Aktualności

GRUPA IV - PSZCZÓŁKI

GRUPA IV - PSZCZÓŁKI

2020-05-11

 

Drodzy Rodzice!  Kochane Pszczółki!

Kolejny tydzień, kolejne zadania dla Was! Dziękujemy Wam za wspaniałe zdjęcia, wiadomości wysłane do nas. Cieszymy się, że jesteście tak kreatywni  wykonując  zadania  w domu. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na powrót do przedszkola, a tym czasem przesyłamy Wam propozycje zadań  do wykonania  w tym tygodniu. Dobrej  zabawy  i powodzenia!

 

Pozdrawiamy cieplutko

Renata Poznańska

Pani Jolanta Jakubowicz

 

TEMAT TYGODNIA : W krainie muzyki

TEMATY DNIA:

  1. INSTRUMENTY DAWNIEJ I DZIŚ
  2. MUZYKA WSPÓŁCZESNA
  3. MUZYKA KLASYCZNA
  4. MUZYKA RELAKSACYJNA
  5. GDZIE SŁYCHAĆ MUZYKĘ?

 

CELE OGÓLNE:

  • poszerzenie wiedzy muzycznej (instrumenty); doskonalenie umiejętności matematycznych (porównywanie, klasyfikowanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów)
  • zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi; rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej
  • rozwijanie wyobraźni podczas prac plastycznych; rozwijanie ekspresji muzycznej podczas improwizacji muzycznych
  • litery H, h; doskonalenie motoryki małej podczas pisania szlaczków i wykonywania prac plastycznych; rozwijanie analizy i syntezy słuchowej
  • doskonalenie umiejętności kodowania i postępowania zgodnie z instrukcją; utrwalenie aspektu porządkowego liczb

Poniedziałek

  • Skąd pochodzą dźwięki?” – rozpoznawanie instrumentów po odgłosach.

Dźwięki i odgłosy - instrumenty muzyczne

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo&list=RDZ3vCFpsz37E&index=5

Instrumenty- dźwięki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY

Poznajemy instrumenty - muzyka dla dzieci - Przedszkole Profesora Szymona

https://www.youtube.com/watch?v=5lrMLE0KFtQ

Wizyta w szkole muzycznej - Poznajemy instrumenty

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

Instrumenty muzyczne (perkusyjne, dęte, strunowe)

https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

Dzieci zamykają oczy, a R. włącza dźwięki.  Dzieci próbują podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków.  Miłej zabawy.

  • „Instrumenty” – mapa skojarzeń. Dzieci wyjaśniają, co to są instrumenty, i wymieniają wszystkie, które znają.
  •  „Dawne instrumenty” – R. opowiada dzieciom, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny. R. prezentuje zdjęcia kilku dawnych instrumentów.
  • „Pradawny rytm” – praca z KP4.14a, ćw. 1, odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
  • „Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dzieci prezentują brzmienie swojego „instrumentu”.
  •  „Mój pradawny instrument” – zajęcia techniczno-plastyczne z wykorzystaniem papierowych talerzy i makaronu. R. wycina środki papierowych talerzy tak, by zostały jedynie obręcze. Zadaniem dzieci jest oklejenie kolorowym papierem obręczy a następnie przywiązanie makaronu (rurki) do żyłek / sznurków i do obręczy. W ten sposób powstała jedna z afrykańskich ozdób, a jednocześnie instrument. Gdy dzieci poruszają instrumentem, rurki makaronu uderzają jedna o drugą i grzechoczą.
  • Gra na szklankach - dydaktykamuzyka.pl https://www.youtube.com/watch?v=xQalexGPX2c
  •  „Z jakiej rodziny?” – wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów, praca z KP4.14a, ćw.2
  • „Ile nutek?” – praca z KP4.14b, analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie
  •  „Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska według Programu Kraina Muzyki). R. czyta dzieciom tekst:                                                                          Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.

 Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dzieciom pytania: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki? R. tłumaczy dzieciom, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość – dur. R. włącza dwa fragmenty utworów muzycznych (moll i dur) z własnych zasobów. Prosi dzieci, by spróbowały ocenić ich nastrój.

Posłuchaj:

Fryderyk Chopin - Walc a-moll      

https://www.youtube.com/watch?v=LZXJf_r9Qyk

„Muzyka z kraju Chopina” | Fryderyk Chopin – „Mazurek B-dur” op. 7 nr 1

https://www.youtube.com/watch?v=Re51wA6L3Po

 

  • Hymn krainy muzyki  – nauka piosenki.

słowa i muz. Aleksandra Chmielewska i Karolina Szczerbakowska- Biniszewska

10_Sciezka_10.wma link do piosenki

Gdy w przedszkolu gra muzyka – tańcujemy wkoło.

Nie ma ciszy, nie ma nudy – bardzo jest wesoło!

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

Szybkie, skoczne pioseneczki – wszyscy uwielbiamy,

A przy wolnych – jak żółwiki wolno się ruszamy.

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

Trąbka, flecik i fortepian – grają dziś od rana: Trutu, tu tu, fiju, fiju, bum, bum, na, na, na

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

Lecz, żeby na instrumentach grać, Trzeba się na muzyce znać,

Rozumieć cały nutowy świat

Ty rozumiesz? On rozumie? Bo ja TAK!

Wszystkie te muzyczne sprawy – to nie tajemnica,

Dzięki naszej ulubionej – Pani Muzyce!

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest

 

Wtorek

  • „Gatunki muzyczne” – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie i podawanie nazw różnych gatunków muzycznych. R. włącza utwory (z własnych zasobów) z różnych gatunków muzycznych: muzyki klasycznej, rapu, disco, rocka, jazzu itd. Dzieci starają się rozpoznać gatunki i podać ich nazwy
  • „Gatunki muzyczne” – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi

Klasyka: Fryderyk Chopin

https://www.youtube.com/watch?v=FItvuYc9VRw  

Rap:

https://www.youtube.com/watch?v=tAPgBy4cvLk

Koronawirusie chcesz dostać tu się„Nasz rap” – zabawa w tworzenie muzyki do znanych wierszy. Dziecko wybiera dowolny znany sobie wiersz, najlepiej rymowany, np. „Lokomotywa” i próbuje wykonać go, rapując

Disco:

https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs    Disco Kids - Tancz, Tancz, Tancz

„Taneczne rytmy disco” –wyjaśniamy, że disco to muzyka taneczna. Zadaniem dzieci jest wymyślenie układu tanecznego do piosenki

Jazz :

 https://www.youtube.com/watch?v=-ZH53G7YjIE     Jazz for Kids

 

Rock

https://www.youtube.com/watch?v=_mK-xz7vkeI     MUZYKA ROCKOWA

„Koncert rockowy” – naśladowanie gry na gitarze. Rodzic włącza muzykę rockową . Dzieci wcielają się w gitarzystów i próbują naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słuchać w utworze.

  •  „Taneczne improwizacje” – tańczenie do różnych gatunków muzycznych, określanie tempa, nastroju. Włączamy utwory z poprzedniego ćwiczenia, a zadaniem dzieci jest tańczenie, tak jak prowadzi je muzyka. Dzieci określają, jak im się tańczyło, który utwór najbardziej przypadł im do gustu. Określają nastrój i tempo muzyki.
  • „Kostka”– zabawa matematyczna. Dzieci  rzucają kostką. Ich zadaniem jest zsumowanie wyrzuconej liczby oczek i podanie wyniku.
  • Posłuchaj, zobacz. Muzyczne Przygody Matyldy | Polskie Wydawnictwo Muzyczne

https://www.youtube.com/watch?v=Z3vCFpsz37E

Środa

  • Koncert – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek.

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy! Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką… Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania: Czy był to taki koncert, o jakim rozmawialiśmy wczoraj? (R. prezentuje ilustrację z KP4.16b) Czym się różnią te dwa koncerty? Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? Do czego chłopiec porównywał waltornię? Jaki instrument przypominał mu węża? Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają? R. powinien wyjaśnić dzieciom niezrozumiałe słowa – ponownie czytać opowiadanie, a dzieci podnoszą rękę, gdy nie rozumieją znaczenia danego słowa, R. wyjaśnia na bieżąco pojęcia. Ważne, by było to nie w trakcie pierwszego czytania, gdyż dzieci nie skupią uwagi na fabule i ogólnym zrozumieniu sensu.

  • „Orkiestra” – swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. R. zadaje pytania: Co postanowiły dzieci na koniec opowiadania wysłuchanego na początku zajęć? Czym jest orkiestra? Kto gra w orkiestrze? Kto oprócz muzyków jest potrzebny w orkiestrze? Jak myślicie, na czym mogły grać dzieci w swojej orkiestrze?

https://www.youtube.com/watch?v=qwJXgh984eY    

Serenada F.Schubert - Królewska Orkiestra Symfoniczna

Jak siedzi orkiestra?

https://www.youtube.com/watch?v=VVQ0jacqe1U

Kiedy klaskać?

https://www.youtube.com/watch?v=-rbc_ZEsjAo

 

  • Przedszkolna orkiestra – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek.

By zagrać z prawdziwą orkiestrą,

Nie trzeba być żadnym „ maestro”,

Wystarczy fantazji ćwierć deka.

Słuchacze już biegną z daleka!

 

Bo Antek w parapet uderza

i rocka grać na nim zamierza,

Jaś stuka zawzięcie w żeberka,

aż grzejnik wywija oberka,

Staś biurko przerobił na bęben

i bębni weń, nucąc kolędę,

a Krzysiek na nerwach gra tryle.

 

Przedszkolna orkiestra.

I tyle.

Rodzic  zadaje dzieciom pytania: Na czym grały dzieci w swojej orkiestrze? Jaką muzykę grały? Czy taka muzyka może się podobać?

  • „Dyrygent” – zabawa muzyczna, ćwiczenie reagowania na polecenia.

Rodzic wciela się w dyrygenta. Rolę batuty może odgrywać dowolny przedmiot, np. długi klocek czy patyk. Dzieci zajmują miejsca przy swoich „instrumentach ( dowolny instrument lub coś co wydaje dźwięki). Dyrygent pokazuje, jak należy grać: cicho / głośno, szybko /wolno itd….

Po co orkiestrze dyrygent?

https://www.youtube.com/watch?v=gOlfk1U6z-8

https://www.youtube.com/watch?v=udyhgi4ODvk Dyrygent - Natalia Ciecierska

  • Praca z KP4.16b – zabawa matematyczna doskonaląca przeliczanie i spostrzeganie.
  •  Praca z KP4.16a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie słuchowe.
  • Zabawa  plastyczna rozwijająca wyobraźnię

Jak zrobić bębenek?

https://www.youtube.com/watch?v=AtGUqwsHtNg

Gitara z patyczków do lodów i zakrętki słoika; mini instrument muzyczny  

https://www.youtube.com/watch?v=5vkFVS3V3w0

Jak zrobić grzechotkę?

https://www.youtube.com/watch?v=j_f4TJcsXHo

https://www.youtube.com/watch?v=rjlF1bRjmgE

Fletnia Pana DIY instrument - www.dydaktykamuzyka.pl

https://www.youtube.com/watch?v=uuKEw_csDM8

 

Czwartek

Muzyka Relaksacyjna – posłuchaj

https://www.youtube.com/watch?v=EQm0IYFnAIM

Godzina najpiękniejszych kołysanek, zachęcam  do słuchania przed snem 

https://www.youtube.com/watch?v=KRAM95B_HIo

  • „Po co nam muzyka?” – burza mózgów, doskonalenie myślenia przyczynowo–skutkowego. R. włącza fragmenty różnej muzyki (z własnych zasobów), a dzieci decydują, do czego mogłaby być dobra (np. muzyka relaksacyjna, muzyka elektroniczna, rock&roll).
  • „Namalujmy muzykę!” – malowanie dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka z gatunku heavy metal). R. rozkłada na podłodze duży arkusz papieru (co najmniej A3) dla dziecka. Dzieci swobodnie malują farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustrują muzykę. Następnie R.  powtarza ćwiczenie z muzyką relaksacyjną. Dzieci prezentują swoje prace. R. wywiesza je tak, by prace dziecka wisiały jedna pod drugą. R. zadaje dzieciom pytania: Czym różnią się te prace? Które są spokojne, a które nie? Czy łatwo rozpoznać, które były malowane, podczas którego utworu? Dlaczego?
  • Wprowadzenie litery H, h:(Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.)

1. zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. R. zadaje pytanie: Gdy słuchacie muzyki relaksacyjnej, zamykacie oczy i gdzie się przenosicie?. Mówi, że on przenosi się na egzotyczną wyspę, leży w hamaku i słucha muzyki. Potem pyta: Co to jest hamak?; 2. wydzielenie jednej głoski w słowie „hamak”, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą; 3. analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego; 4. wprowadzenie schematu i modelu; 5. poprawna artykulacja wyrazu podstawowego; 6. tworzenie schematu i modelu wyrazu; 7. podział modelu na zgłoski; 8. zastępowanie okienek modelu literami drukowanymi.

https://www.youtube.com/watch?v=tZjEIqfKJ-s

  • Praca z KP4.17a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
  • Praca z W.10 – pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery i jej elementów, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze, ozdobienie szablonu litery dowolnym materiałem. Zabawa z W.20a – rozpoznanie nowej litery wśród innych liter.

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-h.pdf

  • Praca z KP4.17b – doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, ćwiczenia w czytaniu.
  • „Rytm” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem W.53–54, utrwalenie aspektu porządkowego liczby. R. układa trzyelementowy wzór. Zadaniem dzieci jest ułożenie takiego samego wzoru i kontynuowanie go. R. zadaje pytania: Jaki kolor ma 4 / 8 / 7 element z kolei?

Piątek

  • „Gdzie można usłyszeć muzykę?” – mapa myśli. Dzieci podają swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). W razie potrzeby R. zadaje dodatkowe pytania, np. Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera) R. podsuwa również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, internet, koncerty plenerowe itd.
  • „Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie mimiką, gestem i ruchem. R. prezentuje dzieciom na filmie dowolny utwór operowy, np. z opery Carmen. Zadaniem dzieci jest zabawa w mima i bezdźwięczne naśladowanie śpiewu operowego.

Opera w filharmonii. Koncerty dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=2PshvrXVOnE

  • Praca z KP4.18 – doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej, percepcji słuchowej i wzrokowej, zdolności grafomotorycznych, dekodowanie, łączenie dźwięku z ilustracją
  •  „Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią. R. zadaje dzieciom pytanie: Czy da się zapisać muzykę?. Dzieci dzielą się swoją wiedzą. R. prezentuje partyturę – wyjaśnia, że muzykę zapisuje się za pomocą nut i linii.                                                                                                                   

Nauka Nut i Klucz Wiolinowy                                                                                                                         https://www.youtube.com/watch?v=dUPNphXI5pQ

  • „Pięciolinia” – zabawa . Nauczanie zdalne - Pięciolinia i jej mieszkańcy                                                     https://www.youtube.com/watch?v=QTk2FNbbrjQ                                               
  • „Trema” – dyskusja. R. rozmawia z dziećmi, zadaje im pytania: Co to jest trema? Jakie to uczucie? Kiedy można odczuwać tremę? Co się z nami dzieje gdy czujemy tremę? Czy wy kiedyś odczuwaliście tremę? W jakiej to było sytuacji? Czy było to przyjemne uczucie? Czy tremę można przezwyciężyć? Kiedy to uczucie mija?
  • „Radzimy sobie z tremą” – ćwiczenie oddechowe. R. tłumaczy dzieciom, że jednym z dobrych sposobów na poradzenie sobie z odczuwaną tremą, niepokojem, zdenerwowaniem są ćwiczenia oddechowe. Proponuje im nauczenie się ćwiczeń oddechowych w oparciu o wierszyk motywacyjny. Rodzic  recytuje wiersz, a dzieci wykonują ćwiczenie z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu:

Wiem, że to potrafię, wszystko mi się uda. Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach. Biorę głęboki wdech nosem, ręce unoszę do góry. Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury. I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię. Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie

Alfabet muzyczny piosenka z filmu "Dźwięki muzyki"

https://www.youtube.com/watch?v=acLiPWPrPiE

Pani nutka - Rytm

https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0

 

Właśnie zakończyliśmy naszą podróż do krainy muzyki. Nie od dziś wiadomo, że dzieci bardzo lubią muzykę i zabawy z nią związane – śpiewanie, taniec i grę na instrumentach. W tym tygodniu skupiliśmy się jednak nie tylko na zabawie, lecz także na poznawaniu instrumentów i gatunków muzycznych. W następnym tygodniu powędrujemy do świata wrażeń i uczuć. Do zobaczenia !