Aktualności

Zabawy z literami i głoskami
2020-03-24Zabawy z literami i głoskami
- Malowanie, wyklejanie plasteliną, kawałkami kolorowego papieru lub gazety konturów liter;
- Układanie liter ze sznurka, włóczki, patyczków, słomek itp.;
- Tropienie litery - wyszukiwanie i zaznaczanie np. na kolorowo, podanej litery we fragmencie tekstu – może być na kartce z gazety;
- Łączenie w pary litery drukowanej i pisanej lub małej i wielkiej litery (Na kartce piszemy, naklejamy litery drukowane i pisane bądź małe i wielkie, zadanie dziecka jest połączenie w pary tej samej litery);
- Tworzenie figurek z liter. Najpierw zapisujemy literę na papierze (najlepiej nadają się do tego litery drukowane), a później dziecko wypełnia ją kolorem lub ozdabia, dorysowuje elementy, tak, żeby litera stała się fragmentem obrazka.
- Plakaty z literami. Na środku kartki naklejamy wybraną literę, zadaniem dziecka jest przyklejenie pasującej do niej ilustracji (zdjęcia, rysunki, wycinki z gazet), której nazwa zaczyna się podaną literą;
- Łowienie liter. Łapanie na wędkę z magnesem, karteczek, na których zapisana jest wybrana litera (wcześniej można wspólnie z dzieckiem stworzyć karteczki z literami, do których przypinamy spinacze biurowe);
- Masażyki. Kreślenie palcem na plecach rodzica kształtu wybranej litery. Możemy zaczynać od kreślenia litery przez rodzica na plecach dziecka;
- Kreślenie podanej litery po śladzie na dużym arkuszu papieru;
- Kreślenie wybranej litery palcem w powietrzu, na dywanie;
- Kreślenie podanej litery na tacy wysypanej mąką, kaszą manną itp.;
- Próby kreślenia litery po śladzie a później samodzielnie w zeszycie bez linii a później w liniaturze;
- Próby pisania pojedynczych liter a potem połączonych w sylaby;
- Próby układania modeli prostych wyrazów z białych kartoników. Głoskujemy wyraz i pod każdą literą układamy kartonik. Później można układać modele wyrazów z kartoników niebieskich i czerwonych. Spółgłoski niebieski kartonik, samogłoski czerwony kartonik.
- Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się głoską podaną przez rodzica, mogą być to nazwy przedmiotów z najbliższego otoczenia;
- Wyszukiwanie wyrazów, w których podana głoska występuje w środku bądź na końcu wyrazu;
- Próby czytania sylab zawierających wybraną głoskę;
- Czy jest tu głoska? Wyszukiwanie wybranej głoski w wyrazie podanym przez rodzica. Rodzic mówi wyraz a zadaniem dziecka jest powiedzenie czy występuje w nim wcześniej określona głoska i w którym miejscu ona występuje (na początku, w środku czy na końcu);
- Domino fonemowe. Wyszukujemy wyrazy rozpoczynające się głoską, którą kończy się wyraz wcześniejszy np. kot – tata – atrament – traktor – rak itd.;
- Jaki wyraz powiedziałam – zgadywanki. Rodzic mówi np. k-o-t, l-o-d-y itd. Zadaniem dziecka jest powiedzenie jaki wyraz usłyszało.