Aktualności

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG

2020-05-13

W odniesieniu do ostatniego artykułu przekazuję kilkanaście ćwiczeń usprawniających  funkcje analizatora słuchowego, zachęcam do zabaw i ćwiczeń na różnych etapach rozwoju dziecka i jego możliwości (trzy- czterolatki nie dadzą rady wyodrębniać głosek w wyrazach ale świetnie poradzą sobie z wysłuchiwaniem odgłosów zwierząt. Sześcio – siedmiolatki kończący przedszkole powinny potrafić wyodrębniać głoski na początku i końcu wyrazów oraz dokonać analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów). Pamiętajcie by były to raczej zabawy niż ćwiczenia biurkowo – stolikowe. Oto one:

 

  • rozpoznawanie różnorodnych dźwięków z najbliższego otoczenia podczas spacerów, wyjazdów, "co słychać za oknem?",
  • określanie źródła słyszanego dźwięku – czy jest blisko czy daleko, czy za oknem czy w domu,
  • słuchanie i rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez:
  • różne przedmioty
  • instrumenty muzyczne
  • dźwięki z otoczenia
  •  głosy zwierząt
  • własne ciało

         wskazywanie ich na obrazku, nazywanie,

  • „granie” na różnych instrumentach, przedmiotach (jaki dźwięk wydaje garnek gdy w niego stukasz drewnianą lub metalową łyżką), tworzenie orkiestry z domowych przedmiotów, naśladowanie, zapamiętanie sekwencji kilku dźwięków i ich odtworzenie
  •  powtarzanie rytmu wystukanego, wyklaskanego lub nagranego, odróżnianie sekwencji dźwięków takich samych od innych
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego - różnicowanie słów podobnie brzmiących np Tomek – domek, noc- nos powtarzanie  par słów opozycyjnych, rozpoznawanie właściwego (który to obrazek)
  • wyodrębnianie wyrazów w zdaniu zaczynamy od układania poprawnego zdania do obrazka, następnie liczymy wyrazy w zdaniu, możemy rozwinąć to zdanie (dodać kolejne wyrazy) i porównać ich liczbę. Kolejne etapy to budowanie zdań z podanym wyrazem, tworzenie modelów z klocków (jeden wyraz to jeden klocek) czy wskazywanie miejsca danego wyrażenia w zdaniu
  • analiza i synteza sylabowa wyrazów

- dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem, rodzic mówi podziel wyraz na sylaby: samolot - sa-mo-lot, czekolada - cze-ko-la-da

- łączenie sylab tak by powstał wyraz rodzic mówi: jaki to wyraz lo-ko-mo-ty-wa, lo-dy

- liczenie sylab w wyrazie oraz porównywanie liczby sylab w różnych wyrazach, potem wymyślanie wyrazów na zadaną liczbę sylab

- tworzenie wyrazów zaczynających się od danej sylaby; mówimy wymyśl wyraz na sylabę ko- , la- itd, następnie wymyśl wyraz który kończy się na – my, -wa

- określenie pozycji sylaby w wyrazie, gdzie w wyrazie kawa znajduje się sylaba ka, w wyrazie kapelusz jest sylaba pe

- sztafety sylabowe – to rozpoczynanie wyrazu na sylabę, na którą zakończył się wyraz poprzedni np  so-ki – ki-no – no-gi – gi-ta-ra – ra-kie-ta – ta-ta itd

  • rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach tu rozpoczynamy od: 

-wybierania obrazków (potem podawanie wyrazów), których nazwy zaczynają się od danej głoski; który z tych obrazków zaczyna się na 'b', podaj wyrazy na 'b'

      - dobieranie par wyrazów (obrazków) zaczynających się / kończących się taką samą głoską; które dwa obrazki zaczynają się taką samą głoską, wymyśl wyraz który zaczyna się taką samą głoską jak 'auto'

      - odróżnianie danej głoski od innych przez klaskanie, podskoki itp., jeśli słyszysz głoskę 'k' w wyrazie biedronka podskocz,  klaśnij

- dobieranie par obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką głoską, jaką kończy się nazwa drugiego (rak – kot), sztafety:  kot-teczka-arbuz-zamek-koza-apteka

-rozpoznawanie samogłosek w wyrazach jednosylabowych

- dobieranie par obrazków, których nazwy (3-głoskowe) posiadają daną głoskę w środku np. a mak – rak, mur - but

- rozpoznawanie głoski powtarzającej się w wyrazie

- określenie miejsca położenia w wyrazie rozpoznanej głoski

- liczenie ilości głosek w wyrazach

- wyróżnianie kolejnych głosek w wyrazach o prostej budowie fonetycznej

- określanie pozycji danej głoski w wyrazach dłuższych

- różnicowanie samogłosek i spółgłosek – skonkretyzowanie za pomocą koloru

Łatwiej jest wyszukiwać wyrazy na obrazkach, natomiast jeśli ćwiczymy tylko słuchowo mamy komfort przećwiczenia w dowolnym momencie dnia podczas spaceru, jazdy samochodem czy wspólnej zabawy. Karty z obrazkami i literami do wydrukowania http://maluchwdomu.pl/2019/09/litery-i-karty-obrazkowe-do-pobrania.html

Ważne są również ćwiczenia pamięci słuchowej takie jak utrwalanie pamięciowe rymowanek, wierszy, piosenek, powtarzanie krótkich i długich zdań, nauka nazw dni tygodnia, pór roku, miesięcy.

Nawet jeśli zrobicie cokolwiek razem ze swoim dzieckiem, to zawsze to więcej niż nic.

 

Jeśli ktoś potrzebuje dodatkowych materiałów i wsparcia w pracy z dzieckiem proszę o maile annag81@vp.pl