Aktualności

Uwaga Rodzice BIEDRONEK

Uwaga Rodzice BIEDRONEK

2020-03-30

Dzień dobry!!

Witam w kolejnym tygodniu nauczania domowego. Przedstawiam Państwu zamierzenia dydaktyczne na pierwszy tydzień kwietnia, a następnie kilka aktywności do wykonania z dziećmi w domu w ramach zajęć dydaktycznych.

 

1. Wiosenne powroty

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  • omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd)
  • układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 

1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad­chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

To jest gniazdo bociana.

Dziadku, tam nikogo nie ma.

Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

I one też kiedyś odlecą?

Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś

Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

 

Rodzic zadaje pytania:

- Dokąd pojechał Olek?

- Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

- W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

- Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

- Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 

3. Jeżeli mają państwo w domu książki z ptakami proszę o zaprezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana. Na każdym zdjęciu wskazują części ptaka wymienione przez N.: głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

 

4. Prezentacja filmu pt. „Wywiad z bocianem”

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

 

5. Wykonanie pracy plastycznej „Bocian” przy użyciu płatków kosmetycznych, papieru kolorowego i kleju. Dzieci doklejają wycięte z papieru chmurki, mogą je też narysować, przyklejają lub rysują trawkę.

 

Jeśli nie mamy płatków kosmetycznych możemy wykonać bociana w inny sposób.

Wystarczy kolorowanka przedstawiająca bociana, czerwony papier kolorowy, klej, czarna kredka. Zadaniem dzieci jest wykleić papierem kolorowym dziób i nogi bociana, a odpowiednie fragmenty (np. końcówki piór na skrzydłach) pokolorować na czarno.

 

6. Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest żabka” ciepło-zimno. Potrzebna będzie żabka- gotowa zabawka lub zrobiona z papieru. Rodzic chowa żabkę, dziecko kierowane wskazówkami rodzica szuka żabki. Hasło „ciepło”- mówimy gdy dziecko zbliża się do żabki, „zimno”- gdy się oddala. Ważne! Gdy dziecko znajdzie żabkę musi określić gdzie ona była używając określeń: pod, za, obok, przed, w . Następnie dziecko chowa żabkę, a rodzic szuka.

 

7. Wizualizacja ,,Powracające ptaki’’ - wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami (z buzi dzieci robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek (języki czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskanie) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony ( bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor ( naśladujemy wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał (ćwir, ćwir, ćwir).

 

8. Układanie rytmów- zabawa dydaktyczna. Do zabawy będą potrzebne wycięte z papieru kształty, mogą to być figury geometryczne lub serduszka, gwiazdki, kwiatki – wybór należy do państwa. Ja przedstawię przykład zabawy na figurach geometrycznych. Wycinamy 3 rodzaje kształtów np. koło, kwadrat, trójkąt. Potrzebne będą 2 zestawy jeden dla rodzica, drugi dla dziecka.

a) Rodzic układa rytm: kółko, trójkąt, kółko, trójkąt, kółko, trójkąt

Dziecko : układa taki sam rytm, następnie ma za zadanie ułożyć dalszy ciąg układu

b) R. układa rytm kółko, trójkąt, kwadrat,kółko, trójkąt, kwadrat

Dziecko: układa taki sam rytm, następnie ma za zadanie ułożyć dalszy ciąg układu

c) R. układa rytm: kółko, trójkąt, trójkąt, kółko, trójkąt, trójkąt, kółko

Dziecko: układa taki sam rytm, następnie ma za zadanie ułożyć dalszy ciąg układu

 

Układamy różne ciągi figur, pozwalamy dziecku aby to ono ułożyło rytm dla rodzica, ważne aby zacząć od układów dwu elementowych, a następnie przejść do trzy elementowych (jeśli będą za trudne zostajemy na 2 elementowych i ćwiczymy je).

 

9. Układanie obrazów wg wzoru. Do wykorzystania to co mamy w domu: patyczki do liczenia, nakrętki od butelek, fasolki, kasztany, paseczki papieru itp. Rodzic układa prosty wzór np. trójkąt z trzech patyczków- dziecko odwzorowuje, kwiatek z nakrętek- dziecko odwzorowuje, domek z paseczków- dziecko odwzorowuje.

 

 

10. Masażyk na plecach

 

Tu ptaszka małego gniazdeczko rysujemy koła

Tu się wylało mleczko głaskanie pleców otwartą dłonią w środek pleców

Tu żabka do wody wskoczyła lekkie uderzenie otwartą dłonią w środek pleców

A tędy mróweczka chodziła „Chodzenie” palcem wskazującym i środkowym”

I słoń przeszedł ciężko tędy naprzemienny marsz dwiema zwiniętymi w pięści dłońmi

I wąż miał tu swoje wykręty naśladowanie ruchów węża, rysowanie palcem pętli

I nawet skrobały skrobaki skrobanie wszystkimi palcami

Na świecie są różne dziwaki uderzanie opuszkami palców

Teraz zaśnij dziecino miła głaskanie po głowie

bo bajeczka już się skończyła masowanie po plecach otwartymi dłońmi

 

11. Oczywiście dużo kolorowanek, ćwiczeń grafomotorycznych- ćwiczymy rączki :)

 

Drodzy Rodzice, przekazujemy Wam możliwość korzystania z płyty Bliżejprzedszkolna pięciolinia – utwory do tańca, śpiewania i zabawy na marzec, na której są piosenki o tematyce wiosennej. Planowaliśmy słuchać piosenek podczas zajęć i bawić się przy nich w przedszkolu, ale ponieważ nie mamy takiej możliwości, zachęcamy do tego, aby dzieci słuchały piosenek i bawiły się przy nich w domu. Na płycie znajdują się piosenki edukacyjne, piosenki do tańca i zabaw muzyczno-ruchowych oraz piosenki do nauki języka angielskiego.

Wystarczy wejść na stronę „Moja płytoteka”
https://blizejprzedszkola.pl/moja-plytoteka,
zalogować się*, wcisnąć przycisk DODAJ KOD i wpisać kod bpmarzec, który odblokuje dostęp do płyty.

*Jeśli nie są Państwo zalogowani na stronie www.blizejprzedszkola.pl, system automatycznie wygeneruje prośbę o dokonanie rejestracji. Proces trwa bardzo krótko, a rejestracja jest bezpłatna. Dostęp do płyty jest możliwy wyłącznie po zalogowaniu.

Miło nam będzie, jeżeli podzielą się Państwo z nami miłym słowem, uwagami dotyczącymi naszej nowej usługi, jaką jest Płytoteka.
Kod bpmarzec ważny jest przez 50 dni od momentu aktywacji.

Pozdrawiam gorąco Paulina Sieńczak

 

 

Przeczytaj: Uwaga Rodzice BIEDRONEK ...
Uwaga Rodzice KRASNOLUDKÓW

Uwaga Rodzice KRASNOLUDKÓW

2020-03-30

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

"Krasnoludki" w tym tygodniu (30 marca- 3 kwietnia) zachęcam Was i waszych Rodziców do zajęcia się tematyką ekologiczną.

 

Temat tygodnia: KODEKS MAŁEGO EKOLOGA
30. 03 - "Ziemia prosi o ochronę"

31. 03 -"Dzieci wiedzą, jak segregować smieci"

01 .04 -"Dzieci nie lubią, gdy ktoś śmieci!"

02. 04 – "Mała kropla wody"

03. 04 – "Gałgankowe królestwo"

PONIEDZIAŁEK

  • Zabawa "Slalom z przeszkodami",Rodzic wyznacza umowną trasę, na której układa przedmioty np. krzesło, duży kolcek itd. Dziecko jest samochodem i musi przejechać trasę bez dotykania, poruszania czy przewracania przeszkód. Ćwiczenie wyczucia przestrzeni i percepcji wzrokowej.
  • Rozmowa z dzieckiem "Co to jest przyroda?" (Przyroda- synonim krajobraz, świat zwierzęcy i roślinny wraz z krajobrazem)"Jak dbamy o przyrodę?" Zwrócenie uwagi na piękno przyrody ożywionej i nieożywionej.

Przykładowe pytania:"Czy wokół nas jest przyroda?", "Jak małe dziecko może chrońć przyrodę?"

"Co robimy ze śmieciami w domu?", Czy oszczędzamy wodę i prąd"? "W co wkładać zakupy, by nie produkować więcej śmieci?"

  • Narysuj rysunek pt "Przyroda wokół mnie"
  • Posłuchaj piosenki pt. "Nasza planeta"- "Śpiewające Brzdące"

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

 

WTOREK

Bajka edukacyjna "Rady na odpady"

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k


Spacer po najbliżej okolicy wokół domu zwrócenie uwagi na kosze, altanyśmietnikowe i kontenery na śmieci w naszym otoczeniu.

ŚRODA

  • "Historia pewnej butelki"- zabawa doskonaląca umiejętnośćukładania prostych opowiadań i rozwijająca wyobrażnię. Dziecko słucha początku opowiadania, a następnie opowiada samodzielnie, co dalej działo się ze zużytą butelką.

"Zosia wracała z mamą z przedszkola. Zachciało jej się pić. Mama kupiła jej pyszny soczek w butelce. Zosia wypiła napój i ..."

  • "Grające butelki"-zabawa umuzykalniająca z wykorzystaniem szklanej i plastikowych butelek. "Gramy na butelkach"-czy butelka może grać? Dziecko uderza w plastikową butelkę paluszkami, całą dłonią, turla ją po podłodze itp. Dziecko dmucha w szklaną butelkę, próbuje wydobyć dzwięk, stuka delikatnie paluszkami itp. Rodzic trzyma butlkę nisko, dziecko gra cicho, butelka jest wysoko- dziecko gra głośno.

CZWARTEK

  • Rozmowa wprowadzająca. Przykładowe pytania do rozmowy rodzica z dzieckiem:"Czy woda jest potrzebna?, Do czego?,Co się stanie, gdy jej zabraknie?, Co możemy zrobić, aby jej nie zabrakło?
  • Zabawa badawcza „Jaki kształt ma kropla?”. Rodzic stawia przed dzieckiem miskę z wodą i tackę z przygotowanymi przedmiotami.(kredki, plastikowe czyste strzykawki, rurki do napojów, zakraplacze do leków, wykałaczki szaszłykowe itp) Rodzic zwraca się do dziecka: Spróbuj za pomocą przedmiotów, które masz na tacy, wydobyć z miski kroplę wody. Wypróbuj, który przedmiot jest najlepszy. Jaki kształt ma kropla?
  • Eksperymenty z wodą -"Mama w domu"


https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

 

PIĄTEK

  • "Miękkie- szorstkie" zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dziecku kawałki, ścinki różnych materiałów. Dziecko dotyka je i określa, podaje cechy tkaniny: miekki, gruby itd.

Rodzic pyta też dziecko co możemy zrobić z kawałków tkanin, jak je powtórnie wykorzystać, czyli poddac recyklingowi.

  • Rodzic czyta dziecku wiersz pt."Gałgankowe Królestwo" i krótko rozmawia o wierszyku.

"Gałgankowe Królestwo "

W pewnym państwie, gdzieś za wzgórzem, zamek stoi z wieżą w chmurze.

Król tam rządzi gałgankowy, co swój kodeks ma surowy! Kocha ptaki, kwiaty, dzieci, lecz nie lubi, gdy ktoś śmieci!

Gdy się woda zbytnio leje, król ze złości zielenieje! Gdy ktoś zrywa piękne kwiaty, rwie na sobie wszystkie szaty!

Każdy króla tutaj słucha i nastawia pilnie ucha . Już nie słychać krzyków, złości, bo królestwo lśni w czystości

Gałgankowy lud świętuje, ze swym królem wiwatuje! Bo Królestwo Gałgankowe obyczaje ma wzorowe!

  • Wykonanie wspólnie z dzieckiem kukiełki z Gałgankowego Królestwa z kawałków tkanin, łyżki drewnianej lub butelki, włóczki, guzików, nakrętek koralików i innych materiałów.
  • Swobodne zabawy inscenizacyjne z kukiełką - tworzenie teatrzyku.
  • Ogłaszam konkurs z nagrodami na najciekwszą gałgankową kukiełkę. Rozstygnięcie konkursu po naszym powrocie do przedszkola, więc zachęcam wszystkie moje Przedszkolaki do działania i czekam z niecierpliwością na Was i wasze prace.

Pozdrawiam serdecznie

Anna Łyszcz

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Uwaga Rodzice KRASNOLUDKÓW ...
Język angielski

Język angielski

2020-03-27

Witam ponownie.

Dziś zapraszam do wysłuchania kolejnej wiosennej piosenki link https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

i wykonania karty pracy. (w załączniku do wydrukowania)

Drugim zadaniem jest odsłuchanie "Spring vocabulary" link https://www.youtube.com/watch?v=nOqlvHhY284 i

powtarzanie angielskich słówek.

Iwona Suska.

Temat : Fun Spring

 

1. Posłuchaj piosenki Spring Song for Kids - Spring is HERE by ELF Learning

https://www.youtube.com/watch?v=_ZXdJ46IX0I

i wklej odpowiednie obrazki w wykropkowane miejsca (karta z obrazkami w załączniku)

 

 

 

I can see a rainbow(rejnboł),................................

 

 

 

I can hear the bees, (bis)…............................

 

 

 

I can feel the wind,(łind)............................................. Spring is here!

 

 

 

I can see the butterflies, (baterflajs) …........................

 

 

 

I can hear the frogs,(frogs) ….....................................

 

 

 

 

I can feel the sun,(san).................................

 

Spring is here!

Goodbye winter, hello spring. A new start for everything,

Goodbye snow, hello sun, Letʼs go outside and have some fun.

 

 

I can see the cherry trees,(triis)............................

 

 

 

I can hear the birds,(berds) …........................

 

 

 

 

I can smell the flowers,(flałers)......................................

 

Spring is here!

 

I have a runny nose,(nołs)...............................

 

 

I have itchy eyes,(ajs) ….............................

 

I have hay fever,

Spring is here! ACHOO!!!

Goodbye winter, hello spring, A new start for everything,

Goodbye snow, hello sun, Letʼs go outside and have some fun,

Letʼs go outside and have some fun, Letʼs go outsiiiiiiiiide, and have some FUN!

 

2. Posłuchaj nagrania Spring vocabulary, seasons : https://www.youtube.com/watch?v=nOqlvHhY284 i powtórz słowa.

 

Przeczytaj: Język angielski ...
Język angielski

Język angielski

2020-03-25

Witam

Zachęcam wszystkie dzieci i rodziców

do zabawy z językiem angielskim

Zadania do wykonania w załącznikach.

Iwona Suska

Temat: Spring is here!

1.Przypomnienie i utrwalenie nazw stanów pogody

  • zaśpiewaj piosenkę Weather Song For Kids: The Sun Comes Up!i pokaż ją za pomocą gestów:https://www.youtube.com/watch?v=XcW9Ct000yY

The Sun comes Up Up Up

The Rain comes Down Down Down

How's the Weather?

How's the Weather?

It's Sunny x4

How's the Weather?

How's the Weather?

It's Cloudyx4

The Sun comes Up Up Up

The Rain comes Down Down Down

How's the Weather?

How's the Weather?

It's Rainyx4

How's the Weather?

How's the Weather?

It's Snowyx4

The Sun comes Up Up Up

The Rain comes Down Down Down

How's the Weather?

How's the Weather?

 

Pokoloruj właściwy obrazek

 

https://ecdn.teacherspayteachers.com/thumbitem/Weather-Coloring-Worksheet-FREE--3804749-1525816442/original-3804749-1.jpg

 

 

2.Wysłuchaj piosenki: Spring Songs for Children - Spring is Here with Lyrics - Kids Songs by The Learning Station https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

i pokoloruj zwierzęta które się w niej pojawiły:

Spring is here. Spring is here.

How do you think I know?

I just saw a bluebird. That is how I know.

Spring is here. Spring is here.

How do you think we know?

We just saw a bluebird that is how we know.

Do the bird walk and strut your thing.

Do the bird walk and flap your wings.

Do the bird walk do anything and look around for another sign of spring !

Spring is here. Spring is here.

How do you think I know?

I just saw a bee. That is how I know.

Spring is here. Spring is here.

How do you think we know?

We just saw a bee that is how we know.

Do the bird walk and strut your thing.

Do the bee walk and flap your wings.

Do the bee walk do anything and look around for another sign of spring !

Spring is here. Spring is here.

How do you think I know?

I just saw a ladybug. That is how I know.

Spring is here. Spring is here.

How do you think we know?

We just saw a ladybug that is how we know.

Do the ladybug walk and strut your thing.

Do the ladybug walk and flap your wings.

Do the ladybug walk do anything and look around for another sign of spring !

Spring is here. Spring is here.

How do you think I know?

I just saw a butterfly. That is how I know.

Spring is here. Spring is here.

How do you think we know?

We just saw a butterfly that is how we know.

Do the butterfly walk and strut your thing.

Do the butterfly walk and flap your wings.

Do the butterfly walk do anything and look around for another sign of spring !

Spring is here. Spring is here.

How do you think I know?

I just saw a frog That is how I know.

Spring is here. Spring is here.

How do you think we know?

We just saw a frog that is how we know.

Do the frog jump and strut your thing.

Do the frog jump bada bing.

Do the frog jump do anything and look around for another sign of spring !

Whait. There's some moscquitos

Allright frogs tongues out! Here We Go!!

there's another one! Tongues out!.....

Przeczytaj: Język angielski ...
Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

2020-03-25

Drodzy Rodzice!

TEMAT  TYGODNIA:  Witaj, wiosno!                                                                                                       

  1. Odgłosy wiosny
  2. Wiosna na widelcu
  3. Od motyla do gąsienicy
  4. Ślimak, Ślimak pokaż rogi
  5. Żegnamy zimę

 Serdecznie  zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce Witaj, wiosno! Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu.

 Zabawy plastyczne

„Motyl” – praca plastyczna, wypełnianie kolorowanki z motywem motyla solą wymieszaną z kolorową kredą. 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/02/malowanie-sola/

 „Wiosenne drzewa” – praca plastyczna. Dzieci malują farbami liście kapusty pekińskiej i przyciskają je do papieru. W ten sposób tworzą wiosenne drzewa.  

http://crayonka.blogspot.com/2016/10/drzewa-z-lisci-kapusty.html

„Marzanna” – wykonanie marzanny przez dzieci według ich własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, krepiny, kolorowego papieru, gazety,  kredek, nożyczek, plasteliny i flamastrów.

Chrupkowe zabawy https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/02/chrupkowa-tworczosc/

Jak zrobić Gniotka?  https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/10/jak-zrobic-gniotka/

 Zabawy matematycznehttps://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/

Zabawy kulinarne

Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” . Rodzic przynosi wiosenne nowalijki: rzodkiewkę, , sałatę, szczypiorek, rzeżuchę i natkę pietruszki . Dzieci smakują warzywa. Określają ich smak, kolor, zapach.                                                                „Zdrowe kanapki” – rozmowa na temat warzyw, ich dobroczynnego wpływu na organizm, przygotowanie kanapek przez dzieci.

Zabawy  słuchowe

„Skąd dochodzi dźwięk” – zabawa słuchowa. Jedno dziecko ma zawiązane oczy. Drugie idzie przed nim i wydobywa dźwięki, np. przez uderzanie o siebie dwoma klockami. W ten sposób wskazuje drogę. Dziecko z zawiązanymi oczami kieruje się słuchem.

. „Wiosenna orkiestra” – wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, klocki itp.).

Zabawy  rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową i koncentrację uwagi                      

„Bociany” – dzieci poruszają się, naśladując bociany. Unoszą wysoko kolana, klaszczą w dłonie pod kolanami i mówią: kle, kle, kle. Gdy (rodzic). da sygnał, bociany stają nieruchomo na jednej nodze.                                 „Żabki” – dzieci poruszają, wykonują przysiad, ręce między stopami, i naśladują skaczące żabki. Na sygnał (rodzica). skaczą Ćwiczenie powtarzamy.                                                                                                                          „W poszukiwaniu wiosny” – dzieci poruszają się, na sygnał (rodzica)., np. biedronka, motylek, bąk – ruszają się lub wydają głos jak owad, którego nazwę usłyszą.

„Malowanka na plecach” Zabawa w parach. Dzieci (rodzic) nawzajem "malują" sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka itp.

„Masaż ślimaków”– zabawa relaksacyjna. Dzieci(rodzic) dobierają się w pary. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.

„Wyścig gąsienic” – Dzieci siedzą na dywanie w siadzie płaskim, ręce mają na kolanach. Na znak (rodzica), poruszają się do przodu, unosząc na przemian prawą i lewą nogę z pośladkiem. Nie mogą przy tym odpychać się lub podpierać rękami. Idą do mety – linii w drugim końcu sali.                                                                                                                                

„Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – zabawa językowa. Wypowiadanie zdania: Ślimak, ślimak, pokaż rogi na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.

„Lusterka” – zabawa dydaktyczna. Rodzic  pokazuje różne śmieszne miny i pozy, a dzieci go naśladują. Rolę prowadzącego mogą przejąć dzieci.

„Ciepło – zimno”. Gra stara jak świat, a przynajmniej starsza niż ja. Nie ruszając się z wcześniej obranego miejsca upatrujemy sobie jakiś przedmiot, który znajduje się w zasięgu naszego wzroku. Zadaniem dziecięcia jest znalezienie tego przedmiotu. Naprowadzamy je mówiąc „ciepło” lub „zimno” w zależności od tego czy dziecię się zbliża do danego przedmiotu, czy od niego oddala. Można grać tak długo, aż skończą nam się przedmioty do upatrywania.

Zabawy logopedyczne

 „Wiosenne zabawy” a) „Nareszcie zima odchodzi” – zabawa rozluźniająca. Dzieci robią oddech ulgi, jednocześnie wypowiadając: uch, ach, na zmianę. b) „Wesołe usteczka” – zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrza i starają się jak najdłużej wypowiadać samogłoski na wydechu. Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę. c) „Żabi śmiech” – ćwiczenia warg. Dzieci wymawiają na przemian bardzo dokładnie samogłoski: e – i; e – y; e – u; e – a, e – o.

 Zainicjowanie zabawy tematycznej „Sklep warzywny” – poznawanie nazw różnych warzyw i owoców. Zachęcamy dzieci do zabawy w kupowanie , dzieci używają  form grzecznościowych ( Dzień dobry…. Co podać? ..) i nazywają swoje zakupy.

Zachęcam do obejrzenia z dzieckiem filmu przyrodniczego  „Cud narodzin... motyla” 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3HvR0aETxOA

 

Chciałabym również zachęcić Państwa, abyście założyli wraz z dziećmi hodowlę fasoli.  

Co jest potrzebne?
- 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę "Jaś", bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre)
- słoik
- podstawka pod słoik
- gaza
- gumka recepturka

Co zrobić?
Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody. Obowiązkiem dziecka,  będzie regularne podlewanie hodowli i obserwowanie roślin, by same wnioskowały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Zachęcam do robienia zdjęć z etapów obserwacji, po powrocie do przedszkola  wspólnie wykonamy album przyrodniczy.  

Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia

Renata Poznańska

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK ...
Drodzy Rodzice  MISIÓW

Drodzy Rodzice MISIÓW

2020-03-24

Drodzy Rodzice  !!!

W związku z zaistniałą sytuacją wydawnictwo MacEdukacja, z którego oferty edukacyjnej korzystamy, umożliwiło bezpłatny dostęp do treści, które realizujemy w bieżącym roku szkolnym. Bezpłatne wersje kart pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz przewodników można znaleźć na stronie       www.mac.pl/publikacje.                      

Pod poniżej wskazanymi linkami znajdą Państwo przewodniki i karty pracy do wydruku.

  1. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady część III                                      

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

  1. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 

                          https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

  1. Przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady część 3     

                      https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz3.pdf

  1. Przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady część 4                                                                              https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf

Poniżej zamieszczam, dla osób chętnych i zainteresowanych, wytyczne, które treści realizować z dzieckiem.

W tygodniu od 23.03  do 27.03 planowany był do realizacji temat Wiosenne przebudzenia. Treści do tego tematu znajdą Państwo w 4 części przewodnika metodycznego Nowe przygody Olka i Ady strony 81 – 104.  Do tego tematu wykonujemy ćwiczenia z kart pracy „Nowe przygody Olka i Ady” część III str 52 – 61 oraz ćwiczenia z kart pracy „Nowe Przygody Olka   i Ady. Litery i liczby część 2” str 46 – 51.

W tygodniu od 30.03 do 03.04 planowany był do realizacji temat  Nie jesteśmy sami w kosmosie (temat został przełożony z wcześniejszego terminu, gdyż w planach był przyjazd planetarium). Treści do tego tematu znajdą Państwo w 3 części przewodnika metodycznego Nowe przygody Olka   i Ady strony 150 -172. Do tego tematu wykonujemy ćwiczenia z kart pracy „Nowe przygody Olka  i Ady” część III str 20 -27 oraz ćwiczenia z kart pracy „Nowe Przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2” str 20 – 27.

W przypadku jakichkolwiek pytań proszę pisać na adres e-mail kswiniarska0@gmail.com

 

                                                                      Z poważaniem

                                                                Świniarska Katarzyna

Przeczytaj: Drodzy Rodzice MISIÓW ...
Zabawy  z literami i głoskami

Zabawy z literami i głoskami

2020-03-24

Zabawy  z literami i głoskami

 

  1. Malowanie, wyklejanie plasteliną, kawałkami kolorowego papieru lub gazety konturów liter;
  2. Układanie liter ze sznurka, włóczki, patyczków, słomek itp.;
  3. Tropienie litery - wyszukiwanie i zaznaczanie np. na kolorowo, podanej litery we fragmencie tekstu – może być na kartce z gazety;
  4. Łączenie w pary litery drukowanej i pisanej lub małej i wielkiej litery (Na kartce piszemy, naklejamy litery drukowane i pisane bądź małe i wielkie, zadanie dziecka jest połączenie w pary tej samej litery);
  5. Tworzenie figurek z liter. Najpierw zapisujemy literę na papierze (najlepiej nadają się do tego litery drukowane), a później dziecko wypełnia ją kolorem lub ozdabia, dorysowuje elementy, tak, żeby litera stała się fragmentem obrazka.
  6. Plakaty z literami. Na środku kartki naklejamy wybraną literę, zadaniem dziecka jest przyklejenie pasującej do niej ilustracji (zdjęcia, rysunki, wycinki z gazet), której nazwa zaczyna się podaną literą;
  7. Łowienie liter. Łapanie na wędkę z magnesem, karteczek, na których zapisana jest wybrana litera (wcześniej można wspólnie z dzieckiem stworzyć karteczki z literami, do których przypinamy spinacze biurowe);
  8. Masażyki. Kreślenie palcem na plecach rodzica kształtu wybranej litery. Możemy zaczynać od kreślenia litery przez rodzica na plecach dziecka;
  9. Kreślenie podanej litery po śladzie na dużym arkuszu papieru;
  10. Kreślenie wybranej litery palcem w powietrzu, na dywanie;
  11. Kreślenie podanej litery na tacy wysypanej mąką, kaszą manną itp.;
  12. Próby kreślenia litery po śladzie a później samodzielnie  w zeszycie bez linii a później  w liniaturze;
  13. Próby pisania pojedynczych liter a potem połączonych w sylaby;
  14. Próby układania modeli prostych wyrazów z białych kartoników. Głoskujemy wyraz i pod każdą literą układamy kartonik. Później można układać modele wyrazów z kartoników niebieskich i czerwonych. Spółgłoski niebieski kartonik, samogłoski czerwony kartonik.
  15. Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się głoską podaną przez rodzica, mogą być to nazwy przedmiotów z najbliższego otoczenia;
  16. Wyszukiwanie wyrazów, w których podana głoska występuje w środku bądź na końcu wyrazu;
  17. Próby czytania sylab zawierających wybraną głoskę;
  18. Czy jest tu głoska? Wyszukiwanie wybranej głoski w wyrazie podanym przez rodzica. Rodzic mówi wyraz a zadaniem dziecka jest powiedzenie czy występuje w nim wcześniej określona głoska i w którym miejscu ona występuje (na początku, w środku czy na końcu);
  19. Domino fonemowe. Wyszukujemy wyrazy rozpoczynające się głoską, którą kończy się wyraz wcześniejszy np. kot – tata – atrament – traktor – rak itd.;
  20. Jaki wyraz powiedziałam – zgadywanki. Rodzic mówi np. k-o-t, l-o-d-y itd. Zadaniem dziecka jest powiedzenie jaki wyraz usłyszało.
Przeczytaj: Zabawy z literami i głoskami ...
Drodzy Rodzice!

Drodzy Rodzice!

2020-03-24

Drodzy Rodzice!

Pragnę zaprezentować materiały na tydzień o tematyce „ Wiosenne przebudzenie”. Są to propozycje zabaw, które można wykorzystać podczas pobytu w domu, w relacji z dzieckiem „jeden na jeden”.

Główne cele pracy na ten tydzień to:

- wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 5.

1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej o wiośnie.

Wracają ptaki z daleka

i kwiatki kiełkują wokoło.

Nadchodzi pora radosna,

bo właśnie zaczyna się… (wiosna)

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

2. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…

Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!

Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…

Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.

Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.

To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.

Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.

Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.

Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.

Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

Rodzic zadaje pytania:

-Na co narzekały dzieci?

-Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?

-Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

-Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

4. Zachęcam do obejrzenia z dzieckiem filmu na YOU TUBE pt. Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie - nowy film edukacyjny dla dzieci po polsku – AbcZabawa

link: https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

5. Dzielenie wyrazów na sylaby / w przedszkolu podejmujemy próby dzielenia wyrazów na sylaby- wyrazy 1,2 lub 3 sylabowe- zachęcam do wspólnego ćwiczenia w domu.

Rodzic mówi wyraz a następnie wspólnie z dzieckiem dzieli wyraz wyklaskując każdą sylabę np. zupa- zu-pa – 2 sylaby, 2 klaśnięcia w dłonie

Wyrazy do sylabowania : krokus, bazie, słońce, chmura, motyl, listek, przebiśnieg, bocian, żaba, woda, trawnik, Olek, Ada, tata wiosna oraz wiele innych pozostawiam rodzicom dowolność w wyborze wyrazów.

6. Zabawa matematyczna

-„Pestki dyni”

Rodzic podaje dziecku pestki dyni i zachęca do ich próbowania oraz określenia, jakie one są (smaczne, zdrowe, twarde). Następnie prosi dziecko, aby pogrupowało pestki po 4 (5) na kartce-można narysować kilka zbiorów, do których dz. będzie wkładało pestki a następnie przeliczyły, ile mają takich grupek. Do zabawy można wykorzystać np. pestki słonecznika lub inne przedmioty, króre można przeliczać np. fasolki, kulki czekoladowe, klocki itp.

- „Liczenie nasion”-

Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy- to są tylko propozycje, wykorzystujemy do zabawy to, co mamy w domu.

Rozsypujemy na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dzieci za pomocą patyczków lub pęset rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segregują nasiona zgodnie z poleceniami rodzica, układają z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczą ziarna z poszczególnych grup i mówią: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzą rytmy powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek fasolka bób kukurydza. Układają kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie,

7. Praca plastyczna Wiosenne kotki.

Kolorowa kartka z bloku technicznego lub rysunkowego, rysujemy wazon, który dziecko może pomalować w dowolny sposób: kredką, farbą, ozdobić plasteliną. Z brązowego papieru wycinamy cienkie paski – to będą gałązki bazi, z waty dziecko robi kuleczki i przykleja do gałązek – to będą „kotki”. Piękny obrazek dziecka wieszamy na lodówce, żeby wszyscy podziwiali:)

8. Zakładanie wiosennej hodowli. Potrzebne będą : doniczka, ziemia, nasionka,, ziół, rzeżuchy, cebulki kwiatowe, lub cebula- to zależy co mają państwo w domu. Dziecko samodzielnie wsypuje ziemię do doniczki za pomocą łopatki, następnie sypie nasionka lub wkłada cebulkę, podlewa. Ważne aby porozmawiać z dzieckiem co jest potrzebne roślince aby rosła: woda, słońce, ziemia. Dziecko może zilustrować te elementy na kartce w celu utrwalenia.

9. Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wiosna.

Wiosna w zielonej sukience

nogami bosymi stąpa.

I gdzie stopę stawia,

tam… to chyba czary –

wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny

świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni

radośnie śpiewają,

motyle fruwają,

świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe

wśród traw zakwitają.

Gdyby nie ty, wiosno,

i te twoje czary,

to świat byłby pewnie

i smutny, i szary.

10. Zabawa matematyczna na podstawie wysłuchanego wiersza.

Rodzic prezentuje obrazek kwiatka bez płatków. Pyta: Czego mu brakuje? Dokleja (może to zrobić np. za pomocą taśmy mocującej) dwa płatki, lub tylko dokłada płatki a dziecko je przelicza. Następnie dokleja/dokłada kolejne płatki, a dziecko ponownie je przelicza. Rodzic mówi: Wiosną wieje wiatr. Zdmuchnął dwa płatki. Ile ich teraz jest? Działania można modyfikować zgodnie z możliwościami i zainteresowaniem dzieci. Można zrobić kilka kwiatków i porównywać, na którym kwiatku jest więcej płatków.

11. Utrwalanie zdobytej wiedzy – quiz dydaktyczny.

Dzieci odpowiadają poprzez uśmiech (prawda) lub smutną minę (fałsz).

Pora roku, która jest teraz, to wiosna.

Wiosną jest mało kwiatów.

Wiosną jest bardzo zimno i często pada śnieg.

Wiosną przyroda budzi się do życia.

Kolorowanie rysunków wiosennych kwiatów według wzoru.

Kolorowanki z rysunkami wiosennych kwiatów, obrazki kwiatów.

Dzieci kolorują rysunki kwiatów zgodnie z obrazkami, które mają rozłożone przed sobą- ksiązżka obrazek w internecie.

12. Zabawy paluszkowe „Bociek”

Chodzi sobie bociek,

Moczy nogi w błocie- ( spacerują palcem wskazującym i środkowym prawej dłoni)

Nogi długie ma

łąkę dobrze zna ( a następnie lewej dłoni)

Dziób swój wkłada między trawy(rozkładają szeroko palce lewej dłoni,pomiędzy, które wkładają zetknięte ze sobą palec wskazujący i kciuk prawej dłoni-dziób)

Gdzie się żaby pochowały..? (kciukiem i palcem wskazującym prawej dłoni naśladują klekotanie)

 „Ptaszek”

Ciemne chmury wisiały (zaciskają obie dłonie pięści)

z nich kropelki spadały ( ruchem palców naśladują spadające krople)

Leciał sobie ptaszek (łączą ze sobą kciuki, a pozostałymi palcami poruszają jak skrzydłami)

schował się pod daszek ( stykają palce ze sobą tworząc „daszek”)

W daszku była dziurka ( odsuwają palce wskazujące od pozostałych tak aby w daszku byłą dziurka)

zmoczył ptaszek piórka (łączą ze sobą kciuki, a pozostałymi palcami poruszają jak skrzydłami)

Przekazuję adresy stron internetowych, które można wykorzystać w zabawach z dziećmi:

https://przedszkolankowo.pl/                                                                                                                                                               https://przedszkolankowo.pl/2020/03/20/czesc-1-domowe-wyzwania-bazgrolkow-czyli-rodzinny-projekt-dzialan-edukacyjnych/https://eduzabawy.com/                                                                                                                                                                              https://childdevelop.pl/worksheets/tag-detsad-sortpop                                                                                                     https://childdevelop.pl/                                                                                                                                   https://www.eprzedszkolaki.pl/

Pozdrawiam i życzę zdrowia! Paulina Sieńczak wychowawca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice! ...