Aktualności

MOTYLKI - GRUPA II
2020-05-25
Drodzy Rodzice !
Przed waszymi dziećmi kolejny tydzień aktywności domowych. Tematyka kolejnego tygodnia dotyczyć będzie rodziny-zabawy z mamą i tatą. Dzieci będą mogły kolejny raz przypomnieć sobie, jak nazywają się poszczególni członkowie rodziny, w jaki sposób okazywać najbliższym miłość i szacunek. Mama i tata to wielkie słowa dla dziecka, które są synonimem miłości, dobra, ciepła rodzinnego i szczęścia. Dla dziecka rodzice to najważniejsze osoby w jego życiu, dla tego tak bardzo chce mieć was przy sobie – czuć waszą uwagę, móc z wami rozmawiać, śmiać się i przytulać. Godziny spędzone na wspólnej zabawie to najcenniejszy prezent, jaki możecie ofiarować swoim dzieciom. Bo żeby być z dzieckiem blisko, trzeba być dosłownie przy nim – na dywanie, boisku, w parku.
Spędzanie czasu z dziećmi to także świetna inwestycja na przyszłość. Podczas wspólnej zabawy nawiązuje się między wami silna relacja, dziecko nabiera do was zaufania. Podczas tego tygodnia dzieci mają możliwość nadal rozwijać sprawność manualną, ruchową, kształtować pojęcia matematyczne i językowe. Ćwiczyć umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami, mogą zapoznać się z wierszami i piosenkami o rodzinie. Wspólnie obejrzeć filmy edukacyjne, tańczyć oraz bawić się w rytm muzyki.
Zatem... zapraszamy do wspólnej zabawy !
Kochane Motylki !
Pozdrawiamy was bardzo serdecznie
Życzymy miłej zabawy z rodzicami
Violetta Bronisz
Jolanta Jakubowicz
TEMAT TYGODNIA: ZABAWY Z MAMĄ I TATĄ
25.05- 29.05.2020r
Poniedziałek
temat: Razem jest wesoło
Cele:
-Wzbudzanie pozytywnych, pełnych życzliwości i szacunku relacji między dziećmi a rodzicami
-Nauka wyrażania uczuć w stosunku do swoich najbliższych
-Wyjaśnienie pojęcia festyn
-Wdrażanie do uważnego słuchania i wyciągania wniosków
1.Zabawa ruchowa „Uciekaj! Rekin!”
Rodzic ustawia w wybranym miejscu pokoju jedno krzesełko. To będzie bezludna wyspa. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, a na hasło rekin próbują się schronić na bezludnej wyspie. Stara utrzymać się na krześle żeby nie wpaść do wody. Zabawę powtarzamy kilka razy. Ćwiczenie refleksu i równowagi.
2.,,Moja rodzinka’’
Wspólne oglądanie z dzieckiem albumu rodzinnego, fotografii oraz pamiątek rodzinnych. Rozmowa na temat dawnych przodków.
3.Praca plastyczna
4.Kolaż „Album rodzinny”
Dziecko wybiera i wycina z różnych gazet zdjęcia przedstawiające ludzi, nakleja je na kartkę i dorysowuje sytuacje z codziennego życia.
Ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
5.Ćwiczenia grafomotoryczne
Wykonanie flamastrami ozdobnych ramek do fotografii w albumie rodzinnym. Ćwiczenia manualne.
https://fiorelki.pl/w-co-sie-bawic/ramka-na-zdjecie/
6.Bajka edukacyjna dla dzieci RODZINA TREFLIKÓW sezon 1- odc.11
,, SZCZĘŚLIWA RODZINA’’
https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA
7.Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
8.Zabawa słowna „Lubię z moją rodziną…”
Dziecko stara się dokończyć zdanie wypowiedziane przez Rodzica:
Lubię z moją rodziną… (np.: jeździć na wycieczki, grać w piłkę, jeść obiad, gotować).
9.Rodzic prezentuje wiersz.
Festyn rodzinny
W słoneczny majowy poranek
na festyn rodzinny do parku
idziemy z koszykiem kanapek:
ja, siostra, mamusia i tatuś.
Oj, może zakręcić się w głowie,
bo mnóstwo atrakcji wokoło,
tu wata cukrowa, tam lody,
orkiestra przygrywa wesoło.
Na udział w konkursie tanecznym
rodziców namawiać nie muszę,
już skaczą po scenie jak żabki,
aż boli ze śmiechu mnie brzuszek.
Do biegów zgłosiła się siostra
i pędzi po medal jak strzała.
Nie lubię się chwalić, lecz powiem,
że siostra wyścigi wygrała.
A ja łowię rybki w basenie,
nie szkodzi, że sztuczne, z plastiku.
Naprawdę, bez żadnej pomocy,
mam jeden z najlepszych wyników.
Wracamy do domu z dyplomem
dla bardzo aktywnej rodziny,
pójdziemy na pewno gdzieś znowu,
bo razem się dobrze bawimy.
Urszula Piotrowska
10.Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
-Co to jest festyn?
-Co na festynie robili wszyscy członkowie rodziny?
-Dlaczego miło jest wspólnie się bawić i spędzać czas?
11.Piosenka o rodzinie (dwie wersje)
https://www.youtube.com/watch?v=dxKA0073O34
https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
Moja wesoła rodzinka
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
12.Zabawa ruchowa „Kwiaty do wazonu”
Dziecko porusza się swobodnie po całym pokoju w takt muzyki i naśladuje zbieranie kwiatów dla mamy. Na przerwę w muzyce wraca do domu – na umownie wyznaczone miejsce w pokoju. Zabawę możemy wielokrotnie powtarzać.
13.Wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 69.
Wtorek
Temat: Sałatka owocowa
Cele:
-Stwarzanie warunków do odkrywania, eksperymentowania, wielozmysłowego poznawania
-Zachęcanie do zdrowego odżywiania się
-Wdrażanie do stosowania twórczych rozwiązań w zabawie i w pracy
-Rozwijanie aktywności w działaniach użytecznych i pracach domowych
-Budzenie zainteresowań kulinarnych.
1.Ćwiczenia oddechowe „Herbatka dla mamy i taty”
Dziecko naśladuje studzenie herbaty, dmucha do plastikowego
kubeczka. Zwracamy uwagę na prawidłowy wdech i wydech. Wzmacnianie przepony.
2.Zabawa „Na spacerek”
Dziecko idzie z rodzicem na spacerek.
Rodzic bierze dziecko za rękę i wędrują po całym mieszkaniu. Prowadzi dziecko w różne miejsca, pokazuje mu rozmaite przedmioty i nazywa je,
a dziecko powtarza ich nazwy. Doskonalenie słuchu fonematycznego.
3.Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do kosza’’.
Rodzic rozdaje dziecku kilka piłeczek i proponuje z wyznaczonej odległości celować do kosza. Każdy trafiony rzut jest punktowany. Przeliczamy z dzieckiem piłeczki z kosza. Powtarzamy zabawę z udziałem rodzica.
4.Zabawa badawczo-kulinarna z wykorzystaniem wiersza Maciejki Mazan Sałatki Agatki
Rodzic gromadzi na stole różne owoce, także te potrzebne do sałatki, a następnie recytuje wiersz.
Pomoc w wybraniu ze zbioru owoców tych, które zostały wymienione w wierszu – krótka rozmowa na temat kraju ich pochodzenia.
Sałatki Agatki
Spójrzcie, to Agatka
i super sałatka!
Ta sałatka skusi
każdego niejadka!
A co jest w sałatce?
Śliwki i jabłuszka,
i pachnący melon,
i słodziutka gruszka.
Jest w niej też ananas
oraz mandarynki,
jest zielone kiwi,
są nawet rodzynki.
Z czym chcecie, sałatkę
zrobi wam Agatka,
więc powiedzcie teraz:
z czym ma być sałatka?
Maciejka Mazan
5.Dziecko siada do stolika, na którym znajdują się produkty niezbędne do wykonania sałatki. Rodzic zaprasza do wielozmysłowego poznawania owoców poprzez: węch, wzrok, dotyk, smak (podaje widelec i zachęca do posmakowania wybranych owoców, których kawałki ma przygotowane na talerzu).
6.Wykonanie sałatki.
Przed przystąpieniem do pracy dziecko myje ręce i wkłada ubranie ochronne (fartuszek i chusteczkę na głowę)
Rodzic wręcza dziecku plastikowy nożyk, deskę i miseczkę.
Obieramy owoce i dajemy dziecku do krojenia na drobne kawałki.
Samodzielnie dodaje łyżkę miodu i całość miesza.
Po pracy dziecko porządkuje stół, a Rodzic odstawia sałatkę do lodówki.
Po schłodzeniu dziecko częstuje sałatką wszystkich domowników.
7.Zabawa ruchowa muzyczno-taneczna ,, Sałatka owocowa’’
https://www.youtube.com/watch?v=9KvDK9egVBU
8.Piosenka z serii śpiewające przepisy ,,Sałatka owocowa’’
https://www.youtube.com/watch?v=DLzrzL25moQ
Środa
Temat: Znamy już te kolory
Cele:
-Utrwalenie nazw kolorów
-Dostrzeganie rytmów w otoczeniu
-Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciem para
-Wdrażanie do stosowania określeń: lewa strona, prawa strona
-Rozwijanie umiejętności określania kierunku i ustalania położenia obiektów w stosunku do własnego ciała.
1.Ćwiczenia artykulacyjne „Minki dla rodziców”
Rodzic proponuje dziecku wykonywanie różnych min w zależności od
nastroju, np. wesołej – szeroki uśmiech; smutnej – podkówka z warg; obrażonej – wargi nadęte; zdenerwowanej – wargi wąskie, zaciśnięte. Wzmacnianie mięśni narządów mowy.
2.Zabawa „ Ciasto mamy ”
Dziecko siedzi na dywanie i ma przed sobą woreczek gimnastyczny lub skarpetkę wypełniona ryżem, kaszą którą ugniata, jakby wyrabiało ciasto. Stara się wykonywać rytmiczne ruchy zgodnie z rytmem wystukiwanym przez Rodzica na bębenku lub na kuchennym naczyniu np. miseczce.
Rozwijanie wrażliwości dotykowej.
3.Zabawa „Dokończ zdanie: Moja mama jest…’’
,,Mój tata jest…’’
Rodzic zapisuje wszystkie wypowiedzi dziecka. Budzenie zainteresowania pisaniem i czytaniem.
4.Piosenka ,, Moja mama jest kochana’’
https://www.youtube.com/watch?v=JperH-I6LaM
5.Ćwiczenie percepcji wzrokowej „Mama ukryła…”
Dziecko siedzi na dywanie Rodzic pokazuje mu tacę z przedmiotami
codziennego użytku (talerz, łyżka, kubek, widelec itp.) i prosi, aby dokładnie się im przyjrzało. Przykrywa tacę materiałem i chowa jeden z przedmiotów. Następnie zdejmuje materiał i prosi dziecko o odgadnięcie, czego brakuje.
6.Ćwiczenie spostrzegawczości.
Zabawa ruchowa przy muzyce wraz z rodzicami
Marsz po kole, wyskoki obunóż, turlanie się po dywanie, przysiady, bieg slalomem.
Kształtowanie pojęć matematycznych.
7.„Policz dźwięki” – przeliczanie w zakresie 1–6, usprawnianie małej motoryki. Dziecko siedzi przy stoliku, na którym jest taca z makaronem. Rodzic gra na wybranym instrumencie perkusyjnym. Dziecko liczy, ile dźwięków zostało zagranych i kładzie przed sobą tyle makaronu. Po zabawie matematycznej dziecko układa z makaronu obrazek, może łączyć makaron z plasteliną.
8.Zabawa z kolorowymi paskami
Rodzic wysypuje na dywanie przed dzieckiem dużo kolorowych pasków. Dziecko zbiera tylko te paski, których zna kolory.
Nazywanie kolorów
Dziecko nazywa kolory pasków, które dla siebie wybrało.
Zabawa ruchowa „Gdzie jest ten kolor?”
Rodzic gra na tamburynie. Na hasło np. żółty dziecko szuka w pokoju przedmiotów w tym kolorze.
Zabawa rytmizująca „Kolorowe szlaczki”
Układanie z pasków powtarzających się wzorów.
Zabawa „Prawa – lewa”
Dziecko ma przed sobą swoje kolorowe paski i wykonuje polecenia Rodzica, np.: Weź do prawej ręki pasek czerwony.
Weź do lewej ręki pasek zielony.
Weź do jednej i do drugiej ręki pasek w tym samym kolorze.
Na koniec zabawy Rodzic prosi dziecko, aby zgromadziło na środku dywanu wszystkie paski i mówi: Połącz w pary paski w tych samych kolorach.
A teraz ułóż z nich na dywanie jeden wspólny długi chodniczek.
Zabawa plastyczna „Mój rodzinny dom”
Układanie z pasków i przyklejanie na kartkę swojego domu.
(Dziecko może wykorzystać wszystkie zgromadzone przez siebie paski).
9.Wysłuchanie wiersza czytanego przez Rodzica
„Dom” Z. Beszczyńska
Dom otwiera swoje cztery ściany
Dla babci, dziadka, tatusia, mamy,
Dla nas wszystkich, dla gości, dla kota i psa.
A mama wszystkim daje uśmiechy,
Jak pachnące jabłka,
Jak słodkie orzechy, jak rano kubek mleka.
Dom zamyka swoje cztery ściany,
Kiedy w pośpiechu rano wybiegamy:
Dorośli do pracy, my dzieci do szkoły.
Żeby, gdy wreszcie do domu wracamy,
Znowu nas witały jego cztery ściany,
Kanarek w klatce, lampa nad stołem.
10.Zabawa dokończ zdanie-myśl
,,Czuję się ważny w domu, gdy….’’
11.Piosenka ,,Mój dom’’
https://www.youtube.com/watch?v=fuCnZ4iHmmM
12.Zabawa „Witamy się”
Rodzic rozdaje dziecku kartki w trzech kolorach. Ustala z dzieckiem, który kolor kartki będzie oznaczał mamę, który tatę, a który – dziecko.
Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu macha kartką kolejno: najpierw macha mama, potem tata, a na końcu dziecko. Można kontynuować zabawę, proponując różne sposoby
powitania, np. mamusia wita się poprzez machanie, tatuś poprzez uściśnięcie dłoni, a dziecko przez klepnięcie dłonią o dłoń.
Zabawa z kocykiem „Balonik”
Dziecko wraz z Rodzicem trzyma za brzeg kocyka, na którym leży balonik, i porusza nim tak, aby balonik nie spadł. Rozwijanie koncentracji uwagi.
Czwartek
temat: Laurki dla mamy i taty
Cele:
-Wzmacnianie więzi z rodziną
-Rozumienie roli mamy i taty w rodzinie
-Budzenie szacunku dla bliskich i przywiązania do rodziny
-Doskonalenie sprawności rąk i umiejętności odtwarzania różnorodnych form i kształtów.
1.Oglądanie fotografii rodzinnych. Zorganizowanie wystawy tematycznej „Moja rodzina”. Budzenie przywiązania do własnej rodziny.
2.Ćwiczenia lateralizacji „Zróbmy to razem”
Dziecko staje w parze z rodzicem, naprzeciwko siebie i wykonuje naprzemienne
ruchy zgodnie z poleceniami Rodzica, np. Prawą ręką dotykamy lewego kolana lub Prawą ręką dotykamy lewego ucha.
Doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej.
3.Praca plastyczna portret moich rodziców
Rysowanie kredkami portretów rodziców. Powieszenie portretów na wystawie. Ćwiczenia manualne.
4.Ćwiczenia oddechowe „Śmiech mamy i taty”. Dzieci naśladują śmiech rodziców: mamy – cha, cha, cha; taty – ho, ho, ho.
Wzmacnianie przepony.
5.Zajęcia plastyczno-techniczne.
Laurki dla mamy i taty.
Rozmowa porządkująca wiadomości dziecka na temat własnej rodziny, roli mamy i taty. Dzielenie się doświadczeniami.
Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy zgodnie ze wzorem i opisem w KA, s. 26 i 27.
Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
6.Zabawa ruchowa z muzyką
Ćwiczenia w liczeniu w PODSKOKACH
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
7.Zabawa językowa ,, Zdrobnienia i zgrubienia’’
Szukanie zdrobnień i zgrubień słów: mama, tata, babcia, dziadek, dziecko itd.
Piątek
Temat: Moja rodzina i ja
Cele:
-Kształtowanie postaw empatycznych wobec innych
-Wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem
-Kształtowanie umiejętności wyrażania i uzasadniania własnego zdania oraz oceniania cudzego i własnego postępowania.
1.Filmik edukacyjny ,, Moja rodzina’’- Przedszkole Profesora Szymona
https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY
2.Piosenka o rodzinie
,,Najlepsza drużyna to moja rodzina’’
Do ludzi możesz po rozum pójść
Ale do mamy pójdziesz po serce
Tata nauczy by nie podstawiać nóg,
Dziadek nauczy, jak podawać ręce.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Gdy będzie trzeba, obroni cię brat
W rodzinie siła, każdy to powie
I jeszcze babcia, wie o tym świat
Ostatni ratunek, nasze pogotowie.
Kiedy kłopoty ogromne są
Gdy wątpliwości w głowie same
Twoja rodzina i rodzinny dom
To wyspa odpowiedzi na pytań oceanie.
https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0
3.Zabawa ruchowa „Marsz z ulubioną maskotką”
Dziecko maszeruje z maskotką w takt muzyki marszowej. Na przerwę w nagraniu zatrzymuje się, a Rodzic pokazuje kartonik z pewną liczbą kropek. Dziecko podrzuca do góry maskotkę tyle razy, ile kropek jest na kartoniku. Po wykonaniu polecenia następuje zmiana kierunku marszu. Zabawę powtarzamy kilka razy. Ćwiczenia w sprawnym rzucaniu i łapaniu.
4.Aktywność plastyczna „Obrazek dla rodziców”
Toczenie kuleczek i wałeczków z plasteliny oraz wyklejanie z nich
na kartce A4 własnej kompozycji. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, poznawanie struktury plasteliny.
5.To rodzina i to rodzina” – wykonanie ćwiczenia KP3, s. 70.
Dostrzeganie różnic i podobieństw, omówienie struktury
rodziny, porównywanie liczebności zbiorów.
6.Film edukacyjny
prezentacja dla przedszkolaka ,, Moja rodzina’’
https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg
7.Zabawa naśladowcza „Zrób to, co ja”
Dziecko tworzy parę ze swoimi rodzicem.
Dziecko pokazuje jakiś ruch, a rodzice go powtarza.