Aktualności

Zabawy na Dzień Kropki w grupie ,, MOTYLKI’’
2020-09-1515 września obchodziliśmy w grupie Międzynarodowy Dzień Kropki, wspaniałe święto celebrujące inność, kreatywność i rozwijanie ukrytego potencjału, tam gdzie nikt się go nie spodziewa.
Dzień Kropki ma swój początek w książce Petera H. Reynoldsa, pt. "The Dot". Opowiada historię Vashti, dziewczynki nie mającej wiary w swoje plastyczne możliwości. Zdaje się, że podczas plastyki, Vashti nie potrafi narysować zupełnie niczego. Do czasu aż jej nauczycielka prosi ją, żeby narysowała znak i zobaczyła, gdzie ją poniesie. Nasza bohaterka poirytowana stawia na kartce zwykłą kropkę, podpisuje pracę, a nazajutrz widzi swoją "pracę" za biurkiem nauczycielki w złotej ramie. Vashti niezadowolona z tak niestarannej kropki i zaskoczona zachowaniem nauczycielki, zaczyna plastyczną przygodę z tworzeniem kropek każdego kształtu i rodzaju. Po jakimś czasie w szkole zostaje zorganizowana wystawa dzieł Vashti, a ona sama nazwana artystką przez chłopca, który podobnie jak ona twierdzi, że nie umie rysować...
Dzieci obejrzały filmik edukacyjny o kropce
Wykonywały prace plastyczne
Rozwiązywały zadania z kropką
Śpiewały i ćwiczyły, oraz fotografowały się w ,,Kropkowej’’ fotobutce
W tym dniu ,, Kropka’’ była głównym tematem naszych zajęć.
Dzieci celebrowały kreatywność i przede wszystkim dobrze się bawiły !
Przeczytaj: Zabawy na Dzień Kropki w grupie ,, MOTYLKI’’ ...

ZEBRANIE Z RODZICAMI
2020-09-03W związku z rozpoczęciem nowego roku przedszkolnego 2020/2021 serdecznie zapraszamy wszystkich Rodziców na zebranie organizacyjne, które odbędzie się:
Grupa MISIE 07.09.2020r. (poniedziałek) o godz. 16,00
Grupa KRASNOLUDKI 08.09.2020r.(wtorek) o godz. 16,00
Grupa PSZCZÓŁKI 09.09.2020r. (środa) o godz. 16,00
Grupa BIEDRONKI 10.09.2020r. (czwartek) o godz.16,00
Grupa MOTYLKI 11.09.2020r. (piątek) o godz. 16,00
Dyrektor i Rada Pedagogiczna Przedszkola Miejskiego Nr 2 w Lubartowie
Przeczytaj: ZEBRANIE Z RODZICAMI ...

SZANOWNI RODZICE
2020-08-31Od 1 września 2020r. rozpoczynamy rok szkolny w reżimie sanitarnym. Pracownicy przedszkola robią wszystko, aby zapewnić dzieciom bezpieczne warunki pobyty w przedszkolu. Systematycznie śledzimy wytyczne sanitarne i zalecenia Sanepidu i będziemy reagować na bieżąco na te informacje.
W przedszkolu opracowana została procedura opieki nad dziećmi w czasie pandemii COVID-19, w której zawarto informacje w zakresie organizacji opieki nad dziećmi przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, higieny, dezynfekcji pomieszczeń i powierzchni, wydawania posiłków , postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia koronawirusem.
Najważniejszą sprawą jest przestrzeganie podstawowych zasad higieny: częste mycie rąk, unikanie dotykania nosa, oczu i ust, częste wietrzenie pomieszczeń. Rodzice przyprowadzają dzieci do szatni, przestrzegając zasady zasłaniając nos i usta.
Do końca tygodnia zostaną umieszczone na stronie bieżące informacje dotyczące funkcjonowania przedszkola. W przedsionku przedszkola zostaną umieszczone listy dzieci z poszczególnych grup.
Bardzo się cieszymy na spotkanie z Wami. Znów będziemy się wspólnie bawić i uczyć w przedszkolu. Do zobaczenia: )
Przeczytaj: SZANOWNI RODZICE ...

Adaptacja dziecka w grupie przedszkolnej – rady dla rodziców
2020-08-26- Adaptacja dziecka do przedszkola może być dla niego trudnym doświadczeniem. Dotychczas przebywało pod opieką rodziców, teraz znalazło się wśród obcych osób, w dużej grupie rówieśników. Obawa przed rozłąką i nieznanym mogą spowodować pojawienie się u niego różnych uczuć: lęku, zagubienia, strachu, złości, smutku. Trzeba pamiętać, że takie odczucia są u dziecka jak najbardziej naturalne, i należy dać maluchowi czas na przystosowanie się do nowej sytuacji.
- Ważne jest nastawienie rodziców do pójścia dziecka do przedszkola, ich stosunek do samej placówki ( i wychowawców. Jeśli będzie on pozytywny, wówczas dziecko poczuje się bezpieczniej, będzie wiedziało, że rodzice akceptują przedszkole, i jemu też wyda się ono miejscem bardziej przyjaznym niż w przypadku, gdy rodzice okazują negatywne odczucia wobec placówki i kadry nauczycielskiej.
- Przygotowując dziecko do pójścia do przedszkola, rodzice powinni starać się wcześniej zmniejszyć zależność emocjonalną między sobą a maluchem, np. częściej i na dłużej zostawiać pociechę pod opieką innych osób (babci, dziadka, wujka czy cioci).
- Ważnym zadaniem dla rodziców jest nauczenie pociechy jak największej samodzielności, m.in. w załatwianiu potrzeb fizjologicznych, spożywaniu posiłków, rozbieraniu się i ubieraniu. Warto okazywać radość z każdego przejawu samodzielności u malucha i chwalić go za to.
- Pomocne okażą się książeczki dla dzieci o tematyce związanej z pójściem do przedszkola lub bajki terapeutyczne. Rodzice mogą też opowiadać, jak to było, gdy sami uczęszczali do przedszkola, i zachęcać malucha do zadawania pytań, wyrażania swoich uczuć czy wątpliwości związanych z nową sytuacją. Trzeba go zapewniać, że z każdym problemem może się zwrócić do rodziców, którzy rozumieją jego emocje. Nie wolno krytykować dziecka za to, że odczuwa lęk przed przedszkolem, należy okazywać wsparcie i wyrozumiałość.
- Rodzice muszą być konsekwentni w słowach i czynach, nie mogą zmieniać zdania. Powinni wspierać dziecko w jego działaniach, zwłaszcza samoobsługowych, stawiać wymagania, zachęcać do kontynuowania rozpoczętej czynności i chwalić za wysiłek.
- Nigdy nie wolno wychodzić z placówki bez pożegnania ani uciekać ukradkiem. Dziecko musi widzieć, że rodzic wychodzi, i wiedzieć, o której po nie wróci.
- Należy żegnać się z dzieckiem w szatni krótko, bez przeciągania, gdyż maluchowi jest wtedy trudniej się rozstać.
- Jeśli jedno z rodziców bardziej przeżywa rozstanie z dzieckiem, wówczas na początku do przedszkola może je odprowadzać drugi z opiekunów.
- Nie należy ulegać dziecku, gdy płaczem lub krzykiem chce wymusić na nas powrót do domu. Jeśli rodzic raz ustąpi, maluch będzie próbował ponownie wykorzystać sprawdzone metody.
- Nie wolno okazywać dziecku swojego zdenerwowania, lęku czy smutku. Trzeba pokazać maluchowi radość z faktu, że idzie do przedszkola, pożegnać go i powitać z uśmiechem.
- Rodzice powinni zarezerwować więcej czasu na odprowadzenie dziecka do przedszkola, aby nie robić tego w pośpiechu, by maluchowi nie udzieliło się ich zdenerwowanie.
- Należy dotrzymywać słowa, zwłaszcza dotyczącego pory odebrania malucha z placówki. Rodzice powinni punktualnie zjawić się w przedszkolu, dziecko na nich czeka. Niedotrzymanie słowa może osłabić jego zaufanie do opiekunów.
- Dobrze, jeśli dziecko może regularnie uczęszczać do przedszkola (jeśli nie choruje). Jest to ważne ze względu na realizowany program dydaktyczny oraz zachowanie ciągłości kontaktów z rówieśnikami i nauczycielem. Długie nieobecności powodują trudności z przyswajaniem wiedzy, poza tym maluch musi na nowo odbudowywać kontakty koleżeńskie.
- Nie należy zmuszać dziecka do opowiadania, jak minął mu dzień w przedszkolu, zwłaszcza zaraz po wyjściu z placówki. Maluch może potrzebować czasu, by samemu zacząć opowiadać o nowym miejscu.
- Ważne, by rodzice brali udział w uroczystościach przedszkolnych. Dzięki temu dziecko wie, że przedszkole to miejsce ważne zarówno dla niego, jak i jego rodziców.
- Trzeba pamiętać o uczestniczeniu w zebraniach, ponieważ dotyczą one ważnych kwestii z zakresu funkcjonowania dziecka oraz grupy przedszkolnej.
- Jeżeli rodzice zauważą, że ich dziecko przeżywa trudności, jest smutne lub agresywne, powinni porozmawiać z nauczycielem. Wspólnie łatwiej rozwiązać problemy wychowawcze, pomóc maluchowi w kłopotliwych sytuacjach.
- Warto uczęszczać na „drzwi otwarte” i zajęcia adaptacyjne w placówce.
- Nie należy podejmować pochopnej decyzji o wypisaniu dziecka z przedszkola, jeśli adaptacja przedłuża się i występują trudności. Warto najpierw skontaktować się z nauczycielem i dyrekcją w celu wyjaśnienia problemu oraz podjęcia wspólnych prób pomocy dziecku.

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG
2020-06-29Wakacje to taki czas, że trochę zwalniamy, odpoczywamy w różnych środowiskach warto przyjrzeć się świadomie swojemu dziecku w nowych sytuacjach i zauważyć ewentualne trudności. Część zapewne wynika z różnych innych przyczyn (niedojrzałość, osobowość lub temperament, brak wcześniejszych doświadczeń, brak lub niejasne granice itd.) jednak część z nich może wynikać z zaburzeń integracji sensorycznej, niekoniecznie "nie wiem co się dzieje z tym moim dzieckiem" lub "bo jest niegrzeczny".
Mózg dziecka otrzymuje informację z wielu źródeł (wzrok, słuch, dotyk, równowaga), musi dokonać rozpoznania, posegregowania i interpretacji, po czym tworzy reakcję odpowiednią do sytuacji. Gdy zaburzona jest ta organizacja wrażeń zmysłowych bo układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe a reakcja na nie jest zbyt duża lub za mała (nieadekwatna do bodźca) mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i kształtuje do około 7-10 roku życia. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej są gwarancją harmonijnego rozwoju dziecka oraz możliwości uczenia się. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłu, np. niedosłuchem, a dotyczą jedynie nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Niestety zaburzenia te nie "znikają' z wiekiem, nie wyrasta się z nich a wręcz przeciwnie pogłębiają się i utrudniają uczenie się i nabywanie kolejnych umiejętności szkolnych. Dlatego watro o tym wiedzieć i mieć na uwadze. Linki do stron na których można zgłębić wiedzę o integracji sensorycznej
http://www.pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_terapia
Zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną:
- Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
- Ma trudności z jedzeniem
- Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
- Nie jest samodzielne
- Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
- Często wpada na stojące przedmioty
- Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
- Przyjmuje nieprawidłowa postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
- Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
- Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
- Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
- Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
- Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
- Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
- Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
- Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
- Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
- Nie znosi metek od ubrań
- Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
- Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
- Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania
- Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
- Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
- Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
- W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
- Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboka wodę, szybką jazda na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.
- Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki
Profesjonalną diagnozę oraz terapię Integracji Sensorycznej dokonuje certyfikowany terapeuta. Jednak każdy rodzic może wyłapać symptomy (by zgłosić się do specjalisty) i codziennie zadbać o dostarczanie swoim dzieciom zrównoważonych, a jednocześnie różnorodnych bodźców sensorycznych.
Przesyłam Państwu kilka linków do stron z zabawami sensorycznymi... zachęcam do zabaw w różnych masach i z różnymi fakturami, zwłaszcza że jest ciepło i zabawy z płynami nie są takie straszne (dla rodzica oczywiście). Dzieciom, nie tylko z zaburzeniami integracji sensorycznej wskazana jest taka forma aktywności, z której zapewne będą mieć również dużo frajdy i miłych doznań.
https://dziecisawazne.pl/18-zabaw-wspierajacych-integracje-sensoryczna-ktore-mozemy-wykonac-w-domu/
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/
https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/09/koo-rozmaitosci/
https://www.charezinska.pl/5-najbardziej-lubianych-zabaw-sensomotorycznych/
https://www.charezinska.pl/ekologiczna-jadalna-plazma-glut-sensoryczna/
https://kreatywnewrota.pl/porozmawiajmy-o-rodzajach-slime-czyli-mamo-zrobmy-gluta/ - page-content
Przesyłam również linki do stron na których można odnaleźć sposoby na wakacyjną nudę naszych dzieci:
https://view.genial.ly/5eede74503dcf70d91737147/game-breakout-bezpieczne-wakacje
http://worekpelenpomyslow.blogspot.com/search/label/materia%C5%82y do pobrania
https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=wakacje
Życzę gorących, bezpiecznych i niezapomnianych wakacji
Do zobaczenia w przedszkolu we wrześniu :)
Anna Guz psycholog
Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...
CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”
2020-06-24Z radością informujemy, iż Przedszkole Miejskie Nr 2 w Lubartowie zdobyło CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”. Organizatorem projektu w roku szkolnym 2019/2020 jest Aneta Konefał, oraz Grupa MAC Edukacja oraz wydawcą miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. Honorowy patronat nad projektem objął Rzecznik Praw Dziecka.
Nasze przedszkole, a dokładnie grupa 5- latków „Pszczółki” pod nadzorem Pani Renaty Poznańskiej przystąpiła do projektu, którego celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa. Warunkiem otrzymania certyfikatu było zaliczenie modułów. Tematyka modułów jest zgodna z kierunkami polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2019/2020. Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Realizacja modułów dostarczyła dzieciom wielu wrażeń ,radości i bogatych doświadczeń.
W ramach projektu nasze dzieci zrealizowałymoduły :
1. Czytające przedszkolaki
2. Misiowy wolontariat
3. Dzień pluszowego misia
4. Mały Miś i prawa dziecka
5. Bezpieczni z Małym Misiem
6. Zmisiowany Dzień Matematyki
Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia – pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa. Najważniejsze założenia poszczególnych modułów:
- Moduł Mały Miś –Czytające Przedszkolaki
Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym.
Rozwijanie czytelnictwa: czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów.
Dzieci wraz z nauczycielem wybierały grupową maskotkę –Misia, który w roku szkolnym 2019/2020 odbył czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Misiowi zostało nadane imię, a projekt zainaugurował czytanie w przedszkolu/grupie przedszkolnej, do którego zapraszaliśmy osoby związane z przedszkolem ( przedstawicieli różnych zawodów).
- Moduł Misiowy wolontariat
Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień; wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie. Rozwijanie czytelnictwa: zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości dobra i wzajemnej pomocy.
W module tym Miś uczył dzieci wrażliwości społecznej oraz pomagania innym i odpowiedzialności za otaczający świat. Cały rok prowadzono różnorodne, aktywne działania na rzecz potrzebujących. Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną, lecz niestety coraz bardziej zaniedbywaną we współczesnym świecie. Mały Miś poprzez bajki i wierszyki pokazał, że satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym podziękowaniem i nagrodą za wykonaną pracę. Zachęcanie do działania rodziców dzieci, by wspólnie zrobić coś dobrego dla lokalnych społeczności lub włączyć się do działań o ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym charakterze.
- Moduł Dzień Pluszowego Misia
Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Wiodące kompetencje kluczowe: świadomość i ekspresja kulturalna.
Rozwijanie czytelnictwa: zabawy czytelnicze.
Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Pluszowego Misia w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Zabawy czytelnicze z misiami, rozwijanie zdolności dzieci poprzez udział w konkursach.
- Moduł Mały Miś i prawa dziecka
Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Wiodące kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się.
Rozwijanie czytelnictwa: rozwijanie umiejętności interpretacji utworów literackich.
W 30. rocznicę przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka Mały Miś zachęcał do przypomnienia podstawowych praw najmłodszych. Przeprowadzenie zajęć na temat praw dziecka.
- Moduł Bezpieczni z Małym Misiem
Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień. Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie.
Rozwijanie czytelnictwa: głośne czytanie dzieciom przez przedstawicieli instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa.
W ramach modułu przedszkole zaprosiło do współpracy instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa: policję, straż pożarną, ratownictwo medyczne itp. Wspólne czytanie utworów dla dzieci, zabawy na temat bezpieczeństwa inspirowane literaturą . Zwrócenie uwagi na problem bezpieczeństwa w Internecie włączając się w Dzień Bezpiecznego Internetu. Działania uzupełnione były o twórczość plastyczną dzieci –wykonanie wspólnie plakatu zachęcającego do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
- Moduł Zmisiowany Dzień Matematyki
Razem z Misiem przedszkole realizowało kierunek polityki MEN: rozwijanie kompetencji matematycznych.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
Rozwijanie czytelnictwa: tworzenie opowieści matematycznych. Moduł krótkoterminowy –wspólne obchody Dnia Matematyki w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy.
Wspólne wykonie liczmanów, pomocy matematycznych, misiowe zabawy matematyczne.
Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także do doskonalenia pracy własnej nauczyciela. Wymagał zaangażowania i dodatkowych działań, ale osiągnięte efekty posłużyły podniesieniu jakości pracy przedszkola. Przede wszystkim projekt stanowił atrakcyjną formę realizacji zadań przedszkola opisanych w podstawie programowej.
Teresa Kosior -dyrektor przedszkola
Przeczytaj: CERTYFIKAT WZOROWEJ PLACÓWKI W OGÓLNOPOLSKIM P... ...

PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r.
2020-06-15Szanowni Rodzice
Burmistrz Miasta Lubartów rozważa możliwość otwarcia w okresie wakacyjnym wszystkich przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Lubartów.
To od Państwa złożonych deklaracji będzie uzależniona ostateczna decyzja Burmistrza w tej sprawie.
Zapisy dzieci do przedszkola w okresie wakacyjnym przyjmuje bezpośrednio dyrektor placówki. Zainteresowani rodzice mogą złożyć wypełnione deklaracje w kancelarii przedszkola lub przesłać na adres e-mail przedszkole.miejskie2@wp.pl poprzez załączenie zeskanowanej deklaracji w terminie do dnia 19.06.2020 r.
Teresa Kosior -dyrektor przedszkola
Przeczytaj: PRACA PRZEDSZKOLA W LIPCU I SIERPNIU 2020 r. ...

Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIECI
2020-06-08Aleksandra z grupy Misie
Alicja z grupy Pszczółki
Pola i Antoś z grupy Pszczółki
Julek z grupy Pszczółki
Kornelia z grupy Motylki z siostrą Natalką
Zosia z grupy Biedronki
Weronika z grupy Krasnoludki
Ninka z grupy Pszczółki
Marlenka z grupy Krasnoludki z siostrą Laurą
Natalia z grupy Motylki
Milenka z grupy Krasnoludki
Julia z grupy Pszczółki
Kinga z grupy Biedronki
Przeczytaj: Zabawy naszych przedszkolaków w domu. ZDJĘCIA DZIE... ...

Język angielski
2020-06-08Witam dzieci i rodziców
i zapraszam do krótkiej powtórki : opposites
Posłuchaj popatrz i powtórz:
Kids vocabulary - Opposite Words - Learning about Opposites - English for kids
https://www.youtube.com/watch?v=LF3crlV28xA
Zaznacz właściwe przeciwieństwa i spróbuj nazwać je po angielsku.
A teraz narysuj samodzielnie przeciwieństwa i nazwij je po angielsku.
Wszystkie materiały graficzne i karty pracy dostępne są na poczcie Wirtualnej Polski:
Login:jang245@wp.pl
Hasło:przedszkole245
See You!!
Przeczytaj: Język angielski ...

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG
2020-06-04Pod pojęciem dziecięcej matematyki w przedszkolu kryje się nie tylko liczenie, dodawanie i odejmowanie ale również szereg innych czynności, które nie zawsze zaliczymy do matematycznych. Matematyka jest przedstawiana dzieciom jako proces poszukiwania, proces próbowania i popełniania błędów, w którym używanie metod i budowanie rozumienia pojęć dokonuje się poprzez rozwiązywanie problemów, a nie w drodze przekazywania zorganizowanej, ograniczonej wiedzy. Przyczynia się do rozwoju poznawczego i wzmacnia podstawowe umiejętności poznawcze, takie jak obserwacja, umiejętność reprezentowania danych, interpretowania ich, analizowania i syntetyzowania, ale też oceniania i realizowania zaplanowanych działań. Dzieci rozwiązując problemy, manipulując, doświadczając, eksperymentując stosują różne strategie, oceniają i weryfikują wyniki itp. Dzięki temu powoli stają się odkrywcami i krytycznymi użytkownikami wiedzy. Pokazujemy im od najmłodszych lat, że elementy matematyki odnajdujemy w życiu codziennym na każdym niemalże kroku.
Do dziecięcej matematyki na poziomie przedszkola należą:
- Orientacja w schemacie własnego ciała oraz orientacja przestrzenna (o tym obszerniej za tydzień)
- Rytmy – to wszelka regularna powtarzalność w czasie lub w przestrzeni. Dostrzeganie rytmu, jego odtwarzanie, kontynuowanie, przekładanie z jednej reprezentacji na drugą jest ważnym typem myślenia. Rytm pozwala orientować się w czasie, dostrzegać czasowy wymiar wydarzeń, rozwijać progresywne rozumienie czasu, zwłaszcza świadomość, że istnieje seria wydarzeń występujących w porządku czasowym. Rytmy są ważne w życiu człowieka. Regulują jego codzienne funkcjonowanie. Są to między innymi rytmy biologiczne. Najłatwiejszy do dostrzeżenia i dotyczący każdego człowieka jest rytm wyznaczany przez dni i noce oraz związane z nimi okresy snu i czuwania. Dostrzeganie – przemienność dnia i nocy, pór roku, cykle życia w przyrodzie, Ważnym jest tutaj układanie rytmów, kontynuowanie ich, wysłuchiwanie rytmów, przekładanie z jednego na inny np. słuchowy na wzrokowy, głośne liczenie: liczenie po dwa, po pięć itd
- Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania –obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów (misiów, samochodów) przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci. Najpierw dziecko wyodrębnia z otoczenia (wzrokiem, gestem, ruchem) to, co chce policzyć, potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Często na rytm dotykania nakłada się rytm oddechu i rytm bicia serca, dlatego niektórych przedmiotów dotyka więcej niż jeden raz. W miarę ćwiczenia dziecko dąży do tego by na jeden liczony przedmiot był jeden gest wskazujący i jeden wypowiedziany liczebnik. Dorośli nie zdają sobie sprawy, ile ćwiczeń potrzeba, by potrafiło określić liczebnikiem ilość policzonych przedmiotów. Dziecko musi wiedzieć, że ostatni wypowiedziany liczebnik ma podwójne znaczenie: oznacza ostatni liczony przedmiot i określa liczbę policzonych przedmiotów.
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania - celem jest tu dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej. Nauczanie matematyki koncentruje się wokół pojęcia liczb naturalnych i działań matematycznych. Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki z próbą jednoczesnego szeregowania przedmiotów. Jest to jednak często liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Dzieci mają tendencję do oceniania liczebności zbioru według wielkości przestrzeni, które zajmują elementy zbioru, oraz wielkości samych elementów należących do zbioru. Dla oceny stosunków ilościowych istotna jest liczba przedmiotów w porównywanych zbiorach, a nie przestrzeń i wielkość elementów zbioru. Niezbędne są, więc różnorodne ćwiczenia w porównywaniu, odwzorowywaniu i odtwarzaniu zbiorów. Ćwiczenia te powinny mieć charakter praktyczny: łączenie w pary (porównywanie czynnościowe) pozwala na określenie, czy w danym zbiorze jest mniej, więcej, czy tyle samo elementów. Działania takie należy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych.
- Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenia płynów - .wprowadzenie dziecka w sens pomiarów należy zacząć do tego, co dla niego jest najbliższe -od własnego ciała. Należy pomóc dziecku zauważyć to, co jest od niego większe (wyższe) od tego, co jest mniejsze (niższe), cięższe – lżejsze. Używać określeń: większy – mniejszy, dłuższy – krótszy, niższy – wyższy, grubszy – chudszy, lżejszy - cięższy; pozwolić by zmierzyło, zważyło (gdy mamy możliwość zabawy wagą), zbadało po swojemu, porównało dwa przedmioty, przyrównało siebie do innych osób czy przedmiotów. Zabawy te zawsze wiążą się z eksperymentowaniem, sprawdzaniem a zarazem rozwojem wewnętrznej motywacji do posiadania tej wiedzy
- Klasyfikacja – polega ono na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie segregowaniu według tej cechy lub cech klasyfikowanych obiektów. Jest to wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach. Pierwsze zbiory związane są oddzielnie ze wspólną nazwą, dzieci układają np. piłki, klocki, lalki, samochody itp. Działaniom tym sprzyja wiele naturalnych sytuacji występujących w codziennym życiu dziecka, w czasie których dostrzega ono różne właściwości przedmiotów i według nich dokonuje podziału na kategorie. W tworzeniu zbiorów uwzględnia się wiele cech jakościowych takich jak: nazwa, przeznaczenie, sposób użytkowania, barwa, kształt, wielkość, długość, szerokość, wysokość, ciężar, grubość i wiele innych. Do porównywania różnych właściwości przedmiotów dziecko włącza umiejętność spostrzegania, obserwowania, uwagę i pamięć. W czasie porównania przedmiotów występuje analizowanie. Pojawiają się coraz bardziej złożone czynności umysłowe, które są podstawą kształtowania pojęć
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych oraz zapisywanie czynności matematycznych
–jest dalszym doskonaleniem umiejętności rachunkowych dzieci, stanowi przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole, jednakże już w przedszkolu na podstawie historyjki obrazkowej rozwiązują proste zadania i zapisują symbolami matematycznymi ich treść
- Intuicje geometryczne –kształtowanie pojęć geometrycznych
- Konstruowanie gier przez dzieci –hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolność do wysiłku umysłowego, ćwiczy naprzemienność i przestrzegania zasad https://kreatywnewrota.pl/szybka-gra-matematyczna/
Celem edukacji matematycznej w przedszkolu jest rozwijanie zdolności do poznawania rzeczywistości, stawiania hipotez, logicznego rozumowania, skutecznego wykorzystania różnych strategii i procedur matematycznych, rozwiązywania różnych problemów. Kształtowanie umiejętności matematycznych trwa wiele lat i powinno przebiegać zgodnie z naturalnym rozwojem umysłowym dziecka. Początkowo każde działanie matematyczne wykonywane przez dziecko dokonuje się w świecie fizycznym. Później nie musi już działać w oparciu o realne przedmioty, może wykonywać czynności w swoim umyśle. Do prawidłowości liczenia, klasyfikowania czy mieżenia i ważenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń. Trzeba je zachęcać, pokazywać jak to zrobić, wspólnie się bawić, eksperymentować, odkrywać otaczającą nas rzeczywistość. W poniższych linkach można znaleźć inspiracje i w sposób bardzo kreatywny poćwiczyć umiejętności matematyczne.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/
https://ekodziecko.com/category/edukacyjne/dziecieca-matematyka
https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/
Zachęcam do wspólnych zabaw
Anna Guz
Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...