Aktualności

MISIE GRUPA V

MISIE GRUPA V

2020-04-15

Treści do realizacji  w dniach 14.04 – 17.04

 

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

- utrwalenie wyglądu i nazw zwierząt żyjących na wiejskim podwórku;

- klasyfikowanie, dopasowywanie obrazków przedstawiających młode zwierzęta do tych, które przedstawiają dorosłe osobniki

- doskonalenie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta z wiejskiego podwórka;

- poznanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka;

- zapoznanie z pracami wykonywanymi wiosną na wsi;

- poznanie wyglądu i nazw narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi oraz ich zastosowania, funkcji jakie pełnią;

- rozwijanie umiejętności mierzenia;

- zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia: stopami, krokami, linijką, miarką;

- zabawy z literą i głoską „Ż”;

- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej;

- doskonalenie sprawności manualnej – malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla;

- rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu.

Poniżej przedstawię kilka propozycji zabaw i aktywności do tematu z tego tygodnia.

Szczegółowe treści można znaleźć w Przewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf

 

Do powyższego tematu wykonujemy ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 3 - 11.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

oraz ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2  str 64 – 69.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

 

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

  1. Słuchanie opowiadania „Uparty kogut” i rozmowa w oparciu o jego treść

„Uparty kogut”

Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona. – Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę. – Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem supermamą. – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada   i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami. – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku. – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki   i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”. – Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy. – To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek. – Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony. – Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama. – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami. – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok. – Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes. – Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy. – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż i wojowniczo stroszył pióra. – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu. – No właśnie! – powiedziała stanowczo mama. 150 Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował. – Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony. – To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował  w sadzie.

Pytania do tekstu:

- Dokąd wybrała się rodzina Olka i Ady?

- Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?

- Jakie zwierzęta rodzina spotkała podczas pobytu na wsi (Możecie podzielić nazwy zwierząt na sylaby lub głoski, możecie wyróżnić pierwszą albo ostatnią głoskę w nazwie zwierzątka, jeśli macie dużo czasu, to możecie wspólnie znaleźć obrazki przedstawiające zwierzęta i dopasować do nich wcześniej przygotowane podpisy)?

- Z kim bawił się Olek?

- Co robiła Ada?

- Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?

- Czym zajęli się tata z wujkiem?

- Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?

  1. „Jakie jest zwierzę?” – zabawa słowna

Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia a zadaniem dziecka jest wymyślenie określeń.

Jaka jest kura? (mała, głośna …)

Jaki jest kogut? (szybki, głośny,…)

Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna, …) itd.

  1. Odkrywanie litery „Ż” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.

Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2  str 64 – 65.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

- Rozmowa na temat obrazka (Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?, Czy żubry żyją wolno?)
- Analiza i synteza słuchowa słowa żubry (dzielenie na sylaby później na głoski). Wyszukiwanie słów, w których głoskę „ż” słychać na początku, w środku.
- Budowa schematu słowa żubry z białych cegiełek - najpierw określanie ilości sylab, później głosek.
- Budowanie schematu słowa Żaneta analogicznie jak przy słowie żubry.
- Budowanie modeli słów żubry i Żaneta z cegiełek czerwonych i niebieskich. Określanie czy głoska „ż” jest spółgłoską czy samogłoską.
- Odkrywanie litery ”ż”, omawianie jej wyglądu, umieszczanie kartonika z literą we właściwym miejscu pod modelami słów żubry, Żaneta.
- Wykonywanie zadań utrwalających literę „ż” z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2  str 64 – 65.

  1. „Rodziny” – memory

Przygotowujemy obrazki przedstawiające małe i dorosłe zwierzęta. Obrazki zwierząt układamy na stole, podłodze ilustracją w dół. Dziecko i rodzic naprzemiennie odkrywają obrazki, jeśli uda się dopasować  młode zwierzę do dorosłego to odkładamy sobie parę (przy okazji nazywamy zwierzęta, możemy dzielić nazwy na sylaby, głoski itd.). Wygrywa osoba, która zdobędzie więcej par.

  1. „Wycieczka na wieś” – opowieść ruchowa

Rodzic czyta tekst opowiadania a dziecko interpretuje ruchem, gestem treść.

Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje w rytmie wybranego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spogląda w górę. Następnie w rytmie bębenka – może być stukanie w doniczkę itp. porusza się z naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstaje). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii).                      W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Dziecko unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza ręce na przeponie i miarowo oddycha).

  1. „Długi, krótki” – ćwiczenia w mierzeniu długości

Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Mały dywan. Dziecko i rodzic mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Czy nasze stopy są jednakowej długości?

Mierzenie długości dywanu krokami.

Mały dywan. Rodzic i dziecko mierzą długość dywanu krokami, które głośno liczą.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).

Pokaz linijki, miarki krawieckiej. Linijka, mały dywan.

Rodzic i dziecko mierzą linijką długość małego dywanu.

  1. „Zagadki” – zabawa rozwijająca poczucie rytmu

Słuchanie zagadek Bożeny Formy, które czyta rodzic. Powtarzanie kilka razy za rodzicem kolejnych wersów wybranej zagadki w nadanym przez rodzica rytmie. Rodzic recytuje zagadki, dziecko rytmicznie wykonuje ustalone gesty.

Dziecko recytuje, równocześnie wykonując ustalone gesty:

Lubi głośno gdakać,                                                 naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana kiedy zniesie jajko.                                                                                                               (cała zagadka), Każdy wie, że jest stałą                                                                                                                                      kurnika mieszkanką.                                                                                                                                                         (kura)  

Zakręcony ogonek,                                                           wykonuje naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi śmieszny ryjek ma                                                 o podłogę, cztery razy klaszcze (cała zagadka), „Chrum, chrum – głośno woła –                                                                                                                         kto jedzenie da?”                                                                                                                                                     (świnka)

Na przykład łaciate,                                                                                        przechodzi do pozycji stojącej,     w oborze mieszkają.                                                                               wykonuje cztery uderzenia o kolana, Pasą się na łąkach,                                                                                              wykonuje obrót wokół siebie, zdrowe mleko dają.                                                                                                wykonuje cztery klaśnięcia, (krowy)

Nie pieje, nie gdacze,                                                                                                       maszeruje w miejscu, tylko głośno kwacze.                                                                                                                                             Po stawie pływa.                                                                                 wykonuje ruchy naśladujące pływanie, Jak się nazywa?                                                                                                                                                         (kaczka)

Grzebień ma na głowie,                przechodzi do siadu na piętach, wykonuje naprzemienne uderzanie:                                                                                                                              swoim głośnym pianiem                           raz w swoje kolana, następnie w kolana rodzica (cała zagadka) wszystkich wczesnym rankiem                                                                                                                         budzi na śniadanie.                                                                                                                                                              (kogut)

  1. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – malowanie farbami na porowatym podłożu

- Przyklejanie na całej powierzchni kartki papieru pogniecionych białych serwetek.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej powierzchni zwierząt wybranych przez dziecko.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.

  1. „Po co hodujemy zwierzęta” – film i zabawa rozwijające logiczne myślenie

Oglądanie filmu o zwierzętach i produktach, które od nich otrzymujemy   https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Przygotowujemy obrazki przedstawiające wybrane zwierzęta wiejskie oraz obrazki przedstawiające różnorodne produkty odzwierzęce. Zadanie dziecka jest dopasowanie obrazka wybranego produktu do obrazka przedstawiającego zwierzę (podczas zabawy możecie wyróżniać pierwszą lub ostatnią głoskę, głoskować wyrazy itp.)

  1. „Smakujemy i dotykamy” – zabawa polisensoryczna

Rodzic pokazuje dziecku produkty pochodzenia zwierzęcego np. jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Zawiązujemy dziecku oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybranego produktu. Dziecko podaje nazwę, a po odsłonięciu oczu nazywa zwierzę, od którego pochodzi  i wskazuje je na obrazku.

 

  1. Czyj to głos?”- zabawa słuchowa

Słuchanie odgłosów zwierząt wiejskich, próby odgadywania do kogo należy głos, naśladowanie odgłosów zwierzęcych.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

  1. „Makieta wiejskiego podwórka” – praca plastyczno – techniczna dla całej rodziny

I.Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
II. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Potrzebne materiały: kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
- Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
- Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
Rodzic przygotowuje prostokątny kawałek styropianu (0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą                                   z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
- Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
- Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
III.  Wykonanie pracy.
IV. Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.

  1. „Wiosenne prace na wsi” – praca przy obrazku

Oglądanie obrazków z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 10.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

opowiadanie jakie prace są wykonywane i jakie narzędzia, urządzenia są do nich potrzebne.

  1. „Na podwórku” – piosenka

Nauka słów piosenki, śpiewanie do melodii

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

I.Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.

II.  Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

 

 

 

                                                                                     Pozdrawiam

                                                                                  Świniarska Katarzyna