Aktualności

Język angielski
2020-04-06Witam dzieci i rodziców
chętnych do wykonania zadań
z języka angielskiego.
Dziś z okazji zbliżających się świąt
wielkanocne króliczki.
1. Wysłuchaj piosenki
Ten Bunnies Counting Song 1-10 | Easter Song | Lyrics | Easter Bunny | Kids Song
https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8 .
i policz króliczki. Dla chętnych karta pracy.
2. Wysłuchaj krótkiego wierszyka i spróbuj pokazać go za pomocą gestów jak na nagraniu:
Rhyme: Here is a Bunny https://www.youtube.com/watch?v=264qEFq7jFE
3. Dla wielkich fanów wszystkich króliczków opowiadanie:
The Tale of Peter Rabbit by Beatrix Potter
https://www.youtube.com/watch?v=EuTlQCGxE5Y
Życzę miłej zabawy
Iwona S.
- Wysłuchaj piosenki i policz króliczki. Możesz wykonać zadania ruchowe z piosenki:
hop hop hop STOP! (kicaj, zatrzymaj się)
run run run STOP!(biegnij zatrzymaj się)
walk walk walk STOP! (chodź, zatrzymaj się)
skip skip skip STOP! (przeskakiwać z nogi na nogę)
Ten Bunnies Counting Song 1-10 | Easter Song | Lyrics | Easter Bunny | Kids Song
https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8
1 little, 2 little, 3 easter bunnies, (łan litl, tu litl,tri litl banis)
4 little, 5 little, 6 easter bunnies (for litl, fajflitl, siks litl banis)
7 little, 8 little 9 little10 easter bunnies hopping all around!
(sewen litl, ejt litl, najn litl, ten litl ister banies hoping ol erand)
hop hop hop STOP! (kicaj, zatrzymaj się))
hop hop hop STOP!
hop hop hop STOP!
hop hop STOP!
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies running (ranin) all around!
run run run STOP!(biegnij zatrzymaj się)
run run run STOP!
run run run STOP!
runn run STOP!
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies walking(łoking) all around!
walk walk walk STOP! (chodź, zatrzymaj się)
walk walk walk STOP!
walk walk walk STOP!
walk walk STOP!
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies skipping all around!
skip skip skip STOP! (przeskakiwać z nogi na nogę)
skip skip skip STOP!
skip skip skip STOP!
skip skip STOP! Dla chętnych karta do wydrukowania w załączniku: Narysuj po śladzie.
Przeczytaj: Język angielski ...

Bajka terapeutyczna „O wirusie, wspólnocie oraz o tym, co pieprz i mydło mają wspólnego z bakteriami „
2020-04-06O wirusie, wspólnocie oraz o tym, co pieprz i mydło mają wspólnego z bakteriami (bajka terapeutyczna)
– Idziemy na plac zabaw? – zapytał Jacek mamy. – Niestety. Nie będziemy przez jakiś czas wychodzić z domu – odpowiedziała mama. – Cooooo? Wczoraj mogliśmy! – Synek zupełnie nie rozumiał, co się dzieje. – Obiecuję, będę mył ręce długo, tyle ile trwa śpiewanie sto lat dwa razy, i poczekam na ciepłą wodę! – Cieszę się, kochanie, że pamiętasz, jak myć ręce, żeby pozbyć się bakterii. Dziś zostaniemy w domu, bo nie chcę, żebyśmy złapali wirusa – powiedziała mama. – Znowu ten wirus! Ja nic nie mogę! Nie mogę się spotykać z kolegami i koleżankami, mogłem przynajmniej chodzić na boisko, a teraz nawet tego nie mogę! Z domu też nie będziemy wychodzić?! – Jacek był bardzo rozczarowany. – Słyszę, że nie podoba ci się, jakie podjęłam decyzje. To wygląda tak, jakbym robiła ci przykrość i zabraniała przyjemności, co? – zapytała mama. – Tak! No bo czemu mi zabraniasz? – zapytał synek. – Mów ciszej, bo obudzisz chomiczki – powiedziała siostra Jacka, wychodząc z ich pokoju. – Ojej, nie wiedziałem, że śpiom – powiedział Jacek. – Śpią, kochanie – poprawiła go mama. – Śpią. Wiesz, że nie możemy wychodzić na dwór przez tego wirusa? – zapytał siostry Jacek. – Cooooo? A co to w ogóle jest ten wirus? – zapytała Zosia. – No, to są bakterie, co robią tak, że jest się chorym – odpowiedział jej brat. – A co to są bakterie? – dociekała Zosia. – No, to jest choroba – wyjaśnił Jacek. – Słuchajcie, wirus to są takie cząsteczki, które się przenoszą przez kichanie, kaszlenie i dotykanie rzeczy, na których są – powiedziała mama. – To dlatego myjemy ręce? – zapytała Zosia. – Tak, mydło i ciepła woda niszczą wirusy i dzięki temu jest ich mniej – powiedziała mama. – Pokazać wam, jak to działa? Dzieci powiedziały, że chcą zobaczyć, jak wirusy uciekają przed mydłem. Mama przygotowała duży biały talerz, nalała tam wody, a na powierzchnię nasypała pieprzu. Potem powiedziała dzieciom, żeby włożyły tam palce. Jacek i Zosia zanurzyli palce i pieprz natychmiast się do nich przykleił. Mama powiedziała, że tak się dzieje, gdy nasze ręce nie są świeżo umy- te – bakterie się do nich przyczepiają. Potem poleciła dzieciom, żeby namydliły dłonie i zanurzyły paluszki w pieprzu. Gdy to zrobiły, pieprz uciekał przed mydłem, naprawdę! – Umyjmy cały plac! – wykrzyknął Jacek. – Wszystko umyjmy! – Ten pomysł pewnie by zadziałał, gdyby wirus nie przenosił się z powietrzem, ale niestety, najprawdopodobniej lata na zewnątrz i osiada na poręczach, huśtawkach i zjeżdżalniach, na bramkach i chodnikach – dopowiedziała mama. – Czyli jak poliżę huśtawkę, na której ktoś chory się huśtał, to będę chory? – chciał się upewnić chłopiec. – Tak – potwierdziła mama. – I co mu się stanie? – zapytała siostra. – Może kaszleć, mieć wysoką temperaturę, czyli będzie bardzo gorący. Może go boleć brzuch i całe ciało, może mieć problemy z oddychaniem – wyjaśniła mama. – Ale dla dzieci ten wirus nie jest tak groźny jak dla innych. – A dla kogo jest? – zapytał Jacek. – Dla starszych ludzi – powiedziała mama. – Bo są starzy i chorują czasem, i są słabsi? – zapytała Zosia. – Tak, bo nie są tak zdrowi i silni jak małe dzieci, a niektórzy nie odżywiają się zdrowo, nie uprawiają sportu albo palą papierosy, więc ich ciała nie są takie silne – dodała mama. – Babcia, jak biegam i wskakuję na murki, robię slalom i tor przeszkód, to mówi, że to straszne marnotrawstwo energii – przypomniała sobie Zosia. – Tak, babcia nie ma tyle siły i też niespecjalnie dba o to, by mieć jej więcej – powiedziała mama. – Ja to się teraz o nich boję – powiedział Jacek. – Chciałbyś mieć pewność, że będą bezpieczni, prawda, synku? – dopytała mama. – Tak – odpowiedział. – Ja też bym chciała o nich zadbać i chciałabym, żeby oni o siebie zadbali – powiedziała mama. – Może do nich zadzwonimy i powiemy im, żeby się nie martwili? – zaproponowała dziewczynka. – Hm, to jest pomysł… A czy jak ktoś mówi, żebyś się nie martwiła, to przestajesz się martwić? – sprawdziła mama. – No… nie. Przestaję tylko o tym mówić – powiedziała Zosia. – Oooo! Dlaczego? – zaciekawiła się mama. – Bo jak ktoś mówi, żeby się nie martwić i nie przejmować, to znaczy, że ja nie mam się tym przejmować, a przejmuję się, więc nie robię tak, jak ktoś chce – wyjaśniła Zosia. – Ojej, tak to właśnie działa, co? Że wcale nie przestajemy się martwić, tylko przestajemy o tym mówić – potwierdziła mama. – Tak. Jak u dziadka w domu wpadła mi ćma do oka na mniej niż 10 sekund, to się przestraszyłem, a dziadek powiedział, żebym się nie bał, a ja się i tak bałem, więc wszedłem pod stół, gdy on zrzucał ją z balkonu – przypomniał sobie chłopiec. – Tak, już wiemy, że to nie działa. To jak inaczej możemy zadbać o naszych bliskich, żeby rzeczywiście było im łatwiej? – zapytała mama. – Mogą na przykład oddychać albo porobić jogę, wtedy przestaną się martwić – powiedział Jacek. – Widziałeś kiedyś, jak babcia i dziadek ćwiczą jogę? – zapytała mama. – Nie widziałem, czy ćwiczą jogę, ale widziałem, jak oddychają – dopowiedział syn. – Mogą też jeść więcej zdrowych rzeczy i jeździć na rowerach, ale daleko od siebie i od wspólnot. Chociaż w sumie tam nie ma wspólnot – powiedziała siostra. – Co to są wspólnoty? – zapytał Jacek – Jak dużo ludzi jest razem i robią coś wspólnie, na przykład jak są w teatrze albo na plaży, ale razem, blisko siebie, albo na koncercie, no bo wtedy ten wirus przechodzi na inne osoby i jest kłopot – odpowiedziała mu siostra. Dzieci postanowiły zadbać o dziadków, zadzwoniły do nich i poprosiły, by zostali w domu, oddychali głęboko, zrobili skłony, zjedli zdrowe jedzenie i wyzdrowieli z tych chorób, które mają. I żeby spali długo. Jacek dodał, że on się nie denerwuje, kiedy ogląda film, bo wtedy nie myśli o tym, że ktoś może zachorować. Po tej rozmowie dzieci wiedziały więcej o wirusie, o tym, co może się zdarzyć, jak się zachoruje, i w jaki sposób zadbać o siebie i innych. Na obiad zjadły surówkę z jabłka i marchewki, chociaż tak naprawdę to im za bardzo nie smakowała, ale mama powiedziała, że to ich wkład w zdrowie wszystkich ludzi.
Ćwiczenia:
1. Zrób listę osób, które są ci bliskie. Jak możesz im teraz pomóc? Jak można o nie zadbać? Czy wiedzą, jak teraz bezpiecznie się zachować?
2. Co możesz zrobić, żeby zadbać o swoje zdrowie i zmniejszyć szanse, że zachorujesz?
3. Weź talerz, wodę, pieprz, obok przygotuj miseczkę z wodą i mydło. Nalej wody na biały talerz, nasyp na powierzchnię pieprzu. Włóż palce do wody z pieprzem. Następnie namydl ręce i ponownie zanurz palce w wodzie z pieprzem. Zobacz, jak pieprz ucieka przed mydłem. W taki sam sposób bakterie „uciekają” przed czystymi rękami.
Pozdrawiamy
Grono pedagogiczne
https://www.youtube.com/watch?v=2_S8HdYS75Q
Przeczytaj: Bajka terapeutyczna „O wirusie, wspólnocie oraz o... ...

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III
2020-04-06"KRASNOLUDKI"- GRUPA III
Kochane "Krasnoludki" Wielkanoc zbliża się dużymi krokami, dlatego w najbliższych dniach proponuje Wam i waszym rodzicom wierszyki, zadania, ćwiczenia, piosenki i prace plastyczne itp. związane właśnie ze Świętami Wielkanocnymi. Wierzę, że każdy Przedszkolak znajdzie tu coś dla siebie.
TEMAT TYGODNIA: "MALUJEMY PISANKI"
- "Wielkanocne zajączki"
- "Bajeczka wielkanocna"
- "Kurka i pisanki"
- "Zajączek przynosi niespodziankę"
- "Liczymy pisanki"
PONIEDZIAŁEK
- Słuchanie wiersza M. Lewickiej pt. „Wielkanocne zajączki”.
„Wielkanocne zajączki”Małgorzata Lewicka
Pytał raz zająca zając, kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz drogi przyjacielu, wszak na rzeczach znasz się wielu,
Co dać dzieciom na Wielkanoc: Czy marchewkę? Świeże siano,
Pęk sałaty lub kapustę? Martwię się już tak od szóstej!”
A przyjaciel tak mu powie: „Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam, bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka – Wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry: trzeba jajko wziąć od kury
I na twardo ugotować. Gdy ostygnie, pomalować,
W kwiatki, kreski, kropki, szlaczki. Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia – wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz, więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny, ciepły ranek wszystkie dzieci roześmiane,
otrzymały niespodzianki: dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami, mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś dla wszystkich dzieci wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca – pozdrowienia od ZAJĄCA.
Po wysłuchaniu wiersza dzieci starają się odpowiedzieć na pytania:
- Jaki kłopot miał zajączek?
- Jaką radę dał mu kolega?
- Jak robi się pisanki?
- Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
Serdecznie zachęcam dzieci i rodziców do składania sobie wzajemnie wielkanocnych życzeń.
W tym celu proponuję zrobienie przez dzieci (z pomocą rodziców) na kartce np. formatu A4 kartki światecznej w dowolnej technice plastycznej, zawierającej wielkanocne symbole, elementy.
A następnie proszę o zrobienie zdjęcie dziecka z kartką, lub samej kartki z podpisem (imię, nazwisko dziecka i nazwa grupy) i wysłanie na maila pani Renatki reniapoz@o2.pl Pani Renatka wstawi zdjęcie na naszą stronę internetową i tym samym wasze świateczne pozdrowienia dotrą do nas wszystkich:)
- "Zajączki do domu"- zabawa ruchowa na czworakach. Dziecko siedzi w siadzie podpartym w norce(poduszka, chustka, coś co wyznaczy miejsce).Na sygnał Rodzica : Zajączki na spacer! dziecko poruszają się na czworakch skokiem zajęczym. Na hasło : Zajaczki do domu!- wraca do swojej norki.
WTOREK
- Rodzic czyta opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”. Prosi, aby podczas słuchania utworu postarało się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę- mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk- puk i przygrzewało mocno.
– Stuk- stuk- zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardkę.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce- a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
-Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
-Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to ,,coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń, dzeń ,dzeń, dzeń.
Zajączek z Kurczaczkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to ,,coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki. A Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM
Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy:
- Kogo najpierw obudziło słońce?
- Kto był drugi? Kto – trzeci?
- Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt?
- Przedszkolaki! Teraz czas na zabawę ruchową z elementem równowagi. Drodzy Rodzice! Zachęcam Was do przyłączenia się do wspólnej zabawy z Waszymi pociechami. Do zabawy będziecie potrzebowali długich skakanek, grubego sznurka lub szalika z którego należy ułożyć wzór fali i zygzaka. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wskazanego przez rodzica tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy. Mamo! Tato! Ty również spróbuj.
Takie zabawy z elementem równowagi oddziałują silnie na doskonalenie koordynacji ruchowo – nerwowej. Wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi wymaga koncentracji uwagi, spokoju, opanowania wewnętrznego oraz udziału świadomości. - A teraz coś plastycznego- ulep baranka (wraz z rodzicami), pisankę, lub kurczaczka z masy solnej ( bo o glinę samoutwardzającą będzie raczej ciężko)
https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/jak-ulepic-baranka-film-krok-po-kroku/
ŚRODA
- "Kurka i pisanki" – zajęcia umuzykalniające. Mam nadzieję, że zapamiętaliście piosenkę
o kurce i pisankach z naszych ostatnich spotkań w przedszkolu. Teraz możecie ją śpiewć
w wersji ze słowami lub instrumentalnej, ponieważ wydawnictwo właśnie udostępniło podkłady ( i wiele innych ciekawych materiałów)
https://akademia.pwn.pl/materialy/Przedszkole,5935.html?page=3#
- Rozmowa na temat treści piosenki. Przykładowe pytania:−O czym była piosenka?−Ile jaj zniosła kurka?−Co kurka zrobiła z jajkami?−Jak się nazywają pomalowane jajka?−Na jakie święta malujemy jajka?
- Zabawa „Kurka i pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji wokalnej piosenki "Kurka i pisanki". Dziecko-kurka gestem ilustruje kolejne zwrotki utworu. Chodzi po pokoju, macha rączkami jak skrzydełkami, zatrzymuje się, pokazuje gest liczenia pisanek. Następnie spaceruje, zatrzymuje się, naśladuje ruchy pędzla (maluje pisanki).
- Zabawa „Wesołe pisanki”. Rodzic włącza nagranie wersji instrumentalnej piosenki. Kiedy muzyka gra, dziecko-pisanka turla się po podłodze. Na przerwę w nagraniu zatrzymuje się,
a gdy muzyka zaczyna grać ponownie, turla się w drugą stronę. - Dziecko śpiewają piosenkę, zamiast słów powtarzając sylabę -ko.
- Propozycje wielkanocnych prac plastycznych:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/
CZWARTEK
- Zabawa „Chodzenie pod dyktando”. Dziecko poruszają się po pokoju zgodnie z poleceniami Rodzica, np. Cofnij się dwa kroki, obróć się w prawo, idź do przodu, zrób trzy kroki w bok. Doskonalenie umiejętności świadomego poruszania się w przestrzeni.
- Rozmowa na temat tradycji przynoszenia niespodzianek przez wielkanocnego zajączka obecnej w niektórych regionach Polski (Wielkopolska, Śląsk). Zachęcam Rodziców do pochowania w domu drobnych świątecznych słodyczy i wspólnego ich szukania w świąteczne dni.
- „Zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy:
- Wycinanie elementów sylwety zajączka z papieru kolorowego (uszy, łapy, oczy, nos itd)
- Oklejanie rurek po papierze toaletowym papierem kolorowym lub malowanie farbą plakatową
- Doklejanie elementów zwierzątka
- Nadanie zajączkowi indywidualnego charakteru poprzez ozdobienie go według własnego pomysłu, np. doklejenie wąsów z włóczki, kolorowej kokardki, pisanki, bazi, kwiatów itd
- Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy
- Posłuchaj piosenki o zajączku i poskacz razem z nim:
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
PIĄTEK
- Rodzic recytuje wiersz, a w trakcie recytacji umieszcza po kolei na stole obrazki pisanek o wzorach zgodnych z treścią wiersza lub samych sylwet 6 pisanek narysowanych na kartce.
"Policzanka o pisankach" M. Mazan
Wskakują pisanki
w świąteczny koszyczek,
a ja stoję obok i pisanki liczę .
Pierwsza jest różowa,
druga ma paseczki,
trzecia jest zielona
w czerwone kropeczki,
czwarta cała w kwiatki,
piąta w ładny szlaczek,
a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!
- Przeliczanie pisanek z zastosowaniem liczebników porządkowych. Przykładowe pytania Rodzica.: Która pisanka była różowa? Jak wyglądała trzecia pisanka? Z której pisanki wykluł się kurczaczek? Ile było wszystkich pisanek?.
- Kolorowanie sylwet pisanek zgodnie z treścią wiersza.
- Ćwiczenia oddechowe „Wydmuszka”. Dziecko układają dłonie w kształt wydmuszki, powoli wdmuchują powietrze w dłonie, następnie biorze długi oddech przez nos i ponownie dmucha. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
Dziękuję Wam i waszym Rodzicom za ten wspólny tydzień pracy i zabawy. Czekam
z niecierpliwością na zdjęcia i kartki wielkanocne od Was i przesyłam świąteczne uściski.
Anna Łyszcz
Przeczytaj: "KRASNOLUDKI"- GRUPA III ...

Drodzy Rodzice BIEDRONEK
2020-04-05Witam kochane dzieci i rodziców w kolejnym tygodniu kwietnia, tygodniu przedświątecznym.
Na wstępie chciałam złożyć Państwu przede wszystkim zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w gronie najbliższych, wypełnionych miłością i wzajemną życzliwością, z dala od telewizji i bombardujących nas wiadomości. Niech ten czas świąt będzie czasem szczególnym dla naszych rodzin, czasem wyciszenia ale i radości, pogody w sercu i radości płynącej ze Zmartwychwstania Pańskiego.
Wesołego Alleluja!
Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy realizować temat „Wielkanoc”. Poniżej przedstawiam zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw i działań dydaktyczno- wychowawczych.
2. Wielkanoc
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy przejmowanych od pokoleń.
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
- wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
- Wykonywanie ozdób wielkanocnych przy użyciu różnorodnych technik- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru, lepienie z plasteliny, kolorowanie.
1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
2. Ćwiczenia grafomotoryczne, kolorowanki- zachęcam do skorzystania ze strony „nauczycielskie zacisze”, znajdą tam państwo prace o tematyce wielkanocnej i nie tylko, jeśli w domu jest drukarka:
https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html
gdy nie ma drukarki polecam kolorowanki on line:
https://www.kolorowankionline.net/kurczaki-i-jaja-wielkanocne
lub po prostu narysować coś dziecku o tematyce wielkanocnej do kolorowania.
3. Szukanie jajeczek – zabawa ćwicząca spostrzegawczość, klasyfikowanie i przeliczanie w zakresie 5 . Wycinamy kolorowe pisanki z papieru 3 czerwone, 4 niebieskie i 5 żółtych. Chowamy w różnych miejscach w domu, gdy dziecko znajdzie wszystkie klasyfikujemy wg koloru a następnie określamy których pisanek jest najwięcej a których najmniej i przeliczamy.
4. Szukanie par- wycinamy kolorowe pisanki, tworzymy pary pisanek- na dwóch rysujemy taki sam wzór np. kółeczka, serduszka, kratka, paski itp. dziecko najpierw szuka par na odkrytych pisankach, następnie odwracamy pisanki stroną bez wzorów do góry i odkrywamy po 2 pisanki, gdy nie ma pary odkładamy i szukamy ponownie- klasyczne memory.
5. Bajka o jajkach- kanał you tube
https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
6. Piosenka „Pisanki”- zachęcam do słuchania i nauki na pamięć piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=TlU_AXkbBtA
7. Przy okazji kilka linków na zabawy rączkami i gimnastykę
https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w
https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q
https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU
https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA
https://www.youtube.com/watch?v=KKEtZmPxlQ4
8. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół. - zadanie na sobotę wielkanocną, kiedy będziemy szykować koszyk
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.
Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Dziecko z rodzicem szykuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
9. Prace plastyczne na ten tydzień:
- kartka wielkanocna- kolorowa kartka, kolorowy papier, piórka, cekiny, wstążeczki- co tylko jest w domu- należy złożyć kartkę na pół, wyciąć z innego papieru króliczka, kurczaczka lub baranka, ozdobić piórkami, watą w środku napisać życzenia wielkanocne lub pomysł z you tube:
https://www.youtube.com/watch?v=B8mVLF1FXW0
- ciężko raczej o jajka styropianowe bo sklepy papiernicze raczej pozamykane więc proponuję jajka z masy solnej:
Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe- niekoniecznie
Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodajemy ½ szklanki wody i mieszamy. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Następnie malują farbami różne wzory.
10. Pisanki- zabawa dydaktyczna Potrzebne: wycięte z papieru jajka w różne kolory i wzory, jajka przecinamy na pół (góra -dół lub lewa-prawa). Tłumaczymy dziecku że myszki w nocy harcowały i potłukły wszystkie pisanki, które przygotowała gospodyni. Z nadzieją, że uda się uratować sytuację, rozdajemy dziecku połówki pisanek, zadaniem dzieci jest dopasować połówki jajeczek, aby tworzyły całość.
11. Jajeczko- masażyk
W spodeczku jest jajeczko ( malujemy owal na całych plecach)
Postukam w nie łyżeczką ( stukamy po plecach piąstką)
oskubię skorupkę ( podskubujemy boczki)
podmucham paluszki ( dmuchamy na palce)
podmucham jajeczko ( dmuchamy na plecy dziecka, delikatnie je masując)
nabiorę łyżeczką ( ruch zagarniania i chwytania dłonią)
żółteczko, białeczko ( zagarniamy raz z lewej, raz z prawej)
mniam, pyszne jajeczko ( rozmasowujemy kółko na plecach)
12.No i oczywiście nie zapomnijmy o zajączku wielkanocnym! Podczas świąt schowajmy w domu czekoladowe jajeczka wielkanocne, szukanie takich jajeczek to największa frajda dla dzieci, niech poczują że te święta są radosne:)
Pozdrawiam i jeszcze raz wszystkiego dobrego na te święta, gorące uściski dla wszystkich Biedroneczek! Paulina Sieńczak
Przeczytaj: Drodzy Rodzice BIEDRONEK ...

TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’
2020-04-05TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’
Temat: Wielkanoc
Główne cele pracy to:
-przybliżenie zwyczajów, tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi,
- rozwijanie mowy i myślenia,
-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przygotowanie prostych dań z jajek.
Umiejętności dziecka:
- stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy,
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą,
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- rysuje po śladach ,
- liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,
- aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych,
- wykonuje proste potrawy z jajek.
TEMAT : GIPSOWE PISANKI – WIELKANOCNE ZWYCZAJE
- Dziś posłuchamy nowej wielkanocnej piosenki „ Koszyczek dobrych życzeń” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki. Zapytajcie je po czym rozpoznaje zbliżające się Święta Wielkanocne.
„KOSZYCZEK DOBRYCH ŻYCZEŃ”
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata...
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata...
- Przeczytajcie ciekawostki o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
- Poznajemy literę „ F, f ”, wodzenie palcem po literze małej i wielkiej, pisanie liter „ F, f ” po śladach, w kaszy, a potem samodzielnie, dzielenie słowa farby na sylaby i na głoski, liczenie ile w słowie jest sylab, a ile głosek. Wymienianie innych słów, w których głoskę „f” słychać na początku ( futro, flaga, fasola…), w środku słowa ( agrafka, alfabet, wafle…)
- „ Gipsowe pisanki” opowiadanie Agaty Widzowskiej
Proszę przeczytać dzieciom opowiadanie. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania.
- Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc.
- Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
- Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Ada i Olek, rodzice i dziadkowie?
- Czym babcia ozdobiła stół?
- Jakie rady dawał dziadek?
Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
- Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek- stwierdziła smutno Ada.
- Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie- odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
Zadaniem dzieci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „ musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.
Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jajka miały kolor brązowy, a buraczane- różowy.
- Takie pisanki nazywają się kraszanki -wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
- Wtedy będą drapanki- dodała babcia.
- A czy wiecie jak zabarwić jajka na kolor żółty, zielony lub czarny?- zapytał dziadek.
- Pomalować farbami plakatowymi- odpowiedział Olek.
- A gdybyście nie mieli farb?
- Hm, to nie wiemy…
- Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łubin orzecha włoskiego. Aha! Żółty- z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.
Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „ szarymi kotkami”.
Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
- A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków?- zapytał dziadek.
-Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek- zauważyła Ada.
- A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
- Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie- powiedziała babcia.
- Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu- odparł dziadek.
- Sernik z gipsem byłby za twardy- roześmiał się tata.- Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jajka, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
- Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie- przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
- To nie zajączek , tylko mama- odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
- A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc?- ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko zostało nie rozbite.
- Ojej! To dopiero była jajecznica!- zachichotała Ada.
- Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
- A śmigus-dyngus też był?– zapytał Olek.
- Był ,ale nie mówiono dyngus ,tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty ,czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
- Dziadku, jak ty dużo wiesz- zachwycił się Olek.
- Dziadek nam pomaga we wszystkim!- dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
- Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie?- zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
- Kochani - powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
- O czym, dziadku?
- Jak to o czym? O życiu i o miłości- odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.
5. „ Królik wielkanocny”- zabawa plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
Inne pomysły na wielkanocne prace:
- pisanki
https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
- kurka wielkanocna
https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ
- baranek wielkanocny
https://www.youtube.com/watch?v=zqs5rvWcT1Y
- koszyczek wielkanocny
https://www.youtube.com/watch?v=PFSmDixJIy0
6.„Przygotowania do świąt” – kalambury
Dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami np. odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzice odgadują, jaka to czynność. Ten, kto zgadnie, prezentuje następną czynność. Jeśli dziecko ma trudności z wymyślaniem czynności, rodzic może podpowiedzieć.
7. „ Szukamy jajka”- zabawa ciepło-zimno.
Rodzic chowa ugotowane na twardo jajko w pokoju, zadaniem dziecka jest go znalezienie. Rodzic naprowadza dziecko na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.
8. „ Liczenie pisanek”– zabawa matematyczna. Do zabawy potrzebne są 2 koszyczki, mogą być z papieru i pisanki w różnych kolorach np. 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych, 4 niebieskie. Dziecko siada przy stole, wyjmuje pisanki z koszyczków, przelicza je.
- Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? ( 6 zielonych, 4 czerwone).
- Ile pisanek jest w drugim koszyczku? ( 5 żółtych, 4 niebieskie).
- Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.
- Liczenie za pomocą liczmanów , np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów.
- Porównanie liczebności pisanek w koszyczkach.
9. „ Co ukryłam w pudełku”- zagadki dotykowe
Zabawa z rodzicem, do zabawy potrzebne są przedmioty związane z Wielkanocą i apaszka do zasłonięcia oczu. Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty, a dziecko z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, jajko, baranek, bazie, itd.
10. „ Wokół jajka”- zabawy badawcze
Doświadczenie z jajkiem: kładziemy na stole 2 jednakowe jajka. Pytamy dziecka, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej.
11. „ Jajka dla smakoszy” – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo np. omlet, pasta jajeczna, sałatka jarzynowa.
https://www.youtube.com/watch?v=4PLmzZZULa4
https://www.youtube.com/watch?v=F5aNgDFbUOo
12. „ Śmigus”- wiersz Władysława Broniewskiego. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza. Przypomnienie zwyczaju oblewania się wodą w lany poniedziałek.
„ ŚMIGUS ”
- Co to jest śmigus-dyngus?
- Co to znaczy staropolski obyczaj?
- Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miał zmokniętą.
13. Marsz z gazetą- zabawa ruchowa
-Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.
- Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie- do prawego barku.
- Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie- na lewej dłoni.
- Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.
- Marsz z gazetą położoną na głowie.
Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik
Drodzy Rodzice
W tygodniu 06.04 – 10.04 tak, jak napisała pani Edytka, realizujemy temat „Wielkanoc”. Szczegółowy rozkład treści materiału znajdą państwo wPrzewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 125 – 146.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf
Do powyższego tematu realizujemy ćwiczenia z kart pracy „Nowe przygody Olka i Ady część 3” str 72- 80
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf
oraz ćwiczenia z kart pracy „Nowe Przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2” str 58 – 63
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
Pozdrawiam
Świniarska Katarzyna
Przeczytaj: TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’ ...

Drodzy Rodzice, Kochane Przedszkolaki
2020-04-05Zachęcamy wszystkich rodziców do korzystania z naszych propozycji w czasie zabaw z dziećmi oraz dokumentowania tych niepowtarzalnych, wspólnie spędzonych chwil w formie obrazków, zdjęć, itp. Żebyśmy wspólnie mogli podziwiać starania, trud włożony w pracę oraz kreatywność dzieci. Swoimi pracami możecie podzielić się z kolegami i koleżankami z przedszkola. Wiemy, że tęsknicie za przedszkolem za koleżankami , kolegami z grupy. Możecie narysować coś dla nich, zrobić zdjęcie, a my zamieścimy je na stronie internetowej przedszkola. Prosimy o zdjęcia z waszych zabaw, aktywności itp. Będziemy je umieszczać w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków w domu”, zachęcamy rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu podczas koronawirusa, wysyłajcie fotografie na adres e-mail reniapoz@o2.pl
Życzymy miłej zabawy
Grono pedagogiczne
Przeczytaj: Drodzy Rodzice, Kochane Przedszkolaki ...
WAŻNE!!! REKRUTACJA
2020-04-03WAŻNE!!!
REKRUTACJA
Drodzy Państwo, w wyniku postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2020/2021 przedstawiamy listę kandydatów zakwalifikowanych oraz listę kandydatów niezakwalifikowanych do Przedszkola Miejskiego nr 2 w Lubartowie. Jednocześnie pragniemy poinformować, iż lista dzieci zakwalifikowanych nie jest jednoznaczna z listą dzieci przyjętych.
Rodzic ma obowiązek potwierdzić wolę przyjęcia dziecka/kandydata do przedszkola
telefonicznie lub e-mailowo do dnia
17 kwietnia 2020r. do godz 15.00
Adres e-mailowy :przedszkole.miejskie2@wp.pl
Nr telefonu: 81 855 25 36
Lista dzieci przyjętych do Przedszkola Miejskiego nr 2 zostanie podana 21 kwietnia 2020r.
Lista kandydatów zakwalifikowanych na rok szkolny 2020/2021:
ROCZNIK 2017
1. Bucior Natalia
2. Budzyński Kacper
3. Bocian Julia
4. Grzelak Dominik
5. Kamiński Hubert
6. Kobyłko Adam
7.Kubera Klaudia
8.Kuśmirek Michał
9. Kruczek Laura
10. Lik Antoni
11.Majcher Marcel
12. Matyjaszczyk Fabian
13. Mitura Wojciech
14.Niewiadomski Adam
15. Onyszko Jakub
16.Pietrak Hanna
17.Popielecki Bernard
18. Sagan Krzysztof
19. Sikora Alan
20. Szczygieł Wiktor
21. Szymona Dominik
22. Zbiciak Zofia
ROCZNIK 2016
1. Ćwikła Julia
2. Gumieniak Anastazja
3. Matwiej Kajetan
Lista kandydatów niezakwalifikowanych na rok szkolny 2020/2021:
1. Budka Mikołaj
2. Golonka Bartłomiej
3. Hamera Filip
4. Małyska Fabian
5. Rarak Michał
6. Sadłowski Wojciech
7. Kozak Natalia
8. Kulawczuk Jan
Komisja Rekrutacyjna w składzie:
mgr Katarzyna Świniarska- przewodnicząca komisji
mgr Renata Poznańska- członek komisji
mgr Paulina Sieńczak- członek komisji
Przeczytaj: WAŻNE!!! REKRUTACJA ...

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II MOTYLKI
2020-04-03DRODZY RODZICE !
Zachęcam państwa do skorzystania z materiałów na miesiąc kwiecień.
Są to propozycje, które mogą państwo wykorzystać podczas nauki i wspólnej zabawy z dziećmi. Proponuję także o skorzystanie z nowej propozycji stron internetowych na których znajdują się propozycje zabaw sensorycznych, pobudzających zmysły, poznawanie świata. Ciekawe i proste prace plastyczne na Wielkanoc, kolorowanki do druku, malowanie i wyklejanie plasteliną. Kolorowanie według symboli, ćwiczenia grafomotoryczne a także audiobooki z ulubionymi i wartościowymi bajkami.
Pragnę zachęcić także do dokumentowania różnych działań państwa dzieci i wspólnej zabawy w formie zdjęć wysyłanych na adres e-mail reniapoz@o2.pl
Dziękujemy, że jesteście z nami
Do zobaczenia
Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia !
Violetta Bronisz wychowawca
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II ,,MOTYLKI’’
Tydzień 29: Malujemy pisanki
Tydzień 30: Dzień i noc
Tydzień 31: Kodeks małego ekologa
Tydzień 32: Dbamy o zdrowie
Główne cele pracy to:
-Przybliżenie tradycji Świąt Wielkanocnych
-Rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem
-Rozwijanie sprawności manualnych
-Doskonalenie umiejętności określania i porównywania zbiorów, stosowanie określeń: tyle samo, więcej, mniej
-Doskonalenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych
Umiejętności dziecka:
- Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy.
- Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat.
- Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych.
- Zna niektóre tradycje związane z Wielkanocą.
- Dzieli proste wyrazy na sylaby.
- Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus.
- Przelicza elementy w zbiorze.
- Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne.
- Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
- Segreguje przedmioty według określonych zasad.
- Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego.
- Potrafi ruchem zilustrować muzykę.
- Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem.
- Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać.
- Przeprowadza proste doświadczenia.
- Rozumie stałe następstwo dnia i nocy.
- Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia.
- Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
- Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony.
- Wznosi konstrukcje z klocków.
- Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli.
- Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
- Wygrywa rytm na przedmiotach.
- W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie.
- Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody.
- Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę.
- Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe.
TEMAT : MALUJEMY PISANKI – WIELKANOCNE ZWYCZAJE
1.Bajeczka wielkanocna
Proszę przeczytać dzieciom bajkę. W czasie czytania dzieci mają za zadanie zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.
https://issuu.com/pp5glogow/docs/wielkanocn_opowiad
Bajeczka wielkanocna Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
- wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Rozmowa na temat opowiadania: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy siędo świąt Wielkanocnych? Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?
Szablony do druku -wielkanocny baranek
https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html
2.„Przygotowania do świąt” – kalambury
. Dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami: odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzice odgadują, jaka to czynność. Ten, kto zgadnie, prezentuje następną czynność. Jeśli dziecko ma trudności z wymyślaniem czynności, Rodzic może podpowiedzieć.
3.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy Rodzic czyta bajeczkę, dziecko wykonuję ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
Wielkanoc u języczka
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.
4.„Wielkanocna palma” – wykonanie pracy plastycznej wspólnie z Rodzicami z materiałów dostępnych w domu.
5.„Wielkanocne zwyczaje” – Rodzic omawia z dziećmi Wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malowanie jajek, święcenie pokarmów.
6.,,Głodne kurczątka” – zabawa ruchowa. Dzieci – kurczątka spacerują po sali w rytm muzyki. Kiedy melodia milknie, zbierają do koszyczków tyle nakrętek – ziarenek, ile razy usłyszą klaśniecie dłońmi.
7.Legenda o białym baranku – Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania legendy o białym baranku: Zastanów się, proszę, podczas słuchania, o co pokłóciły się zwierzęta w koszyku. Prosi aby postarało się zapamiętać co znalazło się w koszyku wielkanocnym.
Legenda o białym baranku
Urszula Pukała
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują.
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.
Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało, co zapamiętało z wiersza.
Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy: Kto gościł w wielkanocnym koszyku? O co pokłóciły się zwierzątka? Spróbujcie przypomnieć sobie, jaki kolor miały pisanki w koszyku. Rodzic zachęca dzieci, by próbowały sformułować porównania. np. Zielony jak łąka, żółty jak..., czekoladowy jak… itp. Jeśli dzieci mają trudność ze znalezieniem odpowiedzi na pytanie, Rodzic może przeczytać wybrany fragment jeszcze raz.
8.Wielkanocna piosenka – Rodzic zachęca dzieci do swobodnej interpretacji ruchem treści piosenki. R.: Podczas słuchania piosenki spróbujcie naśladować ruchami ciała to, co dzieje się w utworze. Spróbujcie również policzyć, ile razy w piosence pojawia się słowo „zając”. Aby łatwiej zapamiętać, możecie pomóc sobie, licząc na palcach.
9.Wielkanocna piosenka
muz. Jędrzej Rochecki, sł. Marcin Brykczyński
Zając bardzo jest zajęty,
Jak co roku o tej porze,
Co dzień chowa gdzieś prezenty,
Które każdy znaleźć może.
Ref.: Patrzy kurka z zającem, A tu babki pachnące I cukrowy baranek Na świąteczny poranek.
2. Znosi kurka jajek sporo,
Głośno chwali się na grzędzie,
Wkrótce je do miski zbiorą
I pisanek mnóstwo będzie.
Ref.: Patrzy kurka z zającem…
3. Już baranek wita święta,
Budzi wszystkich wcześnie rano,
Żeby każdy to pamiętał,
Kto przynosi nam Wielkanoc!
Ref.: Patrzy kurka z zającem…
Po zakończeniu zabawy dzieci sprawdzają, czy wszyscy dobrze policzyli słowo „zając” w piosence.
10.„Koszyczek wielkanocny”- wykonanie koszyczka wielkanocnego z masy solnej.
Przepis: szklanka soli, szklanka mąki, pół szklanki wody. Kiedy wyschnie można go dowolnie pomalować.
11.Wielkanocny stół – Rodzic wspólnie z dzieckiem opowiada jak w ich domu wygląda nakrycie wielkanocnego stołu, jakie potrawy na nim stoją, jakie znają tradycje rodzinne związane ze świątecznym śniadaniem. Następnie zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza.
Wielkanocny stół
Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę.
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe.
Rodzic rozmawia z dziećmi na temat wiersza: Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole? Kto usiądzie przy stole? Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną? Następnie Rodzic wspólnie z dziećmi przypomina symbolikę niektórych produktów znajdujących się na stole.
Pisanka – symbol życia.
Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa.
Chorągiewka – znak zwycięstwa.
Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami.
Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.
12„Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna. Dziecko siada przy stole, na którym leża liczmany, np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:
W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?
Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
13.Bajka o pisankach – Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania bajki.
Bajka o pisankach
Agnieszka Galica
Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.
Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.
− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!
− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.
− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.
− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!
A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.
− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.
− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.
− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!
− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.
− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.
− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.
Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.
− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.
− Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.
Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:
Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.
Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.
A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.
Rozmowa na temat opowiadania: Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło każdemu jajku?
Propozycja Piosenek do posłuchania, tańczenia i śpiewania.
MASZERUJE WIOSNA
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
PISANKI ,PISANKI JAJKA MALOWANE
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
PISANKI, KRASZANKI SKARBY WIELKANOCNE
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
Piosenki świąteczne w języku angielskim do posłuchania, tańczenia i śpiewania.
https://m.youtube.com/watch?v=nZLIiq7B85g
https://m.youtube.com/watch?v=sOVFn2oZXWE
PROPOZYCJA STRON INTERNETOWYCH W CELU EDUKOWANIA I WSPÓLNEJ ZABAWY Z DZIEĆMI NA KWIECIEŃ
1.,,LABORATORIUM PRZEDSZKOLAKA’’ PRACE PLASTYCZNE I EKSPERYMENTY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
2. KARTY PRACYWIOSNA – KOLOROWANIE WG SYMBOLI (PDF)
https://tinyurl.com/kolorowankiwgsymboli
3. KOLOROWANKI DO DRUKU, WYKLEJANIE PLASTELINĄ I MALOWANIE NA WIELKANOC TO DOSKONAŁY POMYSŁ NA PROSTE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI. DZIĘKI ZASTOSOWANIU RÓŻNYCH TECHNIK PLASTYCZNYCH, POBUDZAMY DZIECI DO TWÓRCZEGO DZIAŁANIA.
4. AUDIOBOOKI Z ULUBIONYMI BAJKAMI DLA DZIECI.
https://kubus.pl/audiobooki/?fbclid=IwAR02MgSlhxURPmKR0l_WjevoBv3YEvThtEEPQ4w7Ed--NhK6eWYFmVSCmaM
WARS I SAWA
BRZYDKIE KACZĄTKO
ŚPIĄCA KRÓLEWNA
PIĘKNA I BESTIA
MAŁA SYRENKA
KWIAT PAPROCI
JAŚ I MAŁGOSIA
KRÓLEWNA ŚNIEŻKA
5. POMYSŁY NA WIEKLKANOCNE PRACE PLASTYCZNE
6. PROPOZYCJE ZABAW SENSORYCZNYCH
ZABAWY DLA DZIECI POBUDZAJĄCE ZMYSŁY, ZACHĘCAJĄ DZIECI DO WĄCHANIA, DOTYKANIA, SŁUCHANIA I POZNAWANIA ŚWIATA WOKÓŁ. TAKIE NAMACALNE DOŚWIADCZANIE OTOCZENIA ZACHĘCA DO POZNAWANIA, ODKRYWANIA I ROZWOJU.
Przedszkolny bank pomysłów i zabaw PWN – do edukacji domowej
Zabawy filmowe
Moni i Uszko. Bon ton w teatrze (Teatr Wielki. Opera Narodowa w Warszawie)
Odcinek 1. W co się ubrać?
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/
Odcinek 2. Wyścig z czasem
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/
Odcinek 3. Bez biletu ani rusz
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/
Odcinek 4. Zakaz mlaskania
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/
Odcinek 5. Wyłącz telefon
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/
Odcinek 6. Ostatni dzwonek
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/
Zabawy muzyczne
Piosenka „Olimpiada”
https://akademia.pwn.pl/view/fe834f73-9c87-4da7-8381-0b007ddf906a/37230/Zdrowy%20przedszkolak_Olimpiada.mp3
Piosenka „Maluję i tańczę”
https://akademia.pwn.pl/view/b46fb112-accc-41d8-8bc9-114af9ccef32/37556/PWN_Maluje_i_tancze.mp3
Piosenka „Idzie gniew”
https://akademia.pwn.pl/view/f1922ba8-091d-4d3d-9a45-13ae70dabcb0/37674/Idzie_gniew.mp3
Piosenka „Rozpoznaję uczuć wiele”
https://akademia.pwn.pl/view/b46fb112-accc-41d8-8bc9-114af9ccef32/37557/PWN_Rozponaje_uczuc_wiele.mp3
Zabawy multimedialne
Filmy, gry i zabawy dla przedszkolaków
https://akademia.pwn.pl/material/2019_trampolina,37276.html
Ćwiczenia interaktywne. Lubię wiosnę. Lubię lato
https://akademia.pwn.pl/material/Cwiczenia-interaktywne-dodatkowe-i-rozszerzajace-dla-przedszkolakow-Lubie-wiosne-lubie-lato,36781.html
Ćwiczenia interaktywne
https://akademia.pwn.pl/material/Trampolina-Karty-zadaniowe-i-cwiczenia-interaktywne-na-cztery-pory-roku-Jesien-wersja-demonstracyjna,35792.html
Zabawy z językiem angielskim
Memo i przedszkolaki. Odcinek 1
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc1,37732.html
Memo i przedszkolaki. Odcinek 2
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc2,37733.html
Memo i przedszkolaki. Odcinek 3
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc3,37734.html
Memo i przedszkolaki. Odcinek 4
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc4,37735.html
Przeczytaj: TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II MOT... ...

Szanowni Państwo!
2020-04-03
Informacja dla rodziców o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola oraz o stosowanych formach i metodach pracy w okresie czasowego ograniczenia jego funkcjonowania
Szanowni Państwo!
Jako Dyrektor przedszkola, do którego uczęszczają Państwa dzieci, dołożę wszelkich starań, aby umożliwić im kontynuowanie nauki w formie nauczania na odległość.
Zachęcam do komunikowania się z przedszkolem w zakresie organizacji zdalnego nauczania.
Realizacja zadań przedszkola odbywać się będzie obecnie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, które nie wymagają osobistego kontaktu dziecka z nauczycielem oraz dają możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczycieli.
Nauczyciele przedszkola w wymienionym okresie czasu realizować będą zajęcia z dziećmi zdalnie z wykorzystaniem materiałów:
- dostępnych na stronach internetowych zaproponowanych przez nauczycieli poszczególnych grup, opracowywanych przez nauczycieli zgodnie z miesięcznym planem pracy
Kształcenie zdalne będzie realizowane w następujących formach:
- za pomocą korespondencyjnej wymiany materiałów , pomocy dydaktycznych,itp
Nauczyciele będą utrzymywać kontakt z rodzicami, korzystając z telefonu, poczty elektronicznej massengera. sms.
Do szybkiego zobaczenia w przedszkolu.
Teresa Kosior
Przeczytaj: Szanowni Państwo! ...

Etapy wprowadzania litery
2020-04-02Etapy wprowadzania litery
- Wyodrębnienie wyrazu podstawowego (wyraz rozpoczynający się literą, którą chcemy wprowadzić);
- Ten etap możemy rozpocząć od omawiania treści obrazka, ilustracji, na której znajduje się przedmiot, którego nazwa zaczyna się wybraną przez nas głoską albo możemy przeczytać zagadkę lub wiersz.
- Określenie jaką głoskę słyszymy na początku podanego słowa
- Wyszukiwanie słów, które rozpoczynają się podaną głoską
- Wyszukiwanie słów, w których podana głoska występuje w środku
2. Budowanie schematu, modelu wyrazu podstawowego
- Dzielenie wyrazu na sylaby i układanie odpowiedniej ilości białych kartoników (ile sylab tyle kartoników ułożonych w szeregu)
- Dzielenie wyrazu na głoski i układanie właściwej ilości białych kartoników (ile głosek tyle kartoników ułożonych w szeregu)
- Określanie rodzaju głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską). Możemy to zrobić przez próbę długiego wymawiania głoski (samogłoski możemy wymawiać długo, przeciągać - nie zmieniają swojego brzmienia np. a, e, spółgłoski dają się wymawiać krótko, przy długiej wymowie zmieniają brzmienie np. p, t, w itd.). - Budowanie modelu wyrazu z uwzględnieniem podziału na spółgłoski i samogłoski. Pod schematem zbudowanym z białych cegiełek umieszczamy schemat zbudowany z niebieskich i czerwonych kartoników. Samogłoski oznaczamy czerwonymi kartonikami, spółgłoski niebieskimi kartonikami.
3. Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej wprowadzanej litery.
Podczas tego etapu można wspólnie się zastanowić jaką inną, znaną już literę przypomina nasza wprowadzana litera albo do jakiej rzeczy podobny ma kształt.
4. Próby czytania sylab, krótkich wyrazów zawierających wprowadzaną literę
5. Zabawy z literą
- Wyszukiwanie i zaznaczanie małych i wielkich liter w tekście np. na kartce z gazety,
- Próby wodzenia palcem po literze pisanej na dużej powierzchni np. na kartonie, tablicy,
- Kreślenie palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica kształtu wprowadzanej litery,
- Próby pisania palcem wprowadzanej litery na tacy wysypanej mąką lub kaszą manną,
- Pisanie wprowadzanej litery na kartce po śladzie (początkowo litera może być napisana na całej powierzchni kartki),
- Pisanie litery po śladzie w liniaturze,
- Samodzielne pisanie litery w liniaturze
6. Utrwalanie litery - do utrwalania znajomości liter można wykorzystać propozycje zabaw z literami i głoskami zamieszczone na naszej stronie.
Przeczytaj: Etapy wprowadzania litery ...