Aktualności

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III
2020-04-06"KRASNOLUDKI"- GRUPA III
Kochane "Krasnoludki" Wielkanoc zbliża się dużymi krokami, dlatego w najbliższych dniach proponuje Wam i waszym rodzicom wierszyki, zadania, ćwiczenia, piosenki i prace plastyczne itp. związane właśnie ze Świętami Wielkanocnymi. Wierzę, że każdy Przedszkolak znajdzie tu coś dla siebie.
TEMAT TYGODNIA: "MALUJEMY PISANKI"
- "Wielkanocne zajączki"
- "Bajeczka wielkanocna"
- "Kurka i pisanki"
- "Zajączek przynosi niespodziankę"
- "Liczymy pisanki"
PONIEDZIAŁEK
- Słuchanie wiersza M. Lewickiej pt. „Wielkanocne zajączki”.
„Wielkanocne zajączki”Małgorzata Lewicka
Pytał raz zająca zając, kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz drogi przyjacielu, wszak na rzeczach znasz się wielu,
Co dać dzieciom na Wielkanoc: Czy marchewkę? Świeże siano,
Pęk sałaty lub kapustę? Martwię się już tak od szóstej!”
A przyjaciel tak mu powie: „Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam, bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka – Wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry: trzeba jajko wziąć od kury
I na twardo ugotować. Gdy ostygnie, pomalować,
W kwiatki, kreski, kropki, szlaczki. Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia – wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz, więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny, ciepły ranek wszystkie dzieci roześmiane,
otrzymały niespodzianki: dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami, mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś dla wszystkich dzieci wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca – pozdrowienia od ZAJĄCA.
Po wysłuchaniu wiersza dzieci starają się odpowiedzieć na pytania:
- Jaki kłopot miał zajączek?
- Jaką radę dał mu kolega?
- Jak robi się pisanki?
- Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
Serdecznie zachęcam dzieci i rodziców do składania sobie wzajemnie wielkanocnych życzeń.
W tym celu proponuję zrobienie przez dzieci (z pomocą rodziców) na kartce np. formatu A4 kartki światecznej w dowolnej technice plastycznej, zawierającej wielkanocne symbole, elementy.
A następnie proszę o zrobienie zdjęcie dziecka z kartką, lub samej kartki z podpisem (imię, nazwisko dziecka i nazwa grupy) i wysłanie na maila pani Renatki reniapoz@o2.pl Pani Renatka wstawi zdjęcie na naszą stronę internetową i tym samym wasze świateczne pozdrowienia dotrą do nas wszystkich:)
- "Zajączki do domu"- zabawa ruchowa na czworakach. Dziecko siedzi w siadzie podpartym w norce(poduszka, chustka, coś co wyznaczy miejsce).Na sygnał Rodzica : Zajączki na spacer! dziecko poruszają się na czworakch skokiem zajęczym. Na hasło : Zajaczki do domu!- wraca do swojej norki.
WTOREK
- Rodzic czyta opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”. Prosi, aby podczas słuchania utworu postarało się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę- mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk- puk i przygrzewało mocno.
– Stuk- stuk- zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardkę.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce- a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
-Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
-Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to ,,coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń, dzeń ,dzeń, dzeń.
Zajączek z Kurczaczkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to ,,coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki. A Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM
Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy:
- Kogo najpierw obudziło słońce?
- Kto był drugi? Kto – trzeci?
- Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt?
- Przedszkolaki! Teraz czas na zabawę ruchową z elementem równowagi. Drodzy Rodzice! Zachęcam Was do przyłączenia się do wspólnej zabawy z Waszymi pociechami. Do zabawy będziecie potrzebowali długich skakanek, grubego sznurka lub szalika z którego należy ułożyć wzór fali i zygzaka. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wskazanego przez rodzica tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy. Mamo! Tato! Ty również spróbuj.
Takie zabawy z elementem równowagi oddziałują silnie na doskonalenie koordynacji ruchowo – nerwowej. Wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi wymaga koncentracji uwagi, spokoju, opanowania wewnętrznego oraz udziału świadomości. - A teraz coś plastycznego- ulep baranka (wraz z rodzicami), pisankę, lub kurczaczka z masy solnej ( bo o glinę samoutwardzającą będzie raczej ciężko)
https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/jak-ulepic-baranka-film-krok-po-kroku/
ŚRODA
- "Kurka i pisanki" – zajęcia umuzykalniające. Mam nadzieję, że zapamiętaliście piosenkę
o kurce i pisankach z naszych ostatnich spotkań w przedszkolu. Teraz możecie ją śpiewć
w wersji ze słowami lub instrumentalnej, ponieważ wydawnictwo właśnie udostępniło podkłady ( i wiele innych ciekawych materiałów)
https://akademia.pwn.pl/materialy/Przedszkole,5935.html?page=3#
- Rozmowa na temat treści piosenki. Przykładowe pytania:−O czym była piosenka?−Ile jaj zniosła kurka?−Co kurka zrobiła z jajkami?−Jak się nazywają pomalowane jajka?−Na jakie święta malujemy jajka?
- Zabawa „Kurka i pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji wokalnej piosenki "Kurka i pisanki". Dziecko-kurka gestem ilustruje kolejne zwrotki utworu. Chodzi po pokoju, macha rączkami jak skrzydełkami, zatrzymuje się, pokazuje gest liczenia pisanek. Następnie spaceruje, zatrzymuje się, naśladuje ruchy pędzla (maluje pisanki).
- Zabawa „Wesołe pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji instrumentalnej piosenki. Kiedy muzyka gra, dziecko-pisanka turla się po podłodze. Na przerwę w nagraniu zatrzymuje się,
a gdy muzyka zaczyna grać ponownie, turla się w drugą stronę. - Dziecko śpiewają piosenkę, zamiast słów powtarzając sylabę -ko.
- Propozycje wielkanocnych prac plastycznych:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/
CZWARTEK
- Zabawa „Chodzenie pod dyktando”. Dziecko poruszają się po pokoju zgodnie z poleceniami Rodzica, np. Cofnij się dwa kroki, obróć się w prawo, idź do przodu, zrób trzy kroki w bok. Doskonalenie umiejętności świadomego poruszania się w przestrzeni.
- Rozmowa na temat tradycji przynoszenia niespodzianek przez wielkanocnego zajączka obecnej w niektórych regionach Polski (Wielkopolska, Śląsk). Zachęcam Rodziców do pochowania w domu drobnych świątecznych słodyczy i wspólnego ich szukania w świąteczne dni.
- „Zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy:
- Wycinanie elementów sylwety zajączka z papieru kolorowego (uszy, łapy, oczy, nos itd)
- Oklejanie rurek po papierze toaletowym papierem kolorowym lub malowanie farbą plakatową
- Doklejanie elementów zwierzątka
- Nadanie zajączkowi indywidualnego charakteru poprzez ozdobienie go według własnego pomysłu, np. doklejenie wąsów z włóczki, kolorowej kokardki, pisanki, bazi, kwiatów itd
- Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy
- Posłuchaj piosenki o zajączku i poskacz razem z nim:
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
PIĄTEK
- Rodzic recytuje wiersz, a w trakcie recytacji umieszcza po kolei na stole obrazki pisanek o wzorach zgodnych z treścią wiersza lub samych sylwet 6 pisanek narysowanych na kartce.
"Policzanka o pisankach" M. Mazan
Wskakują pisanki
w świąteczny koszyczek,
a ja stoję obok i pisanki liczę .
Pierwsza jest różowa,
druga ma paseczki,
trzecia jest zielona
w czerwone kropeczki,
czwarta cała w kwiatki,
piąta w ładny szlaczek,
a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!
- Przeliczanie pisanek z zastosowaniem liczebników porządkowych. Przykładowe pytania Rodzica.: Która pisanka była różowa? Jak wyglądała trzecia pisanka? Z której pisanki wykluł się kurczaczek? Ile było wszystkich pisanek?.
- Kolorowanie sylwet pisanek zgodnie z treścią wiersza.
- Ćwiczenia oddechowe „Wydmuszka”. Dziecko układają dłonie w kształt wydmuszki, powoli wdmuchują powietrze w dłonie, następnie biorze długi oddech przez nos i ponownie dmucha. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
Dziękuję Wam i waszym Rodzicom za ten wspólny tydzień pracy i zabawy. Czekam
z niecierpliwością na zdjęcia i kartki wielkanocne od Was i przesyłam świąteczne uściski.
Anna Łyszcz