Aktualności

Drodzy Rodzice BIEDRONEK
2020-04-19Witam Biedroneczki oraz Rodziców w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania. W tym tygodniu będziemy poznawać sposoby dbania o przyrodę. W dniu 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi, dlatego też pragnę przybliżyć naszym przedszkolaczkom jak dbać o naszą planetę, żeby była czysta.
Poniżej przedstawiam zmierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw dydaktycznych.
4. Dbamy o przyrodę
- poznawanie sposobów ochrony środowiska.
- Kształtowanie postawy proekologicznej, kształtowanie nawyku dbania o przyrodę
- Zapoznanie z nowymi terminami jak segregacja i recykling, ćwiczenia praktyczne
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem niepotrzebnych, raz już użytych materiałów
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
- Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
- Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
- Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
- Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
- Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
3. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
- Co lubił robić smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
4. Film o segregacji i recyklingu : Rady na odpady - bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Oprócz pojęć segregacja i recykling, które poznały podczas oglądania bajki, tłumaczymy także czym są odpady biodegradowalne.
Odpady biodegradowalne – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.
5. Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.
Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, lub pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, różnego rodzaju śmieci.
Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Prezentujemy 4 kolory worków i pokazujemy, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne.
6. Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, postarajmy się nauczyć dzieci tego wiersza na pamięć :)
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci!
7. Segregowanie zakrętek według kolorów.
Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach, myślę , że takie mamy w domach.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach lub w tylu ile ma. Zadaniem dzieci jest posegregowanie zakrętek według kolorów. Rodzic uświadamia dziecku, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
8. Gra Zdobywamy zakrętki.
Dwie kostki: z kolorami i tradycyjna, z oczkami od 1 do 6, zakrętki w pięciu kolorach.
Uwaga! Kolorową kostkę można zrobić z papieru, tzw sześcian /filmiki dostępne na you tube/ lub gdy mamy więcej kostek nakleić kolorowe karteczki lub plastelinę, a gdy nie mamy kolorowych nakrętek to możemy wyciąć po prostu kolorowe kółeczka i pobawić się w te zabawy.
Dziecko rzuca dwiema kostkami jednocześnie: kolorową i tradycyjną. Liczą oczka na kostkach i mówią, jaki kolor wylosowały. Zabierają tyle zakrętek, ile oczek było na kostce, w takim kolorze, jaki wylosowały. Następnie rzuca rodzic i porównujemy wyniki.
9. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.
Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.
Przypominam i zachęcam aby wysyłać prace, które robicie w domu, nawet nie związane z tematem i wysłać na meila reniapoz@o2.pl, Pani Renatka na pewno umieści wasze prace na stronie internetowej naszego przedszkola.
10. Zabawa matematyczna Gdzie jest...?
Rodzic prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni : na, pod , przed, na, w , obok .
11. Praca plastyczna „Segregacja”- utrwalenie zasad segregacji.
Rysujemy dziecku lub drukujemy 3 pojemniki na odpady. Zadaniem przedszkolaka jest pomalować pojemniki jeden na żółto-plastik, drugi na niebiesko- papier, trzeci na zielono- szkło. Wycinamy z gazetek reklamowych, tu pomagamy dziecku, obrazki różnych produktów. Następnie wspólnie segregujemy produkty do pojemników i przyklejamy na odpowiednie pojemniki.
12. Udostępniam Państwu link do strony „świat przedszkolanki” znajdą tu Państwo plik „Eko pakiet dla przedszkolaka” do pobrania na dole strony. W pliku znajdziecie kolorowe plansze do obejrzenia lub wydrukowania jeśli jest możliwość, zadania, kolorowanki, grafomotorykę w tematyce ekologicznej, serdecznie polecam pobranie dokumentu.
http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493
Na stronie „świat przedszkolanki” znajdziecie Państwo różne materiały do pracy z dziećmi, polecam „Rodzinne zadania do wykonania” zawierające karty pracy, kolorowanki, pomysły na prace plastyczne.
13. I oczywiście tradycyjnie kolorujemy, rysujemy, malujemy farbami za pomocą pędzla lub palcami, lepimy z plasteliny- ćwiczymy motorykę małą.
Pozdrawiam serdecznie i do mam nadzieję szybkiego zobaczenia:) Paulina Sieńczak
Przeczytaj: Drodzy Rodzice BIEDRONEK ...

Drodzy Rodzice MISIÓW
2020-04-19TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 20.04-24.04 GRUPA V,,MISIE’’
TEMAT TYGODNIA „ DBAMY O PRZYRODĘ ”.
Główne cele pracy to:
- rozwijanie mowy i myślenia,
-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,
-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
- zachęcanie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
- zachęcanie do segregowania śmieci,
- wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę,
- kształtowanie postawy proekologicznej,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
Umiejętności dziecka:
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- wypowiada się na temat dbania o lasy,
- dba o przyrodę,
- zakłada hodowlę, opiekuje się nią,
- zabawy z literą i głoską „ H”
- układa schematy i modele słów: hamak, Hubert,
- rysuje po śladach ,
- liczy w dostępnym mu zakresie,
- aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych,
- śpiewa piosenkę.
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
- zabawa z rodzicem „Toczymy zwalony pień ”. Najpierw dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, po chwili następuje zamiana ról.
- zabawa z rodzicem „ Piłujemy drzewo”. Dziecko z rodzicem stoją twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia- naśladują piłowanie drzewa.
- zabawa z gazetą, dziecko zgniata gazetę, formuje z niej kulę. Następnie manipuluje nią zgodnie z poleceniami: tocz kule wokół siebie, podrzucaj kulę, rzucaj kulę do rodzica, przekładaj kulę z lewej ręki do prawej, wrzuć kulę do kosza.
- zabawa z rolka po papierze toaletowym, wykonywanie przeskoków obunóż przez rolkę w przód i w tył.
- ćwiczenia oddechowe, dziecko wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.
- Dziś posłuchamy nowej piosenki „ Ochroń Ziemię” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki.
„ Ochroń Ziemię”
I. Mieszkamy na wielkiej kuli. Proponowane pytania do piosenki - Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli? - Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać? - Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi? - Co oznaczają słowa piosenki: „ W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”.
Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada co działo się z lasem, drzewami, a dziecko wciela się w role drzew i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez rodzica. Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany-wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu-drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje.
Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem las (można zapisać skojarzenia na kartonie) Może wymienić zwierzęta żyjące w lesie. Przypomnienie ogólnej budowy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona z liśćmi. Określenie, które części roślin rosną pod ziemią, a które nad ziemią. Wyjaśnienie słów Lasy to płuca Ziemi. ( Lasy produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne). https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
Rysujemy dla dziecka kontur drzewa. W zależności od kształtu drzewa dziecko wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami ( drzewa rozłożyste, liściaste). Można po zabawie przeliczyć ile trójkątów lub kół dziecko użyło do stworzenia korony drzew.
- Co robiły dzieci w lesie? - Co mówiły zwierzęta o dzieciach? - Jak wy zachowujecie się w lesie? Kolorowanie rysunków zwierząt, Karty pracy, cz.4, s. 12-13. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
na naszej stronie we wcześniej podanych treściach. - Rozmowa na temat obrazka , co przedstawia obrazek - Analiza i synteza słuchowa słowa hamak (dzielenie na sylaby później na głoski). - Wyszukiwanie słów, w których głoskę „h” słychać na początku i w środku, np. herbata, hotel, helikopter, harfa…) oraz w środku ( bohater, juhas, grahamka...). - Określanie czy głoska „h” jest spółgłoską czy samogłoską. pod modelami słów hamak, Hubert. Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str. 70-73
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic. Wyruszamy na wycieczkę do lasu ( dziecko maszeruje). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty- trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu, śpiewu ptaków ( wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukanie dzięcioła ( w przysiadzie uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie ( czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
- Rozmowa na temat powietrza- gdzie znajduje się, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. - Nadmuchiwanie balona- obserwowanie jak powiększa się, wypuszczanie powietrza z balonu. - Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą- obserwowanie powstających bąbelków. - Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem. 10. Zabawa dydaktyczna- „ Co zanieczyszcza powietrze?”. Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, albo rodzic może wymieniać środki lokomocji , napisy: tak, nie. Zadanie dziecka jest odgadnięcie, które środki lokomocji mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza pod napisem tak (np. samochód, lokomotywa, autobus, itp.) Pod napisem nie kładą te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza ( np. rower, deskorolka, rolki, kajak, żaglówka).
Bożeny Formy: Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy, segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy: do żółtego butelki, szkło do zielonego, gazety i kartony zawsze do niebieskiego. Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str.14-19 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach. - Karta pracy, cz.4 s. 14-15 13. Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zdań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu. - Karta pracy, cz.4 s. 16 . 14. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie. Karta pracy, cz.4, s.17. 15.Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling. Karta pracy, cz.4, s.18. 16. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie. Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać, żeby posadzić roślinkę. Karta pracy, cz.4, s.19. 17. Założenie hodowli hiacynta lub innej hodowli np. cebulki. Dbanie o roślinkę, podlewanie, obserwowanie przez następne dni wzrostu roślinki.
18. Zabawa plastyczna „ Eko-zabawka”- wykonanie dowolnej zabawki np. robot z odpadów według własnego pomysłu. Efekty pracy można umieścić na naszej stronie. https://www.youtube.com/watch?v=vNpM7bhKKPo 19. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Lis i lornetka”. Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie. – Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki! – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych. – Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo! – Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą. – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy. – Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu! – To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac! W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika. – Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca. – Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu. Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał: – Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia. – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania. – No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci. – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki. – Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć. – O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa. – Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta. Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku. – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? – Tak! Chcemy! – Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia. – I ptaszki. – A ja narysuję mech – postanowił Jacek. Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot. – Co to jest? – zapytała Kasia. – To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa. – A co on trzyma? – Lornetkę – odpowiedziała Ada. – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa. – A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał! – Naprawdę? – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita. – To dlaczego nam nie powiedziałaś? – Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie. – Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek. Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy. – Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci. Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki. – Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci. – Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani. – Przecież pani nic nie narysowała… – Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę. Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!
Rozmowa na temat opowiadania. − Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie? − Dlaczego zwierzęta bały się dzieci? − Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis? − Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola? − Kogo narysowała Ada? Dlaczego? − Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?
Piosenki i filmy, które warto obejrzeć. https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE https://www.youtube.com/watch?v=iNJeMifYcL4 https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA https://www.youtube.com/watch?v=VJGcjH3wsW8 https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs https://www.jangok.pl/piosenka-ekologiczna-ekoslodziaki/
Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik
|
Przeczytaj: Drodzy Rodzice MISIÓW ...

Język angielski
2020-04-17Witam wszystkich
i zapraszam na coś pysznego.
Na początek wysłuchaj piosenki Eat and Drink All Day Long Song
https://www.youtube.com/watch?v=cCbKQrpWfe0
spróbuj zaśpiewać refren:
Eat, eat, drink, drink all day long (it , it drink, drink ol dej long)
Eat, eat, drink, drink all day long
I eat and drink I sing this song (aj it end drink aj sing dis song)
Eat,and drink, all day long
Teraz coś trudniejszego.
Obejrzyj nagranie i spróbuj powtarzać słówka:
FOOD vocabulary https://www.youtube.com/watch?v=utwgf_G91Eo
https://www.youtube.com/watch?v=YC1HfRDWwQQ
https://www.youtube.com/watch?v=y6MM_21MH08
Uff!!! Zgłodniałeś ?
Posłuchaj piosenki a potem narysuj talerz a na nim twoje ulubione potrawy.
I LIKE FOOD SONG
https://www.youtube.com/watch?v=7lKclr67ajY
Dla chętnych karty pracy w załącznikach.
Enjoy Your Meal (Endżoj jor mil)
Pozdrawiam Iwona Suska
Przeczytaj: Język angielski ...

Język angielski
2020-04-15
Witam wszystkich serdecznie po krótkiej przerwie świątecznej.
Dziś w zestawie zaserwuję historyjkę o bardzo głodnej gąsienicy.
1. Obejrzyj i posłuchaj historyjki : The Very Hungry Caterpillar by Eric Carle
https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY
2. Pokoloruj elementy z historyjki a następnie wytnij je i ułóż we właściwej kolejności
załącznik nr 1
- one apple (1 jabłko)
- two pears (2 gruszki)
- three plums (3 śliwki)
- four strawberries (4 truskawki)
- five oranges (5 pomarańczy)
- one piece of chocolate cake (kawałek czekoladowego ciasta),
- one ice-cream cone (1 rożek lodowy),
- one pickle (1 korniszon),
- one slice of Swiss cheese(plasterek żółtego sera),
- one slice of salami(plasterek salami),
- one lollipop (1 lizak),
- one piece of cherry pie(kawałek ciasta wiśniowego),
- one sausage( 1 kiełbaska),
- one cupcake (1 babeczka),
- and one slice of watermelon (1 plaster arbuza).
- green leaf,(zielony liść)
3.Posłuchaj piosenki :Fly Fly the Butterfly | Family Sing Along - Muffin Songs
https://www.youtube.com/watch?v=jflZseWtmyIa następnie pokoloruj obrazek wg wzoru załącznik nr 2"
The very hungry caterpilar" - linki do kart pracy.
lhttps://pl.pinterest.com/pin/73465037654857929/?d=t&mt=signum
https://pl.pinterest.com/pin/223420831493270016/
I.S.
Przeczytaj: Język angielski ...
KRASNOLUDKI GRUPA III
2020-04-15
"KRASNOLUDKI"- GRUPA III
Kochane Krasnoludki i Drodzy Rodzice na początek przepraszam za opóżnienie
w zamieszczaniu zabaw, które proponuję w tym krótszym tygodniu- problemy techniczne
z laptopem. A ten tydzień to zabawa z nocą i dniem, do której serdecznie Was zachęcam i jeśli nie
w całości to z proponowanych aktywności wybierzecie to, co uznacie za stosowne.
Życzę dobrej zabawy!
POZDRAWIAM SERDECZNIE
Anna Łyszcz
TEMAT TYGODNIA: "DZIEŃ I NOC"
- "Dzień i noc"
- "Po nocy zawsze jest dzień"
- "Układ Słoneczny"
CELE OGÓLNE:
- Wprowadzenie pojęć: dzień , noc oraz rano, południe, po południu, wieczór.
- Zapoznanie z cyklem dnia i nocy i wyglądem Układu Słonecznego.
ŚRODA
- Wprowadzenie do tematu- rozwiązanie zagadek:
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące, a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie zanim wstanie słońce (noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa. Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)
Żółte i gorące,na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,zwierzęta i ciebie. (słońce)
Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.(księżyc)
- Praca plastyczna "Słońce i księżyc".
Potrzebujemy dwóch okragłych talerzyków plastikowych, papierowych albo kartek lub tekturek z których wycinamy koło i jego część, czyli księżyc. Powstałe sylwety dziecko ozdabia np. malując zółtą farbą, albo wyklejamy plasteliną, lub żółtym papierem. Słońcu dziecko może dokleić paseczki wokół, czyli promienie.
Wykonane sylwety posłużą nam do dalszych zabaw.
Ustalamy z dzieckiem, że symbolem dnia jest słónce, nocy to księżyc.
- Zabawa z wykorzystaniem wiersza Doroty Gellner - „Dzień i noc’’
Dzień to godzina ilość spora-
Trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana
Rządzi noc- w sto gwiazd ubrana
(Rodzic trzyma sylwetę słońca. Podnosi powoli zgodnie z treścią wiersza pokazując dzieciom wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu- można wykorzystać jeden z rysunków dziecka przedstawiajacych krajobraz, jako tło do wędrówki słónca)
Rano wszyscy wstają z łóżek,
Lewą albo prawą nogą,
Choć niektóre straszne śpiochy
do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie!
A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch,
Pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu- podwieczorek
można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację!
I czas iść do łóżka grzecznie.
(Na granatowym tle pokazujemy dziecku sylwetę księżyca )
W nocy jeść już nie należy.
W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży,
a noc w koło sny rozkłada.
(Odkładamy granatowe tło i znowu trzymamy sylwetę słońca)
Gdy po nocy świt zaświta,
Słońce zejdzie i świt wstanie,
znowu z łóżek wyskoczymy
i będziemy jeść śniadanie.
- Rozmowa dziecka z rodzicem na podstawie wiersza, połączona z zagadkami patomimicznymi. Pytamy np; Co robimy w dzień? A co robimy w nocy?Jakie są pory dnia, wymienione w wierszu? Pokaż mi za pomocą ruchu co robisz rano, po południu itd.
- Ćwiczenie oddechowe ,,Migocące gwiazdki’’. Dziecko trzyma przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę ( np. z folii aluminiowej) i wprawia ją w ruch oddechem . Ćwiczenie regulowania fazy wdechu i wydechu.
- A wieczorem do snu posłuchajcie kołysanek:
https://www.youtube.com/watch?v=7HH9xZsKvtY
https://www.youtube.com/watch?v=MTT5iZyb5rM
CZWARTEK
1. Zabawa ,, Turniej sylab’’
Rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określona sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra- no, noc-ka, so- wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji słownej. Ćwiczenie w dzieleniu wyrazu na sylaby.
2. Film edukacyjny dla dzieci- "Dlaczego jest dzień i noc?"
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
3. "Dzień-noc"- zabawa dydaktyczna. Zapoznanie się z rytmiczną organizacją czasu w oparciu o pomysł Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Dziecko i rodzic siedzą przy stole, z boku znajdują się potrzebne pomoce:
- koło, obręcz wycięta z papieru-odrysowana od pokrywki, talerza.
- kartoniki z symbolem słońca i kartoniki z symbolem księżyca lub kartoniki żółte i niebieskie
- kolocki np żółte(dzień) i klocki niebieskie (noc)
Dorosły zwraca się do dziecka: Zaczyna się dzień, słońce wstało. Jest rano. Słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu. Kończysię dzień i zaczyna noc.Jest noc. Księżyc świeci i mrugają gwiazdki z nieba. Noc się kończy, bo słońce wstaje. Zaczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie: od wschodu do zachodu. Zaszło już. Kończy się dzień i zaczyna noc. Rodzic powtarza to opowiadanie jeszcze dwa, trzy razy i dziecko dostrzega stałe następstwo nocy i dni. Następnie dorosły proponuje: Ułożymy kalendarz. Będzie się składał z dni i nocy. Mamy kartoniki z obrazkami słońca – dzień i księżyca -noc. Kalendarz ułożymy na tym kole. Zaczynamy... dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc, aż do zamknięcia koła. Potem taki rytm możemy ukadać z klocków.
Podczas układania takich kalendarzy dziecko dokonuje przekładu: dostrzeżoną w opowiadaniu dorosłego regularność przedstawia w formie rytmu układanego na kole. Najważniejsze jest tu różnicowanie dni i nocy oraz uwzględnianie stałego następstwa. Mimo wykorzystywania różnych elementów, dziecko właśnie to potrafi wyrazić.Po ułożeniu kalendarza, trzeba go koniecznie przeczytać. Dziecko wskazuje figury ułożonego ornamentu i mówi: Dzień, noc, dzień, noc,dzień, noc... Wskazywany rytm i wysłuchana przemienność słów pozwalają dziecku upewnić się o stałym następstwie dni i nocy. Po tych doświadczeniach dzieci zwykle zapewniają: Po dniu jest noc, po nocy dzień. I tak będzie zawsze.
4. Posłuchaj piosenki o dniu i nocy, którą zaśpiewały "Fasolki"
https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s
PIĄTEK
1."W planetarium" – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller "Spacerkiem po Drodze Mlecznej".
Już sama myśl o planowanej od dawna wycieczce do planetarium wprawiała Adę w doskonały humor.
– Pani obiecała, że będziemy oglądać planety – opowiadała mamie, podskakując przy każdym
słowie. – I zobaczymy taką białą drogę…
– Drogę Mleczną – poprawił ją Olek. – Byliśmy na takiej wycieczce w tamtym roku. I widzieliśmy…
– Może nie zdradzaj wszystkich szczegółów – poprosiła mama. – Niech Ada ma niespodziankę.
I miała. Jeszcze jaką! Już sam budynek planetarium z kosmiczną kopułą zrobił na niej
duże wrażenie. Kiedy na sali zgasły światła, Duśce zrobiło się trochę nieswojo, ale gdy ujrzała
nad sobą niebo pełne gwiazd, jej zachwyt nie miał granic.
– Oto nasz Układ Słoneczny – usłyszała płynący z głośników wyraźny głos lektora. – Ta najjaśniejsza
gwiazda w samym środku to Słońce.
– Gwiazda? – zdziwiła się Ada.
Nikt do tej pory nie powiedział jej, że Słońce jest gwiazdą… Z tym większą uwagą słuchała dalej.
– Nasza Ziemia krąży wokół Słońca – płynęła z głośnika opowieść ilustrowana ruchem planet
w przestrzeni kosmicznej (czyli nad głowami dzieci). – Możemy żyć na niej, ponieważ nie
jest ani tak zimna jak Uran czy Neptun, gdzie temperatura może spaść do dwustu stopni poniżej
zera, ani tak gorąca jak Wenus, gdzie urządzenia pomiarowe odnotowują ponad czterysta stopni na plusie.
W pewnej chwili nad głową Ady pojawiły się wszystkie planety Układu Słonecznego. Po kolei
każda z nich stawała w świetle reflektorów jak na jakiejś kosmicznej scenie.
– Oto Merkury – najmniejsza, znajdująca się najbliżej Słońca, planeta; zaraz po niej Wenus,
Ziemia, Mars, następnie Jowisz – największa ze wszystkich planet, otoczona gromadą kilkudziesięciu
księżyców, za nią Saturn, Uran i Neptun.
Pokaz tak się podobał Adzie, że przez cały dzień nie potrafiła myśleć i opowiadać o niczym innym.
Nazajutrz w przedszkolu czekała na nią kolejna niespodzianka. Po śniadaniu pani przeczytała
fragment książki o Małym Księciu, który miał własną planetę.
– Wyobraźcie sobie, że i wy macie… swoją planetę – uśmiechnęła się pani, rozdając wszystkim
styropianowe kule. – Możecie ją sami zaprojektować i ozdobić. Oto farbki, klej, bibuła, folia
aluminiowa, kolorowa plastelina i różne drobiazgi, które mogą wam się przydać. „Biedronki”
z zapałem zabrały się do pracy i już po chwili białe globy zaczęły nabierać kolorów. Wojtuś
postanowił, że jego planeta będzie podobna do Księżyca. Owinął ją srebrną folią, wyżłobił nawet
kratery. Adaś oblepił swoją planetę błękitną bibułą i poprzyczepiał do niej papierowe łódki,
żeby móc żeglować do woli. Kasia pomalowała swoją kulę na zielono i oblepiła ją kolorowymi
kwiatkami. Na planecie Zosi zamieszkały małe zwierzątka, a Ada stworzyła planetę zabawek.
– Tu będą mieszkały lalki – opowiadała, obracając ją w dłoniach – a tu misie. Zawsze o piątej
będę zapraszała swoje koleżanki na podwieczorek.
– A kolegów? – upomniał się Bartek.
– To będzie dziewczyńska planeta – wyjaśniła z naciskiem Ada.
– Będę odpoczywać na niej od kolegów… i od Olka.
2."Planety"- animacja edukacyjna.
Zapraszam Cię Krasnoludku do obejrzenia tego filmu, postaraj się zapamiętać nazwy planet
i zaśpiewać wspólnie.
https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
3. Zabawa ruchowa z piłką- "Układ Słoneczny"
Dziecko i rodzic stają na przeciwko siebie. Rodzic rzuca piłką do dziecka i jednocześnie wymienia nazwę planet np. Wenus, Ziemia Mars itd. Dziecko łapie piłkę oburącz i odrzuca. Kiedy padnie słowo „Słońce” to nie może łapać, a jeśli dziecko złapie to musi oodać fanta , a potem go wykupić np.piosenką lub ćwiczeniem.
4. Poproś rodzica o wydrukowanie i pokoloruj/wyklej plasteliną Układ Słoneczny:
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/uklad-sloneczny/
lub pokoloruj jedną z planet online:
https://www.kolorowankionline.net/planeta-saturn
Krasnoludku, jeśli zafascynował Cię temat planet polecam dodatkowe materiały (piosenki i filmy) na sobotę i niedzielę :
https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg
https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
https://www.youtube.com/watch?v=gUGT--hs02s
https://www.youtube.com/watch?v=RKbnq2AAHQw
Przeczytaj: KRASNOLUDKI GRUPA III ...

MISIE GRUPA V
2020-04-15Treści do realizacji w dniach 14.04 – 17.04
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
- utrwalenie wyglądu i nazw zwierząt żyjących na wiejskim podwórku;
- klasyfikowanie, dopasowywanie obrazków przedstawiających młode zwierzęta do tych, które przedstawiają dorosłe osobniki
- doskonalenie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta z wiejskiego podwórka;
- poznanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka;
- zapoznanie z pracami wykonywanymi wiosną na wsi;
- poznanie wyglądu i nazw narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi oraz ich zastosowania, funkcji jakie pełnią;
- rozwijanie umiejętności mierzenia;
- zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia: stopami, krokami, linijką, miarką;
- zabawy z literą i głoską „Ż”;
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej;
- doskonalenie sprawności manualnej – malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla;
- rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu.
Poniżej przedstawię kilka propozycji zabaw i aktywności do tematu z tego tygodnia.
Szczegółowe treści można znaleźć w Przewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf
Do powyższego tematu wykonujemy ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 3 - 11.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
oraz ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str 64 – 69.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
- Słuchanie opowiadania „Uparty kogut” i rozmowa w oparciu o jego treść
„Uparty kogut”
Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona. – Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę. – Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem supermamą. – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami. – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku. – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”. – Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy. – To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek. – Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony. – Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama. – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami. – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok. – Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes. – Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy. – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż i wojowniczo stroszył pióra. – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu. – No właśnie! – powiedziała stanowczo mama. 150 Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował. – Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony. – To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie.
Pytania do tekstu:
- Dokąd wybrała się rodzina Olka i Ady?
- Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
- Jakie zwierzęta rodzina spotkała podczas pobytu na wsi (Możecie podzielić nazwy zwierząt na sylaby lub głoski, możecie wyróżnić pierwszą albo ostatnią głoskę w nazwie zwierzątka, jeśli macie dużo czasu, to możecie wspólnie znaleźć obrazki przedstawiające zwierzęta i dopasować do nich wcześniej przygotowane podpisy)?
- Z kim bawił się Olek?
- Co robiła Ada?
- Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
- Czym zajęli się tata z wujkiem?
- Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?
- „Jakie jest zwierzę?” – zabawa słowna
Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia a zadaniem dziecka jest wymyślenie określeń.
Jaka jest kura? (mała, głośna …)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny,…)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna, …) itd.
- Odkrywanie litery „Ż” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.
Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str 64 – 65.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
- Rozmowa na temat obrazka (Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?, Czy żubry żyją wolno?)
- Analiza i synteza słuchowa słowa żubry (dzielenie na sylaby później na głoski). Wyszukiwanie słów, w których głoskę „ż” słychać na początku, w środku.
- Budowa schematu słowa żubry z białych cegiełek - najpierw określanie ilości sylab, później głosek.
- Budowanie schematu słowa Żaneta analogicznie jak przy słowie żubry.
- Budowanie modeli słów żubry i Żaneta z cegiełek czerwonych i niebieskich. Określanie czy głoska „ż” jest spółgłoską czy samogłoską.
- Odkrywanie litery ”ż”, omawianie jej wyglądu, umieszczanie kartonika z literą we właściwym miejscu pod modelami słów żubry, Żaneta.
- Wykonywanie zadań utrwalających literę „ż” z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str 64 – 65.
- „Rodziny” – memory
Przygotowujemy obrazki przedstawiające małe i dorosłe zwierzęta. Obrazki zwierząt układamy na stole, podłodze ilustracją w dół. Dziecko i rodzic naprzemiennie odkrywają obrazki, jeśli uda się dopasować młode zwierzę do dorosłego to odkładamy sobie parę (przy okazji nazywamy zwierzęta, możemy dzielić nazwy na sylaby, głoski itd.). Wygrywa osoba, która zdobędzie więcej par.
- „Wycieczka na wieś” – opowieść ruchowa
Rodzic czyta tekst opowiadania a dziecko interpretuje ruchem, gestem treść.
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje w rytmie wybranego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spogląda w górę. Następnie w rytmie bębenka – może być stukanie w doniczkę itp. porusza się z naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstaje). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Dziecko unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza ręce na przeponie i miarowo oddycha).
- „Długi, krótki” – ćwiczenia w mierzeniu długości
Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Mały dywan. Dziecko i rodzic mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Czy nasze stopy są jednakowej długości?
Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan. Rodzic i dziecko mierzą długość dywanu krokami, które głośno liczą.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).
Pokaz linijki, miarki krawieckiej. Linijka, mały dywan.
Rodzic i dziecko mierzą linijką długość małego dywanu.
- „Zagadki” – zabawa rozwijająca poczucie rytmu
Słuchanie zagadek Bożeny Formy, które czyta rodzic. Powtarzanie kilka razy za rodzicem kolejnych wersów wybranej zagadki w nadanym przez rodzica rytmie. Rodzic recytuje zagadki, dziecko rytmicznie wykonuje ustalone gesty.
Dziecko recytuje, równocześnie wykonując ustalone gesty:
Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana kiedy zniesie jajko. (cała zagadka), Każdy wie, że jest stałą kurnika mieszkanką. (kura)
Zakręcony ogonek, wykonuje naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszcze (cała zagadka), „Chrum, chrum – głośno woła – kto jedzenie da?” (świnka)
Na przykład łaciate, przechodzi do pozycji stojącej, w oborze mieszkają. wykonuje cztery uderzenia o kolana, Pasą się na łąkach, wykonuje obrót wokół siebie, zdrowe mleko dają. wykonuje cztery klaśnięcia, (krowy)
Nie pieje, nie gdacze, maszeruje w miejscu, tylko głośno kwacze. Po stawie pływa. wykonuje ruchy naśladujące pływanie, Jak się nazywa? (kaczka)
Grzebień ma na głowie, przechodzi do siadu na piętach, wykonuje naprzemienne uderzanie: swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana rodzica (cała zagadka) wszystkich wczesnym rankiem budzi na śniadanie. (kogut)
- „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – malowanie farbami na porowatym podłożu
- Przyklejanie na całej powierzchni kartki papieru pogniecionych białych serwetek.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej powierzchni zwierząt wybranych przez dziecko.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
- „Po co hodujemy zwierzęta” – film i zabawa rozwijające logiczne myślenie
Oglądanie filmu o zwierzętach i produktach, które od nich otrzymujemy https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Przygotowujemy obrazki przedstawiające wybrane zwierzęta wiejskie oraz obrazki przedstawiające różnorodne produkty odzwierzęce. Zadanie dziecka jest dopasowanie obrazka wybranego produktu do obrazka przedstawiającego zwierzę (podczas zabawy możecie wyróżniać pierwszą lub ostatnią głoskę, głoskować wyrazy itp.)
- „Smakujemy i dotykamy” – zabawa polisensoryczna
Rodzic pokazuje dziecku produkty pochodzenia zwierzęcego np. jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Zawiązujemy dziecku oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybranego produktu. Dziecko podaje nazwę, a po odsłonięciu oczu nazywa zwierzę, od którego pochodzi i wskazuje je na obrazku.
- Czyj to głos?”- zabawa słuchowa
Słuchanie odgłosów zwierząt wiejskich, próby odgadywania do kogo należy głos, naśladowanie odgłosów zwierzęcych.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
- „Makieta wiejskiego podwórka” – praca plastyczno – techniczna dla całej rodziny
I.Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
II. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Potrzebne materiały: kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
- Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
- Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
Rodzic przygotowuje prostokątny kawałek styropianu (0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
- Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
- Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
III. Wykonanie pracy.
IV. Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
- „Wiosenne prace na wsi” – praca przy obrazku
Oglądanie obrazków z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 10.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
opowiadanie jakie prace są wykonywane i jakie narzędzia, urządzenia są do nich potrzebne.
- „Na podwórku” – piosenka
Nauka słów piosenki, śpiewanie do melodii
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
I.Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.
II. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
Pozdrawiam
Świniarska Katarzyna
Przeczytaj: MISIE GRUPA V ...

Intendent na wizji
2020-04-14Gościem dzisiejszego odcinka programu " Koronawirus " w TVP 3 Lublin była nasza Pani Intendent - dietetyk Katarzyna Rafał.
link do nagrania:
https://lublin.tvp.pl/47557119/14-kwietnia-2020
lub
Przeczytaj: Intendent na wizji ...

MOTYLKI GRUPA II
2020-04-14
DRODZY RODZICE !
Wysyłam państwu materiały dla dzieci do wspólnej zabawy i nauki.
Pragnę także zachęcić do skorzystania ze strony internetowej www.crl.org.pl Centrum Rozwoju Lokalnego, która powstała w ramach akcji ,, Dzieci uczą rodziców w domu’’ w odpowiedzi na zaistniałą sytuację, a także na apel Ministra Edukacji Narodowej, chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i wspólnej nauki.
Mogą państwo także wspólnie z dzieckiem wziąć udział w konkursie (regulamin konkursu podany jest na stronie) oraz zapoznać się z filmami o tematyce ,, Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa ‘’
POZDRAWIAM SERDECZNIE I ŻYCZĘ ZDROWIA
Violetta Bronisz
14 - 17.04.2020r
Temat : Dzień i noc
Główne cele pracy to:
-Dostrzeganie i określanie związków przyczynowo skutkowych
-Wprowadzenie pojęć: dzień , noc oraz rano, południe, wieczór
-Wdrażanie do uważnego słuchania utworów poetyckich
-Poznawanie różnych technik plastycznych
-Ćwiczenie spostrzegawczości
1.DLACZEGO JEST DZIEŃ I NOC FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
2.Rozwiązywanie zagadek.
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące, a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie zanim wstanie słońce (noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa (dzień)
DZIEŃ I NOC – PRACA PLASTYCZNA dla dzieci
https://dzieciakiwdomu.pl/2016/01/dzien-i-noc-prosta-praca-plastyczna-dla-dzieci.html
3. Praca plastyczna
Wykonanie sylwet słońca i księżyca
4.Zabawa z wykorzystaniem wiersza Doroty Gellner - „Dzień i noc’’
Dzień to godzina ilość spora-
Trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana
Rządzi noc- w sto gwiazd ubrana
(Rodzic trzyma sylwetę słońca. Podnosi powoli zgodnie z treścią wiersza pokazując dzieciom wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu)
Rano wszyscy wstają z łóżek,
Lewą albo prawą nogą,
Choć niektóre straszne śpiochy
do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie!
A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch,
Pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu- podwieczorek
można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację!
I czas iść do łóżka grzecznie.
(Na granatowym tle pokazujemy dziecku sylwetę księżyca )
W nocy jeść już nie należy.
W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży,
a noc w koło sny rozkłada.
(Odkładamy granatowe tło i znowu trzymamy sylwetę słońca)
Gdy po nocy świt zaświta,
Słońce zejdzie i świt wstanie,
znowu z łóżek wyskoczymy
i będziemy jeść śniadanie.
5.Zabawa ruchowa ,, Kiedy jest dzień- bawię się , kiedy jest noc – śpię’’
Rodzic z dzieckiem buduje domek z koca i krzeseł , następnie wyjaśnia zasady zabawy: Kiedy będzie grała skoczna muzyka, jest dzień – wychodzimy z domku na spacer (dziecko biega po pokoju). Kiedy usłyszymy kołysankę, zbliża się noc- czas wracać do domu ( dziecko wchodzi do domu i zasypia)
6.Ćwiczenie oddechowe ,,Migocące gwiazdki’’.
Dziecko trzyma przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę ( np. z folii aluminiowej) i wprawia ją w ruch oddechem . Ćwiczenie regulowania fazy wdechu i wydechu.
7. Zabawa ,, Turniej sylab’’
Rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określona sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra- no, noc-ka, so- wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji słownej. Ćwiczenie w dzieleniu wyrazu na sylaby.
8.Ćwiczenie grafomotoryczne ,, Szablony’’
Obrysowywanie szablonów gwiazd, księżyca i słońca (wykonanych przez rodzica), kolorowanie w obrębie konturu.
9. PIOSENKA O DNIU I NOCY ,, FASOLKI ‘’
https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s
Przeczytaj: MOTYLKI GRUPA II ...

PSZCZÓŁKI GRUPA IV
2020-04-14
Drodzy Rodzice! Pszczółek
Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Praca rolnika „. Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam do wspólnej zabawy z dziećmi.
Temat tygodnia : PRACA ROLNIKA
Tematy dnia :
- NA POLU. CELE OGÓLNE: poznanie różnic między sianem a słomą; doskonalenie umiejętności szeregowania.
- POLNE ROŚLINY. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu; doskonalenie chwytu pęsetkowego i motoryki małej
- JAK POWSTAJE CHLEB. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych; rozszerzanie słownika dziecka; doskonalenie umiejętności opisu
- MASZYNY ROLNICZE. CELE OGÓLNE: poznanie nazw i działania maszyn rolniczych; ekspresja twórcza
- PRODUKTY EKOLOGICZNE. CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy na temat produktów ekologicznych; ekspresja twórcza
„Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic. pokazuje dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw. Pyta, których terenów w Polsce jest więcej, i wskazuje na mapie tereny nizinne.
„Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana, czytanie globalne. Rodzic, wprowadza do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dzieci, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości Rodzic. udostępnia dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe, dzieci powinny zobaczyć choć zdjęcia).
„Kosiarze” – zabawa ruchowa, fabularyzowana
- ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarzy (ruchy obu ramion jednocześnie – skręty tułowia). Gdy muzyka ustaje, kosiarze odpoczywają (dziecko siada ze skrzyżowanymi nogami). Zabawa jest kontynuowana, gdy rodzic ponownie włącza muzykę.
„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi: – Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi… – Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania). – Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr). Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta). – Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech). – Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do domu.
Zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale – osłuchanie z piosenką ludową, interpretacja ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=FqTWisd-Qtc
„Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne. Rodzic. przynosi zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie). Rodzic. prosi dzieci, by podzieliły rośliny na grupy. Dzieci próbują scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rodzic.pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dzieci zastanawiają się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). Rodzic. opowiada dzieciom o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz wytwarzanie nici i włókien). Na koniec Rodzic. wprowadza wyrazy globalne do czytania: oleiste, włókniste, okopowe, zbożowe.
Rośliny oleiste i włókniste
https://www.youtube.com/watch?v=lC3LgMAuUD4
Rośliny zbożowe
https://www.youtube.com/watch?v=hm2zD4Ozqac
https://www.youtube.com/watch?v=IeBQ2CsejzM
Jak produkowany jest chleb
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
Od ziarenka do bochenka - lekcja dla przedszkolaków
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI
Jak powstaje chleb? Wizyta z kamerą w piekarni
https://www.youtube.com/watch?v=kPhS_7ZgvoA
„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Rodzic przynosi popcorn. Zadaje dzieciom pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)
„Kukurydza” – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.
Rolnik sam w dolinie - zabawa taneczna do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U
Zwierzęta na wsi część 1 (odgłosy, zagadki, zadania)
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 - Pole
https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4
Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.). Dzieci dostają na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakują pieczywo, określają jego smak, zapach i kolor.
Następnie dzieci próbują przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (przedstawionym na zdjęciu lub rzeczywistych) i podać nazwy różnego rodzaju pieczywa. Dzieci charakteryzują różne produkty piekarskie – porównują kolor, wielkość, strukturę i kształt (rogalik, podłużny, owalny itd.). Rodzic, prosi dzieci, by używały przy opisywaniu jak największej liczby przymiotników.
„Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic, zadaje dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dzieci przypominają sobie zboża poznane wcześniej.
Zabawa manualna – przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba
Maszyny i Pojazdy w Gospodarstwie Rolnym- wysłuchaj opowiadanie
https://www.youtube.com/watch?v=4eYtuGZYYHU&feature=emb_title
Czerwony traktor i ciężka praca
https://www.youtube.com/watch?v=fMMI3mkv0hA
„Traktor” – praca plastyczna. Dzieci tworzą traktor z dwóch patyczków logopedycznych przyklejonych do kartki. Dodają kółka z papieru kolorowego oraz dorysowują kierownicę i resztę rysunku.
„Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.
Zabawa edukacyjna. Na czym polega długość ?
Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.
Skąd się biorą produkty ekologiczne? film animowany
https://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w
Zachęcam rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu, wysyłajcie fotografie na adres e-mail reniapoz@o2.pl Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków w domu”.
Pozdrawiam cieplutko
Renata Poznańska
Przeczytaj: PSZCZÓŁKI GRUPA IV ...

BIEDRONKI GRUPA I
2020-04-14Witam serdecznie po świętach, przed nami kolejny tydzień zdalnego nauczania. Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne oraz propozycje aktywności na ten tydzień.
3. Wiosna na wsi
- poznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
- porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
1. Oglądanie książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi, czytanie zawartych w nich ciekawostek. Dzieci nazywają zwierzęta, naśladują ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.
Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.
Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. N. podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.
R. zadaje pytania:
- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
4. Utrwalanie kształtu koła.
Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka.
Dzieci otaczają kształt każdego koła palcem. N. przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. Wskazują koła, których jest najmniej.
Utrwalanie nazw figur geometrycznych: Piosenka o FIGURACH || DrobNutki || Piosenki DLA DZIECI
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
5. Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami).
Dla każdego dziecka: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składają duże koło na pół i przyklejają je na środku kartki. Jedno średnie koło przyklejają jako głowę, a pozostałe składają na pół i przyklejają na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składają na pół i przyklejają jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowują oko i nogi koguta. Mogą dorysować płot, na którym siedzi kogut. Zdjęcie wykonanej pracy można przesłać na adres mailowy : reniapoz@o2.pl oczywiście pisząc w wiadomości imię, nazwisko i grupę dziecka oraz tytuł pracy „Kolorowy kogut”.
6. Dzielenie nazw zwierząt wiejskich na sylaby: ku-ra, koń, kro-wa, kacz-ka, in-dyk, ko-gut, ow-ca, kró-lik, kur-czą-tko, kot, pies, świ-nia.
7. Film na you tube: Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt | CzyWieszJak
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
8. Piosenka do posłuchania i utrwalania nazw zwierząt wiejskich: Dziadek fajną farmę miał - piosenki dla dzieci Old McDonald po polsku BZYK.tv
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
Przy okazji piosenka o wirusie:
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
9. Co jedzą wiejskie zwierzęta: Co jedzą wiejskie zwierzęta? - Zwierzęta dla dzieci - Odgłosy zwierząt - Farma
https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA
10. Nauka piosenki „Wyszły w pole kurki trzy”
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga,
trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz, dwa, raz, dwa w pole szły!
11. Zabawa dydaktyczna Układanka.
Makieta dla dziecka – kartka A4 podzielona na 9 pól, po 3 sylwety zwierząt w trzech kolorach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki (umieszczone w kopertach).
Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dzieci wskazują kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mówią, jak ustawiły zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dzieci zmieniają położenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem N. lub chętnego dziecka, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp.
12. Zabawy dydaktyczne z przeliczaniem
- W ulu.
Rysujemy na kartce 5 uli z kropkami od 1 do 5 oraz oddzielnie wycinamy żółte koła w czarne paski – to będą pszczoły.
Każde dziecko układa i przykleja tyle kół (pszczół), ile ma kropek na ulu. Dzieci liczą głośno, ile jest pszczół.
- Kości dla pieska
Rysujemy sylwety tylu piesków ilu jest graczy i wycinamy sylwety kości – po 6 dla każdego gracza. Rzucamy kostką sześcienną- można wykorzystać z gier planszowych lub zrobić z plasteliny. Gracz rzuca kostką i daje pieskowi tyle kości ile wyrzucił oczek na kostce, to samo robi kolejny gracz. Następnie porównujemy czyj piesek ma więcej kości, przeliczamy. Można zrobić kilka rundek i na koniec zliczyć punkty, wygrywa osoba która zdobędzie więcej punktów.
- Gra planszowa „Kurki do kurnika”
Zachęcam do stworzenia własnej gry planszowej, w której dzieci będą poruszać się po planszy o tyle pól ile wyrzucą kostką. Po drodze można zaznaczyć kilka pól np. ziarenka- nakarmiłeś kurkę, masz dodatkowy rzut kostką; lisek- czyha na Ciebie lis, czekasz kolejkę; jajko- znalazłeś jajko- idziesz 2 kroki do przodu itp. W przedszkolu robiłam dzieciom takie planszówki na dywanie także dzieci wiedzą jak się bawić:) Oczywiście temat gry jest dowolny, ważne aby dotyczył zwierząt wiejskich, gra tez nie może mieć zbyt dużo pól, żeby dziecko szybko się nie znudziło, a dojście kurki do kurnika da dziecku wielką frajdę.
13. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
Jak się nazywał pies Władka?
Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
Co zrobiły zwierzęta?
Co jadły zwierzęta?
14. Rozwiązywanie zagadek.
- Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
- Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)
- Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
- Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
- To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
15. Kolorowanki zwierząt wiejskich
https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/
Jeśli nie mamy drukarki zachęcam aby samemu narysować zwierzątko, które dziecko pokoloruje lub wyklei plasteliną lub papierem kolorowym, te prace również można wysyłać na adres mailowy Pani Renaty Poznańskiej reniapoz@o2.pl i na pewno znajdą się na naszej stronie internetowej
Pozdrawiam gorąco Paulina Sieńczak
Przeczytaj: BIEDRONKI GRUPA I ...

81 855 25 36





