Aktualności

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

2020-05-18

Drodzy Rodzice! Kochane Pszczółki!

Ten tydzień dotyczy emocji – temat trudny, ale niezwykle ważny dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci. Przesyłamy Wam propozycje zadań do wykonania . Dobrej zabawy i powodzenia!

 

Pozdrawiamy cieplutko

Renata Poznańska

Pani Jolanta Jakubowicz

 

TEMAT TYGODNIA : Wrażenia i uczucia

 

TEMAT:

  1. EMOCJE – CO TO TAKIEGO?
  2. JAKIE EMOCJE PRZEŻYWAJĄ PRZEDSZKOLAKI?
  3. SKĄD SIĘ BIORĄ ŁZY?
  4. JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
  5. WCZUWAMY SIĘ W EMOCJE INNYCH

 

 

CELE OGÓLNE:

  • utrwalenie nazw emocji; doskonalenie sprawności ręki poprzez prace plastyczne i zadania grafomotoryczne; rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego
  •  rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych oraz innych osób; doskonalenie umiejętności pracy w grupie
  • doskonalenie umiejętności matematycznych w codziennych sytuacjach – objętość, waga, dzielenie; rozwijanie inteligencji językowej – umiejętność wypowiadania się na określony temat
  • wskazywanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami; wyrażanie swoich przeżyć w formie ekspresji plastycznej
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji innych i podawania ich nazw; rozwijanie empatii

 

 

PONIEDZIAŁEK

https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

  • „Emocje” – diagram, doskonalenie umiejętności głoskowania. R. rysuje na kartce kratki. Dzieci rzucają kostką, a liczba, która wypadnie wskazuje numer zagadki. R. czyta zagadkę – pierwsza osoba, która się zgłosi i odgadnie hasło, próbuje zapisać je. Zabawę można urozmaicić o język angielski.

1. Służy do mierzenia czasu. Po angielsku clock. 2. Budynek, w którym mieszkamy. Po angielsku house. 3. Żółty owad w czarne paski. Po angielsku bee. 4. Następuje po dniu. Po angielsku night. 5. Polska to nasz… Po angielsku country. 6. Kolorowe do rysowania.

Rodzic  pyta dzieci: Jakie hasło powstało? Co ono oznacza? Czym są emocje? Jakie emocje znacie? R. zapisuje wszystkie nazwy emocji podane przez dzieci. R. czyta wyrazy, a dzieci powtarzają. Dzieci wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę w każdym wyrazie.

  • „Zgadnij” – odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych. Dzieci odliczają 1… 2… 3…, minę pokaż Ty!, a R. pokazuje jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dzieci odgadują jej nazwę. Następnie opisują, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust, dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.). Na koniec dzieci pokazuje ją na swoich twarzach.
  •  „Emocje na twarzy” – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.19b.
  • „Druga połówka” – utrwalenie nazw emocji oraz ich zapisu, praca z KP4.19a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, odwzorowywanie, rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego.
  • „Moje emocje” – malowanie farbami przy Sonatcie Księżycowej L. van Beethovena https://www.youtube.com/watch?v=ldlk7w1TjfE

 (pędzlem lub palcami). Po zakończeniu pracy dzieci oglądają obrazy i na ich podstawie zgadują, jaki nastrój im towarzyszył.

  • „Podróż do krainy: złości, radości, smutku, strachu” – zabawa dramowa. Dzieci przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=eCCan3TFPoc naśladują gesty Rodzica. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymują się w krainie złości, radości, smutku, strachu – przedstawiają mimiką, gestem różne uczucia i emocje.

Richard Clayderman - Ballade Pour Adeline

https://www.youtube.com/watch?v=eCCan3TFPoc

 

WTOREK

  • „Przedszkolne emocje” – praca z KP4.20b, rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo–skutkowych. R. opowiada historyjkę na podstawie ilustracji z KP4.20b, w każdym przypadku wypowiada zdanie: Wtedy czuła…. Zadaniem dzieci jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dzieci dopasowują buźki z emocjami do rysunków.
  • Nazwij emocje

Rekwizyty: zdjęcia ludzi (dorosłych i dzieci) pokazujące różne emocje

Obejrzyj z dzieckiem ilustracje przedstawiające różne postacie. Nazywaj przeżywane przez nie emocje, np. radość, smutek, strach, gniew, zdziwienie.
Poproś dziecko, by spróbowało pokazać, jak ono wyrażałoby taką emocję. Pokaż mu swoją wersję. Zadanie można utrudnić (urozmaicić): spróbujcie pokazać jakąś emocję, zwiększając lub zmniejszając jej intensywność. Możecie też ćwiczyć poszukiwanie emocji przeciwnych.

  • Zły humorek – wysłuchanie wiersza Doroty Gellner, swobodne wypowiedzi dzieci.

„Zły humorek” D. Gellner         https://www.youtube.com/watch?v=2ZiqVi5muTE

Jestem dzisiaj zła jak osa !
Złość mam w oczach i we włosach !
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami !
A dlaczego ?
Nie wiem sama
Nie wie tata , nie wie mama …
Tupię nogą , drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam .
Jak tupnęłam lewą nogą ,
Nadepnęłam psu na ogon .
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam .
Mysz wyjrzała z mysiej nory :
– Co to znowu za humory ?
Zawołałam : – Moja sprawa !
Jesteś chyba zbyt ciekawa .
Potrąciłam stół i krzesło ,
co mam zrobić , by mi przeszło ?!
Wyszłam z domu na podwórze ,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać , że mi złość nie służy ,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie , patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to ?
Ktoś przystaje
Patrzcie ! Rękę mi podaje !
To ktoś mały , tam ktoś duży-
Wyciągają mnie z kałuży .
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę :
– Pobrudziłaś się troszeczkę !
Widzę , że się pobrudziłam ,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została .
Nie będę jej szukała !

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?

• „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic  czyta dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji. (R. podkreśla, że chodzi o ich emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi). Dzieci wybierają emocje, ustawiając się w danym miejscu. R. wcześniej rozkłada w różnych miejscach emotikony pokazujące emocje (radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd).

Przykładowe zdania:

  • Ktoś zepsuł moją zabawkę.
  • Mama mnie pochwaliła.
  • Idę do dentysty.
  • Biegnie do mnie duży pies.
  • Mam dziś urodziny.
  • Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
  • Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
  • Wylał mi się sok.
  • Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
  • Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
  • Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
  • Zabawa relaksacyjna „Figurki”                                                                                                                                    muzyka relaksacyjna https://www.youtube.com/watch?v=kh-6z4Xmgr4

 

Rodzice włączają  muzykę relaksacyjną, dziecko  słucha muzyki wykonując masaż na plecach mamy / taty rysuj spirale, figury geometryczne i inne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią. Następnie usiądźcie po turecku naprzeciw siebie i wymyślcie wspólny taniec dłoni do utworu, porozumiewając się ze sobą bez słów.

  • „Lustro” – zabawa w parach. dziecko jest lustrem i jego zadaniem jest wierne kopiowanie każdego ruchu partnera/rodzica.  Po kilku minutach następuje zamiana ról

 

  • „Chmurka” – praca plastyczna techniką kolażu. Dzieci rysują swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysują i wklejają rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: są radosne, a w drugiej te, które wywołują w nich smutek.
  • Praca z KP4.20a – doskonalenie umiejętności nazywania uczuć, rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.

 

 

ŚRODA

 

  • „Ciasteczka” – wspólne pieczenie lekarstwa na smutki, ciasteczek owsianych według dowolnego przepisu. Doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi i objętości w codziennych sytuacjach

 

https://www.youtube.com/watch?v=FiqCcg8KoAk    przepis na ciasteczka 1, filmik

 

https://miastodzieci.pl/zabawy/pyszne-ciasteczka-owsiane/ przepis na ciasteczka 2

 

 

  • „Matematyczne dylematy” – dzielenie po ileś, dzielenie po równo. R. rozkłada przed sobą stos kół / ciasteczek, które się upiekły. Prosi  dziecko,  by rozdało sprawiedliwie ciasteczka. Okazuje się, że jest więcej niż po jednym dla każdego, ale mniej niż po dwa. Dzieci próbują rozwiązać sytuację problemową. (Uwaga! Jest wiele rozwiązań – rozdać tylko po jednym, znaleźć jakiś klucz, komu dać dwa, podzielić część ciastek na pół itd.)

 

  • „Co się ze mną dzieje?” – próba odpowiedzi na pytanie, co się dzieje w naszym organizmie, gdy jest nam smutno. Dzieci próbują określić, co się dzieje z ich ciałem. Mówią np. Czuję coś w gardle, Jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar.
  •  „Łzy” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą.                  

 

Informacja dla Rodzica: Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu.

 

Bajki edukacyjne:

JESTEM ZŁY - odcinek 31, seria BALI

https://www.youtube.com/watch?v=QOPTsmm7GsE

NIE PODZIELĘ SIĘ - odcinek 25, seria BALI

https://www.youtube.com/watch?v=-VEui1sDMz4

Co to jest cierpliwość? I Uczę się z Lulek.tv

https://www.youtube.com/watch?v=sABJQ-XWRtg

 

 

CZWARTEK

 

  • Czarna jama – R. zaciemnia pokój   i z właściwą intonacją czyta wiersz Czarna jama Joanny Papuzińskiej.

Nie wie tata ani mama,

że jest w domu czarna jama...

Czarna, czarna, czarna dziura

bardzo

straszna i ponura.

Gdy w pokoju jestem sam

lub gdy w nocy się obudzę,

to się boję spojrzeć tam.

tam jest chyba mokro, ślisko,

jakby przeszło ślimaczysko...

Musi żyć tam wstrętne zwierzę,

co ma skołtunione pierze,

i do łóżka mi się wepchnie!

To jest gęba rozdziawiona,

wilczym zębem obrębiona,

coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie

i ta gęba się zatrzaśnie...

Ła!

Ojej tato, ojej mamo,

uratujcie mnie przed jamą!

Nie zamykaj, mamo, drzwi,

bo jest bardzo straszno mi.

A w dodatku

w tamtej jamie

coś tak jakby mruga na mnie,

że mam przyjść...

 

Może tkwi tam mała bieda,

która rady sobie nie da?

Którą trzeba poratować?

Może leżą skarby skrzacie?

Więc podczołgam się jak kot.

Ja – odważny, ja – zuchwalec

wetknę w jamę jeden palec.

I wetknąłem aż po gardło,

ale nic mnie nie pożarło.

Więc za palcem wlazłem cały.

Wlazłem cały!

No i już.

Jaki tu mięciutki kurz.

Chyba będę miał tu dom.

Chyba to jest pyszna nora,

nie za duża, lecz dość spora.

Latareczkę małą mam.

Nie ma

w domu

żadnych jam!

Po przeczytaniu dzieciom wiersza R. zadaje pytania: Co czuł chłopiec i dlaczego? Czego się bał? O co prosił rodziców? Jak się zakończył wiersz? Co się stało? Jaki znalazł sposób na pozbycie się lęku? Co mu pomogło? Dlaczego boimy się ciemności?

  • „Mój strach” – praca plastyczna. Dzieci rysują węglem na białej kartce lub białą kredą na ciemnej to, czego się boją. Następnie prezentują swoją prace podają propozycje, jak dany lęk można pokonać. (Dzieci na znak uporania się z lękiem mogą go zamazać – węgiel lub kreda się rozmyją i strach będzie mniejszy).
  •  Praca z KP4.21a – doskonalenie umiejętności dostrzegania pozytywnych i negatywnych sposobów wyrażania uczuć, rozwijanie zdolności grafomotorycznych.
  • Piosenka.                                                                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=G8Gv1sC3d3k

           Piotr Rubik- Złość to straszny zwierz:

Przyszła Ala do mamusi
I od progu krzyczy:
"Nie chcę zupy!" "Nie chcę pizzy!"
"Mam już dość słodyczy!"
Buzia brzydka, nadąsana,
Nogą tupie głośno,
Ala nie wie, co się dzieje,
Lecz walczy z tą złością.

Refren:
Nie wiem, czy wiesz,
Że złość to straszny zwierz,
Wyciąga pazury, kły i często bywa zły. x2

Kasia z Antkiem i Kubusiem,
Bawią się w najlepsze,
Wtem podbiega do nich Tymek,
Złości się: "Ja też chcę!"
I zabiera samochody,
I krzyczy okropnie,
Cała trójka zapłakana,
Już siedzi przy oknie.

Refren….

Nic dobrego nie wynika
Z całej twojej złości,
Za to przynieść może
Wiadro smutków i przykrości.
Czasem lepiej swoje złości,
Zamknąć do koszyka,
Pograć w piłkę, porozmawiać,
Tańczyć, kiedy gra muzyka.

Refren……

PIĄTEK

  • „Empatia” – wyjaśnienie pojęcia. W razie problemu R. wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.
  • „Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii. Dzieci siedzą  Rodzic  mówi: Co można powiedzieć osobie, która….?. Zadaje to pytanie dziecku, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.: …zgubiła ulubioną lalkę. …płacze, bo tęskni za mamą. …boi się wystąpić w przedstawieniu. …złości się, bo nie udał jej się rysunek. …wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.
  • „Komiks” – praca z KP4.21b, ćwiczenia w czytaniu.
  •  „Ile jest wyrazów w zdaniu?” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. R. wolno czyta wybrane opowiadanie lub wiersz. Robi pauzę po każdym zdaniu. Dzieci liczą, ile jest wyrazów w każdym zdaniu.
  • Oglądanie czasopism dziecięcych lub książek z ilustracjami. Wyodrębnianie pierwszej głoski w nazwach przedmiotów wskazanych przez Rodzica,
  •  Eksperyment ze szklanką wody i sodą. Mały eksperyment, który pomoże zrozumieć czym jest jasność umysłu. Potrzeba szklanki z wodą, małego przedmiotu zanurzonego w wodzie i kilka łyżek sody oczyszczonej.            Krok 1: Poproś dziecko, żeby spojrzało przez szklankę z wodą i sprawdziło czy widzi co jest na dnie.              Krok 2: Wsyp do szklanki kilka łyżek sody oczyszczonej i zamieszaj.                                                           Krok 3: Teraz poproś dziecko, aby spojrzał i sprawdził co widzi na dnie. Ponieważ soda jest zmieszana , bardzo słabo i niewyraźnie widać.                                                                                                                                Krok 4: Opowiedz dziecku o tym, że podobnie dzieje się w naszych głowach, np. gdy jesteśmy zdenerwowani, a nasze myśli i emocje wirują.                                                                                                                        Krok 5: Odczekajcie wspólnie, aż soda się rozpuści (ok. 2 min) i znów spójrzcie przez szklankę –ponownie można zobaczyć, co znajduje jest na dnie.                                                                                                                  Krok 6:Wytłumacz dziecku, że tak może działać empatyczne słuchanie –nasze emocje się uspokajają, lepiej widzimy czego chcemy, mamy większa jasność
  • Ćwiczymy wycinanie i cięcie nożyczkami. Nabycie umiejętności wycinania ważne jest nie tylko samo w sobie, ale jest też ważnym ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie ręki, które pracują później przy pisaniu.

Polecam jakakolwiek gazetę i wycinanie z niej np. ilustracji, można zrobić z nich później obrazek przyklejając na papier lub piękną laurkę dla mamy.  

Nieco trudniejsze zadanie to wycinanie kształtów np.:

https://42782a41-75bc-420f-9f96-0f02c2277a29.filesusr.com/ugd/9440ef_d0cfc37479424c8ea6e85c401112948a.pdf

https://42782a41-75bc-420f-9f96-0f02c2277a29.filesusr.com/ugd/9440ef_f785f5e34fbc47f1bf877b0732d946ec.pdf

https://42782a41-75bc-420f-9f96-0f02c2277a29.filesusr.com/ugd/9440ef_62ef518b68c24536a70d825530d41b32.pdf

 

Wysyłajcie fotki z waszych zabaw i prac plastycznych na e-mail: reniapoz@o2.pl

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. rozumiem, zamknij ten komunikat