Aktualności

MOTYLKI GRUPA II

MOTYLKI GRUPA II

2020-04-14

 

DRODZY RODZICE !

 

Wysyłam państwu materiały dla dzieci do wspólnej zabawy i nauki.

Pragnę także zachęcić do skorzystania ze strony internetowej        www.crl.org.pl   Centrum Rozwoju Lokalnego,  która powstała w ramach akcji   ,, Dzieci uczą rodziców w domu’’ w odpowiedzi na zaistniałą sytuację, a także na apel Ministra Edukacji Narodowej, chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i wspólnej nauki.

Mogą państwo także wspólnie z dzieckiem wziąć udział w konkursie   (regulamin konkursu podany jest na stronie) oraz zapoznać się z filmami   o tematyce  ,, Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa ‘’

 

                                                            POZDRAWIAM  SERDECZNIE I ŻYCZĘ ZDROWIA

                                                                                          Violetta Bronisz

 

14 - 17.04.2020r

 

Temat : Dzień i noc

 

Główne cele pracy to:

-Dostrzeganie i określanie związków przyczynowo skutkowych

-Wprowadzenie pojęć: dzień , noc oraz rano, południe, wieczór

-Wdrażanie do uważnego słuchania utworów poetyckich

-Poznawanie różnych technik plastycznych

-Ćwiczenie spostrzegawczości

 

1.DLACZEGO JEST DZIEŃ I NOC FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI

 

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

2.Rozwiązywanie zagadek.

 

Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące, a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie zanim wstanie słońce (noc)

 

Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.

Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa (dzień)

 

DZIEŃ I NOC – PRACA PLASTYCZNA dla dzieci

 https://dzieciakiwdomu.pl/2016/01/dzien-i-noc-prosta-praca-plastyczna-dla-dzieci.html

 

3. Praca plastyczna

Wykonanie sylwet słońca i księżyca

             

4.Zabawa z wykorzystaniem wiersza  Doroty Gellner  - „Dzień i noc’’

 

Dzień to godzina ilość spora-

Trwa od rana do wieczora.

Od wieczora zaś do rana

Rządzi noc- w sto gwiazd ubrana

 

(Rodzic trzyma sylwetę słońca. Podnosi powoli zgodnie z treścią wiersza pokazując dzieciom wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu)

 

Rano wszyscy wstają z łóżek,

Lewą albo prawą nogą,

Choć niektóre straszne śpiochy

do południa wstać nie mogą!

Rano jemy co? Śniadanie!

A w południe co? Obiadek!

Dwa obiadki je łakomczuch,

Pół obiadku kto? Niejadek!

Po południu- podwieczorek

można zjeść, lecz niekoniecznie,

a wieczorem co? Kolację!

I czas iść do łóżka grzecznie.

 

 (Na granatowym tle pokazujemy dziecku sylwetę księżyca )

 

W nocy jeść już nie należy.

W nocy raczej spać wypada.

Nikt nie skacze, każdy leży,

a noc w koło sny rozkłada.

 

(Odkładamy granatowe tło i znowu trzymamy sylwetę słońca)

 

Gdy po nocy świt zaświta,

Słońce zejdzie i świt wstanie,

znowu z łóżek wyskoczymy

i będziemy jeść śniadanie.

 

5.Zabawa ruchowa ,, Kiedy jest dzień- bawię się , kiedy jest noc – śpię’’

Rodzic z dzieckiem buduje domek z koca i krzeseł , następnie wyjaśnia zasady zabawy: Kiedy będzie grała skoczna muzyka, jest dzień – wychodzimy z domku na spacer (dziecko biega po pokoju). Kiedy usłyszymy kołysankę, zbliża się noc- czas wracać do domu ( dziecko wchodzi do domu i zasypia)

6.Ćwiczenie oddechowe ,,Migocące gwiazdki’’.

Dziecko trzyma przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę ( np. z folii aluminiowej) i wprawia ją w ruch oddechem . Ćwiczenie regulowania fazy wdechu i wydechu.

7. Zabawa ,, Turniej sylab’’

Rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określona sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra- no, noc-ka, so- wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji słownej. Ćwiczenie w dzieleniu wyrazu na sylaby.   

8.Ćwiczenie grafomotoryczne ,, Szablony’’

Obrysowywanie szablonów gwiazd, księżyca  i słońca  (wykonanych przez rodzica), kolorowanie w obrębie konturu.

 

9. PIOSENKA O DNIU I NOCY ,, FASOLKI ‘’

https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s

 

 

 

 

Przeczytaj: MOTYLKI GRUPA II ...
PSZCZÓŁKI GRUPA IV

PSZCZÓŁKI GRUPA IV

2020-04-14

 

Drodzy Rodzice!  Pszczółek

Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce  „Praca rolnika „.  Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam  do wspólnej zabawy z dziećmi.

Temat tygodnia :  PRACA ROLNIKA

Tematy dnia :

  1. NA POLU.  CELE OGÓLNE: poznanie różnic między sianem a słomą; doskonalenie umiejętności szeregowania.
  2. POLNE ROŚLINY.  CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu; doskonalenie chwytu pęsetkowego i motoryki małej
  3. JAK POWSTAJE CHLEB.  CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych; rozszerzanie słownika dziecka; doskonalenie umiejętności opisu
  4. MASZYNY ROLNICZE.  CELE OGÓLNE: poznanie nazw i działania maszyn rolniczych; ekspresja twórcza
  5.  PRODUKTY EKOLOGICZNE.   CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy na temat produktów ekologicznych; ekspresja twórcza

 

„Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic. pokazuje dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw. Pyta, których terenów w Polsce jest więcej, i wskazuje na mapie tereny nizinne.

„Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana, czytanie globalne. Rodzic, wprowadza do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dzieci, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości Rodzic.  udostępnia dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe, dzieci powinny zobaczyć choć zdjęcia).

„Kosiarze” – zabawa ruchowa, fabularyzowana

- ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarzy (ruchy obu ramion jednocześnie – skręty tułowia). Gdy muzyka ustaje, kosiarze odpoczywają (dziecko siada ze skrzyżowanymi nogami). Zabawa jest kontynuowana, gdy rodzic ponownie włącza muzykę.

 „Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi:                                                                                                                                                              – Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi… – Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania). – Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr). Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta). – Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech). – Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do domu.

Zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale – osłuchanie z piosenką ludową, interpretacja ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=FqTWisd-Qtc

 „Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne. Rodzic. przynosi zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie). Rodzic. prosi dzieci, by podzieliły rośliny na grupy. Dzieci próbują scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rodzic.pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dzieci zastanawiają się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). Rodzic. opowiada dzieciom o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz  wytwarzanie nici i włókien). Na koniec Rodzic. wprowadza wyrazy globalne do czytania: oleiste, włókniste, okopowe, zbożowe.

Rośliny oleiste i włókniste

https://www.youtube.com/watch?v=lC3LgMAuUD4

Rośliny zbożowe

https://www.youtube.com/watch?v=hm2zD4Ozqac

https://www.youtube.com/watch?v=IeBQ2CsejzM

Jak produkowany jest chleb

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

Od ziarenka do bochenka - lekcja dla przedszkolaków

https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI

Jak powstaje chleb? Wizyta z kamerą w piekarni

https://www.youtube.com/watch?v=kPhS_7ZgvoA

 

„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Rodzic  przynosi popcorn. Zadaje dzieciom pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)

 „Kukurydza” – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.

Rolnik  sam w dolinie - zabawa taneczna do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U

Zwierzęta na wsi część 1 (odgłosy, zagadki, zadania)

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 - Pole

https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4

 

Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.). Dzieci dostają na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakują pieczywo, określają jego smak, zapach i kolor.

Następnie dzieci próbują przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (przedstawionym na zdjęciu lub rzeczywistych) i podać nazwy różnego rodzaju pieczywa. Dzieci charakteryzują różne produkty piekarskie – porównują kolor, wielkość, strukturę i kształt (rogalik, podłużny, owalny itd.). Rodzic,  prosi dzieci, by używały przy opisywaniu jak największej liczby przymiotników.

„Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic, zadaje dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dzieci przypominają sobie zboża poznane wcześniej.

Zabawa manualna – przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba

Maszyny i Pojazdy w Gospodarstwie Rolnym-  wysłuchaj opowiadanie

https://www.youtube.com/watch?v=4eYtuGZYYHU&feature=emb_title

Czerwony traktor i ciężka praca

https://www.youtube.com/watch?v=fMMI3mkv0hA

Traktor” – praca plastyczna. Dzieci tworzą traktor z dwóch patyczków logopedycznych przyklejonych do kartki. Dodają kółka z papieru kolorowego oraz dorysowują kierownicę i resztę rysunku.

 „Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.

Zabawa edukacyjna.  Na czym polega długość ?

Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.

Skąd się biorą produkty ekologiczne? film animowany

https://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w

    Zachęcam  rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu, wysyłajcie fotografie na adres e-mail  reniapoz@o2.pl   Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola  w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków  w domu”.

 

Pozdrawiam cieplutko

Renata Poznańska

 

Przeczytaj: PSZCZÓŁKI GRUPA IV ...
BIEDRONKI  GRUPA I

BIEDRONKI GRUPA I

2020-04-14

Witam serdecznie po świętach, przed nami kolejny tydzień zdalnego nauczania. Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne oraz propozycje aktywności na ten tydzień.

3. Wiosna na wsi

  • poznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
  • porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

1. Oglądanie książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi, czytanie zawartych w nich ciekawostek. Dzieci nazywają zwierzęta, na­śladują ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.

Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.

Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Okre­ślają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagro­dy. N. podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kil­kakrotnie.

Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.

Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebie­niu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.

Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.

Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.

Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.

Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.

Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.

 

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływa­nia były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

A konie i krowy?

One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

Ale ja się boję…

Nie bądź tchórzem.

Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kur­czaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozu­miesz, że to niebezpieczne?

Tak…

Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

Nie…

A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

Bałbym się.

No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

R. zadaje pytania:

- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

- Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

4. Utrwalanie kształtu koła.

Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka.

Dzieci otaczają kształt każdego koła palcem. N. przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. Wskazują koła, których jest najmniej.

Utrwalanie nazw figur geometrycznych: Piosenka o FIGURACH || DrobNutki || Piosenki DLA DZIECI

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

5. Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami).

Dla każdego dziecka: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.

Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składają duże koło na pół i przyklejają je na środku kartki. Jedno średnie koło przyklejają jako głowę, a pozostałe składają na pół i przyklejają na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składają na pół i przyklejają jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowują oko i nogi koguta. Mogą dorysować płot, na którym siedzi kogut. Zdjęcie wykonanej pracy można przesłać na adres mailowy : reniapoz@o2.pl oczywiście pisząc w wiadomości imię, nazwisko i grupę dziecka oraz tytuł pracy „Kolorowy kogut”.

6. Dzielenie nazw zwierząt wiejskich na sylaby: ku-ra, koń, kro-wa, kacz-ka, in-dyk, ko-gut, ow-ca, kró-lik, kur-czą-tko, kot, pies, świ-nia.

7. Film na you tube: Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt | CzyWieszJak

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

8. Piosenka do posłuchania i utrwalania nazw zwierząt wiejskich: Dziadek fajną farmę miał - piosenki dla dzieci Old McDonald po polsku BZYK.tv

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

Przy okazji piosenka o wirusie:

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

9. Co jedzą wiejskie zwierzęta: Co jedzą wiejskie zwierzęta? - Zwierzęta dla dzieci - Odgłosy zwierząt - Farma

https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA

10. Nauka piosenki „Wyszły w pole kurki trzy”

 

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.

Pierwsza z przodu, w środku druga,

trzecia z tyłu, oczkiem mruga.

I tak sobie kurki trzy

raz, dwa, raz, dwa w pole szły!

11. Zabawa dydaktyczna Układanka.

Makieta dla dziecka – kartka A4 podzielona na 9 pól, po 3 sylwety zwierząt w trzech kolo­rach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki (umieszczone w kopertach).

Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dzieci wskazują kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mó­wią, jak ustawiły zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dzieci zmieniają poło­żenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem N. lub chętnego dziecka, używając określeń dotyczą­cych położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp.

12. Zabawy dydaktyczne z przeliczaniem

  • W ulu.

Rysujemy na kartce 5 uli z kropkami od 1 do 5 oraz oddzielnie wycinamy żółte koła w czarne paski – to będą pszczoły.

Każde dziecko układa i przykleja tyle kół (pszczół), ile ma kropek na ulu. Dzieci liczą głośno, ile jest pszczół.

  • Kości dla pieska

Rysujemy sylwety tylu piesków ilu jest graczy i wycinamy sylwety kości – po 6 dla każdego gracza. Rzucamy kostką sześcienną- można wykorzystać z gier planszowych lub zrobić z plasteliny. Gracz rzuca kostką i daje pieskowi tyle kości ile wyrzucił oczek na kostce, to samo robi kolejny gracz. Następnie porównujemy czyj piesek ma więcej kości, przeliczamy. Można zrobić kilka rundek i na koniec zliczyć punkty, wygrywa osoba która zdobędzie więcej punktów.

  • Gra planszowa „Kurki do kurnika”

Zachęcam do stworzenia własnej gry planszowej, w której dzieci będą poruszać się po planszy o tyle pól ile wyrzucą kostką. Po drodze można zaznaczyć kilka pól np. ziarenka- nakarmiłeś kurkę, masz dodatkowy rzut kostką; lisek- czyha na Ciebie lis, czekasz kolejkę; jajko- znalazłeś jajko- idziesz 2 kroki do przodu itp. W przedszkolu robiłam dzieciom takie planszówki na dywanie także dzieci wiedzą jak się bawić:) Oczywiście temat gry jest dowolny, ważne aby dotyczył zwierząt wiejskich, gra tez nie może mieć zbyt dużo pól, żeby dziecko szybko się nie znudziło, a dojście kurki do kurnika da dziecku wielką frajdę.

13. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.

Na podwórku u Władka

jest wesoła gromadka:

długouchy pies Raczek

i króliczek, co skacze,

kurka pstra

i kotki dwa,

i na koniec łaciaty prosiaczek.

Ma ten Władek zmartwienie:

Raczek garnek stłukł w sieni,

kotek wełnę rozwinął,

spruł pończochę babciną,

drugi kot

wlazł na płot

i pobrudził łapkami pierzynę.

A od rana już kłopot:

trzeba mleka dać kotom,

barszcz zjada pies Raczek,

trawę królik, co skacze,

kurka pstra

owies ma,

a otręby w korytku – prosiaczek.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Jak miał na imię chłopiec z wiersza?

Jak się nazywał pies Władka?

Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?

Co zrobiły zwierzęta?

Co jadły zwierzęta?

14. Rozwiązywanie zagadek.

  • Kolorowe ma piórka,

woła: kukuryku

i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

  • Wieczorem odpoczywa w stajni,

bo od wielu dni

ciężko pracuje

na swojej wsi. (koń)

  • Mieszka w chlewiku

i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

  • Znosi jajka

i, choć nie szczerozłote,

to właśnie do niej idziesz,

gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

  • To od niej mamy mleko,

i choć do pięknej jej daleko,

to nie tylko liczne łaty to sprawiają,

że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

15. Kolorowanki zwierząt wiejskich

https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/

Jeśli nie mamy drukarki zachęcam aby samemu narysować zwierzątko, które dziecko pokoloruje lub wyklei plasteliną lub papierem kolorowym, te prace również można wysyłać na adres mailowy Pani Renaty Poznańskiej reniapoz@o2.pl i na pewno znajdą się na naszej stronie internetowej

Pozdrawiam gorąco Paulina Sieńczak

 

 

Przeczytaj: BIEDRONKI GRUPA I ...
Pomysły na brudzące zabawy

Pomysły na brudzące zabawy

2020-04-09

Pomysły na brudzące zabawy.

Przepisy na proste do wykonania masy, które pozwolą świetnie się bawić. Życzymy miłej zabawy.

Błotko

składniki: mąka, woda, kakao

Wykonanie: składniki mieszamy ze sobą w dowolnych proporcjach.

Ciastolina:

składniki:

1 szklanka maki, 1/2 szkl soli, 1 łyżka kwasku cytrynowego,1 szkl. wrzącej wody, łyżka oleju

Wykonanie:

suche składniki mieszamy w misce, dolewamy olej i wodę. Mieszamy łyżką , przestygnięta masę wyrabiamy ręką. W zamkniętym pojemniku można ja przechowywać 2tygodnie.

Glutek

Składniki:

klej w płynie np:  bambino, płyn do prania, woda, brokat

wykonanie:

Klej wlewamy do miski, dodajemy kilka łyżek wody aby go rozcieńczyć, mieszamy. do kleju stopniowo dolewamy płyn i mieszamy łyżką, apotem wyrabiamy ręką. Kleju powinno być więcej niż płynu. Masa nie powinna kleić się do rąk. Jeśli tak się dzieje należy dodać płynu do prania. Można dodać brokat.

Piasek kinetyczny

składniki:

4 szklanki mąki, 3/4 szklanki oliwki dla dzieci (ok. 200ml)

Wykonanie:

Wszystko mieszamy w misce łyżką a potem uklepujemy i uciskami palcami, aby mąka dobrze połączyła się z oliwką .

Jadalne farby

Składniki:

 jogurt naturalny, barwniki spożywcze

wykonanie:

Jogurt przekładamy do miseczek, dodajemy po kilka kropli barwnika i mieszamy. farby są całkowicie bezpieczne

 

Pozdrawiamy

Grono pedagogiczne

 

Przeczytaj: Pomysły na brudzące zabawy ...
Język angielski

Język angielski

2020-04-09

 

Witam

W dzisiejszym zestawie

1. Posłuchaj i powtórz słówka :

10 Easter Sight Words | Christian Toddler Preschool Kindergarten ESL

https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE

2. Posłuchaj rymowanki i powtórz.

Easter Surprise (Children's Easter Poems) https://www.youtube.com/watch?v=o9EkCYJM28A

3. Obejrzyj i zgadnij co ukryło się na obrazku. W dalszej części zabawa "gdzie ukryły się wielkanocne jajka "- posłuchaj i powtórz.

Easter egg sitting by a tree.

Easter egg sitting in a shoe.

Easter Game for Kids | What Is It? Game | Maple Leaf Learning Playhouse

https://www.youtube.com/watch?v=dI5bj8iMTz8

4.Dla tych co lubią niespodzianki

Animated Surprise Easter Eggs for Learning Colors Part I https://www.youtube.com/watch?v=AB9-wzvzZWI

Życzę wszystkim dzieciom i rodzicom Happy Easter!!!!

 

Przeczytaj: Język angielski ...
DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”.

DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”.

2020-04-06

DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”.

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych
składam najserdeczniejsze życzenia:
dużo zdrowia, radości,
smacznego jajka,
mokrego dyngusa,
                             mnóstwo wiosennego słońca                          
                                                           oraz samych sukcesów.                                                      

Wesołego Alleluja!

  Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce „Wielkanoc „. Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam do wspólnej  i twórczej zabawy z dziećmi.

    Zachęcam  rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu podczas koronawirusa, wysyłajcie fotografie na adres e-mail  reniapoz@o2.pl   Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola  w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków  w domu”.

Renata Poznańska – wychowawca

 

TEMAT  „Wielkanoc „

1. Wielkanoc za pasem.                                                                                                                                                        CELE OGÓLNE: zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych; doskonalenie umiejętności opowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami

2. Ale jaja.                                                                                                                                                                              CELE OGÓLNE: poznanie tradycji ozdabiania jaj; doskonalenie motoryki małej

3. Co się kryje w święconce?                                                                                                                                                       CELE OGÓLNE: utrwalenie nazw i symboliki elementów święconki; identyfikowanie i podawanie nazw emocji

4. Świąteczny stół.                                                                                                                                                                     CELE OGÓLNE: porządkowanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia Wielkanocy; doskonalenie czytania globalnego. Wspomaganie  rozwoju umysłowego dziecka i kształtowanie znajomości pojęć matematycznych                                                                                                          

5. Wielkanocne zwyczaje.                                                                                                                                                        CELE OGÓLNE: poznanie polskich i zagranicznych zwyczajów wielkanocnych; doskonalenie precyzji ruchów i sprawności ruchowej

 

  • „Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania.
  • „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci. Rodzic zadaje pytania: Z kim spędzacie święta? Jak się przygotowujecie do Wielkanocy? Jakie znacie potrawy związane ze tymi świętami? Co lubicie w Wielkanocy? Czego nie lubicie?                                                           
  • „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. Rodzic przekazuje dzieciom ciekawostki: Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego. Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.  Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).   Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku). Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.                                                                                                                                                                                            • Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dzieci różnic i podobieństw między nimi.    
  • Wspólne wykonanie palmy z krepiny.

 https://miastodzieci.pl/zabawy/wielkanocne-palemki-z-bibuly/

  • Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe –

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

  • „Pisankowy dyrygent” – nauka piosenki i zabawa dramowa inspirowana piosenką Bajkowe pisanki.

https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

Bajkowe pisanki muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska

Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.                                                                                                                                                      

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.


Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.                                                                                                                                                

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe…

  • Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była, następnie wybierają postać lub czynność, którą będą prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa).

Piosenki ♫ Wielkanocne  dla dzieci ♫                                                                                                                                              Są takie Święta

https://www.youtube.com/watch?v=No6K_yt4dCI                                                                                                                      Święta z jajkiem i zającem                                                                                                                       https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

  • Pisanki dla dzieci                                                                                                                                                           Pisanki farbowane w pończochach

https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM                                                                                                                     Jak zrobić pisanki - pomysły dla dzieci i mamy

https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

 

  • Ugotowanie jajek w skórkach buraków lub łupinkach cebuli. Rodzic gotuje jajka i pokazuje efekt dzieciom .
  • Koszyczek  wielkanocny. „Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji.

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g

 

  • o emocjach – zadowolenie i niezadowolenie. Rodzic  rozmawia z dziećmi, zadaje im pytania: Co to znaczy czuć zadowolenie? W jakich sytuacjach można być zadowolonym? Co to znaczy być niezadowolonym? W jakich sytuacjach można się tak czuć? Jakie są te uczucia – przyjemne czy nieprzyjemne? Które z tych uczuć towarzyszy wam podczas oczekiwania na Wielkanoc? Dlaczego się tak czujecie?
  • Zwyczaje wielkanocne - prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

  • ZAGADKI WIELKANOCNE

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.

Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy –
miła jest w dotyku?

Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.

Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! Kic! Ucieka.

Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione.

Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.

Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana.

Kiedy się w Wielkanoc
jajkiem wymieniamy,
mówiąc miłe słowa,
bliskim je składamy.

Wiklinowy koszyk
pięknie ozdobiony,
święconymi produktami
po brzegi wypełniony.

Propozycje zabaw matematycznych

  • „Zakręcona pisanka” – Rodzic wykorzystuje do tej zabawy krążek, na którym naklejone są pisanki z kropkami lub z cyframi. Informuje dzieci, że wystarczy wypowiedzieć krótkie zaklęcie, zakręcić krążkiem a zobaczymy pisankę:
    Moja pisanko kręć się kręć
    Bo dziś liczyć mamy chęć
    Pokaż nam swoją twarz
    Ile kropek masz
    Po każdym zakręceniu Rodzic prosi dzieci, aby ułożyły na dywaniku tyle guzików
    - ile kropek jest na pisance
    - ile kropek jest razem na dwóch pisankach
    Następnie Rodzic prosi dzieci, żeby spróbowały ułożyć kartoniki z kropkami od najmniejszej do największej liczby kropek , a które z dzieci ma ochotę może do każdego kartonika dopasować odpowiednią cyfrę.
  • "Liczymy pisanki"- zabawa matematyczna z wykorzystaniem sylwety kosza, pisanek , cyfr podczas której dzieci wykonują obliczenia na konkretach. np.
    a) Kasia włożyła do koszyka 3 pisanki, Tola 4 . Ile jest pisanek w koszyku?
    b)W koszyku było 8 pisanek , brat Wojtka potłukł 3. Ile pisanek zostało?
    c) Maja do koszyka włożyła 5 pisanek , Tata włożył. Ile maja teraz jaj?
    Zadanie można wzbogacić o ćwiczenia orientacji w przestrzeni.
  • Zabawa matematyczna „Pisanki” - Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Rodzic  układa pisanki w płaskim koszu, a dzieci na dywanie (sylwety pisanek- liczmany):

- układamy 7. pisanki i dokładamy jeszcze 3. Policz ile jest razem?
- układamy 6. pisanek (dobieranie właściwej cyfry) i dokładamy jeszcze 4. pisanki ( dobranie cyfry przez dzieci) Ile jest razem? Itp.

  • Wielkanocne zabawy matematyczne

https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/wielkanocne-zabawy-matematyczne.html

  • Ćwiczenia grafomotoryczne, karty pracy

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/

https://pl.pinterest.com/pin/658651514242742192/

https://pl.pinterest.com/pin/467530005044257957/                                                                                     https://pl.pinterest.com/pin/492088696771957757/                                                                   https://www.kolorowankionline.net/kurczaki-i-jaja-wielkanocne

 

  • Zabawy ruchowe – zabawy z użyciem jajek: wyścigi z jajkiem na łyżce, obieranie jajek na twardo w jak najkrótszym czasie,  podawanie sobie jajek z łyżki na  łyżkę, wyścigi w turlanie jajek do mety, szukanie jajek
  •  „Wielkanoc inaczej” – rozmowa na temat obchodzenia świąt w różnych miejscach świata: USA; wyścigi jajek; Francja; robienie gigantycznego omleta; Indie; tworzenie latarni, kwiatków z bibuły dla przyjaciół; Bermudy; robienie latawców.
  • Kreatywne pomysły dla dzieci – propozycje   

Ozdoby wielkanocne - kurczak i zajączek

https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE

https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ

https://www.youtube.com/watch?v=ZzwEPHfnsEM

https://www.youtube.com/watch?v=vkmbDV4a1Ds

https://www.youtube.com/watch?v=klr9nbGfQHc

https://pl.pinterest.com/pin/56224695334859792/

Baranek z pojemnika po jogurcie

https://www.youtube.com/watch?v=3VewDyKi_i8

Jak dekorować babeczki na Wielkanoc: owieczki, króliczki i gniazdka

https://www.youtube.com/watch?v=PqObNbZy3Uw

Bajki dla dzieci

Kubuś - Wielkanoc - bajka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU

Wielkanocny Zajączek - bajka dla dzieci (audiobook)

https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ

Maks i Ruby: Wielkanoc Kapelusz/ Parada Wielkanocna

https://www.youtube.com/watch?v=CmtqWLGWHWQ

Dzieci zapewne czekają już na Wielkanoc. Nie bójcie się włączyć ich w świąteczne przygotowania.                                   Jeszcze raz  życzymy Państwu pięknych, zdrowych i radosnych świąt!

 

POZDRAWIAM  CIEPLUTKO

Renata Poznańska – wychowawca

 

 

Przeczytaj: DRODZY RODZICE I DZIECI Z GRUPY „PSZCZÓŁKI”. ...
Język angielski

Język angielski

2020-04-06

Witam dzieci i rodziców

chętnych do wykonania zadań

z języka angielskiego.

Dziś z okazji zbliżających się świąt

wielkanocne króliczki.

 

1. Wysłuchaj piosenki

Ten Bunnies Counting Song 1-10 | Easter Song | Lyrics | Easter Bunny | Kids Song

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8 .

i policz króliczki. Dla chętnych karta pracy.

2. Wysłuchaj krótkiego wierszyka i spróbuj pokazać go za pomocą gestów jak na nagraniu:

Rhyme: Here is a Bunny https://www.youtube.com/watch?v=264qEFq7jFE

3. Dla wielkich fanów wszystkich króliczków opowiadanie:

The Tale of Peter Rabbit by Beatrix Potter

https://www.youtube.com/watch?v=EuTlQCGxE5Y

 

Życzę miłej zabawy

Iwona S.

 

  1. Wysłuchaj piosenki i policz króliczki. Możesz wykonać zadania ruchowe z piosenki:

hop hop hop STOP! (kicaj, zatrzymaj się)

run run run STOP!(biegnij zatrzymaj się)

walk walk walk STOP! (chodź, zatrzymaj się)

skip skip skip STOP! (przeskakiwać z nogi na nogę)

Ten Bunnies Counting Song 1-10 | Easter Song | Lyrics | Easter Bunny | Kids Song

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8

 

1 little, 2 little, 3 easter bunnies, (łan litl, tu litl,tri litl banis)

4 little, 5 little, 6 easter bunnies (for litl, fajflitl, siks litl banis)

7 little, 8 little 9 little10 easter bunnies hopping all around!

(sewen litl, ejt litl, najn litl, ten litl ister banies hoping ol erand)

hop hop hop STOP! (kicaj, zatrzymaj się))

hop hop hop STOP!

hop hop hop STOP!

hop hop STOP!

1 little, 2 little, 3 easter bunnies,

4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies running (ranin) all around!

run run run STOP!(biegnij zatrzymaj się)

run run run STOP!

run run run STOP!

runn run STOP!

1 little, 2 little, 3 easter bunnies,

4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies walking(łoking) all around!

walk walk walk STOP! (chodź, zatrzymaj się)

walk walk walk STOP!

walk walk walk STOP!

walk walk STOP!

1 little, 2 little, 3 easter bunnies,

4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies skipping all around!

skip skip skip STOP! (przeskakiwać z nogi na nogę)

skip skip skip STOP!

skip skip skip STOP!

skip skip STOP! Dla chętnych karta do wydrukowania w załączniku: Narysuj po śladzie.

 

Przeczytaj: Język angielski ...
Bajka  terapeutyczna „O wirusie, wspólnocie oraz o tym, co pieprz i mydło mają wspólnego z bakteriami „

Bajka terapeutyczna „O wirusie, wspólnocie oraz o tym, co pieprz i mydło mają wspólnego z bakteriami „

2020-04-06

O wirusie, wspólnocie oraz o tym, co pieprz i mydło mają wspólnego z bakteriami (bajka terapeutyczna)

– Idziemy na plac zabaw? – zapytał Jacek mamy. – Niestety. Nie będziemy przez jakiś czas wychodzić z domu – odpowiedziała mama. – Cooooo? Wczoraj mogliśmy! – Synek zupełnie nie rozumiał, co się dzieje. – Obiecuję, będę mył ręce długo, tyle ile trwa śpiewanie sto lat dwa razy, i poczekam na ciepłą wodę! – Cieszę się, kochanie, że pamiętasz, jak myć ręce, żeby pozbyć się bakterii. Dziś zostaniemy w domu, bo nie chcę, żebyśmy złapali wirusa – powiedziała mama. – Znowu ten wirus! Ja nic nie mogę! Nie mogę się spotykać z kolegami i koleżankami, mogłem przynajmniej chodzić na boisko, a teraz nawet tego nie mogę! Z domu też nie będziemy wychodzić?! – Jacek był bardzo rozczarowany. – Słyszę, że nie podoba ci się, jakie podjęłam decyzje. To wygląda tak, jakbym robiła ci przykrość i zabraniała przyjemności, co? – zapytała mama. – Tak! No bo czemu mi zabraniasz? – zapytał synek. – Mów ciszej, bo obudzisz chomiczki – powiedziała siostra Jacka, wychodząc z ich pokoju. – Ojej, nie wiedziałem, że śpiom – powiedział Jacek. – Śpią, kochanie – poprawiła go mama. – Śpią. Wiesz, że nie możemy wychodzić na dwór przez tego wirusa? – zapytał siostry Jacek. – Cooooo? A co to w ogóle jest ten wirus? – zapytała Zosia. – No, to są bakterie, co robią tak, że jest się chorym – odpowiedział jej brat. – A co to są bakterie? – dociekała Zosia. – No, to jest choroba – wyjaśnił Jacek. – Słuchajcie, wirus to są takie cząsteczki, które się przenoszą przez kichanie, kaszlenie i dotykanie rzeczy, na których są – powiedziała mama. – To dlatego myjemy ręce? – zapytała Zosia. – Tak, mydło i ciepła woda niszczą wirusy i dzięki temu jest ich mniej – powiedziała mama. – Pokazać wam, jak to działa? Dzieci powiedziały, że chcą zobaczyć, jak wirusy uciekają przed mydłem. Mama przygotowała duży biały talerz, nalała tam wody, a na powierzchnię nasypała pieprzu. Potem powiedziała dzieciom, żeby włożyły tam palce. Jacek i Zosia zanurzyli palce i pieprz natychmiast się do nich przykleił. Mama powiedziała, że tak się dzieje, gdy nasze ręce nie są świeżo umy- te – bakterie się do nich przyczepiają. Potem poleciła dzieciom, żeby namydliły dłonie i zanurzyły paluszki w pieprzu. Gdy to zrobiły, pieprz uciekał przed mydłem, naprawdę! – Umyjmy cały plac! – wykrzyknął Jacek. – Wszystko umyjmy! – Ten pomysł pewnie by zadziałał, gdyby wirus nie przenosił się z powietrzem, ale niestety, najprawdopodobniej lata na zewnątrz i osiada na poręczach, huśtawkach i zjeżdżalniach, na bramkach i chodnikach – dopowiedziała mama. – Czyli jak poliżę huśtawkę, na której ktoś chory się huśtał, to będę chory? – chciał się upewnić chłopiec. – Tak – potwierdziła mama. – I co mu się stanie? – zapytała siostra. – Może kaszleć, mieć wysoką temperaturę, czyli będzie bardzo gorący. Może go boleć brzuch i całe ciało, może mieć problemy z oddychaniem – wyjaśniła mama. – Ale dla dzieci ten wirus nie jest tak groźny jak dla innych. – A dla kogo jest? – zapytał Jacek. – Dla starszych ludzi – powiedziała mama. – Bo są starzy i chorują czasem, i są słabsi? – zapytała Zosia. – Tak, bo nie są tak zdrowi i silni jak małe dzieci, a niektórzy nie odżywiają się zdrowo, nie uprawiają sportu albo palą papierosy, więc ich ciała nie są takie silne – dodała mama. – Babcia, jak biegam i wskakuję na murki, robię slalom i tor przeszkód, to mówi, że to straszne marnotrawstwo energii – przypomniała sobie Zosia. – Tak, babcia nie ma tyle siły i też niespecjalnie dba o to, by mieć jej więcej – powiedziała mama. – Ja to się teraz o nich boję – powiedział Jacek. – Chciałbyś mieć pewność, że będą bezpieczni, prawda, synku? – dopytała mama. – Tak – odpowiedział. – Ja też bym chciała o nich zadbać i chciałabym, żeby oni o siebie zadbali – powiedziała mama. – Może do nich zadzwonimy i powiemy im, żeby się nie martwili? – zaproponowała dziewczynka. – Hm, to jest pomysł… A czy jak ktoś mówi, żebyś się nie martwiła, to przestajesz się martwić? – sprawdziła mama. – No… nie. Przestaję tylko o tym mówić – powiedziała Zosia. – Oooo! Dlaczego? – zaciekawiła się mama. – Bo jak ktoś mówi, żeby się nie martwić i nie przejmować, to znaczy, że ja nie mam się tym przejmować, a przejmuję się, więc nie robię tak, jak ktoś chce – wyjaśniła Zosia. – Ojej, tak to właśnie działa, co? Że wcale nie przestajemy się martwić, tylko przestajemy o tym mówić – potwierdziła mama. – Tak. Jak u dziadka w domu wpadła mi ćma do oka na mniej niż 10 sekund, to się przestraszyłem, a dziadek powiedział, żebym się nie bał, a ja się i tak bałem, więc wszedłem pod stół, gdy on zrzucał ją z balkonu – przypomniał sobie chłopiec. – Tak, już wiemy, że to nie działa. To jak inaczej możemy zadbać o naszych bliskich, żeby rzeczywiście było im łatwiej? – zapytała mama. – Mogą na przykład oddychać albo porobić jogę, wtedy przestaną się martwić – powiedział Jacek. – Widziałeś kiedyś, jak babcia i dziadek ćwiczą jogę? – zapytała mama. – Nie widziałem, czy ćwiczą jogę, ale widziałem, jak oddychają – dopowiedział syn. – Mogą też jeść więcej zdrowych rzeczy i jeździć na rowerach, ale daleko od siebie i od wspólnot. Chociaż w sumie tam nie ma wspólnot – powiedziała siostra. – Co to są wspólnoty? – zapytał Jacek – Jak dużo ludzi jest razem i robią coś wspólnie, na przykład jak są w teatrze albo na plaży, ale razem, blisko siebie, albo na koncercie, no bo wtedy ten wirus przechodzi na inne osoby i jest kłopot – odpowiedziała mu siostra. Dzieci postanowiły zadbać o dziadków, zadzwoniły do nich i poprosiły, by zostali w domu, oddychali głęboko, zrobili skłony, zjedli zdrowe jedzenie i wyzdrowieli z tych chorób, które mają. I żeby spali długo. Jacek dodał, że on się nie denerwuje, kiedy ogląda film, bo wtedy nie myśli o tym, że ktoś może zachorować. Po tej rozmowie dzieci wiedziały więcej o wirusie, o tym, co może się zdarzyć, jak się zachoruje, i w jaki sposób zadbać o siebie i innych. Na obiad zjadły surówkę z jabłka i marchewki, chociaż tak naprawdę to im za bardzo nie smakowała, ale mama powiedziała, że to ich wkład w zdrowie wszystkich ludzi.

Ćwiczenia:

1. Zrób listę osób, które są ci bliskie. Jak możesz im teraz pomóc? Jak można o nie zadbać? Czy wiedzą, jak teraz bezpiecznie się zachować?

2. Co możesz zrobić, żeby zadbać o swoje zdrowie i zmniejszyć szanse, że zachorujesz?

3. Weź talerz, wodę, pieprz, obok przygotuj miseczkę z wodą i mydło. Nalej wody na biały talerz, nasyp na powierzchnię pieprzu. Włóż palce do wody z pieprzem. Następnie namydl ręce i ponownie zanurz palce w wodzie z pieprzem. Zobacz, jak pieprz ucieka przed mydłem. W taki sam sposób bakterie „uciekają” przed czystymi rękami.

Pozdrawiamy

Grono pedagogiczne

 

https://www.youtube.com/watch?v=2_S8HdYS75Q

 

Przeczytaj: Bajka terapeutyczna „O wirusie, wspólnocie oraz o... ...
"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

2020-04-06

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

Kochane "Krasnoludki" Wielkanoc zbliża się dużymi krokami, dlatego w najbliższych dniach proponuje Wam i waszym rodzicom wierszyki, zadania, ćwiczenia, piosenki i prace plastyczne itp. związane właśnie ze Świętami Wielkanocnymi. Wierzę, że każdy Przedszkolak znajdzie tu coś dla siebie.

TEMAT TYGODNIA: "MALUJEMY PISANKI"

  1. "Wielkanocne zajączki"
  2. "Bajeczka wielkanocna"
  3. "Kurka i pisanki"
  4. "Zajączek przynosi niespodziankę"
  5. "Liczymy pisanki"

PONIEDZIAŁEK

  • Słuchanie wiersza M. Lewickiej pt. „Wielkanocne zajączki”.

„Wielkanocne zajączki”Małgorzata Lewicka

Pytał raz zająca zając, kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz drogi przyjacielu, wszak na rzeczach znasz się wielu,

Co dać dzieciom na Wielkanoc: Czy marchewkę? Świeże siano,

Pęk sałaty lub kapustę? Martwię się już tak od szóstej!”

A przyjaciel tak mu powie: „Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam, bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka – Wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry: trzeba jajko wziąć od kury

I na twardo ugotować. Gdy ostygnie, pomalować,

W kwiatki, kreski, kropki, szlaczki. Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia – wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz, więc do pracy teraz spiesz”.

Pomknął ucieszony zając ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny, ciepły ranek wszystkie dzieci roześmiane,

otrzymały niespodzianki: dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami, mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca – pozdrowienia od ZAJĄCA.

Po wysłuchaniu wiersza dzieci starają się odpowiedzieć na pytania:

  • Jaki kłopot miał zajączek?
  • Jaką radę dał mu kolega?
  • Jak robi się pisanki?
  • Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?

Serdecznie zachęcam dzieci i rodziców do składania sobie wzajemnie wielkanocnych życzeń.
W tym celu proponuję zrobienie przez dzieci (z pomocą rodziców) na kartce np. formatu A4 kartki światecznej w dowolnej technice plastycznej, zawierającej wielkanocne symbole, elementy.
A następnie proszę o zrobienie zdjęcie dziecka z kartką, lub samej kartki z podpisem (imię, nazwisko dziecka i nazwa grupy) i wysłanie na maila pani Renatki
reniapoz@o2.pl Pani Renatka wstawi zdjęcie na naszą stronę internetową i tym samym wasze świateczne pozdrowienia dotrą do nas wszystkich:)

  • "Zajączki do domu"- zabawa ruchowa na czworakach. Dziecko siedzi w siadzie podpartym w norce(poduszka, chustka, coś co wyznaczy miejsce).Na sygnał Rodzica : Zajączki na spacer! dziecko poruszają się na czworakch skokiem zajęczym. Na hasło : Zajaczki do domu!- wraca do swojej norki.

WTOREK

  • Rodzic czyta opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”. Prosi, aby podczas słuchania utworu postarało się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę- mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk- puk i przygrzewało mocno.

– Stuk- stuk- zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardkę.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce- a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

-Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

-Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to ,,coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń, dzeń ,dzeń, dzeń.

Zajączek z Kurczaczkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to ,,coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki. A Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM

Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy:

  • Kogo najpierw obudziło słońce?
  • Kto był drugi? Kto – trzeci?
  • Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaka, zajączka i baranka?
  • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt?
  • Przedszkolaki! Teraz czas na zabawę ruchową z elementem równowagi. Drodzy Rodzice! Zachęcam Was do przyłączenia się do wspólnej zabawy z Waszymi pociechami. Do zabawy będziecie potrzebowali długich skakanek, grubego sznurka lub szalika z którego należy ułożyć wzór fali i zygzaka. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wskazanego przez rodzica tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy. Mamo! Tato! Ty również spróbuj.
    Takie zabawy z elementem równowagi oddziałują silnie na doskonalenie koordynacji ruchowo – nerwowej. Wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi wymaga koncentracji uwagi, spokoju, opanowania wewnętrznego oraz udziału świadomości.
  • A teraz coś plastycznego- ulep baranka (wraz z rodzicami), pisankę, lub kurczaczka z masy solnej ( bo o glinę samoutwardzającą będzie raczej ciężko)

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/jak-ulepic-baranka-film-krok-po-kroku/

ŚRODA

  • "Kurka i pisanki" – zajęcia umuzykalniające. Mam nadzieję, że zapamiętaliście piosenkę
    o kurce i pisankach z naszych ostatnich spotkań w przedszkolu. Teraz możecie ją śpiewć
    w wersji ze słowami lub instrumentalnej, ponieważ wydawnictwo właśnie udostępniło podkłady ( i wiele innych ciekawych materiałów)

https://akademia.pwn.pl/materialy/Przedszkole,5935.html?page=3#

  • Rozmowa na temat treści piosenki. Przykładowe pytania:−O czym była piosenka?−Ile jaj zniosła kurka?−Co kurka zrobiła z jajkami?−Jak się nazywają pomalowane jajka?−Na jakie święta malujemy jajka?
  • Zabawa „Kurka i pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji wokalnej piosenki "Kurka i pisanki". Dziecko-kurka gestem ilustruje kolejne zwrotki utworu. Chodzi po pokoju, macha rączkami jak skrzydełkami, zatrzymuje się, pokazuje gest liczenia pisanek. Następnie spaceruje, zatrzymuje się, naśladuje ruchy pędzla (maluje pisanki).
  • Zabawa „Wesołe pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji instrumentalnej piosenki. Kiedy muzyka gra, dziecko-pisanka turla się po podłodze. Na przerwę w nagraniu zatrzymuje się,
    a gdy muzyka zaczyna grać ponownie, turla się w drugą stronę.
  • Dziecko śpiewają piosenkę, zamiast słów powtarzając sylabę -ko.
  • Propozycje wielkanocnych prac plastycznych:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/

CZWARTEK

  • Zabawa „Chodzenie pod dyktando”. Dziecko poruszają się po pokoju zgodnie z poleceniami Rodzica, np. Cofnij się dwa kroki, obróć się w prawo, idź do przodu, zrób trzy kroki w bok. Doskonalenie umiejętności świadomego poruszania się w przestrzeni.
  • Rozmowa na temat tradycji przynoszenia niespodzianek przez wielkanocnego zajączka obecnej w niektórych regionach Polski (Wielkopolska, Śląsk). Zachęcam Rodziców do pochowania w domu drobnych świątecznych słodyczy i wspólnego ich szukania w świąteczne dni.
  • „Zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy:
  1. Wycinanie elementów sylwety zajączka z papieru kolorowego (uszy, łapy, oczy, nos itd)
  2. Oklejanie rurek po papierze toaletowym papierem kolorowym lub malowanie farbą plakatową
  3. Doklejanie elementów zwierzątka
  4. Nadanie zajączkowi indywidualnego charakteru poprzez ozdobienie go według własnego pomysłu, np. doklejenie wąsów z włóczki, kolorowej kokardki, pisanki, bazi, kwiatów itd
  5. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy
  • Posłuchaj piosenki o zajączku i poskacz razem z nim:

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

PIĄTEK

  • Rodzic recytuje wiersz, a w trakcie recytacji umieszcza po kolei na stole obrazki pisanek o wzorach zgodnych z treścią wiersza lub samych sylwet 6 pisanek narysowanych na kartce.

"Policzanka o pisankach" M. Mazan

Wskakują pisanki
w świąteczny koszyczek,

a ja stoję obok i pisanki liczę .
Pierwsza jest różowa,

druga ma paseczki,
trzecia jest zielona
w czerwone kropeczki,

czwarta cała w kwiatki,
piąta w ładny szlaczek,

a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!

  • Przeliczanie pisanek z zastosowaniem liczebników porządkowych. Przykładowe pytania Rodzica.: Która pisanka była różowa? Jak wyglądała trzecia pisanka? Z której pisanki wykluł się kurczaczek? Ile było wszystkich pisanek?.
  • Kolorowanie sylwet pisanek zgodnie z treścią wiersza.
  • Ćwiczenia oddechowe „Wydmuszka”. Dziecko układają dłonie w kształt wydmuszki, powoli wdmuchują powietrze w dłonie, następnie biorze długi oddech przez nos i ponownie dmucha. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.

Dziękuję Wam i waszym Rodzicom za ten wspólny tydzień pracy i zabawy. Czekam
z niecierpliwością na zdjęcia i kartki wielkanocne od Was i przesyłam świąteczne uściski.

Anna Łyszcz

 

 

 

 

 

Przeczytaj: "KRASNOLUDKI"- GRUPA III ...
Drodzy Rodzice BIEDRONEK

Drodzy Rodzice BIEDRONEK

2020-04-05

Witam kochane dzieci i rodziców w kolejnym tygodniu kwietnia, tygodniu przedświątecznym.

 

Na wstępie chciałam złożyć Państwu przede wszystkim zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w gronie najbliższych, wypełnionych miłością i wzajemną życzliwością, z dala od telewizji i bombardujących nas wiadomości. Niech ten czas świąt będzie czasem szczególnym dla naszych rodzin, czasem wyciszenia ale i radości, pogody w sercu i radości płynącej ze Zmartwychwstania Pańskiego.

 

Wesołego Alleluja!

 

Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy realizować temat „Wielkanoc”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw i działań dydaktyczno- wychowawczych.

2. Wielkanoc

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy przejmowanych od pokoleń.
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
  • wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
  • Wykonywanie ozdób wielkanocnych przy użyciu różnorodnych technik- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru, lepienie z plasteliny, kolorowanie.

1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.

Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

Rodzic zadaje pytania:

  1. Z czego robi się pisanki?
  2. Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  3. Co robimy w lany poniedziałek?
  4. Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

2. Ćwiczenia grafomotoryczne, kolorowanki- zachęcam do skorzystania ze strony „nauczycielskie zacisze”, znajdą tam państwo prace o tematyce wielkanocnej i nie tylko, jeśli w domu jest drukarka:

 

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html

 

gdy nie ma drukarki polecam kolorowanki on line:

 

https://www.kolorowankionline.net/kurczaki-i-jaja-wielkanocne

 

lub po prostu narysować coś dziecku o tematyce wielkanocnej do kolorowania.

 

3. Szukanie jajeczek – zabawa ćwicząca spostrzegawczość, klasyfikowanie i przeliczanie w zakresie 5 . Wycinamy kolorowe pisanki z papieru 3 czerwone, 4 niebieskie i 5 żółtych. Chowamy w różnych miejscach w domu, gdy dziecko znajdzie wszystkie klasyfikujemy wg koloru a następnie określamy których pisanek jest najwięcej a których najmniej i przeliczamy.

4. Szukanie par- wycinamy kolorowe pisanki, tworzymy pary pisanek- na dwóch rysujemy taki sam wzór np. kółeczka, serduszka, kratka, paski itp. dziecko najpierw szuka par na odkrytych pisankach, następnie odwracamy pisanki stroną bez wzorów do góry i odkrywamy po 2 pisanki, gdy nie ma pary odkładamy i szukamy ponownie- klasyczne memory.

5. Bajka o jajkach- kanał you tube

 

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

 

6. Piosenka „Pisanki”- zachęcam do słuchania i nauki na pamięć piosenki

 

https://www.youtube.com/watch?v=TlU_AXkbBtA

 

7. Przy okazji kilka linków na zabawy rączkami i gimnastykę

 

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

 

https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q

 

https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU

 

https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA

 

https://www.youtube.com/watch?v=KKEtZmPxlQ4

 

8. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół. - zadanie na sobotę wielkanocną, kiedy będziemy szykować koszyk

Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

Święconka na stole,

a spośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.

 

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

 

Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

Dziecko z rodzicem szykuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przed­mioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i po­myślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszycz­ka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

9. Prace plastyczne na ten tydzień:

- kartka wielkanocna- kolorowa kartka, kolorowy papier, piórka, cekiny, wstążeczki- co tylko jest w domu- należy złożyć kartkę na pół, wyciąć z innego papieru króliczka, kurczaczka lub baranka, ozdobić piórkami, watą w środku napisać życzenia wielkanocne lub pomysł z you tube:

https://www.youtube.com/watch?v=B8mVLF1FXW0

 

- ciężko raczej o jajka styropianowe bo sklepy papiernicze raczej pozamykane więc proponuję jajka z masy solnej:

Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe- niekoniecznie

Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodajemy ½ szklanki wody i mieszamy. Warto zało­żyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniej­sze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Następnie malują farbami różne wzory.

10. Pisanki- zabawa dydaktyczna Potrzebne: wycięte z papieru jajka w różne kolory i wzory, jajka przecinamy na pół (góra -dół lub lewa-prawa). Tłumaczymy dziecku że myszki w nocy harcowały i potłukły wszystkie pisanki, które przygotowała gospodyni. Z nadzieją, że uda się uratować sytuację, rozdajemy dziecku połówki pisanek, zadaniem dzieci jest dopasować połówki jajeczek, aby tworzyły całość.

11. Jajeczko- masażyk

W spodeczku jest jajeczko ( malujemy owal na całych plecach)

Postukam w nie łyżeczką ( stukamy po plecach piąstką)

oskubię skorupkę ( podskubujemy boczki)

podmucham paluszki ( dmuchamy na palce)

podmucham jajeczko ( dmuchamy na plecy dziecka, delikatnie je masując)

nabiorę łyżeczką ( ruch zagarniania i chwytania dłonią)

żółteczko, białeczko ( zagarniamy raz z lewej, raz z prawej)

mniam, pyszne jajeczko ( rozmasowujemy kółko na plecach)

 

12.No i oczywiście nie zapomnijmy o zajączku wielkanocnym! Podczas świąt schowajmy w domu czekoladowe jajeczka wielkanocne, szukanie takich jajeczek to największa frajda dla dzieci, niech poczują że te święta są radosne:)

 

Pozdrawiam i jeszcze raz wszystkiego dobrego na te święta, gorące uściski dla wszystkich Biedroneczek! Paulina Sieńczak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice BIEDRONEK ...