Aktualności

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG
2020-04-30Niezbędna w domu, na podwórku, w przedszkolu i w szkole… Niezbędna podczas czynności dnia codziennego, podczas zabawy i podczas wykonywania „poważnych” dziecięcych prac. Niezbędna w życiu dzieci, młodzieży i dorosłych… Co to takiego? Koncentracja uwagi. Często słyszymy -jako rodzic, "dziecko nie potrafi się skoncentrować", często myślimy patrząc na swojego kilkulatka "ono nie może na niczym skupić uwagi, zająć się czymś na dłużej ". Na szczęście koncentrację uwagi możemy i powinniśmy ćwiczyć u dzieci ...ale od początku. Czym jest ta uwaga i jej koncentracja? Uwaga, czyli celowe angażowanie procesów poznawczych, ukierunkowywanie działania, wydatkowanie energii intelektualnej w danym obszarze. W języku obrazowym to trochę tak jak światło latarki – widoczne jest tylko to co w snopie światła, reszta pozostaje w ciemności. Tam , gdzie skierujemy światło (naszą uwagę), tam możemy podjąć aktywność.Koncentracja to umiejętność świadomego skupiania i utrzymywania uwagi na ściśle określonych zadaniach, przez konkretny czas, by zadanie można było dokończyć z zadowalającym efektem. Umiejętność ta rozwija się stopniowo w toku życia człowieka: u małych dzieci występuje uwaga mimowolna (czyli przyciągana bez ich woli przez np. poruszający się przedmiot czy głośny dźwięk), natomiast tzw. uwaga kierowana rozwija się później ok. 3 roku życia (czyli gdy dziecko pojawia się w przedszkolu) przez wiek przedszkolny i wczesnoszkolny. Dziecko w wieku 2- 4 lat potrafi skupić uwagę na okres 5 - 10 minut na zadaniu, które jest dla niego atrakcyjne, w wieku 5 - 6 lat na około 20 - 30 minut, w momencie rozpoczęcia nauki okres ten stopniowo się wydłuża. Nie oczekujmy więc, że 4latek będzie oglądał z nami książeczkę czy bajkę przez pół godziny a 6latek bez problemów skupi się na pracy dłużej niż 15-20minut. Oznacza to, że po pierwsze długość koncentracji uwagi się zwiększa a po drugie możemy ją rozwijać, kształtować i usprawniać. Aby ćwiczyć uważność dziecka (a także swoją) nie potrzebujemy wcale wielu przyborów, przeszkolenia ani kart pracy, wystarczy nam swoje ciało, które nauczy nas jak się koncentrować. Zachęcam do kilku sesji z żabką (włącz dziecku przed snem lub w "wolniejszej" chwili), pamiętaj, że ćwiczenie czyni mistrza a koncentracji można się nauczyć
https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q
https://www.youtube.com/watch?v=DJuLA6lOz1I
https://www.youtube.com/watch?v=jHJmt6vO4I
Podaję również kilka innych ćwiczeń usprawniających uwagę:
- Rysowanie przez kalkę, by jak najdokładniej odtworzyć postać lub cały rysunek. Następnym etapem może być dokładne zamalowywanie poszczególnych elementów obrazka.
- Skupianie uwagi na jednym punkcie. Rysujemy na kartce czarną kropkę o średnicy 3–5 cm. Dziecko wpatruje się w świetlistą aureolę, która wkrótce pojawi się wokół ciemnego punktu. Stopniowo wydłużamy dziecku czas koncentracji na rysunku. Dziecko w wieku przedszkolnym utrzymuje skupienie maksymalnie ok. 30 sekund.
- Wskazywanie części ciała. Nazywamy szybko i wskazujemy na sobie części ciała. Dziecko ma robić to samo na sobie. Dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy część ciała inną, niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo na podstawie usłyszanej instrukcji słownej.
- Powtarzanie usłyszanego rytmu. Dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami), a następnie wystukać go samodzielnie.
- Odgadywanie kształtów. Rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne lub proste obrazki. Dziecko ma za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce (starszym dzieciom można pisać literki i proste słowa).
- Znikający przedmiot. Rozkładamy przed dzieckiem, w jednej linii, kilka przedmiotów. Dajemy mu chwilę na dokładne przyjrzenie się kolejności ich ułożenia. Zasłaniamy dziecku oczy, a następnie zabieramy jeden z nich. Zadaniem dziecka będzie odgadnąć, który przedmiot został zabrany. Można również zmienić kolejność przedmiotów.
Co ma wpływ na koncentrację?
- dystraktory – czyli wszystko to co odciąga naszą uwagę od tego, na czym chcemy być skupieni np. hałas, jaskrawe kolory w pokoju, włączony telewizor lub radio, nasze własne myśli itp. Starajmy się ich unikać jeśli mamy do wykonania określone zadanie
- Motywacja i pozytywne nastawienie – warunek konieczny do włożenia wysiłku w realizację zadania, ważne więc wytworzyć wewnętrzną motywację dziecka do posiadania wiedzy https://dziecisawazne.pl/sie-dzieje-mozgu-dziecka-naprawde-chce-sie-czegos-nauczyc/
- Przerwy – nawet krótki odpoczynek pozwoli na efektywniejszy powrót do zadania, niech to będzie zupełnie inna aktywność, jeśli siedzisz –wstań i poskacz, jeśli biegniesz zatrzymaj się na chwilę, gdy patrzysz w monitor –zamknij oczy pomyśl o wakacjach nad morzem
- Dieta – należy pamiętać o zdrowym odżywianiu i piciu odpowiedniej ilości wody
- Sen – kiedy jesteśmy wyspani i wypoczęci, osiągamy lepsze efekty
- Ćwiczenia – koncentrację można usprawniać dzięki odpowiednim ćwiczeniom np. ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej metodą Paula Dennisona
Życzę wielu chwil koncentracji i uważności
pozdrawiam Anna Guz