Aktualności

Język angielski

Język angielski

2020-04-20

Witam wszystkie dzieci i rodziców

i zapraszam po raz kolejny do zabawy z językiem angielskim

Dziś w zestawie pyszne i zdrowe owoce.

Zapraszam do poznania, przypomnienia i utrwalenia nazw owoców w języku angielskim.

1. Pierwsze zadanie jest proste . Wysłuchaj piosenki

Fruit Song for Kids | The Singing Walrus https://www.youtube.com/watch?v=mfReSbQ7jzE

 

2.Do tej części zadania potrzebna będzie pomoc rodzica lub starszego rodzeństwa . Powtórz po angielsku nazwy owoców podane poniżej.

Vocabulary:

PEACH – brzoskwinia CHERRY – wiśnia BANANA – banan STRAWBERRY –truskawka

LEMON – cytryna APPLE – jabłko ORANGE – pomarańcza PINEAPPLE – ananas

GRAPES – winogrona PLUM – śliwka PEAR – gruszka WATERMELON – arbuz

KIWI – kiwi BLUEBERRIES – jagody RASPBERRIES – maliny

Narysuj na małych kartkach owoce które zapamiętałeś i wykonaj z nich karty do kolejnego zadania.

 

2. Do drugiego zadania można użyć kart obrazkowych lub prawdziwych owoców i zaprosić do zabawy rodzica lub rodzeństwo.

What’s missing? Zabawa w czego brakuje?

Rodzic układa karty przedstawiające owoce przed dzieckiem. Prosi dziecko o zamknięcie oczu i zabiera jedną kartę. Po schowaniu karty zadaje pytanie w języku angielskim: What’s missing? - Czego brakuje? Po otwarciu oczu dziecko wypowiada nazwę w języku angielskim, czego brakuje. Rodzic powtarza ćwiczenie.

 

Poniżej podaję pomocne linki do słownictwa.

Learn Fruit for Kids | What is it? Game for Kids | Maple Leaf Learning

https://www.youtube.com/watch?v=zFGF23RbzaQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=9VjqnaFSn9Y

https://www.youtube.com/watch?v=yrw-TboAvv0

https://www.oysterenglish.com/fruit-vocabulary.html

https://englishyourway.com.br/vocabulary-fruit/

 

Dla chętnych jak zwykle karty pracy w załącznikach

https://www.worksheetfun.com/tag/fruits/

 

Przeczytaj: Język angielski ...
Drodzy  Rodzice MOTYLKÓW

Drodzy Rodzice MOTYLKÓW

2020-04-20

DRODZY RODZICE !

 

Wysyłam państwu materiały dla dzieci o tematyce ekologicznej do wspólnej zabawy i nauki.

Edukacja ekologiczna to w potocznym rozumieniu różne formy działalności skierowanej do społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Ma na celu propagowanie zachowań korzystnych dla środowiska naturalnego, upowszechnianie wiedzy o ochronie przyrody ożywionej i nieożywionej. W przedszkolu tematy związane z ekologią pojawiają się często i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Zachęcam państwa z zapoznaniem dzieci z Kodeksem Małego Ekologa, piosenkami, bajkami edukacyjnymi oraz materiałami o tej tematyce. Zachęcam także do skorzystania ze stron internetowych podanych do zagadnień oraz kart pracy,, Nowa Trampolina’’       

 

 

                                                                      POZDRAWIAM I ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY

                                                                                          

 

Moje kochane ,,Motylki’’ miło was zobaczyć na zdjęciach, które wysyłacie na stronę przedszkola. Widzę że świetnie się bawicie ze swoimi rodzicami, gratuluję  kreatywnych pomysłów, trzymajcie tak dalej !

Czekam nadal z niecierpliwością na zdjęcia od was, do szybkiego zobaczenia !  Pozdrawiam was serdecznie !

                                                                                                         Pani Viola

 

20-24.04.2020r

Temat : Kodeks małego ekologa

Główne cele pracy to:

-Przekazanie informacji o Światowym Dniu Ziemi i jego znaczeniu.

-Kształtowanie współodpowiedzialności za stan najbliższego środowiska.

-Uświadomienie, jakie czynności dnia codziennego mogą  wpłynąć na ochronę środowiska.

-Poznawanie sposobów segregowania odpadów zgodnie z obowiązującymi zasadami.

-Doskonalenie umiejętności  liczenia z zastosowaniem liczebników głównych.

 

Zabawy na Dzień Ziemi - Materiały do pobrania

 

https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/zabawy-na-dzien-ziemi-earth-day.html

 

22 kwietnia, obchodzimy Dzień Ziemi. Z tej okazji zapraszam do zapoznania się z materiałami i pomysłami na ten szczególny dzień.
 

Podróż na Ziemię

1.Praca plastyczna

Podróż rakietą skonstruowaną wspólnie z rodzicami urozmaicona poprzez dodanie odpowiednich efektów dźwiękowych. Konstrukcja rakiety oraz  efekty dźwiękowe znajdziecie na stronie internetowej podanej  wyżej.W  czasie lotu czytamy dziecku  tekst  opowiadania i włączamy ziemskie odgłosy typu: świergot ptaków, odgłosy miasta, szum morza.

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 START. Rakieta wystartowała, wszyscy mocno przyklejamy się do miejsc! Lecimy, lecimy... ooo nie, asteroida! Lecimy prosto na siebie! Szybciutko pochylamy się do przodu... Ufff nawet nas nie drasnęła! Lecimy, lecimy dalej... Ooo a teraz wlecieliśmy w jakieś kosmiczne śmieci! Musimy uważać, żeby nie uszkodziły nam rakiety... Wyginamy się na prawo, wyginamy się na lewo... Znowu nam się udało! Za chwilę będziemy na miejscu... Taaak, już je widzę, to mała niebiesko-zielona planeta... A wy widzicie? (pokazujemy sylwetę Ziemi). Uwaga, zbliżamy się do wejścia w atmosferę... Musimy teraz lecieć bardzo szybko... Prędkość wbija nas w siedzenia i odgina do tyłu... Ooo wylądowaliśmy! Tylko pamiętajcie - ostrożnie wychodzimy z rakiety i jesteśmy bardzo, bardzo cicho, bo nie wiemy czy jest tu bezpiecznie... Ooo zobaczcie! Czy to... tak to trawa! Zmęczyłam się po tym locie, a wy? Może położymy się na chwilę i posłuchamy jak brzmi ta planeta ?

Czy wiecie już jak nazywa się planeta, na którą przylecieliśmy?

Jeżeli dzieci znają odpowiedź, to super, jeżeli nie znają, to im ją podpowiadamy

2.Nieziemskie ciekawostki

Dobrze byłoby bliżej poznać planetę Ziemię, więc przekażmy dzieciom  kilka faktów, posiłkując się obrazkami. ( obrazki na stronie  internetowej)

Ziemia to trzecia planeta od Słońca, a piąta pod względem wielkości.

fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Planets2008.jpg

Póki co jest jedyną znaną w Kosmosie planetą, na której istnieje życie.

fot. https://cdn.pixabay.com/photo/2015/10/08/09/59/earth-977398_960_720.jpg

Ziemia krąży wokół Słońca, dzięki czemu mamy pory roku: wiosnę, lato, jesień i zimę...

fot. http://www.publicdomainpictures.net/pictures/30000/velka/the-four-seasons.jpg

...ale także obraca się wokół własnej osi, co sprawia, że mamy na niej dzień i noc.

fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADay_and_night_icon.png

 

Wokół Ziemi z kolei krąży Księżyc, który jest jej satelitą.

fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/FullMoon2010.jpg

 

Jednymi z pierwszychgatunków, które pojawiły się na Ziemi były dinozaury. Wymarły prawdopodobnie na skutek uderzenia w Ziemię asteroidy.

fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Hell_Creek_dinosaurs_and_pterosaurs_by_durbed.jpg

Na Ziemi żyją miliony gatunków roślin i zwierząt, wśród nich także człowiek.

 

fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Great_American_Biotic_Interchange_examples.svg/2000px-Great_American_Biotic_Interchange_examples.svg.png

 

Ziemia w większości składa się z wody.

fot. https://static.pexels.com/photos/6644/sea-water-ocean-waves.jpg

Ale są na niej również kontynenty. Ten, na którym mieszkamy nazywa się Europa.

 fot. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e0/Seven_continents_Australia_not_Oceania.png

Ziemia ma również bogate wnętrze, na które składają się: skorupa, płaszcz oraz jądro.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/469368main_sun_layers_unlabeled_full.jpg

 

3.Kodeks Małego Ekologa

PODDAWAJ ŚMIECI RECYKLINGOWI !

Ziemia jest naszym domem, dlatego musimy o nią dbać.

 Urządzamy burzę mózgów i pozwalamy dzieciom opowiadać co dobrego można zrobić dla Ziemi. Na arkuszu brystolu rysujemy lub naklejamy sylwetę Ziemi i proponujemy dzieciom, żeby narysowały swoje pomysły. Możemy im podpowiadać lub naprowadzać.

Po skończonej pracy, podsumowujemy ją i omawiamy

Kodeks Małego Ekologa, do pobrania

https://drive.google.com/file/d/135Hofg2Y3RWXe7ZK8yWSOMIeYKxH4iBk/view

 

4.Zabawa ruchowa

Ziemskie problemy

Dzielimy pokój na pół  taśmą malarską. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną. Czytamy dziecku o rzeczach, które na Ziemię wpływają dobrze lub źle. Ich zadaniem jest przeskoczyć lub przebiec na część pokoju z odpowiednią ziemską miną.
 

WESOŁA ZIEMIA

 SMUTNA ZIEMIA  do pobrania

https://drive.google.com/file/d/0B1vPG2uXBGClWUh4MjRpc1FrNk0/view

https://drive.google.com/file/d/0B1vPG2uXBGClWUh4MjRpc1FrNk0/view

- recykling

- sadzenie drzewa

- sadzenie kwiatów

- zbieranie śmieci

- zakręcanie kranu podczas mycia zębów

- korzystanie z materiałowych toreb

- śmiecenie

- zatruwanie środowiska

- kapiący kran

- telewizor włączony przez całą noc

 

5.Spacer po okolicy w pobliżu  swojego domu

Skarby Ziemi
 

Ziemia skrywa w swoim wnętrzu wiele bogactw. Są to np. kamienie szlachetne, minerały, sól, węgiel, ropa naftowa. Są pod ziemią, więc ciężko się do nich dostać. Jakie to szczęście, że na zewnątrz Ziemia też jest pełna skarbów

Mogą to być kwiaty, chmury, liście, owady... Wyruszmy z dzieckiem na ich poszukiwanie podczas spaceru po okolicy .Dziecko wyposażamy w listę skarbów do odnalezienia i ołówek. Niektóre ze skarbów można zabrać do domu i zamoczyć w farbie, a później odcisnąć na kartce lub przykleić.

Poniżej lista ze skarbami do pobrania:

https://drive.google.com/file/d/1OTorB6l2mBYeSXOa03tPD1Tj0RRcuxe6/view

 

6.Sortowanie śmieci

O sortowaniu śmieci zawsze warto wspomnieć. Najłatwiej zrobić lub przynieść kolorowe pojemniki i przykładowe śmieci, ale jeśli nie macie takiej możliwości  proponuję
gotową grę z sortowaniem śmieci do pobrania  


7.Zajęcia  kulinarne
 

,,Ziemskie ciasteczka,,

Proponuję zrobienie z dzieckiem pysznych ciasteczek

PRZEPIS NA ZIEMSKIE CIASTECZKA  

Składniki:

3/4 kostki miękkiego solonego masła
2/3 szklanki cukru
1 jajko
2 szklanki mąki
niebieski i zielony barwnik spożywczy
forma koła
łyżka aromatu migdałowego

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzej do ok. 160 stopni i wyłóż blachę papierem do pieczenia. Ubij masło z cukrem na puch. Zmiksuj aromat migdałowy z jajkiem. Dodaj mąkę i podziel ciasto na dwie części, przełóż do dwóch misek. Do jednej porcji dodaj barwnik niebieski, do drugiej zielony. Uformuj dwie kule, a niebieskie ciasto rozwałkuj na około 1,5 cm grubości. Kawałki zielonego ciasta delikatnie wciskaj w ciasto niebieskie, rozwałkuj na około 0,5 cm grubości. Wytnij kółka i piecz przez 8-10 minut.

ŻYCZĘ SMACZNEGO !!!

8.Ekorytmy

Nawet w Dzień Ziemi warto poćwiczyć rytmy i szeregi!

Materiały do pobrania

https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/ekorytmy.html

 https://drive.google.com/file/d/1gsTgkVgz3bwwmGAo81kKtAPpyJbVKMyX/view


9.Ekomedale

A coś na miłe uwieńczenie zajęć znajdziecie ekomedale dla

SUPER EKOLOGÓW

Ekomedale do pobrania

https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/ekomedale.html

https://drive.google.com/file/d/1rhRHArSW0BWrTumkPZ9eyMlm2Gat3D_x/view

 

Polecam także pomoce dydaktyczne na Dzień Ziemi : dekoracje, karty pracy, kolorowanki, prace plastyczne, wierszyki

https://eduzabawy.com/wierszyki/ekologiczne/

 

10.Piosenka  ,, Ziemia, zielona wyspa ’’

https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc

 

Ziemia, zielona wyspa - tekst piosenki

 

 

Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.

 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

 

11.Propozycje bajek ekologicznych

1.,, Bajka edukacyjna-proekologiczna’’

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

2. ,, Rodzina Treflików – sezon 3- odc.6 ,, Śmieci’’                

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

3. ,, Eko- Patrol (Segregacja śmieci )

 https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc

4. Bajka edukacyjna  ,,Ekologiczny dom ‘’

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

 

5. Drużyna Wróżki Odpadusi ,, Akcja segregacja’’ cz.3

https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0

 

Zadania do wykonania w książkach

,, Dbamy o przyrodę’’- wykonanie ćwiczenia  z  KP 3   k.61

Ćwiczenie w liczeniu’’ , dopełnianie zbioru o 1 więcej   KP.3  k.62

Przeczytaj: Drodzy Rodzice MOTYLKÓW ...
Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW

Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW

2020-04-20

 

"KRASNOLUDKI" – GRUPA III

 

Kochanie Krasnoludki i szanowni Rodzice mija już kolejny tydzień naszych zajęć prowadzonych w formie internetowej i mam nadzieję, że staracie się w miarę możliwości na bierząco korzystać z przygotowanych przez mnie form aktywności. Jeśli macie, Wy rodzice lub wasze dzieci jakieś uwagi, co do zajęć np. czegoś jest za dużo, lub czegoś za mało, lub jakieś formy aktywności brakuje, to proszę śmiało się tym ze mną podzielić smsowo, telefonicznie lub mailowo- anka.lyszcz@wp.pl. Postaram się przygotowując następne zajęcia, to uwzględnić. Dla mnie, jako nauczyciela, też jest to nowa sytuacja, której się uczę i wszelkie uwagi pozytywne lub negatywne są cenne. I jeszcze raz zachęcam do wysyłania zdjęć na naszą przedszkolną stronę internetową, bo bardzo chętnie zobaczę, jak pracujecie i bawicie się podczas kwarantanny.

A w tym tygodniu będziemy uczyć się, przypominać sobie, jak należy dbać o zdrowie.

Pozdrawiam serdecznie

Anna Łyszcz

TEMAT TYGODNIA: "DBAMY O ZDROWIE"

  1. Dbam o zdrowie.
  2. Chłopcy i dziewczynki, je1dzcie witaminki!
  3. Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!
  4. Zdrowe ząbki mamy- zajęcia umuzykalniające.
  5. Miś uczy się rachować.

CELE OGÓLNE:

  • rozumienie konieczności dbania o zdrowie
  • poznanie codziennych czynności higienicznych i przedmiotów służących do dbania o higienę
  • przypomnienie zasad prawidłowego mycia zębów
  • doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania za pomocą liczenia na palcach lub na innych zbiorach zastępczych

 

PONIEDZIAŁEK

  1. Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”. Dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu. Ponieważ cieknie z niego sok, muszą się oblizywać. Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę. Ćwiczenie języka.
  2. Zobacz proszę bajkę :"Jak dbać o higienę?"

https://www.youtube.com/watch?v=9tbe0GrHeJo

  1. Rodzic recytuje wiersz. Następnie dziecko próbują nauczyć się go na pamięć.

"Czym się myje zęby?"

Czym się myje zęby?

Pastą i szczoteczką .

Czym się myje szyję?

Mydłem i gąbeczką .

Po co się myjemy?

Czy ktoś mi odpowie?

Myjemy się po to,żeby dbać o zdrowie .

Maciejka Mazan

  1. Posłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=NSzwTFmnUb4

 

Rozmowa inspirowana wierszem i piosenką

Jakich przedmiotów używamy do mycia zębów, szyi, rąk?

Dlaczego się myjemy?

Jak jeszcze możemy dbać o swoje zdrowie?

Kto nam pomaga dbać o zdrowie?

  1. Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”. Dziecko wraz z Rodzicem głośno recytują wiersz Czym się myje zęby? i naśladują ruchem opisywane w nim czynności higieniczne.
  2. Zabawa dydaktyczna „Ważne przedmioty”. Rodzic prezentuje dziecku kilka przedmiotów niezwiązanych i związanych z higieną, w tym: mydło, gąbkę, ręcznik, szampon, szczotkę do włosów, szczoteczkę i pastę do zębów. Dziecko segregują przedmioty na te przeznaczone do dbania o higienę osobistą i te służące do innych celów. Rodzic zadaje dziecku zagadki, których rozwiązaniem są wymienione wyżej przedmioty, np. Ten przedmiot służy do mycia całego ciała (mydło). Rozczesujemy nią włosy (szczotka do włosów). Na pożegnanie dzieci z pomocą N. recytują wiersz Czym się myje zęby?
  3. Krasnoludki a teraz zaśpiewajcie i pokażcie Rodzicom piosenki , króre dobrze znacie:

https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4

https://www.youtube.com/watch?v=v0wvpg_-1CU

https://www.youtube.com/watch?v=_j7qVZVkxTE

WTOREK

1.Posłuchaj piosenek o witaminkach:

https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs

Rodzic rozmawia z dzieckiem na podstawie piosenek i wcześniejszych doświadczeń dziecka o witaminach: Dlaczego Jasio ma pochmurną minę?, Gdzie mieszkają witaminki?, Co należy jeść, żeby być zdrowym jak ryba? ,Jakie owoce są wymienione w piosenkach?

2. Zgadnij co to? - zagadki smakowe. Dziecko z zamknietymi oczami degustują kawałki różnych artykułów spożywczych i próbuje zgadnąć, co zjadło. Opisuje własne wrażenia smakowe. Próbują odpowiedzieć na pytania: Czy ten produkt jest zdrowy? Czy możemy jeść go w dużych ilościach?. Rozpoznawanie owoców i warzyw poprzez zmysł smaku.

3. Zabawa dydaktyczna „Sklep spożywczy”.
Zorganizowanie sklepu ze zdrową żywnością Przygotowanie kilku warzyw, różnych owoców( potem posłużą do sałatki owocowej), mleka, jogurtu naturalnego, pieczywa razowego, kasz, butelki z wodą. Zabawa w sprzedawanie i kupowanie. Nauka grupowania przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami (np.warzywa, owoce, nabiał) doskonalenie umiejętności liczenia, nauka form grzecznościowych.

      1. Ogladanie prezentacji przygotowanej przez hipopotama Hibbi :

https://www.youtube.com/watch?v=IGZTL38EF8U

 

5. Zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa”.


https://akademia.pwn.pl/view/d9a1c013-2179-4e33-9771-d7adcfd80e35/37340/Nowa_Trampolina_czterolatek_KP3_2019.pdf

 

Rodzic pyta dziecko: Jakie przedmioty będą nam potrzebne
podczas robienia sałatki?, Jakie produkty będą nam potrzebne?Jakie owoce dziecko lubi? Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:

      • umycie rąk
      • włożenie fartuszków, chustek na głowę
      • mycie zgromadzonych owoców
      • obieranie owoców z pomocą Rodzica
      • krojenie owoców
      • wymieszanie sałatki
      • wspólne posprzątanie po pracy
      • przygotowanie, nakrycie stołu i zaproszenie wszystkich domowników na poczęstunek.
      • przypomnienie zasad właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków
      • wyrabianie nawyku sprzątania po posiłku.

6. Linki do dodatkowych piosenek i filmów o witaminach i zdrowym odżywianiu:

ŚRODA

  1. Kolorowe śniadanie”. Rodzic przygotowuje różne zdrowe produkty z których można przygotować kanapki: warzywa, ciemne pieczywo, jajka ugotowane na twardo, chuda wędlina, twarożek. Dziecko samodzielne komponuje kanapki na śniadanie. Uczenie samodzielności, odpowiedzialnego podejmowania decyzji, kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się.

Wiele ciekawych rzeczy o myciu zębw dowiesz się od hipopotama Hibbi. Zobacz sam:

https://www.youtube.com/watch?v=1BPkjViKlHI

  1. Rozwiązywanie zagadek. Prezentacja przedmiotu, którego dotyczyła zagadka.

Kładziesz na nią pastę, żeby umyć zęby, a gdy już umyjesz, wraca do kubeczka.
Stoi na półeczce lub na umywalce. Pewnie już zgadujesz, że to jest (szczoteczka do zębów)

W domu mamy różne kubki.W kuchni weźmiesz je z półeczki. A ten kubek z umywalki to jest kubek na... (szczoteczki).

Są pasty do butów,pasty do podłogi,pasty, które garnki czyszczą bardzo ładnie.
I jest pasta w tubce,co stoi w łazience. Co myje ta pasta? Czy ktoś to odgadnie?
(pasta do zębów)

Rozmowa na temat prezentowanych przedmiotów. Przykładowe pytania:

−Do czego służą te przedmioty?

−Jak często powinno się ich używać?

− Czy myłeś zęby dzisiaj rano?

Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów oraz omówienie etapów ich mycia:

  • napełnienie kubeczka wodą,
  • nałożenie pasty na szczoteczkę,
  • umycie zębów, wypłukanie ust,
  • umycie przyborów.

Posłuchaj piosenki pt. "Myj zęby" i naśladuj czynność mycia zębów.

https://www.youtube.com/watch?v=Z4j3MuGsTrU

 

Samodzielne mycie zębów przez dzieci w łazience zgodnie z przedstawionymi zasadami.

Słuchaj piosenki, myjąc zęby:

https://www.youtube.com/watch?v=r3b0qAWR9F4

Rozmowa podsumowująca. Przykładowe pytania:
−Dlaczego zęby chorują (psują się)?
−Jak dbać o zęby, aby były zdrowe?

−Kto leczy chore zęby?
−Czy byłaś/łeś u dentysty?

https://akademia.pwn.pl/view/d9a1c013-2179-4e33-9771-d7adcfd80e35/37340/Nowa_Trampolina_czterolatek_KP3_2019.pdf


Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”. Dzieci i Rodzic stają naprzeciwko siebie. Jedno dziecko jest lustrem, a drugie wykonuje czynności składające się na mycie zębów. Dziecko-lustro naaduje ruchy Rodzica Na zakończenie dzieci prezentują piękny uśmiech w lustrze. Późnej następuje zmiana ról.

 

4. Kolorowanka do wydruku:

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/zab11.jpg

 

5. "Zdrowe zęby"- praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny białej i czerwonej lub czerwonego papieru , groch i słomki.

http://www.akademiamc.pl/galeria/wydarzenia/p35/1085-zdrowe_zeby_mamy_bo_o_nie_dbamy.html

 

https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/1143-myjemy-zeby

Linki do dodatkowych piosenek i filmów o higienie jamy ustnej:

https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE

https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw

https://www.youtube.com/watch?v=BBh0RTauV7o

https://www.youtube.com/watch?v=HQr_sZXZaEo

CZWARTEK

  1. Zabawa „Rymy”. Rozwijanie sprawności językowej. Rodzic mówi wyrazy, a dziecko starają się podać wyrazy, które się z nimi rymują, np.: poduszka (gruszka, pieluszka, muszka), kotek (płotek, młotek), wrotki (maskotki, stokrotki, lotki, ulotki). Nie muszą to być słowa, które oznaczają coś konkretnego. Mogą być wymyślone przez dziecko.
  2. "Zdrowe zęby mamy"- zajęcia umuzykalniajace, utrwalanie zdobytej wiedzy.

Rodzic przygotowuje sobie:

  • przybory do mycia zębów: kubeczek , szczoteczkę, pastę,
  • obrazek wesołego ząbka i smutnego ząbka (można odręcznie narysować)
  • produkty spożywcze zdrowe(np.marchewka, jabłko, rzodkiewka) i niezdrowe dla zębów( cukierek, lizak)
  • Nagranie piosenki "Myj zęby" do zabaw:

https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI

Rodzic pokazuje dziecku przybory do mycia zębów: szczoteczkę, pastę i kubek. Pyta: Przypomnij do czego służą te przedmioty? Dlaczego należy myć zęby? Co lubią nasze zęby? (np. dokładne mycie, zdrowe jedzenie).

Zabawa ruchowa „Co lubią nasze ząbki”. Rodzic pokazuje dziecku obrazki wesołego i smutnego ząbka i przyczepia je w dwóch różnych miejscach pokoju. Dziecko podskakują, przemieszczając się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu Rodzic pokazuje jeden z produktów (marchewka, lizak, cukierek, rzodkiewka). Dziecko decyduje czy po zjedzeniu tego, co pokazuje Rodzic, ząbek będzie zadowolony czy smutny i stają przy wybranym obrazku.

Zabawa „Szczoteczka”. Rodzic czyta dziecku rymowankę , a dziecko stara się ją powtarzać za rodzicem.:
Jak to miło i wesoło, gdy szczoteczka krąży w koło.
Wszystkie ząbki wyszoruje, piękny uśmiech wyczaruje.

Rymowankę należy powtórzyć kilka razy. Można uatrakcyjnić zabawę, proponując dziecku, żeby mówiło: szeptem, głośno, sylabizując itp., W oparciu o rymowankę Rodzic może przeprowadzić także inny rodzaj zabawy rytmicznej. Dziecko może wyklaskiwać rymowankę, wystukiwać ją rączkami o nogi.

Zabawa ruchowa"Szczotka, pasta, kubek":

Dziecko poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu Rodzic wskazuje któryś z przedmiotów służących do mycia zębów (kubek, szczoteczkę, pastę), a dziecko ustawieniem ciała odwzorowują dany przedmiot:

pasta – dzieci stają prosto z rękami złączonymi nad głową

kubek – dzieci stają w rozkroku, a ręce układają w obręcz przed sobą

szczoteczka – dzieci stają z rękami wyprostowanymi, wyciągniętymi przed siebie.

PIĄTEK

  1. Zabawa dydaktyczna-„Miś uczy się rachować”.

Rodzic przygotowuje z dzieckiem liczmany, czyli wycina z kolorowego papieru 12 kwadratów i 12 trójkatów i oznajmia: Dzisiaj nauczymy misia liczyć. Postawcie misia przed sobą. Obok połóżcie pudełko i liczmany. Rodzic rozpoczyna zabawę. Głośno licząc, wkłada do pudełka kwadraty i mówi: Mam w pudełku cztery kwadraty. Dokładam jeden. Ile jest razem? Policz na palcach i powiedz Trampolinkowi, ile mam kwadratów. Wszyscy wspólnie sprawdzają poprawność wyliczeń – Rodzic wyjmuje z pudełka kwadraty i głośno przelicza je wraz z dzieckiem. Teraz podobną zagadkę matematyczną według podanej zasady może zadać dziecko.W dalszej kolejności Rodzic liczy trójkąty i wkłada je kolejno do pudełka. Mówi: W pudełku mam sześć trójkątów. Włóż sześć trójkątów do swojego pudełka. Policz. Teraz wyjmuję ze swojego pudełka dwa trójkąty i daję je misiowi. Ile trójkątów mam w pudełku? Policz na palcach i powiedz misiowi, ile mam trójkątów. Teraz wyjmij dwa trójkąty ze swojego pudełka. Powiedz misiowi, ile masz trójkątów. Czy masz tyle samo trójkątów co ja? Zabawę z doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych należy powtórzyć z dzieckiem kilka razy.

  1. Zabawy z celowaniem – robienie z gazet papierowych kul i celowanie nimi do kosza. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo—ruchowej.
  2. Zabawa dydaktyczna „Prawa – lewa”. Dziecko nakłada gumkę frotkę na lewą rękę i wykonuje polecenia rodzica, np.: Stań lewym bokiem do okna. Weź dowolną zabawkę i połóżcie ją po swojej prawej stronie. Stańcie w parach naprze-ciwko siebie i podajcie sobie prawe ręce itp.Utrwalanie umiejętności wytyczania kierunków wychodzących od osi własnego ciała i ustalania położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do siebie.
  3. Propozycje ćwiczeń ruchowych dla chętnych dzieciaków i rodziców:

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice KRASNOLUDKÓW ...
Drodzy Rodzice BIEDRONEK

Drodzy Rodzice BIEDRONEK

2020-04-19

Witam Biedroneczki oraz Rodziców w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania. W tym tygodniu będziemy poznawać sposoby dbania o przyrodę. W dniu 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi, dlatego też pragnę przybliżyć naszym przedszkolaczkom jak dbać o naszą planetę, żeby była czysta.

Poniżej przedstawiam zmierzenia dydaktyczne na ten tydzień oraz propozycje zabaw dydaktycznych.

4. Dbamy o przyrodę

  • poznawanie sposobów ochrony środowiska.
  • Kształtowanie postawy proekologicznej, kształtowanie nawyku dbania o przyrodę
  • Zapoznanie z nowymi terminami jak segregacja i recykling, ćwiczenia praktyczne
  • obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
  • Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem niepotrzebnych, raz już użytych materiałów

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrot­nie.

  • Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
  • Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
  • Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
  • Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
  • Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
  • Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wy­chodzi przed zęby.

2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca… (śmieci)

3. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.

 

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uwa­żali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rę­kawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko­lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok.

– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

– Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczy­łem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed­szkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed­szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:

- Co lubił robić smok Segregiusz?

- Co smuciło smoka?

- Jaki sen miał Olek?

- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

 

4. Film o segregacji i recyklingu : Rady na odpady - bajka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

Oprócz pojęć segregacja i recykling, które poznały podczas oglądania bajki, tłumaczymy także czym są odpady biodegradowalne.

Odpady biodegradowalne to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.

5. Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.

Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, lub pudełka kartonowe z przy­klejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, różnego ro­dzaju śmieci.

Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich wor­ków. Prezentujemy 4 kolory worków i pokazujemy, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski papier, kolor zielony szkło, kolor żółty metal i plastik, kolor brązowy odpady biodegradowalne.

6. Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, postarajmy się nauczyć dzieci tego wiersza na pamięć :)

Kosz się zawsze bardzo smuci,

gdy ktoś papier obok rzuci.

Pamiętają wszystkie dzieci,

by do kosza wrzucać śmieci!

7. Segregowanie zakrętek według kolorów.

Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach, myślę , że takie mamy w domach.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach lub w tylu ile ma. Zadaniem dzieci jest posegregowa­nie zakrętek według kolorów. Rodzic uświadamia dziecku, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.

8. Gra Zdobywamy zakrętki.

Dwie kostki: z kolorami i tradycyjna, z oczkami od 1 do 6, zakrętki w pięciu kolorach.

 

Uwaga! Kolorową kostkę można zrobić z papieru, tzw sześcian /filmiki dostępne na you tube/ lub gdy mamy więcej kostek nakleić kolorowe karteczki lub plastelinę, a gdy nie mamy kolorowych nakrętek to możemy wyciąć po prostu kolorowe kółeczka i pobawić się w te zabawy.

 

Dziecko rzuca dwiema kostkami jednocześnie: kolorową i tradycyjną. Liczą oczka na kostkach i mówią, jaki kolor wylosowały. Zabierają tyle zakrętek, ile oczek było na kostce, w takim kolorze, jaki wylosowały. Następnie rzuca rodzic i porównujemy wyniki.

 

9. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.

 

Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.

Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny braku­jące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.

Przypominam i zachęcam aby wysyłać prace, które robicie w domu, nawet nie związane z tematem i wysłać na meila reniapoz@o2.pl, Pani Renatka na pewno umieści wasze prace na stronie internetowej naszego przedszkola.

10. Zabawa matematyczna Gdzie jest...?

Rodzic prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni : na, pod , przed, na, w , obok .

11. Praca plastyczna „Segregacja”- utrwalenie zasad segregacji.

Rysujemy dziecku lub drukujemy 3 pojemniki na odpady. Zadaniem przedszkolaka jest pomalować pojemniki jeden na żółto-plastik, drugi na niebiesko- papier, trzeci na zielono- szkło. Wycinamy z gazetek reklamowych, tu pomagamy dziecku, obrazki różnych produktów. Następnie wspólnie segregujemy produkty do pojemników i przyklejamy na odpowiednie pojemniki.

12. Udostępniam Państwu link do strony „świat przedszkolanki” znajdą tu Państwo plik „Eko pakiet dla przedszkolaka” do pobrania na dole strony. W pliku znajdziecie kolorowe plansze do obejrzenia lub wydrukowania jeśli jest możliwość, zadania, kolorowanki, grafomotorykę w tematyce ekologicznej, serdecznie polecam pobranie dokumentu.

http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493

Na stronie „świat przedszkolanki” znajdziecie Państwo różne materiały do pracy z dziećmi, polecam „Rodzinne zadania do wykonania” zawierające karty pracy, kolorowanki, pomysły na prace plastyczne.

13. I oczywiście tradycyjnie kolorujemy, rysujemy, malujemy farbami za pomocą pędzla lub palcami, lepimy z plasteliny- ćwiczymy motorykę małą.

Pozdrawiam serdecznie i do mam nadzieję szybkiego zobaczenia:) Paulina Sieńczak

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice BIEDRONEK ...
Drodzy Rodzice MISIÓW

Drodzy Rodzice MISIÓW

2020-04-19

TREŚCI DO REALIZACJI W DNIACH 20.04-24.04 GRUPA V,,MISIE’’

                                                                                

TEMAT TYGODNIA  „ DBAMY O PRZYRODĘ ”.

Główne cele pracy to:

- rozwijanie mowy i myślenia,

-rozwijanie słownictwa związanego z omawianym tematem,

-rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,

-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

- rozwijanie umiejętności liczenia,

- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,

- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,

- zachęcanie do dbania o swoje najbliższe środowisko,

- zachęcanie do segregowania śmieci,

- wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę,

- kształtowanie postawy proekologicznej,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,

- rozwijanie umiejętności wokalnych,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- rozwijanie sprawności fizycznej,

Umiejętności dziecka:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • wypowiada się na temat dbania o lasy,
  • dba o przyrodę,
  • zakłada hodowlę, opiekuje się nią,
  • zabawy z literą i głoską „ H”
  • układa schematy i modele słów: hamak, Hubert,
  • rysuje po śladach ,
  • liczy w dostępnym mu zakresie,
  • aktywnie ćwiczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych,
  • śpiewa piosenkę.

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

  1. Zaczynamy od zestawu ćwiczeń porannych.

- zabawa z rodzicem „Toczymy zwalony pień ”. Najpierw dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, po chwili następuje zamiana ról.

- zabawa z rodzicem „ Piłujemy drzewo”. Dziecko z rodzicem stoją twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu,               z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia- naśladują piłowanie drzewa.

-  zabawa z gazetą, dziecko zgniata gazetę, formuje z niej kulę. Następnie manipuluje  nią zgodnie z poleceniami: tocz kule wokół siebie, podrzucaj kulę, rzucaj kulę do rodzica, przekładaj kulę z lewej ręki do prawej, wrzuć kulę do kosza.

- zabawa z rolka po papierze toaletowym, wykonywanie przeskoków obunóż przez rolkę w przód i w tył.

- ćwiczenia oddechowe, dziecko wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.

  1. Dziś posłuchamy nowej  piosenki „ Ochroń Ziemię” . Porozmawiajcie z dziećmi na temat piosenki.

„ Ochroń Ziemię”

I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.

Ref. Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
Ty i ja - jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas.

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek
nauczy się lubić...

Ref. Ochroń Ziemię...

Proponowane pytania do piosenki

- Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?

- Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?

- Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?

- Co oznaczają słowa piosenki: „ W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi,

 gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”.

  1. Zabawa dramowa- „ My, drzewa”.

Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada co działo się z lasem, drzewami, a dziecko wciela się w role

drzew i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń

opisywanych przez rodzica.

Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe,

 wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata,

powoli zachodziły zmiany-wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa.

A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu-drzewa wystraszyły się,

co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to,

co się dzieje.

 

  1. Co to jest las?- zabawa w skojarzenia

Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem las (można zapisać skojarzenia na kartonie)

Może wymienić zwierzęta żyjące w lesie. Przypomnienie ogólnej budowy drzewa: korzenie,

 pień, gałęzie, korona z liśćmi. Określenie, które części roślin rosną pod ziemią, a które nad ziemią.

Wyjaśnienie słów Lasy to płuca Ziemi. ( Lasy produkują tlen, którym oddychamy,

zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne).

https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs

  1. Zabawa graficzna – „ Drzewo”.

Rysujemy dla dziecka kontur drzewa. W zależności od kształtu drzewa dziecko wypełnia rysunek

trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami ( drzewa rozłożyste, liściaste). Można po zabawie

przeliczyć ile trójkątów lub kół dziecko użyło do stworzenia korony drzew.

  1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „ Strażnicy przyrody”

- Co robiły dzieci w lesie?

- Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

- Jak wy zachowujecie się w lesie?

Kolorowanie rysunków zwierząt, Karty pracy, cz.4, s. 12-13.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

  1. Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć

na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.

- Rozmowa na temat obrazka , co przedstawia obrazek

- Analiza i synteza słuchowa słowa hamak (dzielenie na sylaby później na głoski).

- Wyszukiwanie słów, w których głoskę „h” słychać na początku i  w środku, np. herbata, hotel,

helikopter, harfa…) oraz w środku ( bohater, juhas, grahamka...).
- Budowa schematu słowa hamak  z białych kartoników - najpierw określanie ilości sylab, później głosek.
- Budowanie schematu słowa Hubert analogicznie jak przy słowie hamak.
- Budowanie modeli słów hamak i Hubert z kartoników czerwonych i niebieskich.

- Określanie czy głoska „h” jest spółgłoską czy samogłoską.
- Odkrywanie litery „h”, omawianie jej wyglądu, umieszczanie kartonika z literą we właściwym miejscu

pod modelami słów hamak, Hubert.
- Wykonywanie zadań utrwalających literę „h” .

Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2 str. 70-73

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

 

  1. Opowieść ruchowa „ W lesie” według Małgorzaty Markowskiej

Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic.

Wyruszamy na wycieczkę do lasu ( dziecko maszeruje). Idziemy po ścieżce.

Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty- trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami,

 rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas

odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu, śpiewu ptaków

( wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukanie dzięcioła

( w przysiadzie uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na

polanie ( czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów.

Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą

kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…

 

 

  1. Zabawa badawcza „ Gdzie jest powietrze?”

- Rozmowa na temat powietrza- gdzie znajduje się, czy ma kolor, kształt,

w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

- Nadmuchiwanie balona- obserwowanie jak powiększa się, wypuszczanie powietrza z balonu.

- Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów

do kubeczka z wodą- obserwowanie powstających bąbelków.

- Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.

     10. Zabawa dydaktyczna- „ Co zanieczyszcza powietrze?”.

Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, albo rodzic może wymieniać środki

lokomocji , napisy: tak, nie.

Zadanie dziecka jest odgadnięcie, które środki lokomocji mają wpływ na zanieczyszczenie

powietrza pod napisem tak (np. samochód, lokomotywa, autobus, itp.)

Pod napisem nie kładą te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza

( np. rower, deskorolka, rolki, kajak, żaglówka).

 

  1. Rozmowa z dzieckiem do jakich koszy segregujemy śmieci. Można nauczyć dziecko wiersza

Bożeny Formy:

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

do żółtego butelki, szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str.14-19

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

  1. Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Rysowanie, jak dzieci

 dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.

- Karta pracy, cz.4 s. 14-15

       13. Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zdań. Przedstawianie ich

za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.

- Karta pracy, cz.4 s. 16

.       14. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie.

Karta pracy, cz.4, s.17.

       15.Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.

Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.

Karta pracy, cz.4, s.18.

       16. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.

Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać, żeby posadzić roślinkę.

Karta pracy, cz.4, s.19.

       17.  Założenie hodowli hiacynta lub innej hodowli np. cebulki. Dbanie o roślinkę, podlewanie,

obserwowanie przez następne dni wzrostu roślinki.

 

       18. Zabawa plastyczna „ Eko-zabawka”- wykonanie dowolnej zabawki np. robot z odpadów

 według własnego pomysłu. Efekty pracy można umieścić na naszej stronie.

https://www.youtube.com/watch?v=vNpM7bhKKPo

       19. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Lis i lornetka”.

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek.

 Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie

jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla

 zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.

– Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając.

– Idą tu małe człowieki!

– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy

 drzew iglastych.

– Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki.

– Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!

– Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie,

wymachując puszystą kitą.

 – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.

– Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie

 i butelki! – krzyknął oburzony borsuk.

– Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać

pożar lasu!

– To straszne! – oburzyła się wiewiórka.

– Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac!

W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.

– Witam państwa – przywitał się.

– Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych,

 którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca.

– Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki.

– Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.

Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał:

– Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.

– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania.

– No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki”

czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci.

 Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach.

Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza

na śmieci.

 – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki.

– Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.

– O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa.

– Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta.

Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie

za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek,

nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.

 – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki?
Zrobimy wystawę o lesie.

 – Tak! Chcemy!

– Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia.

 – I ptaszki.

– A ja narysuję mech – postanowił Jacek.

 Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować.

 Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady

kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił

wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś

dziwny przedmiot.

– Co to jest? – zapytała Kasia.

– To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa.

– A co on trzyma?

– Lornetkę – odpowiedziała Ada.

 – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek.

– Nie widziałem tam żadnego lisa.

– A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał!

– Naprawdę?

 – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.

– To dlaczego nam nie powiedziałaś?

– Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.

– Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek.

Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy.

– Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci.

 Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”.

Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.

– Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci.

– Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani.

– Przecież pani nic nie narysowała…

– Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę.

Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!

 

  Rozmowa na temat opowiadania.

 − Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?

− Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?

− Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?

− Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?

 − Kogo narysowała Ada? Dlaczego?

− Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?

 

Piosenki i filmy, które warto obejrzeć.

https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

https://www.youtube.com/watch?v=iNJeMifYcL4

https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA

https://www.youtube.com/watch?v=VJGcjH3wsW8

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

https://www.jangok.pl/piosenka-ekologiczna-ekoslodziaki/

 

Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam Edyta Kosik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj: Drodzy Rodzice MISIÓW ...
Język angielski

Język angielski

2020-04-17

Witam wszystkich

i zapraszam na coś pysznego.

Na początek wysłuchaj piosenki Eat and Drink All Day Long Song

https://www.youtube.com/watch?v=cCbKQrpWfe0

spróbuj zaśpiewać refren:

Eat, eat, drink, drink all day long (it , it drink, drink ol dej long)

Eat, eat, drink, drink all day long

I eat and drink I sing this song (aj it end drink aj sing dis song)

Eat,and drink, all day long

Teraz coś trudniejszego.

Obejrzyj nagranie i spróbuj powtarzać słówka:

FOOD vocabulary https://www.youtube.com/watch?v=utwgf_G91Eo

https://www.youtube.com/watch?v=YC1HfRDWwQQ

https://www.youtube.com/watch?v=y6MM_21MH08

Uff!!! Zgłodniałeś ?

Posłuchaj piosenki a potem narysuj talerz a na nim twoje ulubione potrawy.

I LIKE FOOD SONG

https://www.youtube.com/watch?v=7lKclr67ajY

Dla chętnych karty pracy w załącznikach.

Enjoy Your Meal (Endżoj jor mil)

Pozdrawiam Iwona Suska

 

Przeczytaj: Język angielski ...
Język angielski

Język angielski

2020-04-15

 

Witam wszystkich serdecznie po krótkiej przerwie świątecznej.

Dziś w zestawie zaserwuję historyjkę o bardzo głodnej gąsienicy.

 

1. Obejrzyj i posłuchaj historyjki : The Very Hungry Caterpillar by Eric Carle

https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY

 

2. Pokoloruj elementy z historyjki a następnie wytnij je i ułóż we właściwej kolejności

załącznik nr 1

- one apple (1 jabłko)

- two pears (2 gruszki)

- three plums (3 śliwki)

- four strawberries (4 truskawki)

- five oranges (5 pomarańczy)

  • one piece of chocolate cake (kawałek czekoladowego ciasta),
  • one ice-cream cone (1 rożek lodowy),
  • one pickle (1 korniszon),
  • one slice of Swiss cheese(plasterek żółtego sera),
  • one slice of salami(plasterek salami),
  • one lollipop (1 lizak),
  • one piece of cherry pie(kawałek ciasta wiśniowego),
  • one sausage( 1 kiełbaska),
  • one cupcake (1 babeczka),
  • and one slice of watermelon (1 plaster arbuza).

- green leaf,(zielony liść)

3.Posłuchaj piosenki :Fly Fly the Butterfly | Family Sing Along - Muffin Songs

https://www.youtube.com/watch?v=jflZseWtmyIa następnie pokoloruj obrazek wg wzoru załącznik nr 2"

The very hungry caterpilar" - linki do kart pracy.

lhttps://pl.pinterest.com/pin/73465037654857929/?d=t&mt=signum

https://pl.pinterest.com/pin/223420831493270016/

https://www.teacherspayteachers.com/Product/The-Very-Hungry-Caterpillar-cut-and-paste-activity-cards-1841962

https://www.teacherspayteachers.com/Product/Story-Boards-Set-9-Very-Hungry-Caterpillar-Old-Lady-Who-Swallowed-a-Fly-1194118

 

I.S.

Przeczytaj: Język angielski ...
KRASNOLUDKI  GRUPA III

KRASNOLUDKI GRUPA III

2020-04-15

 

"KRASNOLUDKI"- GRUPA III

 

Kochane Krasnoludki i Drodzy Rodzice na początek przepraszam za opóżnienie
w zamieszczaniu zabaw, które proponuję w tym krótszym tygodniu- problemy techniczne
z laptopem. A ten tydzień to zabawa z nocą i dniem, do której serdecznie Was zachęcam i jeśli nie
w całości to z proponowanych aktywności wybierzecie to, co uznacie za stosowne.
Życzę dobrej zabawy!

POZDRAWIAM SERDECZNIE

Anna Łyszcz

TEMAT TYGODNIA: "DZIEŃ I NOC"

  1. "Dzień i noc"
  2. "Po nocy zawsze jest dzień"
  3. "Układ Słoneczny"

CELE OGÓLNE:

  • Wprowadzenie pojęć: dzień , noc oraz rano, południe, po południu, wieczór.
  • Zapoznanie z cyklem dnia i nocy i wyglądem Układu Słonecznego.

ŚRODA

  1. Wprowadzenie do tematu- rozwiązanie zagadek:

Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące, a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie zanim wstanie słońce (noc)

Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa. Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)

Żółte i gorące,na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,zwierzęta i ciebie. (słońce)


Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.(księżyc)

  1. Praca plastyczna "Słońce i księżyc".

Potrzebujemy dwóch okragłych talerzyków plastikowych, papierowych albo kartek lub tekturek z których wycinamy koło i jego część, czyli księżyc. Powstałe sylwety dziecko ozdabia np. malując zółtą farbą, albo wyklejamy plasteliną, lub żółtym papierem. Słońcu dziecko może dokleić paseczki wokół, czyli promienie.

Wykonane sylwety posłużą nam do dalszych zabaw.

Ustalamy z dzieckiem, że symbolem dnia jest słónce, nocy to księżyc.

  1. Zabawa z wykorzystaniem wiersza Doroty Gellner - „Dzień i noc’’

Dzień to godzina ilość spora-

Trwa od rana do wieczora.

Od wieczora zaś do rana

Rządzi noc- w sto gwiazd ubrana

(Rodzic trzyma sylwetę słońca. Podnosi powoli zgodnie z treścią wiersza pokazując dzieciom wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu- można wykorzystać jeden z rysunków dziecka przedstawiajacych krajobraz, jako tło do wędrówki słónca)

Rano wszyscy wstają z łóżek,

Lewą albo prawą nogą,

Choć niektóre straszne śpiochy

do południa wstać nie mogą!

Rano jemy co? Śniadanie!

A w południe co? Obiadek!

Dwa obiadki je łakomczuch,

Pół obiadku kto? Niejadek!

Po południu- podwieczorek

można zjeść, lecz niekoniecznie,

a wieczorem co? Kolację!

I czas iść do łóżka grzecznie.

(Na granatowym tle pokazujemy dziecku sylwetę księżyca )

W nocy jeść już nie należy.

W nocy raczej spać wypada.

Nikt nie skacze, każdy leży,

a noc w koło sny rozkłada.

(Odkładamy granatowe tło i znowu trzymamy sylwetę słońca)

Gdy po nocy świt zaświta,

Słońce zejdzie i świt wstanie,

znowu z łóżek wyskoczymy

i będziemy jeść śniadanie.

  1. Rozmowa dziecka z rodzicem na podstawie wiersza, połączona z zagadkami patomimicznymi. Pytamy np; Co robimy w dzień? A co robimy w nocy?Jakie są pory dnia, wymienione w wierszu? Pokaż mi za pomocą ruchu co robisz rano, po południu itd.
  2. Ćwiczenie oddechowe ,,Migocące gwiazdki’’. Dziecko trzyma przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę ( np. z folii aluminiowej) i wprawia ją w ruch oddechem . Ćwiczenie regulowania fazy wdechu i wydechu.
  3. A wieczorem do snu posłuchajcie kołysanek:

https://www.youtube.com/watch?v=7HH9xZsKvtY

https://www.youtube.com/watch?v=MTT5iZyb5rM

CZWARTEK

1. Zabawa ,, Turniej sylab’’

Rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określona sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra- no, noc-ka, so- wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji słownej. Ćwiczenie w dzieleniu wyrazu na sylaby.

2. Film edukacyjny dla dzieci- "Dlaczego jest dzień i noc?"

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

3. "Dzień-noc"- zabawa dydaktyczna. Zapoznanie się z rytmiczną organizacją czasu w oparciu o pomysł Gruszczyk – Kolczyńskiej.


Dziecko i rodzic siedzą przy stole, z boku znajdują się potrzebne pomoce:

  • koło, obręcz wycięta z papieru-odrysowana od pokrywki, talerza.
  • kartoniki z symbolem słońca i kartoniki z symbolem księżyca lub kartoniki żółte i niebieskie
  • kolocki np żółte(dzień) i klocki niebieskie (noc)

Dorosły zwraca się do dziecka: Zaczyna się dzień, słońce wstało. Jest rano. Słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu. Kończysię dzień i zaczyna noc.Jest noc. Księżyc świeci i mrugają gwiazdki z nieba. Noc się kończy, bo słońce wstaje. Zaczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie: od wschodu do zachodu. Zaszło już. Kończy się dzień i zaczyna noc. Rodzic powtarza to opowiadanie jeszcze dwa, trzy razy i dziecko dostrzega stałe następstwo nocy i dni. Następnie dorosły proponuje: Ułożymy kalendarz. Będzie się składał z dni i nocy. Mamy kartoniki z obrazkami słońca – dzień i księżyca -noc. Kalendarz ułożymy na tym kole. Zaczynamy... dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc, aż do zamknięcia koła. Potem taki rytm możemy ukadać z klocków.

Podczas układania takich kalendarzy dziecko dokonuje przekładu: dostrzeżoną w opowiadaniu dorosłego regularność przedstawia w formie rytmu układanego na kole. Najważniejsze jest tu różnicowanie dni i nocy oraz uwzględnianie stałego następstwa. Mimo wykorzystywania różnych elementów, dziecko właśnie to potrafi wyrazić.Po ułożeniu kalendarza, trzeba go koniecznie przeczytać. Dziecko wskazuje figury ułożonego ornamentu i mówi: Dzień, noc, dzień, noc,dzień, noc... Wskazywany rytm i wysłuchana przemienność słów pozwalają dziecku upewnić się o stałym następstwie dni i nocy. Po tych doświadczeniach dzieci zwykle zapewniają: Po dniu jest noc, po nocy dzień. I tak będzie zawsze.

4. Posłuchaj piosenki o dniu i nocy, którą zaśpiewały "Fasolki"

https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s

PIĄTEK

1."W planetarium" – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller "Spacerkiem po Drodze Mlecznej".
Już sama myśl o planowanej od dawna wycieczce do planetarium wprawiała Adę w doskonały humor.
– Pani obiecała, że będziemy oglądać planety – opowiadała mamie, podskakując przy każdym
słowie. – I zobaczymy taką białą drogę…
– Drogę Mleczną – poprawił ją Olek. – Byliśmy na takiej wycieczce w tamtym roku. I widzieliśmy…
– Może nie zdradzaj wszystkich szczegółów – poprosiła mama. – Niech Ada ma niespodziankę.
I miała. Jeszcze jaką! Już sam budynek planetarium z kosmiczną kopułą zrobił na niej
duże wrażenie. Kiedy na sali zgasły światła, Duśce zrobiło się trochę nieswojo, ale gdy ujrzała
nad sobą niebo pełne gwiazd, jej zachwyt nie miał granic.
– Oto nasz Układ Słoneczny – usłyszała płynący z głośników wyraźny głos lektora. – Ta najjaśniejsza
gwiazda w samym środku to Słońce.
– Gwiazda? – zdziwiła się Ada.
Nikt do tej pory nie powiedział jej, że Słońce jest gwiazdą… Z tym większą uwagą słuchała dalej.
– Nasza Ziemia krąży wokół Słońca – płynęła z głośnika opowieść ilustrowana ruchem planet
w przestrzeni kosmicznej (czyli nad głowami dzieci). – Możemy żyć na niej, ponieważ nie
jest ani tak zimna jak Uran czy Neptun, gdzie temperatura może spaść do dwustu stopni poniżej
zera, ani tak gorąca jak Wenus, gdzie urządzenia pomiarowe odnotowują ponad czterysta stopni na plusie.
W pewnej chwili nad głową Ady pojawiły się wszystkie planety Układu Słonecznego. Po kolei
każda z nich stawała w świetle reflektorów jak na jakiejś kosmicznej scenie.
– Oto Merkury – najmniejsza, znajdująca się najbliżej Słońca, planeta; zaraz po niej Wenus,
Ziemia, Mars, następnie Jowisz – największa ze wszystkich planet, otoczona gromadą kilkudziesięciu
księżyców, za nią Saturn, Uran i Neptun.
Pokaz tak się podobał Adzie, że przez cały dzień nie potrafiła myśleć i opowiadać o niczym innym.
Nazajutrz w przedszkolu czekała na nią kolejna niespodzianka. Po śniadaniu pani przeczytała
fragment książki o Małym Księciu, który miał własną planetę.
– Wyobraźcie sobie, że i wy macie… swoją planetę – uśmiechnęła się pani, rozdając wszystkim
styropianowe kule. – Możecie ją sami zaprojektować i ozdobić. Oto farbki, klej, bibuła, folia
aluminiowa, kolorowa plastelina i różne drobiazgi, które mogą wam się przydać. „Biedronki”
z zapałem zabrały się do pracy i już po chwili białe globy zaczęły nabierać kolorów. Wojtuś
postanowił, że jego planeta będzie podobna do Księżyca. Owinął ją srebrną folią, wyżłobił nawet
kratery. Adaś oblepił swoją planetę błękitną bibułą i poprzyczepiał do niej papierowe łódki,
żeby móc żeglować do woli. Kasia pomalowała swoją kulę na zielono i oblepiła ją kolorowymi
kwiatkami. Na planecie Zosi zamieszkały małe zwierzątka, a Ada stworzyła planetę zabawek.
– Tu będą mieszkały lalki – opowiadała, obracając ją w dłoniach – a tu misie. Zawsze o piątej
będę zapraszała swoje koleżanki na podwieczorek.
– A kolegów? – upomniał się Bartek.
– To będzie dziewczyńska planeta – wyjaśniła z naciskiem Ada.

Będę odpoczywać na niej od kolegów… i od Olka.

2."Planety"- animacja edukacyjna.

Zapraszam Cię Krasnoludku do obejrzenia tego filmu, postaraj się zapamiętać nazwy planet
i zaśpiewać wspólnie.

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

3. Zabawa ruchowa z piłką- "Układ Słoneczny"
Dziecko i rodzic stają na przeciwko siebie. Rodzic rzuca piłką do dziecka i jednocześnie wymienia nazwę planet np. Wenus, Ziemia Mars itd. Dziecko łapie piłkę oburącz i odrzuca. Kiedy padnie słowo „Słońce” to nie może łapać, a jeśli dziecko złapie to musi oodać fanta , a potem go wykupić np.piosenką lub ćwiczeniem.

4. Poproś rodzica o wydrukowanie i pokoloruj/wyklej plasteliną Układ Słoneczny:

 

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/uklad-sloneczny/

 

lub pokoloruj jedną z planet online:

 

https://www.kolorowankionline.net/planeta-saturn

 

Krasnoludku, jeśli zafascynował Cię temat planet polecam dodatkowe materiały (piosenki i filmy) na sobotę i niedzielę :

 

https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg

 

https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

 

https://www.youtube.com/watch?v=gUGT--hs02s

 

https://www.youtube.com/watch?v=RKbnq2AAHQw
 

 

Przeczytaj: KRASNOLUDKI GRUPA III ...
MISIE GRUPA V

MISIE GRUPA V

2020-04-15

Treści do realizacji  w dniach 14.04 – 17.04

 

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

- utrwalenie wyglądu i nazw zwierząt żyjących na wiejskim podwórku;

- klasyfikowanie, dopasowywanie obrazków przedstawiających młode zwierzęta do tych, które przedstawiają dorosłe osobniki

- doskonalenie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta z wiejskiego podwórka;

- poznanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka;

- zapoznanie z pracami wykonywanymi wiosną na wsi;

- poznanie wyglądu i nazw narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi oraz ich zastosowania, funkcji jakie pełnią;

- rozwijanie umiejętności mierzenia;

- zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia: stopami, krokami, linijką, miarką;

- zabawy z literą i głoską „Ż”;

- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej;

- doskonalenie sprawności manualnej – malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla;

- rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu.

Poniżej przedstawię kilka propozycji zabaw i aktywności do tematu z tego tygodnia.

Szczegółowe treści można znaleźć w Przewodniku metodycznym Nowe przygody Olka i Ady część 4  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/metodyka/np_oia_bbplus_met_cz4.pdf

 

Do powyższego tematu wykonujemy ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 3 - 11.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

oraz ćwiczenia z kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2  str 64 – 69.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

 

 

Propozycje zabaw i aktywności związanych z tematem:

  1. Słuchanie opowiadania „Uparty kogut” i rozmowa w oparciu o jego treść

„Uparty kogut”

Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona. – Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę. – Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem supermamą. – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada   i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami. – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku. – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki   i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”. – Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy. – To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek. – Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony. – Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama. – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami. – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok. – Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes. – Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy. – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż i wojowniczo stroszył pióra. – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu. – No właśnie! – powiedziała stanowczo mama. 150 Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował. – Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony. – To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował  w sadzie.

Pytania do tekstu:

- Dokąd wybrała się rodzina Olka i Ady?

- Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?

- Jakie zwierzęta rodzina spotkała podczas pobytu na wsi (Możecie podzielić nazwy zwierząt na sylaby lub głoski, możecie wyróżnić pierwszą albo ostatnią głoskę w nazwie zwierzątka, jeśli macie dużo czasu, to możecie wspólnie znaleźć obrazki przedstawiające zwierzęta i dopasować do nich wcześniej przygotowane podpisy)?

- Z kim bawił się Olek?

- Co robiła Ada?

- Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?

- Czym zajęli się tata z wujkiem?

- Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?

  1. „Jakie jest zwierzę?” – zabawa słowna

Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia a zadaniem dziecka jest wymyślenie określeń.

Jaka jest kura? (mała, głośna …)

Jaki jest kogut? (szybki, głośny,…)

Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna, …) itd.

  1. Odkrywanie litery „Ż” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

Sposób wprowadzenia litery i zabawy potrzebne do ich utrwalania można znaleźć na naszej stronie we wcześniej podanych treściach.

Potrzebne będą Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2  str 64 – 65.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html

- Rozmowa na temat obrazka (Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?, Czy żubry żyją wolno?)
- Analiza i synteza słuchowa słowa żubry (dzielenie na sylaby później na głoski). Wyszukiwanie słów, w których głoskę „ż” słychać na początku, w środku.
- Budowa schematu słowa żubry z białych cegiełek - najpierw określanie ilości sylab, później głosek.
- Budowanie schematu słowa Żaneta analogicznie jak przy słowie żubry.
- Budowanie modeli słów żubry i Żaneta z cegiełek czerwonych i niebieskich. Określanie czy głoska „ż” jest spółgłoską czy samogłoską.
- Odkrywanie litery ”ż”, omawianie jej wyglądu, umieszczanie kartonika z literą we właściwym miejscu pod modelami słów żubry, Żaneta.
- Wykonywanie zadań utrwalających literę „ż” z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby część 2  str 64 – 65.

  1. „Rodziny” – memory

Przygotowujemy obrazki przedstawiające małe i dorosłe zwierzęta. Obrazki zwierząt układamy na stole, podłodze ilustracją w dół. Dziecko i rodzic naprzemiennie odkrywają obrazki, jeśli uda się dopasować  młode zwierzę do dorosłego to odkładamy sobie parę (przy okazji nazywamy zwierzęta, możemy dzielić nazwy na sylaby, głoski itd.). Wygrywa osoba, która zdobędzie więcej par.

  1. „Wycieczka na wieś” – opowieść ruchowa

Rodzic czyta tekst opowiadania a dziecko interpretuje ruchem, gestem treść.

Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje w rytmie wybranego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spogląda w górę. Następnie w rytmie bębenka – może być stukanie w doniczkę itp. porusza się z naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstaje). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii).                      W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Dziecko unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza ręce na przeponie i miarowo oddycha).

  1. „Długi, krótki” – ćwiczenia w mierzeniu długości

Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Mały dywan. Dziecko i rodzic mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Czy nasze stopy są jednakowej długości?

Mierzenie długości dywanu krokami.

Mały dywan. Rodzic i dziecko mierzą długość dywanu krokami, które głośno liczą.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).

Pokaz linijki, miarki krawieckiej. Linijka, mały dywan.

Rodzic i dziecko mierzą linijką długość małego dywanu.

  1. „Zagadki” – zabawa rozwijająca poczucie rytmu

Słuchanie zagadek Bożeny Formy, które czyta rodzic. Powtarzanie kilka razy za rodzicem kolejnych wersów wybranej zagadki w nadanym przez rodzica rytmie. Rodzic recytuje zagadki, dziecko rytmicznie wykonuje ustalone gesty.

Dziecko recytuje, równocześnie wykonując ustalone gesty:

Lubi głośno gdakać,                                                 naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana kiedy zniesie jajko.                                                                                                               (cała zagadka), Każdy wie, że jest stałą                                                                                                                                      kurnika mieszkanką.                                                                                                                                                         (kura)  

Zakręcony ogonek,                                                           wykonuje naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi śmieszny ryjek ma                                                 o podłogę, cztery razy klaszcze (cała zagadka), „Chrum, chrum – głośno woła –                                                                                                                         kto jedzenie da?”                                                                                                                                                     (świnka)

Na przykład łaciate,                                                                                        przechodzi do pozycji stojącej,     w oborze mieszkają.                                                                               wykonuje cztery uderzenia o kolana, Pasą się na łąkach,                                                                                              wykonuje obrót wokół siebie, zdrowe mleko dają.                                                                                                wykonuje cztery klaśnięcia, (krowy)

Nie pieje, nie gdacze,                                                                                                       maszeruje w miejscu, tylko głośno kwacze.                                                                                                                                             Po stawie pływa.                                                                                 wykonuje ruchy naśladujące pływanie, Jak się nazywa?                                                                                                                                                         (kaczka)

Grzebień ma na głowie,                przechodzi do siadu na piętach, wykonuje naprzemienne uderzanie:                                                                                                                              swoim głośnym pianiem                           raz w swoje kolana, następnie w kolana rodzica (cała zagadka) wszystkich wczesnym rankiem                                                                                                                         budzi na śniadanie.                                                                                                                                                              (kogut)

  1. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – malowanie farbami na porowatym podłożu

- Przyklejanie na całej powierzchni kartki papieru pogniecionych białych serwetek.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej powierzchni zwierząt wybranych przez dziecko.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.

  1. „Po co hodujemy zwierzęta” – film i zabawa rozwijające logiczne myślenie

Oglądanie filmu o zwierzętach i produktach, które od nich otrzymujemy   https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Przygotowujemy obrazki przedstawiające wybrane zwierzęta wiejskie oraz obrazki przedstawiające różnorodne produkty odzwierzęce. Zadanie dziecka jest dopasowanie obrazka wybranego produktu do obrazka przedstawiającego zwierzę (podczas zabawy możecie wyróżniać pierwszą lub ostatnią głoskę, głoskować wyrazy itp.)

  1. „Smakujemy i dotykamy” – zabawa polisensoryczna

Rodzic pokazuje dziecku produkty pochodzenia zwierzęcego np. jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Zawiązujemy dziecku oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybranego produktu. Dziecko podaje nazwę, a po odsłonięciu oczu nazywa zwierzę, od którego pochodzi  i wskazuje je na obrazku.

 

  1. Czyj to głos?”- zabawa słuchowa

Słuchanie odgłosów zwierząt wiejskich, próby odgadywania do kogo należy głos, naśladowanie odgłosów zwierzęcych.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

  1. „Makieta wiejskiego podwórka” – praca plastyczno – techniczna dla całej rodziny

I.Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
II. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Potrzebne materiały: kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
- Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
- Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
Rodzic przygotowuje prostokątny kawałek styropianu (0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą                                   z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
- Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
- Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
III.  Wykonanie pracy.
IV. Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.

  1. „Wiosenne prace na wsi” – praca przy obrazku

Oglądanie obrazków z Kart pracy Nowe przygody Olka i Ady część 4 str 10.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

opowiadanie jakie prace są wykonywane i jakie narzędzia, urządzenia są do nich potrzebne.

  1. „Na podwórku” – piosenka

Nauka słów piosenki, śpiewanie do melodii

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

I.Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.

II.  Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

 

 

 

                                                                                     Pozdrawiam

                                                                                  Świniarska Katarzyna

 

 

 

 

Przeczytaj: MISIE GRUPA V ...