Aktualności

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

2020-04-06

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

Kochane "Krasnoludki" Wielkanoc zbliża się dużymi krokami, dlatego w najbliższych dniach proponuje Wam i waszym rodzicom wierszyki, zadania, ćwiczenia, piosenki i prace plastyczne itp. związane właśnie ze Świętami Wielkanocnymi. Wierzę, że każdy Przedszkolak znajdzie tu coś dla siebie.

TEMAT TYGODNIA: "MALUJEMY PISANKI"

  1. "Wielkanocne zajączki"
  2. "Bajeczka wielkanocna"
  3. "Kurka i pisanki"
  4. "Zajączek przynosi niespodziankę"
  5. "Liczymy pisanki"

PONIEDZIAŁEK

  • Słuchanie wiersza M. Lewickiej pt. „Wielkanocne zajączki”.

„Wielkanocne zajączki”Małgorzata Lewicka

Pytał raz zająca zając, kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz drogi przyjacielu, wszak na rzeczach znasz się wielu,

Co dać dzieciom na Wielkanoc: Czy marchewkę? Świeże siano,

Pęk sałaty lub kapustę? Martwię się już tak od szóstej!”

A przyjaciel tak mu powie: „Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam, bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka – Wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry: trzeba jajko wziąć od kury

I na twardo ugotować. Gdy ostygnie, pomalować,

W kwiatki, kreski, kropki, szlaczki. Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia – wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz, więc do pracy teraz spiesz”.

Pomknął ucieszony zając ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny, ciepły ranek wszystkie dzieci roześmiane,

otrzymały niespodzianki: dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami, mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca – pozdrowienia od ZAJĄCA.

Po wysłuchaniu wiersza dzieci starają się odpowiedzieć na pytania:

  • Jaki kłopot miał zajączek?
  • Jaką radę dał mu kolega?
  • Jak robi się pisanki?
  • Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?

Serdecznie zachęcam dzieci i rodziców do składania sobie wzajemnie wielkanocnych życzeń.
W tym celu proponuję zrobienie przez dzieci (z pomocą rodziców) na kartce np. formatu A4 kartki światecznej w dowolnej technice plastycznej, zawierającej wielkanocne symbole, elementy.
A następnie proszę o zrobienie zdjęcie dziecka z kartką, lub samej kartki z podpisem (imię, nazwisko dziecka i nazwa grupy) i wysłanie na maila pani Renatki reniapoz@o2.pl Pani Renatka wstawi zdjęcie na naszą stronę internetową i tym samym wasze świateczne pozdrowienia dotrą do nas wszystkich:)

  • "Zajączki do domu"- zabawa ruchowa na czworakach. Dziecko siedzi w siadzie podpartym w norce(poduszka, chustka, coś co wyznaczy miejsce).Na sygnał Rodzica : Zajączki na spacer! dziecko poruszają się na czworakch skokiem zajęczym. Na hasło : Zajaczki do domu!- wraca do swojej norki.

WTOREK

  • Rodzic czyta opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”. Prosi, aby podczas słuchania utworu postarało się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę- mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk- puk i przygrzewało mocno.

– Stuk- stuk- zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardkę.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce- a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

-Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

-Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to ,,coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń, dzeń ,dzeń, dzeń.

Zajączek z Kurczaczkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to ,,coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki. A Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM

Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy:

  • Kogo najpierw obudziło słońce?
  • Kto był drugi? Kto – trzeci?
  • Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaka, zajączka i baranka?
  • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt?
  • Przedszkolaki! Teraz czas na zabawę ruchową z elementem równowagi. Drodzy Rodzice! Zachęcam Was do przyłączenia się do wspólnej zabawy z Waszymi pociechami. Do zabawy będziecie potrzebowali długich skakanek, grubego sznurka lub szalika z którego należy ułożyć wzór fali i zygzaka. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wskazanego przez rodzica tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy. Mamo! Tato! Ty również spróbuj.
    Takie zabawy z elementem równowagi oddziałują silnie na doskonalenie koordynacji ruchowo – nerwowej. Wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi wymaga koncentracji uwagi, spokoju, opanowania wewnętrznego oraz udziału świadomości.
  • A teraz coś plastycznego- ulep baranka (wraz z rodzicami), pisankę, lub kurczaczka z masy solnej ( bo o glinę samoutwardzającą będzie raczej ciężko)

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/jak-ulepic-baranka-film-krok-po-kroku/

ŚRODA

  • "Kurka i pisanki" – zajęcia umuzykalniające. Mam nadzieję, że zapamiętaliście piosenkę
    o kurce i pisankach z naszych ostatnich spotkań w przedszkolu. Teraz możecie ją śpiewć
    w wersji ze słowami lub instrumentalnej, ponieważ wydawnictwo właśnie udostępniło podkłady ( i wiele innych ciekawych materiałów)

https://akademia.pwn.pl/materialy/Przedszkole,5935.html?page=3#

  • Rozmowa na temat treści piosenki. Przykładowe pytania:−O czym była piosenka?−Ile jaj zniosła kurka?−Co kurka zrobiła z jajkami?−Jak się nazywają pomalowane jajka?−Na jakie święta malujemy jajka?
  • Zabawa „Kurka i pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji wokalnej piosenki "Kurka i pisanki". Dziecko-kurka gestem ilustruje kolejne zwrotki utworu. Chodzi po pokoju, macha rączkami jak skrzydełkami, zatrzymuje się, pokazuje gest liczenia pisanek. Następnie spaceruje, zatrzymuje się, naśladuje ruchy pędzla (maluje pisanki).
  • Zabawa „Wesołe pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji instrumentalnej piosenki. Kiedy muzyka gra, dziecko-pisanka turla się po podłodze. Na przerwę w nagraniu zatrzymuje się,
    a gdy muzyka zaczyna grać ponownie, turla się w drugą stronę.
  • Dziecko śpiewają piosenkę, zamiast słów powtarzając sylabę -ko.
  • Propozycje wielkanocnych prac plastycznych:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/

CZWARTEK

  • Zabawa „Chodzenie pod dyktando”. Dziecko poruszają się po pokoju zgodnie z poleceniami Rodzica, np. Cofnij się dwa kroki, obróć się w prawo, idź do przodu, zrób trzy kroki w bok. Doskonalenie umiejętności świadomego poruszania się w przestrzeni.
  • Rozmowa na temat tradycji przynoszenia niespodzianek przez wielkanocnego zajączka obecnej w niektórych regionach Polski (Wielkopolska, Śląsk). Zachęcam Rodziców do pochowania w domu drobnych świątecznych słodyczy i wspólnego ich szukania w świąteczne dni.
  • „Zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy:
  1. Wycinanie elementów sylwety zajączka z papieru kolorowego (uszy, łapy, oczy, nos itd)
  2. Oklejanie rurek po papierze toaletowym papierem kolorowym lub malowanie farbą plakatową
  3. Doklejanie elementów zwierzątka
  4. Nadanie zajączkowi indywidualnego charakteru poprzez ozdobienie go według własnego pomysłu, np. doklejenie wąsów z włóczki, kolorowej kokardki, pisanki, bazi, kwiatów itd
  5. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy
  • Posłuchaj piosenki o zajączku i poskacz razem z nim:

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

PIĄTEK

  • Rodzic recytuje wiersz, a w trakcie recytacji umieszcza po kolei na stole obrazki pisanek o wzorach zgodnych z treścią wiersza lub samych sylwet 6 pisanek narysowanych na kartce.

"Policzanka o pisankach" M. Mazan

Wskakują pisanki
w świąteczny koszyczek,

a ja stoję obok i pisanki liczę .
Pierwsza jest różowa,

druga ma paseczki,
trzecia jest zielona
w czerwone kropeczki,

czwarta cała w kwiatki,
piąta w ładny szlaczek,

a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!

  • Przeliczanie pisanek z zastosowaniem liczebników porządkowych. Przykładowe pytania Rodzica.: Która pisanka była różowa? Jak wyglądała trzecia pisanka? Z której pisanki wykluł się kurczaczek? Ile było wszystkich pisanek?.
  • Kolorowanie sylwet pisanek zgodnie z treścią wiersza.
  • Ćwiczenia oddechowe „Wydmuszka”. Dziecko układają dłonie w kształt wydmuszki, powoli wdmuchują powietrze w dłonie, następnie biorze długi oddech przez nos i ponownie dmucha. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.

Dziękuję Wam i waszym Rodzicom za ten wspólny tydzień pracy i zabawy. Czekam
z niecierpliwością na zdjęcia i kartki wielkanocne od Was i przesyłam świąteczne uściski.

Anna Łyszcz

 

 

 

 

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. rozumiem, zamknij ten komunikat