Aktualności

MOTYLKI GRUPA II
2020-05-04DRODZY RODZICE !
Przed nami kolejny tydzień aktywności domowych. Tematyka kolejnego tygodnia dotyczyć będzie zdrowia człowieka. Dzieci będą mogły kolejny raz przypomnieć sobie, czym jest Piramida Zdrowego Żywienia przedstawiona w filmie edukacyjnym. Jak ważne jest dla nas odpowiednie odżywianie, aktywność fizyczna, higiena oraz prawidłowe szczotkowanie zębów. Poszerzą wiedzę na temat bakterii i wirusów oraz środków higienicznych potrzebnych do dbania o własne zdrowie. Dzięki różnym rodzajom aktywności, poprzez piosenki, bajki i filmiki edukacyjne dzieci będą mogły zdobyć wiadomości i umiejętność oraz wykorzystać je w praktyce. Zachęcam Państwa do rozmów z dziećmi na temat higieny, zdrowego odżywiania i zasad przygotowywania zdrowych posiłków, a także do wspólnego tańca do piosenek z serii ,,Gimnastyka z piosenką- Wygibasy z naszej klasy’’
Zachęcam nadal do dzielenia się z nami wspólnymi zabawami z dziećmi i wysłanie zdjęć na adres e-mail reniapoz@o2.pl Zdjęcia zostaną zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii ,, Zabawy naszych przedszkolaków w domu’’
Pozdrawiam serdecznie i życzę udanej zabawy
Violetta Bronisz i Pani Jolanta Jakubowicz
04 - 08.05.2020r
TEMAT TYGODNIA: DBAMY O ZDROWIE
Główne cele pracy to:
- Rozumienie konieczności dbania o zdrowie
-Poznanie codziennych czynności higienicznych i przedmiotów służących do dbania o higienę
-Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania
-Wdrażanie do uważnego wykonywania zadań zgodnie z instrukcją
-Czerpanie radości i satysfakcji ze wspólnego działania.
-Rozumienie konieczności dokładnego i systematycznego mycia zębów
-Doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania za pomocą liczenia na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
-Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych.
-Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Poniedziałek
Temat: Dbam o zdrowie.
1.Oglądanie albumów o budowie ciała człowieka oraz o zdrowiu. Rozbudzanie zainteresowań środowiskiem społeczno-przyrodniczym, nauka poszukiwania informacji z różnych źródeł.
Film edukacyjny: Poznajemy części ciała
https://www.youtube.com/watch?v=iwhFqAOt1eQ
2.Ćwiczenie języka
Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”.
Dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu.
Ponieważ cieknie z niego sok, muszą się oblizywać.
Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę.
3.Zabawa ruchowa z piosenką z serii wygibasy z naszej klasy ,, Duży i mały skok”
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
4.Czytamy dzieciom wiersz.
Następnie dzieci próbują nauczyć się go na pamięć.
Czym się myje zęby?
Czym się myje zęby?
Pastą i szczoteczką.
Czym się myje szyję?
Mydłem i gąbeczką.
Po co się myjemy?
Czy ktoś mi odpowie?
Myjemy się po to,
żeby dbać o zdrowie.
Maciejka Mazan
5.Rozmowa inspirowana wierszem.
-Jakich przedmiotów używamy do mycia zębów, szyi, rąk?
-Dlaczego się myjemy?
-Jak jeszcze możemy dbać o swoje zdrowie?
- Kto nam pomaga dbać o zdrowie?
6.Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”.
Dziecko z rodzicem głośno recytuje wiersz Czym się myje zęby? i wspólnie naśladują ruchem opisywane w nim czynności higieniczne
Film edukacyjny ,, Jak pielęgnować zęby’’ z serii Myszka w paski i zasady higieny odc.10
https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw
7.Zabawa dydaktyczna „Ważne przedmioty”.
Prezentujemy dziecku kilka przedmiotów niezwiązanych i związanych z higieną, w tym: mydło, gąbkę, ręcznik, szampon, szczotkę do włosów, szczoteczkę i pastę do zębów.
Dziecko segregują przedmioty na te przeznaczone do dbania o higienę osobistą i te służące do innych celów.
Zadajemy zagadki, których rozwiązaniem są wymienione wyżej przedmioty, np:
Ten przedmiot służy do mycia całego ciała (mydło).
Rozczesujemy nią włosy (szczotka do włosów).
Na zakończenie zabawy dziecko z pomocą rodzica recytuje wiersz Czym się myje zęby?.
8.Zabawa z piosenką ,,Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda’’- Fasolki
https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI
Tekst piosenki:
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty,
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.
Szczotko, szczotko, hej szczoteczko! O! O! O!
Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko! O! O! O!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo! O! O! O!
Po jedzeniu, kręć się żwawo! O! O! O!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo! O! O! O!
Po jedzeniu kręć się za żwawo! O! O! O!
Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć!
Wtorek
temat: Chłopcy i dziewczynki, jedzcie witaminki!
1.„Savoir-vivre przedszkolaka”.
Przypomnienie zasad właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków. Wdrażanie do pomagania w nakrywaniu do stołu. Wyrabianie nawyku sprzątania po sobie.
Opowiadanie dla dzieci
Grzegorz Kasdebke ,, Bon czy ton Savoir- vivre dla dzieci wyd.2 audiobook
https://www.youtube.com/watch?v=5rEih5VbuaY
2.Zabawa dydaktyczna „Sklep spożywczy”.
Zorganizowanie sklepu ze zdrową żywnością. Zabawa w sprzedawanie
i kupowanie. Nauka grupowania przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami, doskonalenie umiejętności liczenia,
nauka form grzecznościowych.
3.Zabawa z piosenką ,, Piosenka o niezdrowym jedzeniu’’
,,Witaminy wolę ja”
https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4&vl=pl
4.Praca plastyczna ,,Warzywne zwierzaki”
Wykonanie postaci zwierząt z warzyw według pomysłu dziecka.
Zorganizowanie wystawy.
Doskonalenie umiejętnościkomponowania z różnorodnych materiałów, rozwijanie wyobraźni.
5.Wykonanie ćwiczenia z KP3, k. 63. Opowiadanie historyjki obrazkowej, utrwalenie pojęć: najpierw, potem. Utrwalenie wiadomości o zdrowych i niezdrowych produktach spożywczych.
6.Zabawa ruchowa z piosenką z serii wygibasy z naszej klasy ,,Hop do góry ‘’
https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
7.Zabawa dydaktyczna „Dla każdego coś zdrowego”
Przygotowujemy dziecku różne artykuły spożywcze np. wybrane owoce i warzywa, różne rodzaje chleba, mleko, jogurt, czekolada, cukierki, chipsy, lizaki itp.
Zadaniem dziecka jest wskazanie zdrowych i niezdrowych pokarmów oraz uzasadnienie swojej opinii.
8.Zabawa „Coś jest słodkie, coś jest słone, coś jest rzadkie lub zielone”
Określanie smaku, konsystencji i wyglądu produktów.
Zagadki smakowe
Dziecko degustuje kawałki różnych artykułów spożywczych i próbuje zgadnąć, co zjadło. Opisuje własne wrażenia smakowe.
Próbuje odpowiedzieć na pytania: Czy ten produkt jest zdrowy? Czy możemy jeść go w dużych ilościach?.
Bajka edukacyjna Przygody Oli i Stasia ,, Warzywa i owoce’’
https://www.youtube.com/watch?v=ZzYZFbO0CAY
9.Zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa”
Możemy zapisać na arkuszu papieru hasła: Jakie przedmioty będą nam
potrzebne?
Jakie produkty będą nam potrzebne?
Przepis na sałatkę owocową. Pod hasłami dziecko rysuje symbole
niezbędnych akcesoriów (np. miska, noże, deski) i owoców.
Dziecko wyszukuje wśród wyłożonych naczyń, przyrządów
i produktów te, które będą potrzebne do wykonania sałatki.
Następnie wspólnie odczytuje symbolicznie zapisany przepis.
Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
-umycie rąk
-włożenie strojów ochronnych
-podział zadań
-mycie owoców
-obieranie owoców z pomocą rodzica
-krojenie owoców
-wymieszanie sałatki.
Wspólne posprzątanie kuchni.
Nakrycie stołu i zaproszenie wszystkich domowników na poczęstunek.
Piosenka ,, Owocowy Luz Blues’’
https://www.youtube.com/watch?v=2Mhe9QHp3Is
Środa
temat: Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!
1.„Kolorowe śniadanie”
Oglądanie produktów potrzebnych do wykonania kanapek: warzywa, ciemne pieczywo, jajka ugotowane na twardo, twarożek.
Samodzielne komponowanie kanapek na śniadanie
Uczenie samodzielności, podejmowania decyzji, kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania.
2.Ćwiczenia graficzne z KP3, k. 64 – rysowanie po śladzie, rozpoznawanie produktów zdrowych i niezdrowych dla zębów.
3.Zabawa ruchowa- gimnastyka z piosenką ,,Skaczemy, biegniemy’’
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
4.Rozwiązywanie zagadek.
Prezentacja przedmiotu, którego dotyczyła zagadka.
Kładziesz na nią pastę, żeby umyć zęby,
a gdy już umyjesz, wraca do kubeczka.
Stoi na półeczce lub na umywalce.
Pewnie już zgadujesz, że to jest… (szczoteczka do zębów)
W domu mamy różne kubki.
W kuchni weźmiesz je z półeczki.
A ten kubek z umywalki
to jest kubek na… (szczoteczki)
5.Rozmowa na temat prezentowanych przedmiotów.
Przykładowe pytania:
-Do czego służą te przedmioty?
-Jak często powinno się ich używać?
-Czy lubisz myć zęby?
Filmik edukacyjny ,,Prawidłowe mycie zębów’’
https://www.youtube.com/watch?v=qWRy-oG39S4
6.Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów oraz omówienie etapów ich mycia: napełnienie kubeczka wodą, nałożenie pasty na szczoteczkę, umycie zębów, wypłukanie ust, umycie przyborów.
Bajka edukacyjna ,, Przyjaciele na tropie zdrowych zębów’’
https://www.youtube.com/watch?v=HQr_sZXZaEo
7.Samodzielne mycie zębów przez dziecko
w łazience, zgodnie z przedstawionymi zasadami.
Rozmowa podsumowująca. Przykładowe pytania:
-Dlaczego zęby chorują (psują się)?
-Jak dbać o zęby, aby były zdrowe?
-Kto leczy chore zęby?
-Czy pamiętasz wizytę u dentysty?
Bajka edukacyjna ,,Oj, jak mnie boli ząb’’
https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE
Piosenka ,, Fruzia u dentysty’’
https://www.youtube.com/watch?v=zAF03I2IQ8s
8.Prezentacja ilustracji gabinetu stomatologicznego. Omówienie wyposażenia gabinetu i pracy dentysty (stomatologa).
9.Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”
Dziecko staje w parze z rodzicem na przeciwko siebie. Dziecko jest lustrem, a rodzic wykonuje czynności składające się na mycie zębów. Dziecko-lustro naśladuje ruchy rodzica.
Na zakończenie dzieci prezentują piękny uśmiech w lustrze.
Późnej następuje zmiana ról.
10.Zabawa ruchowa „Co lubią nasze ząbki”
Rodzic pokazuje dziecku obrazki wesołego i smutnego ząbka i umieszcza na podłodze .
pokazuje jedną z ilustracji lub wypowiada nazwę produktu (marchewka, lizak, cukierek, rzodkiewka itp).
Dziecko decyduje, czy po zjedzeniu tego produktu, ząbek będzie zadowolony czy smutny i stają przy wybranym obrazku.
11.Zabawa „Szczoteczka”
Dziecko siedzi na dywanie i powtarza rytmicznie rymowankę, jednocześnie podając szczoteczkę do mycia zębów rodzicowi.
Jak to miło i wesoło, gdy szczoteczka krąży w koło.
Wszystkie ząbki wyszoruje, piękny uśmiech wyczaruje.
Rymowankę należy powtórzyć kilka razy. Można uatrakcyjnić zabawę, proponując dziecku, żeby mówiło: szeptem, głośno, sylabizując itp., a także zmieniały sposób podawania szczoteczki, np. za plecami, pod kolankiem.
W oparciu o rymowankę możemy przeprowadzić także inny rodzaj zabawy rytmicznej. Dziecko może wyklaskiwać rymowankę, wystukiwać
ją rączkami o nogi lub różnymi przedmiotami.
12.Zabawa ruchowa.
Dziecko poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu wskazujemy jeden z przedmiotów służących do mycia zębów (kubek, szczoteczkę, pastę), a dziecko ustawieniem ciała odwzorowują dany przedmiot:
pasta – dzieci stają prosto z rękami złączonymi nad głową
kubek – dzieci stają w rozkroku, a ręce układają w obręcz przed sobą
szczoteczka – dzieci stają z rękami wyprostowanymi, wyciągniętymi przed siebie.
Zabawa z piosenką ,,Piosenka Pastusiowa’’
https://www.youtube.com/watch?v=r3b0qAWR9F4
Czwartek
temat: Trampolinek uczy się rachować.
1.Aktywność plastyczna „Warzywa i owoce”.
Lepienie warzyw i owoców z plasteliny. Utrwalanie nazw i wyglądu warzyw
i owoców, rozwijanie sprawności manualnej.
2.Zabawa dydaktyczna „Prawa – lewa”. Dziecko nakłada gumkę frotkę na lewą rękę i wykonuje polecenia rodzica:
Stań lewym bokiem do okna. Weź dowolną zabawkę i połóż ją po swojej prawej stronie.
Stań ze mną w parze i podaj mi prawą rękę.
Utrwalanie umiejętności wytyczania kierunków wychodzących od osi własnego
ciała i ustalania położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do siebie.
3.Zabawa ruchowa do piosenki ,, Prawa, Lewa’’
https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
4.Zabawa „Rymy”.
Rozwijanie sprawności językowej.
Rodzic mówi różne wyrazy, a dziecko stara się podać wyrazy, które się z nimi rymują, np: poduszka (gruszka, pieluszka, muszka), kotek (płotek, młotek), wrotki (maskotki, stokrotki, lotki, ulotki).
Nie muszą to być słowa, które oznaczają coś konkretnego.
Mogą być wymyślone przez dziecko.
5.Zabawa ortofoniczna „W sklepie z zabawkami”. Dzieci naśladują dźwięki wydawane przez zabawki i sposób ich poruszania się, np.: fik-mik, bzzz-bzzz, wrrr-wrrr, mru-mru, kic-kic. Ćwiczenie mięśni narządów mowy.
6.Zabawa ruchowa z piosenką ,, Jarzynowa gimnastyka’’
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
7.Zabawa „Trampolinek uczy się rachować”
Pomoce do zabawy: sylwetka Trampolinka , liczmany w postaci kolorowych figur geometrycznych
(z KA, k. 31)
Rozdajemy dziecku liczmany (kolorowe figury geometryczne) i oznajmiamy:
Dzisiaj nauczymy Trampolinka liczyć. Postawcie Trampolinka (sylwetka z KA, k. 31) przed sobą. Obok połóżcie pudełko i liczmany. Rodzic rozpoczyna zabawę.
Głośno licząc, wkłada do pudełka kwadraty i mówi: Mam w pudełku cztery kwadraty.
Dokładam jeden. Ile jest razem? Policz na palcach i powiedz Trampolinkowi, ile mam kwadratów.
sprawdzamy poprawność wyliczeń – Wyjmujemy z pudełka kwadraty i głośno przeliczamy je z dzieckiem.
W dalszej kolejności liczmy trójkąty i wkładamy je kolejno do pudełka. Mówimy: W pudełku mam sześć trójkątów. Włóż sześć trójkątów do swojego pudełka. Policz.
Teraz wyjmuję ze swojego pudełka dwa trójkąty i daję je Trampolinkowi.
Ile trójkątów mam w pudełku? Policz na palcach i powiedz Trampolinkowi, ile mam trójkątów. Teraz wyjmij dwa trójkąty ze swojego pudełka. Powiedz Trampolinkowi, ile masz trójkątów.
Czy masz tyle samo trójkątów co ja?
Zabawęz doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych należy powtórzyć z dzieckiem kilka razy.
8.Film edukacyjny dla dzieci ,, Figury geometryczne i kształty’’
https://www.youtube.com/watch?v=HXNO4UhL3Ow
9.Piosenka ,, Figury geometryczne’’
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
10.Karty pracy- ćwiczenia grafomotoryczne
http://przedszkolankowo.pl/2016/12/21/figury-geometryczne-karty-pracy-zestaw-3/
Piątek
temat: Jak zrobić coś z niczego?
1.Zabawy z celowaniem – robienie z gazet papierowych kul i celowanie nimi do kosza. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Zabawa ruchowa z gazetą
https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk
2.Praca plastyczno-techniczna
„Owieczki na hali” – KA, k. 24. Dziecko wyjmuje z kącika artystycznego owieczki, wycina pastwisko i dokleja sztachety płotu wyciętez papieru. Następnie umieszcza owieczki na planszy zgodnie z poleceniem.
Doskonalenie umiejętnościposługiwania się nożyczkami, utrwalenie pojęć: za, przed,
doskonalenie przeliczania.
3.Zabawa ruchowa „Zrzuć woreczek”- 10 najlepszych zabaw z woreczkami (woreczki możemy wykonać ze skarpetek wypełniając ryżem, kaszą lub grochem)
http://figlujemy.blogspot.com/2015/03/10-najlepszych-zabaw-z-woreczkami.html
4.Zabawa plastyczna ,, W co możemy zamienić ten przedmiot?’’
Pomoce do zabawy: rolki po papierze toaletowym , farby plakatowe, klej, taśma, gumki, sznurek, różnorodny materiał plastyczny, nożyczki.
Przebieg zabawy:
1. Burza mózgów „W co można zamienić ten przedmiot?”. Wymyślanie przez dziecko zastosowań dla przedmiotów (np. rolek po papierze toaletowym)
Spisanie wszystkich pomysłów. Zachęcanie dziecka do ich realizacji.
2. Wykonanie zabawki techniką „coś z niczego”.
Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy:
-łączenie elementów za pomocą kleju, taśmy, gumki, sznurka
-ozdabianie pracy w celu nadania jej indywidualnego charakteru
- zaprezentowanie swojej zabawki
-nadanie zabawce nazwy.
-Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5.Zabawa twórcza z wykorzystaniem analogii fantastycznej.
Dziecko wymyśla konsekwencje podanych przez rodzica zdarzeń, np. Co by było, gdyby wszystko w domu było zrobione z rolek po ręcznikach papierowych?.
6.Zabawy z rolkami- KREATYWNIE W DOMU
https://www.facebook.com/KreatywnieWdomuBlog/videos/2690482264514557/?v=2690482264514557
7.Zabawa na świeżym powietrzu
Szukanie w ogrodzie kamyków i układanie z nich mandali z zastosowaniem rytmicznej przemienności. Rozwijanie wyobraźni i precyzji w układaniu kompozycji.
8.Bajka edukacyjna ,, Przygody Oli i Stasia – Aktywność fizyczna’’
https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY
8.Zabawa ruchowa z piosenką z serii wygibasy z naszej klasy ,, Najpierw skłon’’
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ