Aktualności

MISIE  - GRUPA V

MISIE - GRUPA V

2020-05-31

TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 01.06-05.06 GRUPA V ,,MISIE’’

                                                                                

TEMAT TYGODNIA  „ WAKACYJNE PODRÓŻE”.

 

Główne cele pracy to:

 

Cele główne:

 

• rozwijanie mowy i myślenia

• rozwijanie sprawności manualnej,

• rozwijanie umiejętności liczenia,

• zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich,

• rozwijanie sprawności fizycznej.

• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

• opanowanie tekstu i melodii piosenki,

• poznawanie wybranych regionów Polski.

• poznawanie oznak lata,

• rozwijanie słuchu fonematycznego.

Umiejętności dziecka:

 

• wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,

• wykonuje pracę plastyczną według instrukcji,

• liczy w zakresie 10,

• wymienia nazwy zwierząt i roślin charakterystycznych dla środowiska przyrodniczego obszarów

górskich,

• rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Polsce,

• wskazuje na mapie góry i morze,

• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

• śpiewa piosenkę,

• wymienia oznaki lata,

• rozwiązuje zagadki,

• dzieli nazwy na sylaby i na głoski.

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

 

PONIEDZIAŁEK

 

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.

-  Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskakujemy morskie fale.

Dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.

 

- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Szukamy muszelek.

Dziecko naśladuje chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas

wykonuje klęk prosty i wyciąga otwarte dłonie przed siebie – pokazuje uzbierane muszelki.

 

- Ćwiczenia tułowia – Puszczamy kaczki.

Dziecko wykonuje przysiad, naśladuje podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie;

rzuty wykonuje raz jedną, raz drugą ręką.

 

- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Sprawdzamy temperaturę wody.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Uderza palcami stopy przed sobą i szybko kładzie stopy,

aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał – uderzenie

w tamburyn – dziecko wykonuje skok do wody z przysiadem.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 60.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

 

 Karta pracy, cz. 4, s. 61.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie

rysowania hulajnogi według wzoru.

 

3. Słuchanie piosenki Lato na wakacjach (sł. i muz. Krystyna Gowik)

 

Rozmowa na temat piosenki.

 

I. Idzie lato poprzez pola,

roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.

Wita lato wszystkie dzieci:

„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

Ref.: Na na na na na na na na na na na na,

już wakacji nadchodzi czas.

Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,

bo wakacji nadchodzi czas!

II. Więc walizki spakujemy,

plecak, piłkę i materac zabierzemy.

Z mamą, tatą, siostrą, bratem

po przygodę wyruszymy razem z latem.

Ref.: Na na na…

 

-  O czym jest ta piosenka?

- Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?

- Gdzie możemy spędzić wakacje?

- Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

 

4.  Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

 Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

 

-Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego.

 

- Odczytanie nazw miejscowości leżących na Wybrzeżu.

 

- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

 

Potrzebne materiały: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe,

pędzelek, kubeczek z wodą.

 

- Wypychanie z karty gotowych elementów.

- Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek

na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

- Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej

kartce.

5.  Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wakacyjne podróże.

Książka (s. 84–85) .

 

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym

myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu.

Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni,

wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.

– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała

się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami

Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa

i zaraz Azja i Australia.

– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia,

Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.

Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które

jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce

Południowej.

– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym

sobie – przeciągnął się leniwie.

– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać

z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy!

– zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.

– A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.

Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie

zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym

– kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się

zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji

na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw

z dużą okrągłą piaskownicą.

– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.

– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.

– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...

– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.

– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.

– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.

Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.

– Tu!

Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli

śmiechem.

– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej

przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani

dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.

– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki,

pszczoły – zachwalała Ada.

– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata

i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków.

Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to

był najlepszy z wakacyjnych planów.

 

 Rozmowa na temat opowiadania.

- Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

- Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

- Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

- Co wskazywał palec Olka?

- Co wskazywał palec taty?

- Gdzie chciała pojechać mama?

- Co wspominała cały czas Ada?

- Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

 

 

6.  Zabawa – opowieść ruchowa Na plaży (według Małgorzaty Markowskiej).

 

Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po sali

w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry).

Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek.

(Dziecko siada skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko

wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje

bieg po sali).

Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko

kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy

ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując

wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży

tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez

przetoczenie, do leżenia przodem).

 

 

WTOREK

 

  1. Zabawy na świeżym powietrzu

.

- Oglądanie drzew rosnących w pobliżu domu. Określanie, czy są to drzewa iglaste,

czy drzewa liściaste. Wyjaśnienie, które z nich rosną w lesie. Podawanie nazw drzew

 (np.: topole, klony, świerki).

- Przyglądanie się drzewom w różnych pozycjach: stojąc, leżąc, z pochyloną głową, przez

palce… Określanie, jak wyglądają drzewa, gdy patrzymy na nie z różnych pozycji.

-  Ustawianie się względem drzewa według poleceń.

Dziecko ustawia się: przed drzewem, za drzewem, z lewej strony drzewa, z prawej strony

drzewa, między dwoma drzewami.

 

 

  1. Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na wakacjach (przewodnik, cz. 5, s.124).

 

  1. Ćwiczenia oddechowe – Na łące, Bańki mydlane

 

- Dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach  w rytmie piosenki Lato na wakacjach. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymuje się,  na hasło : Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie

pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają

różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada głoskę bzz lub buu.

 

- Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki, w określonym kierunku. Na hasło: Bańki mydlane,

naśladuje łapanie baniek – klaszcze w dłonie, zmieniając ich położenie.

 

4. -  Ćwiczenia indywidualne w czytaniu. Czytanie tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady do kina na film o małpce.

Książka (s. 92–93)

 

  1. Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.

- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, , =

Zadanie 1.

Na hali, na hali Dwie w góry mu uciekły.

10 owiec juhas pasie. Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2.

Udziela odpowiedzi na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

Układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie:

10 – 2 = 8

Odpowiada na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępuje przy innych zadaniach.

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec uciekły z zagrody.

wpędził juhas młody. Policz teraz szybko mi –

Ale cztery starsze owce ile owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 3.

Na hali, na hali Powiedz teraz mi –

raz się tak zdarzyło, ile wszystkich owiec

że do 7 starszych owiec w zagrodzie śpi?

3 młode przybyły.

Zadanie 4.

Na łące pod górą i pięć białych hasa.

juhas owce pasie; Ile wszystkich owiec

cztery czarne owce jest w stadzie juhasa?

.

  1. Krajobraz górski

 

-  Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw ,zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.

 

Mapa fizyczna Polski.

 

- Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.

 

Potrzebne materiały: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.

Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku

technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste

u podnóża gór.

 

  1. Zabawa Ze szczytu na szczyt.

Sznurki , wełna różnej długości i z różną liczbą węzełków

Dziecko otrzymuje sznurki różnej długości i z różną liczbą węzełków. Trzymając w jednej

ręce sznurek, drugą ręką dziecko przesuwa w dół sznurka z zamkniętymi oczami i śpiewa

głoskę a. Gdy napotka węzełek, otwiera oczy i krzyczy: u! Zabawa trwa tak długo, aż

dziecko odnajdą wszystkie supełki na swoich sznurkach. Może liczyć ile jest węzełków na sznurku.

 

ŚRODA

  1.  Ćwiczenia poranne

 

- Zabawa ruchowo-naśladowcza Skaczemy na skakance.

Dziecko naśladuje skoki na skakance zgodnie ze wskazaniem rodzica: rowerkiem (z nogi na nogę),

żabką (na obu nogach jednocześnie), nóżką (na jednej i na drugiej nodze), krzyżakiem (ze

skrzyżowanymi nogami).

 

- Zabawa bieżna Samochody.

Krążek, pokrywka od garnka, dla rodzica krążki: czerwony i zielony.

Dziecko trzyma krążek jak kierownicę samochodu. Kiedy rodzic podniesie do góry zielony krążek,

Dziecko porusza się w różnych kierunkach ,kiedy podniesie czerwony krążek– zatrzymuje się.

 

-  Zabawa ruchowa Hasła.

Na hasło: Wspinaczka, dziecko stoi i wyciąga ręce w górę, wykonując ruchy naprzemienne.

Na hasło: Spacer, dziecko maszeruje.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 62

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

- Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków

środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.

Karta pracy, cz. 4, s. 62–63

 

Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.

Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).

 

3.Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje.

- skojarzenia ze słowem wakacje, np. lato, lipiec, piasek, morze, jezioro, pływanie, leżak, itd.

 

4. Masażyk Malujemy lato.

Rodzic siada za plecami dziecka recytuje wiersz Bożeny Formy, palcami i dłońmi obrazuje go na plecach dziecka. Potem zamiana ról.

 

Świeci słońce, wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,

pada deszcz:dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,

kapu, kap, kapu, kap.zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,

A my z latem wyruszamyenergicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,

zwiedzić świat, zwiedzić świat. poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach,

Policzymy drzewa w lesiedotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,

i kwiaty na łące,rysują kontury kwiatów,

powitamy tańcem księżycmasują plecy rozwartymi dłońmi,

i kochane słońce.wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,

Pobiegniemy wąską dróżką, stukają, na przemian, opuszkami palców,

górskimi szlakami,rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,

do kąpieli w słonym morzucałą dłonią rysują fale,

wszystkich zapraszamy.delikatnie szczypią.

 

  1.  Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji.

Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Rodzic

odgaduje, o jaką czynność chodzi.

 

  1. Wakacyjny pociąg- zabawa plastyczna

 

Kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

-  Wycinanie kół i prostokąta.

- Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.

- Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik

- Można zrobić jeszcze lokomotywę do wagonu.

 

CZWARTEK

  1. Zabawy ruchowe

 

- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy – Gdzie poruszają się te pojazdy?

Tamburyn, obrazki różnych środków lokomocji.

Dziecko porusza się po sali w rytmie tamburynu; podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazki

różnych środków lokomocji. Jeśli te środki lokomocji poruszają się po lądzie, dziecko

przykuca; jeśli w powietrzu – stoi na palcach, z rękami wyciągniętymi w górę; jeśli po

wodzie – kładzie się na brzuchu i naśladuje pływanie żabką.

 

- Zabawa ruchowa Rowery.

Dziecko w leżeniu tyłem, naśladuje pedałowanie, mówiąc tekst:

 

Jedzie rowerek na spacerek, Raz, dwa, trzy.

na rowerku pan Pawełek. Jedź i ty!

 

-  Zabawa ruchowa Lecimy samolotem.

Dziecko rozpoczyna lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok; powoli

podnosi się i porusza szybko, małymi krokami, po wyznaczonym miejscu.

Potem samoloty lądują – dziecko porusza się coraz wolniej, powoli przechodzą

do przysiadu.

 

  1. Karty pracy

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 77.

Odszukanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach.

- Karty pracy, cz. 4, s. 64−65.

Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat.

Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków.

-  Karta pracy, cz. 4, s. 66.

Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami.

Kolorowanie kwiatów.

-  Karta pracy, cz. 4, s. 67.

Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt

leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty.

Kolorowanie kwiatów.

 

 

  1. Układanie zdań na temat lata, np.

 

Latem na polu dojrzewa zboże.

Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.

Latem w lesie rosną jagody

Dziecko układają zdania oraz liczy w nich wyrazy.

 

  1.  Śpiewanie na wymyślone melodie tekstu: Wiele dni czekałem/czekałam na to, żeby przyszło lato.

 

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki o wakacjach.

Dzieci maszerują po kole, mówią rymowankę i rytmiczne klaszczą.

 

Wakacje, wakacje

to wspaniały czas,

czekają na nas morze,

góry, rzeka, las.

 

 

  1.  Zabawa dydaktyczna Czym pojedziemy na wakacje?

 

- Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.

 

Pędzi po torze szybko, z daleka,

bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

 

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.

Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

 

Ma maskę, a pod nią konie,

cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek. (samochód)

 

Ta wielka latająca maszyna

owada – ważkę, przypomina. (helikopter)

 

  1.  Rebus fonetyczny – Co to za pojazdy?

 

Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach. Dokonuje ich syntezy po wymienieniu

ich przez rodzica i odgaduje nazwy różnych pojazdów, np.

 rak, oko, walizka, ekran, ręka– rower;

 sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot;

miś, okulary, tort, obraz, rower – motor;

spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot – statek.

 

 

  1. Ćwiczenia słuchowe.

 

Obrazki pojazdów.

Rozpoznawanie pojazdów na obrazkach wylosowanych przez dziecko; podawanie ich nazw

z podziałem na sylaby. Naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów.

 

-  Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?

Dziecko segreguje obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się

np. powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.

 

- Układanie na podłodze z kolorowej włóczki kształtu wybranego przez dziecko środka lokomocji odgadywanie przez rodzica, co to za pojazd. Potem zamiana ról.

 

PIĄTEK

 

  1. Zabawy ruchowe

 

- Zabawa ruchowa Łódka na falach.

 

Dziecko siada skrzyżnie, wykonuje małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka

kołysze się na małych falach. Potem wykonuje głębsze skłony – duże fale, rękami uderza

z boku o podłogę, dziecko naśladuje głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.

 

- Zabawa z zastosowaniem rymowanki.

 

Dziecko maszeruje i rytmizuje tekst: Wakacje, wakacje, na przygody czas, klaszcząc w dłonie.

Przy słowach: Powita nas łąka, pole oraz las – maszeruje z machaniem rękami nad głową.

 

           - Zabawa orientacyjno-porządkowa Zatrzymaj się zgodnie z poleceniem.

 

           Dziecko porusza się swobodnie Podczas przerwy w grze zatrzymuje się zgodnie z poleceniem   podanym przez rodzica, np.: Zatrzymaj sięprzodem do okna (bokiem do biurka, tyłem do drzwi, na krzesełku, za krzesełkiem, z lewej stronykrzesełka, z prawej strony krzesełka).

 

         -  Zabawa ruchowa -  Moja piłka robi tak.

          Piłka.

          Dziecko naśladuje ruchy piłki. Gdy rodzic podrzuca piłkę nisko, dziecko podskakuje tuż nad    podłogą, w miejscu. Podrzuca piłkę wysoko – dziecko podskakuje w miejscu; kozłuje piłkę dookoła

         siebie – dziecko przeskakuje z nogi na nogę wokół własnej osi; turla piłkę po podłodze –

         dziecko ostrożnie turla się po dywanie; spaceruje, odbijając piłkę – dziecko porusza

         się, skacząc na dwóch nogach.

 

  1. Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się na kartce papieru.

Kartka, mazak.

Dziecko siada naprzeciwko rodzica, ma kartkę i mazak do rysowania.

Dziecko zaczyna rysować drogę na swojej kartce i dokładnie opowiada rodzicowi

o tym, co robi, np.: Rysuję drogę od lewego dolnego rogu kartki, prosto do góry, teraz w prawo,

w bok kartki, teraz prosto, do dołu, a teraz w lewo i z powrotem do góry, aż do górnego prawego

rogu. Rodzic rysuje na swojej kartce dokładnie to, co słyszy od dziecka. Na zakończenie

zabawy dziecko i rodzic porównują rysunki; zwracają uwagę na to, jak dokładne były wskazówki.

 

  1.  Zabawa rytmiczna – Echo rytmiczne.

Drewniane lub plastikowe pałeczki

Dziecko wystukuje (o podłogę, blat stołu, wybrane przedmioty) proste rytmy zaproponowane

przez rodzica, cicho i głośno z wykorzystaniem drewnianych lub plastikowych pałeczek.

 

  1.  Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.

 

 

Nadchodzą wakacje,

słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech

śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem

ze słonkiem razem

ogrzeje wszystkie

nadmorskie plaże.

Rozmowa na temat wiersza.

- Kto przesyłał uśmiechy?

- Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?

-  Dlaczego przesyłał je dzieciom?

 

  1. Karty pracy, cz. 4, s. 68–71

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie

o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.

 

Promienny uśmiech

prześle też górom,

by się nie kryły

za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech

dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje

słoneczko świeci.

 

-  Karta pracy, cz. 4, s. 70.

Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie

chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

- Karta pracy, cz. 4, s. 71.

Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na

wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

-  Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 78–79.

Czytanie wyrazów. Pisanie po ich śladach.

Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania.

Wskazywanie odpowiednich zdjęć.

 

  1. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.

 

Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiada ich zakończenia – rozwiązania.

 

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

 

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.

Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

 

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,

czyli panu… (policjantowi)

 

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom

do naszego domu… (drzwi)

 

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę

moje ukochane, gumowe… (kalosze)

 

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

a nie ich jedzenie czy też smakowanie.

Dlatego po powrocie z lasu

sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

 

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne,

bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

 

  1. Układanie puzzli – Łąka latem.

 

Wyprawka, karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem.

 

 

                                                                                  Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy

 

Panie z grupy Misie