Aktualności

TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’

TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’

2020-04-05

TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’

                                                                                  

Temat: Wielkanoc

 

Główne cele pracy to:

-przybliżenie zwyczajów, tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi,

- rozwijanie mowy i myślenia,

-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,

-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,

-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,

- przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- rozwijanie sprawności fizycznej,

- przygotowanie prostych dań z jajek.

 

Umiejętności dziecka:

  • stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy,
  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą,
  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • rysuje po śladach ,
  • liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,
  • aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych,
  • wykonuje proste potrawy z jajek.

 

TEMAT : GIPSOWE PISANKI – WIELKANOCNE ZWYCZAJE

  1. Dziś posłuchamy nowej wielkanocnej piosenki „ Koszyczek dobrych życzeń” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki. Zapytajcie je po czym rozpoznaje zbliżające się Święta Wielkanocne.

„KOSZYCZEK DOBRYCH ŻYCZEŃ”

 

I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.

Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

Ref.: Mama, tata...

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.: Mama, tata...

  1. Przeczytajcie ciekawostki o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi.

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

  1. Poznajemy literę „ F, f ”, wodzenie palcem po literze małej i wielkiej, pisanie liter        „ F, f ” po śladach, w kaszy, a potem samodzielnie, dzielenie słowa farby na sylaby i na głoski, liczenie ile w słowie jest sylab, a ile głosek. Wymienianie innych słów,               w których głoskę „f” słychać na początku ( futro, flaga, fasola…), w środku słowa            ( agrafka, alfabet, wafle…)
  2. „ Gipsowe pisanki” opowiadanie Agaty Widzowskiej

            Proszę przeczytać dzieciom opowiadanie. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat      opowiadania.

- Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc.

- Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

- Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Ada i Olek, rodzice i dziadkowie?

- Czym babcia ozdobiła stół?

- Jakie rady dawał dziadek?

 

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

- Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek- stwierdziła smutno Ada.

- Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie- odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.

Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.

Ada i Olek mieli zrobić pisanki.

Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.

Zadaniem dzieci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.

Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „ musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.

Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jajka miały kolor brązowy, a buraczane- różowy.

- Takie pisanki nazywają się kraszanki -wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

- Wtedy będą drapanki- dodała babcia.

- A czy wiecie jak zabarwić jajka na kolor żółty, zielony lub czarny?- zapytał dziadek.

- Pomalować farbami plakatowymi- odpowiedział Olek.

- A gdybyście nie mieli farb?

- Hm, to nie wiemy…

- Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łubin orzecha włoskiego. Aha! Żółty- z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.

Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „ szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

- A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków?- zapytał dziadek.

-Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek- zauważyła Ada.

- A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

- Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie- powiedziała babcia.

- Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu- odparł dziadek.

- Sernik z gipsem byłby za twardy- roześmiał się tata.- Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jajka, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

- Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie- przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.

- To nie zajączek , tylko mama- odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.

- A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc?- ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko zostało nie rozbite.

- Ojej! To dopiero była jajecznica!- zachichotała Ada.

- Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

- A śmigus-dyngus też był?– zapytał Olek.

- Był ,ale nie mówiono dyngus ,tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty ,czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

- Dziadku, jak ty dużo wiesz- zachwycił się Olek.

- Dziadek nam pomaga we wszystkim!- dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

- Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie?- zaproponował Olek.

I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

- Kochani - powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

- O czym, dziadku?

- Jak to o czym? O życiu i o miłości- odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

5. „ Królik wielkanocny”- zabawa plastyczna

 

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

 

Inne pomysły na wielkanocne prace:

- pisanki

https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

- kurka wielkanocna

https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ

- baranek wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=zqs5rvWcT1Y

- koszyczek wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=PFSmDixJIy0

 

6.„Przygotowania do świąt” – kalambury

Dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami np. odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzice odgadują, jaka to czynność. Ten, kto zgadnie, prezentuje następną czynność. Jeśli dziecko ma trudności z wymyślaniem czynności, rodzic może podpowiedzieć.

7. „ Szukamy jajka”- zabawa ciepło-zimno.

Rodzic chowa ugotowane na twardo jajko w pokoju, zadaniem dziecka jest go znalezienie. Rodzic naprowadza dziecko na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.

8. „ Liczenie pisanek”– zabawa matematyczna. Do zabawy potrzebne są 2 koszyczki, mogą być z papieru i pisanki w różnych kolorach np. 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych, 4 niebieskie. Dziecko siada przy stole, wyjmuje pisanki z koszyczków, przelicza je.

- Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? ( 6 zielonych, 4 czerwone).

- Ile pisanek jest w drugim koszyczku? ( 5 żółtych, 4 niebieskie).

 - Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

- Liczenie za pomocą liczmanów , np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów.

- Porównanie liczebności pisanek w koszyczkach.

9. „ Co ukryłam w pudełku”- zagadki dotykowe

Zabawa z rodzicem, do zabawy potrzebne są przedmioty związane z Wielkanocą i apaszka do zasłonięcia oczu. Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty, a dziecko z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, jajko, baranek, bazie, itd.

10. „ Wokół jajka”- zabawy badawcze

Doświadczenie z jajkiem: kładziemy na stole 2 jednakowe jajka. Pytamy dziecka, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej.

11. „ Jajka dla smakoszy” – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo np. omlet, pasta jajeczna, sałatka jarzynowa.

https://www.youtube.com/watch?v=4PLmzZZULa4

https://www.youtube.com/watch?v=F5aNgDFbUOo

12. „ Śmigus”- wiersz Władysława Broniewskiego. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza. Przypomnienie zwyczaju oblewania się wodą w lany poniedziałek.

„ ŚMIGUS ”

- Co to jest śmigus-dyngus?

- Co to znaczy staropolski obyczaj?

- Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

 

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

 śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,

 żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

 

13. Marsz z gazetą- zabawa ruchowa

-Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.

- Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie- do prawego barku.

- Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie- na lewej dłoni.

- Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.

- Marsz z gazetą położoną na głowie.

 

 

Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik

 

Drodzy Rodzice

W tygodniu  06.04 – 10.04 tak, jak napisała pani Edytka,  realizujemy temat „Wielkanoc”. Szczegółowy rozkład treści materiału znajdą państwo                  wPrzewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 125 – 146.

              https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf

 

Do powyższego tematu realizujemy ćwiczenia z kart pracy „Nowe przygody Olka i Ady część 3” str 72- 80 

              https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

oraz ćwiczenia z kart pracy „Nowe Przygody Olka  i Ady. Litery i liczby              część 2” str 58 – 63

   https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

 

                                                                                    Pozdrawiam

                                                                          Świniarska Katarzyna

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: TEMAT „ WIELKANOC” 06.04-10.04 GRUPA V ,,MISIE’’ ...
WAŻNE!!! REKRUTACJA

WAŻNE!!! REKRUTACJA

2020-04-03

WAŻNE!!!

REKRUTACJA

 

Drodzy Państwo, w wyniku postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2020/2021 przedstawiamy listę kandydatów zakwalifikowanych oraz listę kandydatów niezakwalifikowanych do Przedszkola Miejskiego nr 2                                w Lubartowie. Jednocześnie pragniemy poinformować, iż lista dzieci zakwalifikowanych nie jest jednoznaczna z listą dzieci przyjętych.

Rodzic ma obowiązek potwierdzić wolę przyjęcia dziecka/kandydata do przedszkola

telefonicznie lub e-mailowo do dnia

17 kwietnia 2020r. do godz 15.00

 

Adres e-mailowy :przedszkole.miejskie2@wp.pl

Nr telefonu: 81 855 25 36

Lista dzieci przyjętych do Przedszkola Miejskiego nr 2 zostanie podana 21 kwietnia 2020r.

Lista kandydatów zakwalifikowanych na rok szkolny 2020/2021:

ROCZNIK 2017

1. Bucior Natalia

2. Budzyński Kacper

3. Bocian Julia

4. Grzelak Dominik

5. Kamiński Hubert

6. Kobyłko Adam

7.Kubera Klaudia

8.Kuśmirek Michał

9. Kruczek Laura

10. Lik Antoni

11.Majcher Marcel

12. Matyjaszczyk Fabian

13. Mitura Wojciech

14.Niewiadomski Adam

            15. Onyszko Jakub

           16.Pietrak Hanna

            17.Popielecki Bernard

            18. Sagan Krzysztof

            19. Sikora Alan

             20. Szczygieł Wiktor

             21. Szymona Dominik

              22. Zbiciak Zofia

ROCZNIK 2016

1. Ćwikła Julia

2. Gumieniak Anastazja

           3. Matwiej Kajetan

 

Lista kandydatów niezakwalifikowanych na rok szkolny 2020/2021:

 

1. Budka Mikołaj

      2. Golonka Bartłomiej

      3. Hamera Filip

 4. Małyska Fabian

 5. Rarak Michał

 6. Sadłowski Wojciech

 7. Kozak Natalia

 8. Kulawczuk Jan

Komisja Rekrutacyjna w składzie:

mgr Katarzyna Świniarska- przewodnicząca komisji

mgr Renata Poznańska- członek komisji

mgr Paulina Sieńczak- członek komisji

 

 

 

 

 

Przeczytaj: WAŻNE!!! REKRUTACJA ...
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II MOTYLKI

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II MOTYLKI

2020-04-03

DRODZY RODZICE !

Zachęcam państwa do skorzystania z materiałów na miesiąc kwiecień.

Są to propozycje, które mogą państwo wykorzystać podczas nauki i wspólnej zabawy z dziećmi. Proponuję także o skorzystanie z nowej propozycji stron internetowych na których znajdują się propozycje zabaw sensorycznych, pobudzających zmysły, poznawanie świata. Ciekawe i proste prace plastyczne na Wielkanoc, kolorowanki do druku, malowanie i wyklejanie plasteliną. Kolorowanie według symboli, ćwiczenia grafomotoryczne a także audiobooki z ulubionymi i wartościowymi bajkami.   

                  Pragnę zachęcić także do dokumentowania różnych działań państwa dzieci i wspólnej zabawy w formie zdjęć wysyłanych na adres e-mail reniapoz@o2.pl   

 

                                                    Dziękujemy, że jesteście z nami

                      Do zobaczenia 

                                                                     Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia !

 

                                                                                                Violetta Bronisz wychowawca  

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II ,,MOTYLKI’’

 

Tydzień 29: Malujemy pisanki

Tydzień 30: Dzień i noc

Tydzień 31: Kodeks małego ekologa

Tydzień 32: Dbamy o zdrowie

 

Główne cele pracy to:

-Przybliżenie tradycji Świąt Wielkanocnych

-Rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem

-Rozwijanie sprawności manualnych

-Doskonalenie umiejętności określania i porównywania zbiorów, stosowanie określeń: tyle samo, więcej, mniej

-Doskonalenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych

 

Umiejętności dziecka:

 

  • Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy.
  • Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat.
  • Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych.
  • Zna niektóre tradycje związane z Wielkanocą.
  • Dzieli proste wyrazy na sylaby.
  • Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus.
  • Przelicza elementy w zbiorze.
  • Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne.
  • Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
  • Segreguje przedmioty według określonych zasad.
  • Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego.
  • Potrafi ruchem zilustrować muzykę.
  • Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem.
  • Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać.
  • Przeprowadza proste doświadczenia.
  • Rozumie stałe następstwo dnia i nocy.
  • Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia.
  • Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
  • Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony.
  • Wznosi konstrukcje z klocków.
  • Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli.
  • Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Wygrywa rytm na przedmiotach.
  • W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie.
  • Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody.
  • Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę.
  • Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe.

 

TEMAT : MALUJEMY PISANKI – WIELKANOCNE ZWYCZAJE

1.Bajeczka wielkanocna

Proszę przeczytać dzieciom bajkę. W czasie czytania dzieci mają za zadanie zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.

https://issuu.com/pp5glogow/docs/wielkanocn_opowiad

Bajeczka wielkanocna Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

  1. wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

Co to? Co to? – pytał Zajączek.

− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

Rozmowa na temat opowiadania: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy siędo świąt Wielkanocnych? Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?

Szablony do druku -wielkanocny baranek

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html

2.„Przygotowania do świąt” – kalambury

. Dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami: odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzice odgadują, jaka to czynność. Ten, kto zgadnie, prezentuje następną czynność. Jeśli dziecko ma trudności z wymyślaniem czynności, Rodzic może podpowiedzieć.

3.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy Rodzic czyta bajeczkę, dziecko wykonuję ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

 

Wielkanoc u języczka

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec cia­sto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go cho­wają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwiera­ją szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podnie­bieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydy­chają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebie­niu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

4.„Wielkanocna palma” – wykonanie pracy plastycznej wspólnie z Rodzicami z materiałów dostępnych w domu.

5.„Wielkanocne zwyczaje” – Rodzic omawia z dziećmi Wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malo­wanie jajek, święcenie pokarmów.

6.,,Głodne kurczątka” – zabawa ruchowa. Dzieci – kurczątka spacerują po sali w rytm muzyki. Kiedy melodia milknie, zbierają do koszyczków tyle nakrętek – ziarenek, ile razy usłyszą klaśniecie dłońmi.

7.Legenda o białym baranku – Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania legendy o białym baranku: Za­stanów się, proszę, podczas słuchania, o co pokłóciły się zwierzęta w koszyku. Prosi aby postarało się zapamiętać co znalazło się w koszyku wielkanocnym.

 

Legenda o białym baranku

Urszula Pukała

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,

gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.

Malutkie kurczątko, bielutki baranek,

Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,

jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.

Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,

falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,

jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.

Dzieci na mój widok bardzo się radują

i z mojego grzbietu cukier oblizują.

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,

jestem z czekolady – opowiada wkoło.

Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,

już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,

dziwi się pisanka zielona jak łąka.

Dziwią się pisanki żółte i czerwone,

brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

 

Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało, co zapamiętało z wiersza.

Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy: Kto gościł w wielkanocnym koszyku? O co pokłóciły się zwierząt­ka? Spróbujcie przypomnieć sobie, jaki kolor miały pisanki w koszyku. Rodzic zachęca dzieci, by pró­bowały sformułować porównania. np. Zielony jak łąka, żółty jak..., czekoladowy jak… itp. Jeśli dzieci mają trudność ze znalezieniem odpowiedzi na pytanie, Rodzic może przeczytać wybrany fragment jeszcze raz.

8.Wielkanocna piosenka Rodzic zachęca dzieci do swobodnej interpretacji ruchem treści piosenki. R.: Podczas słuchania piosenki spróbujcie naśladować ruchami ciała to, co dzieje się w utworze. Spróbujcie również policzyć, ile razy w piosence pojawia się słowo „zając”. Aby łatwiej zapamiętać, możecie pomóc sobie, licząc na palcach.

 

9.Wielkanocna piosenka

muz. Jędrzej Rochecki, sł. Marcin Brykczyński

Zając bardzo jest zajęty,

Jak co roku o tej porze,

Co dzień chowa gdzieś prezenty,

Które każdy znaleźć może.

Ref.: Patrzy kurka z zającem, A tu babki pachnące I cukrowy baranek Na świąteczny poranek.

2. Znosi kurka jajek sporo,

Głośno chwali się na grzędzie,

Wkrótce je do miski zbiorą

I pisanek mnóstwo będzie.

Ref.: Patrzy kurka z zającem…

3. Już baranek wita święta,

Budzi wszystkich wcześnie rano,

Żeby każdy to pamiętał,

Kto przynosi nam Wielkanoc!

Ref.: Patrzy kurka z zającem…

Po zakończeniu zabawy dzieci sprawdzają, czy wszyscy dobrze policzyli słowo „zając” w piosence.

10.„Koszyczek wielkanocny”- wykonanie koszyczka wielkanocnego z masy solnej.

 

Przepis: szklanka soli, szklanka mąki, pół szklanki wody. Kiedy wyschnie można go dowolnie pomalować.

 

11.Wielkanocny stół – Rodzic wspólnie z dzieckiem opowiada jak w ich domu wygląda nakrycie wiel­kanocnego stołu, jakie potrawy na nim stoją, jakie znają tradycje rodzinne związane ze świątecznym śniadaniem. Następnie zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza.

 

Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę.

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe.

Rodzic rozmawia z dziećmi na temat wiersza: Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole? Kto usiądzie przy stole? Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną? Następnie Rodzic wspólnie z dziećmi przypomina symbolikę niektórych produktów znajdujących się na stole.

 

Pisanka – symbol życia.

Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa.

Chorągiewka – znak zwycięstwa.

Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami.

Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.

 

 

12„Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna. Dziecko siada przy stole, na którym leża liczmany, np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:

W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świą­tecznego śniadania?

Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?

Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?

Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?

13.Bajka o pisankach – Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania bajki.

 

Bajka o pisankach

Agnieszka Galica

 

Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.

Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.

− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.

− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!

A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.

− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.

− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!

− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.

Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.

− Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.

Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:

Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.

Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.

A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

 

Rozmowa na temat opowiadania: Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło każdemu jajku?

Propozycja Piosenek do posłuchania, tańczenia i śpiewania.

MASZERUJE WIOSNA

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

 

PISANKI ,PISANKI  JAJKA MALOWANE

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

PISANKI, KRASZANKI SKARBY WIELKANOCNE

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Piosenki świąteczne w języku angielskim do posłuchania, tańczenia i śpiewania.

 

https://m.youtube.com/watch?v=nZLIiq7B85g

 

https://m.youtube.com/watch?v=sOVFn2oZXWE

 

PROPOZYCJA STRON INTERNETOWYCH W CELU EDUKOWANIA I WSPÓLNEJ ZABAWY Z DZIEĆMI NA KWIECIEŃ

 

1.,,LABORATORIUM PRZEDSZKOLAKA’’ PRACE PLASTYCZNE I EKSPERYMENTY DLA PRZEDSZKOLAKÓW

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/prace-pod-nadzorem-anety-gradzkiej-rudziak/?fbclid=IwAR3qva88KaX9Ul5wL7DbU7qwLqNV2zXcokBpF_uusK-OrYh2vFiI99U_Dz8

 

2. KARTY PRACYWIOSNA – KOLOROWANIE WG SYMBOLI (PDF)

https://tinyurl.com/kolorowankiwgsymboli

3. KOLOROWANKI DO DRUKU, WYKLEJANIE PLASTELINĄ I MALOWANIE NA WIELKANOC TO DOSKONAŁY POMYSŁ NA PROSTE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI.  DZIĘKI ZASTOSOWANIU RÓŻNYCH TECHNIK PLASTYCZNYCH, POBUDZAMY DZIECI DO TWÓRCZEGO DZIAŁANIA.

 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/03/kolorowanki-do-druku/?fbclid=IwAR0pBuMahXCbrDzizFRaJngsMqlayp90-2PM9h6N0GfRyKOsJpY90hPA6X4

4. AUDIOBOOKI  Z ULUBIONYMI BAJKAMI DLA DZIECI.

https://kubus.pl/audiobooki/?fbclid=IwAR02MgSlhxURPmKR0l_WjevoBv3YEvThtEEPQ4w7Ed--NhK6eWYFmVSCmaM

WARS I SAWA

https://kubus.pl/storytel/wars-i-sawa/?fbclid=IwAR1GiN7F0XK0OvHIExexkC6xDgN-UzLrWcIQvzXvgiWcMX0dXSYHGFDzZnc

BRZYDKIE KACZĄTKO

https://kubus.pl/storytel/brzydkie-kaczatko/?fbclid=IwAR0BVoqi-iem5JaZzsSnTOoigpcHnvxglHg1rSs4GzKlJOfTQjAw3Q0h-IU

ŚPIĄCA KRÓLEWNA

https://kubus.pl/storytel/spiaca-krolewna/?fbclid=IwAR1Q9wcP2tgzkaLaiC8NhWnMfydlKOqC8Ze0QLquyjdWZr4h8HVUsbJgxbw

PIĘKNA I BESTIA

https://kubus.pl/storytel/piekna-i-bestia/?fbclid=IwAR3kjkXDgrmCvu97GqTMngJmsA0IEuaPXbWrxyePmgkPtFxCAhCn_c6zvQ4

 

MAŁA SYRENKA

https://kubus.pl/storytel/mala-syrenka/?fbclid=IwAR3zFNK7nFVJvwk6idnzGoAWvtVuuPpVDA2GaWU3HdTJztAl1HE_ZITy3Ts

KWIAT PAPROCI

https://kubus.pl/storytel/kwiat-paproci/?fbclid=IwAR2GuaW95QTw-YXlfu5NqO7zK_3c2bTqdddO6qIirMAAFprZNXF1opYm6WM

JAŚ I MAŁGOSIA

https://kubus.pl/storytel/jas-i-malgosia/?fbclid=IwAR3rmWVrqtW2STsuqeojJlEB9X2kckt8K7OBsi2nsdA9j-2NChNsaCO__Es

KRÓLEWNA ŚNIEŻKA

https://kubus.pl/storytel/krolewna-sniezka/?fbclid=IwAR2AQjAG9ZLTWNF-gX0rit95raO-dlREART0aVN2xiIxK8pHVhD2cNIVXwQ

 

5. POMYSŁY NA WIEKLKANOCNE PRACE PLASTYCZNE

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/kwiecien/wielkanoc/prace-plastyczne/?fbclid=IwAR2bxkdm9iBt25yqe9vkdMkxEKaS199eQRttGRXtN9mayYc48Gin6t6G27k

6. PROPOZYCJE ZABAW SENSORYCZNYCH

ZABAWY DLA DZIECI POBUDZAJĄCE ZMYSŁY, ZACHĘCAJĄ DZIECI DO WĄCHANIA, DOTYKANIA, SŁUCHANIA I POZNAWANIA ŚWIATA WOKÓŁ. TAKIE NAMACALNE DOŚWIADCZANIE OTOCZENIA ZACHĘCA DO POZNAWANIA, ODKRYWANIA I ROZWOJU.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/04/zabawy-dla-dzieci-w-przedszkolu/?fbclid=IwAR1iQxpQmvYleCCwxmivnb9xxoS2W0cPef9Ylb0H-z38rsSLVAqMIAeUTvo

Przedszkolny bank pomysłów i zabaw PWN – do edukacji domowej

https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/przedszkolny-bank-pomyslow-i-zabaw-pwn-do-edukacji-domowej-i-nie-tylko,468.html?fbclid=IwAR3w4DBNF5lIzi61lc5JrTop5YRUjhgjWscLFyqcZKD3ikSX09VRYqVKvH8

Zabawy filmowe

Moni i Uszko. Bon ton w teatrze (Teatr Wielki. Opera Narodowa w Warszawie)

Odcinek 1. W co się ubrać?

https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/

Odcinek 2. Wyścig z czasem
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/

Odcinek 3. Bez biletu ani rusz
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/

Odcinek 4. Zakaz mlaskania
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/

Odcinek 5. Wyłącz telefon
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/

Odcinek 6. Ostatni dzwonek
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/edukacja/moni-i-uszko/moni-i-uszko-bon-ton-w-teatrze/

 

 

Zabawy muzyczne

Piosenka „Olimpiada”
https://akademia.pwn.pl/view/fe834f73-9c87-4da7-8381-0b007ddf906a/37230/Zdrowy%20przedszkolak_Olimpiada.mp3

Piosenka „Maluję i tańczę”
https://akademia.pwn.pl/view/b46fb112-accc-41d8-8bc9-114af9ccef32/37556/PWN_Maluje_i_tancze.mp3

Piosenka „Idzie gniew”
https://akademia.pwn.pl/view/f1922ba8-091d-4d3d-9a45-13ae70dabcb0/37674/Idzie_gniew.mp3

Piosenka „Rozpoznaję uczuć wiele”
https://akademia.pwn.pl/view/b46fb112-accc-41d8-8bc9-114af9ccef32/37557/PWN_Rozponaje_uczuc_wiele.mp3

Zabawy multimedialne

Filmy, gry i zabawy dla przedszkolaków
https://akademia.pwn.pl/material/2019_trampolina,37276.html

Ćwiczenia interaktywne. Lubię wiosnę. Lubię lato
https://akademia.pwn.pl/material/Cwiczenia-interaktywne-dodatkowe-i-rozszerzajace-dla-przedszkolakow-Lubie-wiosne-lubie-lato,36781.html

Ćwiczenia interaktywne
https://akademia.pwn.pl/material/Trampolina-Karty-zadaniowe-i-cwiczenia-interaktywne-na-cztery-pory-roku-Jesien-wersja-demonstracyjna,35792.html

Zabawy z językiem angielskim

Memo i przedszkolaki. Odcinek 1
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc1,37732.html

Memo i przedszkolaki. Odcinek 2
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc2,37733.html

Memo i przedszkolaki. Odcinek 3
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc3,37734.html

Memo i przedszkolaki. Odcinek 4
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc4,37735.html

 

 

                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ GR II MOT... ...
Szanowni Państwo!

Szanowni Państwo!

2020-04-03

 

Informacja dla rodziców o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola oraz o stosowanych formach i metodach pracy w okresie czasowego ograniczenia jego funkcjonowania

Szanowni Państwo!

Jako Dyrektor przedszkola, do którego uczęszczają Państwa dzieci, dołożę wszelkich starań, aby umożliwić im kontynuowanie nauki w formie nauczania na odległość.

Zachęcam do komunikowania się z przedszkolem  w zakresie organizacji zdalnego nauczania.

Realizacja zadań przedszkola odbywać się będzie obecnie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, które nie wymagają osobistego kontaktu dziecka z nauczycielem oraz dają możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczycieli.

Nauczyciele przedszkola w wymienionym okresie czasu realizować będą zajęcia z dziećmi zdalnie z wykorzystaniem materiałów:

  • dostępnych na stronach internetowych zaproponowanych przez nauczycieli poszczególnych grup, opracowywanych przez nauczycieli zgodnie z miesięcznym planem pracy

Kształcenie zdalne będzie realizowane w następujących formach:

  • za pomocą korespondencyjnej wymiany materiałów , pomocy dydaktycznych,itp

 

Nauczyciele będą utrzymywać kontakt z rodzicami, korzystając z telefonu, poczty elektronicznej massengera. sms.

 

Do szybkiego zobaczenia w przedszkolu.

Teresa Kosior

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Szanowni Państwo! ...
Etapy wprowadzania litery

Etapy wprowadzania litery

2020-04-02

Etapy wprowadzania litery

  1. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego (wyraz rozpoczynający się literą, którą chcemy wprowadzić);

- Ten etap możemy rozpocząć od omawiania treści obrazka, ilustracji, na której znajduje się przedmiot, którego nazwa zaczyna się wybraną przez nas głoską albo możemy przeczytać zagadkę lub wiersz.

- Określenie jaką głoskę słyszymy na początku podanego słowa

- Wyszukiwanie słów, które rozpoczynają się podaną głoską

- Wyszukiwanie słów, w których podana głoska występuje w środku

   2. Budowanie schematu, modelu wyrazu podstawowego

      - Dzielenie wyrazu na sylaby i układanie odpowiedniej ilości białych kartoników (ile sylab tyle kartoników ułożonych w szeregu)

      - Dzielenie wyrazu na głoski i układanie właściwej ilości białych kartoników (ile głosek tyle kartoników ułożonych w szeregu)

      - Określanie rodzaju głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską). Możemy to zrobić przez próbę długiego wymawiania głoski (samogłoski możemy wymawiać długo, przeciągać - nie zmieniają swojego brzmienia np. a, e, spółgłoski dają się wymawiać krótko, przy długiej wymowie zmieniają brzmienie np. p, t, w itd.). - Budowanie modelu wyrazu z uwzględnieniem podziału na spółgłoski  i samogłoski. Pod schematem zbudowanym z białych cegiełek umieszczamy schemat zbudowany z niebieskich i czerwonych kartoników. Samogłoski oznaczamy czerwonymi kartonikami, spółgłoski niebieskimi kartonikami.

3. Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej wprowadzanej litery.

Podczas tego etapu można wspólnie się zastanowić jaką inną, znaną już literę przypomina nasza wprowadzana litera albo do jakiej rzeczy podobny ma kształt.

4. Próby czytania sylab, krótkich wyrazów zawierających wprowadzaną literę

5. Zabawy z literą

- Wyszukiwanie i zaznaczanie małych i wielkich liter w tekście np. na kartce                                    z gazety,

- Próby wodzenia palcem po literze pisanej na dużej powierzchni np. na kartonie, tablicy,

- Kreślenie palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica kształtu wprowadzanej litery,

- Próby pisania palcem wprowadzanej litery na tacy wysypanej mąką lub kaszą manną,

- Pisanie wprowadzanej litery na kartce po śladzie (początkowo litera może być napisana na całej  powierzchni kartki),

- Pisanie litery po śladzie w liniaturze,

- Samodzielne pisanie litery w liniaturze

6. Utrwalanie litery  - do utrwalania znajomości liter można wykorzystać propozycje zabaw z literami i głoskami zamieszczone na naszej stronie.

 

 

Przeczytaj: Etapy wprowadzania litery ...
Zabawy z językiem angielskim

Zabawy z językiem angielskim

2020-04-02

Witam dzieci i rodziców

i zapraszam do wysłuchania kolejnych piosenek

oraz utrwalenia nazw kolorów i liczebników w języku angielskim.

1.Spring Flowers | Preschool | The World Around Me | Kid Friendly | Educational

https://www.youtube.com/watch?v=8utHu0EaT6c

oraz

2.Sing a Song of Flowers | Song Lyrics | Preschool Songs | Rhymes Songs | The Kiboomers

https://www.youtube.com/watch?v=gAcDUEgMgmY

dodatkowo dla chętnych w załączniku obrazek do wydrukowania i pokoorowania

Iwona Suska

1.Posłuchaj piosenki o wiosennych kwiatach i policz je po angielsku.

5 Spring Flowers | Preschool | The World Around Me | Kid Friendly | Educational

https://www.youtube.com/watch?v=8utHu0EaT6c

One(łan) 1

Two (tu) 2

Three (fri) 3

Four (for) 4

Five (fajf) 5

and

Five (fajf) 5

Four (for) 4

Three (fri) 3

Two (tu) 2

One(łan) 1

2.Posłuchaj piosenki i narysuj 6 kwiatów w kolorach, które usłyszałeś.

Sing a Song of Flowers | Song Lyrics | Preschool Songs | Rhymes Songs | The Kiboomers

https://www.youtube.com/watch?v=gAcDUEgMgmY

Sing a song of flowers,

flowers all around

Flowers that are growing,

growing in the ground

Flowers of every color,

they look so pretty too!

Red and pink and orange and yellow Blue and purple too!

Dla chętnych karty pracy w załącznikach.

Witam wszystkie dzieci i rodziców,

którzy chcą zabawić się z językiem angielskim.

Dziś w zestawie na poprawę humoru ulubione piosenki :

  1. Roly Poly Song | Kids Nursery Rhymes https://www.youtube.com/watch?v=x75Ov5WbpfI

Proszę aby wszystkie dzieci, które znają tą piosenkę spróbowały zaśpiewać i pokazać ją za pomocą gestów swojemu rodzeństwu lub rodzicom.

Jeśli lubisz grać w kolory oto propozycja:

2 Poszukaj kolorów w swoim pokoju lub w domu wskaż je i zabaw się tak jak to robiliśmy na zajęciach w przedszkolu:

I See Something Blue .Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA

I See Something Pink. Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI

zaproś do zabawy rodzeństwo lub rodziców.

Dla chętnych karty pracy w załączniku.

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy

Przeczytaj: Zabawy z językiem angielskim ...
Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK

2020-03-31

Serdecznie zachęcam do skorzystania z materiałów na tydzień o tematyce  „Zwierzęta na wiejskim podwórku „.   Są to propozycje, które można wykorzystać podczas pobytu w domu. Zapraszam  do wspólnej zabawy z dziećmi.

TEMAT TYGODNIA: Zwierzęta na wiejskim podwórku

  1. Zwierzęta wiejskie
  2. Skąd się biorą jajka?
  3. Czy świnia to brudne zwierzę?
  4. Skąd się bierze wełna?
  5. Po co hodujemy krowy?

WIERSZ
Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dzieciom pytania:  

Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

Co wydarzyło się w wierszu?

Kto spowodował kłopoty?

 Co zrobił gospodarz?

Następnie rodzic ponownie czyta wiersz z włączeniem dzieci rodzic czyta: krowa – łaciate… itd., a dzieci dopełniają zdanie nazwą młodego zwierzęcia rodzic. może wydrukować zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich młodych. Podczas pokazywania zdjęć dzieci podają nazwy zwierząt. W następnej kolejności dzieci próbują podać nazwy miejsc, w którym mieszkają zwierzęta z utworu, np. kurnik, chlew, stodoła. Na końcu na podstawie zdjęć dzieci próbują określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumują liczbę nóg matki i młodego, porównują wyniki. Jeśli macie ochotę, narysujcie do wysłuchanego wiersza ilustrację.                                                                                                                                 Zwierzęta na wiejskim podwórku.

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

 

Odgłosy zwierząt domowych, farma, na wsi - dźwięki jakie wydają zwierzęta - nauka zabawa dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

 

Piosenka dla dzieci "Dziadek fajną farmę miał"                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

 

„ Zwierzakowe cienie” – odrysowywanie cieni zwierząt wiejskich, doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. Do zabawy są potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt wiejskich. W słoneczny dzień można przeprowadzić zabawę na dworze, w pochmurny przy świetle lampy lub latarki. Ustawiamy zabawki w rzędzie. Oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie i wypełniamy ich kontury

Skąd się biorą jajka?                                                                                                                                        https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna, wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Rodzic  przygotowuje stempel z korka, macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę. Dzieci tworzą prace plastycznie zgodnie ze wzorem

Ćwiczenia matematyczne „Kurki i jajeczka”. Dzieci układają przed sobą tyle sylwet kurek, ile kropek jest narysowanych na kartonikach pokazywanych przez rodzica  (1, 2, 3). Pod sylwetami układają odpowiednią liczbę tekturowych jajek, zgodnie z poleceniami rodzica ( np. druga kurka zniosła trzy jajka, trzecia kurka zniosła jedno jajko, pierwsza kurka zniosła dwa jajka ).

„Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – dzieci tworzą książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską. Rodzic  pyta dzieci, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym gotuje jajka na miękko i twardo. Dzieci obserwują, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbują jaj, a rodzic opowiada o ich wartościach odżywczych

Pasta z jajek, żółtego sera i musztardy - Jak zrobić   https://www.youtube.com/watch?v=cX8yTSycDvY

 „Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dzieci budują ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkładają kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dzieci wkładają „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką).

„Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką. Dzieci wyjmują z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagród. Rodzic  rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dzieci umieszczają w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.

„Gdzie jest owca?” – zabawa ruchowa. Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.

Skąd się bierze wełna?

Jak strzyże się owce?                                                                                                                                 https://www.youtube.com/watch?v=F7E-j5UPRGk

Jak przerobić wełnę na nici?                                                                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=DLN52rC0cGo

 

Piosenka „Pij mleko”  https://www.youtube.com/watch?v=E6XcmxMdIEc

Jak produkowane jest mleko.                                                                                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

 

Wycieczka do mleczarni i wielka miłość Uchola – bajka                                                                                 https://www.youtube.com/watch?v=ugAu98IwG54

 

Przyrządzanie masła w słoiku –dziecko otrzymuje mały słoik z zakrętką, do którego wlewamy tłustą śmietanę. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem przez kilka minut powstanie domowe masło.                                                                                                                                                                                              Zachęcam do eksperymentów z dziećmi.

Tęcza na mleku                                                                                                                                                https://www.youtube.com/watch?v=cyTO1y3aDGs

 

JAJKO W BUTELCE                                                                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=sbkjSMm4bmY

 

„Tęcza z mleka” – zabawa plastyczna, zabarwianie mleka różnymi barwnikami. Dzieci mieszają substancje wykałaczkami i tworzą różne wzory

Kilka  inspiracji:

http://livingonalatte.blogspot.com/2012/07/paper-plate-farm-animals.html?spref=fb

http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html                                                                         Jeśli macie ochotę, zbierajcie swoje prace do teczki lub róbcie zdjęcia. Po powrocie do przedszkola wspólnie omówimy efekt waszej pracy, zrobimy wystawę. Jestem bardzo ciekawa rezultatów.                                                                    W przypadku jakichkolwiek pytań proszę pisać na adres e-mail reniapoz@o2.pl  lub dzwonić na mój nr  C.D.N……………….                                                                                                                                                     

            ŚCISKAM MILUTKO,                                                                                                                                              POZDRAWIAM CIEPLUTKO,                                                                                                                                      BUZIAKA PRZESYŁAM,                                                                                                                                         ŻYCZĄC ZDROWIA MOIM PSZCZÓŁKOM

Renata Poznańska – wychowawca

 

                                                                                                                                                                   

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK ...
Zabawy  z językiem angielskim

Zabawy z językiem angielskim

2020-03-31

Witam wszystkie dzieci i rodziców,

którzy chcą zabawić się z językiem angielskim.

Dziś w zestawie na poprawę humoru ulubione piosenki :

1. Roly Poly Song | Kids Nursery Rhymes https://www.youtube.com/watch?v=x75Ov5WbpfI

Proszę aby wszystkie dzieci, które znają tą piosenkę spróbowały zaśpiewać i pokazać ją za pomocą gestów swojemu rodzeństwu lub rodzicom.

Jeśli lubisz grać w kolory oto propozycja:

2 Poszukaj kolorów w swoim pokoju lub w domu wskaż je i zabaw się tak jak to robiliśmy na zajęciach w przedszkolu:

I See Something Blue .Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA

I See Something Pink. Super Simple Songs https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI

zaproś do zabawy rodzeństwo lub rodziców.

Dla chętnych karty pracy

                                                     Pozdrawiam i życzę miłej zabawy

                                                                                 Iwona Suska

 

Narysuj coś w kolorze:

I see something blue:

(coś niebieskiego)

I see something yellow:

(coś żółtego)

I see something red:

(coś czerwonego)

I see something purple:

(coś fioletowego)

I see something pink:

(coś różowego)

I see something orange:

(coś pomarańczowego)

I see something brown:

(coś brązowego)

I see something green:

(coś zielonego)

 

Przeczytaj: Zabawy z językiem angielskim ...