Aktualności

GRUPA III - KRASNOLUDKI

GRUPA III - KRASNOLUDKI

2020-05-10

"KRASNOLUDKI" – GRUPA III

 

Witajcie Kochani! Mam nadzieję, że wciąż jesteście ze mną i chętnie się wspólnie bawicie! A w tym tygodniu będziemy kontynuować tematykę zajęć związanych z życiem i pracą na wsi. Dowiecie się między innymi, jakie maszyny pracują na wsi, poznacie jak powstaje chleb i cukier. Brzmi ciekawie, prawda!

Pozdrawiam serdecznie

Anna Łyszcz

TEMAT TYGODNIA: "PRACA ROLNIKA"

1. "Maszyny rolnicze"

2. "Jak powstaje cukier?"

3. "Od buraka do lizaka"

4. "Od ziarenka do bochenka"

5. "Gospodarstwo ekologiczne"

 

PONIEDZIAŁEK.

1. Na początek obejrzyjcie krótki film o maszynach i narzędziach rolniczych.

Prace w polu na wsi - Maszyny i narzędzia rolnicze – film edukacyjny dla dzieci – lekcja po polsku

https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc

2 . „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie obejrzanego filmu, zdjęć i doświadczeń dzieci.

Jakie znacie maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy?

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokład­nie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w b

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

3. Posłuchaj i zobacz teledysk do piosenki pt. "Olek i traktorek", w który pokazane jest z czego robi się popcorn.

https://www.youtube.com/watch?v=hDWYg4RwEd4

 

4. „Co powiedziałam?”- ćwiczenie syntezy słuchowej.

R. wymawia słowa związane z pracą na wsi, np. nazwy maszyn rolniczych z podziałem na sylaby. Dziecko syntezuje sylaby i mówi całe słowa.

Mama: tra-ktor dziecko: traktor, itp.

5.„Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.

6. Kolorowanka- traktor do wydruku:

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-traktor.html

 

WTOREK

Dziś porozmawiajmy o produkcji cukru.

  1. Proponujemy Dziecku obejrzeć film na temat wyprawy rolnika do cukrowni:

Prosimy o krótką rozmowę na temat obejrzanego filmu:

https://youtu.be/mxn-VJ1vcF8

2. Zobaczcie skąd pochodzi i czym wyróżnia się burak:

https://www.youtube.com/watch?v=DZ7JCSnfzC8&t=27s

Warto również porozmawiać z Dzieckiem o różnych rodzajach buraków:

Czy ze wszystkich buraków można zrobić cukier?

Do czego służą buraki pastewne?

Do czego służą buraki czerwone?

3. W następnych częściach dzisiejszej zabawy przyda się wiedza uzyskana z programu edukacyjnego Jedyneczka:

  • Link do programy TVP „Jedyneczka”/ cukier:

https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,cukier,41778

  • Po obejrzeniu programu proponujemy rozmowę z dzieckiem o tym jakie są etapy produkcji cukru:

- Rolnik zbiera na polu buraki cukrowe.

-Transport buraków traktorem do cukrowni.

- Praca na linii produkcyjnej w cukrowni.

- Sklep, np spożywczy lub ze słodyczami.

Zachęcamy, aby w trakcie rozmowy posługiwać się pojęciami: na początku, później, następnie, na końcu, co powinno pomóc dzieciom w porządkowaniu pojęcia następstw wydarzeń i czasu.

4.„Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna. Przed zabawą Rodzic przygotowuje słomki do napojów dla dziecka oraz w pojemnikach np.: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wie, co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca dziecko, by kolejno próbowały płynów (zwraca uwagę, by pociągnęły małą ilość). Następnie każde dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym właśnie smakiem.

5. Drodzy Rodzice, jeśli nie macie możliwości dłuższej zabawy z dzieckiem przy komputerze zapraszam do wydrukowania i przeczytania dziecku opowiadania:

"Słodka opowieść "Alicja Cholewa

Wpadłem na chwilę do Marty. Dostała nowe puzzle i nie mogła sobie poradzić z ich ułożeniem. Postanowiłem jej pomóc i z chwili zrobiła się godzina. Piliśmy herbatę owocową. Pachniała lasem i malinami. Właśnie kończyliśmy układanie, kiedy do pokoju weszła mama Marty.

– Kto rozsypał cukier? – zapytała, podchodząc do stołu, i po chwili zaczęła zgarniać z obrusa białe kryształki. – No tak, jak zwykle nie ma winnego – mrugnęła do nas wesoło.

– Oj mamusiu, wysypało się – tłumaczyła Marta.

– No właśnie wysypało się – wtórowałem.

– Teraz cukier jest tani, ale kiedyś dawno temu, jedli go tylko bardzo bogaci ludzie – wtrąciła mama.

– Naprawdę? – zapytaliśmy prawie równocześnie.

– Dawano go też chorym, żeby szybciej wracali do zdrowia – uśmiechnąłem się do Marty i odezwałem się z nutką zazdrości w głosie.

– Ale ci chorzy mieli się dobrze. Ostatnio bolało mnie gardło, jednak zamiast cukru musiałem zażywać gorzkawy syrop.

- Mamusiu, a z czego robi się cukier? – przerwała mi Marta.

– Otrzymuje się go z trzciny cukrowej i oczywiście z buraków cukrowych. Sok wyciśnięty z tych roślin gotuje się, aż powstaną z niego kryształki. Można je potem barwić farbami spożywczymi i różnie formować. Stąd w sklepach tyle cukierków, lizaków i draży.

– A czy wiesz Marcinku, czym słodzili potrawy twoi ukochani Indianie? – próbowałem sobie przypomnieć, jednak w końcu poddałem się i poprosiłem panią Olę o podpowiedź.

– Wiele roślin zawiera słodkie substancje. Indianie do produkcji syropu wykorzystywali sok z drzewa klonu. A teraz – zwróciła się do nas – zgadywanka.

– Kto mi powie, jak wygląda burak cukrowy? – Uniosłem do góry palec – ja, ja – zawołałem.

– Jest duży, ma biało-szarą głowę i wielkie zielone liście, acha – i rośnie na polu.

– A jak się nazywa fabryka, w której powstaje cukier? – tym razem Marta była pierwsza.

– To cukrownia. Tam ogromne samochody i ciągniki zwożą buraki z pól.

– Wspaniale – mama była bardzo zadowolona.

– W takim razie jeden do jednego. Nie ma pokonanych. Obydwoje zwyciężyliście. A oto wasza nagroda – mamusia Marty położyła na stole dwa duże kolorowe lizaki.

– Hurra, hurra – podskakiwaliśmy z Martą, radośnie pokrzykując.

– Kiedy je zjecie, nie zapomnijcie umyć zębów – poprosiła, wychodząc z pokoju.

Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

Z jakich innych roślin, oprócz buraków cukrowych, można uzyskać cukier?
Czy dawno temu wszyscy ludzie mieli dostęp do cukru?
Dlaczego cukier podawano chorym ludziom?
Co to znaczy, że cukier krzepi?

6. „Czy jedzenie słodyczy, które zawierają dużo cukru, jest zdrowe?” – rozmowa dotycząca szkodliwości jedzenia słodyczy, zwrócenie uwagi na choroby, które są wywołane przez nadmierne spożywanie słodyczy.

Proponujemy wysłuchanie „Piosenki o niezdrowym jedzeniu”:

https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4&feature=youtu.be

ŚRODA

1. Jako kolejne działanie proponujemy zapoznanie dziecka z etapami powstawiania lizaków w trakcie działania ” Od buraka do lizaka”:

  • Rodzic czyta a dziecko uważnie słucha wesołego wiersza:

Od buraka do lizaka”

Cukrowa wata, cukrowa wata,

Kręconą w bębnie kupuje tata

Ja lubię watę, lubi tez osa

Cukrowe nitki cieńsze od włosa.

Lecz nie wie osa, ja nie wiem też,

Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?

Rośnie na polu burak cukrowy,

Długo dojrzewa, aż jest gotowy.

Trzeba buraki z ziemi wyrwane

Zwieźć do fabryki cukrownią zwanej.

Tam się je myje, kroi, szykuje

I coś jak kompot przygotowuje.

Na samym końcu z tego kompotu

Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu

Ma mnóstwo ludzi z takim burakiem,

Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.

 

2. Pomocą w zrozumieniu etapów produkcji lizaków będzie krótki film o tym jak powstaje lizak:https://www.youtube.com/watch?v=lJ8DxgRzCko

Możecie też zrobić lizaki w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=9yMqQ_qA-ZI


3.„Mój lizak” – zabawa plastyczna. Na zakończenie dziecko samodzielnie projektuje wymarzonego lizaka lub koloruje lizaka narysowanego przez Rodzica. Możemy ulepić lizaka z plasteliny lub ciastoliny, jeśli posiadamy w domu. Dziecko potrzebuje kilka kawałków plasteliny w różnych kolorach. Z każdego formuje cienki długi wałeczek. Łączą ze sobą kolejne wałeczki, a następnie zwijają w ślimak. Na końcu nabijają na wykałaczkę lub patyczek.

4. Teraz trochę myślenia podczas układania rytmów w trakcie zabawy matematycznej „Ułóż dalej” – Zabawa nie tylko rozwija myślenie ale i przygotowuje wzrok do przenoszenia z jednego elementu na drugi, co jest potrzebne przy nauce czytania:

Proszę przygotować liczmany w trzech kolorach: białym (buraki cukrowe), czerwonym (buraki czerwone), zielonym (buraki pastewne). Rodzic układa wzór, a Dziecko ma go dokończyć. Powtarzamy zabawę kilkakrotnie ze zmienionym wzorem. Zaczynamy od najprostszego do najtrudniejszego. Przykładowe wzory:

bczbczbcz…..

bbcczzbbcczz….

zcbzcbzcb….

CZWARTEK

Dzisiaj dowiemy się także „Jak powstaje chleb?”.

1. Pomoże nam w tym film, do którego obejrzenia zachęcamy:

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

  • Jeśli ktoś jest ciekawy tego jak się piekło chleb dawniej, proponujemy obejrzenie programu edukacyjnego, nagranego w Skansenie w Olsztynku.

Link do programu:https://www.youtube.com/watch?v=jl1lRfgwzWU

2. Dopełnieniem naszej wiedzy o sposobie powstawania chleba, może być upieczenie chleba razem z dzieckiem:

Oto przepis na chleb z ziarnem:

https://www.youtube.com/watch?v=RaqlZD6D2zw

3. Zanim chleb wystygnie, możemy zająć się zrobieniem wiatraczka:

Działanie: praca zgodnie z instrukcją.

Działanie:

https://www.youtube.com/watch?v=EF-VG0wHvH0

lub

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o

4. Kosiarze” – zabawa ruchowa, fabularyzowana

- ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarzy (ruchy obu ramion jednocześnie – skręty tułowia). Gdy muzyka ustaje, kosiarze odpoczywają (dziecko siada ze skrzyżowanymi nogami). Zabawa jest kontynuowana, gdy rodzic ponownie włącza muzykę.

5. Posłuchaj pioosenki pt."Mało nas do piecznie chleba":

https://www.youtube.com/watch?v=YC-pDKWLRKw

PIĄTEK

1. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica:

"Gospodarstwo ekologiczne "Olga Masiuk

Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu.

Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami. Trampolinek, oczywiście, wyszedł pierwszy. – Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony. Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani.

– Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają.

– Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka.

– Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani.

– Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos.

Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką.

– O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy. Trampolinek oczywiście był pierwszy.

– Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść bardzo ostrożnie.

– Na co mam uważać? – zdziwił się Trampolinek.

– Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi.

Trampolinek nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Trampolinek nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany:

– Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu!

– Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powie-trzem.

– A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok.

– Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku…

– Jajka! – krzyknął Trampolinek, zanim pani dokończyła zdanie.

– Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani.

Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim.

– A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan.

W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Trampolinek przytknął kromkę do nosa.

– Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.


Rodzic zadaje pytania dziecku dotyczące tekstu:
Gdzie pojechały dzieci?Co widziały?Po co poszły do kurnika?
Co robiły w oborze?Rodzic pokazuje obrazek wiejskiego gospodarstwa. Dziecko podaje nazwę miejsca i zwierząt.

2.”Rolnik w polu” – masażyk wg. B. Gawrońskiej.

Rodzicem siedzi za dzieckiem, rysując wzory na plecach.

Rolnik rano rusza w pole - kroczą palcami obu rąk po plecach dziecka z dołu do góry.
Orać pługiem czarną rolę -rysuję linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.
Sieje zboże i buraki-stukając palcami po całych plecach.
Z których później są przysmaki-lekko Rodzic puka dłońmi w plecy dziecka.

3. Podsumujmy wiedzę dzieci w zabawie dydaktycznej „Prawda czy fałsz?”:

Rodzic z Dzieckiem siedzą na dywanie. Zabawa polega na wypowiadaniu przez Rodzica zdań. Zadaniem Dziecka jest rozpoznanie, czy wypowiedziane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli jest ono prawdziwe, dziecko klaszcze w ręce, a jeżeli fałszywe – dziecko wstaje i tupie.

Przykładowe fałszywe zdania:

Wieś jest większa od miasta.

Zimą zbieramy zboże z pola.

Krowy jedzą cukierki i ciasto.

Traktor to maszyna do robienia naleśników.

Jabłka rosną na grządce.

Przykładowe prawdziwe zdania:

Miasto jest większe od wsi.

Zboże z pola zbieramy latem.

Krowy jedzą trawę.

Na traktor można powiedzieć – ciągnik.

Jabłka rosną na drzewach.

4. Posłuchaj i poruszaj się do piosenki- Studio Stodoła pt."Bo Na Wsi"

https://www.youtube.com/watch?v=9KdueuWIu3g