

Raz zwierzęta wiejskie potańczyć chciały, więc

wymyśliły sobie do tańca kroków pięć:

konie tak skakały,

krowy kołysały,

świnki w błocie się taplały,

a koguty głośno piały,

małe myszki uciekły.

 

8.Film edukacyjny dla dzieci

Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi

 

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 

Piątek

temat: Co lubią zwierzęta?

 

Cele:

-Budzenie zainteresowania światem przyrody

-Poznawanie zwyczajów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego

-Utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych oraz dopasowywanie do odpowiadających ich gatunkowi zwierząt dorosłych

-Zachęcanie do myślenia i dzielenia się doświadczeniami na określony temat

-Wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem.

 

1.Ćwiczenia ortofoniczne „Powtórz za mną”

Dziecko powtarza za Rodzicem różne sylaby, np. la, re, mi, ko

Ćwiczenie narządów mowy.

 

Film edukacyjny dla dzieci

Zwierzęta na wsi i ich dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=JGtV5J4C9PM

 

2.Zabawa „Układamy puzzle online”

Farma na wsi

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/164809-dora-poznaje-%C5%9Bwiat

 

3.Zabawa dopasuj

Rozkładamy na dywanie wizerunki zwierząt z wiejskiego gospodarstwa:

 

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/04/farma-gospodarstwo-wiejskie.pdf

Karty pracy do druku

 

krowy, owcy, kaczki, kury, konia, koguta, świni

Zadaniem dziecka jest dopasowanie odpowiednich kart pasujących do zwierzęcia.

Klasyfikowanie i porównywanie obiektów. Tworzenie kolekcji.

 

Film edukacyjny dla dzieci

Gdzie ja mieszkam? Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwa ich domów

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

 

4.Ćwiczenia ruchowe z Lulisią i Lulitulisiami

Trening fitness dla dzieci cz.1

 

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

5.Zabawa ruchowa „Kot i myszka” do przyśpiewki Uciekaj myszko do dziury.

 

Uciekaj myszko do dziury,

by cię nie złapał kot bury.

A jak cię złapie kot bury,

to cię obedrze ze skóry.

 

W trakcie piosenki myszka (dziecko ) ucieka, a kot (rodzic) musi ją złapać.

Zabawa trwa, dopóki kot nie złapie myszy. Poznanie tradycyjnych zabaw, ćwiczenie refleksu, tworzenie atmosfery dobrej zabawy.

 

Filmik edukacyjny

Co jedzą wiejskie zwierzęta?

https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA&vl=pl

 

Dziecko swobodnie wypowiada się na temat  produktów, które zwierzęta najbardziej lubią jeść.

 

6.Zabawa rozwijająca zmysł dotyku i węchu „Co lubią zwierzęta?”

Rodzic prezentuje dziecku koszyk, w którym są owoce, warzywa, trawa, zboże itd. Dziecko dotyka , wącha , po czym odkłada do koszyka, poprzez dotyk oraz zapach próbują odgadnąć nazwę owocu lub warzywa.

 

7. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Na wiejskim podwórku”

Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju przy skocznej muzyce.

Podczas przerwy w nagraniu Rodzic wybiera z  ilustracji jedno zwierzę i pokazuje go dziecku.

Gdy ponownie włączymy muzykę, dziecko naśladuje ruchy i odgłosy tego zwierzęcia. Zabawę możemy wielokrotnie powtarzać.

 

8. Quiz: prawda czy fałsz.

Rodzic wypowiada zdania na temat zwierząt, a dziecko decyduje, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

 

Przykładowe zdania do quizu:

-Krowa je cukierki. (fałsz)

-Kaczki pływają w stawie. (prawda)

-Świnka robi „chrum-chrum”. (prawda)

-Koń jest w kolorze zielonym. (fałsz)

 

9.Praca plastyczna ,, Na wsi ‘’

 

Dziecko z rodzicem wyszukuje i wycina z gazet lub różnych czasopism obrazków przedstawiających zwierzęta. Nakleja na czystą kartkę i dorysowuje pozostałe elementy według pomysłu np. trawę, zagrodę, domek itp.

Wywieszenie i prezentacja pracy.

10.Piosenka

STUDIO STODOŁA ,, BO NA WSI’’

https://www.youtube.com/watch?v=9KdueuWIu3g

 

11. Wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 68.