Aktualności

PSZCZÓŁKI GRUPA IV
2020-05-24Drodzy Rodzice! Kochane Pszczółki!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o rodzinie. Dowiemy się wielu nowych rzeczy o rodzicach, zawodach, wykonywanych czynnościach, pełnionych obowiązkach przez rodziców. Dzieci Kochają Was najbardziej na świecie! W tym tygodniu będziemy starać się uwrażliwić dzieci na potrzeby i emocje innych. Rozmawiać o nietypowych rodzinach, np. składających się tylko z jednego rodzica oraz adopcji. Rozmowa na trudne tematy jest dla dzieci bardzo ważna – buduje wrażliwość, otwartość, chroni przed stereotypowym postrzeganiem świata. Pszczółki pamiętajcie o Dniu Mamy, we wtorek, złóżcie swoim Mamusiom życzenia i uściskajcie mocno J Dziękujemy Wam za wspaniałe zdjęcia, wiadomości wysłane do nas. Cieszymy się, że jesteście tak kreatywni wykonując zadania w domu. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na powrót do przedszkola, a tym czasem przesyłamy Wam propozycje zadań do wykonania w tym tygodniu. Dobrej zabawy i powodzenia!
Pozdrawiamy cieplutko:)
Renata Poznańska
Pani Jolanta Jakubowicz
Życzymy Wam Mamy odwagi i siły,
by porywać się na cele i zmiany,
które z pozoru wydają się trudne,
a później wprost wymarzone,
realizacji planów i nowych marzeń
i kolejnych natchnień- jak fal,
które pchają statek do przodu.
Życzenia z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs
TEMAT TYGODNIA : Święto mamy i taty
TEMATY DNIA:
- MOJA MAMA
- MÓJ TATA
- MOI RODZICE
- NIETYPOWE RODZINY
- SERCE NA DŁONI
CELE OGÓLNE:
- doskonalenie słuchu fonematycznego; poszerzanie wiadomości na temat zawodów wykonywanych przez kobiety; uwrażliwianie na potrzeby i emocje innych
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat; przypomnienie nazw zawodów określanych jako męskie; uwrażliwienie na emocje i odczucia innych
- doskonalenie umiejętności: słuchania, wypowiadania się o własnej rodzinie, argumentacji
- uwrażliwienie dzieci na los innych; zaznajomienie dzieci z terminem „adopcja”; doskonalenie umiejętności przeliczania
- doskonalenie umiejętności mówienia o emocjach i wypowiadania się; rozwijanie wrażliwości estetycznej
- Poniedziałek „Mama i dziecko”– zabawa ruchowa Weroniki Sherborn, kołysanie się w parach w rytm muzyki. Dziecko siada na podłodze. Mama siada za nim, obejmuje je udami i całym ciałem i kołysze w rytm spokojnej melodii. Następnie Mama i dziecko siadają do siebie tyłem tak, żeby plecy do siebie przylegały. Jedna osoba pochyla się, kierując głowę w stronę kolan. Druga osoba w tym czasie odchyla się od swoich kolan. Cały czas plecy stykają się. Następuje zamiana ról i wykonujemy to samo ćwiczenie.
- Praca z KP4.22 – portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie
- „Zawody mam”– Rodzic zadaje dzieciom pytanie, czy wszystkie mamy pracują zawodowo. Pyta, czym zajmują się ich mamy. Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.
- „Mama w pracy” – rysowanie przez dzieci własnej mamy w pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów. Próba zaklasyfikowania zawodów do danych kategorii, podział na grupy. Pytanie do dzieci, czy wszystkie mamy wykonują typowo żeńskie zawody. Czy są mamy, które wykonują zawody określane jako męskie?
- „Jak mogę pomóc mamie?” – uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu. R. zadaje pytania: Czy mamy pracują tylko poza domem? Jakie obowiązki wykonują mamy w domu? W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?
- „Kalambury” – czynności wykonywane przez mamy. Naśladowanie, wyrażanie ciałem danych czynności, zagadki. Dziecko pokazuje, Rodzic odgadują.
- PIOSENKA https://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0
"Podarujmy mamie"
sl. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Podarujmy mamie dziś
jak winogron słodkich kiść
to, co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.
To, co dla swej mamy ma,
każde dziecko tak jak ja,
miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)
Pamiętajmy o tym, że
tylko mama liczy się
i możemy mieć ją w życiu tylko raz.
Więc nie traćmy cennych chwil,
ją kochajmy z całych sił.
Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)
I choć minie wiele lat,
choć się zmieni cały świat,
nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.
Żar jej ciągle w nas się tli,
najważniejsza jesteś ty,
nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz.
(bis)
- Koszyczek z papierowymi kwiatkami. Prezent dla Mamy
https://www.youtube.com/watch?v=orpB8KR9Qmw
- WTOREK
- „Wesoły tata” – praca z wierszem Piotra Pollaka. Rodzic czyta dzieciom wiersz:
Mój tata jest niepoważny,
ciągle się ze mnie śmieje.
Kiedy ja mówię:
– Wciąż rosnę!
On mówi:
– Skąd, ty malejesz!
Nie lubisz kaszy na mleku,
zostawiasz ser i warzywa,
więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,
tylko wciąż ciebie ubywa!
Staniesz się taki malutki,
że w krasnoludka się zmienisz,
będziesz się kąpać w akwarium
i drzemać w mojej kieszeni.
Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,
tylko z chomikiem lub z myszką.
Ja na to:
– Dobrze, tato,
jutro na obiad zjem wszystko.
Ale ty razem ze mną
chrup marchew i sałatę,
bo jak się zmienię w zająca,
chcę mieć zająca – tatę.
Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: O czym był wiersz? Kto wystąpił w wierszu? Z czego śmiał się tata chłopca? Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchew i sałatę? W czym chcecie naśladować swojego tatę?
- „Mój tata…” – technika niedokończonych zdań. Dzieci kończą zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…
- „Zawody tatusiów” – opowiadanie o zawodach wykonywanych przez ojców, rysowanie taty przy pracy. R. pyta dzieci, czy wszyscy ojcowie pracują zawodowo. Czym zajmują się ich ojcowie? Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez ojców.
- „Głoski” – zabawa w tworzenie słów. Rysowanie obiektów, których nazwy zaczynają się głoską t lub a – kształtowanie słuchu fonemowego. Układanie wyrazu „tata” – synteza słuchowa. Dzieci odliczają do czterech. Na kartce dzieci rysują jeden dowolny obiekt zaczynający się na głoskę a lub t. Gdy dzieci skończą rysować, prezentują swoje prace, a rodzic próbują odgadnąć, co narysowały.
- Laurka z papieru na Dzień Taty https://www.youtube.com/watch?v=uD-IbKBVDzo
- ŚRODA
- „Rodzic – superbohater” – praca plastyczna z użyciem zdjęć rodziców, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci dostają szablony superbohaterów do pokolorowania. Szablony nie mają głów. Zadaniem dzieci jest pokolorować szablon oraz umieścić w pustym miejscu zdjęcie głowy rodzica
Kolorowanki szablony superbohaterów do wydruku:
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-do-wydruku-superman/kolorowanka-superman-20/
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-spiderman/kolorowanka-spiderman-11/
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-do-wydruku-superman/napis-superman-kolorowanka/
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-spiderman/kolorowanka-spiderman-18/
- „Moi rodzice to superbohaterowie, ponieważ…” – technika niedokończonych zdań, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny, kształtowanie wrażliwości. R. pyta dzieci: Czy rodzice zawsze zachowują się jak superbohaterowie? Czy popełniają błędy? Jakie? Czy rodzice mają prawo do błędów?
- Mama ma zmartwienie – praca z wierszem Danuty Wawiłow, uwrażliwienie na emocje innych, rozmowy na temat emocji osób dorosłych.
Mama usiadła przy oknie.
Mama ma oczy mokre.
Mama milczy i patrzy w ziemię.
Pewnie ma jakieś zmartwienie…
Zrobiłam dla Niej teatrzyk,
a Ona wcale nie patrzy…
Przyniosłam w złotku orzecha,
a Ona się nie uśmiecha…
Usiądę sobie przy Mamie.
Obejmę Mamę rękami
i tak jej powiem na uszko:
„Mamusiu, moje Jabłuszko!
Mamusiu, moje Słoneczko!”.
Mama uśmiechnie się do mnie
i powie: „Moja córeczko!”.
Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Kto wystąpił w wierszu? W jakim nastroju była mama dziewczynki? Co próbowała zrobić dziewczynka? Jak pomogła mamie?. R. rozmawia z dziećmi na temat rodziców. Pyta: Czy bywają smutni? Dlaczego? W jaki sposób można im wtedy pomóc?
- Gdzie jest guzik? – ćwiczenia matematyczne.
Pokazujemy dzieciom pięć kubków: pod jeden wkładamy guzik i przykrywamy go.
Dzieci odpowiadają za każdym razem na pytanie:
- Pod którym kubkiemjest guzik? (na przykład pod trzecim).
Następnie na oczach dzieci przemieszczamy kubki z guzikiem i zadajemy jeszcze raz to samo pytanie. Zabawę można modyfikować według własnego pomysłu, wprowadzać elementy dodawania i odejmowania
- Kocham mamę i tatę za...” – rozmawiamy z dziećmi o miłości, którą darzą rodziców.Pyta: Jakie to jest uczucie? Za co kochacie rodziców? Czy rodzice odwzajemniają waszą miłość? Kocham mamę tak bardzo jak… (np. niedźwiedź miód, lato słońce). Dzieci muszą wymyślić logiczne zakończenie zdania (uchwycić w nim związek logiczny dwóch rzeczowników).
- Wysłuchanie piosenek. Rozmowana temat uczuć, jakie wywołują piosenki. Za co możemy być wdzięczni Rodzicom według słów piosenki?
Piosenka dla dzieci - Sto lat dla mamy i taty
https://www.youtube.com/watch?v=grjsVmBu9xM
Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato!
https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE
Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
- CZWARTEK
- „Jeż” - Czytanie fragmentów bajki Katarzyny Kotowskiej
Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.
–– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…) Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich
świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy
Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza. Wreszcie Mężczyzna powiedział:
–– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć! Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…) I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka,
bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:
–– A u kogo ja byłem w brzuchu?
–– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.
–– Czy płakałaś, jak mnie nie było?
–– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami. Tego dnia znikło wiele kolców. (…)
Po przeczytaniu tekstu Rodzic zadaje dzieciom pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?
- „Moja rodzina”, doskonalące umiejętność przeliczania, porównywania liczb. Poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny. Uwrażliwianie dzieci na sytuację innych osób. R. pyta dzieci: Ilu członków liczy nasza najbliższa rodzina?. Dziecko zapisuje odpowiednią liczbę na kartce. R. przeprowadza z dziećmi rozmowę o osobach, które wchodzą w skład ich najbliższej rodziny. Zwraca uwagę, że nie wszystkie dzieci muszą mieć i tatę, i mamę, niektóre są wychowywane tylko przez jednego rodzica albo przez dziadków. Mówi dzieciom także o rodzinach patchworkowych, w których rodzice mają nowych partnerów. Ważne, żeby rozmowa przebiegała w swobodnej, ciepłej atmosferze. Dzieci powinny czuć, że żaden model rodziny nie jest gorszy od innych, że w każdej mogą panować ciepło i miłość.
- Wspólne ćwiczenia z rodzicami
Turbo rozgrzewka
https://www.youtube.com/watch?v=SGuKDNvBo_U
Zestawy domowych ćwiczeń dla dzieci i dorosłych
https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M
Rozluźnienie - zestaw ćwiczeń rozciągających
https://www.youtube.com/watch?v=zn9M1BADSpw
- Praca z KP4.24a – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.
- „Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawa językowa. Szukanie zdrobnień i zgrubień słów mama, tata.
- PIĄTEK
- „Kocham swoją rodzinę, ponieważ…” – tworzenie słoika z serduszkami, doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć, emocji. R. daje dzieciom słoik. Dzieci wycinają z czerwonego papieru serduszka. Na każdym serduszku zapisują lub rysują, za co kochają swoją rodzinę. Mogą to być pojedyncze słowa (także zapisane z pomocą R.) czy obrazki lub całe ilustracje. Mogą to być skojarzenia z własną rodziną, czynności, które dzieci lubią wykonywać z najbliższymi. Dzieci wrzucają serduszka do słoików, które będą prezentami dla rodziców. Można ozdobić je czerwoną wstążką lub rafią, a na nakrętkach nakleić jedno z serduszek.
- Praca z KP4.24b – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, odwzorowywanie, budowanie wypowiedzi.
- "Wysoki jak rodzice" - ćwiczenie rozciągające - dziecko staje na palcach, prostuje się i wyciąga ręce jak najwyżej do góry. Wraca do normalnej pozycji i po chwili powtarza ćwiczenie.
- „Czerwony jak serce” – wymienienie kolorowych obiektów, zabawa ruchowo-językowa z piłką, poszerzanie słownika. R. rzuca piłkę do dziecka. Mówi przy tym: Czerwony jak…. Dzieci łapiące piłkę podają przykłady kolejnych czerwonych przedmiotów. Przykłady nie mogą się powtarzać
- „Stemple” – zabawa plastyczna, tworzenie papieru pakownego do prezentów dla rodziców. Dzieci z formują z rolki po papierze toaletowym kształt serca. Maczają rolkę w czerwonej farbie i robią stemple na dużym brystolu.
- Kolorowanki są doskonałym ćwiczeniem zdolności manualnych - to doskonały wstęp do nauki pisania. Czarno-biała przestrzeń, którą należy zapełnić kolorami to doskonałe ćwiczenie wyobraźni i kreatywności. Dziecko uczy się tworzyć, od wypełniania gotowych schematów tylko krok to tworzenia własnych dzieł sztuki. Kolorowanie wymaga skupienia się przez dłuższy czas na jednej czynności, dziecko rozwija zdolność koncentracji uwagi. MIŁEJ ZABAWY J
https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/bukiet-tulipanow-dzien-mamy/
https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/dzien-ojca-taty-kolorowanka/
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/mozaika-serca
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/serce-mozaika