Aktualności

,,MISIE’’ -GRUPA V
2020-05-24TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 25.05-29.05 GRUPA V ,,MISIE’’
TEMAT TYGODNIA „ NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI”.
Główne cele pracy to:
Cele główne:
• rozwijanie mowy,
• kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy dziećmi różnych ras,
• porównywanie masy przedmiotów,
• zapoznanie z działaniem wagi szalkowej,
• rozwijanie sprawności fizycznej
• kształtowanie poczucia rytmu,
• rozwijanie zdolności wokalnych,
• wykorzystanie w pracy surowców wtórnych.
• rozróżnianie emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych, towarzyszących ludziom dorosłym
i dzieciom.
Umiejętności dziecka:
• wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
• jest tolerancyjne w stosunku do dzieci niepełnosprawnych,
• wykonuje pracę plastyczną,
• wymienia różnice i podobieństwa między dziećmi różnych ras.
• stosuje słowa: ciężki, lekki, cięższy od, lżejszy od, o takiej samej masie,
• porównuje masę przedmiotów umieszczonych na wadze,
• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
• porusza się rytmicznie przy muzyce,
• śpiewa piosenkę,
• rozróżnia i nazywa emocje: przyjemne i nieprzyjemne.
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
PONIEDZIAŁEK
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
Tamburyn.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Różne powitania.
Dziecko porusza się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy
w grze rodzic mówi, jakimi częściami ciała mają się przywitać ,np.: − Witają się z rodzicem/rodzeństwem kolanami (plecami, łokciami, czołami…). Dźwięki tamburynu są sygnałem do swobodnego poruszania się.
- Ćwiczenia wyczucia ciała i przestrzeni – Wiatraczki.
Dziecko obraca się wokół własnej osi z rozłożonymi w bok rękami, w jedną i w drugą stronę.
- Ćwiczenia rąk i nóg – Spacer raków.
Dziecko porusza się tyłem, w siadzie podpartym, w różnych kierunkach.
- Podskoki – Skaczące piłeczki.
Dziecko podskakuje nisko – przy szybkich uderzeniach w tamburyn, wysoko – przy wolnych uderzeniach.
- Ćwiczenia równowagi – Na huśtawce.
Dziecko podaje ręce rodzicowi; naprzemiennie wykonują przysiady.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Myjemy się po zabawie.
Dziecko naśladuje mycie poszczególnych części ciała swojego partnera.
- Słuchanie piosenki Dziwni goście (sł. i muz. Krystyna Gowik).
Rozmowa na temat piosenki.
I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.
Krzyczy, że całego świata ma już dość!
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,
brzydkie miny stroi. O! O! O!
A za chwilę wszedł wielki Śmiech
i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!
Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,
i żartuje sobie: he, he, he!
Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,
złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.
E e e emocje, czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.
II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,
łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.
Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.
Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!
A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!
Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!
Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!
Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!
Ref.: E e e emocje…
- Rozmowa na temat piosenki.
- O czym jest ta piosenka?
- Co oznacza słowo: emocje?
- O jakich emocjach jest mowa w piosence?
- Jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?
- Ćwiczenia dotyczące emocji.
Obrazki przedstawiające buzie z emocjami: złością, radością, smutkiem, strachem.
Dziecko nazywa i pokazuje emocje.
https://www.youtube.com/watch?v=dThbJhxoE2Q
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Piłka dla wszystkich.
Książka (s. 82–83) dla każdego dziecka.
Dzieci słuchają opowiadania i oglądają ilustracje w książce.
Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie
siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał najwięcej
goli.
– Brawo, Franek! – krzyczeli kibice.
– To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy.
Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, że to był
tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać,
i robiło mu się wtedy bardzo smutno.
Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że
chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko
pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał
długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu?
– Cześć! Nie uwierzysz, co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.
– Opowiedz.
– W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny
z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników!
– To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało –
odpowiedziała Ada.
– Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczęście,
bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś
kopnął piłkę, a ja ją złapałem!
– Ojej! Zostałeś bramkarzem?
– Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem
z powrotem jednemu z napastników.
– Brawo!
– A wtedy on na mnie nakrzyczał…
– Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.
– Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy
się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.
– Prawdziwi sportowcy się tak nie zachowują! – zezłościła się Ada.
– Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy
śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę
chodzić wcale… Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.
– Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego,
a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.
– Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem! – uśmiechnął się Franek. – Potem wydarzyło
się coś wspaniałego!
Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej:
– Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż
mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny
przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili
dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebieskich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami”. I wtedy
każdy z piłkarzy podszedł do mnie i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak
mam na imię i co mi właściwie dolega.
– To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać! – powiedziała
stanowczo Ada.
– Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.
– Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję, to potrafię kopnąć tak mocno jak stąd do
Krakowa!
– To szkoda, że cię tam nie było – zaśmiał się chłopiec.
Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy tej historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec
doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali
Frankowi, żeby został sędzią, dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu,
z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę,
dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że
jest bardzo dobrym i uważnym sędzią i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki, który
się nie zna na grze i ciągle się myli.
– I wiesz, co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. – Powiedzieli,
że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce
i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników
na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie.
– Piłka jest dla wszystkich! – powiedziała Ada. – Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki.
Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.
- Rozmowa na temat opowiadania.
- Co śniło się Frankowi?
- O czym opowiadał Adzie?
- Jak zachowywali się chłopcy?
- Co zrobił ich kapitan?
- Kim został Franek na meczu?
- Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?
- Co będzie ćwiczył Franek?
- Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?
- Wyjaśnienie pojęcia tolerancja.
Tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem
cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były
całkowicie odmienne od własnych albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana
tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.
- Czy chłopcy byli tolerancyjni?
- Czy znacie inne przypadki braku tolerancji? (Wyśmiewanie się z ludzi o innym kolorze skóry, innego wyznania…).
- Czy należy wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku…?
- Wykonanie pracy plastycznej Dzieci z całego świata.
- Oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych kontynentów, wymieniają różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.).
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Dzieci z całego świata.
Potrzebne materiały: kartka z narysowanymi kołami (o średnicy 15 cm), kwadraty (o boku długości 20 cm), wycięte z szarego papieru pakowego, klej, nożyczki, kredki.
- Wycinanie kół.
- Rysowanie na kołach oczu, nosa, ust (kształt jest uzależniony od koloru koła).
- Przyklejanie kół na kwadracie z szarego papieru.
- Dorysowywanie włosów w taki sposób, aby zarysować kredkami linię łączącą koło z papierem.
- Wycinanie narysowanej głowy.
- Układanie na kartonie kompozycji z głów, tworzącej zbiorowy portret dzieci.
Karton formatu A3, klej.
Rodzic wspólnie z dzieckiem układa na kartonie narysowane i wycięte głowy, a następnie dziecko je przykleja. Na jednym kartonie można zmieścić od 6 do 8 głów. Na każdym kartonie powinny się znaleźć głowy w różnych kolorach (białe, czarne, żółte).
- Zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku – Badamy swoją twarz.
Dziecko za pomocą dotyku bada kształt swojej głowy, wypukłość nosa, uszu i policzków,
ułożenie brwi itp.
Rodzic pyta:
- Jaki kształt ma głowa?
- Jakie są twoje włosy? (Proste, kręcone, miękkie…).
- Wymieńcie części twarzy.
7. Rozmowa na temat indywidualności dzieci.
Należy podkreślać, że nie można kogoś nie lubić za wygląd lub sposób zachowania, mówienia.
- Wszystkie dzieci lubią się bawić.
- Wszystkie dzieci chcą mieć koleżanki i kolegów.
- Wszystkie dzieci cieszą się, gdy jest im wesoło.
- Wszystkie dzieci płaczą, gdy jest im smutno.
- Karta pracy, cz. 4, s. 54.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Kolorowanie
ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia (swoich imion)
i nazwiska
- Ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Dni tygodnia.
https://www.youtube.com/watch?v=KJiXPp1jSgQ
Jakie nazwy dni
tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy
dni pamiętamy?
Jeśli ktoś lubi
takie zadania,
niech się zabiera
do wyliczania.
Powietrza dużo
buzią nabiera
i na wydechu
niech dni wymienia:
− poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie.
− Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek,
piątek, sobota, niedziela.*
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za rodzicem – na jednym wydechu – nazwy dni tygodnia.
- Ćwiczenia ruchowe – naśladowanie chodzenia po różnym podłożu i w różnych warunkach.
Dziecko naśladuje chodzenie, np.
- po piasku,
- po kamieniach,
- gdy wieje mocny wiatr,
- przez rwący strumyk,
- po głębokim śniegu…
WTOREK
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
- Marsz po obwodzie koła, dłonie oparte na biodrach – kciuk znajduje się z przodu, a pozostałe palce – z tyłu. (Należy zwrócić uwagę na wyprostowane plecy, wciągnięty brzuch,
wysokie podnoszenie kolan).
- Swobodny bieg, na hasło: Wichura – podbieganie dziecka do ściany i przyleganie
do niej plecami, ramiona ułożone w skrzydełka, brzuch wciągnięty.
- Marsz po sali, odliczenie sześciu kroków, wspięcie na palce, uniesienie ramion w górę, wdech nosem, opuszczenie ramion, wydech ustami.
- Leżenie na brzuchu, ramiona wyprostowane (są przedłużeniem tułowia), na sygnał podniesienie głowy i rąk z szarfą nisko nad podłogą, wytrzymanie około 5 sekund, opuszczenie głowy i rąk.
- Siad prosty, podparty z tyłu, rozłożona szarfa leży na podłodze – zwijanie szarfy jedną
nogą, zgiętą w kolanie, przesuwając ją palcami stopy. Potem – zmiana nóg.
- Pozycja stojąca, trzymanie szarfy za plecami jedną ręką, podniesioną do góry – łapanie
szarfy od dołu drugą ręką, opuszczoną, zgiętą w łokciu, przeciąganie szarfy rękami, naśladowanie wycierania się ręcznikiem. Potem – zmiana rąk.
- Ćwiczenia w parach: siad prosty w rozkroku naprzeciw siebie, oparcie stóp o stopy rodzica, trzymanie dwóch szarf wyciągniętymi do przodu rękami (jak do przeciągania liny),
naprzemienne pociąganie za szarfy przez ćwiczących, odchylanie się i pochylanie partnera.
- Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
- Zapoznanie z wagą szalkową.
Dzieci oglądają wagę, poznają jej części.
- Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej lub innej wagi.
Klocki , miś.
.
Dziecko porównuję wagę (masę) misia i klocków.
• Pierwsza sytuacja.
Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – trzy klocki.
- Co jest cięższe? Po czym to poznałeś(aś)?
- Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś(aś)?
• Druga sytuacja.
Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – cztery klocki.
- Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
- Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś?
(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
• Trzecia sytuacja.
Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – pięć klocków.
- Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?
- Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
- Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze
Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
- Karta pracy, cz. 4, s. 55.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
- Zabawa ruchowa Waga.
Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Podają sobie ręce i naprzemiennie wykonują przysiady.
- Zabawy Miny i minki.
Dziecko mimiką naśladują polecenia rodzica:
Jesteś smutny. ( układa usta w podkówkę),
Jesteś zdziwiony. ( marszczy czoło),
Jesteś przestraszony ( szeroko otwiera oczy, otwiera usta) tak jakby chciał powiedzieć głoskę O,
Dmuchaj na płomień świecy.( wykonuje głęboki wdech i wydech),
Śpij. (zamyka oczy)
.
- Zabawa Witanie się różnymi częściami ciała.
Tamburyn.
Dziecko porusza się podskokami po wyznaczonym miejscu w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Mocne uderzenie w tamburyn jest sygnałem do zatrzymania
się. Dziecko:
- Powitaj rękami czoło.
- Powitaj rękami brzuch.
- Powitaj rękami łydki.
- Powitaj rękami stopy (łokcie, uda, plecy, uszy itd.).
- Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.
https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk
https://www.youtube.com/watch?v=y7oHy5EzApU
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy
miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,
grudzień. *
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.
- Słuchanie piosenki Hymn dzieci (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
Rozmowa na temat tekstu piosenki.
I Masz skórę czarną, żółtą albo białą,
czy mieszkasz w Polsce, czy też w innym kraju,
to jesteś dzieckiem, tak jak ja,
i chcesz tak żyć, jak chcę żyć ja.
Ref.: Każde dziecko na świecie chce bezpiecznie żyć,
każde dziecko na świecie chce szczęśliwe być.
Chce mieć dobrych rodziców i dom chce własny mieć,
dobrze uczyć się, pięknie bawić się,
przecież tak mało chce!
II. Niech żadne dziecko już nie będzie głodne,
niech widzi tylko sprawiedliwość, dobro.
Więc wszyscy w zgodzie muszą żyć,
na świecie pokój musi być.
Ref.: Każde dziecko…
III. Niech tu, na Ziemi, słońce zawsze świeci
i niech szczęśliwe będą wszystkie dzieci.
Bo przecież pięknie można żyć,
śnić tylko najpiękniejsze sny.
Ref.: Każde dziecko…
- Czego pragnie każde dziecko?
- Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?
- Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od was?
ŚRODA
Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku
przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.
2. Zabawa Wyżej – więcej – dalej.
Dziecko oklaskują najlepszych lub wyjątkowych uczestników zabawy, charakteryzujących
się wymienionymi cechami, umiejętnościami, np.:
- Kto jest najwyższy?
- Kto jest najniższy?
- Kto podskoczy najwyżej (dosięgnie powieszonego dość wysoko przedmiotu)?
- Kto przeczyta podane wyrazy?
3. Zabawy przy piosence Dziwni goście.
- Utrwalanie piosenki Dziwni goście (przewodnik, cz. 5, s. 101).
- Śpiewanie z różnym natężeniem głosu (głośno, cicho, szeptem).
4. Ćwiczenia Słuchamy bębenka – rozwijanie sprawności ruchowej.
Bębenek.
Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wygrywanym na bębenku, reagując na ustalone sygnały:
– rytm ćwierćnut – maszeruje,
– mocne uderzenie – wykonuje przysiad,
– dwa uderzenia – robi dwa kroki w tył,
– szybkie, miarowe uderzenia – biega na palcach,
– mocne, miarowe uderzenia – maszeruje na piętach.
5. Zabawa Dziwne głosy – rozwijająca zdolność wyrażania emocji głosem.
Nagranie piosenki Dziwni goście, odtwarzacz CD, obrazki przedstawiające twarze wyrażające
różne emocje.
Na początku zabawy ustalamy dla każdej twarzy na obrazku charakterystyczny głos.
Umieszczamy w widocznym miejscu na tablicy obrazki przedstawiające:
− strach − prawdziwy krzyk,
− smutek − mruczenie, pociąganie nosem,
− radość – hi, hi, hi, ha, ha, ha, lub prawdziwy śmiech,
− złość – warczenie.
W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje po okręgu. Podczas przerwy w nagraniu rodzic
wskazuje wybrany przez siebie obrazek. Dziecko stara się wyrazić głosem emocje przedstawione
na obrazku.
6. Wykonanie pracy Pożegnalny obrazek dla przyjaciela.
- Wypowiedź dziecka na temat: Kogo nazywamy przyjacielem?
Kartonowe serce, mazak.
Dziecko podaje cechy przyjaciela, które rodzic zapisuje na kartonowym sercu.
Np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie…
- Zapoznanie ze sposobem wykonania prac (według Igora Buszkowskiego).
Potrzebne materiały: podstawa pudełka po czekoladkach, brystol, szary papier, kolorowy
papier, nożyczki, klej.
Ramą obrazka jest podstawa pudełka po czekoladkach. W jej wnętrzu dziecko tworzy dowolną
kompozycję, np. góry, jezioro, las, łąkę, miasto… Aby kompozycja była wypukła.
- Karta pracy, cz. 4, s. 58.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym
obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez N. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.
CZWARTEK
- Zabawa rozwijająca wyobraźnię, zdolności obrazowania tekstu ruchem, wyrażania emocji.
– Różne opowiadania.
Nagranie wybranej muzyki pasującej do opowiadania, gazety, klocki,
aktorzy: mama, dziecko, pluszowy kot, krzesełko i kocyk (zasłona).
Wybrane fragmenty muzyki muszą mieć odpowiedni charakter, dostosowany do treści.
Włączamy nagranie muzyki o tajemniczym nastroju.
• Dziecko wciela się w postać Tomka,
wykonując płynne ruchy, zgodne z nagraniem muzyki. Nasłuchuje. Rodzic gniecie gazetę lub
w inny wybrany przez siebie sposób naśladuje dziwne szmery. Chłopiec biegnie do mamy,
wskazuje kierunek, z którego dobiegają dźwięki, robi przerażoną minę. Razem z mamą
wraca do pokoju. Mama skrada się w kierunku, z którego słychać dziwne dźwięki. Odsłania
zasłonę. Tomek podskakuje wesoło, przestaje się bać. Bierze kotka na ręce, pokazuje go
mamie. Uśmiecha się i przytula swojego domowego przyjaciela.
Teksty Bożeny Formy:
• Tomek bawi się w swoim pokoju. Nagle słyszy dziwne szmery. Jest przerażony. Biegnie do mamy.
Mamusia postanawia sprawdzić, co to za odgłosy. Trzyma Tomka za rękę i wraca do jego pokoju.
Po cichu skradają się w kierunku firanki, zza której nagle wychodzi kot. Ach, to jego sprawka. Tomek
bierze go na ręce, przytula, głaszcze i żartobliwie mu grozi. Uśmiecha się do mamy.
• Dzisiaj są urodziny Marty. Marta jest bardzo smutna, ponieważ wszystko jest przygotowane,
a goście nie przychodzą. Ciągle pyta rodziców, która godzina. Siada na fotelu i zaczyna płakać.
Nagle słychać dzwonek. Biegnie do drzwi – otwiera je… O!! Ze zdziwienia otwiera buzię. Ile
gości. Cała rodzina i dzieci. Wszyscy mają kolorowe balony i prezenty, uśmiechają się. Marta
jest szczęśliwa. Radośnie bije jej małe serduszko. Zaprasza gości do środka.
• Tymon bawi się z Arturem klockami. Jest bardzo zadowolony i szczęśliwy. Nagle podbiega do
nich Tomek. Nie zwraca uwagi na Tymona. Szepce coś Arturowi do ucha i po chwili chłopcy
odchodzą. Tymon jest bardzo smutny. Zaczyna płakać. Po chwili staje się bardzo zły. Niszczy
piękną budowlę z klocków. Kładzie się na dywanie i płacze, uderzając rękami o dywan. Nagle
podchodzą do niego Ada i Rafał. Pocieszają go i zapraszają do wspólnej zabawy. Tymon znów
się uśmiecha. Jest zadowolony i miły.
- Wykonanie papierowych pacynek paluszkowych.
Wyprawka, karta I, nożyczki, klej.
Dzieci wycinają pacynki, sklejają je. Określają, jakie emocje są przedstawione na buziach
Olka i Ady. Dzieci dobierają się w pary i próbują prowadzić dialogi, korzystając z wybranych
pacynek.
- Nauka wiersza Krystyny Datkun-Czerniak Wszystkie dzieci.
W sercach dzieci Mają prawo do miłości
radość gości – przecież po to są!
– gdy bezpieczne są.
- Ćwiczenia w czytaniu.
Książka (s. 90–91)
Czytanie tekstu Od buraka cukrowego do cukierka.
PIĄTEK
- Zabawa Lustro emocjonalne.
Dziecko bawi się z rodzicem. Jedna osoba w parze jest lustrem, druga – przegląda się w nim.
Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała różne emocje,
a lustro je powtarza. Po chwili następuje zmiana ról.
- Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk Moje uczucia.
- Zabawa z wykorzystaniem kostki mimicznej.
.
Dziecko nazywa emocje przedstawione na obrazkach buzi.
Pytamy:
- Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego,
czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).
- Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że
niektórych rzeczy nie będziemy mieć).
- Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć,
uciekać, chować się lub walczyć).
- Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).
- Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie
spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).
- Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub
smutek, możemy czuć jedno i drugie).
.
- Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk Moje uczucia.
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.
Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.
Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
Rozmowa na temat tekstu.
- Co mieszka w sercu?
- Czy zawsze jest nam wesoło?
- Czy zdarza się, że coś was smuci?
- Czy zdarza się, że coś was złości?
Przypominamy, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy
ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po
deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
- Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dziecko, i tego, co je smuci.
Kartka podzielona na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki,
a w prawym górnym rogu – słoneczka, kredki.
Dziecko dostaje kartki podzielone na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Po
lewej stronie kartki (chmurka) rysuje to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co je
cieszy.
- Karta pracy, cz. 4, s. 59.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach.
Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich.
- Wprowadzenie nazwy czerwiec na podstawie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego „O dwunastu braciach”.
Drogą do lasu Patrzy na łąkę
idzie już czerwiec mokrą od rosy:
z wiązanką chabrów − Już czas najwyższy
i dzbanem czernic. na sianokosy.
Pytania:
- Jak nazywa się nowy miesiąc?
- Co to są sianokosy?
- Jak wyglądają chabry?
- Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy, zaczynając od czerwca
- Zabawa Z czego jestem zadowolony?
Duża koperta, małe karteczki
Dziecko dostaje kopertę, którą podpisuje lub ozdabia. Potem na karteczkach rysuje to, co
zrobiło wczoraj dobrze, z czego jest zadowolone. Piszemy datę na karteczkach, a dziecko chowa
je do koperty. Ćwiczenie to wykonujemy przez tydzień, a potem je podsumowujemy.
Dziecko pokazuje karteczki i mówi, co przez tydzień robiło dobrze, z czego było zadowolone.
Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy
Panie z grupy Misie