Aktualności

TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’
2020-04-05TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’
Temat: Wielkanoc
Główne cele pracy to:
-przybliżenie zwyczajów, tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi,
- rozwijanie mowy i myślenia,
-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przygotowanie prostych dań z jajek.
Umiejętności dziecka:
- stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy,
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą,
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- rysuje po śladach ,
- liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,
- aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych,
- wykonuje proste potrawy z jajek.
TEMAT : GIPSOWE PISANKI – WIELKANOCNE ZWYCZAJE
- Dziś posłuchamy nowej wielkanocnej piosenki „ Koszyczek dobrych życzeń” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki. Zapytajcie je po czym rozpoznaje zbliżające się Święta Wielkanocne.
„KOSZYCZEK DOBRYCH ŻYCZEŃ”
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata...
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata...
- Przeczytajcie ciekawostki o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
- Poznajemy literę „ F, f ”, wodzenie palcem po literze małej i wielkiej, pisanie liter „ F, f ” po śladach, w kaszy, a potem samodzielnie, dzielenie słowa farby na sylaby i na głoski, liczenie ile w słowie jest sylab, a ile głosek. Wymienianie innych słów, w których głoskę „f” słychać na początku ( futro, flaga, fasola…), w środku słowa ( agrafka, alfabet, wafle…)
- „ Gipsowe pisanki” opowiadanie Agaty Widzowskiej
Proszę przeczytać dzieciom opowiadanie. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania.
- Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc.
- Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
- Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Ada i Olek, rodzice i dziadkowie?
- Czym babcia ozdobiła stół?
- Jakie rady dawał dziadek?
Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
- Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek- stwierdziła smutno Ada.
- Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie- odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
Zadaniem dzieci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „ musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.
Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jajka miały kolor brązowy, a buraczane- różowy.
- Takie pisanki nazywają się kraszanki -wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
- Wtedy będą drapanki- dodała babcia.
- A czy wiecie jak zabarwić jajka na kolor żółty, zielony lub czarny?- zapytał dziadek.
- Pomalować farbami plakatowymi- odpowiedział Olek.
- A gdybyście nie mieli farb?
- Hm, to nie wiemy…
- Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łubin orzecha włoskiego. Aha! Żółty- z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.
Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „ szarymi kotkami”.
Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
- A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków?- zapytał dziadek.
-Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek- zauważyła Ada.
- A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
- Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie- powiedziała babcia.
- Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu- odparł dziadek.
- Sernik z gipsem byłby za twardy- roześmiał się tata.- Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jajka, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
- Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie- przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
- To nie zajączek , tylko mama- odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
- A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc?- ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko zostało nie rozbite.
- Ojej! To dopiero była jajecznica!- zachichotała Ada.
- Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
- A śmigus-dyngus też był?– zapytał Olek.
- Był ,ale nie mówiono dyngus ,tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty ,czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
- Dziadku, jak ty dużo wiesz- zachwycił się Olek.
- Dziadek nam pomaga we wszystkim!- dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
- Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie?- zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
- Kochani - powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
- O czym, dziadku?
- Jak to o czym? O życiu i o miłości- odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.
5. „ Królik wielkanocny”- zabawa plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
Inne pomysły na wielkanocne prace:
- pisanki
https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
- kurka wielkanocna
https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ
- baranek wielkanocny
https://www.youtube.com/watch?v=zqs5rvWcT1Y
- koszyczek wielkanocny
https://www.youtube.com/watch?v=PFSmDixJIy0
6.„Przygotowania do świąt” – kalambury
Dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami np. odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzice odgadują, jaka to czynność. Ten, kto zgadnie, prezentuje następną czynność. Jeśli dziecko ma trudności z wymyślaniem czynności, rodzic może podpowiedzieć.
7. „ Szukamy jajka”- zabawa ciepło-zimno.
Rodzic chowa ugotowane na twardo jajko w pokoju, zadaniem dziecka jest go znalezienie. Rodzic naprowadza dziecko na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.
8. „ Liczenie pisanek”– zabawa matematyczna. Do zabawy potrzebne są 2 koszyczki, mogą być z papieru i pisanki w różnych kolorach np. 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych, 4 niebieskie. Dziecko siada przy stole, wyjmuje pisanki z koszyczków, przelicza je.
- Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? ( 6 zielonych, 4 czerwone).
- Ile pisanek jest w drugim koszyczku? ( 5 żółtych, 4 niebieskie).
- Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.
- Liczenie za pomocą liczmanów , np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów.
- Porównanie liczebności pisanek w koszyczkach.
9. „ Co ukryłam w pudełku”- zagadki dotykowe
Zabawa z rodzicem, do zabawy potrzebne są przedmioty związane z Wielkanocą i apaszka do zasłonięcia oczu. Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty, a dziecko z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, jajko, baranek, bazie, itd.
10. „ Wokół jajka”- zabawy badawcze
Doświadczenie z jajkiem: kładziemy na stole 2 jednakowe jajka. Pytamy dziecka, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej.
11. „ Jajka dla smakoszy” – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo np. omlet, pasta jajeczna, sałatka jarzynowa.
https://www.youtube.com/watch?v=4PLmzZZULa4
https://www.youtube.com/watch?v=F5aNgDFbUOo
12. „ Śmigus”- wiersz Władysława Broniewskiego. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza. Przypomnienie zwyczaju oblewania się wodą w lany poniedziałek.
„ ŚMIGUS ”
- Co to jest śmigus-dyngus?
- Co to znaczy staropolski obyczaj?
- Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miał zmokniętą.
13. Marsz z gazetą- zabawa ruchowa
-Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.
- Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie- do prawego barku.
- Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie- na lewej dłoni.
- Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.
- Marsz z gazetą położoną na głowie.
Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik
Drodzy Rodzice
W tygodniu 06.04 – 10.04 tak, jak napisała pani Edytka, realizujemy temat „Wielkanoc”. Szczegółowy rozkład treści materiału znajdą państwo wPrzewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 125 – 146.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf
Do powyższego tematu realizujemy ćwiczenia z kart pracy „Nowe przygody Olka i Ady część 3” str 72- 80
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf
oraz ćwiczenia z kart pracy „Nowe Przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2” str 58 – 63
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
Pozdrawiam
Świniarska Katarzyna