Aktualności

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

2020-06-01

Drodzy Rodzice! Kochane Pszczółki!

Serdecznie zachęcamy do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Dzień Dziecka„.  Dobrej zabawy i powodzenia!

Wita Was słoneczny ranek,
tyle dzisiaj niespodzianek,
tyle przygód czeka nas.
Pierwszy czerwca ! Wstawać czas !
Dzisiaj święto wszystkich dzieci –
to szczególny dla nas dzień.
Jasne złote słonko świeci,
spoza chmur uśmiecha się.
Dzisiaj święto wszystkich dzieci
Niech nam pięknie słońce świeci
Wszyscy śmieją się od rana
Każda buzia roześmiana
Czar zabawy dziś panuje
Każde serce się raduje.
Oj! Jak ptaszki dziś śpiewają
Tak życzenia Wam składają.                                                                                                                                   Życzymy wszystkim dzieciom,
aby ich dzieciństwo
było jak najlepsze
i aby trwało jak najdłużej!

życzą                                                                                                                                                                                  Renata Poznańska                                                                                                                                           

Jolanta Jakubowicz                                                                                                                                          

Justyna Szutko

Piosenka dla Was  "Święto wszystkich dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=rJk74NtwyEA

 

TEMAT TYGODNIA : Dzień Dziecka

TEMATY DNIA:

  1. WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ
  2. JESTEŚMY DZIEĆMI
  3. DZIECI Z ROŻNYCH STRON ŚWIATA
  4. PRAWA DZIECKA
  5. MÓJ DZIEŃ DZIECKA

 

CELE OGÓLNE:

  • uwrażliwienie na innych; doskonalenie umiejętności szukania różnic i podobieństw; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na własny temat
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się; samopoznanie
  • poszerzanie wiedzy na temat dzieci z różnych stron świata; doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie
  • zaznajomienie dzieci z ich prawami; kształtowanie poczucia własnej wartości
  • zaznajomienie dzieci ze sposobami obchodzenia Dnia Dziecka w innych krajach; doskonalenie umiejętności czytania dat

 

PONIEDZIAŁEK

  • Wszystkie Dzieci nasze są- zabawa muzyczna.  https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o    Dzieci przedstawiają za pomocą ekspresji ruchowej i mimiki emocje i nastrój kojarzące się z muzyką.
  • „Różnice” – zabawa z piłką, szukanie wyrazów przeciwstawnych. Dzieci siadają, Rodzic rzuca piłkę do dziecka i prosi o podanie przeciwieństwa do słowa, które wypowie, np. wysoki – niski, młody – stary, mały – duży, chudy – gruby. Następnie dzieci przejmują piłkę, wymyślają własne przymiotniki na określenie cech zewnętrznych człowieka. Rodzic podaje przeciwieństwa.
  •  „Co mam podobnego?” – rozmowa na temat podobieństw i różnic pomiędzy dziećmi na świecie, szukanie podobieństw w wyglądzie zewnętrznym osób, wypowiadanie się na dany temat.
  • Praca z KP4.26a – wypełnienie i omówienie kart wypełnionych przez dzieci na swój temat, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
  •  Praca z KP4.25 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, kodowanie.

WTOREK

  • ZESTAW ĆWICZEŃ – WZMACNIAJĄCY MIĘŚNIE BRZUCHA I GRZBIETU.

Rozgrzewka:

  • bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan przez 15 sekund,
  • 10 pajacyków,
  • 10 sek dużych wiatraków w przód (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w przód)
  • 10 sek dużych wiatraków w tył (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w tył)
  • 5 razy krążymy biodrami w prawą i 5 w lewą stronę (dłonie układamy na bioderkach),
  • łączymy nogi, kładziemy dłonie na kolana i 5 razy zginamy i prostujemy złączone kolana (zwracając uwagę na złączone stopy),
  • 10 tzw. „piłeczek” w miejscu (skoki obunóż w miejscu),
  • w siadzie skrzyżnym: klaskanie nad głową i z tyłu za plecami

  Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu:

  • W pozycji niskiej – klęk podparty, tj. podłogę dotykają kolana oraz dłonie ułożone pod klatką piersiową, pośladki uniesione). Ruch: na „raz” podnosimy i prostujemy w kolenie dowolną nogę, na „dwa” noga wraca na miejsce, na „trzy” podnosimy i prostujemy drugą nogę i na „cztery” – powrót. Powtarzamy 5 razy na każdą stronę. Zwracamy uwagę aby wyprostowana noga była przedłużeniem kręgosłupa.
  •  Przejście do siadu klęcznego, tj. pośladki na piętach, kolana i stopy złączone, plecy proste, dłonie ułożone na udach. Ruch: na „raz” uniesienie prostych ramion do góry nad głowę, na „dwa” opuszczenie rąk na podłogę (do wyprostowania rąk), wytrzymujemy ok 5 sekund i powtarzamy pięć razy.
  •  Powrót do pozycji klęku podpartego – na „raz” brodę zbliżamy do prawego kolana, na „dwa” wracamy do pozycji wyjściowej, na „trzy” zbliżamy brodę do lewego kolana, a na „cztery” powrót. Powtarzamy 5 razy na każde kolano.
  •  Przechodzimy do leżenia przodem, tj. na brzuchu. Prostujemy ręce do przodu i łączymy nogi. Ruch: Na „raz” unosimy ręce, szyję i głowę do góry – wykonujemy wdech. Na „dwa” powrót i wydech. Powtarzamy 5 razy. Zostajemy w tej samej pozycji i na „raz” unosimy w tym samym czasie ręce i nogi do góry – wdech, na „dwa” wydech i powrót. Powtarzamy 5 razy

 

  • „Polubić różnice” – nauka wierszyka Dominiki Niemiec połączona z wykonaniem rysunku. Dzieci mają za zadanie narysować kolegę lub koleżankę, który jest inny / która jest inna od nich. Do wykonania rysunku używają pasteli olejnych. Podczas rysowania uczą się na pamięć wierszyka:

 

Polubić różnice Dominika Niemiec

Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,

Inny ma wygląd albo ubranie,

Mieszka w innym miejscu, je co innego,

Bawi się inaczej – może być twym kolegą.

Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,

A te różnice polubić spróbujesz.

 

  • Praca z KP4.26b – wykonanie kart pracy na temat samego siebie, dzielenie się z innymi informacjami o sobie. Dzieci wykonują kartę pracy, która stanie się wstępem do zajęć. Następnie opowiadają o sobie na podstawie rysunków i informacji, które w niej zawarły.
  • „Portret” – zabawa w rysowanie drugiej połowy swojego portretu, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci otrzymują połowę wydruku swojego zdjęcia. Drugą połowę zdjęcia dorysowują sami.

 

ŚRODA

  • „Dzieci świata” – rozmowa na temat wiersza Wincentego Fabera

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza. R. pyta dzieci: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza? Dzieci starają się podać nazwy narodowości. Następnie odszukują dzieci występujące w wierszu wśród rozsypanych zdjęć dzieci z różnych stron świata. Próbują przykleić zdjęcia w odpowiednim miejscu na mapie świata. Podczas odszukiwania kolejnych zdjęć R. zadaje pytania precyzujące: Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?

  • My Dzieci Świata-bajka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

  • Posłuchaj piosenki Majki Jeżowskiej " Kolorowe dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=XMnJupsJnm8

  • Do wydruku pokoloruj- "Dzieci świata"

https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

https://orlapolana.szkolnastrona.pl/download/pl/2020/04/kol-dzien-ziemi-2.pdf

  • "Dzień dobry dla wszystkich dzieci na świecie" ,posłuchaj piosenki i spróbuj zaśpiewać "Dzień dobry" w różnych językach

https://www.youtube.com/watch?v=2nYjGy_ZUG8

 

  • Przeczytanie opowiadania Uczta u motylków Agnieszka Filipkowska

Kerim i Jasira pojawili się w grupie Motylków kilka dni temu. Dzieci przyglądały im się z uwagą, bo wyglądali trochę inaczej i na początku niewiele mówili. Oboje mieli trochę ciemniejszą skórę, a ich czarne oczy patrzyły na innych badawczo i trochę nieufnie. Dziewczynka nosiła na głowie kolorową chustę, której nie zdejmowała nawet w budynku. Chłopiec był trochę starszy od siostry i dużo wyższy od pozostałych przedszkolaków, ale na razie pani dyrektor zdecydowała, że lepiej będzie nie rozdzielać rodzeństwa i przyjęła oboje do tej samej grupy. – Chcecie może poukładać puzzle? – pierwsza zagadnęła ich Julka, która jeszcze nie tak dawno sama była nowa w grupie Motylków i pamiętała, jak bardzo się wtedy denerwowała. Na śniadej twarzy Jasiry pojawił się nieśmiały uśmiech. Skinęła głową i dała się nowej koleżance poprowadzić do stolika z rozsypaną układanką. Dziewczynka uwielbiała układać puzzle. Ten moment, kiedy z zupełnego bałaganu zaczynał się nagle wyłaniać piękny obrazek i okazywało się, żewszystkie elementy idealnie do siebie pasują, napawał ją wielkim spokojem. W prawdziwym życiu nie zawsze było tak łatwo... – Ale jesteś szybka! – zawołała zachwycona Julka wpatrzona w zręczne palce Jasiry. – Nieźle! Już zrobiłaś prawie cały zamek! – Jeszcze niebo... i liście... – powiedziała skupiona na pracy dziewczynka. – I już. – Ja też już prawie skończyłam, zobacz – pochwaliła się Julka. – A wiesz, mamy tu też takie puste puzzle, na których można samemu narysować obrazek i potem go układać. Chcesz? Czarnooka koleżanka skinęła głową, po czym obie udały się w kierunku szuflad z przyborami plastycznymi. Dziewczynki wymyśliły, że każda z nich narysuje swoją rodzinę, a potem wymienią się puzzlowymi rysunkami i zobaczą, która szybciej go ułoży. Tymczasem chłopcy bawili się w drugim końcu sali. W ruch poszły gumowe dinozaury, które wydawały z siebie przeraźliwe odgłosy. Kerim był zachwycony zgromadzonym w przedszkolu zbiorem prehistorycznych gadów. Dotychczas widział je w książkach i na kartach, które zbierał od kilku miesięcy. Ale takie zabawki to zupełnie coś innego! Rozpoznał wśród nich pterodaktyla i brontozaura. Był nawet nieduży, zielony model diplodoka i lekko zużyty tyranozaur. Lubił te skomplikowane nazwy. Nazywanie dzikich bestii pomagało mu pokonać strach przed nimi. – Wrrrau! – ryczały potwory w rękach rozbawionych chłopców, którzy, choć widzieli się pierwszy raz w życiu, potrafili się razem świetnie bawić. – Ach, ci chłopcy, zawsze robią tyle hałasu! – skomentowała Julka zajęta szkicowaniem szczupłej sylwetki swojego taty. – Ja już prawie skończyłam, a ty? Jasira potrząsnęła przecząco głową. Spojrzała na rysunek koleżanki, na którym byli tylko Julka i jej rodzice. Wszyscy troje jechali na rowerach przez park. A na jej układance pojawiło się już sześć osób: mama, tata, ona, trójka jej rodzeństwa i to wciąż nie była cała rodzina. Jeszcze przecież trzeba narysować małego Alima i babcię Hanę. – O, macie piknik! – zawołała Julka, patrząc na narysowaną przez Jasirę rodzinę siedzącą wokół dużego koca zastawionego jedzeniem. – To nie piknik – sprostowała dziewczynka. – To nasz normalny obiad, w domu. – A gdzie stół i krzesła? – Nie ma. Siedzimy na podłodze – wyjaśniła Jasira. – Ale wam fajnie! Na mnie mama by krzyczała, że nie siedzę przy stole i kruszę na podłogę. To niesprawiedliwe! – oceniła Julka. – I jeszcze w dodatku macie naleśniki... – To nie są naleśniki, to pita. Taki arabski chleb. Maczamy go w hummusie albo oliwie – oczy Jasiry zalśniły na myśl o pysznym jedzeniu w gronie najbliższych. – A może pobawimy się w dom i pokażę ci, jak to u nas wygląda? – zaproponowała. – Super pomysł! – ucieszyła się Julka. – Ale chyba będziemy potrzebowały więcej osób, bo twoja rodzina jest taka duża. Znalezienie chętnych do zabawy na szczęście wcale nie było trudne. Dywanik w kąciku kulinarnym wkrótce zapełnił się plastikowymi talerzami oraz szmacianymi warzywami i owocami. Siedzące dookoła dzieci wzajemnie częstowały się zabawkowymi potrawami. Także wielbiciele dinozaurów dołączyli do tej uczty i nawet dla ich pupili znalazły się jakieś smaczne kąski. – Kochana, ta pieczeń jest doprawdy wyborna! – Tereska z wdziękiem naśladowała swoją ciocię, pochłaniając niewidzialne danie. – Spróbuj musu jabłkowego! Po prostu felicja! – zachwycała się Kasia. – Chyba raczej delicja... – poprawiła ją Julka. – Hmm... naleśniki z lodami z marchewki i kalafiora! Pychotka! – wygłupiał się Julek. – I do tego sos mrówkowy! – wtórował mu Kerim. Wspólna biesiada trwała do czasu, aż pani Małgosia, roznosząca w przedszkolu obiady, zaprosiła dzieci do stołu na prawdziwy posiłek. Ale tak naprawdę nawet wtedy nie przerwano zabawy w nadawanie potrawom śmiesznych nazw. Pani Marta patrzyła z rozrzewnieniem na to, jak dzieci potrafią się razem świetnie bawić, nawet gdy są tak różne i pochodzą z różnych stron świata. Pomyślała, że nazwa Motylki tak bardzo pasuje do jej grupy. Tyle tu różnych barw i wszystkie do siebie doskonale pasują! Mamy różny kolor skóry i inne zwyczaje, Lecz w zabawie ta odmienność nieważną się staje. Ty masz piegi, on ma loki, ja mam skośne oczy. Gdy mnie poznasz, sam dostrzeżesz, jak wiele nas łączy.

Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytania: Jak wyglądali Kerim i Jasira? Jakie zabawy zaproponowały dzieci nowej koleżance i nowemu koledze? Co przedstawiały rysunki Julki i Jasiry? Co zdziwiło Julkę na rysunku Jasiry?

  • Praca z KP4.27b – budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, szukanie wspólnych zabaw i zajęć dla dzieci z różnych stron świata. R. pyta dzieci: Co łączy dzieci na całym świecie? Gdyby wyjechały teraz do innego państwa, co mogłyby robić wspólnie z dziećmi z innych krajów?
  • Praca z KP4.27a – doskonalenie sprawności manualnej, percepcji słuchowej, poszerzanie wiedzy ogólnej. R. włącza dzieciom dwa utwory

La raspa (muzyka meksykańska)

https://www.youtube.com/watch?v=edUxc_LaJ1E

Krakowiaczek

https://www.youtube.com/watch?v=49ktO0D8S9Q

Dzieci dobierają muzykę do odpowiednich rysunków postaci na karcie i kolorują właściwe kółka.

 

CZWARTEK

  • UNICEF – zapoznanie dzieci z logo i działalnością UNICEF-U. Rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci. Zapoznanie dziecka z prawami dziecka. Pokazujemy logo organizacji UNICEF-U. Pytamy dziecko: co przedstawiono na logotypie?, Czym zajmuje się ta UNICEF? Zachęcam do opowiedzenia dziecku o działalności Unicefu. Następnie przechodzimy do rozmowy o prawach i obowiązkach. Pytamy: Co to są prawa?, czym różnią się prawa od obowiązków? Czy dzieci też mają prawa i obowiązki?, Jakie?

Prawa dziecka - prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=hbfLxqiefqw

  • prawo do życia i tożsamości (posiadania imienia)
  • prawo do informacji
  • prawo do wychowania w rodzinie
  • prawo do wyrażania własnych poglądów
  •  prawo do prywatności
  •  prawo do edukacji (nauki)
  •  prawo do odpoczynku (zabawy)
  • ochrona przed przemocą
  •  ochrona przed konfliktem

Dziecko zastanawia się na czym polega ich przestrzeganie, jak te prawa mogą być łamane.

Film edukacyjny ,,Nasze Prawa Ważna Sprawa’’

https://www.youtube.com/watch?v=z1MolQYJmy4

  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez tworzenie przestrzennych kompozycji z plasteliny. Praca plastyczna,  Pszczółka, zobacz jak łatwo ulepić pszczółkę krok po kroku.

https://www.youtube.com/watch?v=ODdR74NIq6Y

 

PIĄTEK

 

  • „Daty” – przyporządkowanie dat świąt związanych z rodziną odpowiednim zdjęciom. Zachęcam do wydrukowania lub napisania własnoręcznie na kartach daty: 26 maja, 23 czerwca, 21 stycznia, 22 stycznia, i czerwca oraz pokazania zdjęć: dziecka, taty i mamy, babci i dziadka. Dziecko ma za zadanie odgadnąć, co wspólnego mają ze sobą wszystkie daty. Wybiera wśród nich tę, która jest Dniem Dziecka. Przyporządkowuje inne daty świętom. Łączy każdą datę z odpowiednim zdjęciem. Możemy zapytać dziecko czy wie dlaczego obchodzony jest Dzień Dziecka. Możemy też przypomnieć informacje o prawach dziecka.
  • „Dzieci w trudnej sytuacji” – rozmowa o dzieciach na świecie będących w trudnej sytuacji, uwrażliwienie na losy innych. Rodzic pokazuje zdjęcia smutnego i uśmiechniętego dziecka. Rodzic pyta: Dlaczego nie wszystkie dzieci na świecie są szczęśliwe w Dniu Dziecka?, Co może powodować taki stan? Rozmowa o dzieciach samotnych, biednych, głodnych, w trudnej sytuacji życiowej, pracujących itp.
  • Praca z KP4.28 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, odwzorowanie.
  • „Dzień dziecka na świecie” – omówienie sposobów obchodzenia Dnia Dziecka na świecie. Przygotowujemy napisy do czytania globalnego: FRANCJA, WŁOCHY, POLSKA, TURCJA, MEKSYK, oraz daty: 1 czerwca, 6 stycznia, 23 kwietnia,30 kwietnia oraz zdjęcia przedstawiające: pinatę, dzieci bawiące się na boisku szkolnym, dwie korony królewskie, budynek parlamentu z fotografią Turcji (zdjęcia można pokazać w internecie). Po odczytaniu każdej z poniższej informacji dziecko wybiera odpowiedni podpis, zdjęcie i datę.

– Polska: 1 – czerwca – bardzo często lekcje i zajęcia są odwołane, w placówkach organizuje się pikniki i festyny, dzieci dostają drobne prezenty i łakocie.

– Turcja: 23 – kwietnia – Dzień dziecka przypada tu tego samego dnia co Święto Niepodległości. W tym dniu dzieci odbywają wycieczki do Tureckiego parlamentu.

– Francja i Włochy – 6 – stycznia – święto rodzinne, wspólna kolacja z rodziną, spożywanie ciasta z wróżbą. Dzieci otrzymują koronę Króla i Królowej.

– Meksyk: – 30 kwietnia – Dzień Małych Mułów obchodzony podczas Bożego Ciała. Dzieci biorą udział w procesji, w festynach, rozbijają piniatę – kulę wypełnioną słodyczami i zabawkami.

Rodzic prosi dziecko o uporządkowanie dat. Pyta: Które dzieci będą obchodzić Dzień Dziecka jako pierwsze?, Dziecko przypominają sobie nazwy miesięcy i dni tygodnia.

 

Pozdrawiamy cieplutko

Renata Poznańska

Pani Jolanta Jakubowicz