Aktualności

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG
2020-05-08Percepcja słuchowa (obok percepcji wzrokowej) jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych człowieka. To zdolność do odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia czyli tego co nam ucho zewnętrzne "nazbiera" i jakie sygnały dźwiękowe dostarczy do mózgu. Ze względu na charakter bodźców akustycznych, które docierają do naszego mózgu można wyróżnić: słuch fizyczny (to czy słyszymy), muzyczny (odbieranie wysokości, natężenia, tempa dźwięków) i mowy (odpowiada za rozumienie i nabywanie mowy, a pośrednio także naukę czytania i pisania). Wiadomo, że dzieci rodzą się z pewnymi uwarunkowaniami genetycznym i fizycznymi (sprawdzanie słuchu u noworodków ma na celu sprawdzenie słuchu fizycznego), natomiast znaczące jest to, że w trakcie rozwoju nasza percepcja słuchowa ulega również rozwojowi a przez to mamy na nią wpływ i możliwość jej stymulacji. W tym artykule przeczytać można o rozwoju i stymulacji funkcji słuchowych na poszczególnych etapach życia przedszkolaka http://www.przedszkoleporeba.pl/pliki/precepcja.pdf
To co wydaje się najważniejsze w rozwoju percepcji słuchowej na tym etapie to w początkowych okresach uwrażliwienie na dźwięki i wysłuchiwanie różnego rodzaju dźwięków, głównie mowy innej osoby, w szumie (dźwięki ulicy za oknem czy włączonego w tle radia); w późniejszym etapie to dokonywanie analizy i syntezy słuchowej czyli przygotowanie do czytania i pisania oraz pamięć słuchowa – tak ważna i zapomniana w dzisiejszych "obrazkowych" i "smartphonowych" czasach https://logopatka.pl/rozwoj-i-stymulacja-percepcji-sluchowej/
Okres przedszkolny to czas na rozwój wszystkich elementów percepcji słuchowej, wnikliwej obserwacji i ewentualnych diagnoz zaburzeń w tym zakresie. Ważne jest by rodzice, nauczyciele i specjaliści współpracowali, przekazywali sobie informacje odnośnie zaobserwowanych, niepokojących objawów. Nierzadko zdarza się, że dziecko postrzegane jako nieuważne, mniej zdolne, rozkojarzone po prostu ma niedosłuch, jest nadwrażliwe słuchowo lub ma problemy z przetwarzaniem słuchowym. Warto to sprawdzić zanim pociecha pójdzie do szkoły i zacznie przygodę z edukacją.
Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko ma podobne problemy zwróć się do specjalisty jak tylko będzie to możliwe, pamiętaj żeby zacząć od laryngologa i sprawdzenia podstaw czyli czy dziecko poprawnie słyszy.
- podgłaśnia telewizor, gdy zapytamy mówi, że " nie słyszy"
- źle reaguje nawet na stosunkowo ciche dźwięki jak skrzypienie drzwi, plusk wody, szelest albo nawet szmery lub na głośnie, nagłe dźwięki karetki, odkurzacza, wiertarki, suszarki zatyka uszy, płacze, jest zaniepokojone
- musisz powtarzać do niego komunikat kilka razy
- gdy do niego mówisz słucha jednym uchem- zmienia pozycję ciała by jedno ucho było bliżej źródła dźwięku
- ma opóźniony rozwój mowy, mowę niewyraźną, trudno mu się uczy nowych wyrazów, zwrotów, posiada ubogi język
- masz wrażenie, że nie rozumie co do niego mówisz zwłaszcza w tzw. szumie
- ma trudności ze zrozumieniem dłuższych, złożonych poleceń,
- zauważasz trudności z przyswojeniem treści dłuższej wypowiedzi lub opowiadania,
- ma problemy z analizą i syntezą słuchową ( z czytaniem i pisaniem), trudności w nauce języka obcego
- nie lubi chodzić na przedstawienia przedszkolne, kina teatru, na koncert ze względu na hałas, "głupia" muzykę
- jest pobudzone w miejscu bogatym w bodźce dźwiękowe, w grupie, może prezentować wtedy zachowania trudne, agresywne
Dla osób, które mają ochotę na pogłębienie tej wiedzy:
https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/apd-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego
https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/czy-moje-dziecko-ma-apd
pozdrawiam Anna Guz