Aktualności

,,MISIE’’ -GRUPA V

,,MISIE’’ -GRUPA V

2020-05-18

TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 18.05-22.05 GRUPA V ,,MISIE’’

                                                                                 

TEMAT TYGODNIA  „ ŚWIĘTO RODZICÓW”.

 

Główne cele pracy to:

Cele główne:

• rozwijanie mowy,

• rozwijanie pamięci,

• rozwijanie słuchu fonematycznego,

• zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności,

• określanie wzrostu i porównywanie wzrostu dzieci,

• rozwijanie sprawności fizycznej,

• rozwijanie umiejętności wokalnych,

• kształtowanie poczucia rytmu,

• rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji,

• wzbogacanie wiedzy o rodzinie, określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny,

• rozwijanie sprawności manualnej.

Umiejętności dziecka:

• wypowiada się rozwiniętymi zdaniami,

• recytuje wiersz,

• porusza się rytmicznie przy piosence,

• śpiewa piosenkę,

• podczas wykonywania pracy posługuje się instrukcją,

• stosuje słowa: wyższy od, niższy od, takiego samego wzrostu,

• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

• dzieli słowa na sylaby, głoski,

• wykonuje obrazek techniką kirigami,

• wykonuje pracę plastyczną,

• robi prezent dla rodziców.

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

 

PONIEDZIAŁEK

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.

 

- Zabawa orientacyjno-porządkowa Wysoko – nisko.

 

Dziecko biega przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze, na hasło

Wysoko! staje na palcach, wyciąga w górę ręce i klaszcze nad głową; hasło Nisko! Jest sygnałem do wykonania przysiadu i uderzenia rękami o podłogę.

 

-  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Myjemy z tatą samochód.

 

Dziecko naśladuje mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.

 

-  Ćwiczenie wyprostne Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty.

 

Dziecko siedzi skrzyżnie, ręce trzyma na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonuje luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostuje tułów, głowę trzyma prosto.

 

-  Podskoki Froterujemy z mamą podłogę.

 

- Dziecko rytmicznie, naprzemiennie wykonuje wykroki nogami w przód.

 

- Ćwiczenie równowagi Rysujemy obrazek dla mamy i taty.

 

- Dziecko stoi na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu dowolny obrazek. Rysuje na przemian prawą i lewą nogą.

 

- Ćwiczenie uspokajające Mama i tata.

 

Dziecko maszeruje po obwodzie koła z rytmicznym wytupywaniem i powtarzaniem rymowanki: Mama i tata kochają nas, na słowo nas zatrzymuje się i klaszcze w dłonie; Mama i tata mają dla nas czas – na słowo czas zatrzymuje się i klaszcze w dłonie.

.

  1. Oglądanie zdjęć rodziców z ich dzieciństwa.

 

Porównywanie zdjęć rodziców z wyglądem dziecka, podobieństwa i różnice.

 

  1. Słuchanie piosenki Tango dla mamy

https://www.youtube.com/watch?v=yE3UE-cuXX8

https://www.youtube.com/watch?v=VUA3p94h74g

 

I. Bardzo wcześnie wstaje mama, jeszcze słońce mocno śpi.

Cicho krząta się po domu, gdy my mamy słodkie sny.

Tylko zapach świeżej kawy nie chce dłużej dać mi spać,

budzik dzwoni z całej siły, a więc pora wstać.

 

Ref.: Kochana mamo, nie możemy żyć bez ciebie,

jesteś jak słońce na niebie, bez którego ginie świat.

Kochana mamo, my tak bardzo cię kochamy,

nie możemy żyć bez mamy, więc na zawsze z nami bądź.

 

II. Bo tylko mama zna najczulsze w świecie słowa

i tylko mama nam wybaczyć jest gotowa.

Kochana mamo, przyjmij od nas dziś życzenia:

stu lat w zdrowiu i spełnienia wszystkich marzeń życzę ci.

 

Ref.: Kochana mamo...

 

III. Tak niedawno do przedszkola prowadziłaś, mamo, mnie,

teraz przyszedł czas na szkołę, każdy dobrze o tym wie.

Zegar bije co godzinę, szybko mija dzień za dniem

i choć jestem coraz starszy, bardzo kocham cię.

 

Ref.: Kochana mamo...

 

 

  1.  Zabawa Moja mama jest…, a mój tata jest…

 

Kartony z napisami Mama jest…; Tata jest…, flamaster.

Dziecko kończy zdania (poszukiwanie jak największej liczby określeń przymiotnikowych),

zapisujemy określenia wokół napisów: Mama jest…; Tata jest… Wspólnie odczytujemy napisy (zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w określeniach mamy i taty).

 

  1. Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.

 

Słuchanie wiersza.

 

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

- Rozmowa na temat wiersza.

 

-  Kim dla dzieci jest mama i tata?

- Za co dzieci dziękują rodzicom?

 

- Kończenie zdań rozpoczętych przez rodzica:

 

-  Moi rodzice są kochani, bo…

-  Pomagam rodzicom w…

-  Lubię być w domu, bo…

-  Z tatą najchętniej robię…

-  Z mamą najchętniej robię…

 

-  Aktywne słuchanie wiersza.

 

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko dopowiada końcowe słowa wersów.

 

Mama i Tata to świat nasz… (cały),

ciepły, bezpieczny, barwny… (wspaniały),

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

to dobre, czułe, pomocne… (ręce)

i kochające najmocniej… (serce).

To są wyprawy do kraju… (baśni),

wakacje w górach, nad morzem, na… (wsi),

loty huśtawką, prawie do… (słońca)

oraz cierpliwość co nie ma… (końca).

Kochana Mamo, Kochany… (Tato)

dzisiaj dziękować chcemy Wam… (za to),

że nas kochacie, że o nas(dbacie)

i wszystkie psoty nam… (wybaczacie).

 

-  Karta pracy, cz. 4, s. 44–45.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Łączenie pierwszych głosek z nazw rysunków. Rysowanie dla Olka i Ady prezentów, których

nazwy powstały z połączenia głosek. Rysowanie po śladach.

 

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa Układamy serduszko.

 

Nagranie piosenki Tango dla mamy, kolorowy sznurek (o długości 50–7 cm).

Dziecko przy nagraniu piosenki porusza się tanecznym krokiem. W ręku trzyma

kolorowe sznurki. Podczas przerwy w grze układa z nich na podłodze sylwetę serduszka.

Powrót muzyki jest sygnałem do tanecznego poruszania się.

 

  1.  Wykonanie miseczki na łakocie.

- Oglądanie różnego rodzaju miseczek.

- Oglądanie ozdób na miseczkach. Zwracanie uwagi na różne materiały, z jakich są wykonane.

- Próby określenia, co można w danych miseczkach przechowywać.

-  Ćwiczenie twórcze O co mogłaby poprosić miseczka, gdyby umiała mówić?

-  Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Olej, lakier w aerozolu, dla każdego dziecka: plastikowy pojemnik, gazety, klajster, farby.

- Dziecko z pomocą rodzica naciera plastikowy pojemnik odwrócony do góry dnem z zewnątrz olejem. Następnie drze gazety na średniej wielkości kawałki, którymi za pomocą klajstru okleja pojemnik. Musi zwrócić uwagę na zespolenie jego dna z bocznymi ściankami. Oklejony pojemnik stawia w cieple, by wysechł.

- Po upływie mniej więcej doby rodzic wraz z dziećmi oddziela pojemniki od gazet ostrożnymi, okrężnymi ruchami i pozostawia do wyschnięcia także wewnątrz.

- Gdy klajster zupełnie wyschnie, dziecko palcami pokrywa miseczkę farbą. Po jej wyschnięciu spryskuje miseczkę przezroczystym lakierem w aerozolu. Praca będzie prezentem dla rodziców.

 

Inne pomysły:

 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/01/lampion-ze-sloika-pachnacy-i-od-serca/

 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/01/rozane-drzewko-rolki/

 

 

  1. Układanie zdrobnień do słów: mama, tata.

mama – mamusia, mamuśka, mamunia…

tata – tatuś, tatusiek, tatunio…

 

 

  1. Ćwiczenia w czytaniu.

 

Dzieci odczytują zdania: Jaka jest mama? Jaki jest tata? Wspólnie wymieniająwyrazy określające rodziców. Np. wesoła, delikatna, dobra…

wesoły miły, dobry, spokojny…

 

  1.  Zabawa Kalambury

 

Dziecko przedstawia czynności wykonywane przez tatę lub mamę. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie tej czynności. Potem zamiana ról, rodzic pokazuje, dziecko odgaduje.

 

− przybijanie gwoździ,

− czytanie książki,

− prowadzenie samochodu,

− niesienie zakupów,

- odkurzanie

- gotowanie

- prasowanie, itp.

 

 

WTOREK

 

  1. Gimnastyka z tatą – rozwijanie sprawności ruchowej przy muzyce.

 Obręcz, tamburyn.

- Razem z tatą idziemy do parku. Dziecko maszeruje w rytmie tamburynu

Teraz lekka rozgrzewka! przeskakują z nogi na nogę,

Uwaga, przeszkody! Wskakują do środka obręczy.

– Mocne uderzenia w tamburyn,

Pada deszcz, chowamy się pod daszek! unosi najbliżej leżącą obręcz w górę, stoi chwilę w bezruchu.

Przestało padać, biegnij dalej! ponowny bieg

Uwaga, drzewo! bieg drobnymi krokami dookoła obręczy.

Odpoczywamy. Zajmuje miejsca w leżącej obręczy.

– mocne uderzenie w tamburyn,

Wracamy do domu. maszeruje w rytmie tamburynu .

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 46.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Czytanie zdań z rodzicem lub samodzielnie. Rysowanie swojej mamy i swojego taty. Nazywanie

kwiatów.

 

  1. Słuchanie piosenki Gdzie jest tata?(sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

I. „Gdzie jest tata?” – pyta brat.

„Gdzie jest tata?” – pyta siostra.

„Gdzie jest tata?” – pytam ja,

a odpowiedź znam już sam.

Tata w pracy jest, tata w pracy jest,

bo pracuje całe dnie.

A ja wyślę mu zaraz sms,

że pobawić już się z nim chcę.

Ref. Muszę czekać do soboty, wtedy z tatą mamy swój czas

na zabawy i na psoty to sobota jest w sam raz.

Muszę czekać do niedzieli na rowery, spacer i las,

byśmy w świat swój polecieli to niedziela jest w sam raz.

II. Kiedy tata chwilę ma,

rozmawiamy w internecie.

Tata dobrze wie,

że z nim wszystko robić chcę.

Kiedy w pracy jest, kiedy w pracy jest,

gdy pracuje całe dnie,

to wysyłam mu wtedy myśli swe,

by już wrócił i spotkał mnie!

Ref.: Muszę czekać…

 

  1. Ćwiczenia w porównywaniu wzrostu.

Mierzenie wzrostu dzieci i rodziców

Miarka.

Zmierzcie swoje rodzeństwo, siebie i rodziców za pomocą miarki .Porównajcie wzrost, kto jest z rodziny najwyższy, a kto najniższy.

 

-Karta pracy, cz. 4, s. 47.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Kolorowanie ubrań tej osoby z pary, która jest wyższa. Naklejanie zdjęć odpowiedniego

kwiatu.

 

  1.  Zabawa ruchowo-naśladowcza Jak nasi rodzice.

Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło Jak mama naśladują czynności

wykonywane przez mamę. Na hasło Jak tata – czynności wykonywane przez tatę.

 

  1.  Zabawa Lustro.

Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Dziecko wykonuje dowolne

ruchy, rodzic je naśladuje. Po chwili następuje zmiana ról.

 

- Karta pracy, cz. 4, s. 48.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Wyklaskiwanie podanego rytmu. Określanie, w którą stronę zwrócone są serduszka. Naklejanie brakujących serduszek. Rysowanie po śladach dużych serduszek. Rysowanie w ich wnętrzu małych serduszek.

 

  1. Co lubią moi rodzice?

Dziecko określa, co lubi mama, co lubi tata, ale odpowiedź podaje, dzieląc dane słowa na

sylaby.

Np.: mówi, że mama lubi cze-ko-la-dę, a tata cias-to.

 

 

 

ŚRODA

 

  1. Aerobik z rodzicem

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 49.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawianie za pomocą rysunku

sposobów, w jakie dzieci pomagają rodzicom. Rysowanie po śladzie serduszek, kolorowanie

ich.

 

3. Laurka dla mamy i taty – ćwiczenia plastyczne.

- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

 

Wyprawka, karta 24, klej, nożyczki, kartka z bloku technicznego w jasnym kolorze formatu A4, naklejki.

- Składanie kartki z bloku technicznego na pół, tak aby powstała laurka.

- Wycinanie z karty gotowych elementów.

- Składanie gotowych elementów i naklejanie ich na kartce według instrukcji, tak aby kwiaty

znalazły się w wazonie.

- Odczytuje z rodzicem lub samodzielnie napis: Kwiaty dla Mamy i Taty. Przykleja go na pierwszej stronie laurki.

 

A ja siedzę szczęśliwa

w pokoju, gdzie lalka Rozalka,

zeszyty do pierwszej klasy,

atlasy…

Gdy w domu –

tatuś i mama,

nie jestem sama.

 

 

4.  Słuchanie wiersza Stanisława Grabowskiego Nie jesteś sam.

 

Mama biega po pokojach

ze ścierką,

z odkurzaczem,

z froterką.

Tata biega po pokojach

z fajką,

z książką

z pomysłami.

 

-  Rozmowa na temat wiersza.

-  Co robi mama?

- Co robi tata?

- Gdzie jest dziewczynka?

-  Dlaczego jest szczęśliwa?

 

  1.  Zabawa ruchowo-naśladowcza Tata pracuje.

Tamburyn.

  1. Dziecko porusza się w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladują wykonywanie prac, o których mówi rodzic np. Tata pisze na komputerze; Tatatrzepie dywan; Tata myje samochód; Tata gra na skrzypcach ,Tata gotuje zupę, obiera ziemniaki…

 

  1. Zabawa ruchowa Jadą goście.

 

 

Mamo! Mamo! klaszczą w swoje ręce,

Co, co, co? klaszczą w ręce rodzica,

Goście jadą. klaszczą w swoje ręce,

No to co? klaszczą w ręce rodzica,

Dzień dobry, dzień dobry. podają sobie ręce na powitanie,

Cmok, cmok, cmok. naśladują przesyłanie całusków, ze zwrotem głowy

na prawo, na lewo i na wprost.

Tato! Tato! Gesty takie same jak wyżej.

Co, co, co?

Goście odjeżdżają..

No to co?

Do widzenia, do widzenia.

Cmok, cmok, cmok.

 

  1. Zabawa Halo? Mamusia?

 

Dziecko spaceruje po dywanie. Gdy rodzic krzyknie Jeden!, zatrzymuje się, podnosi rękę do ucha i głośno mówi do słuchawki: Halo? Mamusia? Gdy usłyszy Dwa!, mówi: Dzień dobry, Cześć Mamusiu ! z równoczesnym wyciagnięciem ręki jak do przywitania. Na Trzy! mówi Ojojoj! i trzyma się za głowę.

 

 

 

 

CZWARTEK

 

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 50-51.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Pokoloruj bukiet dla mamy. Odwzorowanie kwiatków dla mamy. Rysowanie po śladach rysunków róż.

 

  1. Śpiewanie piosenki Mój tata w połączeniu z efektami akustycznymi.

 

Drewniane łyżki, reklamówki, balon wypełniony kaszą, plastikowe butelki, metalowa łyżeczka, metalowy kubek, pokrywka.

Zwrotka I

Dziecko gra w rytmie ćwierćnut:

takty 1–2 uderzanie dłońmi o podłogę,

takty 3–4 uderzanie drewnianą łyżką o drewnianą łyżkę,

takty 6–7 gniecenie reklamówek,

takty 8–9 potrząsanie balonem wypełnionym garścią kaszy.

Refren:

takty 9–10 uderzanie plastikową butelką o butelkę,

takty 11–12 delikatne uderzanie łyżeczką w metalowy kubek,

takty 13–14 uderzanie drewnianą łyżką o pokrywkę,

takty 15–16 uderzanie wszystkimi dziwnymi instrumentami razem.

Zwrotka II i refren tak samo jak powyżej.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 52.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Oglądanie obrazków. Odszukiwanie i zaznaczanie 10 różnic miedzy nimi.

 

  1.  Podawanie rymów do słów: mama, tata.

Mama – rama, gama, tama, dama, lama…

Tata – wata, data, chata, łata, mata…

 

  1. Nauka rymowanki dla mamy i jej wersji dla taty.

Dzieci powtarzają tekst rymowanki

 

Mamo, mamo – Tato, tato –

co ci dam? co ci dam?

To serduszko, które mam. To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest. A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – kocham Cię! Tato, tato – kocham Cię!

.

 

6. Jak przekazać rodzicom wiadomość, nie używając słów? -burza mózgów

Podajemy wiadomość, a dziecko je prezentuje, nie używając słów, np.

 

Przytul mnie, bo jestem smutny.

Pobaw się ze mną.

Kocham cię mamo, kocham cię tato.

 

7.Rozwiązanie zagadki o konwalii.

 

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,

kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni (konwalia).

-  Oglądanie i wąchanie bukiecika konwalii ogrodowych (lub leśnych).

 

 

- Rozmowa na temat konwalii.

- Jak wygląda roślina?

-  Ile dzwonków jest na jednej łodyżce?

- Gdzie rosną konwalie?

-  Czy można je zrywać?

 

Konwalia majowa jest rośliną leczniczą i ozdobną, nie jest już rośliną chronioną. Występuje

często w lasach niemal całej Polski, ale można ją również hodować. Jej głównym walorem

są niewielkie kwiaty o charakterystycznym zapachu i dzwonkowatym kształcie.

 

  1. Obrazek z konwaliami dla taty i mamy wykonany techniką kirigami z koła.

 

- Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Potrzebne materiały: kolorowy kartonik (nie zielony) o wymiarach 15–20 cm, białe i zielone kartki, na których narysowane są koła: na białej osiem kół o wymiarze 3 cm, na zielonej –dwa koła o wymiarach 2 cm, klej, nożyczki.

-  Wycinanie kół. Złożenie wszystkich kół na połowę.

- Zagięcie zakładki za zielonym kole, odgięcie jej i odcięcie.

- Przesuniecie warstw koła.

-  Sklejanie po dwa białe koła, tak aby powstały dzwoneczki.

-  Naklejanie na kartonik liścia (lub 2 liści) konwalii.

- Wycięcie z zielonego papieru prostokąta (łodygi) i naklejenie go tak, aby łodyga wsunięta

była w liść.

-  Naklejenie na łodygę dzwoneczków kwiatów.

 

Inne propozycje:

 

https://www.youtube.com/watch?v=HwlXsmzL71Y

 

https://www.youtube.com/watch?v=2YNwPdWwrlM

 

https://dzieciakiwdomu.pl/2015/03/konwalie-kreatywnie.html

 

  1. Zabawa Czy znamy imię mamy i taty?

Dziecko podają imiona rodziców, dzieli je na sylaby. Określa pierwsze i ostatnie głoski w ich

imionach.

Kartoniki z poznanymi literami

Układają z liter imiona rodziców, pamiętając, że rozpoczynają się one wielką literą.

 

  1. Rozmowa na temat słowa serce.

Wycięty z czerwonego kartonu kształt ludzkiego serca.

 

Rodzic pokazuje dziecku serduszko wycięte z czerwonego kartonu i pyta:

- Z czym kojarzy się wam ten kształt?

-  Czym jest serce?

Serce jest mięśniem wielkości pięści. Jego szersza część skierowana jest ku górze, węższa

ku dołowi. Dzięki sercu w naszym ciele może krążyć krew.

- Do czego ludziom potrzebne jest serce?

- Czy tylko ludzie mają serca?

- Czy znacie jakieś przysłowia o sercu?

Np.:

Co w sercu to na języku.

Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal.

Serce nie sługa, nie zna co to pany.

 

 

 

PIĄTEK

 

  1. Zabawa ruchowa Jak mama, jak tata.

Tamburyn.

Dziecko porusza się zgodnie z rytmem granym na tamburynie. Podczas przerwy

w grze i wypowiedziane przez rodzica hasło: Jak mama – dziecko naśladują czynności wykonywane przez mamę. Z kolei na hasło: Jak tata – czynności wykonywane przez tatę.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 53.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Rysowanie szlaczków po śladzie, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach rysunków.

Kolorowanie rysunków dużych misiów na brązowo, a małych misiów – na różowo.

 

  1.  Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Festyn.

-  Rozmowa na temat festynu.

-  Co to jest festyn?

- Z jakiej okazji organizuje się festyn?

 

-  Słuchanie opowiadania.

Książka (s. 78–81)

 

Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady

oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji, w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzucaniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorganizowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z rodziców

– minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej

nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca.

– Brawo! – krzyczała Ada.

– Tato! Tato! – dopingował Olek.

Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i refleks. Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania.

Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu

minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne

trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie.

– Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata.

– To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama.

Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Niektórzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie.

Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Dorośli

starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już

leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców.

– Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek.

– To są jajka sadzone – stwierdziła Ada.

Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe

sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub muszelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek.

Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniejsze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami.

Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecytowała wierszyk:

Gdy na Księżyc się wybiorę,

to spakuję do walizki

moją mamę oraz tatę,

bo nie mogę zabrać wszystkich.

Z mamą będę liczyć gwiazdy

i rysować złote słońce,

z tatą zrobię prawo jazdy

na talerze latające.

Na Księżycu dom postawię

i dla mamy kwiat w ogrodzie,

tacie gwiezdną dam golarkę,

by się mógł ogolić co dzień.

Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane,

zabierz tatę oraz mamę!

Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej

wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer.

– Wygrywa los z numerem 1865!

– Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek.

– Mamy szczęście! – pisnęła Ada.

Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali nagrody pocieszenia w postaci książek.

– Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama.

– Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata.

Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspaniałe poczucie humoru i można się z nimi świetnie bawić.

-  Rozmowa na temat opowiadania.

- Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady?

- Kto z rodziny Ady przybył na festyn?

- Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady?

- Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi?

- W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce?

- Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu?

- Jakie nagrody przygotowały dzieci?

- Czym częstowali się goście?

- O kim Ada recytowała wiersz?

-  Czym zakończył się festyn?

,

  1. Rozmowa na temat rodziny.

 

-  Czym zajmuje się nauka zwana genealogią? (Zajmuje się badaniem więzi rodzinnych między ludźmi na podstawie zachodzącego między nimi pokrewieństwa i powinowactwa.

Przedmiotem zainteresowania genealogii są wybrane rodziny i rody, ich pochodzenie, historia oraz wzajemne relacje rodzinne i losy poszczególnych członków rodziny).

- Kim są krewni, a kim powinowaci?(Krewni to członkowie najbliższej rodziny, mający wspólnego przodka, np. mama/tata – córka/syn, babcia/dziadek – wnuki, siostra – brat; powinowaci to członkowie rodziny, których nie łączą więzy krwi, np. żona – rodzice męża).

- Czym zajmuje się genealog?(Zbiera historie rodzinne, fotografie, dokumenty potwierdzające narodziny i śmierć krewnych, i powinowatych zwane metrykami).

-  Co to jest metryka? (dokument potwierdzający narodziny i śmierć) każdy z nas ma taką metrykę, na której jest napisane, kiedy się urodziliśmy, kto jest naszymi rodzicami.

-  Co to jest drzewo genealogiczne?(Drzewo genealogiczne to sposób przedstawiania powiązań pomiędzy daną osobą i jej przodkami).

 

  1. Kończenie wypowiedzi rozpoczętych przez rodzica:

 

Mama mojej mamy lub mojego taty to… (babcia)

Tata mojej mamy lub mojego taty to… (dziadek)

Mama mojej babci lub mojego dziadka to… (prababcia)

Tata mojej babci lub mojego dziadka to… (pradziadek)

Siostra mojej mamy lub mojego taty to… (ciocia)

Brat mojej mamy lub mojego taty to… (wujek)

Córka mojej cioci lub mojego wujka jest moją… (kuzynką)

Syn mojej cioci lub mojego wujka jest moim… (kuzynem)

 

Inne propozycje wierszy i piosenek na Dzień Mamy i Dzień Taty

 

Słuchać mamy to zaleta,

którą każdy ceni,

ale nadmiar zależności

chyba pora zmienić.

Sama umiesz zapiąć guzik –

nie musi już mama,

pewnie znowu ci pomoże,

ale możesz sama!

Chętnie ci uczesze włosy,

buty zasznuruje,

jak myć zęby prawidłowo

zawsze pokazuje.

A ty naucz się dokładnie

to wszystko powtórzyć,

a przy stole grzecznie spytaj,

jak widelca użyć.

Zapamiętaj dobre rady,

ważne, mądre słowa,

lecz na większą samodzielność

musisz być gotowa!

.

Dziś Dzień Taty – mówi mama.

– Czy pomysły jakieś macie?

Nie wypada, abym sama

wyprawiała święto tacie…

Krzyś uśmiecha się do mamy.

– Mamy z Anią świetne plany!

Po śniadaniu, na trzepaku,

będzie popis akrobatów.

Potem – wyścig rowerami!

My, niestety, go przegramy,

dla zwycięzcy są nagrody,

– choćby Ani pokaz mody.

No, i zanim tata zaśnie,

poczytamy tacie baśnie…

Krzyś i Ania są szczęśliwi.

– To się dzisiaj tatuś zdziwi!

Tylko mama zamyślona,

trochę smutna, jak nie ona…

Wreszcie wzdycha głośno na to:

– Też bym chciała dziś być… tatą!

 

Piosenki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=t7koX6Y_e3A

 

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

 

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

 

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

 

                                                                                  Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy

 

Panie z grupy Misie