Aktualności

ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI
2020-04-23Dzień Książki to kolejne święto warte naszej uwagi . Dlaczego? O walorach książek nie trzeba nikogo przekonywać. Możliwość poznawania historii spisanych na książkowych stronach to przywilej i przyjemność.
Wisława Szymborska powiedziała kiedyś, że "czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła". O przyjemności, jaką daje lektura, wiedzą wszyscy, którzy przynajmniej raz na jakiś czas po nią sięgają. Ale czytanie to nie tylko rozrywka, lecz także szereg innych korzyści.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
20 minut wspólnej lektury to dla malucha bardzo wiele. Warto znaleźć czas, by wygodnie usiąść i przeczytać dziecku kilka stron jego ulubionej bajki. Książki mają wielką moc – budują więź między rodzicem a dzieckiem i pozytywne wpływają na rozwój malucha – o tym, dlaczego warto czytać książki moglibyśmy mówić bez końca, skupimy się jednak na 10 najważniejszych powodach.
1. Wyobraźnia i kreatywność Książki rozwijają wyobraźnię i kreatywność. Maluch odtwarza w swojej głowie bajkowe wydarzenia i postaci – nie jest tylko biernym odbiorcą, jak w przypadku bajek oglądanych w telewizji, ale prawdziwym kreatorem. Czytanie sprawia, że dziecko w swojej głowie może tworzyć najciekawsze obrazy i widzieć bajkowy świat po swojemu. Umiejętność kreatywnego myślenia z pewnością zaprocentuje w dorosłym życiu.
2. Lepsza pamięć Czytanie książek ma wpływ na pamięć dziecka. Podczas czytania bajek maluch może porównywać jedną historię do drugiej, analizować fakty, a nowe informacje łączyć z wiedzą, którą już dysponuje. Podczas lektury tworzą się nowe synapsy a istniejące są wzmacniane. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać , jak istotna jest dobra pamięć.
3. Wzbogacanie języka
Lektura ma bardzo korzystny wpływ na słownik dziecka – zarówno na słownik bierny, czyli rozumienie, jak i czynny – mowę. Dzięki czytaniu książek dziecko poznaje nowe słowa, kształtuje styl wypowiedz, uczy się wyrażać własne myśli oraz mówić o różnych rzeczach. Dziecko, któremu rodzice regularnie czytają ma szerszy zasób słownictwa i wypowiada się dużo lepiej, niż maluch, któremu nikt nie czyta książek.
4. Rozbudzenie ciekawości świata
Bajki rozbudzają ciekawość świata u dziecka. Maluch podczas lektury uczy się nowych rzeczy, poznaje dzielnych bohaterów i wyjątkowe miejsca. Każda przeczytana bajka sprawia, że dziecko chce wiedzieć więcej.
5. Uczucia i emocje
Emocji i uczuć w bajkach i baśniach nie brakuje. Dzięki lekturze maluch zdobywa wiedzę o emocjach, wie, jak je nazywać i wyrażać. Dziecko uczy się też wrażliwości i empatii, kibicuje dobrym bohaterom oraz cieszy się z ich sukcesów, przeżywa, gdy idol jest w tarapatach i zmaga się z różnymi przeciwnościami. Ponadto, czytanie książek, w których opisane są zabawne perypetie bohaterów, rozwija poczucie humoru u malucha.
6. Wzorce zachowań
W bajkach występują dobre i złe charaktery, podczas lektury dziecko poznaje konkretne wzorce. Dzięki bajkowym historiom maluch uczy się, w jaki sposób postępować i zdobywa wiedzę na temat zachowań, które zasługują na naganę.
7. Przełamywanie tematów tabu
Za pośrednictwem bajkowych historii można poruszać z małym człowiekiem trudne tematy, na przykład takie, jak utrata bliskiej osoby. Dziecko słuchając, w jaki sposób bajkowy bohater odnalazł się w tej smutnej sytuacji lepiej ją zrozumie.
8. Funkcja edukacyjna
Dziecko, dzięki wspólnemu czytaniu poznaje nie tylko nowe słowa, ale też literki, kolory, kształty, przysłowia. Słucha intonacji naszego głosu, ogląda ilustracje i zdobywa nową wiedzę, dzięki temu, jest lepiej przygotowane do nauki.
9. Fajny sposób na spędzenie czasu
Oczywiście należy tutaj podkreślić, że wspólne czytanie jest fajnym sposobem na wspólne spędzenie czasu. 20 minut dziennie codziennie, które zarezerwujemy tylko dla dziecka sprawi, że poczuje się ważne i kochane. Ponadto, wspólna lektura będzie bardzo dobrym sposobem na nudę, na którą często narzekają najmłodsi.
10. Zachęta do czytania w przyszłości
Czytając maluchowi od najmłodszych lat, zachęcamy go do czytania w przyszłości. Dzieci, które w pewnym stopniu potrafią już czytać, szybko zniechęcają się do samodzielnej lektury. Warto więc usiąść z maluchem i czytać mu bajki, baśnie czy książki. Dzięki temu pokażemy dziecku, jak istotna jest lektura i, jak wiele może ona wnieść do życia.
Głośne czytanie wzmacnia więź pomiędzy dzieckiem a rodzicem
Obowiązkowo musimy tutaj wspomnieć o tym, że czytanie wzmacnia więź pomiędzy dzieckiem a rodzicem. Doskonale wiemy, że wielu rodziców nie narzeka na nadmiar czasu, ale podpowiadamy, że warto znaleźć 20 minut dziennie na wspólną lekturę.
Gdy siadamy z dzieckiem i czytamy mu jego ulubioną bajkę, pokazujemy, jak bardzo je kochamy i, że jest dla nas ważne. Podczas wspólnej lektury możemy przytulić dziecko i powiedzieć mu kilka miłych słów, a co za tym idzie, zaspokoić jego potrzeby emocjonalne.
Wspólne czytanie pomoże nam w budowaniu trwałej i dobrej relacji z maluchem. Co więcej, podczas lektury rodzic może obserwować reakcje dziecka na różnego typu wydarzenia bajkowe, a co za tym idzie, lepiej poznać własną pociechę.
Wspólne czytanie z pewnością będzie dobrze wykorzystanym czasem, czasem pełnym pozytywnych emocji, a nasze dziecka z pewności wspólne czytwnie będzie dobrze wspominać w dorosłym życiu.
Podsumowanie
Czytanie wspiera rozwój psychiczny malucha, wzmacnia poczucie jego wartości, kształtuje wrażliwość moralną i emocjonalną, podczas czytania bajek, maluch uczy się nowych rzeczy.
Co więcej, gdy dziecko widzi, że rodzic codziennie ma dla niego czas, czuje się ważne i kochane, a to sprawia, że wzrasta poczucie wartości dziecka i sprawia, że jest bardziej pewne siebie.
Kilka minut dziennie, które poświęcimy na lekturę z maluchem będzie miało duży wpływ na jego rozwój.
Pozdrawiamy
Grono pedagogiczne
Posłuchaj piosenek:
Piosenka o książeczce
https://www.youtube.com/watch?v=wnJFiwa5a8U
"Podróż do krainy bajek"
https://www.youtube.com/watch?v=yFcvIKAnFZE
Piosenka o czytaniu książek
https://www.youtube.com/watch?v=1g8LubYjMsA
Magiczna podróż
https://www.youtube.com/watch?v=nAgxUyX-Fwg
Przeczytaj: ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI ...

KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG
2020-04-23Czas, w którym dziecko pozostaje z nami w domu, nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać również lub przede wszystkim na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Niezależnie od tego czy jest to trzy- czy już sześciolatek. Mamy więcej czasu, by poczekać zanim założy samo rano ubranie, pościeli łóżko, posprząta swój pokój czy włoży buty nim wyjdziemy na dwór. Dać im czas w tych czynnościach, w których z powodu pośpiechu, są zazwyczaj wyręczane
Warto zachęcać dzieci do wykonywania w swoim tempie czynności samoobsługowych, ponieważ najpierw musimy ukształtować daną czynność, aby potem doprowadzić do odruchowego jej wykonywania; do nawyku, którego tylko w niewielkim stopniu zmuszeni będziemy kontrolować.
Jeśli zagłębimy się w umiejętnościach, które posiadać powinien przedszkolak na kolejnych etapach okazuje się, że już trzylatek sporo potrafi, czwarty rok życia to okres dalszego doskonalenia umiejętności samoobsługowych. U starszych przedszkolaków należy kształtować poczucie odpowiedzialności za swoje zachowania, respektować zasady dobrego zachowania, czerpać radość ze zrealizowanego zadania. W tym artykule można przeczytać o tym co nasz przedszkolak już powinien robić i w jaki sposób pomóc mu by się tego nauczył. https://dzielnicarodzica.pl/samodzielny-przedszkolak/
Bardzo dużo zależy od tego na ile dorosły pozwala dziecku na samodzielne, choć często niezdarne, powolne wykonywanie czynności, czy zachęca do radzenia sobie w sytuacjach życiowych, czy okazuje radość i zadowolenie, gdy się uda. Nie bójcie się pozwolić na małe dla nas a milowe dla dziecka kroki w samodzielność, odłączenie od mamy, "odcięcie pępowiny". Zobaczycie jakie dumne jest dziecko, że samo zrobiło, samo potrafiło, udało się pomimo brudnych rąk, zdartych kolan czy bałaganu w pokoju. Stań obok i patrz a czasem zamknij oczy i wstrzymaj oddech ale nie biegnij z poduszką by rzucić pod pupę gdy upada, z chustką antybakteryjną gdy wchodzi do piaskownicy. Wystarczy, że twoje dziecko wie, że jesteś i że pomożesz gdy przyjdzie i o tą pomoc poprosi.
Zadziwiające jest natomiast to, z czego niewielu z nas sobie zdaje sprawę, jak sposób wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych przenosi się na czynności intelektualne czy szkolne. Dzieci, które marudzą, ociągają się, głośno krzyczą że, "nie chcą" i "nie będą" sprzątały czy same się ubierały, bałaganią okropnie podczas zabaw, psują zabawki, dopraszają się zawsze pomocy itp. przenoszą te nawyki na sytuacje zadaniowe: wolno wykonują zadania, zwlekają z ich rozpoczęciem, zrobią "bo muszą", mają bałagan na biurku, ciągle coś szukają, wykonują chaotyczne, niepotrzebne ruchy, zastygają w bezruchu, tracą z pola widzenia sens zadania, szukają pomocy i wsparcia w nauczycielu, rodzicu nawet przy niewielkim wysiłku. Warto więc wcześniej zatroszczyć się i kształtować prawidłowe nawyki, które w późniejszym etapie kształcenia pomogą w nabywaniu wiedzy i nowych umiejętności. Oto lista najważniejszych zachowań nawykowych dla naszych przedszkolaków pamiętajmy, że podstawą nabywania umiejętności samoobsługowych jest rutyna czyli powtarzalność, by doprowadzić do nawyku:
- Samodzielnego rozbierania i ubierania się a także dbania o swoje ubrania
- Właściwego zachowania się przy stole i kształtowanie dobrych manier przy jedzeniu
- Właściwego zachowania się w toalecie
- Bezkonfliktowego układania się do snu i radosnego budzenia się
- Dbałości o to, aby rzeczy były na swoim miejscu
- Poczucia obowiązku i odpowiedzialności
- Nawyk pomagania innym
- Szanowania czyjegoś wysiłku
- Kończenia swoich działań przed rozpoczęciem następnych
I to co jest najważniejsze w kształtowaniu jakichkolwiek umiejętności u dzieci – modelowanie WŁASNYM PRZYKŁADEM. Jeśli my jako rodzice nie dbamy o porządek nie liczmy na to że nauczymy tego naszego przedszkolaka, jeśli jemy w pośpiechu, na stojąco i byleco nasze dziecko nie usiądzie do stołu i nie nauczy się jedzenia nożem i widelcem. Jeśli wstajemy narzekając i marudząc, dziecko będzie podobnie zaczynać dzień i najprawdopodobniej trwać w niepokoju i zdenerwowaniu. Na koniec bardzo ważne zasady jeśli chcemy osiągnąć sukces. Po pierwsze systematyczność i konsekwencja – bez tego nie da się przekształcić czynności samoobsługowych w nawyki, które są tak przez nas pożądane. Po drugie okazywanie zadowolenia z każdego przejawu samodzielności – nikt z nas nie potrafił od razu gotować wspaniałych dań, malować pięknych obrazów. Gdy dziecko będzie czuło wsparcie a dana czynność będzie kojarzyła się z czymś miłym – uwagą rodzica, pochwałą wsparciem będzie wykonywało je chętniej. Po trzecie i najważniejsze chyba dla każdego rodzica BYĆ CIERPLIWYM. Nie udało się to nic, uda się kolejnym razem, pod warunkiem że na kolejny raz pozwolimy.
Życzę cierpliwości i konsekwencji w tym dziwnym czasie.
Anna Guz psycholog przedszkolny
do indywidualnych konsultacji annag81@vp.pl
Przeczytaj: KĄCIK SPECJALISTY PSYCHOLOG ...

Język angielski
2020-04-23Witam dzieci i rodziców.
Dziś zaproszę do nauki „owocowej” piosenki.
Dla wszystkich którzy mają problem z odnalezieniem i otwieraniem załączników stworzyłam pocztę dzięki której można się ze mną kontaktować.
login:jang245@wp.pl
hasło:przedszkole245
Wysłuchaj piosenkę Yummy, Yummy (song)
https://www.youtube.com/watch?v=YLuRKjM6uuU
Peach and cherry, banana, strawberry.
(picz end czery, banana, strołbery)
Yummy, yummy, yummy,
(jami, jami, jami)
I’ve got fruit in my tummy.
(ajw got frut in maj tami)
Lemon and apple, orange, pineapple.
(limon end apl, orendż, pajnapl)
Yummy, yummy, yummy,
I’ve got fruit in my tummy.
Grapes and cherry, banana, strawberry.
(grejps end czery, banana, strołbery)
Yummy, yummy, yummy,
I’ve got fruit in my tummy.
Pear and apple, watermelon, pineapple.
(per end apl łotermelon pajnapl)
Yummy, yummy, yummy,
I’ve got fruit in my tummy.
Teraz posłuchaj jeszcze raz i policz ile jest owoców w piosence.
One two three.....
How many?
Jeżeli już wiesz ile jest owoców spróbuj zaśpiewać piosenkę. Możesz zaprosić do wspólnego śpiewania rodzica lub starsze rodzeństwo.
Teraz czas na zabawę. Zaproś do niej drugą osobę. (mamę tatę siostrę brata) Do zabawy potrzebne będą prawdziwe owoce (jabłko, gruszka, pomarańcza, banan) worek lub chusta. Do worka (lub pod chustą) chowamy jeden owoc i podajemy go drugiej osobie, która ma za zadanie odgadnąć co kryje się w woku. Następnie nazywa go po angielsku :This is ...
Do zabawy można wykorzystać rymowankę:
What is it, what is it? I don't know.
What is it, what is it? Here we go!
What is it, what is it? Tell me please.
Are you ready 123
Dla utrwalenia tekstu piosenki zapraszam do kolejnego zadania
Pokoloruj „owocową” piosenkę (w załączniku)
Załączniki do piosenki przesyłam na pocztę
Przeczytaj: Język angielski ...

Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK
2020-04-20
Szanowni Rodzice - Kochane Dzieciaki
Bardzo za Wami tęsknimy i wyczekujemy chwili wspólnego spotkania oraz zabawy. Poniżej zamieszczamy zamierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycję zadań do wykonania w domu. Przypominamy, że 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Życzymy owocnej pracy.
TEMAT TYGODNIA: Dbamy o naszą planetę
- PLANETA ZIEMIA. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności klasyfikacji; pobudzanie odpowiedzialności za środowisk
- DBAMY O ŚRODOWISKO. CELE OGÓLNE: wprowadzenie litery Z, z; doskonalenie słuchu fonemowego; kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego
- ŚMIECI. CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności segregacji śmieci; wprowadzenie pojęcia recyklingu
- SMOG – CO TO ZA STWÓR? CELE OGÓLNE: rozwijanie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza, poczucia odpowiedzialności oraz troski o czystość otoczenia; doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń.
- CO JA MOGĘ ZROBIĆ DLA ZIEMI? CELE OGÓLNE: wdrażanie do oszczędzania wody i ochrony środowiska; doskonalenie rozumienia pojęć matematycznych dotyczących objętości
- Geometryczne rytmy – układanie rytmów z figur geometrycznych.
Rodzic układa na kartce rytm z figur geometrycznych .Dz. układają taki sam na swoich kartonach . Rodzic. proponuje, aby każdy ułożył swój powtarzający się rytm (szlaczek).
Zaznaczanie elementów w zbiorze pomaluj drugie koło od strony lewej, pomaluj czwarty kwadrat od strony prawej.
- Gry i zabawy sprzyjające rozwojowi umiejętności klasyfikowania https://www.akademiaprogramowania.pl/gry-i-zabawy-sprzyjajace-rozwojowi-umiejetnosci-klasyfikowania/
- „Człowiek i jego działanie”– rozmowa z dziećmi na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dzieci wypowiadają się na podstawie własnych doświadczeń. Rodzic kieruje rozmową tak, by wymieniały zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi. Rodzic sam nie wymienia i nie opisuje żadnych zachowań.
- „Taki świat”– rozmowa na temat świata dookoła i zanieczyszczenia środowiska. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Czy podoba wam się świat, w którym żyjecie? Co chcielibyście w nim zmienić? Co w tym celu trzeba zrobić?
- Praca z książką KP cz. 4.1b – ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych; określanie, które obiekty są naturalne, a które stworzył człowiek.
- Ekologiczna piosenka dla dzieci „Świat w naszych rękach”- nauka piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
1.Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
ref. Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2
2. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
ref. Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2
3.Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
ref. Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x3
Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była.
- „Jak człowiek zmienił świat?” – praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry i inne). Kartki przedzielają pionową kreską na pół. Po lewej stronie rysują środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu dzieci opowiadają o swoich pracach.
- Praca z książką KP cz.4.1a – ćwiczenie logicznego myślenia, budowanie postawy proekologicznej, poszerzanie wiedzy przyrodniczej. R. przeprowadza z dziećmi rozmowę podsumowującą informacje dotyczące dwóch tematów: tego, co stworzyła natura, a co jest wytworem człowieka, oraz działań dobrych i niedobrych dla środowiska.
- „Sekwencje” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem . Dzieci układają przed sobą elementy, segregując je wg koloru. Następnie Rodzic układa różne sekwencje kolorów (np. na kartce , tak by lewa strona R. była też lewą stroną dzieci), a dzieci mają za zadanie je odwzorować. Dla utrudnienia R. może podawać kolejność jedynie słownie lub ułożyć kawałek i poprosić dzieci o samodzielne kontynuowanie rytmu. Zabawę można przeprowadzić w języku angielskim – utrwalenie nazw kolorów.
- „Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. R. zadaje pytania: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt? Dzieci tworzą scenariusze i starają się udzielić odpowiedzi.
- Wprowadzenie litery Z, z: (Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.)
- zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. wykorzystanie zdjęć zwierząt. R. prosi, by dzieci wydzieliły pierwsze głoski z różnych nazw zwierząt (powinno się tam znaleźć co najmniej jedno zwierzę, którego nazwa zaczyna się na z, np. zebra);
- zdjęcia różnych zwierząt, w tym zebry;
- wydzielenie jednej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „zebra”;
- analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego;
- wprowadzenie schematu i modelu wyrazu podstawowego – prezentacja wizualna;
- poprawna artykulacja wyrazu podstawowego;
- tworzenie schematu i modelu wyrazu;
- podział modelu na zgłoski;
- zastępowanie okienek modelu literami drukowanymi;
- wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach. Dzieci mają za zadanie znaleźć na ilustracji jak najwięcej obiektów, których nazwy zaczynają się na głoskę z;
Praca z książką KP , cz. 4.2a – ćwiczenie doskonalące zdolności grafomotoryczne, percepcję wzrokową i słuchową. Praca z książką KP , cz..2b – utrwalenie grafemu litery Z, doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
Do wydruku:
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-z.pdf
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/z-nauka-literek.pdf
https://www.buliba.pl/pdf/literki-nauka-pisania-litera-z-pdf_5.pdf
- „Ze starego coś nowego” – praca z książką KP cz. 4.3b, ćw. 1, 3a , zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci, poszerzanie wiedzy proekologicznej, doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
- „Coś z niczego”; konstruowanie zabawek z surowców wtórnych (pudełek, butelek, kartonów, opakowań, sznurków itd.). Prezentacja swoich zabawek na stronie internetowej przedszkola. Zachęcam do wysyłania zdjęć ( czekam, jestem ciekawa efektów waszej pracy) na adres e-mail reniapoz@o2.p
- W jaki sposób ze zwykłej plastikowej butelki można zrobić żółwia? https://www.youtube.com/watch?v=lR4GHErcCdw
- Jak zrobić myszkę z wytłoczki na jajka? https://www.youtube.com/watch?v=jdatzJHMw-s
- „Czy dobrze?” – praca z książką KP cz. 4.4b, ćw. 1, 4a zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci. N. mówi dzieciom, że do zwykłych koszy nie wyrzuca się: baterii, leków, żarówek, opon, AGD i RTV. Są dla nich przeznaczone specjalne punkty zbiórki.
- Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci? „Co dłużej?” – praca z KP cz. 4.4b, ćw. 2 – określanie, które odpady rozkładają się dłużej.
pogięty rysunek (papier) – 1–6miesięcy ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy reklamówa (plastik) – nawet 400 lat puszka (metal) – 50 lat plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat słoik (szkło) – nigdy papierek po cukierku (plastik) – 400 lat gazeta (papier) – 6 tygodni skórka od banana (bio) – rok chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie
POMYSŁY NA RECYKLING
https://www.youtube.com/watch?v=XOvHkVJ9Lto
- „Puste czy pełne?” – doświadczenie wykazujące istnienie powietrza. R. przygotowuje dwie plastikowe butelki – jedną pełną wody, drugą pustą. Pyta dzieci, co jest w butelkach. (Dzieci zapewne odpowiedzą, że w jednej jest woda, a druga jest pusta). R. wyjaśnia, że druga butelka również jest pełna, i demonstruje kolejne doświadczenie: Zanurza drugą butelkę w misce z wodą i naciska jej ścianki. Wydobywają się bąbelki powietrza. Wtedy R. pyta, co było w środku.
- „Czy powietrze jest czyste?” – doświadczenie, obserwacja drobin kurzu w świetle latarki. R. gasi światło i zapala małą latarkę. Dzieci obserwują powietrze w snopie światła, próbują dostrzec drobinki zanieczyszczeń. Następnie dzieci wymieniają źródła zanieczyszczeń powietrza, a R. wypisuje je na dużym arkuszu papieru.
- Smog – słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek pod tym samym tytułem z książki Sprężynek na tropie tajemnic – ekologia. Smog Agnieszka Frączek
Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien. – Rany, jaki korek! – narzekał tata. – Szybciej! – prosił Antek. – Wolniej – prosiła mama. – Nudzi mi się – jęczała Zosia. – Pi… – popiskiwał pies. – Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek. Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”. Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej. – Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama. – To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka. – Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia. – Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek. – A co to za różnica? – zapytała Zosia. – Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu… – Czyli na ogonie? – Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się? – Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”. – Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo? – Prawda. – Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata. – A skąd się biorą takie smoki? – Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się. – Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin. – Mnóstwo. – Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowoczarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy. – A fe! – zawołała Zosia. – Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem. – Psik! – kichnął pies. – Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. – Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął. – A smog się cieszy – podsumował Antek.
- Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytanie: Co to jest smog?. Dzieci tworzą swoje definicje i wypowiadają je . R. pyta: Czym różnią się smog i smok? i dokonuje analizy głoskowej obu wyrazów. Zapisuje na kartce wyraz „smok” i „smog” – dzieci analizują zapisy, porównują je. Następnie R. pyta: Jakie są przyczyny smogu? Wyjaśnia, że nie zawsze widać, że powietrze jest zanieczyszczone – przywołuje wcześniejszy eksperyment z latarką.
- „Wiatraczek” – praca techniczna dla chętnych. R. daje dziecku kwadraty z papieru z wytyczonymi przekątnymi. Dzieci nacinają je w kierunku środka, ale zostawiają do niego mniej więcej 3 cm. Następnie zawijają płatki skrzydeł do środka i przyklejają. Całość mocują pinezką przekładają do korka lub patyka.
- „Kółko i krzyżyk” – dzieci grają nakrętkami w dwóch kolorach. Rysują plansze wg wskazówek R., który wyjaśnia zasady gry: gracze na zmianę układają na planszy swoje nakrętki. Wygrywa ten, kto jako pierwszy ułoży trzy nakrętki w jednej linii poziomej, pionowej lub na skos.
- „Oczyszczalnia ścieków” – doświadczenie.
DO ZADANIA POTRZEBUJEMY. przezroczyste kubeczki, różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd., piasek, żwir, kamyki, gaza lub ścierka, lejek lub ucięta plastikowa butelka, gumka recepturka, słoik lub kubek
Rodzic rozdaje dzieciom przezroczyste kubki. Na stoliku znajdują się różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd. Dzieci wlewają z dzbanka / kranu wodę do kubeczków, a następnie dodają wybrane przez siebie substancje i mieszają. R. pyta, czy ich woda jest czysta? Czy chciałyby taką wypić? Pyta, jak można ją oczyścić? Pokazuje piasek, żwir, kamyki oraz gazę / ścierkę i pyta, co z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody? Dzieci zapewne zaproponują gazę / ścierkę – wtedy R. przelewa część swojej brudnej wody przez gazę i prezentuje efekt. Następnie proponuje zbudowanie oczyszczalni z pozostałych rzeczy (kamieni, żwiru i piasku). Wręcza dzieciom: – lejek lub uciętą plastikową butelkę, – gazę lub ściereczkę, – gumkę recepturkę, – piasek, drobne kamyki, żwir, – słoik / kubek. Na koniec lejka / butelki dzieci zakładają gazę / ściereczkę i mocują za pomocą gumki. Wsypują piasek, następnie żwir i kamyki (warstwy bez mieszania). Umieszczają lejek / butelkę nad słoikiem / kubkiem i wlewają swoją zanieczyszczoną wodę. Obserwują, co się stanie. R. wyjaśnia, że kamienie zatrzymały duże śmieci, takie jak kamyczki, papierki po cukierkach, liście; żwir – nieco większe, jak trawa, fusy, okruszki, a piasek te najmniejsze – brokat i sól. Uprzedza jednak, że choć woda stała się czystsza, nie jest taka jak na samym początku i nie wolno jej pić.
- „Do czego potrzebna jest woda?”– mapa myśli. Dzieci wymieniają pomysły. W razie potrzeby R. podpowiada.
- Oszczędzaj wodę! Filmik
https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI
- Eksperymenty z wodą
https://www.youtube.com/watch?v=FATgYyyudhE
https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
https://www.youtube.com/watch?v=k9ZinnyCmV0
https://www.youtube.com/watch?v=U8K-YDZLME8
https://www.youtube.com/watch?v=Nei_RAp6BfI
- W kontakcie z naturą - dla dzieci. Filmik edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
- Ekologiczny dom - bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
Rady na odpady - bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Bajka edukacyjna - proekologiczna
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
Zachęcam rodziców do dzielenia się chwilami spędzonymi z dziećmi w domu, wysyłajcie zdjęcia na adres e-mail reniapoz@o2.pl Zamieścimy je na stronie internetowej naszego przedszkola w galerii pt.„ Zabawy naszych przedszkolaków w domu”.
Życzę dobrej zabawy!
Pozdrawiam cieplutko!
Renata Poznańska
Pozdrowienia od Pani Jolanty Jakubowicz
Przeczytaj: Drodzy Rodzice PSZCZÓŁEK ...

Język angielski
2020-04-20Witam wszystkie dzieci i rodziców
i zapraszam po raz kolejny do zabawy z językiem angielskim
Dziś w zestawie pyszne i zdrowe owoce.
Zapraszam do poznania, przypomnienia i utrwalenia nazw owoców w języku angielskim.
1. Pierwsze zadanie jest proste . Wysłuchaj piosenki
Fruit Song for Kids | The Singing Walrus https://www.youtube.com/watch?v=mfReSbQ7jzE
2.Do tej części zadania potrzebna będzie pomoc rodzica lub starszego rodzeństwa . Powtórz po angielsku nazwy owoców podane poniżej.
Vocabulary:
PEACH – brzoskwinia CHERRY – wiśnia BANANA – banan STRAWBERRY –truskawka
LEMON – cytryna APPLE – jabłko ORANGE – pomarańcza PINEAPPLE – ananas
GRAPES – winogrona PLUM – śliwka PEAR – gruszka WATERMELON – arbuz
KIWI – kiwi BLUEBERRIES – jagody RASPBERRIES – maliny
Narysuj na małych kartkach owoce które zapamiętałeś i wykonaj z nich karty do kolejnego zadania.
2. Do drugiego zadania można użyć kart obrazkowych lub prawdziwych owoców i zaprosić do zabawy rodzica lub rodzeństwo.
What’s missing? Zabawa w czego brakuje?
Rodzic układa karty przedstawiające owoce przed dzieckiem. Prosi dziecko o zamknięcie oczu i zabiera jedną kartę. Po schowaniu karty zadaje pytanie w języku angielskim: What’s missing? - Czego brakuje? Po otwarciu oczu dziecko wypowiada nazwę w języku angielskim, czego brakuje. Rodzic powtarza ćwiczenie.
Poniżej podaję pomocne linki do słownictwa.
Learn Fruit for Kids | What is it? Game for Kids | Maple Leaf Learning
https://www.youtube.com/watch?v=zFGF23RbzaQ
https://www.youtube.com/watch?v=9VjqnaFSn9Y
https://www.youtube.com/watch?v=yrw-TboAvv0
https://www.oysterenglish.com/fruit-vocabulary.html
https://englishyourway.com.br/vocabulary-fruit/
Dla chętnych jak zwykle karty pracy w załącznikach
https://www.worksheetfun.com/tag/fruits/
Przeczytaj: Język angielski ...

Drodzy Rodzice MOTYLKÓW
2020-04-20DRODZY RODZICE !
Wysyłam państwu materiały dla dzieci o tematyce ekologicznej do wspólnej zabawy i nauki.
Edukacja ekologiczna to w potocznym rozumieniu różne formy działalności skierowanej do społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Ma na celu propagowanie zachowań korzystnych dla środowiska naturalnego, upowszechnianie wiedzy o ochronie przyrody ożywionej i nieożywionej. W przedszkolu tematy związane z ekologią pojawiają się często i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Zachęcam państwa z zapoznaniem dzieci z Kodeksem Małego Ekologa, piosenkami, bajkami edukacyjnymi oraz materiałami o tej tematyce. Zachęcam także do skorzystania ze stron internetowych podanych do zagadnień oraz kart pracy,, Nowa Trampolina’’
POZDRAWIAM I ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY
Moje kochane ,,Motylki’’ miło was zobaczyć na zdjęciach, które wysyłacie na stronę przedszkola. Widzę że świetnie się bawicie ze swoimi rodzicami, gratuluję kreatywnych pomysłów, trzymajcie tak dalej !
Czekam nadal z niecierpliwością na zdjęcia od was, do szybkiego zobaczenia ! Pozdrawiam was serdecznie !
Pani Viola
20-24.04.2020r
Temat : Kodeks małego ekologa
Główne cele pracy to:
-Przekazanie informacji o Światowym Dniu Ziemi i jego znaczeniu.
-Kształtowanie współodpowiedzialności za stan najbliższego środowiska.
-Uświadomienie, jakie czynności dnia codziennego mogą wpłynąć na ochronę środowiska.
-Poznawanie sposobów segregowania odpadów zgodnie z obowiązującymi zasadami.
-Doskonalenie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych.
Zabawy na Dzień Ziemi - Materiały do pobrania
https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/zabawy-na-dzien-ziemi-earth-day.html
22 kwietnia, obchodzimy Dzień Ziemi. Z tej okazji zapraszam do zapoznania się z materiałami i pomysłami na ten szczególny dzień.
Podróż na Ziemię
1.Praca plastyczna
Podróż rakietą skonstruowaną wspólnie z rodzicami urozmaicona poprzez dodanie odpowiednich efektów dźwiękowych. Konstrukcja rakiety oraz efekty dźwiękowe znajdziecie na stronie internetowej podanej wyżej.W czasie lotu czytamy dziecku tekst opowiadania i włączamy ziemskie odgłosy typu: świergot ptaków, odgłosy miasta, szum morza.
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 START. Rakieta wystartowała, wszyscy mocno przyklejamy się do miejsc! Lecimy, lecimy... ooo nie, asteroida! Lecimy prosto na siebie! Szybciutko pochylamy się do przodu... Ufff nawet nas nie drasnęła! Lecimy, lecimy dalej... Ooo a teraz wlecieliśmy w jakieś kosmiczne śmieci! Musimy uważać, żeby nie uszkodziły nam rakiety... Wyginamy się na prawo, wyginamy się na lewo... Znowu nam się udało! Za chwilę będziemy na miejscu... Taaak, już je widzę, to mała niebiesko-zielona planeta... A wy widzicie? (pokazujemy sylwetę Ziemi). Uwaga, zbliżamy się do wejścia w atmosferę... Musimy teraz lecieć bardzo szybko... Prędkość wbija nas w siedzenia i odgina do tyłu... Ooo wylądowaliśmy! Tylko pamiętajcie - ostrożnie wychodzimy z rakiety i jesteśmy bardzo, bardzo cicho, bo nie wiemy czy jest tu bezpiecznie... Ooo zobaczcie! Czy to... tak to trawa! Zmęczyłam się po tym locie, a wy? Może położymy się na chwilę i posłuchamy jak brzmi ta planeta ?
Czy wiecie już jak nazywa się planeta, na którą przylecieliśmy?
Jeżeli dzieci znają odpowiedź, to super, jeżeli nie znają, to im ją podpowiadamy
2.Nieziemskie ciekawostki
Dobrze byłoby bliżej poznać planetę Ziemię, więc przekażmy dzieciom kilka faktów, posiłkując się obrazkami. ( obrazki na stronie internetowej)
Ziemia to trzecia planeta od Słońca, a piąta pod względem wielkości.
fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Planets2008.jpg
Póki co jest jedyną znaną w Kosmosie planetą, na której istnieje życie.
fot. https://cdn.pixabay.com/photo/2015/10/08/09/59/earth-977398_960_720.jpg
Ziemia krąży wokół Słońca, dzięki czemu mamy pory roku: wiosnę, lato, jesień i zimę...
fot. http://www.publicdomainpictures.net/pictures/30000/velka/the-four-seasons.jpg
...ale także obraca się wokół własnej osi, co sprawia, że mamy na niej dzień i noc.
fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADay_and_night_icon.png
Wokół Ziemi z kolei krąży Księżyc, który jest jej satelitą.
fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/FullMoon2010.jpg
Jednymi z pierwszychgatunków, które pojawiły się na Ziemi były dinozaury. Wymarły prawdopodobnie na skutek uderzenia w Ziemię asteroidy.
fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Hell_Creek_dinosaurs_and_pterosaurs_by_durbed.jpg
Na Ziemi żyją miliony gatunków roślin i zwierząt, wśród nich także człowiek.
fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Great_American_Biotic_Interchange_examples.svg/2000px-Great_American_Biotic_Interchange_examples.svg.png
Ziemia w większości składa się z wody.
fot. https://static.pexels.com/photos/6644/sea-water-ocean-waves.jpg
Ale są na niej również kontynenty. Ten, na którym mieszkamy nazywa się Europa.
fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e0/Seven_continents_Australia_not_Oceania.png
Ziemia ma również bogate wnętrze, na które składają się: skorupa, płaszcz oraz jądro.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/469368main_sun_layers_unlabeled_full.jpg
3.Kodeks Małego Ekologa
PODDAWAJ ŚMIECI RECYKLINGOWI !
Ziemia jest naszym domem, dlatego musimy o nią dbać.
Urządzamy burzę mózgów i pozwalamy dzieciom opowiadać co dobrego można zrobić dla Ziemi. Na arkuszu brystolu rysujemy lub naklejamy sylwetę Ziemi i proponujemy dzieciom, żeby narysowały swoje pomysły. Możemy im podpowiadać lub naprowadzać.
Po skończonej pracy, podsumowujemy ją i omawiamy
Kodeks Małego Ekologa, do pobrania
https://drive.google.com/file/d/135Hofg2Y3RWXe7ZK8yWSOMIeYKxH4iBk/view
4.Zabawa ruchowa
Ziemskie problemy
Dzielimy pokój na pół taśmą malarską. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną. Czytamy dziecku o rzeczach, które na Ziemię wpływają dobrze lub źle. Ich zadaniem jest przeskoczyć lub przebiec na część pokoju z odpowiednią ziemską miną.
https://drive.google.com/file/d/0B1vPG2uXBGClWUh4MjRpc1FrNk0/view
https://drive.google.com/file/d/0B1vPG2uXBGClWUh4MjRpc1FrNk0/view
- recykling
- sadzenie drzewa
- sadzenie kwiatów
- zbieranie śmieci
- zakręcanie kranu podczas mycia zębów
- korzystanie z materiałowych toreb
- śmiecenie
- zatruwanie środowiska
- kapiący kran
- telewizor włączony przez całą noc
5.Spacer po okolicy w pobliżu swojego domu
Skarby Ziemi
Ziemia skrywa w swoim wnętrzu wiele bogactw. Są to np. kamienie szlachetne, minerały, sól, węgiel, ropa naftowa. Są pod ziemią, więc ciężko się do nich dostać. Jakie to szczęście, że na zewnątrz Ziemia też jest pełna skarbów
Mogą to być kwiaty, chmury, liście, owady... Wyruszmy z dzieckiem na ich poszukiwanie podczas spaceru po okolicy .Dziecko wyposażamy w listę skarbów do odnalezienia i ołówek. Niektóre ze skarbów można zabrać do domu i zamoczyć w farbie, a później odcisnąć na kartce lub przykleić.
Poniżej lista ze skarbami do pobrania:
https://drive.google.com/file/d/1OTorB6l2mBYeSXOa03tPD1Tj0RRcuxe6/view
6.Sortowanie śmieci
O sortowaniu śmieci zawsze warto wspomnieć. Najłatwiej zrobić lub przynieść kolorowe pojemniki i przykładowe śmieci, ale jeśli nie macie takiej możliwości proponuję
gotową grę z sortowaniem śmieci do pobrania
7.Zajęcia kulinarne
,,Ziemskie ciasteczka,,
Proponuję zrobienie z dzieckiem pysznych ciasteczek
PRZEPIS NA ZIEMSKIE CIASTECZKA
Składniki:
3/4 kostki miękkiego solonego masła
2/3 szklanki cukru
1 jajko
2 szklanki mąki
niebieski i zielony barwnik spożywczy
forma koła
łyżka aromatu migdałowego
Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzej do ok. 160 stopni i wyłóż blachę papierem do pieczenia. Ubij masło z cukrem na puch. Zmiksuj aromat migdałowy z jajkiem. Dodaj mąkę i podziel ciasto na dwie części, przełóż do dwóch misek. Do jednej porcji dodaj barwnik niebieski, do drugiej zielony. Uformuj dwie kule, a niebieskie ciasto rozwałkuj na około 1,5 cm grubości. Kawałki zielonego ciasta delikatnie wciskaj w ciasto niebieskie, rozwałkuj na około 0,5 cm grubości. Wytnij kółka i piecz przez 8-10 minut.
ŻYCZĘ SMACZNEGO !!!
8.Ekorytmy
Nawet w Dzień Ziemi warto poćwiczyć rytmy i szeregi!
Materiały do pobrania
https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/ekorytmy.html
https://drive.google.com/file/d/1gsTgkVgz3bwwmGAo81kKtAPpyJbVKMyX/view
9.Ekomedale
A coś na miłe uwieńczenie zajęć znajdziecie ekomedale dla
SUPER EKOLOGÓW
Ekomedale do pobrania
https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/ekomedale.html
https://drive.google.com/file/d/1rhRHArSW0BWrTumkPZ9eyMlm2Gat3D_x/view
Polecam także pomoce dydaktyczne na Dzień Ziemi : dekoracje, karty pracy, kolorowanki, prace plastyczne, wierszyki
https://eduzabawy.com/wierszyki/ekologiczne/
10.Piosenka ,, Ziemia, zielona wyspa ’’
https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc
Ziemia, zielona wyspa - tekst piosenki
Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
11.Propozycje bajek ekologicznych
1.,, Bajka edukacyjna-proekologiczna’’
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
2. ,, Rodzina Treflików – sezon 3- odc.6 ,, Śmieci’’
https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU
3. ,, Eko- Patrol (Segregacja śmieci )
https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc
4. Bajka edukacyjna ,,Ekologiczny dom ‘’
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
5. Drużyna Wróżki Odpadusi ,, Akcja segregacja’’ cz.3
https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0
Zadania do wykonania w książkach
,, Dbamy o przyrodę’’- wykonanie ćwiczenia z KP 3 k.61
Ćwiczenie w liczeniu’’ , dopełnianie zbioru o 1 więcej KP.3 k.62
Przeczytaj: Drodzy Rodzice MOTYLKÓW ...
Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW
2020-04-20
"KRASNOLUDKI" – GRUPA III
Kochanie Krasnoludki i szanowni Rodzice mija już kolejny tydzień naszych zajęć prowadzonych w formie internetowej i mam nadzieję, że staracie się w miarę możliwości na bierząco korzystać z przygotowanych przez mnie form aktywności. Jeśli macie, Wy rodzice lub wasze dzieci jakieś uwagi, co do zajęć np. czegoś jest za dużo, lub czegoś za mało, lub jakieś formy aktywności brakuje, to proszę śmiało się tym ze mną podzielić smsowo, telefonicznie lub mailowo- anka.lyszcz@wp.pl. Postaram się przygotowując następne zajęcia, to uwzględnić. Dla mnie, jako nauczyciela, też jest to nowa sytuacja, której się uczę i wszelkie uwagi pozytywne lub negatywne są cenne. I jeszcze raz zachęcam do wysyłania zdjęć na naszą przedszkolną stronę internetową, bo bardzo chętnie zobaczę, jak pracujecie i bawicie się podczas kwarantanny.
A w tym tygodniu będziemy uczyć się, przypominać sobie, jak należy dbać o zdrowie.
Pozdrawiam serdecznie
Anna Łyszcz
TEMAT TYGODNIA: "DBAMY O ZDROWIE"
- Dbam o zdrowie.
- Chłopcy i dziewczynki, je1dzcie witaminki!
- Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!
- Zdrowe ząbki mamy- zajęcia umuzykalniające.
- Miś uczy się rachować.
CELE OGÓLNE:
- rozumienie konieczności dbania o zdrowie
- poznanie codziennych czynności higienicznych i przedmiotów służących do dbania o higienę
- przypomnienie zasad prawidłowego mycia zębów
- doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania za pomocą liczenia na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
PONIEDZIAŁEK
- Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”. Dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu. Ponieważ cieknie z niego sok, muszą się oblizywać. Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę. Ćwiczenie języka.
- Zobacz proszę bajkę :"Jak dbać o higienę?"
https://www.youtube.com/watch?v=9tbe0GrHeJo
- Rodzic recytuje wiersz. Następnie dziecko próbują nauczyć się go na pamięć.
"Czym się myje zęby?"
Czym się myje zęby?
Pastą i szczoteczką .
Czym się myje szyję?
Mydłem i gąbeczką .
Po co się myjemy?
Czy ktoś mi odpowie?
Myjemy się po to,żeby dbać o zdrowie .
Maciejka Mazan
- Posłuchaj piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=NSzwTFmnUb4
Rozmowa inspirowana wierszem i piosenką
−Jakich przedmiotów używamy do mycia zębów, szyi, rąk?
−Dlaczego się myjemy?
−Jak jeszcze możemy dbać o swoje zdrowie?
−Kto nam pomaga dbać o zdrowie?
- Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”. Dziecko wraz z Rodzicem głośno recytują wiersz Czym się myje zęby? i naśladują ruchem opisywane w nim czynności higieniczne.
- Zabawa dydaktyczna „Ważne przedmioty”. Rodzic prezentuje dziecku kilka przedmiotów niezwiązanych i związanych z higieną, w tym: mydło, gąbkę, ręcznik, szampon, szczotkę do włosów, szczoteczkę i pastę do zębów. Dziecko segregują przedmioty na te przeznaczone do dbania o higienę osobistą i te służące do innych celów. Rodzic zadaje dziecku zagadki, których rozwiązaniem są wymienione wyżej przedmioty, np. Ten przedmiot służy do mycia całego ciała (mydło). Rozczesujemy nią włosy (szczotka do włosów). Na pożegnanie dzieci z pomocą N. recytują wiersz Czym się myje zęby?
- Krasnoludki a teraz zaśpiewajcie i pokażcie Rodzicom piosenki , króre dobrze znacie:
https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4
https://www.youtube.com/watch?v=v0wvpg_-1CU
https://www.youtube.com/watch?v=_j7qVZVkxTE
WTOREK
1.Posłuchaj piosenek o witaminkach:
https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ
https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs
Rodzic rozmawia z dzieckiem na podstawie piosenek i wcześniejszych doświadczeń dziecka o witaminach: Dlaczego Jasio ma pochmurną minę?, Gdzie mieszkają witaminki?, Co należy jeść, żeby być zdrowym jak ryba? ,Jakie owoce są wymienione w piosenkach?
2. Zgadnij co to? - zagadki smakowe. Dziecko z zamknietymi oczami degustują kawałki różnych artykułów spożywczych i próbuje zgadnąć, co zjadło. Opisuje własne wrażenia smakowe. Próbują odpowiedzieć na pytania: Czy ten produkt jest zdrowy? Czy możemy jeść go w dużych ilościach?. Rozpoznawanie owoców i warzyw poprzez zmysł smaku.
3. Zabawa dydaktyczna „Sklep spożywczy”.
Zorganizowanie sklepu ze zdrową żywnością Przygotowanie kilku warzyw, różnych owoców( potem posłużą do sałatki owocowej), mleka, jogurtu naturalnego, pieczywa razowego, kasz, butelki z wodą. Zabawa w sprzedawanie i kupowanie. Nauka grupowania przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami (np.warzywa, owoce, nabiał) doskonalenie umiejętności liczenia, nauka form grzecznościowych.
- Ogladanie prezentacji przygotowanej przez hipopotama Hibbi :
https://www.youtube.com/watch?v=IGZTL38EF8U
5. Zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa”.
Rodzic pyta dziecko: Jakie przedmioty będą nam potrzebne
podczas robienia sałatki?, Jakie produkty będą nam potrzebne?Jakie owoce dziecko lubi? Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
- umycie rąk
- włożenie fartuszków, chustek na głowę
- mycie zgromadzonych owoców
- obieranie owoców z pomocą Rodzica
- krojenie owoców
- wymieszanie sałatki
- wspólne posprzątanie po pracy
- przygotowanie, nakrycie stołu i zaproszenie wszystkich domowników na poczęstunek.
- przypomnienie zasad właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków
- wyrabianie nawyku sprzątania po posiłku.
6. Linki do dodatkowych piosenek i filmów o witaminach i zdrowym odżywianiu:
- https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg
- https://www.youtube.com/watch?v=Omptclo1-AM
- https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4
ŚRODA
- „Kolorowe śniadanie”. Rodzic przygotowuje różne zdrowe produkty z których można przygotować kanapki: warzywa, ciemne pieczywo, jajka ugotowane na twardo, chuda wędlina, twarożek. Dziecko samodzielne komponuje kanapki na śniadanie. Uczenie samodzielności, odpowiedzialnego podejmowania decyzji, kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się.
Wiele ciekawych rzeczy o myciu zębw dowiesz się od hipopotama Hibbi. Zobacz sam:
https://www.youtube.com/watch?v=1BPkjViKlHI
- Rozwiązywanie zagadek. Prezentacja przedmiotu, którego dotyczyła zagadka.
Kładziesz na nią pastę, żeby umyć zęby, a gdy już umyjesz, wraca do kubeczka.
Stoi na półeczce lub na umywalce. Pewnie już zgadujesz, że to jest (szczoteczka do zębów)
W domu mamy różne kubki.W kuchni weźmiesz je z półeczki. A ten kubek z umywalki to jest kubek na... (szczoteczki).
Są pasty do butów,pasty do podłogi,pasty, które garnki czyszczą bardzo ładnie.
I jest pasta w tubce,co stoi w łazience. Co myje ta pasta? Czy ktoś to odgadnie?
(pasta do zębów)
Rozmowa na temat prezentowanych przedmiotów. Przykładowe pytania:
−Do czego służą te przedmioty?
−Jak często powinno się ich używać?
− Czy myłeś zęby dzisiaj rano?
Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów oraz omówienie etapów ich mycia:
- napełnienie kubeczka wodą,
- nałożenie pasty na szczoteczkę,
- umycie zębów, wypłukanie ust,
- umycie przyborów.
Posłuchaj piosenki pt. "Myj zęby" i naśladuj czynność mycia zębów.
https://www.youtube.com/watch?v=Z4j3MuGsTrU
Samodzielne mycie zębów przez dzieci w łazience zgodnie z przedstawionymi zasadami.
Słuchaj piosenki, myjąc zęby:
https://www.youtube.com/watch?v=r3b0qAWR9F4
Rozmowa podsumowująca. Przykładowe pytania:
−Dlaczego zęby chorują (psują się)?
−Jak dbać o zęby, aby były zdrowe?
−Kto leczy chore zęby?
−Czy byłaś/łeś u dentysty?
Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”. Dzieci i Rodzic stają naprzeciwko siebie. Jedno dziecko jest lustrem, a drugie wykonuje czynności składające się na mycie zębów. Dziecko-lustro naaduje ruchy Rodzica Na zakończenie dzieci prezentują piękny uśmiech w lustrze. Późnej następuje zmiana ról.
4. Kolorowanka do wydruku:
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/zab11.jpg
5. "Zdrowe zęby"- praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny białej i czerwonej lub czerwonego papieru , groch i słomki.
http://www.akademiamc.pl/galeria/wydarzenia/p35/1085-zdrowe_zeby_mamy_bo_o_nie_dbamy.html
https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/1143-myjemy-zeby
Linki do dodatkowych piosenek i filmów o higienie jamy ustnej:
https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE
https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw
https://www.youtube.com/watch?v=BBh0RTauV7o
https://www.youtube.com/watch?v=HQr_sZXZaEo
CZWARTEK
- Zabawa „Rymy”. Rozwijanie sprawności językowej. Rodzic mówi wyrazy, a dziecko starają się podać wyrazy, które się z nimi rymują, np.: poduszka (gruszka, pieluszka, muszka), kotek (płotek, młotek), wrotki (maskotki, stokrotki, lotki, ulotki). Nie muszą to być słowa, które oznaczają coś konkretnego. Mogą być wymyślone przez dziecko.
- "Zdrowe zęby mamy"- zajęcia umuzykalniajace, utrwalanie zdobytej wiedzy.
Rodzic przygotowuje sobie:
- przybory do mycia zębów: kubeczek , szczoteczkę, pastę,
- obrazek wesołego ząbka i smutnego ząbka (można odręcznie narysować)
- produkty spożywcze zdrowe(np.marchewka, jabłko, rzodkiewka) i niezdrowe dla zębów( cukierek, lizak)
- Nagranie piosenki "Myj zęby" do zabaw:
https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI
Rodzic pokazuje dziecku przybory do mycia zębów: szczoteczkę, pastę i kubek. Pyta: Przypomnij do czego służą te przedmioty? Dlaczego należy myć zęby? Co lubią nasze zęby? (np. dokładne mycie, zdrowe jedzenie).
Zabawa ruchowa „Co lubią nasze ząbki”. Rodzic pokazuje dziecku obrazki wesołego i smutnego ząbka i przyczepia je w dwóch różnych miejscach pokoju. Dziecko podskakują, przemieszczając się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu Rodzic pokazuje jeden z produktów (marchewka, lizak, cukierek, rzodkiewka). Dziecko decyduje czy po zjedzeniu tego, co pokazuje Rodzic, ząbek będzie zadowolony czy smutny i stają przy wybranym obrazku.
Zabawa „Szczoteczka”. Rodzic czyta dziecku rymowankę , a dziecko stara się ją powtarzać za rodzicem.:
Jak to miło i wesoło, gdy szczoteczka krąży w koło.
Wszystkie ząbki wyszoruje, piękny uśmiech wyczaruje.
Rymowankę należy powtórzyć kilka razy. Można uatrakcyjnić zabawę, proponując dziecku, żeby mówiło: szeptem, głośno, sylabizując itp., W oparciu o rymowankę Rodzic może przeprowadzić także inny rodzaj zabawy rytmicznej. Dziecko może wyklaskiwać rymowankę, wystukiwać ją rączkami o nogi.
Zabawa ruchowa"Szczotka, pasta, kubek":
Dziecko poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu Rodzic wskazuje któryś z przedmiotów służących do mycia zębów (kubek, szczoteczkę, pastę), a dziecko ustawieniem ciała odwzorowują dany przedmiot:
pasta – dzieci stają prosto z rękami złączonymi nad głową
kubek – dzieci stają w rozkroku, a ręce układają w obręcz przed sobą
szczoteczka – dzieci stają z rękami wyprostowanymi, wyciągniętymi przed siebie.
PIĄTEK
- Zabawa dydaktyczna-„Miś uczy się rachować”.
Rodzic przygotowuje z dzieckiem liczmany, czyli wycina z kolorowego papieru 12 kwadratów i 12 trójkatów i oznajmia: Dzisiaj nauczymy misia liczyć. Postawcie misia przed sobą. Obok połóżcie pudełko i liczmany. Rodzic rozpoczyna zabawę. Głośno licząc, wkłada do pudełka kwadraty i mówi: Mam w pudełku cztery kwadraty. Dokładam jeden. Ile jest razem? Policz na palcach i powiedz Trampolinkowi, ile mam kwadratów. Wszyscy wspólnie sprawdzają poprawność wyliczeń – Rodzic wyjmuje z pudełka kwadraty i głośno przelicza je wraz z dzieckiem. Teraz podobną zagadkę matematyczną według podanej zasady może zadać dziecko.W dalszej kolejności Rodzic liczy trójkąty i wkłada je kolejno do pudełka. Mówi: W pudełku mam sześć trójkątów. Włóż sześć trójkątów do swojego pudełka. Policz. Teraz wyjmuję ze swojego pudełka dwa trójkąty i daję je misiowi. Ile trójkątów mam w pudełku? Policz na palcach i powiedz misiowi, ile mam trójkątów. Teraz wyjmij dwa trójkąty ze swojego pudełka. Powiedz misiowi, ile masz trójkątów. Czy masz tyle samo trójkątów co ja? Zabawę z doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych należy powtórzyć z dzieckiem kilka razy.
- Zabawy z celowaniem – robienie z gazet papierowych kul i celowanie nimi do kosza. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo—ruchowej.
- Zabawa dydaktyczna „Prawa – lewa”. Dziecko nakłada gumkę frotkę na lewą rękę i wykonuje polecenia rodzica, np.: Stań lewym bokiem do okna. Weź dowolną zabawkę i połóżcie ją po swojej prawej stronie. Stańcie w parach naprze-ciwko siebie i podajcie sobie prawe ręce itp.Utrwalanie umiejętności wytyczania kierunków wychodzących od osi własnego ciała i ustalania położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do siebie.
- Propozycje ćwiczeń ruchowych dla chętnych dzieciaków i rodziców:
https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA
Przeczytaj: Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW ...

Drodzy Rodzice BIEDRONEK
2020-04-19Witam Biedroneczki oraz Rodziców w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania. W tym tygodniu będziemy poznawać sposoby dbania o przyrodę. W dniu 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi, dlatego też pragnę przybliżyć naszym przedszkolaczkom jak dbać o naszą planetę, żeby była czysta.
Poniżej przedstawiam zmierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw dydaktycznych.
4. Dbamy o przyrodę
- poznawanie sposobów ochrony środowiska.
- Kształtowanie postawy proekologicznej, kształtowanie nawyku dbania o przyrodę
- Zapoznanie z nowymi terminami jak segregacja i recykling, ćwiczenia praktyczne
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem niepotrzebnych, raz już użytych materiałów
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
- Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
- Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
- Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
- Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
- Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
3. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
- Co lubił robić smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
4. Film o segregacji i recyklingu : Rady na odpady - bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Oprócz pojęć segregacja i recykling, które poznały podczas oglądania bajki, tłumaczymy także czym są odpady biodegradowalne.
Odpady biodegradowalne – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.
5. Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.
Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, lub pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, różnego rodzaju śmieci.
Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Prezentujemy 4 kolory worków i pokazujemy, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne.
6. Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, postarajmy się nauczyć dzieci tego wiersza na pamięć :)
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci!
7. Segregowanie zakrętek według kolorów.
Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach, myślę , że takie mamy w domach.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach lub w tylu ile ma. Zadaniem dzieci jest posegregowanie zakrętek według kolorów. Rodzic uświadamia dziecku, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
8. Gra Zdobywamy zakrętki.
Dwie kostki: z kolorami i tradycyjna, z oczkami od 1 do 6, zakrętki w pięciu kolorach.
Uwaga! Kolorową kostkę można zrobić z papieru, tzw sześcian /filmiki dostępne na you tube/ lub gdy mamy więcej kostek nakleić kolorowe karteczki lub plastelinę, a gdy nie mamy kolorowych nakrętek to możemy wyciąć po prostu kolorowe kółeczka i pobawić się w te zabawy.
Dziecko rzuca dwiema kostkami jednocześnie: kolorową i tradycyjną. Liczą oczka na kostkach i mówią, jaki kolor wylosowały. Zabierają tyle zakrętek, ile oczek było na kostce, w takim kolorze, jaki wylosowały. Następnie rzuca rodzic i porównujemy wyniki.
9. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.
Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.
Przypominam i zachęcam aby wysyłać prace, które robicie w domu, nawet nie związane z tematem i wysłać na meila reniapoz@o2.pl, Pani Renatka na pewno umieści wasze prace na stronie internetowej naszego przedszkola.
10. Zabawa matematyczna Gdzie jest...?
Rodzic prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni : na, pod , przed, na, w , obok .
11. Praca plastyczna „Segregacja”- utrwalenie zasad segregacji.
Rysujemy dziecku lub drukujemy 3 pojemniki na odpady. Zadaniem przedszkolaka jest pomalować pojemniki jeden na żółto-plastik, drugi na niebiesko- papier, trzeci na zielono- szkło. Wycinamy z gazetek reklamowych, tu pomagamy dziecku, obrazki różnych produktów. Następnie wspólnie segregujemy produkty do pojemników i przyklejamy na odpowiednie pojemniki.
12. Udostępniam Państwu link do strony „świat przedszkolanki” znajdą tu Państwo plik „Eko pakiet dla przedszkolaka” do pobrania na dole strony. W pliku znajdziecie kolorowe plansze do obejrzenia lub wydrukowania jeśli jest możliwość, zadania, kolorowanki, grafomotorykę w tematyce ekologicznej, serdecznie polecam pobranie dokumentu.
http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493
Na stronie „świat przedszkolanki” znajdziecie Państwo różne materiały do pracy z dziećmi, polecam „Rodzinne zadania do wykonania” zawierające karty pracy, kolorowanki, pomysły na prace plastyczne.
13. I oczywiście tradycyjnie kolorujemy, rysujemy, malujemy farbami za pomocą pędzla lub palcami, lepimy z plasteliny- ćwiczymy motorykę małą.
Pozdrawiam serdecznie i do mam nadzieję szybkiego zobaczenia:) Paulina Sieńczak
Przeczytaj: Drodzy Rodzice BIEDRONEK ...

Drodzy Rodzice MISIÓW
2020-04-19TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 20.04-24.04 GRUPA V,,MISIE’’
TEMAT TYGODNIA „ DBAMY O PRZYRODĘ ”.
Główne cele pracy to:
- rozwijanie mowy i myślenia,
-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,
-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
- zachęcanie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
- zachęcanie do segregowania śmieci,
- wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę,
- kształtowanie postawy proekologicznej,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
Umiejętności dziecka:
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- wypowiada się na temat dbania o lasy,
- dba o przyrodę,
- zakłada hodowlę, opiekuje się nią,
- zabawy z literą i głoską „ H”
- układa schematy i modele słów: hamak, Hubert,
- rysuje po śladach ,
- liczy w dostępnym mu zakresie,
- aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych,
- śpiewa piosenkę.
Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:
- Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.
- zabawa z rodzicem „Toczymy zwalony pień ”. Najpierw dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, po chwili następuje zamiana ról.
- zabawa z rodzicem „ Piłujemy drzewo”. Dziecko z rodzicem stoją twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia- naśladują piłowanie drzewa.
- zabawa z gazetą, dziecko zgniata gazetę, formuje z niej kulę. Następnie manipuluje nią zgodnie z poleceniami: tocz kule wokół siebie, podrzucaj kulę, rzucaj kulę do rodzica, przekładaj kulę z lewej ręki do prawej, wrzuć kulę do kosza.
- zabawa z rolka po papierze toaletowym, wykonywanie przeskoków obunóż przez rolkę w przód i w tył.
- ćwiczenia oddechowe, dziecko wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.
- Dziś posłuchamy nowej piosenki „ Ochroń Ziemię” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki.
„ Ochroń Ziemię”
I. Mieszkamy na wielkiej kuli. Proponowane pytania do piosenki - Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli? - Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać? - Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi? - Co oznaczają słowa piosenki: „ W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”.
Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada co działo się z lasem, drzewami, a dziecko wciela się w role drzew i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez rodzica. Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany-wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu-drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje.
Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem las (można zapisać skojarzenia na kartonie) Może wymienić zwierzęta żyjące w lesie. Przypomnienie ogólnej budowy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona z liśćmi. Określenie, które części roślin rosną pod ziemią, a które nad ziemią. Wyjaśnienie słów Lasy to płuca Ziemi. ( Lasy produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne). https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
Rysujemy dla dziecka kontur drzewa. W zależności od kształtu drzewa dziecko wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami ( drzewa rozłożyste, liściaste). Można po zabawie przeliczyć ile trójkątów lub kół dziecko użyło do stworzenia korony drzew.
- Co robiły dzieci w lesie? - Co mówiły zwierzęta o dzieciach? - Jak wy zachowujecie się w lesie? Kolorowanie rysunków zwierząt, Karty pracy, cz.4, s. 12-13. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
na naszej stronie we wcześniej podanych treściach. - Rozmowa na temat obrazka , co przedstawia obrazek - Analiza i synteza słuchowa słowa hamak (dzielenie na sylaby później na głoski). - Wyszukiwanie słów, w których głoskę „h” słychać na początku i w środku, np. herbata, hotel, helikopter, harfa…) oraz w środku ( bohater, juhas, grahamka...). - Określanie czy głoska „h” jest spółgłoską czy samogłoską. pod modelami słów hamak, Hubert. Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str. 70-73
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html
Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic. Wyruszamy na wycieczkę do lasu ( dziecko maszeruje). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty- trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu, śpiewu ptaków ( wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukanie dzięcioła ( w przysiadzie uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie ( czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
- Rozmowa na temat powietrza- gdzie znajduje się, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. - Nadmuchiwanie balona- obserwowanie jak powiększa się, wypuszczanie powietrza z balonu. - Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą- obserwowanie powstających bąbelków. - Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem. 10. Zabawa dydaktyczna- „ Co zanieczyszcza powietrze?”. Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, albo rodzic może wymieniać środki lokomocji , napisy: tak, nie. Zadanie dziecka jest odgadnięcie, które środki lokomocji mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza pod napisem tak (np. samochód, lokomotywa, autobus, itp.) Pod napisem nie kładą te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza ( np. rower, deskorolka, rolki, kajak, żaglówka).
Bożeny Formy: Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy, segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy: do żółtego butelki, szkło do zielonego, gazety i kartony zawsze do niebieskiego. Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str.14-19 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach. - Karta pracy, cz.4 s. 14-15 13. Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zdań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu. - Karta pracy, cz.4 s. 16 . 14. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie. Karta pracy, cz.4, s.17. 15.Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling. Karta pracy, cz.4, s.18. 16. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie. Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać, żeby posadzić roślinkę. Karta pracy, cz.4, s.19. 17. Założenie hodowli hiacynta lub innej hodowli np. cebulki. Dbanie o roślinkę, podlewanie, obserwowanie przez następne dni wzrostu roślinki.
18. Zabawa plastyczna „ Eko-zabawka”- wykonanie dowolnej zabawki np. robot z odpadów według własnego pomysłu. Efekty pracy można umieścić na naszej stronie. https://www.youtube.com/watch?v=vNpM7bhKKPo 19. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Lis i lornetka”. Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie. – Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki! – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych. – Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo! – Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą. – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy. – Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu! – To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac! W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika. – Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca. – Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu. Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał: – Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia. – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania. – No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci. – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki. – Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć. – O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa. – Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta. Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku. – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? – Tak! Chcemy! – Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia. – I ptaszki. – A ja narysuję mech – postanowił Jacek. Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot. – Co to jest? – zapytała Kasia. – To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa. – A co on trzyma? – Lornetkę – odpowiedziała Ada. – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa. – A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał! – Naprawdę? – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita. – To dlaczego nam nie powiedziałaś? – Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie. – Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek. Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy. – Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci. Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki. – Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci. – Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani. – Przecież pani nic nie narysowała… – Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę. Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!
Rozmowa na temat opowiadania. − Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie? − Dlaczego zwierzęta bały się dzieci? − Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis? − Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola? − Kogo narysowała Ada? Dlaczego? − Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?
Piosenki i filmy, które warto obejrzeć. https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE https://www.youtube.com/watch?v=iNJeMifYcL4 https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA https://www.youtube.com/watch?v=VJGcjH3wsW8 https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs https://www.jangok.pl/piosenka-ekologiczna-ekoslodziaki/
Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik
|
Przeczytaj: Drodzy Rodzice MISIÓW ...

Język angielski
2020-04-17Witam wszystkich
i zapraszam na coś pysznego.
Na początek wysłuchaj piosenki Eat and Drink All Day Long Song
https://www.youtube.com/watch?v=cCbKQrpWfe0
spróbuj zaśpiewać refren:
Eat, eat, drink, drink all day long (it , it drink, drink ol dej long)
Eat, eat, drink, drink all day long
I eat and drink I sing this song (aj it end drink aj sing dis song)
Eat,and drink, all day long
Teraz coś trudniejszego.
Obejrzyj nagranie i spróbuj powtarzać słówka:
FOOD vocabulary https://www.youtube.com/watch?v=utwgf_G91Eo
https://www.youtube.com/watch?v=YC1HfRDWwQQ
https://www.youtube.com/watch?v=y6MM_21MH08
Uff!!! Zgłodniałeś ?
Posłuchaj piosenki a potem narysuj talerz a na nim twoje ulubione potrawy.
I LIKE FOOD SONG
https://www.youtube.com/watch?v=7lKclr67ajY
Dla chętnych karty pracy w załącznikach.
Enjoy Your Meal (Endżoj jor mil)
Pozdrawiam Iwona Suska
Przeczytaj: Język angielski ...