Aktualności

GRUPA V ,,MISIE’’
2020-05-02TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 04.05-08.05 GRUPA V ,,MISIE’’
TEMAT TYGODNIA „ MOJA OJCZYZNA ”
Główne cele pracy to:
- rozwijanie mowy i myślenia,
-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,
-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- poznawanie historii powstania Warszawy,
- porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary,
- poznawanie miary płynów,
- zapoznanie z wyglądem mapy Polski,
- zapoznanie z nazwami państw należących do UE,
- zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków,
- określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy,
- zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
Umiejętności dziecka:
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- wie, jak powstała Warszawa,
- wie, że porównując ilość płynów w naczyniach, nie należy sugerować się jego wyglądem,
- wie, że płyny występują w butelkach: 0,5l, 1l, 1,5l,
- rysuje po śladach ,
- liczy w dostępnym mu zakresie,
- wykonuje małą mapę Polski,
- wskazuje na mapie Polski: Warszawę, Bałtyk, Tatry…
- wykonuje pracę plastyczną,
- działa twórczo,
- wymienia nazwy wybranych państw należących do UE,
- wykonuje proste posiłki,
- wie, co jest potrzebne do wykonania pizzy,
- wie, że Hans Christian Andersen pisał baśnie dla dzieci,
- aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych,
- śpiewa piosenkę.
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
PONIEDZIAŁEK
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.
Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło: Hop wyskakują w górę,
a na hasło: Bęc – przykuca . Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi
do marszu.
• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
Dziecko wspina się na palce, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciskają głowę do kolan – stara się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
• Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.
• Zabawa ruchowaWaga.
Dziecko wyciąga ramiona w bok i wykonuje skłony tułowia na boki – w prawo i w
lewo, pokazując jak szalki wagi przechylają się w jedną i w drugą stronę.
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Zakochany w syrenie.
Oglądanie wspólnie z rodzicem mapy Polski (fizyczna mapa Polski).
Wyjaśnienie co oznaczają poszczególne kolory. Dziecko odszukuje na mapie: Wisłę, Bałtyk i Warszawę oraz wskazuje miejscowość swojego zamieszkania.
Książka (s. 72–73)
„Zakochany w syrenie”
Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.
− Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała.
− Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach
samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.
− Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu
córeczki.
− Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.
− Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą.
− Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy – zaproponowała Ada.
− Chcę.
- Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała
ogon ryby. Zaczęła opowiadać:
− W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast
nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy…
− Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała
swoim głosem rybaków.
Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:
− To będzie rybak. Ma na imię Wars.
− Ja mam go udawać?
− Tak.
− I co mam robić? – zapytał Olek.
− Masz być zakochany – wyjaśniła Ada.
− Ja?
– Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na
nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.
− A co by się stało, gdyby usłyszeli?
− Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć
pod wodą.
− Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja
syrena też.
Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej
swoją lalkę.
− Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała.
− Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek.
− Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!
− Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.
− Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada.
Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:
− Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.
− Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?
− Olek.
− Przecież się bawimy! – przypomniała Ada.
− No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?
− Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.
− Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.
− Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba,
że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!
− Żegnaj! – powiedział Olek.
− Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada.
− Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek.
Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.
Ada opowiadała dalej:
− Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła.
− Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą?
Sprawdzimy, czy ma skrzela.
− Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.
− Ale chcę iść jeszcze raz.
− Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.
Rozmowa na temat opowiadania.
- O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
- Kto pomógł jej przedstawić legendę?
- Wspólne opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.
Karta pracy, cz. 4, s. 29.
Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal.
- Piękny jest nasz kraj– twórcza zabawa plastyczna.
Potrzebne materiały: zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, pastele olejne, kartka, klej.
Wybieranie spośród obrazków zdjęć (wyciętych z kolorowych czasopism) różnych zakątków naszego kraju tych, które dziecku podobają się najbardziej. Omawianie, co one
przedstawiają. Wykonanie pracy plastycznej.
Dziecko nakleja pośrodku kartki zdjęcie lub obrazek (wyciętych z kolorowych czasopism); dorysowuje – według pomysłu z każdej strony pastelami olejnymi brakujące elementy w taki sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
- Zagadki pantomimiczne- kalambury- Co można tam robić?
Dziecko wybiera miejsce, np.: góry, jeziora, las, morze, pokazuje za pomocą gestów, co w tym miejscu można robić, zadaniem rodzica jest odgadniecie. Następnie zamiana ról.
- Słuchanie piosenki Syrenka (sł. i muz. Krystyna Gowik).
Rozmowa na temat tekstu piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs
I. Stoi Syrenka nad Wisłą
i patrzy na rzeki fale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
To nie jest żywa Syrenka,
to pomnik Warszawę chroni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica
ciągle Syrenkę zachwyca.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp
swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:
Chlup! Chlup! Chlup!
II. Kiedyś prawdziwa Syrenka
w falach tej rzeki mieszkała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Złapali ją w sieć rybacy,
spać poszli, bo nocka była,
lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Ref.: Nasza Warszawa…
III. I odtąd dzielna Syrenka
ze swojej wielkiej wdzięczności
postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Jest herbem miasta Warszawa,
stolicy naszego kraju.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
Ref.: Nasza Warszawa…
Pytania do piosenki:
- Co to jest stolica?
- Jak nazywa się stolica Polski?
- Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?
- O kim opowiada piosenka?
- Czy znacie legendę o Syrence?
- Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
- Co to jest herb?
6. „ Syrenka”- praca plastyczna
http://praceplastyczne.pl/symbole-narodowe/6-syrenka-warszawska
WTOREK
- Zaczynamy od zabaw z plastikową butelką.
Dziecko ustawia butelkę względem siebie według poleceń rodzica:
- połóż butelkę przed sobą, za sobą,
- połóż ją po twojej prawej stronie, po twojej lewej stronie,
- turlaj butelkę po podłodze,
- podrzucaj butelkę do góry i chwyć oburącz, jednorącz lub dowolnie. Po opanowaniu chwytów można wykonywać dodatkowe zadania przed chwytem: klaśnięcie w dłonie z przodu, z tyłu, wykonanie przysiadu, obrót wokół siebie.
- przekładanie butelki z ręki do ręki- z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem, stojąc w miejscu, w chodzie.
- stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz- skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głową.
- Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Przygotowane przez 4 butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością
wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
- Określanie, ile wody jest w butelce.
Rodzic stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dzieci: Ile jest wody w butelce - - dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
- Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
Butelki z różną ilością barwionej wody.
- Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
- Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do
tej z największą.
- Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.
- Zapoznanie z miarą płynów.
Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
- Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga –
wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.
Butelki z wodą, kubek.
- Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było
tyle samo).
- Karta pracy, cz. 4, s. 32–33.
Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.
Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.
Rodzic wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest
plastikowy kubek.
- Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom
w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dzieci wypijają sok ze szklanek.
- Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.
- Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują
je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
- Symbole narodowe- oglądanie filmu
https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
- Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło.
Potrzebna wyprawka, karta 22, nożyczki, czerwona farba, pędzel, korona.
- Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został
biały.
- Naklejanie korony – naklejka na głowie orła.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 75.
Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym
kolorze.
- Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
https://www.youtube.com/watch?v=jymb0teiCeI
- Wyjaśnianie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.
- Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu; ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.
- Warszawa- nasza stolica.
Ilustracje przedstawiające najważniejsze urzędy państwowe, zabytki znajdujące się w stolicy.
Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę
dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.: budynek Sejmu, Pałac Prezydencki, Urząd
Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Łazienki, Pałac Kultury i Nauki.
https://www.youtube.com/watch?v=RV06Kif2eiA
- Inne pomysły na wykonanie pracy plastycznej o tematyce patriotycznej.
https://myshowelove.wordpress.com/2017/11/11/patriotyczne-prace-plastyczne-dla-przedszkolaka/
ŚRODA
- Zestaw ćwiczeń porannych przy muzyce- aerobik z rodzicem
- Wykonanie małej mapy Polski.
Do zadania potrzebne materiały : kartka z konturem mapy Polski, plastelina.
- Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy.
- Oglądanie mapy Polski.
- Wskazywanie granic, zwracanie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego
kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra),
największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Gdańsk),
- Odczytywanie na mapie niektórych nazw: Tatry, Bałtyk,-
- Odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską.
-Odczytanie napisów: stolica, Tatry, Bałtyk, Wisła, Odra i umieszczanie ich w odpowiednichmiejscach na mapie.
- Ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski
- Naklejanie cienkiego wałeczka plasteliny po narysowanym śladzie drogi Wisły
- Wypełnianie plasteliną wnętrz konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką na wzorze.
- Zaznaczenie Warszawy i swojego miasta.
- Ćwiczenia w czytaniu.
Wyprawka nożyczki, klej.
Wycinanie obrazków i zdań. Układanie zdań do obrazków. Odczytywanie ich.
Zdania:
W wazonie jest bukiet bzu.
Olek je jajko ugotowane na twardo.
Ada rysuje upragnionego kotka.
To stokrotki, maki a dookoła trawa.
Ada niesie jej ulubione bazie – kotki.
To hulajnoga Ady, a tam rower Olka.
- „Kocham Polskę za…” – zabawa w kończenie zdania. R. prosi, by dziecko dokończyło zdanie.
CZWARTEK
- Zabawy i ćwiczenia z przyborami. Zasady bezpiecznego użycia przyboru.
Wymyśl i wykonaj 5 ćwiczeń z użyciem wybranego przedmiotu, np. poduszki, pluszaka czy książki. - Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
- Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski.
Kolorowanie flagi Polski. Określanie,w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą rodzica państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.
Oglądanie globusa; wyjaśnienie czym jest i do czego służy; odczytywanie wspólnie
nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.
- Zabawa z globusem Wędrówka po świecie.
Globus.
Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez dziecko, odczytywanie
(samodzielnie lub z pomocą rodzica), w jakie miejsce dziecko dotarło.
- Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich.
Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta –Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.
https://www.youtube.com/watch?v=-DiYVWo5n1E
- Układanie z rozsypanki nazw wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa (6-latki).
Kartoniki z literami oraz z nazwami państw UE.
Wyjaśnienie skrótu UE; zapoznanie z nazwami państw należących do Unii Europejskiej.
Omówienie flagi UE (symbol wszystkich państw należących do Unii Europejskiej, ma 12
gwiazdek, bo na początku należało do niej 12 państw).
- Włochy- kraj pizzy .
Rozmowa na temat Włoch.
https://www.youtube.com/watch?v=a40KoaI3iuA
- Pokazujemy Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie.
Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta.
Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.
- Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech.
- Uczenie się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego.
Nauka kilku podstawowych zwrotów w języku włoskim:
buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,
arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,
mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,
si (czyt. sij) – tak,
grazie (czyt. gracje) – dziękuję.
- Opowieść ruchowa Podróżujemy po Włoszech.
Nagranie muzyki relaksacyjnej
Dziecko naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania.
Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dziecko porusza się , naśladując odgłos auta:
brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. (Dziecko słucha nagrania relaksacyjnej muzyki).W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Dziecko leży na plecach, naśladują jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (Dziecko naśladuje wsysanie makaronu(ćwiczenia mięśni warg), gryzienie (ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznymposiłku (ćwiczenia języka)). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leży na plecach, naśladuje opalanie się, pływanie).
- Wykonanie pizzy.
- Oglądanie przygotowanych produktów.
Ciasto, ser żółty starty na wiórki, szynka, sos pomidorowy, pokrojone pomidory, składniki według uznania. Dzieci oglądają przygotowane produkty. Nazywają je. Dzielą nazwy na sylaby, jeżeli potrafią,dzielą nazwy wybranych produktów na głoski. Przeliczanie składników.
- Wspólne wykonanie pizzy i degustacja.
Przepis na ciasto 2 blaszki:
- 3 szklanki mąki pszennej
- 4 dkg drożdży
- ½ łyżeczki soli
- 1 szklanka mleka
- 3 łyżki oliwy
- Maskotka Unii Europejskiej
Oglądanie obrazka Syriusza – maskotki UE; wyjaśnienie pochodzenia nazwy, kolorowanie
sylwety Syriusza w polskich barwach narodowych. Imię Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Niebieska, uśmiechnięta stonoga, w każdym kraju występuje ubrana w charakterystyczne dla niego elementy narodowe.
http://www.uniaeuropejska.info.pl/maskotka-unii-europejskiej
- Słuchanie hymnu UE – Ody do radości Ludwiga van Beethovena.
https://www.youtube.com/watch?v=WQyD-OrASFc
PIĄTEK
- Zabawa z gazetami
- Dziecko przeskakuje przez rozłożoną gazetę obunóż,
- skacze dookoła gazety na jednej nodze,
- zwijają gazety w kulki, dmuchają na nie tak, aby turlały się po podłodze,
- mierzy gazetę stopami, a potem linijką,
- wrzucają papierowe kule do pojemnika.
- Słuchanie opowiadania na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena
Księżniczka na ziarnku grochu.
- Słuchanie opowiadania
Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku.
Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą
księżniczkę. Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć. Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką.
„Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn.
I na tym posłaniu miała spać księżniczka.
Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.
− O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne!
Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka.
Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał.
Widzicie, to była prawdziwa historia.
- Rozmowa na temat utworu.
- Z kim chciał ożenić się książę?
- Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?
- Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?
- Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?
- Pokazanie na mapie Europy – Danii.
Mapa Europy, flaga Danii.
- Wskazanie Danii na mapie Europy, podaje nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy
do UE). Pokazuje flagę Danii.
- Poznanie postaci duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena.
Przedstawienie autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena.
- Odgadywanie zagadek z baśni H. Ch. Andersena
Zagadki:
- Maleńka dziewuszka w łupince po orzeszku mieszkała,
za męża elfa wybrała, w krainie kwiatów zamieszkała. (Calineczka)
- W zamku na dnie morza
z siostrami mieszkała.
Lecz kiedy królewicza
mocno pokochała,
by zostać człowiekiem
oddała swój głos.
Lecz ciężki za to spotkał ją los.
Kiedy za księcia inna wyjść miała,
dziewczyna morską falą się stała.( Mała Syrenka)
- Pani, o której mowa to zimowej krainy królowa.
serce małego chłopca w sopel lodu zamieniła,
Rodzinę z pamięci mu wykreśliła. (Królowa śniegu)
- Uboga dziewczynka, zimą boso stała,
przechodzącym ludziom zapałki sprzedawała. (Dziewczynka z zapałkami).
- Kaczka go wychowała, za swe dziecko uważała,
Było przez wszystkich „brzydkim nazwane”
I przez nikogo nie kochane.
Z małego szarego stworzonka, przemieniło się w pięknego łabędzia. (Brzydkiekaczątko)
4. Zabawa ruchowa "Wycieczka rowerowa".
Duńczycy uwielbiają jazdę na rowerze. Na hasło "Wycieczka rowerowa" dziecko naśladuje jazdę na rowerze. Na hasło odpoczynek rozglądają się po okolicy podziwiając piękne zabytki.
Pozdrawiamy Panie z grupy Misie