Aktualności

PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.
2020-06-15Szanowni Rodzice
Burmistrz Miasta Lubartów rozważa możliwość otwarcia w okresie wakacyjnym wszystkich przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Lubartów.
To od Państwa złożonych deklaracji będzie uzależniona ostateczna decyzja Burmistrza w tej sprawie.
Zapisy dzieci do przedszkola w okresie wakacyjnym przyjmuje bezpośrednio dyrektor placówki. Zainteresowani rodzice mogą złożyć wypełnione deklaracje w kancelarii przedszkola lub przesłać na adres e-mail przedszkole.miejskie2@wp.pl poprzez załączenie zeskanowanej deklaracji w terminie do dnia 19.06.2020 r.
Teresa Kosior -dyrektor przedszkola
Przeczytaj: PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r. ...

Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI
2020-06-08Aleksandra z grupy Misie
Alicja z grupy Pszczółki
Pola i Antoś z grupy Pszczółki
Julek z grupy Pszczółki
Kornelia z grupy Motylki z siostrą Natalką
Zosia z grupy Biedronki
Weronika z grupy Krasnoludki
Ninka z grupy Pszczółki
Marlenka z grupy Krasnoludki z siostrą Laurą
Natalia z grupy Motylki
Milenka z grupy Krasnoludki
Julia z grupy Pszczółki
Kinga z grupy Biedronki
Przeczytaj: Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIE... ...

Język angielski
2020-06-08Witam dzieci i rodziców
i zapraszam do krótkiej powtórki : opposites
Posłuchaj popatrz i powtórz:
Kids vocabulary - Opposite Words - Learning about Opposites - English for kids
https://www.youtube.com/watch?v=LF3crlV28xA
Zaznacz właściwe przeciwieństwa i spróbuj nazwać je po angielsku.
A teraz narysuj samodzielnie przeciwieństwa i nazwij je po angielsku.
Wszystkie materiały graficzne i karty pracy dostępne są na poczcie Wirtualnej Polski:
Login:jang245@wp.pl
Hasło:przedszkole245
See You!!
Przeczytaj: Język angielski ...

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG
2020-06-04Pod pojęciem dziecięcej matematyki w przedszkolu kryje się nie tylko liczenie, dodawanie i odejmowanie ale również szereg innych czynności, które nie zawsze zaliczymy do matematycznych. Matematyka jest przedstawiana dzieciom jako proces poszukiwania, proces próbowania i popełniania błędów, w którym używanie metod i budowanie rozumienia pojęć dokonuje się poprzez rozwiązywanie problemów, a nie w drodze przekazywania zorganizowanej, ograniczonej wiedzy. Przyczynia się do rozwoju poznawczego i wzmacnia podstawowe umiejętności poznawcze, takie jak obserwacja, umiejętność reprezentowania danych, interpretowania ich, analizowania i syntetyzowania, ale też oceniania i realizowania zaplanowanych działań. Dzieci rozwiązując problemy, manipulując, doświadczając, eksperymentując stosują różne strategie, oceniają i weryfikują wyniki itp. Dzięki temu powoli stają się odkrywcami i krytycznymi użytkownikami wiedzy. Pokazujemy im od najmłodszych lat, że elementy matematyki odnajdujemy w życiu codziennym na każdym niemalże kroku.
Do dziecięcej matematyki na poziomie przedszkola należą:
- Orientacja w schemacie własnego ciała oraz orientacja przestrzenna (o tym obszerniej za tydzień)
- Rytmy – to wszelka regularna powtarzalność w czasie lub w przestrzeni. Dostrzeganie rytmu, jego odtwarzanie, kontynuowanie, przekładanie z jednej reprezentacji na drugą jest ważnym typem myślenia. Rytm pozwala orientować się w czasie, dostrzegać czasowy wymiar wydarzeń, rozwijać progresywne rozumienie czasu, zwłaszcza świadomość, że istnieje seria wydarzeń występujących w porządku czasowym. Rytmy są ważne w życiu człowieka. Regulują jego codzienne funkcjonowanie. Są to między innymi rytmy biologiczne. Najłatwiejszy do dostrzeżenia i dotyczący każdego człowieka jest rytm wyznaczany przez dni i noce oraz związane z nimi okresy snu i czuwania. Dostrzeganie – przemienność dnia i nocy, pór roku, cykle życia w przyrodzie, Ważnym jest tutaj układanie rytmów, kontynuowanie ich, wysłuchiwanie rytmów, przekładanie z jednego na inny np. słuchowy na wzrokowy, głośne liczenie: liczenie po dwa, po pięć itd
- Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania –obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów (misiów, samochodów) przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci. Najpierw dziecko wyodrębnia z otoczenia (wzrokiem, gestem, ruchem) to, co chce policzyć, potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Często na rytm dotykania nakłada się rytm oddechu i rytm bicia serca, dlatego niektórych przedmiotów dotyka więcej niż jeden raz. W miarę ćwiczenia dziecko dąży do tego by na jeden liczony przedmiot był jeden gest wskazujący i jeden wypowiedziany liczebnik. Dorośli nie zdają sobie sprawy, ile ćwiczeń potrzeba, by potrafiło określić liczebnikiem ilość policzonych przedmiotów. Dziecko musi wiedzieć, że ostatni wypowiedziany liczebnik ma podwójne znaczenie: oznacza ostatni liczony przedmiot i określa liczbę policzonych przedmiotów.
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania - celem jest tu dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej. Nauczanie matematyki koncentruje się wokół pojęcia liczb naturalnych i działań matematycznych. Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki z próbą jednoczesnego szeregowania przedmiotów. Jest to jednak często liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Dzieci mają tendencję do oceniania liczebności zbioru według wielkości przestrzeni, które zajmują elementy zbioru, oraz wielkości samych elementów należących do zbioru. Dla oceny stosunków ilościowych istotna jest liczba przedmiotów w porównywanych zbiorach, a nie przestrzeń i wielkość elementów zbioru. Niezbędne są, więc różnorodne ćwiczenia w porównywaniu, odwzorowywaniu i odtwarzaniu zbiorów. Ćwiczenia te powinny mieć charakter praktyczny: łączenie w pary (porównywanie czynnościowe) pozwala na określenie, czy w danym zbiorze jest mniej, więcej, czy tyle samo elementów. Działania takie należy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych.
- Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenia płynów - .wprowadzenie dziecka w sens pomiarów należy zacząć do tego, co dla niego jest najbliższe -od własnego ciała. Należy pomóc dziecku zauważyć to, co jest od niego większe (wyższe) od tego, co jest mniejsze (niższe), cięższe – lżejsze. Używać określeń: większy – mniejszy, dłuższy – krótszy, niższy – wyższy, grubszy – chudszy, lżejszy - cięższy; pozwolić by zmierzyło, zważyło (gdy mamy możliwość zabawy wagą), zbadało po swojemu, porównało dwa przedmioty, przyrównało siebie do innych osób czy przedmiotów. Zabawy te zawsze wiążą się z eksperymentowaniem, sprawdzaniem a zarazem rozwojem wewnętrznej motywacji do posiadania tej wiedzy
- Klasyfikacja – polega ono na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie segregowaniu według tej cechy lub cech klasyfikowanych obiektów. Jest to wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach. Pierwsze zbiory związane są oddzielnie ze wspólną nazwą, dzieci układają np. piłki, klocki, lalki, samochody itp. Działaniom tym sprzyja wiele naturalnych sytuacji występujących w codziennym życiu dziecka, w czasie których dostrzega ono różne właściwości przedmiotów i według nich dokonuje podziału na kategorie. W tworzeniu zbiorów uwzględnia się wiele cech jakościowych takich jak: nazwa, przeznaczenie, sposób użytkowania, barwa, kształt, wielkość, długość, szerokość, wysokość, ciężar, grubość i wiele innych. Do porównywania różnych właściwości przedmiotów dziecko włącza umiejętność spostrzegania, obserwowania, uwagę i pamięć. W czasie porównania przedmiotów występuje analizowanie. Pojawiają się coraz bardziej złożone czynności umysłowe, które są podstawą kształtowania pojęć
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych oraz zapisywanie czynności matematycznych
–jest dalszym doskonaleniem umiejętności rachunkowych dzieci, stanowi przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole, jednakże już w przedszkolu na podstawie historyjki obrazkowej rozwiązują proste zadania i zapisują symbolami matematycznymi ich treść
- Intuicje geometryczne –kształtowanie pojęć geometrycznych
- Konstruowanie gier przez dzieci –hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolność do wysiłku umysłowego, ćwiczy naprzemienność i przestrzegania zasad https://kreatywnewrota.pl/szybka-gra-matematyczna/
Celem edukacji matematycznej w przedszkolu jest rozwijanie zdolności do poznawania rzeczywistości, stawiania hipotez, logicznego rozumowania, skutecznego wykorzystania różnych strategii i procedur matematycznych, rozwiązywania różnych problemów. Kształtowanie umiejętności matematycznych trwa wiele lat i powinno przebiegać zgodnie z naturalnym rozwojem umysłowym dziecka. Początkowo każde działanie matematyczne wykonywane przez dziecko dokonuje się w świecie fizycznym. Później nie musi już działać w oparciu o realne przedmioty, może wykonywać czynności w swoim umyśle. Do prawidłowości liczenia, klasyfikowania czy mieżenia i ważenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń. Trzeba je zachęcać, pokazywać jak to zrobić, wspólnie się bawić, eksperymentować, odkrywać otaczającą nas rzeczywistość. W poniższych linkach można znaleźć inspiracje i w sposób bardzo kreatywny poćwiczyć umiejętności matematyczne.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/
https://ekodziecko.com/category/edukacyjne/dziecieca-matematyka
https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/
Zachęcam do wspólnych zabaw
Anna Guz
Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
Język angielski
2020-06-04Witam dzieci i rodziców.
Tematem dzisiejszych zajęć będą przeciwieństwa- opposites.
Na początek piosenka o przeciwieństwach obejrzyj i posłuchaj wideo nagrania:
The Opposites Song
https://www.youtube.com/watch?v=HGeuA4iJ8vI
big and small
short and tall
narrow and wide
heavy and light
good and bad
happy and sad
open and closed
yes and no
fast and slow
young and old
empty and full
push and pull
hard and soft
on and off
short and long
weak and strong
laugh and cry
wet and dry
hot and cold
left and right
in and out
wisper and shout
rough and smooth
warm and cool
curly and straigh
asleep and awake
stop and go
high and low
up and down
square and round
quiet and loud
under and over
top and bottom
right and wrong
Poznaliście już przeciwieństwa ? Zaproś do kolejnego zadania mamę tatę siostrę brata. Usiądźcie naprzeciw siebie, pokaż gestem jakieś przeciwieństwo i nazwij je po angielsku np.:
big(duży) a osoba siedząca naprzeciw pokazuje small (mały)
fast (szybko kręcimy dłońmi młynek jak do Rolly Polly -slow (kręcimy młynek powoli)
up (pokazujemy palcem w górę – down (pokazujemy palcem w dół)
Za pomocą gestów można pokazać prawie wszystkie przeciwieństwa z piosenki.
Czy udało się wam wykonać zadanie?
Zapraszam więc do rysowania. Karty do pracy w załącznikach.
Cały materiał dostępny również na poczcie :
hasło: jang245@wp.pl
login:przedszkole245
Przeczytaj: Język angielski ...

KRASNOLUDKI - GRUPA III
2020-06-01
"KRASNOLUDKI"- GR. III
Data 1 czerwca to dzień wyjątkowy na całym wielkim świecie, ponieważ obchodzimy wtedy Międzynarodowy Dzień Dziecka, czyli święto wszystkich dzieci . Hura ! W tym radosnym dniu życzę Wam moje kochane Przedszkolaki dużo zdrówka, zawsze uśmiechu na twrzy, wielkiej porcji lodów, całusków od rodziców i dziadków oraz wspaniałej zabawy z najbliższymi, bo czas spędzony z rodzinką , to najwiekszy prezent, który zapamiętacie do końca życia. Drogie dzieci chciałabym byście zawsze były słuchane i kochane. Przesłyłam mnóstwo buziaków:):):)
Wasza pani Ania
A w prezencie piosenka:
https://www.youtube.com/watch?v=p8Pw2N5pwQ8
PS: PRZYPOMINAM O ODEBRANIU PAKIETÓW KSIĄŻEK Z PRZEDSZKOLA:)
TEMAT TYGODNIA:" WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ"
1. "Dzień Dziecka"
2. "Dzieci też mają swoje prawa"
3. "Dziecko i świat"
4. "Portret przyjaciela"
5. "Dzieci świata"
PONIEDZIAŁEK
1. Drodzy Rodzice dziś dajcie swojemu Dziecku najlepszy prezent- swój czas i uwagę:)
Przygotujcie albumy ze zdjęciami i wspólnie z dzieckiem je ogladajcie , zabierzcie dzieci na spacer, wycieczkę, rower, hulajnogę i wspólne lody. Bawcie się wspólnie, bo każy z nas dorosłych ma w sobie dziecko:) A po drodze do domu kupcie kolorowe balony i "coś" do robiena bańiek mydlanych, którymi się będziecie wspólnie bawić.
PIOSENKI O DZIECIACH:
- https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ – Wszystkie dzieci nasze są
- https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY – Serduszko przyjaźni
- https://www.youtube.com/watch?v=CHRrns4VEsQ – Przyjaźń – wielka sprawa
- https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A – Podajmy sobie ręce
- https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY – Indiański Taniec
ZABAWY Z BAŃKAMI MYDLANYMI
"Powolny oddech"- zabawa
Przedszkolaki powinny ćwiczyć oddech, a nie ma lepszej zabawy niż robienie baniek. Jednak tym razem umów się z dzieckiem, że wydmuchuje bańkę jak najwolniej. Sprawdzą się przy tym te najmniejsze zestawy albo po prostu zwykła rurka. Najlepiej dość szeroka.
Jeśli dziecko nie ma nic przeciwko temu, możecie nawet mierzyć czas powstawania jednej bańki. Potem zamiana ról i bańkę wydmuchujesz ty. A pociecha odlicza (już bez sprzętu, tylko samodzielnie) sekundy.
Liczenie
Z młodszymi dziećmi, które uczą się liczyć, możesz bawić się w„zaklaskiwanie” baniek. Tworzysz ich sporo, a potem wykrzykujesz jakąś cyfrę np. 3. Dziecko ma za zadanie klasnąć tak, by odpowiednia ilość baniek pękła, głośno przy tym licząc: 1, 2, 3.
Możesz się też umówić, że „zaklaskuje” bańkę na konkretne hasło np. kiedy w piosence czy wierszu, usłyszy słowo balon (albo jakieś inne słowo). Chodzi o to żeby dziecko wsłuchało się w to, co mówisz/śpiewasz/recytujesz i zareagował na konkretne hasło.
ZABAWY Z BALONAMI
Zabawa „Taniec z balonikiem”.
Dziecko otrzymuje balonik i tańczy z nim do wesołej muzyki zgodnie z instrukcjami podanymi przez Rodzica:
-Balonik na głowie.
-Balonik na plecach.
-Balonik pod brodą.
-Balonik między nogami.
Zabawa ruchowa
Rodzic gra na bębenku (wystukuje, klaszcze)- (tempo do biegania i maszerowania). Dziecko z balonikiem w rękach porusza się w rytmie, jaki podpowiada muzyka.Na przerwę w muzyce wykonuje polecenia Rodzica.
-Podskocz.
-Obróć się.
-Stań na jednej nodze.
-Stań na palcach.
-Kucnij.
"Tańce w parach z balonami"- zabawa ruchowa
Zabawa chyba wszystkim znana - dzieci tańczą w parze z Rodzicem, między nimi jest balonik, który nie może spaść na ziemię. Nie wolno trzymać go w ręce. Dziecko , lub rodzic podaje różne części ciała, między które będzie trzeba dać balon, np. między brzuchami, plecami, czołami, kolanami itp.
"Balon w górze"- zabawa ruchowa
Dziecko dostaje balonik, którego musi odbijać w rytm muzyki, tak, aby cały czas był w górze. Rodzic mówi jakimi częściami ciała mamy odbijać balon i sam bierze udział w zabawie:)
"Ja i mój balonik"-praca plastyczna
Dziecko wybra sobie balonik i dorysowanie mu flamastrem minki, odpowiadającej na pytanie,czy podobały się dziecku i balonikowi dzisiejsze zabawy, czy jest wesoły czy smutny.
WTOREK
1. Jakie są Prawa Dziecka? . Rozmowa połączona z oglądaniem prezentacji:
https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
Dzieci mają prawo do:
– miłości i szacunku
-życia w rodzinie
– prywatności
– radości
– niewiedzy
– niepowodzenia i łez
– zabawy i wypoczynku
– nauki
– wyrażania własnych myśli i uczuć
– przeciwstawienia się złu
– leczenia
– do życia bez przemocy
Uświadomienie dziecku, że zawsze mogą liczyć na pomoc ze strony rodziców, dorosłych i nie jest samo ze swoimi problemami.
2. Piosenka o prawa dziecka:
https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
3. „Moja ręka”- praca plastyczna połaczona z zabawą ruchową.
Dziecko obrysowują kredką swoją rękę i kolorują ją, dowolnie ozdabia, dorysowuje biżuterię, zegarek. A potem wycinają jej obrys. Rodzic umieszcza obrys ręki gdzies w pokoju w zasięgu dziecka,.Dziecko bawi się tańczy przy muzyce, na przerwę szuka szablonu swojej ręki i "przybija piątkę". Zabawę powtarzamy zmieniając miejsce szablonu. Ćwiczenie orientacji przestrzennej i refleksu
4. Burza mózgów „Mam prawo do...”.
Zapisanie na kartce papieru wszystkich skojarzeń dziecka i wywieszenie takiej kartki w np.
w kuchni, aby wszyscy domownicy mogli się przeczytać jej treść.
5.Zabawa integracyjna „Mały człowiek”.
Dziecko ilustruje ruchem treść wiersza:
Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).
Materiały dodatkowe:
http://wierszykidladzieci.pl/kowalska/prawa-obowiazki.php – wiersz „Prawa i obowiązki”
ŚRODA
1.Ćwiczenia oddechowe „Kto szybciej?”
Rodzic wyznacza linie startu i mety. Dziecko układa kulki z papieru na linii startu
i dmucha na nie, popychając je w kierunku mety. Wygrywa ten, którego kulka pierwsza przekroczy linię mety. Zwracanie uwagi na właściwe wykonywanie wdechu i wydechu.
2. Zabawa w kalambury „Wszyscy mamy swoje prawa”
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic prezentuje za pomocą ruchu i gestu wybrane prawo dziecka. Dziecko odgaduje, a następnie rodzicowi zadaje pytanie za pomocą gestów. Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.
3. Rodzic recytuje wiersz Maciejki Mazan pt,, Krzesłem na księżyc’’
Czemu dziecko jest ważne?
Czy wiecie to? No raczej!
Widzi to, co dorosły,
ale całkiem inaczej.
Chmura jest wielorybem,
rowerek – samolotem,
krzesłem lata się w kosmos,
na księżyc i z powrotem.
Dziecko wie, o czym śpiewa
ptak, co usiadł na drzewie.
Dorosły też to wiedział,
lecz urósł i już nie wie…
Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania i polecenia:
-Czym różnią się dzieci od dorosłych?
-Kto waszym zdaniem ma większą wyobraźnię – dziecko czy dorosły?
-Co swoim kształtem mogą przypominać chmury? O czym mogą śpiewać ptaki?
-Przypomnij mi, do czego dzieci mają prawo. (m.in. prawo do: wyrażania własnych myśli, nauki, opieki, odpoczynku, wychowania w rodzinie)
4. Zabawa dramowa „To już potrafimy”
Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju w rytmie wystukiwanym przez Rodzica
Podczas przerwy w grze Rodzic podaje nazwę jakiejś czynności (np. Oglądamy książkę), a dziecko pokazuje ją za pomocą gestów.
5. Zabawa „Kto trafi do obręczy?’’
Dziecko próbuje trafić do obręczy ( miski, wiaderka, pudełka) piłką z wyznaczonego punktu. Ćwiczenie refleksu i celności rzutu
6. Kształtowanie pojęć matematycznych.
Swobodna rozmowa z dzieckiem odwołująca się do jego ogólnej wiedzy i wcześniejszych spostrzeżeń na temat różnic i podobieństw między ludźmi.
Zabawa „Wyższe, niższe”
Rodzic proponuje dziecku, by sprawdziło, kto/co jest od niego wyższy/wyższe (kuca), a kto/co niższy/niższe (stoi wyprostowany). Dziecko podchodzi do Rodzica i sprawdza. Następnie wyszukują w otoczeniu przedmioty wyższe i niższe od Rodzica.
Rodzic prezentuje dziecku różne rodzaje miar (np. linijka, miara krawiecka, metrówka, miarka budowlana) służących do mierzenia długości. Dziecko wykorzystują je do samodzielnych doświadczeń.
7.Wykonanie ćwiczenia zKP3, s. 73 – porównywanie wzrostu dziecka, używanie określeń: niższy – wyższy.
CZWARTEK
1.Wprowdzenie do rozmowy o przyjacielu poprzez piosenkę "Mam Przyjaciela"
https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8
2. Rodzic czyta dziecku wiersz:
"Zostań moim przyjacielem"Eliza Rozdoba
Zostań moim przyjacielem
i na co dzień i w niedzielę,
ja dla ciebie wszystko zrobię,
nawet deser oddam tobie
i czerwony wóz strażacki,
stare klocki, brata znaczki
i książeczkę z naklejkami,
siostry pudło z zabawkami
i jej ulubione lale
i nie będzie mi żal wcale...
Zostań moim przyjacielem,
dam ci dwie drożdżówki z serem
i kawałek czekolady,
co już zjeść nie dałem rady,
i w kieszeni spodni noszę,
zgódź się, zgódź, tak ładnie proszę!
Dam ci nawet jeden grosik,
co na szczęście możesz nosić...
Wszystkim z tobą się podzielę!
Zostań moim przyjacielem!
Rozmowa z dzieckiem na temat przyjaźni:
-Co to jest przyjaźń?, Kto to jest przyjaciel?, Czy Ty masz przyjaciół, kto jest Twoim przyjacielem ?, Co robią przyjaciele?, Jak ma na imię Twój przyjaciel? Jak wyglada Twój Przyjaciel ?- opisz jego wygląd.
3. "Mój przyjaciel"- praca plastyczna. Dziecko rysuje lub maluje sylwetkę lub tylko portret swojego przyjaciela, w dowolnej technice plastycznej. Mozemy sobie słuchać piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=K7i5YGNN4v8 – "Zostań moim przyjacielem"
4. Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiech dzieci”
Dziecko naśladuje różne rodzaje śmiechu: cha-cha-cha, che-che-che, hi-hi-hi.
Wzmacnianie przepony.
5. Wykonanie karty pracy z KP3, s. 74. Utrwalenie pojęć: pod, nad.
6. Zabawa ruchowa "Maszynista zuch"
https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik
7.Projektowanie makiety placu zabaw –KA, s. 32. dziecko tworzy makietę według własnego pomysłu. Rozmieszcza na niej sprzęty w dowolny sposób. (Rysunki można na karcie przykleić lub tylko je na niej ułożyć i wykorzystać ją wielokrotnie).
Dziecko opowiada, jak zaprojektowało swój wymarzony plac zabaw. Używają wyrazów określających położenie przedmiotów w przestrzeni.
Zachęcam do przeczytania dziecku opowiadania na dobranoc pt. „Bajka o przyjaźni”
PIĄTEK
1."My dzieci świata"- prezentacja dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
2. Piosenka "Jesteśmy dziećmi"
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
3. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Uwaga – stop”
Kiedy gra muzyka np.piosenka "Jesteśmy dziećmi", dziecko swobodnie porusza się po pokoju, podrzucając do góry piłeczkę. Na przerwę w muzyce musi się zatrzymać i złapać piłeczkę tak, żeby nie spadła na podłogę.Ćwiczenie refleksu i wrażliwości słuchowej.
4."Tik-tak" (zabawa ze Szkocji)
Dziecko z rodzicem tworzy parę i stoją naprzeciwko siebie,w odległości około 3 metrów.W tym samym momencie zaczynają zbliżać się do siebie,stawiając jedną stopę przed drugą. Wygrywa to dziecko, któremu uda się w końcu postawić stopę na stopie drugiego.
5. Piosenka z liczeniem do 10
https://www.youtube.com/watch?v=oNS6BeQRnZs – 10 Małych Indian
6. Kolorowanka do wydruku. Wybierz i pokoloruj- "Dzieci świata"
https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata
lub
https://www.raisingourkids.com/coloring-pages/printable/kids/
7. Piosenka "Kolorowe dzieci"-Majka Jeżowska.
https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
Przeczytaj: KRASNOLUDKI - GRUPA III ...

Język angielski
2020-06-01Witam wszystkie dzieci w tym szczególnym dniu!
I was drodzy rodzice.
Kochane dzieciaki dziś wasze święto!
Na pewno wszyscy o nim pamiętają?
Ponieważ czeka was moc atrakcji na pewno będziecie bardzo zajęci.
Przygotowałam więc dla was znane i lubiane piosenki angielskie. Jeżeli macie ochotę to
zapraszam do śpiewającego powitania:
Good Morning Song | The Kiboomers https://www.youtube.com/watch?v=TFVjU-dsIM8
A teraz do tańca i pokazywania za pomocą gestów piosenek:
Open Shut Them | Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=RNUZBHlRH4Y
Elephant Dance Song | Teacher's Video
https://www.youtube.com/watch?v=nY3N_j6KmNE&list=PLoqrDvDu1YQLNeYtakyyNCjtjmWVcvBbf&index=7
Roly Poly, Roly Poly | Nursery Rhymes For Children | Kids Songs By Kids kiddy
https://www.youtube.com/watch?v=8O3anMe6t5s
Jeżeli jeszcze się nie znudziliście zapraszam do wysłuchania przepięknej piosenki, którą śpiewają dzieci z całego świata.
We Are The World with actions || Graduation Song|| We are the World For Children
https://www.youtube.com/watch?v=dH6suPfBTt8
Życzę wam wszystkie dzieci
w dniu Waszego święta
aby każdy dzień był pełen tylko szczęśliwych chwil.
I do zobaczenia !!!!! See You Soon!
Przeczytaj: Język angielski ...

PSZCZÓŁKI GRUPA IV
2020-06-01Drodzy Rodzice! Kochane Pszczółki!
Serdecznie zachęcamy do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Dzień Dziecka„. Dobrej zabawy i powodzenia!
Wita Was słoneczny ranek,
tyle dzisiaj niespodzianek,
tyle przygód czeka nas.
Pierwszy czerwca ! Wstawać czas !
Dzisiaj święto wszystkich dzieci –
to szczególny dla nas dzień.
Jasne złote słonko świeci,
spoza chmur uśmiecha się.
Dzisiaj święto wszystkich dzieci
Niech nam pięknie słońce świeci
Wszyscy śmieją się od rana
Każda buzia roześmiana
Czar zabawy dziś panuje
Każde serce się raduje.
Oj! Jak ptaszki dziś śpiewają
Tak życzenia Wam składają. Życzymy wszystkim dzieciom,
aby ich dzieciństwo
było jak najlepsze
i aby trwało jak najdłużej!
życzą Renata Poznańska
Jolanta Jakubowicz
Justyna Szutko
Piosenka dla Was "Święto wszystkich dzieci"
https://www.youtube.com/watch?v=rJk74NtwyEA
TEMAT TYGODNIA : Dzień Dziecka
TEMATY DNIA:
- WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ
- JESTEŚMY DZIEĆMI
- DZIECI Z ROŻNYCH STRON ŚWIATA
- PRAWA DZIECKA
- MÓJ DZIEŃ DZIECKA
CELE OGÓLNE:
- uwrażliwienie na innych; doskonalenie umiejętności szukania różnic i podobieństw; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na własny temat
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się; samopoznanie
- poszerzanie wiedzy na temat dzieci z różnych stron świata; doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie
- zaznajomienie dzieci z ich prawami; kształtowanie poczucia własnej wartości
- zaznajomienie dzieci ze sposobami obchodzenia Dnia Dziecka w innych krajach; doskonalenie umiejętności czytania dat
PONIEDZIAŁEK
- Wszystkie Dzieci nasze są- zabawa muzyczna. https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o Dzieci przedstawiają za pomocą ekspresji ruchowej i mimiki emocje i nastrój kojarzące się z muzyką.
- „Różnice” – zabawa z piłką, szukanie wyrazów przeciwstawnych. Dzieci siadają, Rodzic rzuca piłkę do dziecka i prosi o podanie przeciwieństwa do słowa, które wypowie, np. wysoki – niski, młody – stary, mały – duży, chudy – gruby. Następnie dzieci przejmują piłkę, wymyślają własne przymiotniki na określenie cech zewnętrznych człowieka. Rodzic podaje przeciwieństwa.
- „Co mam podobnego?” – rozmowa na temat podobieństw i różnic pomiędzy dziećmi na świecie, szukanie podobieństw w wyglądzie zewnętrznym osób, wypowiadanie się na dany temat.
- Praca z KP4.26a – wypełnienie i omówienie kart wypełnionych przez dzieci na swój temat, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
- Praca z KP4.25 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, kodowanie.
WTOREK
- ZESTAW ĆWICZEŃ – WZMACNIAJĄCY MIĘŚNIE BRZUCHA I GRZBIETU.
Rozgrzewka:
- bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan przez 15 sekund,
- 10 pajacyków,
- 10 sek dużych wiatraków w przód (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w przód)
- 10 sek dużych wiatraków w tył (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w tył)
- 5 razy krążymy biodrami w prawą i 5 w lewą stronę (dłonie układamy na bioderkach),
- łączymy nogi, kładziemy dłonie na kolana i 5 razy zginamy i prostujemy złączone kolana (zwracając uwagę na złączone stopy),
- 10 tzw. „piłeczek” w miejscu (skoki obunóż w miejscu),
- w siadzie skrzyżnym: klaskanie nad głową i z tyłu za plecami
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu:
- W pozycji niskiej – klęk podparty, tj. podłogę dotykają kolana oraz dłonie ułożone pod klatką piersiową, pośladki uniesione). Ruch: na „raz” podnosimy i prostujemy w kolenie dowolną nogę, na „dwa” noga wraca na miejsce, na „trzy” podnosimy i prostujemy drugą nogę i na „cztery” – powrót. Powtarzamy 5 razy na każdą stronę. Zwracamy uwagę aby wyprostowana noga była przedłużeniem kręgosłupa.
- Przejście do siadu klęcznego, tj. pośladki na piętach, kolana i stopy złączone, plecy proste, dłonie ułożone na udach. Ruch: na „raz” uniesienie prostych ramion do góry nad głowę, na „dwa” opuszczenie rąk na podłogę (do wyprostowania rąk), wytrzymujemy ok 5 sekund i powtarzamy pięć razy.
- Powrót do pozycji klęku podpartego – na „raz” brodę zbliżamy do prawego kolana, na „dwa” wracamy do pozycji wyjściowej, na „trzy” zbliżamy brodę do lewego kolana, a na „cztery” powrót. Powtarzamy 5 razy na każde kolano.
- Przechodzimy do leżenia przodem, tj. na brzuchu. Prostujemy ręce do przodu i łączymy nogi. Ruch: Na „raz” unosimy ręce, szyję i głowę do góry – wykonujemy wdech. Na „dwa” powrót i wydech. Powtarzamy 5 razy. Zostajemy w tej samej pozycji i na „raz” unosimy w tym samym czasie ręce i nogi do góry – wdech, na „dwa” wydech i powrót. Powtarzamy 5 razy
- „Polubić różnice” – nauka wierszyka Dominiki Niemiec połączona z wykonaniem rysunku. Dzieci mają za zadanie narysować kolegę lub koleżankę, który jest inny / która jest inna od nich. Do wykonania rysunku używają pasteli olejnych. Podczas rysowania uczą się na pamięć wierszyka:
Polubić różnice Dominika Niemiec
Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,
Inny ma wygląd albo ubranie,
Mieszka w innym miejscu, je co innego,
Bawi się inaczej – może być twym kolegą.
Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,
A te różnice polubić spróbujesz.
- Praca z KP4.26b – wykonanie kart pracy na temat samego siebie, dzielenie się z innymi informacjami o sobie. Dzieci wykonują kartę pracy, która stanie się wstępem do zajęć. Następnie opowiadają o sobie na podstawie rysunków i informacji, które w niej zawarły.
- „Portret” – zabawa w rysowanie drugiej połowy swojego portretu, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci otrzymują połowę wydruku swojego zdjęcia. Drugą połowę zdjęcia dorysowują sami.
ŚRODA
- „Dzieci świata” – rozmowa na temat wiersza Wincentego Fabera
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Rozmowa na temat wiersza. R. pyta dzieci: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza? Dzieci starają się podać nazwy narodowości. Następnie odszukują dzieci występujące w wierszu wśród rozsypanych zdjęć dzieci z różnych stron świata. Próbują przykleić zdjęcia w odpowiednim miejscu na mapie świata. Podczas odszukiwania kolejnych zdjęć R. zadaje pytania precyzujące: Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?
- My Dzieci Świata-bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
- Posłuchaj piosenki Majki Jeżowskiej " Kolorowe dzieci"
https://www.youtube.com/watch?v=XMnJupsJnm8
- Do wydruku pokoloruj- "Dzieci świata"
https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata
https://orlapolana.szkolnastrona.pl/download/pl/2020/04/kol-dzien-ziemi-2.pdf
- "Dzień dobry dla wszystkich dzieci na świecie" ,posłuchaj piosenki i spróbuj zaśpiewać "Dzień dobry" w różnych językach
https://www.youtube.com/watch?v=2nYjGy_ZUG8
- Przeczytanie opowiadania Uczta u motylków Agnieszka Filipkowska
Kerim i Jasira pojawili się w grupie Motylków kilka dni temu. Dzieci przyglądały im się z uwagą, bo wyglądali trochę inaczej i na początku niewiele mówili. Oboje mieli trochę ciemniejszą skórę, a ich czarne oczy patrzyły na innych badawczo i trochę nieufnie. Dziewczynka nosiła na głowie kolorową chustę, której nie zdejmowała nawet w budynku. Chłopiec był trochę starszy od siostry i dużo wyższy od pozostałych przedszkolaków, ale na razie pani dyrektor zdecydowała, że lepiej będzie nie rozdzielać rodzeństwa i przyjęła oboje do tej samej grupy. – Chcecie może poukładać puzzle? – pierwsza zagadnęła ich Julka, która jeszcze nie tak dawno sama była nowa w grupie Motylków i pamiętała, jak bardzo się wtedy denerwowała. Na śniadej twarzy Jasiry pojawił się nieśmiały uśmiech. Skinęła głową i dała się nowej koleżance poprowadzić do stolika z rozsypaną układanką. Dziewczynka uwielbiała układać puzzle. Ten moment, kiedy z zupełnego bałaganu zaczynał się nagle wyłaniać piękny obrazek i okazywało się, żewszystkie elementy idealnie do siebie pasują, napawał ją wielkim spokojem. W prawdziwym życiu nie zawsze było tak łatwo... – Ale jesteś szybka! – zawołała zachwycona Julka wpatrzona w zręczne palce Jasiry. – Nieźle! Już zrobiłaś prawie cały zamek! – Jeszcze niebo... i liście... – powiedziała skupiona na pracy dziewczynka. – I już. – Ja też już prawie skończyłam, zobacz – pochwaliła się Julka. – A wiesz, mamy tu też takie puste puzzle, na których można samemu narysować obrazek i potem go układać. Chcesz? Czarnooka koleżanka skinęła głową, po czym obie udały się w kierunku szuflad z przyborami plastycznymi. Dziewczynki wymyśliły, że każda z nich narysuje swoją rodzinę, a potem wymienią się puzzlowymi rysunkami i zobaczą, która szybciej go ułoży. Tymczasem chłopcy bawili się w drugim końcu sali. W ruch poszły gumowe dinozaury, które wydawały z siebie przeraźliwe odgłosy. Kerim był zachwycony zgromadzonym w przedszkolu zbiorem prehistorycznych gadów. Dotychczas widział je w książkach i na kartach, które zbierał od kilku miesięcy. Ale takie zabawki to zupełnie coś innego! Rozpoznał wśród nich pterodaktyla i brontozaura. Był nawet nieduży, zielony model diplodoka i lekko zużyty tyranozaur. Lubił te skomplikowane nazwy. Nazywanie dzikich bestii pomagało mu pokonać strach przed nimi. – Wrrrau! – ryczały potwory w rękach rozbawionych chłopców, którzy, choć widzieli się pierwszy raz w życiu, potrafili się razem świetnie bawić. – Ach, ci chłopcy, zawsze robią tyle hałasu! – skomentowała Julka zajęta szkicowaniem szczupłej sylwetki swojego taty. – Ja już prawie skończyłam, a ty? Jasira potrząsnęła przecząco głową. Spojrzała na rysunek koleżanki, na którym byli tylko Julka i jej rodzice. Wszyscy troje jechali na rowerach przez park. A na jej układance pojawiło się już sześć osób: mama, tata, ona, trójka jej rodzeństwa i to wciąż nie była cała rodzina. Jeszcze przecież trzeba narysować małego Alima i babcię Hanę. – O, macie piknik! – zawołała Julka, patrząc na narysowaną przez Jasirę rodzinę siedzącą wokół dużego koca zastawionego jedzeniem. – To nie piknik – sprostowała dziewczynka. – To nasz normalny obiad, w domu. – A gdzie stół i krzesła? – Nie ma. Siedzimy na podłodze – wyjaśniła Jasira. – Ale wam fajnie! Na mnie mama by krzyczała, że nie siedzę przy stole i kruszę na podłogę. To niesprawiedliwe! – oceniła Julka. – I jeszcze w dodatku macie naleśniki... – To nie są naleśniki, to pita. Taki arabski chleb. Maczamy go w hummusie albo oliwie – oczy Jasiry zalśniły na myśl o pysznym jedzeniu w gronie najbliższych. – A może pobawimy się w dom i pokażę ci, jak to u nas wygląda? – zaproponowała. – Super pomysł! – ucieszyła się Julka. – Ale chyba będziemy potrzebowały więcej osób, bo twoja rodzina jest taka duża. Znalezienie chętnych do zabawy na szczęście wcale nie było trudne. Dywanik w kąciku kulinarnym wkrótce zapełnił się plastikowymi talerzami oraz szmacianymi warzywami i owocami. Siedzące dookoła dzieci wzajemnie częstowały się zabawkowymi potrawami. Także wielbiciele dinozaurów dołączyli do tej uczty i nawet dla ich pupili znalazły się jakieś smaczne kąski. – Kochana, ta pieczeń jest doprawdy wyborna! – Tereska z wdziękiem naśladowała swoją ciocię, pochłaniając niewidzialne danie. – Spróbuj musu jabłkowego! Po prostu felicja! – zachwycała się Kasia. – Chyba raczej delicja... – poprawiła ją Julka. – Hmm... naleśniki z lodami z marchewki i kalafiora! Pychotka! – wygłupiał się Julek. – I do tego sos mrówkowy! – wtórował mu Kerim. Wspólna biesiada trwała do czasu, aż pani Małgosia, roznosząca w przedszkolu obiady, zaprosiła dzieci do stołu na prawdziwy posiłek. Ale tak naprawdę nawet wtedy nie przerwano zabawy w nadawanie potrawom śmiesznych nazw. Pani Marta patrzyła z rozrzewnieniem na to, jak dzieci potrafią się razem świetnie bawić, nawet gdy są tak różne i pochodzą z różnych stron świata. Pomyślała, że nazwa Motylki tak bardzo pasuje do jej grupy. Tyle tu różnych barw i wszystkie do siebie doskonale pasują! Mamy różny kolor skóry i inne zwyczaje, Lecz w zabawie ta odmienność nieważną się staje. Ty masz piegi, on ma loki, ja mam skośne oczy. Gdy mnie poznasz, sam dostrzeżesz, jak wiele nas łączy.
Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytania: Jak wyglądali Kerim i Jasira? Jakie zabawy zaproponowały dzieci nowej koleżance i nowemu koledze? Co przedstawiały rysunki Julki i Jasiry? Co zdziwiło Julkę na rysunku Jasiry?
- Praca z KP4.27b – budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, szukanie wspólnych zabaw i zajęć dla dzieci z różnych stron świata. R. pyta dzieci: Co łączy dzieci na całym świecie? Gdyby wyjechały teraz do innego państwa, co mogłyby robić wspólnie z dziećmi z innych krajów?
- Praca z KP4.27a – doskonalenie sprawności manualnej, percepcji słuchowej, poszerzanie wiedzy ogólnej. R. włącza dzieciom dwa utwory
La raspa (muzyka meksykańska)
https://www.youtube.com/watch?v=edUxc_LaJ1E
Krakowiaczek
https://www.youtube.com/watch?v=49ktO0D8S9Q
Dzieci dobierają muzykę do odpowiednich rysunków postaci na karcie i kolorują właściwe kółka.
CZWARTEK
- UNICEF – zapoznanie dzieci z logo i działalnością UNICEF-U. Rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci. Zapoznanie dziecka z prawami dziecka. Pokazujemy logo organizacji UNICEF-U. Pytamy dziecko: co przedstawiono na logotypie?, Czym zajmuje się ta UNICEF? Zachęcam do opowiedzenia dziecku o działalności Unicefu. Następnie przechodzimy do rozmowy o prawach i obowiązkach. Pytamy: Co to są prawa?, czym różnią się prawa od obowiązków? Czy dzieci też mają prawa i obowiązki?, Jakie?
Prawa dziecka - prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=hbfLxqiefqw
- prawo do życia i tożsamości (posiadania imienia)
- prawo do informacji
- prawo do wychowania w rodzinie
- prawo do wyrażania własnych poglądów
- prawo do prywatności
- prawo do edukacji (nauki)
- prawo do odpoczynku (zabawy)
- ochrona przed przemocą
- ochrona przed konfliktem
Dziecko zastanawia się na czym polega ich przestrzeganie, jak te prawa mogą być łamane.
Film edukacyjny ,,Nasze Prawa Ważna Sprawa’’
https://www.youtube.com/watch?v=z1MolQYJmy4
- Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez tworzenie przestrzennych kompozycji z plasteliny. Praca plastyczna, Pszczółka, zobacz jak łatwo ulepić pszczółkę krok po kroku.
https://www.youtube.com/watch?v=ODdR74NIq6Y
PIĄTEK
- „Daty” – przyporządkowanie dat świąt związanych z rodziną odpowiednim zdjęciom. Zachęcam do wydrukowania lub napisania własnoręcznie na kartach daty: 26 maja, 23 czerwca, 21 stycznia, 22 stycznia, i czerwca oraz pokazania zdjęć: dziecka, taty i mamy, babci i dziadka. Dziecko ma za zadanie odgadnąć, co wspólnego mają ze sobą wszystkie daty. Wybiera wśród nich tę, która jest Dniem Dziecka. Przyporządkowuje inne daty świętom. Łączy każdą datę z odpowiednim zdjęciem. Możemy zapytać dziecko czy wie dlaczego obchodzony jest Dzień Dziecka. Możemy też przypomnieć informacje o prawach dziecka.
- „Dzieci w trudnej sytuacji” – rozmowa o dzieciach na świecie będących w trudnej sytuacji, uwrażliwienie na losy innych. Rodzic pokazuje zdjęcia smutnego i uśmiechniętego dziecka. Rodzic pyta: Dlaczego nie wszystkie dzieci na świecie są szczęśliwe w Dniu Dziecka?, Co może powodować taki stan? Rozmowa o dzieciach samotnych, biednych, głodnych, w trudnej sytuacji życiowej, pracujących itp.
- Praca z KP4.28 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, odwzorowanie.
- „Dzień dziecka na świecie” – omówienie sposobów obchodzenia Dnia Dziecka na świecie. Przygotowujemy napisy do czytania globalnego: FRANCJA, WŁOCHY, POLSKA, TURCJA, MEKSYK, oraz daty: 1 czerwca, 6 stycznia, 23 kwietnia,30 kwietnia oraz zdjęcia przedstawiające: pinatę, dzieci bawiące się na boisku szkolnym, dwie korony królewskie, budynek parlamentu z fotografią Turcji (zdjęcia można pokazać w internecie). Po odczytaniu każdej z poniższej informacji dziecko wybiera odpowiedni podpis, zdjęcie i datę.
– Polska: 1 – czerwca – bardzo często lekcje i zajęcia są odwołane, w placówkach organizuje się pikniki i festyny, dzieci dostają drobne prezenty i łakocie.
– Turcja: 23 – kwietnia – Dzień dziecka przypada tu tego samego dnia co Święto Niepodległości. W tym dniu dzieci odbywają wycieczki do Tureckiego parlamentu.
– Francja i Włochy – 6 – stycznia – święto rodzinne, wspólna kolacja z rodziną, spożywanie ciasta z wróżbą. Dzieci otrzymują koronę Króla i Królowej.
– Meksyk: – 30 kwietnia – Dzień Małych Mułów obchodzony podczas Bożego Ciała. Dzieci biorą udział w procesji, w festynach, rozbijają piniatę – kulę wypełnioną słodyczami i zabawkami.
Rodzic prosi dziecko o uporządkowanie dat. Pyta: Które dzieci będą obchodzić Dzień Dziecka jako pierwsze?, Dziecko przypominają sobie nazwy miesięcy i dni tygodnia.
Pozdrawiamy cieplutko
Renata Poznańska
Pani Jolanta Jakubowicz
Przeczytaj: PSZCZÓŁKI GRUPA IV ...

MOTYLKI - GRUPA II
2020-05-31
Drodzy Rodzice!
W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu skupimy się na waszych dzieciach.
Dzieci poznają swoje prawa i obowiązki, dowiedzą się co oznaczają te pojęcia i dlaczego są tak ważne, co mogą zrobić, gdy ktoś łamie ich prawa.
Temat praw dziecka jest jednym z podstawowych tematów, które nasze dziecko znać powinno już od lat przedszkolnych. Znając własne prawa, człowiek jest w stanie je obronić – nie przekazując dziecku tej wiedzy, czynimy go bezbronnym wobec innych.
Jak często my rodzice w procesie wychowawczym skupiamy się na wpojeniu dziecku wiedzy o ich obowiązkach, a jak rzadko o ich prawach? Dziecko powinno znać swoje prawa, być pewnym tych praw i umieć upomnieć się o nie, kiedy będą naruszane. W Polsce najważniejszymi aktami prawnymi, które gwarantują prawa dziecka, są: Konstytucja RP, Konwencja Praw Dziecka i ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka. Konwencja Prawa Dziecka stanowi, że dziecko jest samodzielnym podmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną, wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej.
Prawa cywilne i publiczne:
- Prawo do życia i rozwoju;
- Prawo do posiadania tożsamości: imienia i nazwiska, obywatelstwa, rodzinnych więzi;
- Prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej;
- Prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania;
- Prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach jego dotyczących w postępowaniu administracyjnym i sądowym;
- Prawo do bycia kochanym (nie jest to oczywiście prawo w ujęciu prawa cywilnego. Niemniej jednak było zawsze postulowane przez kochanego przez nas Korczaka.
- Prawo do wychowywania w rodzinie oraz kontaktów z rodzicami (mamą i tatą)jeśli są oni po rozwodzie.
- Prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej;
- Prawo do poszanowania godności i prywatności;
- Dziecko nie może być zmuszane do pracy;
Prawa socjalne:
- Prawo do odpowiedniego standardu życia;
- Prawo do ochrony zdrowia i zabezpieczenia socjalnego;
- Prawo do wypoczynku i czasu wolnego;
- Prawo do edukacji, pogłębiania zdolności i zainteresowań;
- Prawo do korzystania z dóbr kultury;
- Prawo do informacji nt. swoich praw.
Jak sami widzicie, praw jest całkiem sporo, ale mam nadzieję, że przekonałam Was, żeby zacząć rozmowę na temat nie tylko obowiązków dziecka, ale też i jego praw. Dla ułatwienia rozmowy proponuję do pobrania niewielką książeczkę przygotowaną przez UNICEFhttps://tuptuptup.org.pl/wp-content/uploads/2017/05/twoje_prawa.pdf
Książka bazuje na pytaniach dzieci, odpowiedzi natomiast podane są w oparciu o Konwencję o prawach człowieka. Książka jest dobrym materiałem z jasnym dla dziecka przekazem.
Kochane Motylki !
Pozdrawiamy was bardzo serdecznie
Życzymy miłej zabawy z rodzicami
Violetta Bronisz
Jolanta Jakubowicz
TEMAT TYGODNIA: DZIRŃ DZIECKA
01.06-05.06.2020r
Poniedziałek
temat: Dzieci też mają swoje prawa
Cele:
-Uświadomienie dzieciom przysługujących im praw
-Wyjaśnienie pojęcia prawo
-Wdrażanie do nazywania swoich uczuć
-Kształtowanie poczucia tolerancji wobec innych
-Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi
-Zachęcanie do dzielenia się własnymi doświadczeniami.
TEMAT TYGODNIA: DZIRŃ DZIECKA
01.06-05.06.2020r
Poniedziałek
temat: Dzieci też mają swoje prawa
Cele:
-Uświadomienie dzieciom przysługujących im praw
-Wyjaśnienie pojęcia prawo
-Wdrażanie do nazywania swoich uczuć
-Kształtowanie poczucia tolerancji wobec innych
-Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi
-Zachęcanie do dzielenia się własnymi doświadczeniami.
1.Piosenka o Prawach Dziecka
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
2.Zabawa z piłką „Turlanie piłki”
Dziecko siedzi na dywanie i turla piłkę do rodzica, a rodzic oddając piłkę zadaje dziecku pytania związane z tematem np. ( Czy lubisz się bawić zabawy?)
Dziecko odpowiada na pytanie turlając piłkę rodzicowi. Zabawę możemy powtarzać kilka razy zmieniając się rolami.
3.Praca plastyczna
„Mój przyjaciel z przedszkola”
Dziecko rysują portret swojego najlepszego przyjaciela i opisuje jego cechy charakteru. Ćwiczenia manualne.
Portret możemy obłożyć w ramki ozdobione własnoręcznie przez dziecko i powiesić w wyznaczonym miejscu.
4.Film edukacyjny ,,Nasze Prawa Ważna Sprawa’’
https://www.youtube.com/watch?v=z1MolQYJmy4
5.Rozmowa i wyjaśnienie dziecku, czym jest Konwencja o prawach dziecka. Objaśnienie znaczenia terminu prawo.
Burza mózgów „Mam prawo do…”. Zapisanie na arkuszu szarego papieru wszystkich skojarzeń dziecka i wywieszenie arkusza w pokoju.
6.Zabawa „Róbcie to, co ja”
Rodzic pokazuje różne ruchy (np. podnosi rękę do góry, dotyka placem czubka nosa), a zadaniemdziecka jest ich powtarzanie. Ćwiczenie refleksu i spostrzegawczości.
Wtorek
temat: Dziecko i świat
Cele:
-Utrwalanie wiedzy dzieci na temat ich praw
-Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych
-Poszerzenie słownictwa czynnego o pojęcie prawo
-Zachęcanie do współpracy
1.Audiobook R. Piątkowska, A. Czerwińska – Rydel
,, Moje prawa, ważna sprawa ! ‘’
https://www.youtube.com/watch?v=TfxarCt8uCE
2.Ćwiczenia oddechowe „Kto szybciej?”
Rodzic wyznacza linie startu i mety. Dziecko układa kulki z papieru na linii startu
i dmucha na nie, popychając je w kierunku mety. Wygrywa ten, którego kulka pierwsza przekroczy linię mety.
Zwracanie uwagi na właściwe wykonywanie wdechu i wydechu.
3.Zabawa w kalambury „Wszyscy mamy swoje prawa”
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic prezentuje za pomocą ruchu i gestu
wybrane prawo dziecka. Dziecko odgaduje, a następnie rodzicowi zadaje pytanie za pomocą gestów. Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.
4.Rodzic recytuje wiersz Maciejki Mazan pt,, Krzesłem na księżyc’’
Czemu dziecko jest ważne?
Czy wiecie to? No raczej!
Widzi to, co dorosły,
ale całkiem inaczej.
Chmura jest wielorybem,
rowerek – samolotem,
krzesłem lata się w kosmos,
na księżyc i z powrotem.
Dziecko wie, o czym śpiewa
ptak, co usiadł na drzewie.
Dorosły też to wiedział,
lecz urósł i już nie wie…
5.Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania i polecenia:
-Czym różnią się dzieci od dorosłych?
-Kto waszym zdaniem ma większą wyobraźnię – dziecko czy dorosły?
-Co swoim kształtem mogą przypominać chmury? O czym mogą śpiewać ptaki?
-Przypomnij mi, do czego dzieci mają prawo. (m.in. prawo do: wyrażania własnych myśli, nauki, opieki, odpoczynku,
wychowania w rodzinie)
6.Piosenka ,, Jesteśmy dziećmi ‘’ Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
7.Zabawa dramowa „To już potrafimy”
Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju w rytmie wystukiwanym przez Rodzica
Podczas przerwy w grze Rodzic podaje nazwę jakiejś czynności (np. Oglądamy książkę), a dziecko pokazuje ją za pomocą gestów.
8.Zabawa „Kto trafi do obręczy?’’
Dziecko próbuje trafić do obręczy piłką z wyznaczonego punktu. Ćwiczenie refleksu i celności rzutu
Środa
Temat: To ja, a to ty
Cele:
-Mierzenie długości wybranych przedmiotów dowolnie obraną jednostką miary
-Gromadzenie doświadczeń prowadzących do odkrycia stałości długości
-Kształtowanie umiejętności porównywania poprzez stosowanie określeń wyższy – niższy
-Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków.
1.Zabawa ruchowa Rodzic gra na bębenku (tempo do biegania i maszerowania). Dziecko z balonikiem w rękach porusza się w rytmie, jaki podpowiada muzyka. Na przerwę w muzyce wykonuje polecenia Rodzica.
-Podskocz.
-Obróć się.
-Stań na jednej nodze.
-Stań na palcach.
-Kucnij.
2.Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiech dzieci”
Dziecko naśladuje różne rodzaje śmiechu: cha-cha-cha, che-che-che, hi-hi-hi.
Wzmacnianie przepony.
3.Zabawa „Szukaj i…”.
Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na hasło stop zatrzymuje się i odszukuje w pokoju przedmiot pokazany przez Rodzica na obrazku. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
4.kształtowanie pojęć matematycznych.
Swobodna rozmowa z dzieckiem odwołująca się do jego ogólnej wiedzy i wcześniejszych spostrzeżeń na temat różnic i podobieństw między ludźmi.
Zabawa „Dobieramy w pary”
Dziecko dobiera w pary rozsypane przez Rodzica skarpetki , porównuje i układa według wielkości.
Zabawa „Wyższe, niższe”
Rodzic proponuje dziecku, by sprawdziło, kto/co jest od niego wyższy/wyższe (kuca), a kto/co niższy/niższe (stoi wyprostowany). Dziecko podchodzi do Rodzica i sprawdza. Następnie wyszukują w otoczeniu przedmioty wyższe i niższe od Rodzica.
Rodzic prezentuje dziecku różne rodzaje miar (np. linijka, miara krawiecka, metrówka, miarka budowlana) służących do mierzenia długości. Dziecko wykorzystują je do samodzielnych doświadczeń.
5.Wykonanie ćwiczenia zKP3, s. 73 – porównywanie wzrostu dziecka, używanie określeń: niższy – wyższy.
6.Zabawa ruchowa z piosenką
Ćwiczenie z liczeniem w podskokach
Lekcja 4
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg&t=197s
Czwartek
temat: Dzieci świata
Cele:
-Poszanowanie i respektowanie odmienności innych
-Doskonalenie sprawności rąk
-Rozwijanie umiejętności odtwarzania różnorodnych form i kształtów
-Kształtowanie kreatywnego myślenia
-Utrwalenie wiedzy dzieci na temat własnych praw
-Wyjaśnienie pojęcia przyjaciel
-Rozwijanie sprawności manualnej
-Tworzenie kompozycji według określonych reguł.
1.FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI
Lekcja z Januszem Korczakiem
https://www.youtube.com/watch?v=S2nWD-4ziM8
2.Zabawa ruchowa „Taniec z balonikiem”
Dziecko otrzymuje balonik i tańczy z nim do wesołej muzyki zgodnie
z instrukcjami podanymi przez Rodzica.
-Balonik na głowie.
-Balonik na plecach.
-Balonik pod brodą.
-Balonik między nogami.
3.Wspólne oglądanie zdjęć dziecka, ukazujących w różnych okresach życia. Dzielenie się spostrzeżeniami.
Swobodne wypowiadanie się.
4.Ćwiczenia rytmiczno-słuchowe „Nasze imiona”
Rodzic wystukuje na bębenku rytm, dzieląc na sylaby imiona członków rodziny, np. Ka-sia. Dziecko wyklaskują rytm podany przez Rodzica, jednocześnie sylabizując imiona. Doskonalenie analizy sylabowej wyrazów.
5.Filmik edukacyjny
,,My dzieci świata’’
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
Rozmowa porządkująca wiadomości na temat praw dzieci i ich różnorodności oraz odmienności. Oglądanie ilustracji przedstawiających dzieci z różnych stron świata. Dostrzeganie różnic w ich wyglądzie.
6.Praca plastyczna „Mój przyjaciel”. Rysowanie na kamieniu za pomocą farb plakatowych, pasteli portretu przyjaciela z wyobraźni.
Nadanie imienia swojemu przyjacielowi.
Wspólne sprzątanie pokoju po zakończonej pracy.
Zorganizowanie wystawy
Piątek
temat: Dobra zabawa to ważna sprawa.
Cele:
-Tworzenie atmosfery dobrej zabawy
-Motywowanie dzieci do współdziałania
-Rozwijanie sprawności ruchowej
-Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
1.Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
Lekcja 1
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2.Ćwiczenia ortofoniczne „Raz i dwa mówię ja”
Dziecko w parze z Rodzicem siada na dywanie. Rodzic mówi dowolne
słowa lub zdania, a dziecko je powtarza. Później następuje zmiana. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy. Wzmacnianie mięśni narządów mowy.
3.Zabawa konstrukcyjna „Tajemniczy zamek”
Rodzic wysypuje na dywan klocki i proponuje dziecku zbudowanie zamku.
Prosi, aby dziecko samo, według własnego pomysłu zbudowało zamek. Po wykonaniu zadania dziecko nazywa swoją budowle. Rozwijanie zainteresowania światem techniki.
4.Zabawa paluszkowa „Paluszki witamy, głośno przeliczamy”
Dziecko zaciska dłonie w piąstki, a następnie prostuje
kolejne palce u obu rąk, jednocześnie głośno licząc od 1 do 5. Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- -ruchowej.
5.Ćwiczenie percepcji słuchowej „Uwaga – stop”
Kiedy gra muzyka, dziecko swobodnie porusza się po pokoju, podrzucając
do góry piłeczkę. Na przerwę w muzyce musi się zatrzymać i złapać piłeczkę tak, żeby nie spadła na podłogę.
Ćwiczenie refleksu i wrażliwości słuchowej.
6.Zabawa „Kolorowy świat”
Dziecko otrzymuje zestaw figur geometrycznych z których ma za zadanie
ułożyć z nich obrazek przedstawiający kolorowy świat, nakleić kompozycję
na kartkę A4, a na koniec wymyślić dla swojej pracy tytuł.
7.Wykonanie karty pracy z KP3, s. 74. Utrwalenie pojęć: pod, nad.
8.Projektowanie makiety placu zabaw –KA, s. 32. dziecko tworzy makietę według własnego pomysłu. Rozmieszcza na niej sprzęty w dowolny sposób. (Rysunki można na karcie przykleić lub tylko je na niej ułożyć i wykorzystać ją wielokrotnie).
Dziecko opowiada, jak zaprojektowało swój wymarzony plac zabaw. Używają wyrazów określających położenie przedmiotów w przestrzeni.
Przeczytaj: MOTYLKI - GRUPA II ...

BIEDRONKI - GRUPA I
2020-05-31Dzień dobry kochane Biedroneczki i kochani Rodzice!
Przed nami ostatni miesiąc nauczania, czerwiec. W tym miesiącu skupimy się na wakacyjnych podróżach, miejscach w które możemy się wybrać oraz pojazdach, którymi można pojechać oraz jak bezpiecznie spędzić wakacje. Te wakacje pewnie będą troszkę inne niż zazwyczaj, być może będziemy trochę ograniczeni, ale miejmy nadzieję, że sytuacja jeszcze w pewnym stopniu ulegnie zmianie i uda się Państwu gdzieś zabrać dzieci, chociażby nad jezioro czy do lasu:)
Temat tego tygodnia ( 01.06-05.06.) to: Wakacyjne podróże
Skupimy się na następujących treściach:
- zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,
- poszerzanie wiedzy o różnych środkach lokomocji
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dzieci,
- utrwalanie umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej,
Poniedziałek: temat Dzień Dziecka
Dzisiaj jest Dzień Dziecka także składam Wam moje kochane Biedroneczki najserdeczniejsze życzenia, dużo uśmiechu na twarzy, samych radosnych i słonecznych dni a w dniu dzisiejszym dużo prezentów i słodyczy! :)
Oto życzenia ode mnie:
https://www.youtube.com/watch?v=V40mDOBZXHg
1. My dzieci świata
2. Teraz posłuchajcie piosenki o dzieciach.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
3. Pamiętajmy, że nasze dzieci oprócz obowiązków, które trzeba oczywiście wdrażać w ich życie w miarę ich rozwoju, mają również prawa:
https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
Dzisiaj macie swoje święto, więc miłego odpoczynku!:)
Wtorek temat: Poznajemy pojazdy
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia , dziecko powtarza je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozwierają usta).
2. Możemy zaproponować dziecku zabawę ruchową, łatwiej będzie jeśli w domu jest więcej dzieci.
Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?
N. zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.
- Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.
- Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).
- Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
- Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania
3. Do zabawy możemy wykorzystać piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
4. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdza już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje.
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
N. zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w casie wakacji?
5. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.
https://www.youtube.com/watch?v=h3D6xu7pr3k - bardzo fajny filmik przedstawiający różne pojazdy a także zasady bezpieczeństwa i numery alarmowe
https://www.youtube.com/watch?v=WPJcmcGNTJQ- co pływa co lata co jeżdzi- spróbuj narysować pojazd latający
Środa temat: Miło spędzam czas
1. Słuchanie piosenki „Wakacje z rowerem”
https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe&index=16
Posłuchajcie piosenki, odpowiedz na pytania:
- o jakim pojeździe jest mowa w wierszu?
- jak przygotować rower do jazdy ? / sprawdzić czy rower jest sprawny, opony napompowane, sprawny dwonek, łańcuch nie spada
- jak przygotować siebie do drogi? / kask, ochraniacze, odpowiedni ubiór do pogody, bidon z wodą
- czy powinniśmy znać zasady ruchu drogowego? Po co je znać?/ żeby bezpiecznie poruszać się po drogach, znać znaczenie sygnalizacji świetlnej, wiedzieć, że po przejściu dla pieszych prowadzimy rower a nie jedziemy, jeźdźić ścieżką rowerową, na wycieczkę wybrać się w spokojne miejsce, aby podziwiać przyrodę
2. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
3. https://www.youtube.com/watch?v=mRPyav8aT7U – obejrz filmik i powiedz, którym pojazdem chciał/a byś pojechać na wakacje, możesz go narysować.
4. Pokoloruj samochód : https://miastodzieci.pl/kolorowanki/samochod/
Jeżeli macie w domu książk, albumy z pojazdami pooglądajcie je z dzieckiem, szczególnie jeśli dotyczą najstarszych aut.
Pierwszy samochód na świecie powstał w 1886 roku. Nazywał się Patentwagen Nr 1. Jego konstruktorem był Carl Benz. Samochód miał 3 koła i trochę przypominał dorożkę, jednak nie ciągnęły go konie, lecz poruszał się dzięki zastosowaniu silnika. Pierwszy samochód w Polsce został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w 1927 roku i od skrótu tej nazwy nazywał się CWS T-1.
5. Praca plastyczna „Samochód z rolki” zachęcam do wykonania z dzieckiem samochodzika z rolki po papierze toaletowym, link przedstawiam poniżej, koła można też zrobić z nakrętek od napoi.
https://m.interia.pl/interia-tv/video,vId,2313630
6. „Gdzie mój samochód” - zabawa typu „ciepło- zimno”, rodzic chowa samochodzik i nakierowuje dziecko słowami ciepło- jesteś blisko, zimno- oddalasz się.
Czwartek temat: Na plaży jest fajnie
1. Jak bezpiecznie zachowywać się nad jeziorem a jak w górach? Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA – bezpieczeństwo nad wodą
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio - bezpieczeństwo w górach
2. Zabawa dydaktyczna „Od najmniejszego do największego”
Wybierzmy 5 przedmiotów, które macie w domu, mogą to być zabawki, przybory kuchenne- zależy od państwa, ważne aby przedmioty były różnej wielkości. Nazywamy te przedmioty z dzieckiem a następnie układamy w kolejności od najmniejszego do największego.
3. Zabawa dydaktyczna „Gdzie więcej?” - układamy 2 zbiory przedmiotów- możemy wykorzystać zabawki z poprzedniej zabawy, dziecko szacuje w którym zestawie jest więcej zabawek, następnie przelicza.
4. „Poznaj po dotyku”- zabawa sensoryczna. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka zabawek lub przedmiotów i zgaduje co trzyma w ręce. Najlepiej wykorzystać zabawki z poprzednich zabaw , gdyż dziecku będzie łatwiej je rozpoznać.
5. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.
Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.
Dzieci malują połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych.
Piątek temat: Bezpieczne wakacje
Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
- Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).
- Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
- Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
- Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
- Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?
2. Zabawa dydaktyczna Znam...
Poinformujmy dzieci, że podczas wyjazdu wakacyjnego czy wycieczki nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Powtarzamy z dziećmi swoje dane.
3. Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy.
Napiszmy dziecku na kartce numer alarmowy 112. Rodzic odczytuje go, a następnie dzieci robią to samo i mówią, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Zaprezentujcie obrazki pojazdów służb ratunkowych, które można wezwać, dzwoniąc pod numer 112.
Posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw
Aby łatwiej było dzieciom zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).
4. Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dzieci krzyczą: Tak! lub Nie!
W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)
Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)
Na plaży wolno śmiecić. (nie)
Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)
W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)
Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)
Praca plastyczna Słoneczko.
5. Praca plastyczna „Słoneczko”
Żółta plastelina, żółta farba, pędzel, kontur słoneczka z promieniami.
Dzieci otrzymują kontur słoneczka. Malują jego środek farbą, a promienie wyklejają plasteliną.
Dziękuję i pozdrawiam Paulina Sieńczak
Przeczytaj: BIEDRONKI - GRUPA I ...