Aktualności

GRUPA V ,,MISIE’’
2020-05-10TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 11.05-15.05 GRUPA V ,,MISIE’’
TEMAT TYGODNIA „ ŁĄKA W MAJU”.
Główne cele pracy to:
Cele główne:
• rozwijanie mowy,
• zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
• dostrzeganie piękna majowej przyrody,
• zapoznanie z sześcianem,
• rozwijanie umiejętności szeregowania,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
• reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• poznawanie budowy biedronki,
• rozwijanie zainteresowania przyrodą,
• poznawanie nazw wybranych roślin zielnych,
• wyjaśnienie znaczenia pszczół dla człowieka i przyrody,
• wzbogacenie słownictwa o pojęcia: pasieka, pszczelarz,
Umiejętności dziecka:
• wypowiada się rozwiniętymi zdaniami,
• wymienia rośliny i zwierzęta spotykane na łące,
• wykonuje pracę plastyczną,
• dostrzega piękno majowej przyrody.
• wie, że sześcian (foremny) ma sześć ścian w kształcie przystających kwadratów,
• ustawia sześciany według wielkości: od najmniejszego do największego i na odwrót,
• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
• reaguje odpowiednim ruchem na hasła i sygnały muzyczne,
• śpiewa piosenkę,
• wykonuje papierową biedronkę,
• wymienia części ciała biedronki,
• wymienia nazwy wielu zwierząt, roślin, interesuje się przyrodą,
• wymienia nazwy wybranych roślin zielnych.
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
PONIEDZIAŁEK
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
.
Tamburyn lub inny instrument.
-Zabawa orientacyjno-porządkowa Owady na łące.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie.
Na dźwięk tamburynu przykuca – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa
dźwięki tamburynu ponownie porusza się.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Bukiety kwiatów.
Dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety
kwiatów zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bocian chodzi po wysokiej trawie.
Dziecko chodzi , wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej
nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą
rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
- Zabawa bieżna Próbujemy złapać motyla.
Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakuje w górę z klaśnięciem nad głową.
- Maszeruje po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
- Karta pracy, cz. 4, s. 36−37.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Oglądanie obrazka. Określanie, co dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich.
- Słuchanie piosenki Wiosna na łące(sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
- Rozmowa na temat tekstu piosenki.
- Kto przybył na łąkę?
- Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
- Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
- Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
- Zabawa pobudzająco-hamującaWiosenne kwiaty.
Tamburyn lub inny instrument
Przy cichych dźwiękach tamburynu dziecko-wiosenne kwiaty przechodzi do przysiadu.
Głośność dźwięku narasta, dziecko przechodzi do pozycji stojącej − kwiaty rosną.
Mocne uderzenie w tamburyn – zatrzymuje się przez chwilę w bezruchu.
Dwa uderzenia w tamburyn – przechodzi do leżenia na plecach.
- Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej Żabie łapki.
Dziecko staje naprzeciwko rodzica i powtarza tekst, ilustrując go ruchem.
Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń rodzica,
Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń rodzica,
Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,
klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie rodzica,
Ty, bocianie przykucają i grożą bocianowi, poruszając
nas nie łap! wskazującym palcem.
- Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Zabawa w chowanego.
- Przedstawienie bohaterów opowiadania: żaby, biedronki, konika polnego, motyla cytrynka.
- Podział nazw bohaterów opowiadania na sylaby.
- Podział nazw: żaba, motyl na głoski.
https://www.youtube.com/watch?v=WIenhrNhNKg
Książka (s. 74–77)
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa
i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.
Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. –
Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam
cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego.
– Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na
pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące
podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana
biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące.
Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też
wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów.
– Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się
dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni.
Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki,
żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
- Rozmowa na temat opowiadania.
- W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
- Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
- Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska
życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt,
takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
- Zabawa ruchowaŻabie zabawy.
Na hasło Żabki skaczą, dziecko naśladuje żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach, pochyla się do przodu.
- Majowa łąka – opowiadanie.
- Ilustrowanie ruchem i głosem opowiadanie
Był piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę (dziecko maszeruje w różnych kierunkach ). Słońce mocno świeciło, a wiatr rozdmuchiwał nasiona mniszkapospolitego i innych roślin (dziecko chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Nagle dzieckousłyszało pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatkami, szukając najpiękniejszychokazów, aby zebrać z nich nektar (dziecko lata jak pszczółki, machając rękami – skrzydełkami),wesoło bzyczały, nawołując się nawzajem (naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz, bzz). Nalistkach koniczyny siedziały koniki polne, poruszając śmiesznie łapkami, z których strząsały resztkiporannej rosy (dziecko siedzi, porusza w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko (naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle, zupełnie nie wiadomo skąd, pojawiły się żaby (dziecko naśladuje skakanie żabek), które kumkały głośno (naśladuje kumkanie: kum, kum, kum), jakby ostrzegały sięprzed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiła się
para bocianów. Chodziły, wysoko unosząc nogi (naśladuje chód bociana), z szeroko rozłożonymi skrzydłami, i rozglądały się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się, szukając czegoś w trawie.
Ponieważ niczego nie mogły znaleźć – klekotały ze złością (naśladuje głos bocianów – kle, kle, kle).
Wysoko nad łąką krążył skowronek, śpiewając wiosenną piosenkę (naśladuje śpiew skowronka:– dzyń, dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel (naśladuje głos wróbla: – ćwir, ćwir, ćwir), który przysiadłzmęczony na pobliskim drzewie w poszukiwaniu pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały oneniedaleko w gniazdku, piszcząc:… (naśladuje kwilenie piskląt: pi, pi, pi), aby jak najszybciej przyniósłim coś do jedzenia. Dzieci już miały wracać do przedszkola, kiedy zobaczyły ślimaka, którywolno sunął po trawie. Gdy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do domku, któryniósł na grzbiecie. Dopiero po chwili wystawiał głowę i rozglądał się dookoła (dziecko naśladuje zachowanie ślimaka). Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatkach (dziecko naśladuje
ruch latających motyli). Przyglądała im się z zaciekawieniem wrona, siedząca na pobliskiej
wierzbie i głośno kracząca z zachwytu (naśladują krakanie: krrrra, krrr). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą , kwiatami i gałązkami drzew, szumiąc wesołe piosenki szszsz… szszsz… szszuuu…(wydajeszumiące dźwięki, kołysząc uniesionymi rękami).
Dzieci były zadowolone ze spaceru. Wróciły pełne wrażeń do przedszkola (maszeruje),
gdzie czekał już na nie pyszny obiadek.
- Wyprawka, karta 23, nożyczki, klej.
• Wycinanie z karty pasa w kolorze zielonym. Składanie pasa według instrukcji.
• Przyklejanie wiosennych kwiatów-naklejek według instrukcji (od największych do najmniejszych).
- Rozwiązywanie zagadek Bożeny Formy Mieszkańcy łąki.
Wiosną i latem się pojawia,
kiedy ranek nastaje
jej kropelki są na kwiatkach,
listkach i na trawie. (rosa)
Na niebie jej barwy
pięknie się mienią,
jak most ogromny
łączy niebo z ziemią. (tęcza)
Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony. (biedronka)
Rozciąga policzki
jak woreczki małe.
Zimowe zapasy
przenosi w nich całe.
Na czas mroźnej zimy,
gromadzi je w norze.
Ma miłe futerko,
znacie go może?(chomik)
Ma barwne skrzydła,
fruwa nad łąką
i bardzo lubi,
gdy świeci słonko. (motyl)
Jak się ten owad nazywa?
Przez cały dzień pracuje.
Na plecach nosi ciężary,
kopiec wielki buduje. (mrówka)
- Karta pracy, cz. 4, s. 38.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Słuchanie opowiadania o cyklu rozwojowym motyla. Numerowanie kolejnych obrazków
za pomocą kropek (lub liczb). Oglądanie zdjęć motyli. Słuchanie ich nazw. Opowiadanie
o najciekawszym motylu.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 74-75
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=78
- Powiedz co się dzieje na obrazku, narysuj zgodnie z instrukcją: słońce, chmurkę, żabę i kwiatek.
- Popatrz na wzory i policz o ile kratek są oddalone od linii środki pozostałych kwiatów. Pokoloruj kwiaty.
- Ćwiczenia w czytaniu.
Wyprawka – obrazki, wyrazy (biedronka, konik polny, ważka, stokrotka, mak), nożyczki, kartka, klej.
Dzieci oglądają obrazki. Nazywają zwierzęta i rośliny na nich przedstawione. Dobierają
do nich wyrazy – ich nazwy. Naklejają wyrazy z obrazkami na kartkach.
WTOREK
- Ćwiczenia gimnastyczne –metodą Rudolfa Labana.
Nagranie muzyki marszowej, odtwarzacz CD, paski kolorowej bibuły.
- Zgodnie z muzyką– dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki
jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche.
- Tańczące bibułki– przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza
paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy
w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty na podłodze.
- Po kole– na podłodze układa koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
- Powitania bibułką – dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
- Jak najwyżej– wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie, i łapie ją tuż nad podłogą.
- Sprytne palce– chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.
- Wiatr i wiaterek– dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
- Latające owady– zgniata bibułkę w kulkę, rzuca przed siebie i podąża jej śladem.
- Marsz z muzyką– rytmicznie maszeruje dookoła sali przy nagraniu marszowej melodii.
Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.
- Karta pracy cz. 4, s. 39.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie
rysunku motyla według wzoru.
- Nagranie muzyki o pogodnym charakterze , odtwarzacz CD.
Czytanie opowiadana
− Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.
Dziecko spaceruje za rodzicem w określonym kierunku w rytmie nagrania muzyki o pogodnym charakterze.
Podczas przerwy w muzyce rodzic mówi:
− Jak tutaj pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!
Dziecko nabiera powietrza nosem, wydycha ustami na samogłosce – ooo! i sylabie
aaaach! Ponownie maszeruje w rytmie nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce rodzic kontynuuje:
− Czy czujesz, jak pachną kwiaty i kwitnące krzewy?
Dziecko zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udaje kichnięcie.
Ponownie maszeruje rodzic mówi:
− Pora odpocząć. Kładziemy się na trawie i powoli oddychamy.
Dziecko wykonuje wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami.
− Zasypiamy, słuchamy wiosennej muzyki.
W tle słychać cichą muzykę. Dziecko miarowo oddycha, z dłońmi ułożonymi na przeponie.
− Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.
Dziecko przechodzi do pozycji stojącej. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza je, równocześnie wypełniając powietrzem policzki.
- Zabawy z sześcianem.
- Przypomnienie cech kwadratu.
- Nakreśl w powietrzu kształt kwadratu.
- Jakie są boki kwadratu?
- Zapoznanie z sześcianem.
Kilka sześcianów różniących się wielkością.
Prezentujemy dziecku kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dziecko je
ogląda. Liczy ściany. Określa ich kształt – kwadrat. Układa figury według wzrastającej
wielkości, a potem – według malejącej.
- Karta pracy, cz. 4, s. 40.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi.
Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej
ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.
- Zabawy z sześcianem – kostką.
Duża kostka z krążkami (lub liczbami).
Dziecko rzuca kostką i wykonuje tyle czynności podanych przez rodzica ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce.
Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…
- Prawda- fałsz
Czy to prawda, czy to fałsz?
- Konik polny w wodzie gra.
- Żaba dwie głowy ma.
- Biedroneczki są w kropeczki.
- Motyle mają ciepłe czapeczki.
- Stokrotka jest czerwona.
- Ważka jest większa niż wrona…
6. Kolorowanka Łąka w maju.
Wyprawka: karta L, kredki.
7. Zabawa z elementem dramy Jestem…
Obrazki przedstawiające mieszkańców łąki (motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego).
Dziecko losuje obrazek przedstawiający mieszkańca łąki (motyla, pszczołę, bociana,
żabę, konika polnego). Za pomocą ruchów i głosu przedstawia go, nie pokazując obrazka.
Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Potem następuje zamiana ról.
- Karta pracy, cz. 4, s. 41.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach.
Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.
ŚRODA
- Zabawy przy piosence Wiosna na łące.
- Dziecko maszeruje po okręgu koła, biega na palcach, przeskakuje z nogi na nogę, wykonuje skoki obunóż; podczas przerwy w muzyce: robi skok w przód, dwa kroki w tył; skok
w przód, skok w tył, obrót wokół siebie.
- Dziecko próbuje naśladować ruchy zwierząt i roślin żyjących na wiosennej łące
(np. stokrotki – stanie ze złączonymi nogami, prosto, z głową wyciągniętą do góry, z rozłożonymi rękami…).
.
- Karta pracy, cz. 4, s. 42.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu.
Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.
.
- Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa Wiosenna pogoda.
Dziecko spaceruje po dywanie. Na hasło Burza zatrzymuje się, klaszcząc nad głową i równocześnie mówiąc: bum, bum, bum. Ponownie spaceruje, na hasło Lekki wiatr – dziecko podskakuje z nogi na nogę. Ponowny marsz, na hasło Słońce – unosi ręce w górę, porusza nimi w nadgarstkach.
- Wykonanie biedronek.
Przewodnik str.68
- Rozmowa na temat budowy biedronki.
Duże zdjęcie/obrazek biedronki.
Na zdjęciu/ilustracji pokazujemy części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).
Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np.
motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
- Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
Potrzebne: patyki, nici (grube), narysowane wzory biedronek na czarnym i czerwonym kartonie, nożyczki, klej.
- Przymocowanie półmetrowej nitki do każdego patyka.
- Wycinanie wzorów.
- Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie wzdłuż linii
zgięcia.
- Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.
- Dorysowanie flamastrami (gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.
- Przymocowanie nitki do biedronki.
- Ćwiczenia logorytmiczne Rób to, o czym mówi wiersz.
Dziecko porusza się zgodnie z tekstem wypowiadanego przez rodzica wierszyka.
Zrób do przodu cztery kroki,
i rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
przysiad, i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
by koledze otrzeć łzy.
- Posłuchaj muzyki Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
- Owad czy nie? -zabawa rozwijająca koncentrację uwagi oraz umiejętność określania, kto należy do rodziny owadów. Rodzic wymienia różne owady i zwierzęta, zadaniem dziecka jest odgadnięcie czy to owad czy zwierzę.np. motyl, ćma, mucha, biedronka, mrówka, konik polny, pszczoła, osa, szerszeń, bąk, komar, chrabąszcz, żuk, ważka, czy zwierzę: wydra, kuna, lemur, itd.
Rodzic wypowiada różne nazwy – jeśli pojawi się nazwa owada, dzieci
klaszczą w ręce; jeśli pojawi się nazwa innego zwierzęcia, nie klaszczą. Dziecko może podzielić wyraz na sylaby i głoski.
CZWARTEK
- Zabawy z piłkami
Piłka, tamburyn, nagranie muzyki o różnym charakterze, odtwarzacz CD.
- Piłki leżą na podłodze. W rytmie muzyki bieg na palcach między piłkami w dowolnych kierunkach.
- Siad skrzyżny. Turlanie piłki wokół siebie. Podkład stanowi cicho grająca muzyka. Podczas
przerwy w muzyce przesuwanie piłki z poleceniem: przed, za, obok, nad – uniesienie jej
w górę.
- Leżenie przodem. Ręce wyciągnięte przed siebie trzyma piłkę. Na dźwięk tamburynu lub klaśnięcie w ręce uniesienie piłki nad podłogę, bez oderwania nóg od podłogi.
- Przejście do stania. Podrzucanie i chwytanie piłki w rytmie nadanym przez rodzica.
- „ Łąka”- zabawa plastyczna.
Zielone kartki, pastele olejne.
Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na zielonych kartkach pastelami olejnymi.
Można jeszcze zrobić łąkę za pomocą stemplowania.
Potrzebne materiały: 2 kartki, farby i patyczki higieniczne
https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc
- Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wiosna.
https://www.youtube.com/watch?v=toHxCZxUjac
Powiał wiatr majowy,
łąka zapachniała,
Świeżą koniczyną,
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce mocno grzeje,
świat do życia budzi.
Dobry czas nastaje
dla zwierząt i ludzi.
- Zachęcam do obejrzenia filmu o łące
.https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4
- Oglądanie filmu edukacyjnego Pszczoły i miód.
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg
- Rozmowa na temat znaczenia pszczół w życiu człowieka – na podstawie filmu edukacyjnego.
- Jaką rolę odgrywają pszczoły w naturze? (Zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwanej spadzią. Zapylają rośliny).
- Co zagraża pszczołom? (zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane w rolnictwie)
- Co to jest pasieka?
- Kto to jest pszczelarz i jaka jest jego rola?
- Jakie pszczoły zamieszkują ul? (królowa, pszczoły robotnice, trutnie)
- Po czym rozpoznaje siebie pszczela rodzina? (po zapachu wydzielanym przez królową)
- Jakie zadania wypełnia w ulu pszczoła robotnica? (Sprząta, karmi larwy, robi wosk pszczeli, jest strażniczką, przynosi nektar do ula, który zamieniany jest w miód.)
- Co produkują pszczoły w ulu? (miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli, wosk)
- Zapoznanie z nazwami miodu, np.: akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy. (Nazwa miodu pochodzi od rośliny, z której pszczoły zebrały nektar).
- Podkreślenie wartości zdrowotnych miodu, wykorzystanie miodu w medycynie, do produkcji
kosmetyków.
- Oglądanie stroju pszczelarza, wyjaśnienie dzieciom, że strój ten chroni pszczelarza przed
użądleniem pszczół.
- Degustacja miodu (lub wykonanego napoju z wody, miodu i cytryny). Określanie smaku,
konsystencji, koloru miodu.
- Ćwiczenie wizualizacyjne Odpoczynek na łące.
Dziecko kładzie się na dywanie, zamyka oczy, wczuwa się w tekst mówiony przez rodzica.
Wyobraź sobie, że leżysz na łące. Owiewa Cię ciepły wiatr, ogrzewa świecące z góry słońce.
Wsłuchujesz się w odgłosy – słyszysz brzęczenie pszczół przelatujących z kwiatka na kwiatek, delikatny szum skrzydełek fruwających motyli, z oddali słychać cykanie konika polnego. Wokół Ciebie wiele barw – zieleń miesza się z czerwienią maków i żółcią mniszków, i jaskrów. Wąchasz łąkowe powietrze. Czujesz się zrelaksowany i wypoczęty…
PIĄTEK
- Kończenie rymowanek o łące.
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
Ma żółty środek, białe płatki,
łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka… (biedronka)
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)
Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)
.
- Założenie pierwszej karty zielnika.
- Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
- Opowiadanie o zastosowaniu roślin zielnych, np. syropy, kremy, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, krem rumiankowy…
- Wykonanie przez każde dziecko pierwszej strony własnego zielnika.
Rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy
klejącej, kartkę z bloku technicznego (kolorowa).
Przygotowanie rośliny do zasuszenia: układanie na osobnych kartkach, nakrywanie
drugą kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu rośliny obciążenie książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie. Po zakończeniu suszenia dziecko wykonuje następujące czynności:
• Układa roślinę na kartce.
• Przykleja ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.
• Podpisuje z pomocą rodzica.
• Nazywa wskazywane części (łodyga, korzeń, liść, kwiat).
- Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity).
Dziecko naśladuje dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmuchają mocno, aż do braku powietrza.
- Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.
Obrazki lub zdjęcia roślin
Biały rumianek.
Na drugiej –
mały bukiet sasanek.
Na trzeciej –
liście dębu i babki.
Na czwartej –
fiołki, konwalie, bratki.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?
- Dlaczego był tam rysunek sasanek?
- Dlaczego zakładamy zielnik?
- Zabawa relaksacyjna Złota żaba.
W czasie zabawy musimy siedzieć bardzo cicho .
Siadamy na podłodze i krzyżujemy nogi.
Możemy jedną stopę położyć na udzie, jeśli mamy na to ochotę .
Utrzymujemy plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuszczamy barki.
Zamykamy oczy.
Czy widziałeś kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj będziemy takimi żabkami. Wyobraź sobie, że siedzimy na liściu lilii wodnej pośrodku stawu…
Siedzimy tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychamy powoli. Nabieramy głęboko powietrza do płuc i wypuszczamy je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potrafisz tak szybko wystawić język? A teraz siedzimy spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstruje ten dźwięk), możesz wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziesz mógł szepnąć mi na ucho, ile much złapałeś.
- Karta pracy, cz. 4, s. 43.
Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno
było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.
- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 76.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=78
Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem
nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.
- Zabawa ruchowa Owady na łące.
Sylwety zwierząt: konik polny, bocian, żaba, pszczoła.
Kiedy rodzic pokaże lub powie sylwetę konika polnego/ konik polny
dziecko skacze po łące i wydają dźwięki: Cyk, cyk, cyk. Kiedy pokaże lub powie sylwetę
bociana/ bocian, dziecko chodzi po łące i klekoce. Kiedy pokaże lub powie sylwetę żabki/ żabka dziecko skacze żabimi skokami, rechocząc. Gdy pokaże lub powie sylwetę pszczoły / pszczoła dziecko fruwa, bzycząc.
- Układanie sylwet owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Klocki w kształcie figur geometrycznych.
Dziecko układa sylwety owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych. Nazywa
swoje owady i podaje nazwy figur geometrycznych, z jakich je ułożyło.
Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy
Panie z grupy Misie