Aktualności

Język angielski
2020-04-15
Witam wszystkich serdecznie po krótkiej przerwie świątecznej.
Dziś w zestawie zaserwuję historyjkę o bardzo głodnej gąsienicy.
1. Obejrzyj i posłuchaj historyjki : The Very Hungry Caterpillar by Eric Carle
https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY
2. Pokoloruj elementy z historyjki a następnie wytnij je i ułóż we właściwej kolejności
załącznik nr 1
- one apple (1 jabłko)
- two pears (2 gruszki)
- three plums (3 śliwki)
- four strawberries (4 truskawki)
- five oranges (5 pomarańczy)
- one piece of chocolate cake (kawałek czekoladowego ciasta),
- one ice-cream cone (1 rożek lodowy),
- one pickle (1 korniszon),
- one slice of Swiss cheese(plasterek żółtego sera),
- one slice of salami(plasterek salami),
- one lollipop (1 lizak),
- one piece of cherry pie(kawałek ciasta wiśniowego),
- one sausage( 1 kiełbaska),
- one cupcake (1 babeczka),
- and one slice of watermelon (1 plaster arbuza).
- green leaf,(zielony liść)
3.Posłuchaj piosenki :Fly Fly the Butterfly | Family Sing Along - Muffin Songs
https://www.youtube.com/watch?v=jflZseWtmyIa następnie pokoloruj obrazek wg wzoru załącznik nr 2"
The very hungry caterpilar" - linki do kart pracy.
lhttps://pl.pinterest.com/pin/73465037654857929/?d=t&mt=signum
https://pl.pinterest.com/pin/223420831493270016/
I.S.
Przeczytaj: Język angielski ...
KRASNOLUDKI GRUPA III
2020-04-15
"KRASNOLUDKI"- GRUPA III
Kochane Krasnoludki i Drodzy Rodzice na początek przepraszam za opóżnienie
w zamieszczaniu zabaw, które proponuję w tym krótszym tygodniu- problemy techniczne
z laptopem. A ten tydzień to zabawa z nocą i dniem, do której serdecznie Was zachęcam i jeśli nie
w całości to z proponowanych aktywności wybierzecie to, co uznacie za stosowne.
Życzę dobrej zabawy!
POZDRAWIAM SERDECZNIE
Anna Łyszcz
TEMAT TYGODNIA: "DZIEŃ I NOC"
- "Dzień i noc"
- "Po nocy zawsze jest dzień"
- "Układ Słoneczny"
CELE OGÓLNE:
- Wprowadzenie pojęć: dzień , noc oraz rano, południe, po południu, wieczór.
- Zapoznanie z cyklem dnia i nocy i wyglądem Układu Słonecznego.
ŚRODA
- Wprowadzenie do tematu- rozwiązanie zagadek:
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące, a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie zanim wstanie słońce (noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa. Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)
Żółte i gorące,na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,zwierzęta i ciebie. (słońce)
Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.(księżyc)
- Praca plastyczna "Słońce i księżyc".
Potrzebujemy dwóch okragłych talerzyków plastikowych, papierowych albo kartek lub tekturek z których wycinamy koło i jego część, czyli księżyc. Powstałe sylwety dziecko ozdabia np. malując zółtą farbą, albo wyklejamy plasteliną, lub żółtym papierem. Słońcu dziecko może dokleić paseczki wokół, czyli promienie.
Wykonane sylwety posłużą nam do dalszych zabaw.
Ustalamy z dzieckiem, że symbolem dnia jest słónce, nocy to księżyc.
- Zabawa z wykorzystaniem wiersza Doroty Gellner - „Dzień i noc’’
Dzień to godzina ilość spora-
Trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana
Rządzi noc- w sto gwiazd ubrana
(Rodzic trzyma sylwetę słońca. Podnosi powoli zgodnie z treścią wiersza pokazując dzieciom wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu- można wykorzystać jeden z rysunków dziecka przedstawiajacych krajobraz, jako tło do wędrówki słónca)
Rano wszyscy wstają z łóżek,
Lewą albo prawą nogą,
Choć niektóre straszne śpiochy
do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie!
A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch,
Pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu- podwieczorek
można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację!
I czas iść do łóżka grzecznie.
(Na granatowym tle pokazujemy dziecku sylwetę księżyca )
W nocy jeść już nie należy.
W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży,
a noc w koło sny rozkłada.
(Odkładamy granatowe tło i znowu trzymamy sylwetę słońca)
Gdy po nocy świt zaświta,
Słońce zejdzie i świt wstanie,
znowu z łóżek wyskoczymy
i będziemy jeść śniadanie.
- Rozmowa dziecka z rodzicem na podstawie wiersza, połączona z zagadkami patomimicznymi. Pytamy np; Co robimy w dzień? A co robimy w nocy?Jakie są pory dnia, wymienione w wierszu? Pokaż mi za pomocą ruchu co robisz rano, po południu itd.
- Ćwiczenie oddechowe ,,Migocące gwiazdki’’. Dziecko trzyma przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę ( np. z folii aluminiowej) i wprawia ją w ruch oddechem . Ćwiczenie regulowania fazy wdechu i wydechu.
- A wieczorem do snu posłuchajcie kołysanek:
https://www.youtube.com/watch?v=7HH9xZsKvtY
https://www.youtube.com/watch?v=MTT5iZyb5rM
CZWARTEK
1. Zabawa ,, Turniej sylab’’
Rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określona sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra- no, noc-ka, so- wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji słownej. Ćwiczenie w dzieleniu wyrazu na sylaby.
2. Film edukacyjny dla dzieci- "Dlaczego jest dzień i noc?"
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
3. "Dzień-noc"- zabawa dydaktyczna. Zapoznanie się z rytmiczną organizacją czasu w oparciu o pomysł Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Dziecko i rodzic siedzą przy stole, z boku znajdują się potrzebne pomoce:
- koło, obręcz wycięta z papieru-odrysowana od pokrywki, talerza.
- kartoniki z symbolem słońca i kartoniki z symbolem księżyca lub kartoniki żółte i niebieskie
- kolocki np żółte(dzień) i klocki niebieskie (noc)
Dorosły zwraca się do dziecka: Zaczyna się dzień, słońce wstało. Jest rano. Słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu. Kończysię dzień i zaczyna noc.Jest noc. Księżyc świeci i mrugają gwiazdki z nieba. Noc się kończy, bo słońce wstaje. Zaczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie: od wschodu do zachodu. Zaszło już. Kończy się dzień i zaczyna noc. Rodzic powtarza to opowiadanie jeszcze dwa, trzy razy i dziecko dostrzega stałe następstwo nocy i dni. Następnie dorosły proponuje: Ułożymy kalendarz. Będzie się składał z dni i nocy. Mamy kartoniki z obrazkami słońca – dzień i księżyca -noc. Kalendarz ułożymy na tym kole. Zaczynamy... dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc, aż do zamknięcia koła. Potem taki rytm możemy ukadać z klocków.
Podczas układania takich kalendarzy dziecko dokonuje przekładu: dostrzeżoną w opowiadaniu dorosłego regularność przedstawia w formie rytmu układanego na kole. Najważniejsze jest tu różnicowanie dni i nocy oraz uwzględnianie stałego następstwa. Mimo wykorzystywania różnych elementów, dziecko właśnie to potrafi wyrazić.Po ułożeniu kalendarza, trzeba go koniecznie przeczytać. Dziecko wskazuje figury ułożonego ornamentu i mówi: Dzień, noc, dzień, noc,dzień, noc... Wskazywany rytm i wysłuchana przemienność słów pozwalają dziecku upewnić się o stałym następstwie dni i nocy. Po tych doświadczeniach dzieci zwykle zapewniają: Po dniu jest noc, po nocy dzień. I tak będzie zawsze.
4. Posłuchaj piosenki o dniu i nocy, którą zaśpiewały "Fasolki"
https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s
PIĄTEK
1."W planetarium" – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller "Spacerkiem po Drodze Mlecznej".
Już sama myśl o planowanej od dawna wycieczce do planetarium wprawiała Adę w doskonały humor.
– Pani obiecała, że będziemy oglądać planety – opowiadała mamie, podskakując przy każdym
słowie. – I zobaczymy taką białą drogę…
– Drogę Mleczną – poprawił ją Olek. – Byliśmy na takiej wycieczce w tamtym roku. I widzieliśmy…
– Może nie zdradzaj wszystkich szczegółów – poprosiła mama. – Niech Ada ma niespodziankę.
I miała. Jeszcze jaką! Już sam budynek planetarium z kosmiczną kopułą zrobił na niej
duże wrażenie. Kiedy na sali zgasły światła, Duśce zrobiło się trochę nieswojo, ale gdy ujrzała
nad sobą niebo pełne gwiazd, jej zachwyt nie miał granic.
– Oto nasz Układ Słoneczny – usłyszała płynący z głośników wyraźny głos lektora. – Ta najjaśniejsza
gwiazda w samym środku to Słońce.
– Gwiazda? – zdziwiła się Ada.
Nikt do tej pory nie powiedział jej, że Słońce jest gwiazdą… Z tym większą uwagą słuchała dalej.
– Nasza Ziemia krąży wokół Słońca – płynęła z głośnika opowieść ilustrowana ruchem planet
w przestrzeni kosmicznej (czyli nad głowami dzieci). – Możemy żyć na niej, ponieważ nie
jest ani tak zimna jak Uran czy Neptun, gdzie temperatura może spaść do dwustu stopni poniżej
zera, ani tak gorąca jak Wenus, gdzie urządzenia pomiarowe odnotowują ponad czterysta stopni na plusie.
W pewnej chwili nad głową Ady pojawiły się wszystkie planety Układu Słonecznego. Po kolei
każda z nich stawała w świetle reflektorów jak na jakiejś kosmicznej scenie.
– Oto Merkury – najmniejsza, znajdująca się najbliżej Słońca, planeta; zaraz po niej Wenus,
Ziemia, Mars, następnie Jowisz – największa ze wszystkich planet, otoczona gromadą kilkudziesięciu
księżyców, za nią Saturn, Uran i Neptun.
Pokaz tak się podobał Adzie, że przez cały dzień nie potrafiła myśleć i opowiadać o niczym innym.
Nazajutrz w przedszkolu czekała na nią kolejna niespodzianka. Po śniadaniu pani przeczytała
fragment książki o Małym Księciu, który miał własną planetę.
– Wyobraźcie sobie, że i wy macie… swoją planetę – uśmiechnęła się pani, rozdając wszystkim
styropianowe kule. – Możecie ją sami zaprojektować i ozdobić. Oto farbki, klej, bibuła, folia
aluminiowa, kolorowa plastelina i różne drobiazgi, które mogą wam się przydać. „Biedronki”
z zapałem zabrały się do pracy i już po chwili białe globy zaczęły nabierać kolorów. Wojtuś
postanowił, że jego planeta będzie podobna do Księżyca. Owinął ją srebrną folią, wyżłobił nawet
kratery. Adaś oblepił swoją planetę błękitną bibułą i poprzyczepiał do niej papierowe łódki,
żeby móc żeglować do woli. Kasia pomalowała swoją kulę na zielono i oblepiła ją kolorowymi
kwiatkami. Na planecie Zosi zamieszkały małe zwierzątka, a Ada stworzyła planetę zabawek.
– Tu będą mieszkały lalki – opowiadała, obracając ją w dłoniach – a tu misie. Zawsze o piątej
będę zapraszała swoje koleżanki na podwieczorek.
– A kolegów? – upomniał się Bartek.
– To będzie dziewczyńska planeta – wyjaśniła z naciskiem Ada.
– Będę odpoczywać na niej od kolegów… i od Olka.
2."Planety"- animacja edukacyjna.
Zapraszam Cię Krasnoludku do obejrzenia tego filmu, postaraj się zapamiętać nazwy planet
i zaśpiewać wspólnie.
https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
3. Zabawa ruchowa z piłką- "Układ Słoneczny"
Dziecko i rodzic stają na przeciwko siebie. Rodzic rzuca piłką do dziecka i jednocześnie wymienia nazwę planet np. Wenus, Ziemia Mars itd. Dziecko łapie piłkę oburącz i odrzuca. Kiedy padnie słowo „Słońce” to nie może łapać, a jeśli dziecko złapie to musi oodać fanta , a potem go wykupić np.piosenką lub ćwiczeniem.
4. Poproś rodzica o wydrukowanie i pokoloruj/wyklej plasteliną Układ Słoneczny:
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/uklad-sloneczny/
lub pokoloruj jedną z planet online:
https://www.kolorowankionline.net/planeta-saturn
Krasnoludku, jeśli zafascynował Cię temat planet polecam dodatkowe materiały (piosenki i filmy) na sobotę i niedzielę :
https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg
https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
https://www.youtube.com/watch?v=gUGT--hs02s
https://www.youtube.com/watch?v=RKbnq2AAHQw
Przeczytaj: KRASNOLUDKI GRUPA III ...

MISIE GRUPA V
2020-04-15Treści do realizacji w dniach 14.04 – 17.04
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
- utrwalenie wyglądu i nazw zwierząt żyjących na wiejskim podwórku;
- klasyfikowanie, dopasowywanie obrazków przedstawiających młode zwierzęta do tych, które przedstawiają dorosłe osobniki
- doskonalenie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta z wiejskiego podwórka;
- poznanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka;
- zapoznanie z pracami wykonywanymi wiosną na wsi;
- poznanie wyglądu i nazw narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi oraz ich zastosowania, funkcji jakie pełnią;
- rozwijanie umiejętności mierzenia;
- zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia: stopami, krokami, linijką, miarką;
- zabawy z literą i głoską „Ż”;
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej;
- doskonalenie sprawności manualnej – malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla;
- rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu.
Poniżej przedstawię kilka propozycji zabaw i aktywności do tematu z tego tygodnia.
Szczegółowe treści można znaleźć w Przewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf
Do powyższego tematu wykonujemy ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 3 - 11.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
oraz ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str 64 – 69.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
- Słuchanie opowiadania „Uparty kogut” i rozmowa w oparciu o jego treść
„Uparty kogut”
Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona. – Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę. – Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem supermamą. – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami. – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku. – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”. – Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy. – To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek. – Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony. – Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama. – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami. – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok. – Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes. – Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy. – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż i wojowniczo stroszył pióra. – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu. – No właśnie! – powiedziała stanowczo mama. 150 Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował. – Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony. – To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie.
Pytania do tekstu:
- Dokąd wybrała się rodzina Olka i Ady?
- Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
- Jakie zwierzęta rodzina spotkała podczas pobytu na wsi (Możecie podzielić nazwy zwierząt na sylaby lub głoski, możecie wyróżnić pierwszą albo ostatnią głoskę w nazwie zwierzątka, jeśli macie dużo czasu, to możecie wspólnie znaleźć obrazki przedstawiające zwierzęta i dopasować do nich wcześniej przygotowane podpisy)?
- Z kim bawił się Olek?
- Co robiła Ada?
- Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
- Czym zajęli się tata z wujkiem?
- Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?
- „Jakie jest zwierzę?” – zabawa słowna
Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia a zadaniem dziecka jest wymyślenie określeń.
Jaka jest kura? (mała, głośna …)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny,…)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna, …) itd.
- Odkrywanie litery „Ż” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.
Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str 64 – 65.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
- Rozmowa na temat obrazka (Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?, Czy żubry żyją wolno?)
- Analiza i synteza słuchowa słowa żubry (dzielenie na sylaby później na głoski). Wyszukiwanie słów, w których głoskę „ż” słychać na początku, w środku.
- Budowa schematu słowa żubry z białych cegiełek - najpierw określanie ilości sylab, później głosek.
- Budowanie schematu słowa Żaneta analogicznie jak przy słowie żubry.
- Budowanie modeli słów żubry i Żaneta z cegiełek czerwonych i niebieskich. Określanie czy głoska „ż” jest spółgłoską czy samogłoską.
- Odkrywanie litery ”ż”, omawianie jej wyglądu, umieszczanie kartonika z literą we właściwym miejscu pod modelami słów żubry, Żaneta.
- Wykonywanie zadań utrwalających literę „ż” z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str 64 – 65.
- „Rodziny” – memory
Przygotowujemy obrazki przedstawiające małe i dorosłe zwierzęta. Obrazki zwierząt układamy na stole, podłodze ilustracją w dół. Dziecko i rodzic naprzemiennie odkrywają obrazki, jeśli uda się dopasować młode zwierzę do dorosłego to odkładamy sobie parę (przy okazji nazywamy zwierzęta, możemy dzielić nazwy na sylaby, głoski itd.). Wygrywa osoba, która zdobędzie więcej par.
- „Wycieczka na wieś” – opowieść ruchowa
Rodzic czyta tekst opowiadania a dziecko interpretuje ruchem, gestem treść.
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje w rytmie wybranego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spogląda w górę. Następnie w rytmie bębenka – może być stukanie w doniczkę itp. porusza się z naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstaje). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Dziecko unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza ręce na przeponie i miarowo oddycha).
- „Długi, krótki” – ćwiczenia w mierzeniu długości
Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Mały dywan. Dziecko i rodzic mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Czy nasze stopy są jednakowej długości?
Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan. Rodzic i dziecko mierzą długość dywanu krokami, które głośno liczą.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).
Pokaz linijki, miarki krawieckiej. Linijka, mały dywan.
Rodzic i dziecko mierzą linijką długość małego dywanu.
- „Zagadki” – zabawa rozwijająca poczucie rytmu
Słuchanie zagadek Bożeny Formy, które czyta rodzic. Powtarzanie kilka razy za rodzicem kolejnych wersów wybranej zagadki w nadanym przez rodzica rytmie. Rodzic recytuje zagadki, dziecko rytmicznie wykonuje ustalone gesty.
Dziecko recytuje, równocześnie wykonując ustalone gesty:
Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana kiedy zniesie jajko. (cała zagadka), Każdy wie, że jest stałą kurnika mieszkanką. (kura)
Zakręcony ogonek, wykonuje naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszcze (cała zagadka), „Chrum, chrum – głośno woła – kto jedzenie da?” (świnka)
Na przykład łaciate, przechodzi do pozycji stojącej, w oborze mieszkają. wykonuje cztery uderzenia o kolana, Pasą się na łąkach, wykonuje obrót wokół siebie, zdrowe mleko dają. wykonuje cztery klaśnięcia, (krowy)
Nie pieje, nie gdacze, maszeruje w miejscu, tylko głośno kwacze. Po stawie pływa. wykonuje ruchy naśladujące pływanie, Jak się nazywa? (kaczka)
Grzebień ma na głowie, przechodzi do siadu na piętach, wykonuje naprzemienne uderzanie: swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana rodzica (cała zagadka) wszystkich wczesnym rankiem budzi na śniadanie. (kogut)
- „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – malowanie farbami na porowatym podłożu
- Przyklejanie na całej powierzchni kartki papieru pogniecionych białych serwetek.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej powierzchni zwierząt wybranych przez dziecko.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
- „Po co hodujemy zwierzęta” – film i zabawa rozwijające logiczne myślenie
Oglądanie filmu o zwierzętach i produktach, które od nich otrzymujemy https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Przygotowujemy obrazki przedstawiające wybrane zwierzęta wiejskie oraz obrazki przedstawiające różnorodne produkty odzwierzęce. Zadanie dziecka jest dopasowanie obrazka wybranego produktu do obrazka przedstawiającego zwierzę (podczas zabawy możecie wyróżniać pierwszą lub ostatnią głoskę, głoskować wyrazy itp.)
- „Smakujemy i dotykamy” – zabawa polisensoryczna
Rodzic pokazuje dziecku produkty pochodzenia zwierzęcego np. jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Zawiązujemy dziecku oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybranego produktu. Dziecko podaje nazwę, a po odsłonięciu oczu nazywa zwierzę, od którego pochodzi i wskazuje je na obrazku.
- Czyj to głos?”- zabawa słuchowa
Słuchanie odgłosów zwierząt wiejskich, próby odgadywania do kogo należy głos, naśladowanie odgłosów zwierzęcych.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
- „Makieta wiejskiego podwórka” – praca plastyczno – techniczna dla całej rodziny
I.Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
II. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Potrzebne materiały: kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
- Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
- Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
Rodzic przygotowuje prostokątny kawałek styropianu (0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
- Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
- Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
III. Wykonanie pracy.
IV. Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
- „Wiosenne prace na wsi” – praca przy obrazku
Oglądanie obrazków z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 10.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
opowiadanie jakie prace są wykonywane i jakie narzędzia, urządzenia są do nich potrzebne.
- „Na podwórku” – piosenka
Nauka słów piosenki, śpiewanie do melodii
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
I.Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.
II. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
Pozdrawiam
Świniarska Katarzyna
Przeczytaj: MISIE GRUPA V ...

Intendent na wizji
2020-04-14Gościem dzisiejszego odcinka programu " Koronawirus " w TVP 3 Lublin była nasza Pani Intendent - dietetyk Katarzyna Rafał.
link do nagrania:
https://lublin.tvp.pl/47557119/14-kwietnia-2020
lub
Przeczytaj: Intendent na wizji ...

MOTYLKI GRUPA II
2020-04-14
DRODZY RODZICE !
Wysyłam państwu materiały dla dzieci do wspólnej zabawy i nauki.
Pragnę także zachęcić do skorzystania ze strony internetowej www.crl.org.pl Centrum Rozwoju Lokalnego, która powstała w ramach akcji ,, Dzieci uczą rodziców w domu’’ w odpowiedzi na zaistniałą sytuację, a także na apel Ministra Edukacji Narodowej, chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i wspólnej nauki.
Mogą państwo także wspólnie z dzieckiem wziąć udział w konkursie (regulamin konkursu podany jest na stronie) oraz zapoznać się z filmami o tematyce ,, Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa ‘’
POZDRAWIAM SERDECZNIE I ŻYCZĘ ZDROWIA
Violetta Bronisz
14 - 17.04.2020r
Temat : Dzień i noc
Główne cele pracy to:
-Dostrzeganie i określanie związków przyczynowo skutkowych
-Wprowadzenie pojęć: dzień , noc oraz rano, południe, wieczór
-Wdrażanie do uważnego słuchania utworów poetyckich
-Poznawanie różnych technik plastycznych
-Ćwiczenie spostrzegawczości
1.DLACZEGO JEST DZIEŃ I NOC FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
2.Rozwiązywanie zagadek.
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące, a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie zanim wstanie słońce (noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa (dzień)
DZIEŃ I NOC – PRACA PLASTYCZNA dla dzieci
https://dzieciakiwdomu.pl/2016/01/dzien-i-noc-prosta-praca-plastyczna-dla-dzieci.html
3. Praca plastyczna
Wykonanie sylwet słońca i księżyca
4.Zabawa z wykorzystaniem wiersza Doroty Gellner - „Dzień i noc’’
Dzień to godzina ilość spora-
Trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana
Rządzi noc- w sto gwiazd ubrana
(Rodzic trzyma sylwetę słońca. Podnosi powoli zgodnie z treścią wiersza pokazując dzieciom wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu)
Rano wszyscy wstają z łóżek,
Lewą albo prawą nogą,
Choć niektóre straszne śpiochy
do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie!
A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch,
Pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu- podwieczorek
można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację!
I czas iść do łóżka grzecznie.
(Na granatowym tle pokazujemy dziecku sylwetę księżyca )
W nocy jeść już nie należy.
W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży,
a noc w koło sny rozkłada.
(Odkładamy granatowe tło i znowu trzymamy sylwetę słońca)
Gdy po nocy świt zaświta,
Słońce zejdzie i świt wstanie,
znowu z łóżek wyskoczymy
i będziemy jeść śniadanie.
5.Zabawa ruchowa ,, Kiedy jest dzień- bawię się , kiedy jest noc – śpię’’
Rodzic z dzieckiem buduje domek z koca i krzeseł , następnie wyjaśnia zasady zabawy: Kiedy będzie grała skoczna muzyka, jest dzień – wychodzimy z domku na spacer (dziecko biega po pokoju). Kiedy usłyszymy kołysankę, zbliża się noc- czas wracać do domu ( dziecko wchodzi do domu i zasypia)
6.Ćwiczenie oddechowe ,,Migocące gwiazdki’’.
Dziecko trzyma przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę ( np. z folii aluminiowej) i wprawia ją w ruch oddechem . Ćwiczenie regulowania fazy wdechu i wydechu.
7. Zabawa ,, Turniej sylab’’
Rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określona sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra- no, noc-ka, so- wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji słownej. Ćwiczenie w dzieleniu wyrazu na sylaby.
8.Ćwiczenie grafomotoryczne ,, Szablony’’
Obrysowywanie szablonów gwiazd, księżyca i słońca (wykonanych przez rodzica), kolorowanie w obrębie konturu.
9. PIOSENKA O DNIU I NOCY ,, FASOLKI ‘’
https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s
Przeczytaj: MOTYLKI GRUPA II ...

PSZCZÓŁKI GRUPA IV
2020-04-14
Drodzy Rodzice! Pszczółek
Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Praca rolnika „. Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam do wspólnej zabawy z dziećmi.
Temat tygodnia : PRACA ROLNIKA
Tematy dnia :
- NA POLU. CELE OGÓLNE: poznanie różnic między sianem a słomą; doskonalenie umiejętności szeregowania.
- POLNE ROŚLINY. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu; doskonalenie chwytu pęsetkowego i motoryki małej
- JAK POWSTAJE CHLEB. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych; rozszerzanie słownika dziecka; doskonalenie umiejętności opisu
- MASZYNY ROLNICZE. CELE OGÓLNE: poznanie nazw i działania maszyn rolniczych; ekspresja twórcza
- PRODUKTY EKOLOGICZNE. CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy na temat produktów ekologicznych; ekspresja twórcza
„Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic. pokazuje dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw. Pyta, których terenów w Polsce jest więcej, i wskazuje na mapie tereny nizinne.
„Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana, czytanie globalne. Rodzic, wprowadza do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dzieci, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości Rodzic. udostępnia dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe, dzieci powinny zobaczyć choć zdjęcia).
„Kosiarze” – zabawa ruchowa, fabularyzowana
- ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarzy (ruchy obu ramion jednocześnie – skręty tułowia). Gdy muzyka ustaje, kosiarze odpoczywają (dziecko siada ze skrzyżowanymi nogami). Zabawa jest kontynuowana, gdy rodzic ponownie włącza muzykę.
„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi: – Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi… – Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania). – Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr). Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta). – Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech). – Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do domu.
Zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale – osłuchanie z piosenką ludową, interpretacja ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=FqTWisd-Qtc
„Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne. Rodzic. przynosi zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie). Rodzic. prosi dzieci, by podzieliły rośliny na grupy. Dzieci próbują scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rodzic.pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dzieci zastanawiają się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). Rodzic. opowiada dzieciom o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz wytwarzanie nici i włókien). Na koniec Rodzic. wprowadza wyrazy globalne do czytania: oleiste, włókniste, okopowe, zbożowe.
Rośliny oleiste i włókniste
https://www.youtube.com/watch?v=lC3LgMAuUD4
Rośliny zbożowe
https://www.youtube.com/watch?v=hm2zD4Ozqac
https://www.youtube.com/watch?v=IeBQ2CsejzM
Jak produkowany jest chleb
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
Od ziarenka do bochenka - lekcja dla przedszkolaków
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI
Jak powstaje chleb? Wizyta z kamerą w piekarni
https://www.youtube.com/watch?v=kPhS_7ZgvoA
„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Rodzic przynosi popcorn. Zadaje dzieciom pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)
„Kukurydza” – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.
Rolnik sam w dolinie - zabawa taneczna do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U
Zwierzęta na wsi część 1 (odgłosy, zagadki, zadania)
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 - Pole
https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4
Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.). Dzieci dostają na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakują pieczywo, określają jego smak, zapach i kolor.
Następnie dzieci próbują przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (przedstawionym na zdjęciu lub rzeczywistych) i podać nazwy różnego rodzaju pieczywa. Dzieci charakteryzują różne produkty piekarskie – porównują kolor, wielkość, strukturę i kształt (rogalik, podłużny, owalny itd.). Rodzic, prosi dzieci, by używały przy opisywaniu jak największej liczby przymiotników.
„Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic, zadaje dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dzieci przypominają sobie zboża poznane wcześniej.
Zabawa manualna – przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba
Maszyny i Pojazdy w Gospodarstwie Rolnym- wysłuchaj opowiadanie
https://www.youtube.com/watch?v=4eYtuGZYYHU&feature=emb_title
Czerwony traktor i ciężka praca
https://www.youtube.com/watch?v=fMMI3mkv0hA
„Traktor” – praca plastyczna. Dzieci tworzą traktor z dwóch patyczków logopedycznych przyklejonych do kartki. Dodają kółka z papieru kolorowego oraz dorysowują kierownicę i resztę rysunku.
„Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.
Zabawa edukacyjna. Na czym polega długość ?
Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.
Skąd się biorą produkty ekologiczne? film animowany
https://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w
Zachęcam rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu, wysyłajcie fotografie na adres e-mail reniapoz@o2.pl Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków w domu”.
Pozdrawiam cieplutko
Renata Poznańska
Przeczytaj: PSZCZÓŁKI GRUPA IV ...

BIEDRONKI GRUPA I
2020-04-14Witam serdecznie po świętach, przed nami kolejny tydzień zdalnego nauczania. Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne oraz propozycje aktywności na ten tydzień.
3. Wiosna na wsi
- poznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
- porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
1. Oglądanie książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi, czytanie zawartych w nich ciekawostek. Dzieci nazywają zwierzęta, naśladują ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.
Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.
Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. N. podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.
R. zadaje pytania:
- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
4. Utrwalanie kształtu koła.
Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka.
Dzieci otaczają kształt każdego koła palcem. N. przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. Wskazują koła, których jest najmniej.
Utrwalanie nazw figur geometrycznych: Piosenka o FIGURACH || DrobNutki || Piosenki DLA DZIECI
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
5. Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami).
Dla każdego dziecka: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składają duże koło na pół i przyklejają je na środku kartki. Jedno średnie koło przyklejają jako głowę, a pozostałe składają na pół i przyklejają na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składają na pół i przyklejają jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowują oko i nogi koguta. Mogą dorysować płot, na którym siedzi kogut. Zdjęcie wykonanej pracy można przesłać na adres mailowy : reniapoz@o2.pl oczywiście pisząc w wiadomości imię, nazwisko i grupę dziecka oraz tytuł pracy „Kolorowy kogut”.
6. Dzielenie nazw zwierząt wiejskich na sylaby: ku-ra, koń, kro-wa, kacz-ka, in-dyk, ko-gut, ow-ca, kró-lik, kur-czą-tko, kot, pies, świ-nia.
7. Film na you tube: Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt | CzyWieszJak
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
8. Piosenka do posłuchania i utrwalania nazw zwierząt wiejskich: Dziadek fajną farmę miał - piosenki dla dzieci Old McDonald po polsku BZYK.tv
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
Przy okazji piosenka o wirusie:
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
9. Co jedzą wiejskie zwierzęta: Co jedzą wiejskie zwierzęta? - Zwierzęta dla dzieci - Odgłosy zwierząt - Farma
https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA
10. Nauka piosenki „Wyszły w pole kurki trzy”
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga,
trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz, dwa, raz, dwa w pole szły!
11. Zabawa dydaktyczna Układanka.
Makieta dla dziecka – kartka A4 podzielona na 9 pól, po 3 sylwety zwierząt w trzech kolorach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki (umieszczone w kopertach).
Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dzieci wskazują kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mówią, jak ustawiły zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dzieci zmieniają położenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem N. lub chętnego dziecka, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp.
12. Zabawy dydaktyczne z przeliczaniem
- W ulu.
Rysujemy na kartce 5 uli z kropkami od 1 do 5 oraz oddzielnie wycinamy żółte koła w czarne paski – to będą pszczoły.
Każde dziecko układa i przykleja tyle kół (pszczół), ile ma kropek na ulu. Dzieci liczą głośno, ile jest pszczół.
- Kości dla pieska
Rysujemy sylwety tylu piesków ilu jest graczy i wycinamy sylwety kości – po 6 dla każdego gracza. Rzucamy kostką sześcienną- można wykorzystać z gier planszowych lub zrobić z plasteliny. Gracz rzuca kostką i daje pieskowi tyle kości ile wyrzucił oczek na kostce, to samo robi kolejny gracz. Następnie porównujemy czyj piesek ma więcej kości, przeliczamy. Można zrobić kilka rundek i na koniec zliczyć punkty, wygrywa osoba która zdobędzie więcej punktów.
- Gra planszowa „Kurki do kurnika”
Zachęcam do stworzenia własnej gry planszowej, w której dzieci będą poruszać się po planszy o tyle pól ile wyrzucą kostką. Po drodze można zaznaczyć kilka pól np. ziarenka- nakarmiłeś kurkę, masz dodatkowy rzut kostką; lisek- czyha na Ciebie lis, czekasz kolejkę; jajko- znalazłeś jajko- idziesz 2 kroki do przodu itp. W przedszkolu robiłam dzieciom takie planszówki na dywanie także dzieci wiedzą jak się bawić:) Oczywiście temat gry jest dowolny, ważne aby dotyczył zwierząt wiejskich, gra tez nie może mieć zbyt dużo pól, żeby dziecko szybko się nie znudziło, a dojście kurki do kurnika da dziecku wielką frajdę.
13. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
Jak się nazywał pies Władka?
Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
Co zrobiły zwierzęta?
Co jadły zwierzęta?
14. Rozwiązywanie zagadek.
- Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
- Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)
- Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
- Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
- To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
15. Kolorowanki zwierząt wiejskich
https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/
Jeśli nie mamy drukarki zachęcam aby samemu narysować zwierzątko, które dziecko pokoloruje lub wyklei plasteliną lub papierem kolorowym, te prace również można wysyłać na adres mailowy Pani Renaty Poznańskiej reniapoz@o2.pl i na pewno znajdą się na naszej stronie internetowej
Pozdrawiam gorąco Paulina Sieńczak
Przeczytaj: BIEDRONKI GRUPA I ...

Pomysły na brudzące zabawy
2020-04-09Pomysły na brudzące zabawy.
Przepisy na proste do wykonania masy, które pozwolą świetnie się bawić. Życzymy miłej zabawy.
Błotko
składniki: mąka, woda, kakao
Wykonanie: składniki mieszamy ze sobą w dowolnych proporcjach.
Ciastolina:
składniki:
1 szklanka maki, 1/2 szkl soli, 1 łyżka kwasku cytrynowego,1 szkl. wrzącej wody, łyżka oleju
Wykonanie:
suche składniki mieszamy w misce, dolewamy olej i wodę. Mieszamy łyżką , przestygnięta masę wyrabiamy ręką. W zamkniętym pojemniku można ja przechowywać 2tygodnie.
Glutek
Składniki:
klej w płynie np: bambino, płyn do prania, woda, brokat
wykonanie:
Klej wlewamy do miski, dodajemy kilka łyżek wody aby go rozcieńczyć, mieszamy. do kleju stopniowo dolewamy płyn i mieszamy łyżką, apotem wyrabiamy ręką. Kleju powinno być więcej niż płynu. Masa nie powinna kleić się do rąk. Jeśli tak się dzieje należy dodać płynu do prania. Można dodać brokat.
Piasek kinetyczny
składniki:
4 szklanki mąki, 3/4 szklanki oliwki dla dzieci (ok. 200ml)
Wykonanie:
Wszystko mieszamy w misce łyżką a potem uklepujemy i uciskami palcami, aby mąka dobrze połączyła się z oliwką .
Jadalne farby
Składniki:
jogurt naturalny, barwniki spożywcze
wykonanie:
Jogurt przekładamy do miseczek, dodajemy po kilka kropli barwnika i mieszamy. farby są całkowicie bezpieczne
Pozdrawiamy
Grono pedagogiczne
Przeczytaj: Pomysły na brudzące zabawy ...

Język angielski
2020-04-09
Witam
W dzisiejszym zestawie
1. Posłuchaj i powtórz słówka :
10 Easter Sight Words | Christian Toddler Preschool Kindergarten ESL
https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE
2. Posłuchaj rymowanki i powtórz.
Easter Surprise (Children's Easter Poems) https://www.youtube.com/watch?v=o9EkCYJM28A
3. Obejrzyj i zgadnij co ukryło się na obrazku. W dalszej części zabawa "gdzie ukryły się wielkanocne jajka "- posłuchaj i powtórz.
Easter egg sitting by a tree.
Easter egg sitting in a shoe.
Easter Game for Kids | What Is It? Game | Maple Leaf Learning Playhouse
https://www.youtube.com/watch?v=dI5bj8iMTz8
4.Dla tych co lubią niespodzianki
Animated Surprise Easter Eggs for Learning Colors Part I https://www.youtube.com/watch?v=AB9-wzvzZWI
Życzę wszystkim dzieciom i rodzicom Happy Easter!!!!
Przeczytaj: Język angielski ...

DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”.
2020-04-06DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”.
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych
składam najserdeczniejsze życzenia:
dużo zdrowia, radości,
smacznego jajka,
mokrego dyngusa,
mnóstwo wiosennego słońca
oraz samych sukcesów.
Wesołego Alleluja!
Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Wielkanoc „. Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam do wspólnej i twórczej zabawy z dziećmi.
Zachęcam rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu podczas koronawirusa, wysyłajcie fotografie na adres e-mail reniapoz@o2.pl Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków w domu”.
Renata Poznańska – wychowawca
TEMAT „Wielkanoc „
1. Wielkanoc za pasem. CELE OGÓLNE: zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych; doskonalenie umiejętności opowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami
2. Ale jaja. CELE OGÓLNE: poznanie tradycji ozdabiania jaj; doskonalenie motoryki małej
3. Co się kryje w święconce? CELE OGÓLNE: utrwalenie nazw i symboliki elementów święconki; identyfikowanie i podawanie nazw emocji
4. Świąteczny stół. CELE OGÓLNE: porządkowanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia Wielkanocy; doskonalenie czytania globalnego. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka i kształtowanie znajomości pojęć matematycznych
5. Wielkanocne zwyczaje. CELE OGÓLNE: poznanie polskich i zagranicznych zwyczajów wielkanocnych; doskonalenie precyzji ruchów i sprawności ruchowej
- „Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania.
- „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci. Rodzic zadaje pytania: Z kim spędzacie święta? Jak się przygotowujecie do Wielkanocy? Jakie znacie potrawy związane ze tymi świętami? Co lubicie w Wielkanocy? Czego nie lubicie?
- „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. Rodzic przekazuje dzieciom ciekawostki: Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego. Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami. Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości). Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku). Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe. • Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dzieci różnic i podobieństw między nimi.
- Wspólne wykonanie palmy z krepiny.
https://miastodzieci.pl/zabawy/wielkanocne-palemki-z-bibuly/
- Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe –
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
- „Pisankowy dyrygent” – nauka piosenki i zabawa dramowa inspirowana piosenką Bajkowe pisanki.
https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas
Bajkowe pisanki muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe…
- Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była, następnie wybierają postać lub czynność, którą będą prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa).
Piosenki ♫ Wielkanocne dla dzieci ♫ Są takie Święta
https://www.youtube.com/watch?v=No6K_yt4dCI Święta z jajkiem i zającem https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg
- Pisanki dla dzieci Pisanki farbowane w pończochach
https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM Jak zrobić pisanki - pomysły dla dzieci i mamy
https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
- Ugotowanie jajek w skórkach buraków lub łupinkach cebuli. Rodzic gotuje jajka i pokazuje efekt dzieciom .
- Koszyczek wielkanocny. „Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji.
https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g
- o emocjach – zadowolenie i niezadowolenie. Rodzic rozmawia z dziećmi, zadaje im pytania: Co to znaczy czuć zadowolenie? W jakich sytuacjach można być zadowolonym? Co to znaczy być niezadowolonym? W jakich sytuacjach można się tak czuć? Jakie są te uczucia – przyjemne czy nieprzyjemne? Które z tych uczuć towarzyszy wam podczas oczekiwania na Wielkanoc? Dlaczego się tak czujecie?
- Zwyczaje wielkanocne - prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
- ZAGADKI WIELKANOCNE
Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.
Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy –
miła jest w dotyku?
Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! Kic! Ucieka.
Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione.
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana.
Kiedy się w Wielkanoc
jajkiem wymieniamy,
mówiąc miłe słowa,
bliskim je składamy.
Wiklinowy koszyk
pięknie ozdobiony,
święconymi produktami
po brzegi wypełniony.
Propozycje zabaw matematycznych
- „Zakręcona pisanka” – Rodzic wykorzystuje do tej zabawy krążek, na którym naklejone są pisanki z kropkami lub z cyframi. Informuje dzieci, że wystarczy wypowiedzieć krótkie zaklęcie, zakręcić krążkiem a zobaczymy pisankę:
Moja pisanko kręć się kręć
Bo dziś liczyć mamy chęć
Pokaż nam swoją twarz
Ile kropek masz
Po każdym zakręceniu Rodzic prosi dzieci, aby ułożyły na dywaniku tyle guzików
- ile kropek jest na pisance
- ile kropek jest razem na dwóch pisankach
Następnie Rodzic prosi dzieci, żeby spróbowały ułożyć kartoniki z kropkami od najmniejszej do największej liczby kropek , a które z dzieci ma ochotę może do każdego kartonika dopasować odpowiednią cyfrę. - "Liczymy pisanki"- zabawa matematyczna z wykorzystaniem sylwety kosza, pisanek , cyfr podczas której dzieci wykonują obliczenia na konkretach. np.
a) Kasia włożyła do koszyka 3 pisanki, Tola 4 . Ile jest pisanek w koszyku?
b)W koszyku było 8 pisanek , brat Wojtka potłukł 3. Ile pisanek zostało?
c) Maja do koszyka włożyła 5 pisanek , Tata włożył. Ile maja teraz jaj?
Zadanie można wzbogacić o ćwiczenia orientacji w przestrzeni. - Zabawa matematyczna „Pisanki” - Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Rodzic układa pisanki w płaskim koszu, a dzieci na dywanie (sylwety pisanek- liczmany):
- układamy 7. pisanki i dokładamy jeszcze 3. Policz ile jest razem?
- układamy 6. pisanek (dobieranie właściwej cyfry) i dokładamy jeszcze 4. pisanki ( dobranie cyfry przez dzieci) Ile jest razem? Itp.
- Wielkanocne zabawy matematyczne
https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/wielkanocne-zabawy-matematyczne.html
- Ćwiczenia grafomotoryczne, karty pracy
https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html
https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/
https://pl.pinterest.com/pin/658651514242742192/
https://pl.pinterest.com/pin/467530005044257957/ https://pl.pinterest.com/pin/492088696771957757/ https://www.kolorowankionline.net/kurczaki-i-jaja-wielkanocne
- Zabawy ruchowe – zabawy z użyciem jajek: wyścigi z jajkiem na łyżce, obieranie jajek na twardo w jak najkrótszym czasie, podawanie sobie jajek z łyżki na łyżkę, wyścigi w turlanie jajek do mety, szukanie jajek
- „Wielkanoc inaczej” – rozmowa na temat obchodzenia świąt w różnych miejscach świata: USA; wyścigi jajek; Francja; robienie gigantycznego omleta; Indie; tworzenie latarni, kwiatków z bibuły dla przyjaciół; Bermudy; robienie latawców.
- Kreatywne pomysły dla dzieci – propozycje
Ozdoby wielkanocne - kurczak i zajączek
https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE
https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ
https://www.youtube.com/watch?v=ZzwEPHfnsEM
https://www.youtube.com/watch?v=vkmbDV4a1Ds
https://www.youtube.com/watch?v=klr9nbGfQHc
https://pl.pinterest.com/pin/56224695334859792/
Baranek z pojemnika po jogurcie
https://www.youtube.com/watch?v=3VewDyKi_i8
Jak dekorować babeczki na Wielkanoc: owieczki, króliczki i gniazdka
https://www.youtube.com/watch?v=PqObNbZy3Uw
Bajki dla dzieci
Kubuś - Wielkanoc - bajka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU
Wielkanocny Zajączek - bajka dla dzieci (audiobook)
https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ
Maks i Ruby: Wielkanoc Kapelusz/ Parada Wielkanocna
https://www.youtube.com/watch?v=CmtqWLGWHWQ
Dzieci zapewne czekają już na Wielkanoc. Nie bójcie się włączyć ich w świąteczne przygotowania. Jeszcze raz życzymy Państwu pięknych, zdrowych i radosnych świąt!
POZDRAWIAM CIEPLUTKO
Renata Poznańska – wychowawca
Przeczytaj: DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”. ...